လိမ္ညာျခင္းသည္ လိမ္လည္ျခင္း
(၁)အမွန္မွာ မုသားဆိုျခင္း (၀ါ) လိမ္ညာေျပာျခင္းႏွင့္ လိမ္လည္မႈျပဳျခင္းမွာ သေဘာလကၡဏာ အတူတူပင္ ျဖစ္၏။ မိမိအက်ိဳးရွိမႈ၊ သို႔မဟုတ္ သူတစ္ပါးအက်ိဳးမဲ့မႈအတြက္ မ႐ိုးသားေသာ ေျပာဆိုျပဳမူမႈသာ ျဖစ္၏။ ၀စီကံမႈႏွင့္ ကာယကံမႈသာ ျခားနား၏။
အင္တာနက္ေခတ္တြင္ နည္းပညာမ်ား ပိုမိုဆန္းသစ္လာသျဖင့္ လိမ္ညာမႈမ်ားလည္း ဆန္းျပားလာ၏။ တစ္ပါးသူ၏ အေၾကြးကတ္ (credit card) နံပါတ္မ်ား၊ အသံုးျပဳသူအမည္ (usernames) ၊ လွ်ိဳ႕၀ွက္စကား (passwords) စသည္တို႔ကို အင္တာနက္မွတစ္ဆင့္ ရေအာင္ယူလာၾက၏။
ျပဳလုပ္ပံုမွာ အီးေမးလ္ (e-mails) မ်ား၊ ကြန္ရက္အတု (fake websites) မ်ားသံုး၍ တစ္ပါးသူ၏ သတင္း အခ်က္အလက္မ်ား ရယူစုေဆာင္း၏။ သို႔မဟုတ္ပါက ထိုသူ ဆက္သြယ္ေနေသာဘဏ္မွ သတင္းအခ်က္အလက္ ျပန္လည္ေတာင္းခံသည့္ဟန္ျဖင့္ လွည့္ျဖားရယူ၏။
လိုအပ္ေသာ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား ရရွိလွ်င္ ထိုသူ၏ အေၾကြးကတ္ကို အလြဲသံုးစား ျပဳ၍ ပစၥည္းမ်ားစြာ ၀ယ္ယူသံုးစြဲႏိုင္မည္ ျဖစ္ၿပီး က်သင့္ေငြအတြက္ မူလအေၾကြးကတ္ပိုင္ရွင္ကသာ တာ၀န္ရွိမည္ ျဖစ္ပါသည္။
၎နည္းကို phishing ဟု ေခၚ၏။
ထို႔ျပင္ ကြန္ရက္စာမ်က္ႏွာအတု (bogus web page) ကို အသံုးျပဳလ်က္ ဒုကၡေပးလိုသူ၏ ကြန္ျပဴတာစနစ္ကို ဗိုင္းရပ္စမ်ား (viruses) မ်ား၊ ထ႐ိုဂ်န္မ်ား (trojan horses) ၊ ၀ါးမ္မ်ား (worms) ၊ မ႐ိုးသားေသာ ေၾကာ္ျငာမ်ား (dishonest adware) စသည့္ ကြန္ျပဴတာ ပ႐ိုဂရမ္မ်ားကိုသံုး၍ ဖ်က္ဆီးပစ္တတ္၏။ ဤနည္းကို malware ဟု ေခၚ၏။
Spear Phishing ဟူေသာ နည္းျဖင့္လည္း အင္တာနက္မွတစ္ဆင့္ အီးေမးလ္ (e-mail) ျဖင့္ တစ္ဖက္သား၏ အလုပ္ရွင္ဟန္ေဆာင္ကာ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား လိမ္လည္ ေတာင္းခံတတ္ေသး၏။
၎ျပင္ Botnets ဟူေသာ နည္းျဖင့္လည္း ဓားစာခံကြန္ျပဴတာ (zombie computer) ကို အသံုးျပဳ၍ ကြန္ျပဴတာ ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာမွ အခ်က္အလက္ (data) မ်ားကို ခိုးယူႏိုင္၏။
ထို႔အတူ အီးေမးလ္မ်ားကို အသံုးျပဳ၍ ေစ်းေပါေပါျဖင့္ ၀ယ္ထားေသာ စေတာ့ရွယ္ယာမ်ားကို ေစ်းႀကီးႀကီးျဖင့္ လိမ္ညာေရာင္းတတ္ေသး၏။ ဤနည္းကို Pump and Dump ဟု ေခၚပါသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ နည္းပညာမ်ား တိုးတက္မႈသည္ ေကာင္းက်ိဳးဆိုးက်ိဳး ဒြန္တြဲလ်က္ ရွိ၏။ အင္တာနက္ကို က်ယ္ျပန္႔စြာ သံုးစြဲလာေသာအခါ အင္တာနက္မွတစ္ဆင့္ လိမ္လည္မႈမ်ားကို ဆန္းျပားေသာ နည္းလမ္းမ်ား သံုးစြဲ၍ က်ဴးလြန္လာ ၾက၏။
ဤလိမ္လည္နည္းမ်ားကို cyber scams ဟု အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္ ေခၚေ၀ၚပါသည္။
(၂)
အထက္ပါ စာမ်ားမွာ ၂၀၁၁-ခုႏွစ္၊ ဧၿပီလထုတ္ ဓမၼရတနာမဂၢဇင္းပါ စာေရးဆရာ ၾကည္လြင္ (ျမန္မာစာ)၏ “လိမ္ညာျခင္းႏွင့္ လိမ္လည္ျခင္း” ေဆာင္းပါးမွ ေကာက္ႏႈတ္ခ်က္ ျဖစ္၏။
ယင္းေဆာင္းပါးမွ “အမွန္မွာ မုသားဆိုျခင္း (၀ါ) လိမ္ညာေျပာျခင္းႏွင့္ လိမ္လည္မႈျပဳျခင္းမွာ သေဘာလကၡဏာ အတူတူပင္ ျဖစ္၏။ မိမိအက်ိဳးရွိမႈ၊ သို႔မဟုတ္ သူတစ္ပါးအက်ိဳးမဲ့မႈအတြက္ မ႐ိုးသားေသာ ေျပာဆိုျပဳမူမႈသာ ျဖစ္၏။
၀စီကံမႈႏွင့္ ကာယကံမႈသာ ျခားနား၏။” ဟူေသာ စကားရပ္ကို သံသယျဖစ္ၾကေသာ အယ္ဒီတာမ်ားက ၎ေဆာင္းပါး အဆံုးတြင္ “မုသာ၀ါဒဟူသည္ ႏႈတ္ျဖင့္ေျပာဆိုေသာ ၀စီကံျဖစ္ေၾကာင္း က်မ္းဂန္လာရွိပါသည္။
ဤေဆာင္းပါး၌ ပါရွိေသာ ႏႈတ္ႃမြက္မႈမပါသည့္ လိမ္ညာမႈမ်ားသည္ မုသာ၀ါဒကံ ထိုက္-မထိုက္ ပညာရွင္မ်ား စိစစ္ေ၀ဖန္ေပးပါရန္ ပန္ၾကားအပ္ပါသည္။” ဟု ေဖာ္ျပထားပါသည္။
၎ေဆာင္းပါးပါ ႏႈတ္ႃမြက္မႈမပါသည့္ လိမ္ညာမႈမ်ားသည္ ထိုဆရာေရးသားသည့္အတိုင္း ကာယကံမႈႏွင့္ ၀စီကံမႈသာ ျခားနား၏။ လိမ္လည္မႈသာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ မုသာ၀ါဒကံ ထုိက္ပါသည္။
အဘိဓမၼတၳသဂၤဟက်မ္းတြင္ --
“မုသာ၀ါေဒါ ပိသုဏ၀ါစာ ဖ႐ုသ၀ါစာ သမၹပၸလာေပါေစတိ ၀စီ၀ိညတၱိသခၤါေတ ၀စီဒြါေရ ဗာဟုလႅ၀ုတၱိေတာ ၀စီကမၼံ နာမ။”
“မုသာ၀ါဒ ပိသု၀ါစာ ဖ႐ုသ၀ါစာ သမၹပၸလာပ- အားျဖင့္ ေလးပါးေသာတရားတို႔သည္ ၀စီ၀ိညတ္ဟု ဆိုအပ္ေသာ ၀စီဒြါရ၌ မ်ားစြာျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ၀စီကံ မည္၏။” ဟု ဆိုထားရာ “၀စီဒြါေရ ဗာဟုလႅ၀ုတၱိေတာ ၀စီကမၼံ နာမ- ၀စီဒြါရ၌
မ်ားစြာျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ၀စီကံ မည္၏။” ဟူေသာ စာပိုဒ္အရ ၀စီဒြါရ၌သာ ျဖစ္ႏိုင္ေသာေၾကာင့္ မုသာ၀ါဒ-စသည္ကို ၀စီကံဆိုသည္ မဟုတ္၊ ၀စီဒြါရ၌ အျဖစ္မ်ားေသာေၾကာင့္သာ ၀စီကံဟု ဆိုထားျခင္းျဖစ္၏။ အနည္းငယ္အားျဖင့္
ကာယဒြါရ၌လည္း ျဖစ္ႏိုင္ေသး၏-ဟု အဓိပၸါယ္ရ၏။
(ေတာ၌ က်င္လည္က်က္စားမႈမ်ားေသာေၾကာင့္ မုဆိုးကို ပါဠိလို ၀နစရက (ေတာ၌ က်က္စားသူ) ဟု ေခၚ၏။ သို႔ေသာ္ မုဆိုးသည္ ရြာ၌လည္း ေနေလ့ရွိသည္သာ။ ပုဏၰားလူမ်ိဳး မ်ားစြာရွိေသာ ရြာကို ျဗာဟၼဏဂါမ (ပုဏၰားရြာ) ဟု
ေခၚေလ့ရွိ၏။ သို႔ေသာ္ အျခားလူမ်ိဳးမ်ားလည္း အနည္းငယ္ ရွိႏိုင္သည္သာ။ အျဖစ္မ်ားေသာေၾကာင့္ “ခ်စ္ျခင္းအစ မ်က္စိက” ဟု ေျပာေလ့ရွိၾက၏။ သို႔ရာတြင္ မ်က္စိကန္းသူမ်ားလည္း ခ်စ္တတ္သည္သာ။)
ထို႔ေၾကာင့္ သႃဂႌဳဟ္ဘာသာဋီကာတြင္ ေအာက္ပါအတိုင္း ေရးသားေဖာ္ျပထား၏။
“မုသာ၀ါဒ။ ။ မုသာသဒၵါသည္ မဟုတ္မမွန္ေသာ ၀တၳဳကို ေဟာေသာနိပါတ္ပုဒ္တည္း၊ မဟုတ္မမွန္္ေသာ ၀တၳဳဟူသည္ “သကၤန္း႐ိွသလား”ဟုေမးရာ၌ ႐ွိလ်က္ မ႐ွိဟု ေျပာဆိုအပ္ေသာသကၤန္း၊ မ႐ွိဘဲလ်က္ ႐ွိသည္ဟု ေျပာဆိုအပ္ေသာ သကၤန္းပင္တည္း၊ တစ္စံုတစ္ခုေသာ သတင္းစကားကို ၾကားရာ၌ “ဟုတ္သလား”ဟု ေမးလွ်င္ ဟုတ္လ်က္ မဟုတ္ဟု ေျပာဆုိအပ္၊ မဟုတ္ဘဲလ်က္ ဟုတ္သည္ဟု ေျပာဆုိအပ္ေသာ သတင္းစကားတည္း၊
ဤသို႔လွ်င္ အရာ၀တၳဳက ဟုတ္သည္ျဖစ္ေစ၊ မဟုတ္သည္ျဖစ္ေစ ေျပာတုိင္းမဟုတ္သည္ကိုပင္ “မုသာ”ဟု ဆိုသည္၊ မုသာ+၀ဒႏၱိ+ဧေတနာတိ မုသာ၀ါေဒါ၊ ဧေတန-ဤေစတနာျဖင့္၊ မုသာ- မဟုတ္မမွန္ေသာ ၀တၳဳကို၊ ၀ဒႏၱိ-
အမွန္လုပ္၍ ေျပာဆိုတတ္ကုန္၏၊ ဣတိ- ထို႔ေၾကာင့္၊ ေသာ- ထိုေစတနာတရားသည္၊ မုသာ၀ါေဒါ- မုသာ၀ါဒ မည္၏၊ ႏႈတ္ျဖင့္ ေျပာရေသာ မုသာကမ်ား၍ “မုသာ၀ါဒ”ဟု ဆိုသည္၊ ကိုယ္ ႏႈတ္ တစ္ခုခုျဖင့္ ညာ၀ါး ျဖန္းသန္း ေရးသားမႈ
အရပ္ရပ္တို႔မွာ မုသာ၀ါဒမည္သည္သာတည္း။ (ဘာ-ဋီ၊ ၃၇၂)
(၃)
ေငြရလိုျခင္းေၾကာင့္ သာမာန္လိမ္လည္မႈမ်ားသည္ တစ္ဘ၀စာသာ ဒုကၡေရာက္ေစႏိုင္ၾက၏။ နာမည္ႀကီးလိုမႈ စသည္ကို အေျခခံေသာ ပဋိပတ္ႏွင့္စပ္ေသာ အရိယာမျဖစ္္ဘဲလ်က္ အရိယာျဖစ္ေနေၾကာင္း လိမ္လည္မႈ၊ သူတို႔ထံ တပည့္ခံပါက ဘယ္ႏွစ္ရက္ ဘယ္ႏွစ္လအတြင္း အရိယာျဖစ္ေအာင္ ျပဳလုပ္ေပးႏိုင္ေၾကာင္း လွည့္ျဖားမႈမ်ားသည္ လိမ္လည္လွည့္ျဖားခံရသူ မ်ားအား ဘ၀ေပါင္းမ်ားစြာ ဒုကၡေရာက္ရသည္အထိ ျဖစ္ေစႏိုင္ၾက၏။
“သစၥာတရား တစ္ခုကို လြန္၍ မုသားစကားကို ဆိုေလ့ရွိေသာ ေနာင္ဘ၀အတြက္ ဆင္ျခင္စဥ္းစားျခင္း အလ်င္းမရွိေသာ သူအား မျပဳႏိုင္မည့္ မေကာင္းမႈ အကုသုိလ္မည္သည္ မရွိ။” (ဓမၼပဒ၊ ၁၇၆) ဟူသည့္အတိုင္း ထိုပုဂၢိဳလ္မ်ားသည္ အရိယာျဖစ္ၿပီးသူအား ကုသိုလ္ အကုသိုလ္မ်ားကို ပယ္သတ္ၿပီးျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အကုသိုလ္ လုပ္ေသာ္လည္း အကုသိုလ္ မျဖစ္ေတာ့ဟု သင္ၾကားေပးၾက၏။
သူတစ္ပါးသားမယားႏွင့္ လြန္က်ဴးသည့္တိုင္ ႏွစ္ဦးသေဘာတူလွ်င္ အျပစ္မျဖစ္ဟု တပည့္မ်ားအား ႏွစ္သိမ့္ၾက၏။ သူတို႔ကိုယ္တိုင္လည္း က်ဴးလြန္ၾက၏။
ထုိပုဂၢိဳလ္မ်ားသည္ ဘုရားေဟာတရားကိုပင္ ျပင္လိုျပင္ ဖ်က္လိုဖ်က္ လုပ္ခ်င္သလို လုပ္ၾကကာ ဘုရားကိုပင္ မ်က္ကြယ္ျပဳသူမ်ား အေလးမထားသူမ်ားျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သံဃာကိုကား ႐ုိေသေလးစားဖို႔ေ၀းစြာ့၊ စာရင္းထဲပင္ ထည့္ၾကသူမ်ားမဟုတ္။
သို႔ရာတြင္ ထုိပုဂၢိဳလ္မ်ား မည္မွ်ပင္ ယုတ္မာဆိုး၀ါးေစကာမူ အေခ်ာင္ႀကိဳက္ အလြယ္လိုက္သူမ်ား၊ ပညာ အားနည္း သဒၶါသည္းသူမ်ားလည္း မ်ားစြာရွိေသာေၾကာင့္ အားေပးေထာက္ခံသူ မရွားပဲ သူ႔ပရိသတ္မ်ားအၾကား
သူဘုရားလုပ္ကာ လွည့္လည္ေနထိုင္ၾက၏။
“အၾကင္သူသည္ ရဟႏၲာ မဟုတ္ဘဲလ်က္ ရဟႏၲာဟု ၀န္ခံ၏၊
ဤသူသည္သာလွ်င္ ျဗဟၼာႏွင့္တကြေသာ ေလာက၌ အယုတ္မာဆံုးျဖစ္ေသာ ခိုးသူႀကီးေပတည္း။”
(သုတၱနိပါတ္၊ ၀သလသုတ္) ဟု ျမတ္ဗုဒၶေဟာေတာ္မူ၏။ အဘယ္ေၾကာင့္ အယုတ္မာဆံုး ခိုးသူႀကီး ျဖစ္သနည္း- ဟူမူ အရိယာမဟုတ္ပဲလ်က္ အရိယာဟု လိမ္လည္လွည့္ျဖားထားမႈေၾကာင့္ ထိုသူ႔အား အရိယာဟု ံုၾကည္မိသူ အားလံုးက ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ၾက၏။ လွဴဒါန္း ပူေဇာ္ၾက၏။
ထိုလာဘ သကၠာရ သိေလာကတို႔ကို ထိုပုဂၢိဳလ္သည္ အမွန္တကယ္ ခံစားထိုက္သည္ မဟုတ္။ သူ႔၌ မရွိေသာဂုဏ္ကို သူ႔ေျပာစကားအရ တကယ္ရွိသည္ဟု ထင္မွတ္ၾက ၍သာ လွဴဒါန္းပူေဇာ္ၾကျခင္းျဖစ္၏။
အမွန္တကယ္ မရွိမွန္းသိလွ်င္ ေပးလွဴၾကမည္ မဟုတ္။ ထိုသို႔ မရသင့္ေသာ ေပးလွဴမႈ ပူေဇာ္မႈ ေက်ာ္ၾကားမႈ မ်ားကို လွည့္ျဖားလိမ္ညာ၍ ယူထားျခင္းေၾကာင့္ အယုတ္မာဆံုးေသာ ခိုးသူႀကီးႏွင့္ တူျခင္းျဖစ္၏။
ထိုသို႔ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ား၏ လိမ္ညာလွည့္ျဖားမႈကို ခံရလွ်င္ ဤဘ၀တြင္လည္း မိမိတို႔၏ ပစၥည္းဥစၥာမ်ား ခိုးယူခံ ရႏိုင္ၿပီး သံသရာတြင္ နစ္မြန္းေစႏိုင္ေသာ အယူ၀ါဒအမွားမ်ားကိုလည္း သင္ၾကားေပးခံရႏိုင္ဖြယ္ ရွိေသာေၾကာင့္ ထိုသို႔ေသာ အယုတ္မာဆံုး သူခိုးႀကီးမ်ားလက္မွ လြတ္ေအာင္ ေရွာင္းရွားႏိုင္သူမ်ားျဖစ္ဖို႔ သတိႀကီးႀကီး ထားၾကရမည္ျဖစ္ပါသည္။
အရွင္ေကာ၀ိဒ (ေယာ)