တရားရွာ ကိုယ္မွာေတြ႕
ဒီေန႔ဘုန္းႀကီးေဟာၾကားမယ့္တရားေတာ္ တရားရွာကိုယ္မွာေတြ႕ တရားေတာ္ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီတရားေတာ္ကို ျမတ္စြာဘုရား အဂၤုတၱိဳပါဠိေတာ္ ေရာဟိတႆသုတ္မွာ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ပါ တယ္၊ ျမတ္စြာဘုရားက ဒုကၡသစၥာ စတဲ့ သစၥာ ေလးပါး တရားေတြကို မိမိခႏၶာကိုယ္မွာပင္ ေတြ႕ရွိႏိုင္ တယ္လို႔ ဒီသုတ္မွာ မိန္႔ဆိုေတာ္ မူခဲ့ပါတယ္။
၁. ဒုကၡသစၥာဆိုတာ ဆင္းရဲအစစ္အမွန္တရား ျဖစ္ပါတယ္၊ ဘ၀အသစ္ျဖစ္ျခင္း သည္တည္း ဆင္းရဲေပတည္း၊ ခ်စ္စရာ ပုဂၢိဳလ္သခၤါရအာ႐ံုတို႔ႏွင့္ ကြဲကြာျခင္း၊ မခ်စ္အပ္ေသာ ပုဂၢိဳလ္ သခၤါရ အာ႐ံု တို႔ႏွင့္ ေတြ႕ဆံု ယွဥ္တြဲရျခင္း သည္ ဆင္းရဲေပတည္း၊ လိုခ်င္ေတာင့္တ ေနသည္ ကိုမရျခင္း သည္လည္း ဆင္းရဲ ေပသည္း၊ အက်ဥ္းအားျဖင့္ ငါးပါးကုန္ေသာ စြဲလမ္း ႏိုင္ေသာ ဥပါဒါန္၏ အာ႐ံုျဖစ္ေသာ ႐ုပ္နာမ္ခႏၶာတို႔သည္ ဆင္းရဲတို႔ေပ တည္း။
၂. သမုဒယသစၥာဆိုတာ ဆင္းရဲျဖစ္ေၾကာင္း အစစ္အမွန္တရား ျဖစ္ပါတယ္၊ အၾကင္ ဆာေလာင္မႈတဏွာသည္ တဖန္ဘ၀သစ္ကို ျဖစ္ေစတတ္၏။ ႏွစ္သက္ တပ္စြဲျခင္းႏွင့္တကြျဖစ္၏။ ထိုတဏွာသည္ကား လိုခ်င္စရာ ကာမဂုဏ္၌ျဖစ္ေသာ ဆာေလာင္မႈကာမတဏွာ၊ ဘ၀အၿမဲရွိေနသည္ဟုထင္လ်က္ ႏွစ္သက္ ဆာေလာင္မႈ ဘ၀တဏွာ ေသၿပီးလွ်င္ ဘ၀ မရွိေတာ့ဘူးထင္လ်က္ ႏွစ္သက္မႈ ၀ိဘ၀ တဏွာ၊ ဒီတဏွာ သံုးမ်ိဳးဟာ ဆင္းရဲျဖစ္ေၾကာင္း သမုဒယသစၥာေပတည္း။ ဘ၀တဏွာကိုျဖစ္ေစ တတ္သည့္ သႆတဒိ႒ိအယူမွာ ႐ုပ္နာမ္ခႏၶာမွအပ အတၱလိပ္ျပာ၊ အသက္ ၀ိညဥ္ ပုဂၢိဳလ္သတၱ၀ါသည္ ေသၿပီးေနာက္ မပ်က္စီးဘဲ သီးသန္႔တည္ရွိေနသည္ဟု ထင္ျမင္လြဲမွား ေသာ အယူျဖစ္သည္။
၀ဘ၀တဏွာကို ျဖစ္ေစတတ္သည့္ ဥေစၦဒဒိ႒ိအယူမွာ ပုဂၢိဳလ္သတၱ၀ါသည္ ေသၿပီးေနာက္ လံုး၀ ျပတ္စဲသည္ဟု ယံုၾကည္စြဲလန္းသည့္မွားေသာ အယူျဖစ္သည္။ ဤအယူသည္ ေသၿပီးေနာက္ ေကာင္းက်ိဳး ဆုိးက်ိဳးမရွိဟု ယံုၾကည္သျဖင့္ အကုသိုလ္အမႈမ်ားကို ျပဳရန္ အားေပးသကဲ့သို႔ ျဖစ္၏။
၃. နိေရာဓသစၥာဆိုတာ ဆင္းရဲၿငိမ္းရာ အစစ္အမွန္တရားေပတည္း၊ သမုဒယသစၥာ ဆိုတဲ့ တဏွာခ်ဳပ္ၿငိမ္းလို႔ ဒုကၡသစၥာဆိုတဲ့ ဆင္းရဲခ်ဳပ္ၿငိမ္းၿပီး နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳသြားျခင္းျဖစ္ပါသည္။ လူတိုင္းလူတိုင္း ဒီပန္းတိုင္ကို ေရာက္ေအာင္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ၾကရန္ ျဖစ္ပါသည္။
၄. မဂၢသစၥာဆိုတာ ဆင္းရဲၿငိမ္းရာသို႔ ဆိုက္ေရာက္ေၾကာင္း အက်င့္လမ္းေကာင္း အစစ္အမွန္တရား ေပတည္း၊ ဒုကၡသစၥာႏွင့္ သမုဒယသစၥာမ်ား ၿငိမ္းရာ နိဗၺာန္ အၿငိမ္းဓာတ္သို႔ ဆိုက္ေရာက္ေၾကာင္း အရိယမဂၢင္ရွစ္ပါး အက်င့္ လမ္းမွန္တရား ျဖစ္ပါသည္။ မဂၢသစၥာဆိုတာ -
(က) သမၼာဒိ႒ိ - မွန္စြာျမင္ျခင္း၊ (ခ) သမၼာသကၤေပၸါ - မွန္စြာၾကံျခင္း၊ (ဂ) သမၼာ၀ါစာ - မွန္စြာေျပာျခင္း၊ (ဃ) သမၼာကမၼေႏၲာ - မွန္စြာျပဳျခင္း၊ (င) သမၼာအာဇီေ၀ါ - မွန္စြာအသက္ေမြးျခင္း၊ (စ) သမၼာ၀ါယာေမာ - မွန္စြာအားထုတ္ျခင္း၊ (ဆ) သမၼာသတိ - မွန္စြာအမွတ္ရျခင္း၊ (ဇ) သမၼာသမာဓိ - မွန္စြာတည္ၾကည္ျခင္း တဲ့။
အဲဒီမဂၢင္ရွစ္ပါးတရားမ်ားကုိ အားထုတ္ ပြားမ်ားသင့္ပါတယ္၊ ဘုန္းႀကီးတို႔ ေယာဂီမ်ားဟာလဲ ၀ိပႆနာ ဘာ၀နာကို ပြားမ်ားအားထုတ္ေနတာဟာ ဒီမဂၢင္ရွစ္ပါးကို ႀကိဳးစားပြားမ်ား ေနတာပါဘဲ။
ေယာဂီမ်ား စႀကႍသြားၿပီး ႐ႈမွတ္ရာမွာ ဘယ္ေျခလွမ္းတာကို ဘယ္လွမ္းတယ္လို႔ အမွန္အတိုင္းသိတာဟာ သမၼာဒိ႒ိမဂၢင္၊ ေျခလွမ္းလႈပ္ရွားမႈကို ႐ႈမွတ္ေနတာဟာ သမၼာသကၤပၸမဂၢင္၊ ေျခလွမ္းရန္ အားထုတ္မႈက သမၼာ၀ါယာမ မဂၢင္၊ လႈပ္ရွားမႈတိုင္းကို အမွတ္သတိ ျဖစ္ေနတာက သမၼာသတိ၊ ေျခလွမ္းမႈႏွင့္ မွတ္စိတ္ အစဥ္လိုက္ ကိုက္ညီတည္ၾကည္မႈက သမၼာသမာဓိ၊ ဒီငါးပါးဟာ ပုဗၺဘာဂ မဂၢင္ျဖစ္ပါသည္။ တရားစခန္း၀င္ေရာက္ခ်ိန္မွစ၍ ေဆာက္တည္က်င့္သံုးေနေသာ (၈)ပါးသီလေၾကာင့္ သမၼာ၀ါစာ၊ သမၼာကမၼႏၲ၊ သမၼာအာဇီ၀ မဂၢင္ (၃)ပါး ျပည့္စံုေနၿပီးျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ေယာဂီဟာ စႀကႍေလွ်ာက္၍ ေျခလွမ္းလႈပ္ရွားမႈကို ႐ႈမွတ္ျခင္း၊ ထိုင္၍ ၀မ္းဗိုက္မွ ေဖာင္းမႈ ပိန္မႈစသည့္ ကိုယ္အမူအရာကို ႐ႈမွတ္ျခင္းတို႔သည္ မဂၢင္ရွစ္ပါးကို ပြားေနျခင္းျဖစ္ေပသည္။ အဲဒီလို ေပၚရာ အာ႐ံုကို စဥ္ဆက္မျပတ္ ႐ႈမွတ္ျခင္းျဖင့္ မွတ္ခ်က္တိုင္းမွာ မဂၢင္ရွစ္ပါးကုိ ပြားမ်ားေနျခင္းျဖစ္၍ ဒုကၡသစၥာကို ပိုင္းျခားသိျခင္း၊ သမုဒယသစၥာကိုပယ္ျခင္းႏွင့္ နိေရာဓသစၥာကို ဆိုက္ေရာက္၍ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳသြား ႏိုင္ပါသည္။ "တရားရွာကိုယ္မွာေတြ႕"ဆိုတာ မိမိခႏၶာကိုယ္မွာရွိတဲ့ နာမ္တရားႏွင့္ ႐ုပ္တရားေတြကုိ အားသြန္ခြန္စိုက္ ႐ႈမွတ္ျခင္းျဖင့္ သစၥာေလးပါးတရားမ်ားကို သိျမင္သြားျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။
တရားရွာရာမွာ နည္းလမ္းမွန္ကန္ဖို႔ အလြန္အေရးႀကီးပါတယ္၊ ျမတ္စြာဘုရား သာသနာမွာ ပရိယတၱိ၊ ပဋိပတၱိႏွင့္ ပဋိေ၀ဓဟူ၍ အခန္းက႑သံုးပုိင္း ရွိပါတယ္၊ ပရိယတၱိမရွိရင္ ပဋိပတၱိမရွင္သန္ႏိုင္၊ ပဋိပတၱိမရွိရင္ ပဋိေ၀ဓကို မဆိုက္ေရာက္ႏိုင္ပါဘူး၊ ပရိယတၱိက ကန္ေဘာင္႐ိုးႏွင့္ တူတယ္၊ ပဋိပတၱိက ေရႏွင့္တူၿပီး ပဋိေ၀ဓက ၾကာပန္းႏွင့္တူပါတယ္၊ ကန္ေပါင္႐ိုးမရွိရင္ ေရမတည္ႏိုင္ဘူး၊ ေရမရွိရင္ ၾကာလဲမပြင့္ႏိုင္ဘူး၊ ေနာက္ဥပမာတစ္ခုက ပရိယတၱိဆိုတာ ေဆးေဖာ္စပ္ နည္း၊ ပဋိပတၱိက ေဆးကုသျခင္း၊ ပဋိေ၀ဓက ေရာဂါေပ်ာက္ကင္းတာႏွင့္ တူတယ္၊ ေဆးေဖာ္ စပ္နည္းမသိရင္ ေဆးကုသမႈ မျပဳႏုိင္ ေဆးမကုႏိုင္ရင္ ေရာဂါလဲ မေပ်ာက္ႏိုင္ဘူး၊ ဒါေၾကာင့္ နည္းလမ္းမွန္ကန္ဖို႔ဆိုတာ ပရိယတၱိ၊ ပဋိပတၱိ၊ ပဋိေ၀ဓ စံၫႊန္းႏွင့္ ညီၫြတ္ဖို႔ပါပဲ။
အဲဒီေနာက္ မွန္ကန္တဲ့နည္းလမ္းအတိုင္း ေအာင္ျမင္စြာ တရားအားထုတ္ဖို႔ ဇြဲလံု႔လႏွင့္ ၾကံ့ခိုင္စြမ္းအင္ ျပည့္စံုရပါတယ္။
ခႏၶာကိုယ္ဆိုတာဘာလဲ ? သညာအပါအ၀င္ နာမ္တရားႏွင့္ ႐ုပ္တရားအစုအေပါင္း အလွ်ား (၆)ေပ၊ အနံ (၆)လက္မမွ်သာျဖစ္တယ္၊ "တရားရွာ ကိုယ္မွာေတြ႕" ဆိုတာ မိမိကိုယ္မွာရွိတဲ့ နာမ္တရား ႐ုပ္တရားေတြကို တိက် မွန္ကန္စြာ ႐ႈမွတ္ပြားမ်ားျခင္းျဖင့္ သစၥာေလးပါးတရားမ်ားကို သိျမင္သြားျခင္းျဖစ္သည္။ အဂၤုတၱိဳရ္ ပါဠိေတာ္မွာ ဒီတရားေတာ္ ျဖစ္ေပၚလာပံုကို အခုလိုျပဆိုထားပါတယ္။
တခ်ိန္က ျမတ္စြာဘုရားဟာ သာ၀တိျပည္ ေဇတ၀န္ေက်ာင္းမွာ သတင္းသံုးေနေတာ္မူစဥ္ ညဥ့္သန္းေခါင္ ယံအခ်ိန္၌ ျဗဟၼာ့ျပည္မွ ေရာဟိတႆအမည္ရွိေသာ ျဗဟၼာတစ္ဦး ကိုယ္ေရာင္ ကိုယ္၀ါ ေတာက္ပစြာႏွင့္ ေရာက္ရွိလာကာ ႐ိုေသစြာ လက္အုပ္ခ်ီမိုး ရွိခိုးၿပီးေနာက္ သင့္တင့္ေလွ်ာက္ပတ္ေသာ ေနရာ၌ ထိုင္ေန၍ ဤစကားျဖင့္ ျမတ္စြာဘုရားအား ေမးေလွ်ာက္ပါသည္။ ရွင္ေတာ္ဗုဒၶဘုရား ပုဂၢိဳလ္တစ္ေယာက္သည္ မအို၊ မနာ၊ မေသရာ ေလာကရဲ႕အဆံုးသို႔ ေျခက်င္ေလွ်ာက္၍ ေရာက္ႏိုင္ပါမည္လား ? ဘုရား၊ ျမတ္စြာဘုရားက "ေရာဟိတႆျဗဟၼာ၊ ေလာကရဲ႕အဆံုး မအို၊ မနာ၊ မေသရာ ဆိုတဲ့ နိဗၺာန္ကို ေျခက်င္ေလွ်ာက္ျခင္းျဖင့္ မေရာက္ႏိုင္၊ မျဖစ္ႏိုင္"ဟု ေျဖၾကားေတာ္မူပါသည္။
ႊသစ သ္ စေါနႀသအအသာ သ္ စေါန
ဒီေနရာမွ ေရာဟိတႆျဗဟၼာရဲ႕ အေမးက ၾသကာသေလာက အဆံုး ျဖစ္ၿပီးျမတ္စြာဘုရားရဲ႕အေျဖက သခၤါရ ေလာက အဆံုး ျဖစ္ပါတယ္၊ သို႔ေသ္လည္း သခၤါရေလာကရဲ႕ အဆံုးကိုေရာက္ရင္ ၾသကာသေလာကရဲ႕ အဆံုးေရာက္ႏိုင္၍ အေမးႏွင့္အေျဖ ဆန္႔က်င္မႈ မရွိပါ၊ အဲဒီအခါ ေရာဟိတႆျဗဟၼာက ျမတ္စြာဘုရားကို ခုလိုေလွ်ာက္ထားပါတယ္၊ ရွင္ေတာ္ဘုရားရဲ႕ ေလာကအဆံုးျဖစ္တဲ့ နိဗၺာန္ကို ေျခက်င္ေလွ်ာက္လို႔ မေရာက္ဘူး၊ ဆိုတဲ့ ဒီအေျဖဟာ အလြန္အံ့ၾသဘြယ္ ေကာင္းလွပါတယ္၊ မျဖစ္ဖူးၿမဲ ျဖစ္ပါေပတယ္ ဘုရား၊ တပည့္ေတာ္ အတိတ္က ျဖစ္ရပ္တစ္ခုကို ေလွ်ာက္ထားပါရေစဘုရား။
တခ်ိန္က တပည့္ေတာ္ဟာ ေရာဟိတႆအမည္ရွိတဲ့ မုဆိုးတစ္ ေယာက္ရဲ႕သား ျဖစ္ခဲ့ၿပီး အိမ္ယာမေထာင္ လူ႔ေဘာင္မွ ေတာထြက္ၿပီး ရေသ့ျပဳခါတရားမ်ား က်င့္ၾကံအားထုတ္ခဲ့ရာ စ်ာန္အဘိညဥ္တန္ခိုးမ်ား ရရွိခဲ့ပါသည္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ သက္တန္း ႏွစ္တစ္ရာက်န္ပါေသးသည္။ တပည့္ေတာ္သည္ ကြၽမ္းက်င္ေသာ ေလးသမားျပစ္လႊတ္သည့္ လွ်င္ျမန္ေသာမွ်ားသည္ ထန္းပင္ရိပ္ကိုျဖတ္သြား ခ်ိန္မွာ စၾကာ၀ဠာ တခုဆံုးမိေအာင္ ေျပးသြားႏိုင္ပါသည္။ တပည့္ေတာ္သည္ သမုုဒၵရာ၏ အေရွ႕ဘက္ကမ္းမွ အေနာက္ဘက္ကမ္းသို႔ ေျခတစ္လွမ္းျဖင့္ ေရာက္ႏိုင္ပါသည္။
တပည့္ေတာ္သည္ မမ်ိဳသိပ္ႏိုင္သည့္ စိတ္ကူးဆႏၵေၾကာင့္ စားေသာက္ခ်ိန္ အခင္းႀကီးငယ္စြန္႔ခ်ိန္ကို ခ်န္လွပ္၍ လွ်င္ျမန္ေသာ တန္ခိုးအဟုန္ျဖင့္ ေလာကရဲ႕အဆံုးသို႔ မေနမနားေျပးသြားခဲ့ရာ၊ ရည္မွန္းရာသို႔ မေရာက္ပဲ အႏွစ္တစ္ရာ အၾကာတြင္ စၾကာ၀ဠာတစ္ခု၏ အနားစြန္း၌ ေသလြန္ခဲ့ရၿပီး ျဗဟၼာ့ျပည္တြင္ ေရာဟိတႆ အမည္ရွိေသာျဗဟၼာျဖစ္ရပါသည္ ျမတ္စြာဘုရား၊ အခုတပည့္ေတာ္၏ အေတြ႕အၾကံဳက ရွင္ေတာ္ျမတ္ဘုရား ေဟာၾကးေတာ္မူေသာ "မအို၊ မနာ၊ မေသရာ သခၤါရ ေလာက၏ အဆံုးနိဗၺာန္ကို ေျခက်င္ေလွ်ာက္၍ မေရာက္ႏိုင္"ဟုသည့္ အခ်က္ကို အလြန္မွန္ကန္ေၾကာင္း ေထာက္ခံေနပါသည္ဘုရား။
ျမတ္စြာဘုရားက "ေရာဟိတႆျဗဟၼာ ေလာကအဆံုးကုိ မေရာက္လွ်င္လဲ ဒုကၡမၿငိမ္းေသး ၿငိမ္းေအာင္ ဒုကၡသစၥာ၊ သမုဒယသစၥာ၊ နိေရာဓသစၥာ၊ မဂၢသစၥာ၊ သစၥာေလးပါးတရားကို ခႏၶာကိုယ္မွာသာ ေတြ႕ရွိႏိုင္သည့္တရားကို ခႏၶာမွာ ရွာမွသာလွ်င္ လမ္းမွန္ေပသည္။"ဟု ေရာဟိတႆျဗဟၼာကို ေဟာၾကားေတာ္မူပါသည္။
ဒုကၡသစၥာဆိုတာ အက်ဥ္းအားျဖင့္ ခႏၶာငါးပါးသာျဖစ္ပါသည္။ အခုဒီက ေယာဂီေတြ ႐ႈမွတ္ေနတဲ့ ဘယ္လွမ္းတာညာလွမ္းတာ၊ ေဖာင္းမႈç ပိန္မႈç ျမင္မႈç ၾကားမႈ မ်ားဟာ ဒုကၡသစၥာေတြပါဘဲ တရားအားမထုတ္မီက ေယာဂီမ်ားဟာ ဒါေတြကို ဒုကၡသစၥာရယ္လို႔ မသိၾကဘူး၊ တဏွာရဲ႕လွည့္စားမႈေၾကာင့္ သာယာႏွစ္သက္ဖြယ္ဟုပင္ ထင္မွတ္ၾကသည္။ ျမင္မႈ ၾကားမႈသာမက အားလံုးေသာ အာ႐ံုခံစားမႈမ်ားကို ေကာင္းတယ္၊ ႏွစ္သက္သာ ယာဖြယ္ဟူ၍ ယူဆၿပီး ထပ္မက္စြဲလန္းေနၾကပါသည္။
သာယာတပ္မက္တဲ့တဏွာဟာ သမုဒယသစၥာပါပဲ၊ ဒုကၡသစၥာႏွင့္ သမုဒယသစၥာကို ပယ္သတ္ဖို႔ ေယာဂီဟာ မဂၢသစၥာကို ပြားမ်ားရပါတယ္၊ ၀ိပႆနာအလုပ္ အားထုတ္ၿပီး ႐ုပ္နာမ္ သေဘာတရားေတြကို ႐ႈမွတ္ေနတာဟာ မွတ္ခ်က္တိုင္းမွာ မဂၢသစၥာပြားေနတာပါပဲ၊ အဲဒီလို မေနမနား ႀကိဳးစားပြားမ်ားျခင္းျဖင့္ ေယာဂီဟာ တေျဖးေျဖး ၀ိပႆနာႆဏ္အဆင့္ဆင့္ တိုးတက္လာၿပီး ေနာက္ဆံုး ႐ုပ္နာမ္သေဘာတရားမ်ား ခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳသြားပါေတာ့တယ္၊ ဒါေၾကာင့္ ျမတ္စြာဘုရားက "တရားရွာ ကိုယ္မွာေတြ႕"လို႔ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ အခ်ိဳ႕ ေ၀ဖန္ေရးသမားမ်ားရဲ႕ တလြဲ ေကာက္ခ်က္ခ်မႈကို သတိျပဳၾကရမည္။ သူတို႔က သစၥာေလးပါး တရားဟာ ခႏၶာကိုယ္ထဲမွာ ရွိတယ္လို႔ ျမတ္စြာဘုရား ေဟာၾကားခဲ့တာမို႔ ဘာမွ ထူးထူးေထြေထြ က်င့္ၾကံ အားထုတ္စရာ မလိုဘူးလို႔ လြဲမွားစြာ ေျပာဆိုေနၾကပါတယ္၊ ဒီလိုယူဆ ေျပာဆိုေနၾကတာ မမွန္ပါဘူး၊ ျမတ္စြာဘုရား တရားေတာ္ေတြဟာ သိမ္ေမြ႕နက္နဲပါတယ္၊ တခ်ိဳ႕တရားေတာ္မ်ားဟာ မွန္ကန္စြာ ဖြင့္ဆိုရန္ လိုပါတယ္။
ဥပမာအားျဖင့္ ကြၽန္းပင္ေတြ မ်ားစြာ ရွိတဲ့ေတာကို "ကြၽန္းေတာ"လို႔ ေခၚၾကတယ္၊ ဒါေပမယ့္ ဒီေတာထဲမွာ ကြၽန္းပင္ေတြသာရွိတယ္၊ အျခားအပင္မရွိဘူးလို႔ မဆိုလိုပါဘူး၊ ကြၽန္းေတာထဲမွာ အျခားအပင္ေတြလဲ ရွိပါတယ္၊ ဒါေယဘူယ်ဘဲ ေနာက္တစ္မ်ိဳးက သမၼတႀကီး တိုင္းခန္း လွည့္လည္လာၿပီလို႔ဆိုရာမွာ သမၼတႀကီး တစ္ေယာက္ထဲ မဟုတ္ပါဘူး၊ သူ႔ရဲ႕ကိုယ္ရံေတာ္ လက္ေထာက္အတြင္း၀န္ စသည္တို႔ အသိုင္းအ၀ိုင္းႏွင့္ ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္လည္း အေရးႀကီးသည့္ သမတႀကီး ရည္ၫႊန္း ေဖာ္ျပျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ အဲဒါ ပဓာနနည္းေခၚပါသည္။
"ဖလာႏုမာန နည္း" လည္းရွိပါေသးသည္၊ အက်ိဳးတရားကို ၾကည့္၍ အေၾကာင္း တရားကို မွန္းဆ သိပံု နည္းျဖစ္ပါသည္။ ျမစ္ေခ်ာင္းမ်ား ေရွာင္တခင္ ေရလွ်ံလာလွ်င္ ျမစ္ဖ်ားေဒသတြင္ မိုးသည္းထန္စြာ ရြာသြန္းေန ေၾကာင္း ခန္႔မွန္းသိႏိုင္သကဲ့သို႔ ျဖစ္ပါသည္။ မိုးရြာသြန္းျခင္းသည္ အေၾကာင္းရင္း၊ ေရလွ်ံမႈသည္ အက်ိဳးဆက္ ျဖစ္ပါသည္။
တတိယဥပမာကေတာ့ "အတာပႏၷနည္း" ျဖစ္ပါသည္။ ေဒ၀ဒတၱသည္ ေန႔အခါ၌ အစာမစားပဲ ၀ေနသည္ ေန႔အခါ အစာမစား၀ေနသည္ဟု ဆိုရာ၌ ေန႔အခါ အစာမစားပဲ ၀ေနသည္မွာ ညဥ့္အခါက အ၀စားထားျခင္းေၾကာင့္ဟု ေကာက္ ခ်က္ခ်ႏိုင္ပါသည္။
ျမတ္စြာဘုရားက သစၥာေလးပါးတရား မိမိကိုယ္တြင္းမွာ ရွိသည္ မိန္႔ၾကားေတာ္မူရာ၌ သစၥာေလးပါးဟာ အတံုးလိုက္ အတစ္လိုက္ ရွိေနသည္ဟု မဆိုလိုပါ၊ ဤခႏၶာကို အရင္းတည္၍ မဂၢသစၥာကို ပြားမ်ားမွသာလွ်င္ ဒုကၡသစၥာမွန္း သိ၍ သမုဒယသစၥာကို ပယ္ႏိုင္ပါမည္။ အေၾကာင္းျဖစ္တဲ့ ခႏၶာ၏ နာမ္ႏွင့္ ႐ုပ္တရားမ်ားကို ႐ႈမွတ္မွသာလွ်င္ အက်ိဳးတရားျဖစ္တဲ့ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳႏိုင္သည္ကို ဆိုလိုျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ဒါေၾကာင့္ ဘုန္းႀကီးတို႔ ေယာဂီသူေတာ္စင္မ်ားသည္ ျမတ္စြာဘုရား ေဟာၾကားသည့္ "တရားရွာ ကိုယ္မွာေတြ႕"ဆိုသည့္အတိုင္း မိမိတို႔ ခႏၶာကိုယ္မွာ ၀ိပႆနာ တင္၍ သစၥာေလးပါးတရားေတာ္မ်ားကို သိျမင္ၾကလွ်က္ ဆင္းရဲခပ္သိမ္း ၿငိမ္းရာသို႔ အခ်ိန္ တိုတိုႏွင့္ မ်က္ေမွာက္ျပဳႏိုင္ၾကပါေစကုန္သတည္း။
သာဓု... သာဓု... သာဓု...
မဟာစည္ဆရာေတာ္ ဦးဇဋိလ
ဒီတရားေတာ္ကို ျမတ္စြာဘုရား အဂၤုတၱိဳပါဠိေတာ္ ေရာဟိတႆသုတ္မွာ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ပါ တယ္၊ ျမတ္စြာဘုရားက ဒုကၡသစၥာ စတဲ့ သစၥာ ေလးပါး တရားေတြကို မိမိခႏၶာကိုယ္မွာပင္ ေတြ႕ရွိႏိုင္ တယ္လို႔ ဒီသုတ္မွာ မိန္႔ဆိုေတာ္ မူခဲ့ပါတယ္။
၁. ဒုကၡသစၥာဆိုတာ ဆင္းရဲအစစ္အမွန္တရား ျဖစ္ပါတယ္၊ ဘ၀အသစ္ျဖစ္ျခင္း သည္တည္း ဆင္းရဲေပတည္း၊ ခ်စ္စရာ ပုဂၢိဳလ္သခၤါရအာ႐ံုတို႔ႏွင့္ ကြဲကြာျခင္း၊ မခ်စ္အပ္ေသာ ပုဂၢိဳလ္ သခၤါရ အာ႐ံု တို႔ႏွင့္ ေတြ႕ဆံု ယွဥ္တြဲရျခင္း သည္ ဆင္းရဲေပတည္း၊ လိုခ်င္ေတာင့္တ ေနသည္ ကိုမရျခင္း သည္လည္း ဆင္းရဲ ေပသည္း၊ အက်ဥ္းအားျဖင့္ ငါးပါးကုန္ေသာ စြဲလမ္း ႏိုင္ေသာ ဥပါဒါန္၏ အာ႐ံုျဖစ္ေသာ ႐ုပ္နာမ္ခႏၶာတို႔သည္ ဆင္းရဲတို႔ေပ တည္း။
၂. သမုဒယသစၥာဆိုတာ ဆင္းရဲျဖစ္ေၾကာင္း အစစ္အမွန္တရား ျဖစ္ပါတယ္၊ အၾကင္ ဆာေလာင္မႈတဏွာသည္ တဖန္ဘ၀သစ္ကို ျဖစ္ေစတတ္၏။ ႏွစ္သက္ တပ္စြဲျခင္းႏွင့္တကြျဖစ္၏။ ထိုတဏွာသည္ကား လိုခ်င္စရာ ကာမဂုဏ္၌ျဖစ္ေသာ ဆာေလာင္မႈကာမတဏွာ၊ ဘ၀အၿမဲရွိေနသည္ဟုထင္လ်က္ ႏွစ္သက္ ဆာေလာင္မႈ ဘ၀တဏွာ ေသၿပီးလွ်င္ ဘ၀ မရွိေတာ့ဘူးထင္လ်က္ ႏွစ္သက္မႈ ၀ိဘ၀ တဏွာ၊ ဒီတဏွာ သံုးမ်ိဳးဟာ ဆင္းရဲျဖစ္ေၾကာင္း သမုဒယသစၥာေပတည္း။ ဘ၀တဏွာကိုျဖစ္ေစ တတ္သည့္ သႆတဒိ႒ိအယူမွာ ႐ုပ္နာမ္ခႏၶာမွအပ အတၱလိပ္ျပာ၊ အသက္ ၀ိညဥ္ ပုဂၢိဳလ္သတၱ၀ါသည္ ေသၿပီးေနာက္ မပ်က္စီးဘဲ သီးသန္႔တည္ရွိေနသည္ဟု ထင္ျမင္လြဲမွား ေသာ အယူျဖစ္သည္။
၀ဘ၀တဏွာကို ျဖစ္ေစတတ္သည့္ ဥေစၦဒဒိ႒ိအယူမွာ ပုဂၢိဳလ္သတၱ၀ါသည္ ေသၿပီးေနာက္ လံုး၀ ျပတ္စဲသည္ဟု ယံုၾကည္စြဲလန္းသည့္မွားေသာ အယူျဖစ္သည္။ ဤအယူသည္ ေသၿပီးေနာက္ ေကာင္းက်ိဳး ဆုိးက်ိဳးမရွိဟု ယံုၾကည္သျဖင့္ အကုသိုလ္အမႈမ်ားကို ျပဳရန္ အားေပးသကဲ့သို႔ ျဖစ္၏။
၃. နိေရာဓသစၥာဆိုတာ ဆင္းရဲၿငိမ္းရာ အစစ္အမွန္တရားေပတည္း၊ သမုဒယသစၥာ ဆိုတဲ့ တဏွာခ်ဳပ္ၿငိမ္းလို႔ ဒုကၡသစၥာဆိုတဲ့ ဆင္းရဲခ်ဳပ္ၿငိမ္းၿပီး နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳသြားျခင္းျဖစ္ပါသည္။ လူတိုင္းလူတိုင္း ဒီပန္းတိုင္ကို ေရာက္ေအာင္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ၾကရန္ ျဖစ္ပါသည္။
၄. မဂၢသစၥာဆိုတာ ဆင္းရဲၿငိမ္းရာသို႔ ဆိုက္ေရာက္ေၾကာင္း အက်င့္လမ္းေကာင္း အစစ္အမွန္တရား ေပတည္း၊ ဒုကၡသစၥာႏွင့္ သမုဒယသစၥာမ်ား ၿငိမ္းရာ နိဗၺာန္ အၿငိမ္းဓာတ္သို႔ ဆိုက္ေရာက္ေၾကာင္း အရိယမဂၢင္ရွစ္ပါး အက်င့္ လမ္းမွန္တရား ျဖစ္ပါသည္။ မဂၢသစၥာဆိုတာ -
(က) သမၼာဒိ႒ိ - မွန္စြာျမင္ျခင္း၊ (ခ) သမၼာသကၤေပၸါ - မွန္စြာၾကံျခင္း၊ (ဂ) သမၼာ၀ါစာ - မွန္စြာေျပာျခင္း၊ (ဃ) သမၼာကမၼေႏၲာ - မွန္စြာျပဳျခင္း၊ (င) သမၼာအာဇီေ၀ါ - မွန္စြာအသက္ေမြးျခင္း၊ (စ) သမၼာ၀ါယာေမာ - မွန္စြာအားထုတ္ျခင္း၊ (ဆ) သမၼာသတိ - မွန္စြာအမွတ္ရျခင္း၊ (ဇ) သမၼာသမာဓိ - မွန္စြာတည္ၾကည္ျခင္း တဲ့။
အဲဒီမဂၢင္ရွစ္ပါးတရားမ်ားကုိ အားထုတ္ ပြားမ်ားသင့္ပါတယ္၊ ဘုန္းႀကီးတို႔ ေယာဂီမ်ားဟာလဲ ၀ိပႆနာ ဘာ၀နာကို ပြားမ်ားအားထုတ္ေနတာဟာ ဒီမဂၢင္ရွစ္ပါးကို ႀကိဳးစားပြားမ်ား ေနတာပါဘဲ။
ေယာဂီမ်ား စႀကႍသြားၿပီး ႐ႈမွတ္ရာမွာ ဘယ္ေျခလွမ္းတာကို ဘယ္လွမ္းတယ္လို႔ အမွန္အတိုင္းသိတာဟာ သမၼာဒိ႒ိမဂၢင္၊ ေျခလွမ္းလႈပ္ရွားမႈကို ႐ႈမွတ္ေနတာဟာ သမၼာသကၤပၸမဂၢင္၊ ေျခလွမ္းရန္ အားထုတ္မႈက သမၼာ၀ါယာမ မဂၢင္၊ လႈပ္ရွားမႈတိုင္းကို အမွတ္သတိ ျဖစ္ေနတာက သမၼာသတိ၊ ေျခလွမ္းမႈႏွင့္ မွတ္စိတ္ အစဥ္လိုက္ ကိုက္ညီတည္ၾကည္မႈက သမၼာသမာဓိ၊ ဒီငါးပါးဟာ ပုဗၺဘာဂ မဂၢင္ျဖစ္ပါသည္။ တရားစခန္း၀င္ေရာက္ခ်ိန္မွစ၍ ေဆာက္တည္က်င့္သံုးေနေသာ (၈)ပါးသီလေၾကာင့္ သမၼာ၀ါစာ၊ သမၼာကမၼႏၲ၊ သမၼာအာဇီ၀ မဂၢင္ (၃)ပါး ျပည့္စံုေနၿပီးျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ေယာဂီဟာ စႀကႍေလွ်ာက္၍ ေျခလွမ္းလႈပ္ရွားမႈကို ႐ႈမွတ္ျခင္း၊ ထိုင္၍ ၀မ္းဗိုက္မွ ေဖာင္းမႈ ပိန္မႈစသည့္ ကိုယ္အမူအရာကို ႐ႈမွတ္ျခင္းတို႔သည္ မဂၢင္ရွစ္ပါးကို ပြားေနျခင္းျဖစ္ေပသည္။ အဲဒီလို ေပၚရာ အာ႐ံုကို စဥ္ဆက္မျပတ္ ႐ႈမွတ္ျခင္းျဖင့္ မွတ္ခ်က္တိုင္းမွာ မဂၢင္ရွစ္ပါးကုိ ပြားမ်ားေနျခင္းျဖစ္၍ ဒုကၡသစၥာကို ပိုင္းျခားသိျခင္း၊ သမုဒယသစၥာကိုပယ္ျခင္းႏွင့္ နိေရာဓသစၥာကို ဆိုက္ေရာက္၍ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳသြား ႏိုင္ပါသည္။ "တရားရွာကိုယ္မွာေတြ႕"ဆိုတာ မိမိခႏၶာကိုယ္မွာရွိတဲ့ နာမ္တရားႏွင့္ ႐ုပ္တရားေတြကုိ အားသြန္ခြန္စိုက္ ႐ႈမွတ္ျခင္းျဖင့္ သစၥာေလးပါးတရားမ်ားကို သိျမင္သြားျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။
တရားရွာရာမွာ နည္းလမ္းမွန္ကန္ဖို႔ အလြန္အေရးႀကီးပါတယ္၊ ျမတ္စြာဘုရား သာသနာမွာ ပရိယတၱိ၊ ပဋိပတၱိႏွင့္ ပဋိေ၀ဓဟူ၍ အခန္းက႑သံုးပုိင္း ရွိပါတယ္၊ ပရိယတၱိမရွိရင္ ပဋိပတၱိမရွင္သန္ႏိုင္၊ ပဋိပတၱိမရွိရင္ ပဋိေ၀ဓကို မဆိုက္ေရာက္ႏိုင္ပါဘူး၊ ပရိယတၱိက ကန္ေဘာင္႐ိုးႏွင့္ တူတယ္၊ ပဋိပတၱိက ေရႏွင့္တူၿပီး ပဋိေ၀ဓက ၾကာပန္းႏွင့္တူပါတယ္၊ ကန္ေပါင္႐ိုးမရွိရင္ ေရမတည္ႏိုင္ဘူး၊ ေရမရွိရင္ ၾကာလဲမပြင့္ႏိုင္ဘူး၊ ေနာက္ဥပမာတစ္ခုက ပရိယတၱိဆိုတာ ေဆးေဖာ္စပ္ နည္း၊ ပဋိပတၱိက ေဆးကုသျခင္း၊ ပဋိေ၀ဓက ေရာဂါေပ်ာက္ကင္းတာႏွင့္ တူတယ္၊ ေဆးေဖာ္ စပ္နည္းမသိရင္ ေဆးကုသမႈ မျပဳႏုိင္ ေဆးမကုႏိုင္ရင္ ေရာဂါလဲ မေပ်ာက္ႏိုင္ဘူး၊ ဒါေၾကာင့္ နည္းလမ္းမွန္ကန္ဖို႔ဆိုတာ ပရိယတၱိ၊ ပဋိပတၱိ၊ ပဋိေ၀ဓ စံၫႊန္းႏွင့္ ညီၫြတ္ဖို႔ပါပဲ။
အဲဒီေနာက္ မွန္ကန္တဲ့နည္းလမ္းအတိုင္း ေအာင္ျမင္စြာ တရားအားထုတ္ဖို႔ ဇြဲလံု႔လႏွင့္ ၾကံ့ခိုင္စြမ္းအင္ ျပည့္စံုရပါတယ္။
ခႏၶာကိုယ္ဆိုတာဘာလဲ ? သညာအပါအ၀င္ နာမ္တရားႏွင့္ ႐ုပ္တရားအစုအေပါင္း အလွ်ား (၆)ေပ၊ အနံ (၆)လက္မမွ်သာျဖစ္တယ္၊ "တရားရွာ ကိုယ္မွာေတြ႕" ဆိုတာ မိမိကိုယ္မွာရွိတဲ့ နာမ္တရား ႐ုပ္တရားေတြကို တိက် မွန္ကန္စြာ ႐ႈမွတ္ပြားမ်ားျခင္းျဖင့္ သစၥာေလးပါးတရားမ်ားကို သိျမင္သြားျခင္းျဖစ္သည္။ အဂၤုတၱိဳရ္ ပါဠိေတာ္မွာ ဒီတရားေတာ္ ျဖစ္ေပၚလာပံုကို အခုလိုျပဆိုထားပါတယ္။
တခ်ိန္က ျမတ္စြာဘုရားဟာ သာ၀တိျပည္ ေဇတ၀န္ေက်ာင္းမွာ သတင္းသံုးေနေတာ္မူစဥ္ ညဥ့္သန္းေခါင္ ယံအခ်ိန္၌ ျဗဟၼာ့ျပည္မွ ေရာဟိတႆအမည္ရွိေသာ ျဗဟၼာတစ္ဦး ကိုယ္ေရာင္ ကိုယ္၀ါ ေတာက္ပစြာႏွင့္ ေရာက္ရွိလာကာ ႐ိုေသစြာ လက္အုပ္ခ်ီမိုး ရွိခိုးၿပီးေနာက္ သင့္တင့္ေလွ်ာက္ပတ္ေသာ ေနရာ၌ ထိုင္ေန၍ ဤစကားျဖင့္ ျမတ္စြာဘုရားအား ေမးေလွ်ာက္ပါသည္။ ရွင္ေတာ္ဗုဒၶဘုရား ပုဂၢိဳလ္တစ္ေယာက္သည္ မအို၊ မနာ၊ မေသရာ ေလာကရဲ႕အဆံုးသို႔ ေျခက်င္ေလွ်ာက္၍ ေရာက္ႏိုင္ပါမည္လား ? ဘုရား၊ ျမတ္စြာဘုရားက "ေရာဟိတႆျဗဟၼာ၊ ေလာကရဲ႕အဆံုး မအို၊ မနာ၊ မေသရာ ဆိုတဲ့ နိဗၺာန္ကို ေျခက်င္ေလွ်ာက္ျခင္းျဖင့္ မေရာက္ႏိုင္၊ မျဖစ္ႏိုင္"ဟု ေျဖၾကားေတာ္မူပါသည္။
ႊသစ သ္ စေါနႀသအအသာ သ္ စေါန
ဒီေနရာမွ ေရာဟိတႆျဗဟၼာရဲ႕ အေမးက ၾသကာသေလာက အဆံုး ျဖစ္ၿပီးျမတ္စြာဘုရားရဲ႕အေျဖက သခၤါရ ေလာက အဆံုး ျဖစ္ပါတယ္၊ သို႔ေသ္လည္း သခၤါရေလာကရဲ႕ အဆံုးကိုေရာက္ရင္ ၾသကာသေလာကရဲ႕ အဆံုးေရာက္ႏိုင္၍ အေမးႏွင့္အေျဖ ဆန္႔က်င္မႈ မရွိပါ၊ အဲဒီအခါ ေရာဟိတႆျဗဟၼာက ျမတ္စြာဘုရားကို ခုလိုေလွ်ာက္ထားပါတယ္၊ ရွင္ေတာ္ဘုရားရဲ႕ ေလာကအဆံုးျဖစ္တဲ့ နိဗၺာန္ကို ေျခက်င္ေလွ်ာက္လို႔ မေရာက္ဘူး၊ ဆိုတဲ့ ဒီအေျဖဟာ အလြန္အံ့ၾသဘြယ္ ေကာင္းလွပါတယ္၊ မျဖစ္ဖူးၿမဲ ျဖစ္ပါေပတယ္ ဘုရား၊ တပည့္ေတာ္ အတိတ္က ျဖစ္ရပ္တစ္ခုကို ေလွ်ာက္ထားပါရေစဘုရား။
တခ်ိန္က တပည့္ေတာ္ဟာ ေရာဟိတႆအမည္ရွိတဲ့ မုဆိုးတစ္ ေယာက္ရဲ႕သား ျဖစ္ခဲ့ၿပီး အိမ္ယာမေထာင္ လူ႔ေဘာင္မွ ေတာထြက္ၿပီး ရေသ့ျပဳခါတရားမ်ား က်င့္ၾကံအားထုတ္ခဲ့ရာ စ်ာန္အဘိညဥ္တန္ခိုးမ်ား ရရွိခဲ့ပါသည္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ သက္တန္း ႏွစ္တစ္ရာက်န္ပါေသးသည္။ တပည့္ေတာ္သည္ ကြၽမ္းက်င္ေသာ ေလးသမားျပစ္လႊတ္သည့္ လွ်င္ျမန္ေသာမွ်ားသည္ ထန္းပင္ရိပ္ကိုျဖတ္သြား ခ်ိန္မွာ စၾကာ၀ဠာ တခုဆံုးမိေအာင္ ေျပးသြားႏိုင္ပါသည္။ တပည့္ေတာ္သည္ သမုုဒၵရာ၏ အေရွ႕ဘက္ကမ္းမွ အေနာက္ဘက္ကမ္းသို႔ ေျခတစ္လွမ္းျဖင့္ ေရာက္ႏိုင္ပါသည္။
တပည့္ေတာ္သည္ မမ်ိဳသိပ္ႏိုင္သည့္ စိတ္ကူးဆႏၵေၾကာင့္ စားေသာက္ခ်ိန္ အခင္းႀကီးငယ္စြန္႔ခ်ိန္ကို ခ်န္လွပ္၍ လွ်င္ျမန္ေသာ တန္ခိုးအဟုန္ျဖင့္ ေလာကရဲ႕အဆံုးသို႔ မေနမနားေျပးသြားခဲ့ရာ၊ ရည္မွန္းရာသို႔ မေရာက္ပဲ အႏွစ္တစ္ရာ အၾကာတြင္ စၾကာ၀ဠာတစ္ခု၏ အနားစြန္း၌ ေသလြန္ခဲ့ရၿပီး ျဗဟၼာ့ျပည္တြင္ ေရာဟိတႆ အမည္ရွိေသာျဗဟၼာျဖစ္ရပါသည္ ျမတ္စြာဘုရား၊ အခုတပည့္ေတာ္၏ အေတြ႕အၾကံဳက ရွင္ေတာ္ျမတ္ဘုရား ေဟာၾကးေတာ္မူေသာ "မအို၊ မနာ၊ မေသရာ သခၤါရ ေလာက၏ အဆံုးနိဗၺာန္ကို ေျခက်င္ေလွ်ာက္၍ မေရာက္ႏိုင္"ဟုသည့္ အခ်က္ကို အလြန္မွန္ကန္ေၾကာင္း ေထာက္ခံေနပါသည္ဘုရား။
ျမတ္စြာဘုရားက "ေရာဟိတႆျဗဟၼာ ေလာကအဆံုးကုိ မေရာက္လွ်င္လဲ ဒုကၡမၿငိမ္းေသး ၿငိမ္းေအာင္ ဒုကၡသစၥာ၊ သမုဒယသစၥာ၊ နိေရာဓသစၥာ၊ မဂၢသစၥာ၊ သစၥာေလးပါးတရားကို ခႏၶာကိုယ္မွာသာ ေတြ႕ရွိႏိုင္သည့္တရားကို ခႏၶာမွာ ရွာမွသာလွ်င္ လမ္းမွန္ေပသည္။"ဟု ေရာဟိတႆျဗဟၼာကို ေဟာၾကားေတာ္မူပါသည္။
ဒုကၡသစၥာဆိုတာ အက်ဥ္းအားျဖင့္ ခႏၶာငါးပါးသာျဖစ္ပါသည္။ အခုဒီက ေယာဂီေတြ ႐ႈမွတ္ေနတဲ့ ဘယ္လွမ္းတာညာလွမ္းတာ၊ ေဖာင္းမႈç ပိန္မႈç ျမင္မႈç ၾကားမႈ မ်ားဟာ ဒုကၡသစၥာေတြပါဘဲ တရားအားမထုတ္မီက ေယာဂီမ်ားဟာ ဒါေတြကို ဒုကၡသစၥာရယ္လို႔ မသိၾကဘူး၊ တဏွာရဲ႕လွည့္စားမႈေၾကာင့္ သာယာႏွစ္သက္ဖြယ္ဟုပင္ ထင္မွတ္ၾကသည္။ ျမင္မႈ ၾကားမႈသာမက အားလံုးေသာ အာ႐ံုခံစားမႈမ်ားကို ေကာင္းတယ္၊ ႏွစ္သက္သာ ယာဖြယ္ဟူ၍ ယူဆၿပီး ထပ္မက္စြဲလန္းေနၾကပါသည္။
သာယာတပ္မက္တဲ့တဏွာဟာ သမုဒယသစၥာပါပဲ၊ ဒုကၡသစၥာႏွင့္ သမုဒယသစၥာကို ပယ္သတ္ဖို႔ ေယာဂီဟာ မဂၢသစၥာကို ပြားမ်ားရပါတယ္၊ ၀ိပႆနာအလုပ္ အားထုတ္ၿပီး ႐ုပ္နာမ္ သေဘာတရားေတြကို ႐ႈမွတ္ေနတာဟာ မွတ္ခ်က္တိုင္းမွာ မဂၢသစၥာပြားေနတာပါပဲ၊ အဲဒီလို မေနမနား ႀကိဳးစားပြားမ်ားျခင္းျဖင့္ ေယာဂီဟာ တေျဖးေျဖး ၀ိပႆနာႆဏ္အဆင့္ဆင့္ တိုးတက္လာၿပီး ေနာက္ဆံုး ႐ုပ္နာမ္သေဘာတရားမ်ား ခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳသြားပါေတာ့တယ္၊ ဒါေၾကာင့္ ျမတ္စြာဘုရားက "တရားရွာ ကိုယ္မွာေတြ႕"လို႔ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ အခ်ိဳ႕ ေ၀ဖန္ေရးသမားမ်ားရဲ႕ တလြဲ ေကာက္ခ်က္ခ်မႈကို သတိျပဳၾကရမည္။ သူတို႔က သစၥာေလးပါး တရားဟာ ခႏၶာကိုယ္ထဲမွာ ရွိတယ္လို႔ ျမတ္စြာဘုရား ေဟာၾကားခဲ့တာမို႔ ဘာမွ ထူးထူးေထြေထြ က်င့္ၾကံ အားထုတ္စရာ မလိုဘူးလို႔ လြဲမွားစြာ ေျပာဆိုေနၾကပါတယ္၊ ဒီလိုယူဆ ေျပာဆိုေနၾကတာ မမွန္ပါဘူး၊ ျမတ္စြာဘုရား တရားေတာ္ေတြဟာ သိမ္ေမြ႕နက္နဲပါတယ္၊ တခ်ိဳ႕တရားေတာ္မ်ားဟာ မွန္ကန္စြာ ဖြင့္ဆိုရန္ လိုပါတယ္။
ဥပမာအားျဖင့္ ကြၽန္းပင္ေတြ မ်ားစြာ ရွိတဲ့ေတာကို "ကြၽန္းေတာ"လို႔ ေခၚၾကတယ္၊ ဒါေပမယ့္ ဒီေတာထဲမွာ ကြၽန္းပင္ေတြသာရွိတယ္၊ အျခားအပင္မရွိဘူးလို႔ မဆိုလိုပါဘူး၊ ကြၽန္းေတာထဲမွာ အျခားအပင္ေတြလဲ ရွိပါတယ္၊ ဒါေယဘူယ်ဘဲ ေနာက္တစ္မ်ိဳးက သမၼတႀကီး တိုင္းခန္း လွည့္လည္လာၿပီလို႔ဆိုရာမွာ သမၼတႀကီး တစ္ေယာက္ထဲ မဟုတ္ပါဘူး၊ သူ႔ရဲ႕ကိုယ္ရံေတာ္ လက္ေထာက္အတြင္း၀န္ စသည္တို႔ အသိုင္းအ၀ိုင္းႏွင့္ ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္လည္း အေရးႀကီးသည့္ သမတႀကီး ရည္ၫႊန္း ေဖာ္ျပျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ အဲဒါ ပဓာနနည္းေခၚပါသည္။
"ဖလာႏုမာန နည္း" လည္းရွိပါေသးသည္၊ အက်ိဳးတရားကို ၾကည့္၍ အေၾကာင္း တရားကို မွန္းဆ သိပံု နည္းျဖစ္ပါသည္။ ျမစ္ေခ်ာင္းမ်ား ေရွာင္တခင္ ေရလွ်ံလာလွ်င္ ျမစ္ဖ်ားေဒသတြင္ မိုးသည္းထန္စြာ ရြာသြန္းေန ေၾကာင္း ခန္႔မွန္းသိႏိုင္သကဲ့သို႔ ျဖစ္ပါသည္။ မိုးရြာသြန္းျခင္းသည္ အေၾကာင္းရင္း၊ ေရလွ်ံမႈသည္ အက်ိဳးဆက္ ျဖစ္ပါသည္။
တတိယဥပမာကေတာ့ "အတာပႏၷနည္း" ျဖစ္ပါသည္။ ေဒ၀ဒတၱသည္ ေန႔အခါ၌ အစာမစားပဲ ၀ေနသည္ ေန႔အခါ အစာမစား၀ေနသည္ဟု ဆိုရာ၌ ေန႔အခါ အစာမစားပဲ ၀ေနသည္မွာ ညဥ့္အခါက အ၀စားထားျခင္းေၾကာင့္ဟု ေကာက္ ခ်က္ခ်ႏိုင္ပါသည္။
ျမတ္စြာဘုရားက သစၥာေလးပါးတရား မိမိကိုယ္တြင္းမွာ ရွိသည္ မိန္႔ၾကားေတာ္မူရာ၌ သစၥာေလးပါးဟာ အတံုးလိုက္ အတစ္လိုက္ ရွိေနသည္ဟု မဆိုလိုပါ၊ ဤခႏၶာကို အရင္းတည္၍ မဂၢသစၥာကို ပြားမ်ားမွသာလွ်င္ ဒုကၡသစၥာမွန္း သိ၍ သမုဒယသစၥာကို ပယ္ႏိုင္ပါမည္။ အေၾကာင္းျဖစ္တဲ့ ခႏၶာ၏ နာမ္ႏွင့္ ႐ုပ္တရားမ်ားကို ႐ႈမွတ္မွသာလွ်င္ အက်ိဳးတရားျဖစ္တဲ့ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳႏိုင္သည္ကို ဆိုလိုျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ဒါေၾကာင့္ ဘုန္းႀကီးတို႔ ေယာဂီသူေတာ္စင္မ်ားသည္ ျမတ္စြာဘုရား ေဟာၾကားသည့္ "တရားရွာ ကိုယ္မွာေတြ႕"ဆိုသည့္အတိုင္း မိမိတို႔ ခႏၶာကိုယ္မွာ ၀ိပႆနာ တင္၍ သစၥာေလးပါးတရားေတာ္မ်ားကို သိျမင္ၾကလွ်က္ ဆင္းရဲခပ္သိမ္း ၿငိမ္းရာသို႔ အခ်ိန္ တိုတိုႏွင့္ မ်က္ေမွာက္ျပဳႏိုင္ၾကပါေစကုန္သတည္း။
သာဓု... သာဓု... သာဓု...
မဟာစည္ဆရာေတာ္ ဦးဇဋိလ