ပါရမီဆယ္ပါး ဘုရားေဟာ မေဟာ
သို႔ျဖစ္၍ ပါရမီတရားသည္ ဗုဒၶေဟာေသာတရား မဟုတ္ဘဲ ဗုဒၶကို အရိယာပုဂၢိဳလ္မ်ားႏွင့္ ခဲြျခားရန္ ေနာက္မွ ပိဋကတ္ထဲသို႔ ၀င္လာေသာ တရားျဖစ္တန္ရာ၏။
ေရွးသကၠဋပိဋကတ္၌ ဒါန၊ သီလ၊ ခႏၲီ၊ ၀ီရိယ၊ ပညာ၊ စ်ာန-ဟူ၍ ပါရမီအျပား ၆ ပါးလာ၏။ ေထရ၀ါဒီတို႔ကမူ စ်ာနပါရမီကို ျဖဳတ္၍ နိကၡမ၊ သစၥာ၊ အဓိ႒ာန၊ ေမတၱာႏွင့္ ဥေပကၡာကို ျဖည့္စြက္ကာ ပါရမီ ၁၀-ပါး ျပဳလုပ္ထားေလ၏။”
အထက္ပါေကာက္ႏႈတ္ခ်က္သည္ ဦးေအးေမာင္ (စာေပဗိမာန္) ၏ “ဗုဒၶႏွင့္ ဗုဒၶ၀ါဒ” က်မ္းစာအုပ္မွ ျဖစ္၏။ ပါရမီ-ဟူေသာ ေ၀ါဟာရႏွင့္ ရင္းႏွီးကၽြမ္း၀င္ေနၾကၿပီးျဖစ္ကုန္ေသာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ သူေတာ္စင္တို႔အဖို႔ကား အထက္ပါမွတ္ခ်က္သည္ အံ့ၾသစရာ ထိတ္လန္႔စရာႀကီးျဖစ္၏။
“ဗုဒၶႏွင့္ ဗုဒၶ၀ါဒ” က်မ္းျပဳဆရာက ပါရမီ-ဟူေသာပုဒ္ ပါရွိေသာ ပါဠိေတာ္စာရင္းကို စရိယာပိဋကႏွင့္ ဗုဒၶ၀ံသ-ဟု ႏွစ္က်မ္းသာ ထုတ္ျပ၏။ ထိုက်မ္းမ်ားသည္ ပိဋကတ္ထဲ ေနာက္က်မွ ေရာက္လာေသာ က်မ္းမ်ားျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ပါရမီတရားသည္ မူလက ဗုဒၶေဟာၾကားေသာ တရား မျဖစ္ႏိုင္ဘဲ ေနာက္က်မွ ဗုဒၶကို က်န္အရိယာပုဂၢိဳလ္မ်ားႏွင့္ ခြဲျခားရန္ ပိဋကတ္ထဲသို႔ ၀င္လာေသာ တရားမ်ားျဖစ္ရမည္-ဟု ေကာက္ခ်က္ခ်ထား၏။
စရိယာပိဋက ႏွင့္ ဗုဒၶ၀ံသ ပါဠိေတာ္မ်ားကို ပိဋကတ္ထဲသို႔ ေနာက္က်မွ ၀င္လာေသာ က်မ္းမ်ားပါဟု သူကိုယ္တိုင္ ခိုင္မာေသာ ျငင္းဆိုဖို႔ခက္ခဲေသာ အေၾကာင္းျပခ်က္မ်ား မေပးႏိုင္ဘဲ အေနာက္ႏိုင္ငံမွ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မဟုတ္သူ စာေရးဆရာအခ်ိဳ႕၏ ေကာက္ခ်က္ခ်မႈကို အခိုင္အမာယူဆ၍ ေျပာဆုိေနျခင္း ျဖစ္၏။
တဖန္ ဗုဒၶကို သာမန္ပုဂၢိဳလ္အျဖစ္ သူကိုယ္တိုင္ ယူဆ၏၊ သူတစ္ပါးတို႔ကိုလည္း ယူဆေစလို၏။ ထိုသို႔ ဗုဒၶအား သာမန္ပုဂၢိဳလ္အျဖစ္ယူဆခ်က္ ခိုင္မာဖို႔ရာ “ဗုဒၶသည္ ဘုရားျဖစ္ဖို႔ရန္ ေလးသေခ်ၤႏွင့္ ကမၻာတစ္သိန္း ပါရမီဆယ္ပါး အျပားသံုးဆယ္တုိ႔ကို ျဖည့္က်င့္ခဲ့ရသည္”ဟူေသာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႔၏ ယံုၾကည္ခ်က္ကို ေခ်ဖ်က္ပစ္ဖို႔ လို၏။ ထို႔ေၾကာင့္ “ဗုဒၶသည္ ပါရမီေတာ္တို႔ကို ျဖည့္က်င့္ၿပီးမွ ဘုရားျဖစ္လာေသာ ထူးျခားျမင့္ျမတ္ေသာ ပုဂၢိဳလ္မဟုတ္၊ ထိုသို႔ထူးျခားျမင့္ျမတ္ေသာ ပုဂၢိဳလ္မဟုတ္ပါပဲလ်က္ အျခားအရိယာမ်ားထက္ ထူးျခားျမင့္ျမတ္ သေယာင္ ဟန္ေဆာင္လုပ္ႀကံလိုၾကသူတို႔က ဗုဒၶႏွင့္ သာ၀ကတုိ႔ကို အဆင့္အတန္း ခြဲျခားရန္ ပါရမီ-ဟူေသာ ေပတံကို လုပ္ႀကံဖန္တီးၾကကုန္၏-ဟု အဆိုျပဳ၏။
သူေျပာသလို ပါရမီ-ဟူေသာပုဒ္သည္ စရိယာပိဋကႏွင့္ ဗုဒၶ၀ံသတြင္သာ ပါပါသေလာ။ မဟုတ္ပါ။ ပရိ၀ါပါဠိေတာ္၊ အပါဒါန္ပါဠိေတာ္ႏွင့္ မိလိႏၵပဉႇာတို႔တြင္လည္း ပါရွိပါသည္။ နမူနာ တစ္ခု ထုတ္ျပပါမည္။
ဒုကၠရံ ၀ိ၀ိဓံ ကတြာ၊ ပူရယိတြာန ပါရမီ။
ဥပၸဇၨႏၲိ မဟာ၀ီရာ၊ စကၡဳဘူတာ သျဗဟၼေက။ (၀ိ၊ ၅၊ ၁၅၇)
၀ိ၀ိဓံ- အထူးထူးေသာ အျပားရွိေသာ၊ ဒုကၠရံ - ခဲယဥ္းသျဖင့္ ျပဳအပ္ေသာ စြန္႔ျခင္းႀကီးငါးပါး အစရွိသည္ကို၊ ကတြာ- ျပဳေတာ္မူၿပီး၍လည္းေကာင္း၊ ပါရမီ- ဆယ္ပါးေသာ ပါရမီေတာ္တို႔ကို၊ ပူရယိတြာန- ျဖည့္ေတာ္မူၿပီး၍လည္းေကာင္း၊ သျဗဟၼေက- ျဗဟၼာႏွစ္ဆယ္ႏွင့္တကြေသာ သတၱေလာက၌၊ စကၡဳဘူတာ- ပညာမ်က္စိသဖြယ္ ျဖစ္ေတာ္မူၾကကုန္ေသာ၊ မဟာ၀ီရာ- ႀကီးျမတ္ေသာ လံု႔လရွိေတာ္မူေသာ ဘုရားရွင္တို႔သည္၊ ဥပၸဇၨႏၲိ- ပြင့္ေတာ္မူၾကကုန္၏။ (ပရိ၀ါ-ဘာဋီ၊ ၃၉၈)
မိလိႏၵပဉႇာ (ပထ၀ီစလနပဉႇာ) တြင္လည္း ပါရမီဟူေသာ စကားလံုး ပါရွိပါေသးသည္။
စရိယာပိဋကပါဠိေတာ္ (ႏွာ-၃၉၈) အပဒါန္ပါဠိေတာ္ (အပ၊၁၊၃၅၉။ အပ၊၂၊ ၂၆၉) တို႔တြင္လည္း ၾကည့္ႏိုင္ပါသည္။ ကိုယ္တိုင္ ပါဠိ-အ႒ကထာ-ဋီကာ မၾကည့္ႏိုင္ဘဲ သူမ်ားေျပာစကား တဆင့္ၾကားျဖင့္ အခိုင္အမာ မဆိုသင့္ပါ။ ဘုရားရွင္၏ အေၾကာင္းျခင္းရာႏွင့္ ပတ္သက္၍ ဗုဒၶ၀ံသႏွင့္ စရိယာပိဋကတြင္ တသီးတသန္႔ ျပည့္စံုစြာ ျပဆိုၿပီး ျဖစ္၍ ဒသုတၱရသုတ္စသည္တို႔၌ မပါ႐ံုမွ်ျဖင့္လည္း ဘုရားေဟာ မဟုတ္ဟု မဆိုႏိုင္ပါ။ ၀ိနည္းပညတ္ခ်က္မ်ားကို ၀ိနယပိဋကတြင္ သီးသန္႔ ျပည့္စံုစြာ ျပဆိုထားၿပီးျဖစ္၍ အျခားေသာ သုတၱန္ အဘိဓမၼာတို႔၌ ၀ိနည္းသိကၡာပုဒ္မ်ား မပါရွိသျဖင့္ ၀ိနည္းသည္ ဘုရားေဟာ မဟုတ္ဟု မဆိုႏိုင္သကဲ့သို႔တည္း။
ဗုဒၶ၀ါဒက်မ္းဆရာက ပါရမီဟူေသာပုဒ္ပါရွိရာ အ႒ကထာကို ဇာတကအ႒ကထာ တစ္အုပ္သာ ထုတ္ျပ၏။ အျခား၀ိဘတ္မ်ားမပါဘဲ ပါရမီ-ဟူေသာ ပုဒ္ခ်ည္းသက္သက္ အ႒ကထာရွစ္အုပ္တြင္ ႏွစ္ဆယ့္သံုးေနရာ ပါပါသည္။
အ႒ကထာ ဋီကာမ်ားတြင္ ဘုရားေဟာဟု ညႊန္းဆိုထားေသာ ပါရမီဟူေသာ စကားလံုးကို မသံုးဘဲ အျခားစကားလံုးမ်ားျဖင့္ သံုးႏႈန္းေဟာၾကားေတာ္မူေသာ ပါရမီတရား ဆယ္ပါးပါ၀င္ေသာ ေဒသနာမ်ားလည္း ရွိပါေသးသည္။
ကတိ ႏု ေခါ ဘေႏၲ ဗုဒၶကာရကာ ဓမၼာ၊ ဒသ ေခါ သာရိပုတၱ ဗုဒၶကာရကာ ဓမၼာ။ ကတေမ ဒသ၊ ဒါနံ ေခါ သာရိပုတၱ ဗုဒၶကာရေကာ ဓေမၼာ၊ သီလံ - ေနကၡမၼံ- ပညာ- ၀ီရိယံ ခႏၲိ သစၥံ အဓိ႒ာနံ ေမတၱာ ဥေပကၡာ ဗုဒၶကာရေကာ ဓေမၼာ။ ဣေမ ေခါ သာရိပုတၱ ဒသ ဗုဒၶကာရကာ ဓမၼာ။ (စရိယာ၊႒၊၂၇၀။ ဒီ၊ဋီ၊၁၊ ၆၈၊ သီ၊ဋီ၊သစ္၊၁၊ ၂၄၈။)
(ဘုရားအျဖစ္ကို ျပဳတတ္ကုန္ေသာ တရားမ်ား မည္မွ်ရွိပါသနည္း-ဟု ဘုရားရွင္အား အရွင္သာရိပုတၱရာက ေမးေလွ်ာက္ရာ ဒါန သီလ (ပ) ေမတၱာ ဥေပကၡာ-ဟူေသာ တရားဆယ္မ်ိဳးသည္ ဘုရားအျဖစ္ကို ျပဳတတ္ကုန္ေသာ တရားတို႔တည္း-ဟု ပါရမီဆယ္ပါးကို ထုတ္ျပေတာ္မူေသာ သုတ္ျဖစ္သည္။ ယခုလက္ရွိ ဆ႒မူ ပါဠိေတာ္တြင္ကား ရွာမေတြ႔ပါ။)
“ကတိ ပန ဘေႏၲ ေဗာဓာယစရႏၲာနံ ေဗာဓိသတၱာနံ အဇၥၽာသယာတိ။
ဒသံ ေခါ သာရိပုတၱ ေဗာဓာယစရႏၲာနံ ေဗာဓိသတၱာနံ အဇၥၽာသယာ၊ ကတေမ ဒသ၊ ဒါနဇၥၽာသယာ သာရိပုတၱ ေဗာဓိသတၱာ မေစၧရ ေဒါသဒႆာ၀ိေနာ၊ သီလဇၥၽာသယာ သာရိပုတၱ ေဗာဓိသတၱာ အသံ၀ေရ ေဒါသဒႆာ၀ိေနာ၊ ေနကၡမၼဇၥၽာသယာ သာရိပုတၱ ေဗာဓိသတၱာ ကာေမသု ေဒါသဒႆာ၀ိေနာ၊ ယထာဘူတဉာဏဇၥ်ာသယာ သာရိပုတၱ ေဗာဓိသတၱာ ၀ိစိကိစၧာယ ေဒါသဒႆာ၀ိေနာ၊ ၀ိရိယဇၥၽာသယာ သာရိပုတၱာ ေကာသေဇၨ ေဒါသဒႆာ၀ိေနာ၊ ခႏၲိဇၥၽာသယာ သာရိပုတၱ ေဗာဓိသတၱာ အကၡႏၲိယံ ေဒါသဒႆာ၀ိေနာ၊ သစၥဇၥၽာသယာ သာရိပုတၱ ေဗာဓိသတၱာ ၀ိသံ၀ါဒေန ေဒါသဒႆာ၀ိေနာ၊ အဓိ႒ဇၥၽာသယာ သာရိပုတၱ အနဓိ႒ာေန ေဒါသဒႆာ၀ိေနာ၊ ေမတၱာဇၥၽာသယာ သာရိပုတၱ ေဗာဓိသတၱာ ဗ်ာပါေဒ ေဒါသဒႆာ၀ိေနာ၊ ဥေပကၡာ အဇၥၽာသယာ သာရိပုတၱ ေဗာဓိသတၱာ သုခဒုေကၡသု အာဒီန၀ဒႆာ၀ိေနာ။ (ဒီ၊ဋီ၊၁၊ ၇၃။ သီ၊ဋီ၊သစ္၊ ၂၆၀) (ေပယ်ာလေဖာ္ထားသည္)
(ဘုရားအေလာင္းတို႔၏ အဇၥၽာသယ ဆယ္ပါးအျဖစ္ ပါရမီဆယ္ပါးကို ထုတ္ျပထားေသာ သုတ္တည္း။ ထိုသုတ္လည္း ယခုလက္ရွိပါဠိေတာ္တြင္ကား ရွာမေတြ႔ပါ။ အာဂံုေဆာင္ေခတ္က အသိမ်ားၿပီး မထူးျခားေသာသုတ္မ်ားကို အေလးမထားေသာေၾကာင့္ ေပ်ာက္ပ်က္ကုန္ျခင္းလည္း ျဖစ္ႏိုင္သည္။ သံယုတၱနိကာယ္တြင္ သုတ္ေပါင္း ၇၇၆၂-ပါရွိသည္ဟု အ႒ကထာ၌ ဆိုထားေသာ္လည္း ယခုလက္ရွိ ဆ႒မူတြင္ သုတ္ေပါင္းသံုးေထာင္ေက်ာ္သာ ရွိေတာ့၏။)
“ေရွးသကၠဋပိဋကတ္၌ ဒါန၊ သီလ၊ ခႏၲီ၊ ၀ီရိယ၊ ပညာ၊ စ်ာန-ဟူ၍ ပါရမီအျပား ၆ ပါးလာ၏။ ေထရ၀ါဒီတို႔ကမူ စ်ာနပါရမီကို ျဖဳတ္၍ နိကၡမ၊ သစၥာ၊ အဓိ႒ာန၊ ေမတၱာႏွင့္ ဥေပကၡာကို ျဖည့္စြက္ကာ ပါရမီ ၁၀-ပါး ျပဳလုပ္ထားေလ၏။” ဟု ဆိုလာျပန္၏။
သူေျပာပံုအရ သကၠဋပိဋကတ္က အရင္ေပၚၿပီး ေထရ၀ါဒီတို႔၏ ပါဠိပိဋကတ္က ေနာက္မွ ေပၚေပါက္သကဲ့သို႔ ျဖစ္ေန၏။
ပါရမီေျခာက္ပါးယူနည္းမွာ အထူးအဆန္း မဟုတ္ပါ။ ေထရ၀ါဒီတို႔၏ ပါဠိပိဋကတ္တြင္လည္း ေဖာ္ျပပါရွိပါသည္။ ဆယ္ပါးအေနျဖင့္ ဘုရားေဟာ တိုက္႐ိုက္ရွိျခင္းေၾကာင့္ ေထရ၀ါဒီတို႔က ဆယ္ပါးကိုသာ အတည္ျပဳ ေဟာေျပာေရးသားၾကပါသည္။ ဆယ္ပါးကို ေျခာက္ပါးအျဖစ္ ဆြဲငင္သိမ္းယူႏိုင္ပံုကို ပိဋကတ္တြင္ ေအာက္ပါအတိုင္း ေဖာ္ျပထား၏။
ေကာ သဂၤေဟာတိ ဧတၳ ပန ယထာ ဧတာ ၀ိဘာဂေတာ တႎသ၀ိဓာပိ ဒါနပါရမီအာဒိဘာ၀ေတာ ဒသ၀ိဓာ၊ ဧ၀ံ ဒါနသီလခႏၲိ၀ီရိယစ်ာနပညာသဘာေ၀န ဆဗၺိဓာ။ (ပ) အဓိ႒ာနပါရမီ သဗၺာဟိပိ သဂၤဟိတာတိ။ (ဒီ၊ဋီ၊၁၊ ၉၄)
“ဒါနစေသာ ပါရမီတို႔သည္ သံုးဆယ္မွ ဆယ္ပါးျဖစ္သကဲ့သို႔ ဤအတူ ဒါနပါရမီ, သီလပါရမီ, ခႏၲီပါရမီ, ၀ီရိယပါရမီ, စ်ာနပါရမီ, ပညာပါရမီ-ဟူ၍ သဘာ၀အားျဖင့္ ေျခာက္မ်ိဳးရွိ၏။
၁။ ေနကၡမၼပါရမီကို ရွင္ရဟန္းျဖစ္ေနခိုက္ သီလပါရမီျဖင့္လည္းေကာင္း, နီ၀ရဏတို႔မွ ကင္းဆိတ္မႈျဖစ္ေနခ်ိန္၌ စ်ာနပါရမီျဖင့္လည္းေကာင္း, ကုသိုလ္တရားမ်ားျဖစ္ေနေသာ္ ဒါနစေသာ ပါရမီေျခာက္မ်ိဳးလံုးတို႔ျဖင့္လည္းေကာင္း သိမ္းယူပါ။
၂။ သစၥပါရမီကုိ ၀စီသစၥာ ၀ိရတီသစၥာအဖို႔၌ ပါ၀င္လွ်င္ သီလပါရမီျဖင့္ သိမ္းယူ၍ ဉာဏသစၥာ အဖို႔၌ ပါ၀င္ခိုက္ျဖစ္လွ်င္ ပညာပါရမီျဖင့္ သိမ္းယူပါ။
၃။ ေမတၱာပါရမီကို စ်ာနပါရမီျဖင့္ သိမ္းယူပါ။
၄။ ဥေပကၡာပါရမီကို ပညာပါရမီျဖင့္ သိမ္းယူပါ။
၅။ အဓိ႒ာနပါရမီကို ဒါနစေသာ ပါရမီေျခာက္ပါးတို႔ျဖင့္ သိမ္းယူပါ။
မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မွန္သမွ် (ေထရ၀ါဒေရာ မဟာယာနပါ) “ပါရမီပါမွ ဘုရားျဖစ္သည္၊ ဘုရားျဖစ္ဖို႔ရာ ပါရမီေတာ္တို႔ကို ျဖည့္က်င့္ရသည္” ဆိုသည္ကို လက္ခံယံုၾကည္ၾကပါသည္။
“အေၾကာင္းအက်ိဳး သေဘာတရားကိုမွ် လက္မခံႏိုင္ နားမလည္ႏိုင္ေသာ၊ ကံႏွင့္ ကံ၏အက်ိဳးကို ပယ္လိုေသာ၊ ေရွးဘ၀ ေနာက္ဘ၀တို႔ကို မယံုၾကည္လိုေသာ၊ ဘုရားကိုပင္ သာမန္ ဉာဏ္ႀကီးရွင္တစ္ေယာက္အျဖစ္သာ ယူဆလိုေသာ သူတို႔သည္သာ” ပါရမီတရားႏွင့္ ဘုရားေလာင္း၏ ပါရမီျဖည့္က်င့္ရပံုတို႔ကို ေလွာင္ေျပာင္႐ႈတ္ခ်ေနၾကသည္ကို ေတြ႔ျမင္ရ၏။
အဂုၤတၱိဳရ္ပါဠိေတာ္တြင္ ---
“ဧကပုဂၢလႆ ဘိကၡေ၀ ပါတုဘာေ၀ါ ဒုလႅေဘာ ေလာကသၼႎ၊ ကတမႆ ဧကပုဂၢလႆ၊ တထာဂတႆ အရဟေတာ သမၼာသမၺဳဒၶႆ၊ ဣမႆ ေခါ ဘိကၡေ၀ ဧကပုဂၢလႆ ပါတုဘာေ၀ါ ဒုလႅေဘာ ေလာကသၼိႏၲိ။” (အံ၊၁၊၂၂)
“ရဟန္းတို႔၊ သတၱေလာက၌ တစ္ေယာက္ေသာပုဂၢိဳလ္၏ ထင္ရွားျဖစ္ေပၚလာျခင္းသည္ အလြန္ရခဲ၏။ အဘယ္မည္ေသာ တစ္ေယာက္ေသာပုဂၢိဳလ္၏ ထင္ရွားျဖစ္ေပၚလာျခင္းသည္ အလြန္ရခဲသနည္းဟူမူကား…။
ပူေဇာ္အထူးကို ခံေတာ္မူထိုက္ေသာ မေဖာက္မျပန္ သယမၻဴဉာဏ္ျဖင့္ အမွန္သိေတာ္မူေသာ သဗၺညဳျမတ္စြာဘုရား၏ ထင္ရွားျဖစ္ေပၚလာျခင္းသည္ အလြန္ရခဲ၏” ဟူ၍ အဂုၤတၱရနိကာယ္ ေဟာေတာ္မူထား၏။
ထိုသုတ္၏ အဖြင့္အ႒ကထာ၌လည္း “ကသၼာ ဒုလႅေဘာတိ= (အဘယ္ေၾကာင့္ အလြန္ရခဲသနည္း) ဟု အေမးပုစၧာထုတ္ကာ “ဒါနပါရမီကို တစ္ႀကိမ္သာျဖည့္၍ ဘုရားျဖစ္ႏိုင္သည္ မဟုတ္၊ ႏွစ္ႀကိမ္ ဆယ္ႀကိမ္ အႀကိမ္ႏွစ္ဆယ္ အႀကိမ္ငါးဆယ္ အႀကိမ္တစ္ရာ အႀကိမ္တစ္ေထာင္ အႀကိမ္တစ္သိန္း အႀကိမ္တစ္ကုေဋ အႀကိမ္ကုေဋတစ္ရာ အႀကိမ္ကုေဋတစ္ေထာင္ အႀကိမ္ေပါင္း ကုေဋတစ္သိန္း ဒါနပါရမီကိုျဖည့္၍ ဘုရားျဖစ္ႏိုင္သည္မဟုတ္၊ ထို႔အတူ တစ္ရက္ ႏွစ္ရက္ ဆယ္ရက္ (ပ) ရက္ေပါင္း ကုေဋတစ္သိန္း ဒါနပါရမီကို ျဖည့္၍ ဘုရားျဖစ္ႏိုင္သည္ မဟုတ္။ တစ္လႏွစ္လ လေပါင္းကုေဋတစ္သိန္း၊ တစ္ႏွစ္ ႏွစ္ႏွစ္ ႏွစ္ေပါင္းကုေဋတစ္သိန္း၊ မဟာကပ္ႀကီးတစ္ကပ္ ႏွစ္ကပ္ မဟာကပ္ႀကီးေပါင္း ကုေဋတစ္သိန္း၊ မဟာကပ္ႀကီးေပါင္း တစ္သေခ်ၤ ႏွစ္သေခၤ် သံုးသေခ်ၤ ဒါနပါရမီကို ျဖည့္၍ ဘုရားျဖစ္ႏိုင္သည္ မဟုတ္။ (သီလပါရမီ ေနကၡမၼပါရမီ ပညာပါရမီ ၀ီရိယပါရမီ ခႏၲီပါရမီ သစၥာပါရမီ အဓိ႒ာနပါရမီ ေမတၱာပါရမီ ဥေပကၡာပါရမီတို႔၌လည္း ဤနည္းအတူပင္။) စင္စစ္ေသာ္ကား ေအာက္ထစ္ဆံုးအပိုင္းအျခားအားျဖင့္ ကမၻာေပါင္း ဤေရြ႕ဤမွ်ဟု မေရတြက္ မပိုင္းျခားႏိုင္သည့္ ေလးအသေခ်ၤႏွင့္ ကမၻာတစ္သိန္းကာလပတ္လံုး ပါရမီအေဆာက္အဦ အလံုးစံုတို႔ကို တစ္ခုမက်န္ အခါမျပတ္ ဘ၀မလပ္ေအာင္ ေလးျမတ္ စံုမက္ ႏွစ္သက္ ၾကည္ညိဳ အလြန္႐ိုေသစြာ ျဖည့္က်င့္ဆည္းပူး ပြားမ်ားေတာ္မူမွ သဗၺညဳျမတ္စြာဘုရား ျဖစ္ေတာ္မူႏိုင္သည္။ ဤအေၾကာင္းေၾကာင့္ ဘုရားသဗၺညဳတည္းဟူေသာ တစ္ေယာက္ေသာ ပုဂၢိဳလ္ကို သတၱေလာက၌ အလြန္ ရခဲလွ၏။”ဟု ဖြင့္ျပေတာ္မူသည္။
ထိုသုတ္၏ အဖြင့္ဋီကာ၌လည္း…
“ေအာက္အစြန္းအားျဖင့္ ေလးအသေခ်ၤႏွင့္ ကမၻာတစ္သိန္းကာလၾကာေအာင္ ဘ၀မျပတ္ ပါရမီတို႔ကို ျဖည့္က်င့္မွသာ သဗၺညဳဘုရားျဖစ္ႏိုင္သည္။ တစ္ပါးေသာ နည္းလမ္းျဖင့္ မျဖစ္ႏိုင္။ ဤအေၾကာင္းေၾကာင့္ ဘုရားရွင္တို႔၏ ထင္ရွားျဖစ္ပြင့္ေတာ္မူျခင္းကို အလြန္ရခဲလွ၏” ဟု ဖြင့္ျပေလသည္။ (မဟာဗုဒၶ၀င္၊ပတြဲ၊၂၉-၃၁)
“မမံ ၀ါ ဘိကၡေ၀ ပေရ အ၀ဏၰံ ဘာေသယ်ံဳ၊ ဓမၼႆ၀ါ အ၀ဏၰံ ဘာေသယ်ံဳ၊ သံဃႆ ၀ါ အ၀ဏၰံ ဘာေသယ်ဳံ၊ တၾတ တုေမွဟိ အဘူတံ အဘူတေတာ နိေဗၺေဌတဗၺံ- “ဣတိေပတံ အဘူတံ၊ ဣတိေပတံ အတစၧံ၊ နတၳိ ေစတံ အေမွသု၊ န စ ပေနတံ အေမွသု သံ၀ိဇၨတီ”တိ။ (ဒီ၊၁၊ ၃။)
“ရဟန္းတို႔ သူတစ္ပါးတို႔သည္ ငါ၏ အျပစ္ကိုျဖစ္ေစ တရား၏ အျပစ္ကိုျဖစ္ေစ သံဃာ၏ အျပစ္ကိုျဖစ္ေစ ေျပာၾကရာ၌ “ဤစကားသည္ ဤအေၾကာင္းေၾကာင့္လည္း မဟုတ္၊ ဤအေၾကာင္းလည္း မမွန္၊ စင္စစ္အားျဖင့္ ဤအျပစ္သည္ ငါတို႔၌ ထင္ရွားမရွိ” ဟု မဟုတ္သည္ကို မဟုတ္သည့္အတိုင္း သင္တို႔ ေျဖရွင္းရမည္။” - ဟူေသာ ျဗဟၼဇာလသုတ္ေတာ္လာ ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ မိန္႔ခြန္းေတာ္အတိုင္း ဘုရားတရားသံဃာ ရတနာသံုးပါးႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ မဟုတ္မမွန္ လုပ္ႀကံစြပ္စြဲမႈမ်ား အထင္မွားအျမင္မွားျဖစ္ကာ တဖက္သတ္ လိုသလိုဆြဲကာ ေရးသားေဟာေျပာမႈ မ်ားကို အမွန္ေရာက္ေအာင္ ေျဖရွင္းေပးရမည့္ တာ၀န္သည္ သာသနာ့၀န္ထမ္း ရဟန္းသာမေဏတိုင္းတြင္ ရွိပါသည္။
ထိုသို႔ အမွန္ေရာက္ေအာင္ ေျဖရွင္းႏိုင္ဖို႔အတြက္ ပါဠိပိဋကတ္ကို ကၽြမ္းက်င္ႏွ႔ံစပ္ဖို႔ လုိပါသည္။ ပါဠိစာေပ ကၽြမ္းက်င္ႏိုင္နင္းေတာ္မူေသာ ပိဋကတ္ေတာ္ ႏွံ႔စပ္လိမ္မာေတာ္မူေသာ ပါဠိအေက်ာ္အေမာ္ ျမေစတီဆရာေတာ္ အဂၢမဟာပ႑ိတ ဘဒၵႏၲ၀ိမလဗုဒၶိ အရွင္ျမတ္ႀကီး၏ ေျခေတာ္ရင္း၀ယ္ ပညာရင္ႏို႔ ေသာက္စို႔ခြင့္ရၾကကုန္ေသာ တပည့္အေပါင္းတို႔သည္ ဆရာသခင္၏ စနစ္တက် သင္ျပလမ္းညႊန္မႈတို႔ေၾကာင့္ လ်င္ျမန္စြာ ပါရဂူေျမာက္ တတ္ေျမာက္ၾကလိမ့္မည္ဟု ယံုၾကည္မိပါသည္။ တတ္ေျမာက္ကၽြမ္းက်င္ၿပီးေနာက္ သာသနာ့ရန္စြယ္ အႏၲရာယ္ဟူသမွ်တို႔ကိုလည္း ကာကြယ္ေျဖရွင္းႏိုင္ၾကလိမ့္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္မိပါသည္။
အရွင္ေကာ၀ိဒ (ေယာ)
(ေမာ္လၿမိဳင္ၿမိဳ႕၊ ျမေစတီေက်ာင္းတိုက္၊ ေငြရတုစာေစာင္အတြက္ ေရးေပးေသာ ေဆာင္ပါး)