အသာဆုံး အလွဴ
ဓမၼဒါနသည္ ဒါနအားလုံးကို ေအာင္ႏိုင္၏ ၊
တရားအရသာသည္ အရသာအားလုံးကို ေအာင္ႏိုင္၏ ၊
တရားျဖင့္ ေမြ ့ေလ်ာ္ျခင္းသည္ ေမြ ့ေလ်ာ္ျခင္းအားလုံးကို ေအာင္ႏိုင္၏ ၊
တဏွာကုန္ျခင္းသည္ ဒုကၡအားလုံးကို ေအာင္နိုင္၏ ၊ ( ဓမၼပဒ ဂါထာ - ၃၅၄ )
တရားအရသာသည္ အရသာအားလုံးကို ေအာင္ႏိုင္၏ ၊
တရားျဖင့္ ေမြ ့ေလ်ာ္ျခင္းသည္ ေမြ ့ေလ်ာ္ျခင္းအားလုံးကို ေအာင္ႏိုင္၏ ၊
တဏွာကုန္ျခင္းသည္ ဒုကၡအားလုံးကို ေအာင္နိုင္၏ ၊ ( ဓမၼပဒ ဂါထာ - ၃၅၄ )
ဤေဖာ္ျပပါ ေဒသနာ၌ -
ဓမၼဒါနသည္ ဒါနအားလုံးကို ေအာင္နိုင္၏ ဟူေသာ စကားကို စာေရးသူ ေဆြးေႏြး တင္ျပလိုပါသည္ ။
ဒါနသည္ လိုရင္းခ်ဳပ္အားျဖင္ ့- အာမိသဒါန ၊ ဓမၼဒါန ဟု နွစ္မ်ဳိးရွိသည္ ။
ဓမၼဒါနသည္ ဒါနအားလုံးကို ေအာင္နိုင္၏ ဟူေသာ စကားကို စာေရးသူ ေဆြးေႏြး တင္ျပလိုပါသည္ ။
ဒါနသည္ လိုရင္းခ်ဳပ္အားျဖင္ ့- အာမိသဒါန ၊ ဓမၼဒါန ဟု နွစ္မ်ဳိးရွိသည္ ။
ခႏၶာရရွိထားေသာ သတၱ၀ါတိုင္း စာေရး ၊ ၀တ္ေရး ၊ ေနေရး ၊ က်န္းမာေရး နွင့္ မကင္းနိုင္ၾက
။
စား၊ ၀တ္၊ ေနေရး၊ က်န္းမာေရးအတြက္ လိုအပ္ေနၾကသည္။ ရွာႀကံေန ၾကသည္ ။
ဤအေရး ၄-ခုကိုပင္ ဆြမ္း ၊ သကၤန္း ၊ ေက်ာင္း ၊ ေဆး ဟူေသာ ပစၥည္း ၄-ပါးအျဖစ္ သာသနာ့၀န္ထမ္းမ်ားအတြက္ ျမတ္စြာဘုရား ခြင့္ျပဳခဲ့သည္ ။ ( ၀ိ ၊ ၂ ၊၁၃၃ )
စား၊ ၀တ္၊ ေနေရး၊ က်န္းမာေရးအတြက္ လိုအပ္ေနၾကသည္။ ရွာႀကံေန ၾကသည္ ။
ဤအေရး ၄-ခုကိုပင္ ဆြမ္း ၊ သကၤန္း ၊ ေက်ာင္း ၊ ေဆး ဟူေသာ ပစၥည္း ၄-ပါးအျဖစ္ သာသနာ့၀န္ထမ္းမ်ားအတြက္ ျမတ္စြာဘုရား ခြင့္ျပဳခဲ့သည္ ။ ( ၀ိ ၊ ၂ ၊၁၃၃ )
ထိုတြင္ -
၁ ။ ဆြမ္းပစၥည္းျဖင္ ့ မ်ဳိသုံးစားေသာက္စရာအားလုံးကို ညႊန္ျပသည္ ၊
၂ ။ သကၤန္းပစၥည္းျဖင္ ့ ၀တ္ရုံ ဖုံးကာ စသည္နွွင့္ဆိုင္ရာ အားလုံးကို ညႊန္ျပ သည္ ၊
၃ ။ ေက်ာင္းပစၥည္းျဖင္ ့ေလ်ာင္း ၊ ထိုင္ ၊ သြား ၊ ခိုနားမႈ ဆိုင္ရာ အားလုံးကို ညႊန္ျပသည္ ၊
၄ ။ ေဆးပစၥည္းျဖင္ ့ လိမ္းေဆး ၊ ေသာက္ေဆး ၊ ေသာက္ေဆး ၊ ရွဴေဆး ၊ ထိုးေဆး စေသာ ေဆး အားလုံးကို ညႊန္ျပသည္ ။
ထို ့ေၾကာင္ ့ -
၁ ။ ဆြမ္းအလွဴ ၊ သကၤန္းအလွဴ ၊ ေက်ာင္းအလွဴ ၊ ေဆးအလွဴဟူေသာ အာမိသ အလွဴဒါန ၊
၂ ။ တရားဓမၼကို ေဟာေျပာျခင္း ၊ ပို႔ခ်ျခင္း ၊ ေရးသားျခင္း စသည္ျဖင့္ တရားဆိုင္ရာေပးလွဴေသာ ဓမၼဒါန စသျဖင္ ့ ၂-မ်ဳိးရွိသည္ ဟု ဆိုခဲ့သည္ ။
၁ ။ ဆြမ္းအလွဴ ၊ သကၤန္းအလွဴ ၊ ေက်ာင္းအလွဴ ၊ ေဆးအလွဴဟူေသာ အာမိသ အလွဴဒါန ၊
၂ ။ တရားဓမၼကို ေဟာေျပာျခင္း ၊ ပို႔ခ်ျခင္း ၊ ေရးသားျခင္း စသည္ျဖင့္ တရားဆိုင္ရာေပးလွဴေသာ ဓမၼဒါန စသျဖင္ ့ ၂-မ်ဳိးရွိသည္ ဟု ဆိုခဲ့သည္ ။
ဓမၼ
ဓမၼ- ဟူသည္မွာလည္း
သတၱ၀ါတို႔ကို ဒုကၡမွ လြတ္ေျမာက္ေအာင္ ရြက္ေဆာင္ ေပးေသာ မဂ္ ၄ ပါး ၊
မဂ္၏ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ကို ထပ္မံေဆာင္ရြက္ေပးေသာ မဂ္၏ အက်ဳိး ဖိုလ္ ၄-ပါး ၊
မဂ္ ၊ ဖိုလ္ တို ့၏ ဦးတည္ခ်က္ နိဗၺာန္ ၁ ပါး ၊
မဂ္ ၊ ဖိုလ္ လမ္းျပ ပရိယတ္ ၁ ပါး ၊
ဤ ၁၀-ပါးေသာ တရားတို ့ကို ဤ၌ ဓမၼ ဟု ယူဆရမည္ ။ ( ဒီ ၊ ဌ ၊ ၁ ၊ ၂၀၅။ ဋီကာေက်ာ္ ၇၂ စသည္ )
ဓမၼဒါန
ဓမၼကို ေပးလွဴဟူရာ၌ ဓမၼကို က်င့္သုံးလိုက္နာရန္ ေဟာေျပာေပးျခင္း၊ ညႊန္ျပ ေပးျခင္း၊ သင္ျပေပးျခင္း၊ ပို႔ခ်ေပးျခင္း၊ တိုက္တြန္းေပးျခင္း၊ အားေပး ကူညီ ျခင္း ၊ သရဏဂုံ သီလေဆာက္တည္ေစျခင္း စသည္သည္ လည္းေကာင္း၊ စာေပးေရးသားျခင္း၊ စာအုပ္၊ စာတမ္း ျဖန္႔ေ၀ျခင္း၊ လွဴဒါန္းျခင္း ၊ အသိပညာ ေပးျခင္း၊ သံေ၀ဂ ရေစျခင္း စသည္သည္ လည္းေကာင္း ဓမၼဒါနမ်ားပင္ ျဖစ္သည္။
အာမိသဒါနသည္ပင္ မလြယ္ကူ၊ မိမိပိုင္ဆိုင္သည့္ပစၥည္းကို သူတစ္ပါးအား စြန္႔နိုင္ဖို႔သည္ လြယ္ကူေသာအရာ မဟုတ္၊ အလြန္ခဲယဥ္းေသာ အရာျဖစ္ သည္။ သူတစ္ပါးေပးလိုက္လွ်င္ မိမိမွာ ကုန္ဆုံးသြားေတာ့သည္။ ဆုံးရႈံးမႈကို မလိုလားသူက မ်ားသည္၊ ထို ့ေၾကာင္ ့ စြန္ ့ျခင္းၾကီး ၅-ပါးကို အလြန္ျပဳနိုင္ခဲ ေသာအရာအျဖစ္ မွတ္တမ္းတင္ထားခဲ ့ၾကသည္ ။
မိမိသိရွိထားေသာ တရားဓမၼကို ေပးစြန္ ့ျခင္းသည္ မိမိမွာ ကုန္ဆုံးသြားျခင္း၊ ယုတ္ေလ်ာ့သြားျခင္း မဟုတ္ရုံမက ပိုလို႔ပင္ ကြ်မ္းက်င္လာေသးသည္။ ျပည့္စုံလာေသးသည္ ။ ထို ့ေၾကာင္ ့ တရားဓမၼကို ေပးလွဴျခင္းသည္ ခဲယဥ္း ေသာအရာမဟုတ္ဟု ထင္စရာရွိသည္ ။
အဘယ္ေၾကာင္ ့ဓမၼဒါနက ဆြမ္း ၊ သကၤန္း ၊ ေက်ာင္း ၊ ေဆး ဟူေသာ ပစၥည္းအာမိသအလွဴထက္ သာလြန္ရပါသနည္းဟု ေမးစရာရွိသည္ ။
ဓမၼဒါနက သာလြန္ေၾကာင္း
ပါဠိေတာ္တို ့၌ ဓမၼဒါနက ဒါနအားလုံးကိုသာ လြန္၏ ဟုသာ ဆိုထားသည္။ သာလြန္ျခင္း၏အေၾကာင္းကို ဖြင့္ဆိုထားခ်က္ သိပ္မေတြ႔ရ၊ ဓမၼပဒ အ႒ ကထာ ဒုတိယအုပ္စသည္၌ ဓမၼဒါနက သာလြန္ေၾကာင္း အနည္းငယ္ ေတြ႕ရသည္ ။
ပါဠိေတာ္တို ့၌ ဓမၼဒါနက ဒါနအားလုံးကိုသာ လြန္၏ ဟုသာ ဆိုထားသည္။ သာလြန္ျခင္း၏အေၾကာင္းကို ဖြင့္ဆိုထားခ်က္ သိပ္မေတြ႔ရ၊ ဓမၼပဒ အ႒ ကထာ ဒုတိယအုပ္စသည္၌ ဓမၼဒါနက သာလြန္ေၾကာင္း အနည္းငယ္ ေတြ႕ရသည္ ။
ဓမၼဒါနက သာလြန္ေၾကာင္းကို စာေရးသူ စဥ္းစားရသေလာက္ တင္ျပရမည္ ဆိုလွ်င္ -
ပစၥည္းအာမိသ နွွင့္ ဓမၼ ၂ မ်ဳိးတြင္ ဓမၼက သာလြန္ျခင္းမွာ -
၁။ ပစၥည္းအာမိသသည္ ဥပါဒါန္ စက္ကြင္း မလြတ္သည့္ ရုပ္၀တၳဳ ေလာကီ တရားျဖစ္သည္ ၊
၂။ ဓမၼသည္ ေဖာ္ျပၿပီးခဲ့သည့္အတိုင္း မဂ္ ၊ ဖိုလ္ ၊ နိဗၺာန္ ဟူေသာ ေလာကု တၱရာ တရားနွင့္ ေလာကုတၱရာ လမ္းျပ ပရိယတ္ တရားမ်ားသာျဖစ္သည္ ၊ ဥပါဒါန္ လက္လွမ္းမမီေသာ အရာျဖစ္သည္ ။ ထို႔ေၾကာင့္ ဓမၼက သာလြန္ သည္ ။
တစ္ဖန္ ပစၥည္း အာမိသ ဒါနကို မည္သူမဆိုေပးလွဴနိင္သည္။ ဓမၼဒါနကို ကား သာမန္ပုဂၢိဳလ္ မေပးလွဴနိုင္၊ အရည္အခ်င္းရွိသူသာ ဓမၼဒါနကို ေပး လွဴနိုင္သည္။ အလွဴေပးပုဂၢဳိလ္က သာလြန္ေသာေၾကာင့္လည္း ဓမၼဒါနက သာလြန္ ျမင့္ျမတ္သည္။
ထို ့အတူ ပစၥည္းအာမိသ ဒါနကို မည္သူမဆိုခံယူနိုင္သည္။ ဓမၼဒါနကိုကား သာမန္ပုဂၢိဳလ္ မခံယူနိုင္၊ အရည္အခ်င္းရွိသူသာ ခံယူနိုင္သည္။ ေကသရာဇာ ျခေသၤ့မင္းတို႔၏ အဆီအေသြးသည္ သိဂၤီ ေရႊခြက္နွင့္သာ ထိုက္တန္သကဲ့သို႔ တည္း။
ထိုသို႔ အလွဴခံပုဂၢိဳလ္ သာလြန္ေသာေၾကာင့္လည္း ဓမၼဒါနက သာလြန္ျမင့္ ျမတ္သည္ ။ ကုသိုလ္အဆင့္သည္ ဒါန ၊ သီလ ၊ ဘာ၀နာ ဟု သုံးဆင္ ့ရွိသည္ ။ ဒါနထက္ သီလက အဆေပါင္းမ်ားစြာ သာလြန္သည္၊ သီလထက္ ဘာ၀နာက အဆ ေပါင္း မ်ားစြာ သာလြန္သည္ ၊ ပစၥည္းအာမိသဒါနသည္ ဒါနအဆင့္သာ ျဖစ္ သည္ ။
ဓမၼဒါနသည္ကား အျမင့္ျမတ္ဆုံး ဘာ၀နာအဆင့္၌ ၀င္သည္။ ဘာ၀နာ၌ အက်ဳံး၀င္ေသာ ဓမၼေဒသနာ ပုညၾကိယာ၀တၳဳသည္ ဓမၼဒါနပင္ ျဖစ္သည္။
ထို ့ေၾကာင့္ ေရွးဆရာမ်ားက -
ဒါန သီလာ၊ ဘာ၀နာ ၊ သုံးျဖာ စီ၍ခင္း ။
စ နွစ္ လယ္မွာ၊ လယ္ စမွာ ၊ ေနာက္မွာ ေနာက္သုံးသြင္း ဟု ဆိုခဲ့ၾကသည္။ (ပရမတၳသရူပေဘဒနီ )
အက်ဳိးလည္း သာလြန္သည္ ပစၥည္းအာမိသေၾကာင့္ အလွဴခံပုဂၢိဳလ္မွာ သုံးစြဲရုံမွ် အက်ဳိးရသည္၊
သတိ သမၸဇဥ္ျဖင့္ သုံးစြဲတတ္လွ်င္ အထိုက္အေလ်ာက္ အက််ဳိးအျမတ္ ရွိနိုင္ေသာ္ လည္း သတိသမၸဇဥ္ျဖင္
့မသုံးစြဲတတ္လွ်င္ ေဘးပင္ ျဖစ္နိုင္သည္ ။
သုံးတတ္လွ်င္ ေဆး ၊ မသုံးတတ္လွ်င္ ေဘး ဟု ဆိုရိုး စကားရွိခဲ့သည္။ တဏွာဥပါဒါန္ျဖင့္ သုံးစြဲမိလွ်င္ သို႔မဟုတ္ ကာမဂုဏ္ လိုက္စားဖို ့၊ ဒုစရိုက္ ျပဳဖို ့ စသည့္ အကုသိုလ္အတြက္ သုံးမိလွ်င္ ေဘးအမ်ဳိးမ်ဳိးနွင့္ ေတြ ့ႀကံဳနိုင္ သည္၊ အရႈံးေပၚနိုင္သည္ ။
ဓမၼဒါနကို လက္ခံက်င့္သုံးနိုင္လွ်င္ကား ေဘးမျဖစ္ရုံမက ေဘး အမ်ဳိးမ်ဳိးမွပင္ လြတ္ေျမာက္နိုင္သည္။ ဒ႑ေဘး၊ ဒုဂၢတိေဘး၊ ပစၥဳပၸန္ေဘး ၊ သံသရာေဘး မည္သည့္ ေဘးမဆို လြတ္ေျမာက္နိုင္သည္။ နိဗၺာနသုခသို႔ပင္ ပို႔ေဆာင္ေပး နိုင္သည္ ။ ထို ့ေၾကာင္ ့ သဂါထာ၀ဂၢ သံယုတ္ပါဠိေတာ္၌ -
တရားဓမၼ ေဟာေျပာညႊန္ျပ ဆုံးမျခင္း ဟူေသာ ဓမၼဒါနသည္ မေသရာ အၿမိဳက္ နိဗၺာန္ကို ေပးလွဴသည္ မည္သည္ ဟု ေဟာထားသည္ ။ ( သံ ၊ ၁ ၊ ၂၉ )
နိဗၺာန္မေရာက္မီ ေလာကီခ်မ္းသာကိုလည္း ေျပာင္ေျပာင္ေျမာက္ေျမာက္ ေပးစြမ္းနိုင္သည္။ အလွဴခံပုဂၢိဳလ္ အက်ဳိးရမႈ ႀကီးက်ယ္ ျမင့္ျမတ္လွ်င္ ႀကီး က်ယ္ျမင့္ျမတ္သည့္ အက်ဳိးကို ရေစနိုင္သည့္ ဓမၼဒါနကို ေပးလွဴသူမွာလည္း ႀကီးက်ယ္ ျမင့္ျမတ္ေသာအက်ဳိး ရနိုင္မည္မွာ ဧကန္မလြဲပင္ ။
ေလာက၌ မိဘမ်ားသည္ သားသမီးမ်ားအေပၚ၀ယ္ အလြန္မတန္ ေက်းဇူး မ်ားသည္၊ မိဘမ်ား၏ ေက်းဇူးမ်ားပုံကို
-
ျမင္းမိုရ္ေတာင္ဦး ၊ မကက်ဴးသည့္၊ ေက်းဇူးႀကီးလွ ၊ မိနွင့္ ဘ ဟု ဆိုရိုးျပဳ ခဲ့ၾကသည္ ။
ေက်းဇူးမ်ားလွသည့္ မိဘတို႔ကို ပစၥည္းအာမိသျဖင့္ ေက်းဇူးဆပ္လွ်င္ မည္ သည့္ နည္းနွင့္မွ် ဆပ္၍ မေက်နိုင္၊ တစ္သက္လုံး ပခုံးထက္ေပၚ ထမ္းၿပီး လုပ္ေကြ်းေသာ္လည္း ေက်းဇူး မေက်နိုင္ ဟု ျမတ္စြာဘုရား ေဟာၾကားခဲ့ သည္ ။ ( အံ ၊ ၁ ၊ ၆၃ )
ျမင္းမိုရ္ေတာင္ဦး ၊ မကက်ဴးသည့္၊ ေက်းဇူးႀကီးလွ ၊ မိနွင့္ ဘ ဟု ဆိုရိုးျပဳ ခဲ့ၾကသည္ ။
ေက်းဇူးမ်ားလွသည့္ မိဘတို႔ကို ပစၥည္းအာမိသျဖင့္ ေက်းဇူးဆပ္လွ်င္ မည္ သည့္ နည္းနွင့္မွ် ဆပ္၍ မေက်နိုင္၊ တစ္သက္လုံး ပခုံးထက္ေပၚ ထမ္းၿပီး လုပ္ေကြ်းေသာ္လည္း ေက်းဇူး မေက်နိုင္ ဟု ျမတ္စြာဘုရား ေဟာၾကားခဲ့ သည္ ။ ( အံ ၊ ၁ ၊ ၆၃ )
လူ ့ဘုံဌာန၊ ဤေလာက၌၊ ဖကို လက္ယာ၊ မိ မွာ လက္၀ဲ၊ အၿမဲေဆာင္ရြက္၊ ပခုံးထက္တြင္၊
တင္လ်က္ လုပ္ေကြ်း၊ မျပတ္ေမြးလည္း၊ ေက်းဇူးဂုဏ္ဆိုင္၊ မကုန္ႏိုင္ဘူး။ ( မဃေဒ၀၊ ပိုဒ္ေရ-
၂၄၄ )
တစ္သက္လုံး ပခုံးထက္ေပၚ ထမ္းၿပီး လုပ္ေကြ်းေစကာမူ ေက်းဇူးမေက်နိုင္ ဟုဆိုေသာ္လည္း -
၁။ သဒၶါတရားမရွိေသာ မိဘမ်ားကို သဒၶါတရားရွိေအာင္ ၊
၂။ သီလမရွိေသာ မိဘမ်ားကို သီလရွိေအာင္ ၊
၃။ နွေျမာသူ မိဘမ်ားကို စြန္ ့ႀကဲေပးကမ္းေအာင္ ၊
၄။ ပညာမရွိသူ မိဘမ်ားကို ပညာရွိေအာင္ -
ေက်းဇူးဆပ္လွ်င္ ေက်းဇူးေက်နိုင္သည္ ။ ( အံ ၊ ၁ ၊ ၆၃ )
တစ္သက္လုံး ပခုံးထက္ေပၚ ထမ္းၿပီး လုပ္ေကြ်းေစကာမူ ေက်းဇူးမေက်နိုင္ ဟုဆိုေသာ္လည္း -
၁။ သဒၶါတရားမရွိေသာ မိဘမ်ားကို သဒၶါတရားရွိေအာင္ ၊
၂။ သီလမရွိေသာ မိဘမ်ားကို သီလရွိေအာင္ ၊
၃။ နွေျမာသူ မိဘမ်ားကို စြန္ ့ႀကဲေပးကမ္းေအာင္ ၊
၄။ ပညာမရွိသူ မိဘမ်ားကို ပညာရွိေအာင္ -
ေက်းဇူးဆပ္လွ်င္ ေက်းဇူးေက်နိုင္သည္ ။ ( အံ ၊ ၁ ၊ ၆၃ )
ယင္းသို ့ သဒၶါ ၊ သီလ ၊ စာဂ ၊ ပညာ တို ့ျဖင္ ့ခ်ီးေျမွာက္ျခင္းသည္ ဓမၼဒါနပင္
ျဖစ္သည္။ ဓမၼဒါနသည္ ေက်းဇူးဆပ္၍ မကုန္ႏိုင္သည့္ မိဘမ်ားကိုပင္ ေက်းဇူး ေက်ေစနိုင္ေသာ သတၱိထူးရွိသည္။
ဤကဲ့သို႔ ႀကီးက်ယ္ ျမင္ ့ျမတ္ေသာ အက်ဳိးကို ရေစနိုင္ျခင္းေၾကာင့္လည္း ဓမၼဒါနက အာမိသဒါနထက္ သာလြန္ျမင္ ့ျမတ္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ဤသို ့လွ်င္ အလွဴခံပုဂၢိဳလ္အတြက္ေရာ၊ အလွဴေပးပုဂၢိဳလ္အတြက္ပါ ၂-ဦးလုံး အက်ဳိးမ်ား သည္ ဟု ဆိုလိုသည္။
၁။ ဒါန၀တၳဳျဖစ္သည့္ အာမိသ နွင့္ ဓမၼ နိႈင္းယွဥ္လွ်င္ ဓမၼက သာလြန္ျမင့္ျမတ္ သည္
။
၂။ အလွဴေပးပုဂၢိဳလ္ျဖစ္သည့္ အာမိသ နွင့္ ဓမၼေပးနိုင္သူ နိႈင္းယွဥ္လွ်င္ ဓမၼကို ေပးနိုင္သူက သာလြန္ျမင့္ျမတ္သည္ ။
၃။ အလွဴခံပုဂၢိဳလ္ျဖစ္သည့္ အာမိသ နွင့္ ဓမၼ ခံယူနိုင္သူ နိႈင္းယွဥ္လွ်င္လည္း ဓမၼကို ခံယူနိုင္သူက သာလြန္ျမင့္ျမတ္သည္ ။
၄။ အလွဴခံ အလွဴေပး ၂-ဦးစလုံးအတြက္ အက်ဳိးမ်ားျခင္းေၾကာင့္လည္း ဓမၼဒါနသည္ သာလြန္ျမင့္ျမတ္သည္ ။
၂။ အလွဴေပးပုဂၢိဳလ္ျဖစ္သည့္ အာမိသ နွင့္ ဓမၼေပးနိုင္သူ နိႈင္းယွဥ္လွ်င္ ဓမၼကို ေပးနိုင္သူက သာလြန္ျမင့္ျမတ္သည္ ။
၃။ အလွဴခံပုဂၢိဳလ္ျဖစ္သည့္ အာမိသ နွင့္ ဓမၼ ခံယူနိုင္သူ နိႈင္းယွဥ္လွ်င္လည္း ဓမၼကို ခံယူနိုင္သူက သာလြန္ျမင့္ျမတ္သည္ ။
၄။ အလွဴခံ အလွဴေပး ၂-ဦးစလုံးအတြက္ အက်ဳိးမ်ားျခင္းေၾကာင့္လည္း ဓမၼဒါနသည္ သာလြန္ျမင့္ျမတ္သည္ ။
လွဴဖြယ္ ေပးသူ၊ ယူသူ အက်ဳိး၊ ေလးမ်ဳိး သာလြန္၊ အေၾကာင္းဖန္ ၊ ကဲခြ်န္ ဓမၼဒါနျမတ္။
ဤမွ်ျဖင့္ ဓမၼဒါနက ဒါနအားလုံးထက္ သာလြန္ျမင့္ျမတ္ပုံကို အက်ဥ္းခ်ဳပ္ တင္ျပခဲ့ပါသည္
။ ဤေဆာင္းပါးျဖင့္ သတၱ၀ါေ၀ေနယ်တို႔အား နိဗၺာန္ အၿမိဳက္ ေဆးတိုက္ ေကြ်းေပးေနေသာ ဓမၼဒါန(
တရားအလွဴ ) ရွင္ျဖစ္သည့္ စိန္ရတု ေမြးေန႔ရွင္ ေတာတိုက္ ဓမၼရိပ္သာ ဆရာေတာ ္ဘုရားႀကီး
(နိုင္ငံေတာ္ ၾသ၀ါဒါ စရိယ၊ အဂၢမဟာကမၼ႒ာနာစရိယ၊ အဂၢမဟာသဒၶမၼေဇာတိကဓဇ) အား ဂုဏ္ ျပဳ ပူေဇာ္အပ္ပါသတည္း။
ဆရာေတာ္ ဦးတိေလာကာဘိဝံသ (ရြာမပရိယတၱိစာသင္တိုက္၊ အင္းစိန္)
(မဂၤလာဒုံ ေတာတိုက္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး၏
စိန္ရတု အထိမ္း အမွတ္စာေစာင္၊ ၁၃၆၈ ခု)