``ျမတ္ဗုဒၶအလိုေတာ္က် Facebookသံုးနည္း´´
မေန႔က မိမိဆီကိုလာတဲ့ အသိဒကာတစ္ဦးက Facebookမေကာင္းေၾကာင္းကို နည္းလမ္းမ်ိဳးစံုနဲ႔
ေျပာသြားပါ တယ္။ သူေျပာတာေတြကို လိုရင္းခ်ဳပ္လိုက္ရင္ေတာ့ facebookဟာ ဖြဘုတ္ခ္ျဖစ္ေနၿပီး
သံုးစြဲရတာ အကုသိုလ္ အရမ္းမ်ားေၾကာင္း၊ တစ္ဖက္သားရဲ႕ဂုဏ္သိကၡာကို ငဲ့ညာေထာက္ထားမႈ မရွိၾကပဲ
မဟုတ္တာေတြေရာ ဟုတ္တာေတြပါ စည္းမရွိကမ္းမရွိ က်င့္၀တ္မဲ့ဖြေနၾကေၾကာင္း Homeထဲ၀င္လာသမွ်
အေၾကာင္းအရာတုိင္းက ဆယ္ခုမွာ ကိုးခုေလာက္က အကုသိုလ္ျဖစ္စရာ စိတ္ခ်မ္းေျမ႕စရာေတြသာျဖစ္ေၾကာင္းေတြပဲ
ျဖစ္ပါတယ္။
သူေျပာတာ မဟုတ္ဘူးလားဆုိေတာ့လည္း ဟုတ္ပါတယ္။ လူမႈဆက္ဆံေရးနယ္ပယ္မွာ လူတုိင္း ကေတာ့
လူေကာင္းျဖစ္ေနဖို႔ဆုိတာ မျဖစ္ႏုိင္ပါဘူး။ facebookမွာ မေကာင္းတာေတြရွိသလို ေကာင္းတာေတြရွိလည္း
ရွိပါတယ္။ မိမိဆုိရင္ facebookသံုးရတာကို ႏွစ္သက္ပါတယ္။ ကိုယ္ေရးခ်င္တဲ့ အေၾကာင္းအရာေလးေတြ
ေရးတင္တယ္။ သူမ်ားေရးတင္တာေတြဖတ္တယ္။ အျပဳသေဘာေဆာင္တဲ့ မွတ္ခ်က္ေတြေပးတယ္။ ကိုယ္ႏွစ္
သက္တာေတြေတြ႔ရင္ Like လုပ္လိုက္ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ Facebookဟာ ဘုရားအလိုေတာ္က်သာ သံုးစြဲ
တတ္မယ္ဆုိရင္ စိတ္ဆင္းရဲစရာ စိတ္မခ်မ္းေျမ႕စရာ မရွိပါဘူး။ ဘုရားရွင္အလိုေတာ္က်
Facebookသံုးနည္း ေျပာျပခ်င္ပါတယ္။
သာသနာေတာ္မွ အရိယာျဖစ္ၿပီးခါမွ ႏြားေ၀ွ႕လို႔ေသရတဲ့ အရိယာေလးဦးရွိပါတယ္။ ေဂါတမ ဘုရားရွင္
မပြင့္ ထြန္းမွီ တစ္ခုေသာကာလတုန္းက သူေဌးသားေလးေယာက္ဟာ ျပည့္တန္ဆာမ တစ္ေယာက္ကို အခေငြေၾကး
ေပး၍ ဥယ်ာဥ္ထဲသို႔ ေခၚေဆာင္ကာ တစ္ေနကုန္ေပ်ာ္ပါးၾကပါတယ္။ ညေနေရာက္တဲ့အခါမွာ တစ္ေယာက္
ေသာ သူေဌးသားက က်န္သူငယ္ခ်င္းသံုးဦးကို ``သူငယ္ခ်င္းတု႔ိ ဤျပည့္တန္ဆာမ၏ လက္၌ ေငြတစ္ေထာင္
ေရႊေငြမ်ားစြာတုိ႔ႏွင့္ အဖိုးတန္ အဆင္တန္ဆာမ်ား ပါရွိေလသည္။ ဤဥယ်ာဥ္၌ ငါတု႔ိမွတစ္ပါး
အျခားသူတစ္ဦး တစ္ေယာက္မွ်မရွိ။ ညဥ့္အခါလည္း ျဖစ္ခဲ့ၿပီ။ ကိုင္း ငါတုိ႔သည္ ဤျပည့္တန္ဆာမကို
သတ္၍ ဥစၥာအားလံုးကို ယူေဆာင္သြားၾကစို႔´´လို႔ ေျပာဆုိအႀကံေပးပါတယ္။
သူငယ္ခ်င္းေလးေယာက္လံုးဟာ သေဘာတူညီၾကတာေၾကာင့္ ျပည့္တန္ဆာမကို ရိုက္ပုတ္ ထုိးႀကိတ္သတ္
ျဖတ္ၾကစဥ္ပင္ ``ဤသူတုိ႔ကား အရွက္မဲ့ၾက ကရုဏာမဲ့ၾကကုန္၏။ ကိေလသာ အလိုလိုက္ၿပီး ငါ့ႏွင့္အတူ
ေပ်ာ္ပါးၿပီး အျပစ္မဲ့သူ ငါ့ကို သက္သက္မဲ့ ဥစၥာေလာဘျဖင့္ သတ္ၾက၏။ ဤသူတုိ႔သည္ ငါ့ကို
တစ္ႀကိမ္ေတာ့ ငါအားႏြဲ႔ေန၍ သတ္ၾကေစဦးေတာ့။ ငါသည္ကား ဘီးလူးမျဖစ္ၿပီးလွ်င္ ဤသူေလးေယာက္တုိ႔ကုိ
အႀကိမ္မ်ားစြာ သတ္ႏုိင္ေသာ သူ ျဖစ္ရပါလို၏´´လို႔ ဆုေတာင္းၿပီးမွ ေသဆံုးသြားခဲ့ပါတယ္။
အဲဒီသူေဌးသားလူဦးကေတာ့ ေဂါတမဘုရားရွင္ ရဲ႕လက္ေတာ္မွာ ပုကၠဳသာတိမင္း ဗာဟိယ ဒါရုစီရိယ
တမၺဒါဌိကသူသတ္သမား သုပၸဗုဒၶႏူနာေရာဂါသည္တုိ႔ ျဖစ္ၾကပါတယ္။ သူတုိ႔ေတြဟာ အတိတ္ဘ၀တုန္းက
ဆုိးယုတ္ခဲ့ၾကေပမယ့္ ဘုရားရွင္ရဲ႕ တရားေတာ္ကိုနာၾကား ၿပီး ပုကၠဳသာတိမင္းက အနာဂါမ္ ဗာဟိယဒါရုစီရိယ
က ရဟႏၱာ က်န္ႏွစ္ေယာက္က ေသာတာပန္ေတြ ျဖစ္ၾကပါတယ္။ ဒီေလးေယာက္ထဲက ဗာဟိယဒါရုစီရိယ အေၾကာင္းကို
ေျပာျပခ်င္ပါတယ္။
ဘုရားရွင္လက္ေတာ္က ဗာဟိယတုိင္းက အမ်ိဳးေကာင္းသားတစ္ေယာက္ဟာ ကုန္သြယ္ဖို႔ရန္ အတြက္ ပင္လယ္ကူးရြက္သေဘၤာကို
စီးနင္းကာ သု၀ဏၰဘူမိတုိင္းကို ထြက္ခြါခဲ့ပါတယ္။ ကံဆုိးစြာနဲ႔ပဲ သမုဒၵရာအလယ္ မွာ မုန္တုိင္းမိၿပိး
ရြက္သေဘၤာကပ်က္ပါတယ္။ ဗာဟိယတုိင္းသား အမ်ိဳးသားကလြဲရင္ က်န္သူအားလံုး ေသဆံုး ကုန္ၾကပါတယ္။
ဗာဟိယတုိင္းသားကေတာ့ ပ်ဥ္းျပားတစ္ခ်ပ္ရတာေၾကာင့္ပ်ဥ္ခ်ပ္ကိုဖက္ကာ ခုႏွစ္ရက္ပတ္ လံုး
သမုဒၵရာထဲမွာ ေမ်ာခ်င္ရာ ေမ်ာေနရာကေန ကံေကာင္းစြာနဲ႔ပဲ သုပၸါရကဆိပ္ကမ္းကို ကပ္ေရာက္သြားပါ
တယ္။ ဗာဟိယ တုိင္းသားမွာ သုပၸါရကဆိပ္ကမ္းေရာက္တဲ့အခါမွာ ကိုယ္လံုးတီးႀကီးျဖစ္ေနပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ သူဟာ မသင့္ေတာ္တာမုိ႔ ဟိုဟိုသည္သည္ ၾကည့္ရင္း အနီးနားကေတြ႔တဲ့ ေရေမွာ္သိုက္ႀကီးကုိ
ခါးမွာပတ္ၿပီး သူမ်ား စြန္႔ပစ္ထားတဲ့ ခြက္စုတ္တစ္ခုကို ေကာက္ယူကာ ဆိပ္ကမ္းမွာ လွည့္လည္ေတာင္းရမ္းပါတယ္။
ဗာဟိယတုိင္းသားကို ျမင္ေတြ႔ၾကရတဲ့ ဆိပ္ကမ္းမွလူမ်ားဟာ ``ေလာက၌ ရဟႏၱာပုဂၢိဳလ္မ်ား အကယ္၍
ရွိၾက မည္ဆုိလွ်င္ ဤအရွင္ျမတ္ကဲ့သို႔ေသာ သေဘာရွိသူတု႔ိသာ ရဟႏၱာျဖစ္ေလရာ၏။ အသို႔နည္း
အရွင္ျမတ္သည္ ျမင့္ျမတ္ေသာအက်င့္ကို က်င့္ေနေသာသူျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အ၀တ္ကိုမခံယူသေလာ။
သုိ႔မဟုတ္ လႈဳဒါန္းလွ်င္ ခံယူမည္ေလာ´´လို႔ စံုစမ္းလိုၾကသျဖင့္ အ၀တ္အစားမ်ိဳးစံု လႈဳဒါန္းၾကပါတယ္။
ဗာဟိယတုိင္းသားကလည္း ``အကယ္၍မ်ား ငါသည္ ဤယခုအသြင္ျဖင့္ မလာေရာက္ခဲ့ပဲ သားနားသပ္ရပ္စြာ
၀တ္ဆင္၍ လာေရာက္ခဲ့လွ်င္ ဤလူမ်ားသည္ ငါ့အား မၾကည္ညိဳၾကကုန္ ေလရာ။ တစ္စံုတစ္ခုျပဳလုပ္ကာ
ဤလူ အမ်ားကို လွည့္ျဖား၍ အသက္ရွင္ေၾကာင္း နည္းလမ္း ေကာင္းတစ္ခုေတာ့ ျပဳမွ သင္ေလ်ာ္ေတာ့မည္´´လို႔
ႀကံ စည္စဥ္းစားၿပီး အလိုေလာဘ နည္းေသာဟန္ျဖင့္ အ၀တ္မ်ားကို မခံယူပါဘူး။ ဒီအခါမွာ လူေတြဟာ
အတုိင္း ထက္အလြန္ ၾကည္ညိဳသြားၾကၿပီး ရဟႏၱာဟုယူဆကာ ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ၾကပါေတာ့တယ္။
ေနာင္အခါမွာေတာ့ ဗာဟိယတုိင္းသားဟာ ပ်ဥ္ခ်ပ္ပါးပါးေလးေတြကို
ႀကိဳးနဲ႔သီကာ ေရေမွာ္ေတြ အစား ပ်ဥ္ခ်ပ္ေတြကို ခါးမွာ ပတ္ထားပါတယ္။ ဒီအခါမွစၿပီး သူဟာ
ဗာဟိယဒါရုစီရိယလို႔ နာမည္တြင္ သြားေတာ့တယ္။ အဓိပၸါယ္ကေတာ့ `သစ္သားမ်ားကို ၀တ္ဆင္ေသာ
ဗာဟိယ တုိင္းသား´ ျဖစ္ပါတယ္။ စုတ္တီးစုတ္ပဲ့မ်ား ၀တ္ဆင္ထားေသာသူမ်ား ကို တန္ခိုးရွင္ထင္ေနၾကတဲ့
လူပုဂၢိဳလ္ေတြ ဒီအျဖစ္အပ်က္ေလးကို ၾကပ္ၾကပ္ႏွလံုးသြင္းထားသင့္ပါတယ္။
ဗာဟိယဟာ လက္ရွိဘ၀မွာ လိမ္ညာစားေသာက္ေနေပမယ့္ အတိတ္ဘ၀ေတြတုန္းကေတာ့ ေခသူမဟုတ္ပါ ဘူး။
သူဟာ ကႆပဘုရားရွင္လက္ေတာ္တုန္းက ရဟန္းတစ္ပါးျဖစ္ခဲ့ၿပီး ရဟႏၱာမျဖစ္မခ်င္း ဆြမ္းမစားဘူးလို႔
အဓိ႒ာန္ျပဳကာ တရားအားထုတ္ရင္း ေသဆံုးခဲ့တဲ့သူပါ။ အဲဒီတုန္းက သူနဲ႔အတူ တရားအားထုတ္ေဖာ္
ရဟန္းတစ္ပါးဟာ အနာဂါမ္ျဖစ္ၿပီး သုဒၶါ၀ါသ ျဗဟၼာ့ဘံုမွာ အရိယာျဗဟၼာႀကီးျဖစ္ေနပါတယ္။ အဲဒီျဗဟၼာႀကီးဟာ
``ငါ့သူငယ္ခ်င္းမ်ားသည္ ယခုအခါ အဘယ္အရပ္၌ ျဖစ္ေနၾကသနည္း´´လို႔ ႀကံစည္မိၿပီး ၾကည့္ရႈ႕ဆင္ျခင္တဲ့
အခါမွာ ရဟႏၱာဆုိၿပီး လူေတြကို လိမ္စားေနတဲ့ သူငယ္ခ်င္းေဟာင္းႀကီး ဗာဟိယကို ျမင္ေတြ႔
လိုက္ရပါတယ္။
ျဗဟၼာႀကီးဟာ ``ငါ့သူငယ္ခ်င္းဆီသြားၿပီး ထိတ္လန္႔သံေ၀ဂျဖစ္ေစၿပီး ေလာက၌ ဘုရားရွင္ ပြင့္ထြန္းေနေၾကာင္း
ေျပာၾကားေပအံ့´´လို႔ ႀကံစည္စဥ္းစားကာ ဗာဟိယဆီလာၿပီး ကႆပ ဘုရားလက္ေတာ္တုန္းက သူနဲ႔ဗာဟိယ
ဟာ တရားအားထုတ္ေဖာ္အားထုတ္ဖက္ ရဟန္းေတြ ျဖစ္ခဲ့ေၾကာင္းကို ေျပာျပၿပီး ``အို ဗာဟိယ သင္သည္
အာသေ၀ါကုန္ခန္း ရဟႏၱာလည္း မဟုတ္ေခ်။ သင့္မွာ ရဟႏၱာျဖစ္ဖို႔ရန္ ျမဴမႈန္မွ်ေလာက္ေသာ အက်င့္ေကာင္း
ေတာင္မရွိေခ်´´လုိ႔ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေျပာျပၿပီး သာ၀တၳိျပည္ ေဇတ၀န္ေက်ာင္းေတာ္မွာ
ဘုရားရွင္ရွိေၾကာင္း ေျပာျပပါတယ္။ ဘုရားရွင္ဆီေရာက္ဖို႔ ရက္ေပါင္း၁၂၀သြားရမယ့္ ခရီးေ၀းႀကီးကို
သူ႔တန္ခုိးနဲ႔ တစ္ရက္ထဲနဲ႔ ေရာက္ရွိေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေပးပါတယ္။
ဗာဟိယ ေဇတ၀န္ေက်ာင္းေတာ္ကို ေရာက္တဲ့အခါမွာ ဘုရားရွင္က သာ၀တၳိၿမိဳ႕တြင္းကို ဆြမ္းခံၾကြေနတာနဲ႔
ႀကံဳပါတယ္။ ရဟန္းေတာ္ေတြက ဘုရားရွင္ဆြမ္းခံၿပီးရင္ ျပန္ၾကြလာမွာျဖစ္လို႔ အပန္းေျဖနားေနရင္း
ေက်ာင္း ကေန ေစာင့္ေနပါလို႔ ေျပာၾကတာေတာင္ မရပဲ ဗာဟိယဟာ ဘုရားရွင္ဆြမ္းခံရာကို လိုက္သြားပါတယ္။
သာ၀တၳိၿမိဳ႕တြင္းမွာ ဆြမ္းခံၾကြေနတဲ့ ဘုရားရွင္ကို ျမင္ေတြ႔လိုက္ရတဲ့ ဗာဟိယဟာ ``ငါသည္
အလြန္ႀကီးၾကာ ျမင့္မွ ျမတ္စြာဘုရားကို ဖူးျမင္ရေလသည္´´လို႔ ၀မ္းေျမာက္၀မ္းသာ ငါးျဖာေသာပီတိျဖစ္ၿပီး
ပီတိရဲ႕အဟုန္ ေၾကာင့္ မ်က္ေတာင္ေလးေတာင္ မခတ္ေတာ့ပဲ ျမတ္စြာဘုရားနားကပ္ၿပီး ရွိခိုးကန္ေတာ့ပါတယ္။
ရွိခုိးကန္ေတာ့ၿပီးေတာ့ ``ျမတ္စြာဘုရား တပည့္ေတာ္အား တရားေဟာေတာ္မူပါ။ ေကာင္းေသာ စကားကို
ဆုိေတာ္မူတတ္ေသာ ျမတ္စြာဘုရား တပည့္ေတာ္အား တရားေဟာေတာ္မူပါ။ ျမတ္စြာဘုရား ေဟာၾကားအပ္
ေသာ တရားေတာ္သည္ တပည့္ေတာ္၏အဖို႔ရာ ရွည္လ်ားစြာေသာ ေန႔ညဥ့္ပတ္လံုး စီးပြါးခ်မ္းသာအလို႔ငွါ
ျဖစ္ပါလိမ့္မည္´´လို႔ ေတာင္းပန္ေလွ်ာက္ထားပါတယ္။
ဗာဟိယဟာ အရမ္းပီတိေတြမ်ားေနတာေၾကာင့္ေရာ တရားေတာ္ကို နားလည္ေလာက္ေအာင္ ဥာဏ္မရင့္က်က္
ေသးတာေၾကာင့္ေရာ ခရီးရွည္ႀကီးကို လာခဲ့ရတာေၾကာင့္ ပင္ပန္းေနတဲ့ အတြက္ ေၾကာင့္ေရာ
``ခ်စ္သား ဗာဟိ ယ တရားေဟာရန္ အခါမဟုတ္ေသး။ ငါဘုရားသည္ ဆြမ္းအလို႔ငွါ လွည့္လည္ေနသည္´´လို႔
မိန္႔ေတာ္မူပါတ ယ္။ ဗာဟိယ ဒုတိယအႀကိမ္ ေတာင္းပန္ေလွ်ာက္ထား တဲ့အခါမွာလည္း ပယ္ျမစ္ပါတယ္။
တတိယအႀကိမ္ ေလွ်ာက္ထား ေတာင္းပန္တဲ့အခါမွာေတာ့
ဗာဟိယစိတ္ ပီတိေတြေလွ်ာ့သြားခါ စိတ္ေနစိတ္ထား အလယ္အ လတ္ျပန္ျဖစ္သြားၿပီ ျဖစ္တဲ့ အတြက္ေၾကာင့္လည္းေကာင္း
ခရီးပန္းမႈ ေျပေပ်ာက္သြားၿပီ ျဖစ္တဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ လည္းေကာင္း ဥာဏ္ပညာကလည္း တရားေတာ္ကို
နားလည္ေလာက္ေအာင္ ရင့္က်က္ေနၿပီျဖစ္တဲ့အတြက္ ေၾကာင့္လည္းေကာင္း မၾကာခင္ ေသဆံုးရေတာ့မွာ
ျဖစ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္လည္းေကာင္း သိျမင္ ေတာ္မူတာေၾကာင့္ ယခုလိုေဟာၾကားေတာ္မူလိုက္ပါတယ္။
``ခ်စ္သား ဗာဟိယ ထုိသုိ႔ျဖစ္လွ်င္ သင္ခ်စ္သားသည္ ဤသို႔က်င့္ရမည္။ ျမင္အပ္ေသာ အဆင္းမ်ိဳးစံု
ရူပါရံု၌ ျမင္လွ်င္ျမင္ကာမွ်မတၱျဖစ္ေအာင္၊ ၾကားအပ္ေသာ အသံမ်ိဳးစံု သဒၵါရုံ၌ ၾကားလွ်င္ၾကားကာမွ်မတၱျဖစ္ေအာင္၊
ေတြ႔ေရာက္အပ္ေသာ အနံ႔မ်ိဳးစံု ဂႏၶာရံု ရသာမ်ိဳးစံု ရသာရံု အေတြ႔မ်ိဳးစံု ေဖာ႒ဗၺာရံု၌
ေတြ႔ေရာက္ကာမွ်မတၱျဖစ္ ေအာင္၊ သိအပ္ေသာ ရုပ္နာမ္မ်ိဳးစံု ဓမၼာရံု၌ သိကာမွ်မတၱျဖစ္ေအာင္
သင္ခ်စ္သားသည္ ဤသုိ႔လွ်င္ က်င့္ေဆာင္ ရမည္´´
``ခ်စ္သား ဗာဟိယ သင္ခ်စ္သားသည္ အၾကင္အခါ၌ ျမင္အပ္ ၾကားအပ္ ေတြ႔ေရာက္အပ္ သိအပ္ေသာ အာရံု၌
ျမင္ကာမွ် ၾကားကာမွ် ေတြ႔ေရာက္အပ္ကာမွ် သိအပ္ကာမွ်ျဖစ္ေအာင္ က်င့္ေဆာင္ႀကိဳးကုတ္ အားထုတ္ႏိုင္ျငား
အ့ံ။ သင္ခ်စ္သားသည္ ထုိအခါ၌ ထုိျမင္အပ္ ၾကားအပ္ ေတြ႔ေရာက္အပ္ သိအပ္သည့္ အာရံုႏွင့္စပ္ေသာ
ရာဂ ေဒါသ ေမာဟႏွင့္ယွဥ္သူ တပ္မက္သူ ျပစ္မွားသူ ေတြေ၀သူ ျဖစ္လိမ့္မည္ မဟုတ္ေတာ့ေခ်´´
``ခ်စ္သား ဗာဟိယ သင္ခ်စ္သားသည္ အၾကင္အခါ၌ ထိုျမင္အပ္ ၾကားအပ္ ေတြ႔ေရာက္အပ္ သိအပ္သည့္
အာရံုႏွင့္စပ္ေသာ ရာဂ ေဒါသ ေမာဟႏွင့္ မယွဥ္သူ မတပ္မက္သူ မျပစ္မွားသူ မေတြေ၀သူ ျဖစ္ခဲ့လွ်င္
သင္ခ်စ္ သားသည္ ထိုအခါ၌ ထိုျမင္အပ္ ၾကားအပ္ ေတြ႔ေရာက္အပ္ သိအပ္ေသာအာရံု၌ ငါ့ဥစၥာဟု
တဏွာျဖင့္မစြဲၿငိသူ မမွီသူ၊ ငါဟု မာနျဖင့္ မစြဲၿငိသူ မမွီသူ၊ ငါ့လိပ္ျပာဟု မွားယြင္းေသာအျမင္ျဖင့္
မစြဲၿငိသူ မမွီသူ ျဖစ္ေပလိမ္မည္´´
``ခ်စ္သား ဗာဟိယ သင္ခ်စ္သားသည္ အၾကင္အခါ၌ ထိုျမင္အပ္ ၾကားအပ္ ေတြ႔ေရာက္အပ္ သိအပ္ေသာ
အာရံု၌ တဏွာ မာန ဒိ႒ိတုိ႔ျဖင့္ မမွီသူျဖစ္ခဲ့လွ်င္ သင္ခ်စ္သားသည္ လူလည္း မျဖစ္ေတာ့ေခ်
နတ္လည္း မျဖစ္ေတာ့ေခ် ျဗဟၼာလည္းမျဖစ္ေတာ့ေခ် အပါယ္ဘံသုိ႔လည္း မက်ေရာက္ရေတာ့ေခ်။ သင္ခ်စ္သားသည္
နိဗၺာန္သို႔သာ စံ၀င္ရေတာ့ေပအံ့´´လို႔ ေဟာၾကားေတာ္ မူလိုက္ပါတယ္။ ဗာဟိယဟာ တရားေတာ္ကို
နာယူၿပီး တရားရႈ႕မွတ္ပြားမ်ားလိုက္တာ ပါရမီရွင ္ျဖစ္သူမုိ႔ တစ္ခဏေလးနဲ႔ ရဟႏၱာျဖစ္သြားခဲ့ပါတယ္။
ရဟန္းျပဳဖို႔ရန္အ တြက္ သကၤန္းရွာေနတုန္းမွာ ဘီးလူးမက ႏြားေယာင္ေဆာင္ကာ ေ၀ွ႕လိုက္လို႔
ဗာဟိယဟာ အမိႈက္ပံုထက္မွာ အသက္ကုန္ သြားရရွာပါတယ္။ ဘီးလူးမဟာ အရင့္အရင္ဘ၀တစ္ခုတုန္းက
ဗာဟိယတုိ႔သူငယ္ခ်င္းေလးဦး သတ္ျဖတ္ခဲ့တဲ့ ျပည့္တန္ဆာမပါ။ ရန္ၿငိဳးေတြက အင္မတန္ေၾကာက္မက္ဖြယ္ေကာင္းလွပါတယ္။
Facebookသံုးတဲ့အခါမွာ ဘုရားရွင္က ဗာဟိယကို ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့သလို ျမင္ရင္ ျမင္တယ္လုိ႔မွတ္။
ၾကားရင္ ၾကားတယ္လို႔မွတ္။ သိရင္သိတယ္လို႔မွတ္လိုက္ရပါမယ္။ ဒီလိုမမွတ္ပဲ ျမင္ၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ
တဏွာနဲ႔တပ္မက္မယ္၊ မာနေၾကာင့္ မခံခ်င္စိတ္ေတြျဖစ္မယ္၊ မွားယြင္းေသာ သံုးသပ္မႈနဲ႔ သံုးသပ္ၿပီး
ေလာဘေတြ ေဒါသေတြ ေမာဟေတြျဖစ္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ Facebookဟာ အကုသိုလ္အရမ္းမ်ားတဲ့ေနရာဆိုတာ
မွန္ပါတယ္။ ေသခ်ာ ေတြးၾကည့္လုိက္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ Facebookမွ မဟုတ္ပါဘူး။ ကုိယ္က စိတ္ထားမတတ္ရင္
လူမႈဆက္ဆံေရး နယ္ပယ္တုိင္းက အကုသိုလ္မ်ားစရာေတြခ်ည္းပါပဲ။ အဓိကကေတာ့ ျမင္တုိင္း ၾကားတုိင္း
သိတုိင္း ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟ မာန္မာနေတြမျဖစ္ေအာင္ ကိုယ့္စိတ္ကေလးကို ေလ့က်င့္ထားဖို႔ပါပဲ။
The Voiceမွာ မိမိေရးသားခဲ့ေသာ ဘာသာေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေ၀ဖန္ထားတဲ့ ေဆာင္းပါး တခ်ိဳ႕ေၾကာင့္
Facebookမွာလည္းဆဲၾကပါတယ္။ ဖုန္းမက္ေဆ့ခ်္ေတြ Viberမက္ေဆ့ခ်္ေတြ Emailေတြပ႔ိုၿပီး ရစရာမရွိေအာင္
နည္းလမ္းမ်ိဳးစံုနည္းနဲ႔ မိမိကုိ ဆဲဆုိၾကပါတယ္။ ရြာမွာရွိတဲ့ မယ္ေတာ္ႀကီးေတာင္ ဆဲခံရလို႔
ကိုယ္၀န္တည္မယ္ ဆုိရင္ မိမိမွာ ညီငယ္ေလးေတြ အမ်ားအျပားထပ္ရရွိလာႏုိင္ပါတယ္။ သူတုိ႔ဘာသာ
ဘယ္လိုပဲဆဲဆဲ ``ငါလဲ ေရးသင့္ေရးထုိက္လို႔ ေရးလုိက္တာ။ သူတုိ႔လဲ ဆဲသင့္ဆဲထိုက္လို႔ ဆဲေနၾကတာ´´လို႔
ႏွလံုးသြင္းၿပီး ျမင္ကာမွ်မတၱ ၾကားကာမွ်မတၱ သိခါမွ်မတၱေနလိုက္ေတာ့ မိမိမွာ ဘာစိတ္ပူပန္ဆင္းရဲမႈမွ
မျဖစ္ေတာ့ပါဘူး။
ဘုရားရွင္အလိုေတာ္က် ျမင္ရင္ျမင္ကာမွ် ၾကားရင္ၾကားခါမွ် သိရင္သိခါမွ်အေနနဲ႔ သေဘာထားၿပီး
Facebook ကို အသံုးျပဳမယ္ဆုိရင္ ၀ိပႆနာရႈ႕မွတ္ပြားမ်ားၿပီးသားေတာင္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘာေနေန
အေလ့အက်င့္ပါပဲ။ ေလ့က်င့္ယူလို႔ မရႏုိင္တာ ဘာမွ မရွိပါဘူး။ ေႏွးတာနဲ႔ ျမန္တာပဲ ကြာပါလိမ့္မယ္။
Facebookအသံုးျပဳရင္း ျမင္တာေတြကို ျမင္ကာမွ် သိတာေတြကို သိကာမွ် သေဘာထားလိုက္ပါ။ အျမင္ေနာက္
အသိေနာက္မွာ ခ်စ္ျခင္းမုန္းျခင္းဆုိတဲ့ ခံစားခ်က္ မထည့္ပဲ ပညာဥာဏ္နဲ႔သံုးသပ္ၿပီး ေနလိုက္ပါ။
အဲဒါဆုိရင္ Facebookသံုးရ တာ အကုသုိလ္မျဖစ္ ေတာ့ပါဘူး။ ဒါဟာ ျမတ္ဗုဒၶ အလုိေတာ္က်
facebookသံုးနည္းပဲျဖစ္ပါတယ္။
(မုိးသု-မႏၱေလး)
မေန႔က မိမိဆီကိုလာတဲ့ အသိဒကာတစ္ဦးက Facebookမေကာင္းေၾကာင္းကို နည္းလမ္းမ်ိဳးစံုနဲ႔ ေျပာသြားပါ တယ္။ သူေျပာတာေတြကို လိုရင္းခ်ဳပ္လိုက္ရင္ေတာ့ facebookဟာ ဖြဘုတ္ခ္ျဖစ္ေနၿပီး သံုးစြဲရတာ အကုသိုလ္ အရမ္းမ်ားေၾကာင္း၊ တစ္ဖက္သားရဲ႕ဂုဏ္သိကၡာကို ငဲ့ညာေထာက္ထားမႈ မရွိၾကပဲ မဟုတ္တာေတြေရာ ဟုတ္တာေတြပါ စည္းမရွိကမ္းမရွိ က်င့္၀တ္မဲ့ဖြေနၾကေၾကာင္း Homeထဲ၀င္လာသမွ် အေၾကာင္းအရာတုိင္းက ဆယ္ခုမွာ ကိုးခုေလာက္က အကုသိုလ္ျဖစ္စရာ စိတ္ခ်မ္းေျမ႕စရာေတြသာျဖစ္ေၾကာင္းေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
သူေျပာတာ မဟုတ္ဘူးလားဆုိေတာ့လည္း ဟုတ္ပါတယ္။ လူမႈဆက္ဆံေရးနယ္ပယ္မွာ လူတုိင္း ကေတာ့ လူေကာင္းျဖစ္ေနဖို႔ဆုိတာ မျဖစ္ႏုိင္ပါဘူး။ facebookမွာ မေကာင္းတာေတြရွိသလို ေကာင္းတာေတြရွိလည္း ရွိပါတယ္။ မိမိဆုိရင္ facebookသံုးရတာကို ႏွစ္သက္ပါတယ္။ ကိုယ္ေရးခ်င္တဲ့ အေၾကာင္းအရာေလးေတြ ေရးတင္တယ္။ သူမ်ားေရးတင္တာေတြဖတ္တယ္။ အျပဳသေဘာေဆာင္တဲ့ မွတ္ခ်က္ေတြေပးတယ္။ ကိုယ္ႏွစ္ သက္တာေတြေတြ႔ရင္ Like လုပ္လိုက္ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ Facebookဟာ ဘုရားအလိုေတာ္က်သာ သံုးစြဲ တတ္မယ္ဆုိရင္ စိတ္ဆင္းရဲစရာ စိတ္မခ်မ္းေျမ႕စရာ မရွိပါဘူး။ ဘုရားရွင္အလိုေတာ္က် Facebookသံုးနည္း ေျပာျပခ်င္ပါတယ္။
သာသနာေတာ္မွ အရိယာျဖစ္ၿပီးခါမွ ႏြားေ၀ွ႕လို႔ေသရတဲ့ အရိယာေလးဦးရွိပါတယ္။ ေဂါတမ ဘုရားရွင္ မပြင့္ ထြန္းမွီ တစ္ခုေသာကာလတုန္းက သူေဌးသားေလးေယာက္ဟာ ျပည့္တန္ဆာမ တစ္ေယာက္ကို အခေငြေၾကး ေပး၍ ဥယ်ာဥ္ထဲသို႔ ေခၚေဆာင္ကာ တစ္ေနကုန္ေပ်ာ္ပါးၾကပါတယ္။ ညေနေရာက္တဲ့အခါမွာ တစ္ေယာက္ ေသာ သူေဌးသားက က်န္သူငယ္ခ်င္းသံုးဦးကို ``သူငယ္ခ်င္းတု႔ိ ဤျပည့္တန္ဆာမ၏ လက္၌ ေငြတစ္ေထာင္ ေရႊေငြမ်ားစြာတုိ႔ႏွင့္ အဖိုးတန္ အဆင္တန္ဆာမ်ား ပါရွိေလသည္။ ဤဥယ်ာဥ္၌ ငါတု႔ိမွတစ္ပါး အျခားသူတစ္ဦး တစ္ေယာက္မွ်မရွိ။ ညဥ့္အခါလည္း ျဖစ္ခဲ့ၿပီ။ ကိုင္း ငါတုိ႔သည္ ဤျပည့္တန္ဆာမကို သတ္၍ ဥစၥာအားလံုးကို ယူေဆာင္သြားၾကစို႔´´လို႔ ေျပာဆုိအႀကံေပးပါတယ္။
သူငယ္ခ်င္းေလးေယာက္လံုးဟာ သေဘာတူညီၾကတာေၾကာင့္ ျပည့္တန္ဆာမကို ရိုက္ပုတ္ ထုိးႀကိတ္သတ္ ျဖတ္ၾကစဥ္ပင္ ``ဤသူတုိ႔ကား အရွက္မဲ့ၾက ကရုဏာမဲ့ၾကကုန္၏။ ကိေလသာ အလိုလိုက္ၿပီး ငါ့ႏွင့္အတူ ေပ်ာ္ပါးၿပီး အျပစ္မဲ့သူ ငါ့ကို သက္သက္မဲ့ ဥစၥာေလာဘျဖင့္ သတ္ၾက၏။ ဤသူတုိ႔သည္ ငါ့ကို တစ္ႀကိမ္ေတာ့ ငါအားႏြဲ႔ေန၍ သတ္ၾကေစဦးေတာ့။ ငါသည္ကား ဘီးလူးမျဖစ္ၿပီးလွ်င္ ဤသူေလးေယာက္တုိ႔ကုိ အႀကိမ္မ်ားစြာ သတ္ႏုိင္ေသာ သူ ျဖစ္ရပါလို၏´´လို႔ ဆုေတာင္းၿပီးမွ ေသဆံုးသြားခဲ့ပါတယ္။
အဲဒီသူေဌးသားလူဦးကေတာ့ ေဂါတမဘုရားရွင္ ရဲ႕လက္ေတာ္မွာ ပုကၠဳသာတိမင္း ဗာဟိယ ဒါရုစီရိယ တမၺဒါဌိကသူသတ္သမား သုပၸဗုဒၶႏူနာေရာဂါသည္တုိ႔ ျဖစ္ၾကပါတယ္။ သူတုိ႔ေတြဟာ အတိတ္ဘ၀တုန္းက ဆုိးယုတ္ခဲ့ၾကေပမယ့္ ဘုရားရွင္ရဲ႕ တရားေတာ္ကိုနာၾကား ၿပီး ပုကၠဳသာတိမင္းက အနာဂါမ္ ဗာဟိယဒါရုစီရိယ က ရဟႏၱာ က်န္ႏွစ္ေယာက္က ေသာတာပန္ေတြ ျဖစ္ၾကပါတယ္။ ဒီေလးေယာက္ထဲက ဗာဟိယဒါရုစီရိယ အေၾကာင္းကို ေျပာျပခ်င္ပါတယ္။
ဘုရားရွင္လက္ေတာ္က ဗာဟိယတုိင္းက အမ်ိဳးေကာင္းသားတစ္ေယာက္ဟာ ကုန္သြယ္ဖို႔ရန္ အတြက္ ပင္လယ္ကူးရြက္သေဘၤာကို စီးနင္းကာ သု၀ဏၰဘူမိတုိင္းကို ထြက္ခြါခဲ့ပါတယ္။ ကံဆုိးစြာနဲ႔ပဲ သမုဒၵရာအလယ္ မွာ မုန္တုိင္းမိၿပိး ရြက္သေဘၤာကပ်က္ပါတယ္။ ဗာဟိယတုိင္းသား အမ်ိဳးသားကလြဲရင္ က်န္သူအားလံုး ေသဆံုး ကုန္ၾကပါတယ္။ ဗာဟိယတုိင္းသားကေတာ့ ပ်ဥ္းျပားတစ္ခ်ပ္ရတာေၾကာင့္ပ်ဥ္ခ်ပ္ကိုဖက္ကာ ခုႏွစ္ရက္ပတ္ လံုး သမုဒၵရာထဲမွာ ေမ်ာခ်င္ရာ ေမ်ာေနရာကေန ကံေကာင္းစြာနဲ႔ပဲ သုပၸါရကဆိပ္ကမ္းကို ကပ္ေရာက္သြားပါ တယ္။ ဗာဟိယ တုိင္းသားမွာ သုပၸါရကဆိပ္ကမ္းေရာက္တဲ့အခါမွာ ကိုယ္လံုးတီးႀကီးျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သူဟာ မသင့္ေတာ္တာမုိ႔ ဟိုဟိုသည္သည္ ၾကည့္ရင္း အနီးနားကေတြ႔တဲ့ ေရေမွာ္သိုက္ႀကီးကုိ ခါးမွာပတ္ၿပီး သူမ်ား စြန္႔ပစ္ထားတဲ့ ခြက္စုတ္တစ္ခုကို ေကာက္ယူကာ ဆိပ္ကမ္းမွာ လွည့္လည္ေတာင္းရမ္းပါတယ္။
ဗာဟိယတုိင္းသားကို ျမင္ေတြ႔ၾကရတဲ့ ဆိပ္ကမ္းမွလူမ်ားဟာ ``ေလာက၌ ရဟႏၱာပုဂၢိဳလ္မ်ား အကယ္၍ ရွိၾက မည္ဆုိလွ်င္ ဤအရွင္ျမတ္ကဲ့သို႔ေသာ သေဘာရွိသူတု႔ိသာ ရဟႏၱာျဖစ္ေလရာ၏။ အသို႔နည္း အရွင္ျမတ္သည္ ျမင့္ျမတ္ေသာအက်င့္ကို က်င့္ေနေသာသူျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အ၀တ္ကိုမခံယူသေလာ။ သုိ႔မဟုတ္ လႈဳဒါန္းလွ်င္ ခံယူမည္ေလာ´´လို႔ စံုစမ္းလိုၾကသျဖင့္ အ၀တ္အစားမ်ိဳးစံု လႈဳဒါန္းၾကပါတယ္။
ဗာဟိယတုိင္းသားကလည္း ``အကယ္၍မ်ား ငါသည္ ဤယခုအသြင္ျဖင့္ မလာေရာက္ခဲ့ပဲ သားနားသပ္ရပ္စြာ ၀တ္ဆင္၍ လာေရာက္ခဲ့လွ်င္ ဤလူမ်ားသည္ ငါ့အား မၾကည္ညိဳၾကကုန္ ေလရာ။ တစ္စံုတစ္ခုျပဳလုပ္ကာ ဤလူ အမ်ားကို လွည့္ျဖား၍ အသက္ရွင္ေၾကာင္း နည္းလမ္း ေကာင္းတစ္ခုေတာ့ ျပဳမွ သင္ေလ်ာ္ေတာ့မည္´´လို႔ ႀကံ စည္စဥ္းစားၿပီး အလိုေလာဘ နည္းေသာဟန္ျဖင့္ အ၀တ္မ်ားကို မခံယူပါဘူး။ ဒီအခါမွာ လူေတြဟာ အတုိင္း ထက္အလြန္ ၾကည္ညိဳသြားၾကၿပီး ရဟႏၱာဟုယူဆကာ ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ၾကပါေတာ့တယ္။
ဗာဟိယဟာ လက္ရွိဘ၀မွာ လိမ္ညာစားေသာက္ေနေပမယ့္ အတိတ္ဘ၀ေတြတုန္းကေတာ့ ေခသူမဟုတ္ပါ ဘူး။ သူဟာ ကႆပဘုရားရွင္လက္ေတာ္တုန္းက ရဟန္းတစ္ပါးျဖစ္ခဲ့ၿပီး ရဟႏၱာမျဖစ္မခ်င္း ဆြမ္းမစားဘူးလို႔ အဓိ႒ာန္ျပဳကာ တရားအားထုတ္ရင္း ေသဆံုးခဲ့တဲ့သူပါ။ အဲဒီတုန္းက သူနဲ႔အတူ တရားအားထုတ္ေဖာ္ ရဟန္းတစ္ပါးဟာ အနာဂါမ္ျဖစ္ၿပီး သုဒၶါ၀ါသ ျဗဟၼာ့ဘံုမွာ အရိယာျဗဟၼာႀကီးျဖစ္ေနပါတယ္။ အဲဒီျဗဟၼာႀကီးဟာ ``ငါ့သူငယ္ခ်င္းမ်ားသည္ ယခုအခါ အဘယ္အရပ္၌ ျဖစ္ေနၾကသနည္း´´လို႔ ႀကံစည္မိၿပီး ၾကည့္ရႈ႕ဆင္ျခင္တဲ့ အခါမွာ ရဟႏၱာဆုိၿပီး လူေတြကို လိမ္စားေနတဲ့ သူငယ္ခ်င္းေဟာင္းႀကီး ဗာဟိယကို ျမင္ေတြ႔ လိုက္ရပါတယ္။
ျဗဟၼာႀကီးဟာ ``ငါ့သူငယ္ခ်င္းဆီသြားၿပီး ထိတ္လန္႔သံေ၀ဂျဖစ္ေစၿပီး ေလာက၌ ဘုရားရွင္ ပြင့္ထြန္းေနေၾကာင္း ေျပာၾကားေပအံ့´´လို႔ ႀကံစည္စဥ္းစားကာ ဗာဟိယဆီလာၿပီး ကႆပ ဘုရားလက္ေတာ္တုန္းက သူနဲ႔ဗာဟိယ ဟာ တရားအားထုတ္ေဖာ္အားထုတ္ဖက္ ရဟန္းေတြ ျဖစ္ခဲ့ေၾကာင္းကို ေျပာျပၿပီး ``အို ဗာဟိယ သင္သည္ အာသေ၀ါကုန္ခန္း ရဟႏၱာလည္း မဟုတ္ေခ်။ သင့္မွာ ရဟႏၱာျဖစ္ဖို႔ရန္ ျမဴမႈန္မွ်ေလာက္ေသာ အက်င့္ေကာင္း ေတာင္မရွိေခ်´´လုိ႔ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေျပာျပၿပီး သာ၀တၳိျပည္ ေဇတ၀န္ေက်ာင္းေတာ္မွာ ဘုရားရွင္ရွိေၾကာင္း ေျပာျပပါတယ္။ ဘုရားရွင္ဆီေရာက္ဖို႔ ရက္ေပါင္း၁၂၀သြားရမယ့္ ခရီးေ၀းႀကီးကို သူ႔တန္ခုိးနဲ႔ တစ္ရက္ထဲနဲ႔ ေရာက္ရွိေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေပးပါတယ္။
ဗာဟိယ ေဇတ၀န္ေက်ာင္းေတာ္ကို ေရာက္တဲ့အခါမွာ ဘုရားရွင္က သာ၀တၳိၿမိဳ႕တြင္းကို ဆြမ္းခံၾကြေနတာနဲ႔ ႀကံဳပါတယ္။ ရဟန္းေတာ္ေတြက ဘုရားရွင္ဆြမ္းခံၿပီးရင္ ျပန္ၾကြလာမွာျဖစ္လို႔ အပန္းေျဖနားေနရင္း ေက်ာင္း ကေန ေစာင့္ေနပါလို႔ ေျပာၾကတာေတာင္ မရပဲ ဗာဟိယဟာ ဘုရားရွင္ဆြမ္းခံရာကို လိုက္သြားပါတယ္။ သာ၀တၳိၿမိဳ႕တြင္းမွာ ဆြမ္းခံၾကြေနတဲ့ ဘုရားရွင္ကို ျမင္ေတြ႔လိုက္ရတဲ့ ဗာဟိယဟာ ``ငါသည္ အလြန္ႀကီးၾကာ ျမင့္မွ ျမတ္စြာဘုရားကို ဖူးျမင္ရေလသည္´´လို႔ ၀မ္းေျမာက္၀မ္းသာ ငါးျဖာေသာပီတိျဖစ္ၿပီး ပီတိရဲ႕အဟုန္ ေၾကာင့္ မ်က္ေတာင္ေလးေတာင္ မခတ္ေတာ့ပဲ ျမတ္စြာဘုရားနားကပ္ၿပီး ရွိခိုးကန္ေတာ့ပါတယ္။
ရွိခုိးကန္ေတာ့ၿပီးေတာ့ ``ျမတ္စြာဘုရား တပည့္ေတာ္အား တရားေဟာေတာ္မူပါ။ ေကာင္းေသာ စကားကို ဆုိေတာ္မူတတ္ေသာ ျမတ္စြာဘုရား တပည့္ေတာ္အား တရားေဟာေတာ္မူပါ။ ျမတ္စြာဘုရား ေဟာၾကားအပ္ ေသာ တရားေတာ္သည္ တပည့္ေတာ္၏အဖို႔ရာ ရွည္လ်ားစြာေသာ ေန႔ညဥ့္ပတ္လံုး စီးပြါးခ်မ္းသာအလို႔ငွါ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္´´လို႔ ေတာင္းပန္ေလွ်ာက္ထားပါတယ္။
ဗာဟိယဟာ အရမ္းပီတိေတြမ်ားေနတာေၾကာင့္ေရာ တရားေတာ္ကို နားလည္ေလာက္ေအာင္ ဥာဏ္မရင့္က်က္ ေသးတာေၾကာင့္ေရာ ခရီးရွည္ႀကီးကို လာခဲ့ရတာေၾကာင့္ ပင္ပန္းေနတဲ့ အတြက္ ေၾကာင့္ေရာ ``ခ်စ္သား ဗာဟိ ယ တရားေဟာရန္ အခါမဟုတ္ေသး။ ငါဘုရားသည္ ဆြမ္းအလို႔ငွါ လွည့္လည္ေနသည္´´လို႔ မိန္႔ေတာ္မူပါတ ယ္။ ဗာဟိယ ဒုတိယအႀကိမ္ ေတာင္းပန္ေလွ်ာက္ထား တဲ့အခါမွာလည္း ပယ္ျမစ္ပါတယ္။
``ခ်စ္သား ဗာဟိယ ထုိသုိ႔ျဖစ္လွ်င္ သင္ခ်စ္သားသည္ ဤသို႔က်င့္ရမည္။ ျမင္အပ္ေသာ အဆင္းမ်ိဳးစံု ရူပါရံု၌ ျမင္လွ်င္ျမင္ကာမွ်မတၱျဖစ္ေအာင္၊ ၾကားအပ္ေသာ အသံမ်ိဳးစံု သဒၵါရုံ၌ ၾကားလွ်င္ၾကားကာမွ်မတၱျဖစ္ေအာင္၊ ေတြ႔ေရာက္အပ္ေသာ အနံ႔မ်ိဳးစံု ဂႏၶာရံု ရသာမ်ိဳးစံု ရသာရံု အေတြ႔မ်ိဳးစံု ေဖာ႒ဗၺာရံု၌ ေတြ႔ေရာက္ကာမွ်မတၱျဖစ္ ေအာင္၊ သိအပ္ေသာ ရုပ္နာမ္မ်ိဳးစံု ဓမၼာရံု၌ သိကာမွ်မတၱျဖစ္ေအာင္ သင္ခ်စ္သားသည္ ဤသုိ႔လွ်င္ က်င့္ေဆာင္ ရမည္´´
``ခ်စ္သား ဗာဟိယ သင္ခ်စ္သားသည္ အၾကင္အခါ၌ ျမင္အပ္ ၾကားအပ္ ေတြ႔ေရာက္အပ္ သိအပ္ေသာ အာရံု၌ ျမင္ကာမွ် ၾကားကာမွ် ေတြ႔ေရာက္အပ္ကာမွ် သိအပ္ကာမွ်ျဖစ္ေအာင္ က်င့္ေဆာင္ႀကိဳးကုတ္ အားထုတ္ႏိုင္ျငား အ့ံ။ သင္ခ်စ္သားသည္ ထုိအခါ၌ ထုိျမင္အပ္ ၾကားအပ္ ေတြ႔ေရာက္အပ္ သိအပ္သည့္ အာရံုႏွင့္စပ္ေသာ ရာဂ ေဒါသ ေမာဟႏွင့္ယွဥ္သူ တပ္မက္သူ ျပစ္မွားသူ ေတြေ၀သူ ျဖစ္လိမ့္မည္ မဟုတ္ေတာ့ေခ်´´
``ခ်စ္သား ဗာဟိယ သင္ခ်စ္သားသည္ အၾကင္အခါ၌ ထိုျမင္အပ္ ၾကားအပ္ ေတြ႔ေရာက္အပ္ သိအပ္သည့္ အာရံုႏွင့္စပ္ေသာ ရာဂ ေဒါသ ေမာဟႏွင့္ မယွဥ္သူ မတပ္မက္သူ မျပစ္မွားသူ မေတြေ၀သူ ျဖစ္ခဲ့လွ်င္ သင္ခ်စ္ သားသည္ ထိုအခါ၌ ထိုျမင္အပ္ ၾကားအပ္ ေတြ႔ေရာက္အပ္ သိအပ္ေသာအာရံု၌ ငါ့ဥစၥာဟု တဏွာျဖင့္မစြဲၿငိသူ မမွီသူ၊ ငါဟု မာနျဖင့္ မစြဲၿငိသူ မမွီသူ၊ ငါ့လိပ္ျပာဟု မွားယြင္းေသာအျမင္ျဖင့္ မစြဲၿငိသူ မမွီသူ ျဖစ္ေပလိမ္မည္´´
``ခ်စ္သား ဗာဟိယ သင္ခ်စ္သားသည္ အၾကင္အခါ၌ ထိုျမင္အပ္ ၾကားအပ္ ေတြ႔ေရာက္အပ္ သိအပ္ေသာ အာရံု၌ တဏွာ မာန ဒိ႒ိတုိ႔ျဖင့္ မမွီသူျဖစ္ခဲ့လွ်င္ သင္ခ်စ္သားသည္ လူလည္း မျဖစ္ေတာ့ေခ် နတ္လည္း မျဖစ္ေတာ့ေခ် ျဗဟၼာလည္းမျဖစ္ေတာ့ေခ် အပါယ္ဘံသုိ႔လည္း မက်ေရာက္ရေတာ့ေခ်။ သင္ခ်စ္သားသည္ နိဗၺာန္သို႔သာ စံ၀င္ရေတာ့ေပအံ့´´လို႔ ေဟာၾကားေတာ္ မူလိုက္ပါတယ္။ ဗာဟိယဟာ တရားေတာ္ကို နာယူၿပီး တရားရႈ႕မွတ္ပြားမ်ားလိုက္တာ ပါရမီရွင ္ျဖစ္သူမုိ႔ တစ္ခဏေလးနဲ႔ ရဟႏၱာျဖစ္သြားခဲ့ပါတယ္။ ရဟန္းျပဳဖို႔ရန္အ တြက္ သကၤန္းရွာေနတုန္းမွာ ဘီးလူးမက ႏြားေယာင္ေဆာင္ကာ ေ၀ွ႕လိုက္လို႔ ဗာဟိယဟာ အမိႈက္ပံုထက္မွာ အသက္ကုန္ သြားရရွာပါတယ္။ ဘီးလူးမဟာ အရင့္အရင္ဘ၀တစ္ခုတုန္းက ဗာဟိယတုိ႔သူငယ္ခ်င္းေလးဦး သတ္ျဖတ္ခဲ့တဲ့ ျပည့္တန္ဆာမပါ။ ရန္ၿငိဳးေတြက အင္မတန္ေၾကာက္မက္ဖြယ္ေကာင္းလွပါတယ္။
Facebookသံုးတဲ့အခါမွာ ဘုရားရွင္က ဗာဟိယကို ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့သလို ျမင္ရင္ ျမင္တယ္လုိ႔မွတ္။ ၾကားရင္ ၾကားတယ္လို႔မွတ္။ သိရင္သိတယ္လို႔မွတ္လိုက္ရပါမယ္။ ဒီလိုမမွတ္ပဲ ျမင္ၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ တဏွာနဲ႔တပ္မက္မယ္၊ မာနေၾကာင့္ မခံခ်င္စိတ္ေတြျဖစ္မယ္၊ မွားယြင္းေသာ သံုးသပ္မႈနဲ႔ သံုးသပ္ၿပီး ေလာဘေတြ ေဒါသေတြ ေမာဟေတြျဖစ္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ Facebookဟာ အကုသိုလ္အရမ္းမ်ားတဲ့ေနရာဆိုတာ မွန္ပါတယ္။ ေသခ်ာ ေတြးၾကည့္လုိက္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ Facebookမွ မဟုတ္ပါဘူး။ ကုိယ္က စိတ္ထားမတတ္ရင္ လူမႈဆက္ဆံေရး နယ္ပယ္တုိင္းက အကုသိုလ္မ်ားစရာေတြခ်ည္းပါပဲ။ အဓိကကေတာ့ ျမင္တုိင္း ၾကားတုိင္း သိတုိင္း ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟ မာန္မာနေတြမျဖစ္ေအာင္ ကိုယ့္စိတ္ကေလးကို ေလ့က်င့္ထားဖို႔ပါပဲ။
The Voiceမွာ မိမိေရးသားခဲ့ေသာ ဘာသာေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေ၀ဖန္ထားတဲ့ ေဆာင္းပါး တခ်ိဳ႕ေၾကာင့္ Facebookမွာလည္းဆဲၾကပါတယ္။ ဖုန္းမက္ေဆ့ခ်္ေတြ Viberမက္ေဆ့ခ်္ေတြ Emailေတြပ႔ိုၿပီး ရစရာမရွိေအာင္ နည္းလမ္းမ်ိဳးစံုနည္းနဲ႔ မိမိကုိ ဆဲဆုိၾကပါတယ္။ ရြာမွာရွိတဲ့ မယ္ေတာ္ႀကီးေတာင္ ဆဲခံရလို႔ ကိုယ္၀န္တည္မယ္ ဆုိရင္ မိမိမွာ ညီငယ္ေလးေတြ အမ်ားအျပားထပ္ရရွိလာႏုိင္ပါတယ္။ သူတုိ႔ဘာသာ ဘယ္လိုပဲဆဲဆဲ ``ငါလဲ ေရးသင့္ေရးထုိက္လို႔ ေရးလုိက္တာ။ သူတုိ႔လဲ ဆဲသင့္ဆဲထိုက္လို႔ ဆဲေနၾကတာ´´လို႔ ႏွလံုးသြင္းၿပီး ျမင္ကာမွ်မတၱ ၾကားကာမွ်မတၱ သိခါမွ်မတၱေနလိုက္ေတာ့ မိမိမွာ ဘာစိတ္ပူပန္ဆင္းရဲမႈမွ မျဖစ္ေတာ့ပါဘူး။
ဘုရားရွင္အလိုေတာ္က် ျမင္ရင္ျမင္ကာမွ် ၾကားရင္ၾကားခါမွ် သိရင္သိခါမွ်အေနနဲ႔ သေဘာထားၿပီး Facebook ကို အသံုးျပဳမယ္ဆုိရင္ ၀ိပႆနာရႈ႕မွတ္ပြားမ်ားၿပီးသားေတာင္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘာေနေန အေလ့အက်င့္ပါပဲ။ ေလ့က်င့္ယူလို႔ မရႏုိင္တာ ဘာမွ မရွိပါဘူး။ ေႏွးတာနဲ႔ ျမန္တာပဲ ကြာပါလိမ့္မယ္။ Facebookအသံုးျပဳရင္း ျမင္တာေတြကို ျမင္ကာမွ် သိတာေတြကို သိကာမွ် သေဘာထားလိုက္ပါ။ အျမင္ေနာက္ အသိေနာက္မွာ ခ်စ္ျခင္းမုန္းျခင္းဆုိတဲ့ ခံစားခ်က္ မထည့္ပဲ ပညာဥာဏ္နဲ႔သံုးသပ္ၿပီး ေနလိုက္ပါ။ အဲဒါဆုိရင္ Facebookသံုးရ တာ အကုသုိလ္မျဖစ္ ေတာ့ပါဘူး။ ဒါဟာ ျမတ္ဗုဒၶ အလုိေတာ္က် facebookသံုးနည္းပဲျဖစ္ပါတယ္။