တစ္ျခမ္းပဲ့ ေ၀ါဟာရမ်ား
“ဘာသာစကား ေ၀ါဟာရေတြထဲမွာ သားသမီးေကာင္းမိဘ၊ တပည့္
ေကာင္းဆရာ ဆုိတဲ့ ေ၀ါဟာရေတြ ရွားပါးျပီး သူေဌးမိဘ ဆုိတာ မရွိသေလာက္ ျဖစ္ေနတာဟာ အရုပ္ဆုိးတဲ့
ခ်ိဳ႔တဲ့မႈႀကီး တစ္ခုပဲ။ ဓမၼေဘရီအရွင္၀ီရိယ(ေတာင္စြန္း)
ေလာကသုံးပါးနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ ေၾကာင္းက်ိဳးဆက္စပ္ေတြးေခၚၾကတဲ့ ပညာရွင္တုိ႔ရဲ့ အဘိဓမၼာမ်ားကုိ အက်ဥ္းခ်ဳပ္လုိက္ရင္ ရုပ္နာမ္ႏွစ္ခုကုိ ပဓာန အျဖစ္လက္ခံေတြးေခၚတဲ့ “ဒြိတၱအဘိဓမၼာ” နဲ႔ ရုပ္ သုိ႔မဟုတ္ နာမ္ တစ္ခုခုကုိသာ ပဓာနအျဖစ္ လက္ခံေတြးေခၚတဲ့ “အဒြိတၱအဘိဓမၼာ” ရယ္လုိ႔ ႏွစ္မ်ိဳးရွိပါတယ္။
ဒီႏွစ္မ်ိဳးထဲက “အဒိိြတၱအဘိဓမၼာ”ရယ္လုိ႔ နွစ္မ်ိဳးရွိပါတယ္။
ဒီႏွစ္မ်ိဳးထဲက “အဒြိတၱအဘိဓမၼာ”မွာလည္း ရုပ္ကုိသာ ပဓာနအျဖစ္ လက္ခံတဲ့ “ရူပဒြိတၱ” အဘိဓမၼာနဲ႔ နာမ္တစ္ခုကုိသာ ပဓနအျဖစ္ လက္ခံတဲ့ “နာမအဒြိတၱ”အဘိဓမၼာဆုိျပီး နွစ္မ်ိဳး ထပ္ကြဲပါေသးတယ္။
အဘိဓမၼာရဲ့ ရည္ညႊန္းခ်က္ဟာ သတၱေလာကႀကီး တုိးတက္ႀကီးပြားမႈကုိ ဦးတည္တာျဖစ္ပါတယ္။ သတၱေလာကဆုိတဲ့ လက္ရွိေလာႀကီးမွာ ရုပ္၊ နာမ္ ႏွစ္ခုလုံး ထင္ရွားရွိေနတာျဖစ္လုိ႔ ဒီႏွစ္ခုလုံးကုိ ပဓာနအေျခခံတဲ့ “ဒြိတၱအဘိဓမၼာ” သာလွ်င္ ေကာင္းမြန္ မွန္ကန္ျပည့္စုံတဲ့ အဘိဓမၼာလုိ႔ ဆုိႏုိင္ပါလိမ့္မယ္။ ျမတ္ဗုဒၶရဲ့ အဘိဓမၼာကုိ ေလ့လာၾကည့္မယ္ဆုိရင္ နွစ္ခုအစုံအစုံကုိ အေျခခံထားတာကုိ ေတြ႔ျမင္ႏုိင္ပါတယ္၊ ရုပ္နဲ႔နာမ္၊ ကုသုိလ္နဲ႔ အကုသုိလ္၊ ဒုကၡနဲ႔ ဒုကၡခ်ဳပ္ျငိမ္းမႈ စသည္တုိ႔ျဖစ္ပါတယ္။
အဘိဓမၼာနယ္ပယ္မွာသာ အခုလုိ အစုံအစုံ ႏွစ္ခုစီ အေျခခံမွ ျပည့္စုံ ေကာင္းမြန္တာ မဟုတ္ပါဘူး။ လူတုိ႔ ေျပာဆုိ သုံးစြဲေနၾကတဲ့ ေ၀ါဟာရပညတ္ ေတြထဲမွာလည္းစ အစုံအစုံ ရွိမွ ေကာင္းမြန္တင့္တယ္ျပည့္စုံတဲ့ ေ၀ါဟာရေတြ အမ်ားႀကီးရွိပါတယ္။ ဥပမာ ေနနဲ႔လ၊ မိဘနဲ႔သားသမီး၊ ဆရာနဲ႔တပည့္၊ ေမာင္နဲ႔ ႏွမစတဲ့ သက္၇ွိတုိ႔ကုိ ေခၚေ၀ါတဲ့ ေ၀ါဟာရေတြ၊ အသြားအျပန္၊ အတက္ အဆင္း၊ အနိမ့္အျမင့္၊ အေပးအယူစတဲ့ သက္ရွိတုိ႔ရဲ့ အျပဳအမူနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ေ၀ါဟာရေတြ မ်ားစြာရွိပါတယ္။
သက္ရွိတုိ႔ကုိ ေခၚေ၀ၚတဲ့ အစုံအစုံေ၀ါဟာရေတြဟာ တစ္ခုခုခ်ိဳ႔တဲ့ျပီး တစ္ျခမ္းပဲ့ေနမယ္ဆုိရင္ ဒီသက္ရွိေလာကနဲ႔ ဘာသာစကားဟာ အက်ည္းတန္ အရုပ္ဆုိးတဲ့ ခ်ိဳတဲ့မႈႀကီးတစ္ခု ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။
ေ၀ါဟာရ ဘာသာစကားေတြထဲမွာ မေကာင္းဖခင္သား၊ဆရာေကာင္း တပည့္၊ သူေဌးသားသမီး ဆုိတာေတြ ရွိေနျပီး၊ သားသမီးေကာင္းမိဘ၊ တပည့္ ေကာင္းဆရာ ဆုိတဲ့ ေ၀ါဟာရေတြ ရွားပါးေနတာ၊ သူေဌးမိဘ ဆုိတာ မရွိသ ေလာက္ျဖစ္ေနတာေတြဟာ အက်ည္းတန္ အရုပ္ဆုိးတဲ့ ခ်ိဳ့တဲ့မႈေတြပါပဲ။
ဟုတ္တယ္။ တခ်ိဳ႔ ေ၀ါဟာရေတြဟာ သူ့ပင္ကုိ သဘာ၀အတုိင္း ရွိေန တုန္းမွာ အစုံလုိက္အစုံလုိက္ေတြနဲ႔ အေတာ္ျပည့္စုံတင့္တယ္ပါတယ္။ မိဘ နဲ႔ သားသမီး၊ ဆရားနဲ႔တပည့္ စသျဖင့္ေပါ့။ အဲ-- ဒါေပမယ့္ အဲဒီေ၀ါဟာရေတြကုိ ပုိျပီး တင့္တယ္ေစမယ့္ “ေကာင္း”ဆုိတဲ့ နာမ၀ိေသသနမ်ိဳးနဲ႔ တြဲဖက္လုိက္တဲ့ အခါမွာေတာ့ အျပန္အလွန္ အစုံလုိက္ အစုံလုိက္ ျဖစ္မလာၾကေတာ့ဘဲ တစ္ျခမ္း ပဲ့ ကြက္လပ္ႀကီးေတြ ျဖစ္ေနျပီး အက်ည္းတန္ အရုပ္ဆုိးေနတာကုိ ေတြ႔ေနရ ပါတယ္။
လူအမ်ား ေျပာဆုိသုံးစြဲေနတဲ့ ေ၀ါဟာရေတြထဲမွာ “မိေကာင္းဖခင္သား သမီး”ဆုိတဲ့ ေ၀ါဟာရ ထင္ထင္ရွားရွား ရွိပါတယ္။ ဒီေ၀ါဟာရစကားလုံးဟာ မ်ိဳးရုိးအက်င့္စာရိတၱ စသည္ ေကာင္းမြန္တဲ့ မိဘတုိ႔ရဲ့ ဂုဏ္ ကုိ ေဖာ္ညႊန္းျပီး သားသမီးမ်ားဂုဏ္ေျမာက္ေအာင္ ေျပာဆုိၾကတဲ့ စကားပါ။ ဒါေပမယ့္ သားသမီး တုိ႔ရဲ့ ဂုဏ္ကုိ ေဖာ္ညႊန္းျပီး မိဘမ်ားဂုဏ္ေျမာက္ေစဖုိ႔အတြက္“သားသမီးေကာင္း မိဘေတြ”လုိ႔ ေျပာဆုိႏုိင္တာမ်ိဳးကေတာ့ ၾကားရခဲပါတယ္။ အလားတဲပဲ “ဆရာ ေကာင္းတပည့္”လုိ႔သာ ေျပာသံၾကားရျပီး “တပည့္ေကာင္းဆရာ”ဆုိတဲ့ ေျပာသံ ကုိလည္း တယ္ၾကားဖူးလွမယ္ မဟုတ္ပါဘူး။
ဒီလုိ တစ္ျခမ္းပဲ့ျပီး ခ်ိဳ႔တဲ့ေနတဲ့ေ၀ါဟာရေတြအစား “သားသမီးအက်ိဳးေပး တဲ့မိဘ၊ တပည့္အက်ိဳးေပးတဲ့ဆရာ” ဆုိတဲ့ ေ၀ါဟာရမ်ိဳးနဲ႔ေတာ့ အစားထုိးေပး ႏုိင္ဖုိ႔ လုိအပ္ပါလိမ့္မယ္။ မိဘတုိ႔၊ ဆရာတုိ႔ ဆုိတာ ေက်းဇူးႀကီးမားတဲ့ ေက်းဇူး ရွင္မ်ားျဖစ္ျပီး သားသမီးတုိ႔ တပည့္တုိ႔ဆုိတာက ေက်းဇူးတုံ႔ျပဳၾကရမွာ ျဖစ္ပါ တယ္။
စဥ္းစားၾကည့္ရင္ ေက်းဇူးရွင္ျဖစ္ဖုိ႔ကသာ ပင္ပန္း ခက္ခဲျပီး ေက်းဇူးတုံ႔ျပန္ ရတာက အလြန္ သက္သာ လြယ္ကူပါတယ္။ ၾကည့္ေလ မိဘေတြမွာ “မိေကာင္း ဖခင္” ဆုိတဲ့ဂုဏ္နဲ႔ ျပည့္စုံဖုိ႔အတြက္ ဘာသာတရား ကုိင္းရႈိင္းမႈ၊ ကုိယ္က်င့္ စာရိတၱ ေကာင္းမြန္မႈတုိ႔နဲ႔ ျပည့္စုံ ရုိးသားၾကရသလုိ စား၀တ္ေနမႈနဲ႔ လူမႈတာ၀န္၊ ႏုိင္ငံ့တာ၀န္ေတြကုိလည္း မလစ္ဟင္း ျပည့္စုံေအာင္ ႀကိဳးစားႏုိင္မွ ဒီဂုဏ္သိကၡာ ကုိ ရရွိႏုိင္ၾကတာပါ။ ဒီလုိႀကိဳးစားရမွာလည္း ကုိယ့္အက်ိဳး၊ကုိယ့္အေရးအတြက္ သာမကဘဲ သားသမီတုိ႔အက်ိဳး၊သားသမီးတုိ႔အေရးကုိလည္း အဓိကေတြးျပီး ႀကိဳးစားခဲ့ၾကတာပါ။
သားသမီးတုိ႔ စား၀တ္ေနေရး ျပည့္စုံေစရုံသာမက အရြယ္အေလ်ာက္ ျဖည့္ဆည္းေပးရမယ့္ ပညာေရး၊ အသက္ေမြးမႈအတတ္၊ ဘာသာတရား၊ ကုိယ္ က်င့္တရား၊ အဘက္ဘက္က ျပည့္စုံေကာင္းမြန္ေအာင္ ကုိယ္စြမ္း၊ ဉာဏ္စြမ္းရွိ သမွ် အစြမ္းကုန္ထုတ္ၾကရသလုိ အခ်ိဳ႔ဆုိရင္ ကုိယ္ေရးကုိယ္တာ စား၀တ္ေနမႈ ကုိ အခ်ိဳ႔တဲ့ခံျပီးေတာ့ကုိ ႀကိဳးစားၾကရတာျဖစ္ပါတယ္။
သားသမီးတုိ႔က မိဘအေပၚ ေက်းဇူးတုံျပဳရာမွာေတာ့ ဒီေလာက္အထိ ကုိယ္က်ိဳးစြန္႔ အနစ္နာခံစရာ မလုိၾကပါဘူး။ မိဘတုိ႔ရဲ့ ဆုံးမစကားကုိ ေလးစား လုိက္နာျပီး ကုိယ္က်ိဳးအတြက္ ပညာရွာခ်ိန္မွာရွာ၊ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္း အတြက္ စီးပြားရွာခ်ိန္မွာ စီးပြားရွာၾကျပီး အခ်ိန္တန္ အရြယ္ေရာက္ေတာ့ ကုိယ့္ အုိး ကုိယ့္အိမ္ ထူေထာင္စရာရွိတာ ထူေထာင္ခြင့္ရၾကတာပါပဲ။ ဒီလုိ ထူေထာင္
ျပီူေတာ့လည္း မိဘစိတ္ဆင္းရဲစရာျဖစ္ေအာင္ မလုပ္ၾကဘဲ ကုိယ့္ စား၀တ္ေနမႈ အတြက္ လူတန္းေစ့ေစ့ လူရာ၀င္ေအာင္ ကုိယ့္ဘ၀ကုိယ္ တည္ေထာင္ေနႏုိင္ၾက တယ္ဆုိရင္ကုိ မိဘမ်ားက ေက်နပ္ေနၾကျပီး၊ ဒီလုိသားသမီးမ်ိဳးရ်ိတယ္ဆုိရင္ပဲ “ သားသမီးအက်ိဳးေပးတယ္”လုိ႔ မိဘမ်ား ကုိယ္တုိင္ကလည္း ခံယူၾကတယ္။ ပတ္၀န္းက်င္ကလည္း ဒီလုိပဲ အသိ အမွတ္ျပဳၾကတာပါပဲ။
တကယ္ေတာ့ သားသမီးတုိ႔ရဲ့ ဒီျဖစ္စဥ္ဟာ မိဘအေပၚကုိ ဘယ္လုိအက်ိဳး မွ ျပန္ေပးႏုိင္ခဲ့ ေသးတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ကုိယ့္က်ိဳးအတြက္သာ ေကာင္းေကာင္း မြန္မြန္ လုပ္ကုိင္ႀကိဳးစားေနၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကုိပဲ မိဘေတြကေတာ့ ဒီအက်ိဳးေတြကုိ သူတုိ႔ကုိယ္တုိင္ ခံစားေနသလုိ သေဘာထားျပီး “သားသမီးက်ိဳး ေပးတယ္”လုိ႔ပဲ ခံယူ၀မ္းေျမာက္ၾကျပီး ေက်နပ္ေနၾက တယ္ဆုိေတာ့ မိဘေက်နပ္ ေအာင္ ေက်းဇူးတုံ႔ျပဳရတာ ဘယ္ေလာက္မ်ား လြယ္ကူလုိက္သလဲလုိ႔။
ဒီအထဲကမွ တစ္ခါတေလ သားသၽြးမ်ားက သိသိမွတ္မွတ္နဲ႔ စားစရာ၊ ၀တ္စရာေလး မ်ားမ်ားနဲ႔ေပးပုိ႔ျပီး ေက်းဇူးတုံျပဳလုပ္တဲ့အခါမွာေတာ့ ဘာေျပာ ေကာင္းမလဲ။ မိဘေတြခမ်ား သားသမီးက ေက်ြးေမြးလုိ႔ သူတုိ႔တစ္ေတြ အသက္ ရွင္ေနၾကတယ္လုိ႔မ်ား ထင္မွတ္ေနေရာ့ သလားေတာင္ မေျပာတတ္ဘူး ေက်နပ္ ၀မ္းေျမာက္ ဂုဏ္ယူလုိ႔ မဆုံး သားသမီးဂုဏ္ေတြ ေဖာ္လုိ႔မဆုံးေတာ့ဘူး။
မိမိေနတဲ့အရပ္က ဒကာႀကီးတစ္ေယာက္ဆုိရင္ သူတုိ႔ရဲ့ သားကေလး တစ္ေယာက္ကုိ ဘြဲ႔ရတဲ့အထိ ပညာသင္ႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားျပီး ေက်ာင္းထားေပး ရွာတယ္။ သားက အင္ဂ်င္နီယာဘြဲ႔ ရျပီးတဲ့အခါ ၾကင္ရာေရာ အလုပ္ပါ တစ္ျပိဳင္ နက္ရတာေၾကာင့္ မဂၤလာ ေဆာင္ျပီးတာနဲ႔ အလုပ္တာ၀န္က်ရာအရပ္မွာပဲ ေနေတာ့တယ္။ မိဘအိမ္ျပန္မကပ္ႏုိင္ေတာ့ဘူး။ မိဘမ်ားကုိ ပုံမွန္ ျပန္လည္ ေထာက္ပံ့ႏုိင္တယ္ရယ္လုိ႔လည္း မရွိပါဘူး။ လူႀကဳံေကာင္းမွ ေဆးဖုိး၀ါးခေလး၊ အ၀တ္အစားေလးေတြ ပုိ႔ေပးတာပဲ ရွိႏုိင္ရွာပါတယ္။
တစ္ခါက ရွမ္းျပည္နယ္ဘက္မွာ တာ၀န္ေက်ေနတဲ့ သူ႔သားက အေႏြး ထည္နဲ႔ ေခါင္းစြပ္တစ္ခု လူႀကဳံပါးလုိက္တယ္။ အဲဒီဒကာႀကီးဟာ ေဆာင္း ေႏြ မုိး မေရ်ာင္ ေက်ာင္းကန္ အလႈအတန္းသြားတုိင္း အဲဒီအကၤ်ီ နဲ႔ ေခါင္းစြပ္ကုိ အျမဲ ၀တ္ဆင္ေလ့ရွိတယ္။ သူမ်ားေတြက ေနြအခါႀကီးမွာ ဒါေတြ၀တ္ထားရမလား ဆုိျပီး ေျပာၾကတဲ့အခါ “သားက တကူးတက ပုိ႔လုက္တာေလးမုိ႔ သူကုသုိလ္ရ ေအာင္ ၀တ္ေပးရတာဗ်” လုိ႔ ေျပာေလ့ရွိပါတယ္။
အဲဒီဒကာႀကီး ေသရြာေညာင္ေစာင္း လဲေလ်ာင္းရတဲ့အခ်ိန္မွာ သူ့သားက ျပန္မလာႏုိင္ပါဘူး။ ေဆးဖုိး၀ါးခေလးေတာ့ အနည္းအပါး ပုိ႔ေပးပါတယ္။ ေသခါ နီးမွာ ဒကာႀကီးက သူေသရင္ သူ့သားေပးတဲ့ အကၤ်ီ နဲ႔ ေခါင္းစြမ္းကေလးကုိ သူနဲ႔ တစ္ပါတည္း ဆင္ျမန္းျပီး သျဂၤိဳဟ္ဖုိ႔ မွာခဲ့ရွာတယ္။ ေဘးလူေတြက ဒါေတြကုိ အစြဲ အလမ္းမထားဖုိ႔ ေျပာၾကတဲ့အခါ “ ဒီအ၀တ္အစားေတြကုိ စြဲလမ္းလုိ႔မဟုတ္ဘူး၊ ခုအခ်ိန္ သူ့သားမလာတာကုိ ေဘးလူေတြ အျပစ္ျမင္မွာစုိးလုိ႔ သူ့သားေလး မိဘ ေက်းဇူးသိတတ္တာကုိ ဒီအ၀တ္ေတြျမင္ျပီး သိၾကရေအာင္ ေက်းဇူးတုံ႔ျပဳရတာ ဘယ္ေလာက္မ်ား လြယ္ကူလုိက္ပါသလဲ။ မိဘတုိ႔ရဲ့ ျဗဟၼစုိရ္စိတ္ထား ဟာ အဲ သလုိ ႀကီးမားၾကတာ။ (ဒီေလာက္ဆုိ မိဘေက်းဇူးေက်ျပီလုိ႔ ေျပာတာ မဟုတ္ ဘူး ေနာ္။ မိဘတုိ႔ဘက္က ခံယူပုံကုိသာေျပာတာ)
ဆရာနဲ႔တပည့္ အျပန္အလွန္အစုံမွာလည္း အတူတူပါပဲ။ ဆရာေကာင္း တစ္ေယာက္ ျဖစ္ဖုိ႔ဆုိတာ ပညာ အရည္အခ်င္း၊ကုိယ္က်င့္တရား၊ ေစတနာ၊ စာနာ၊ ၀ါသနာေတြအျပင္ အနစ္နာခံမႈေပါင္းမ်ားစြာနဲ႔ တည္ေဆာက္ရတာမုိ႔ အလြန္ခံယဥ္းပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ “ဆရာေကာင္း”ဆုိတာက ခဲယဥ္းေပမယ့္ မရွားပါးလွဘူး။ ေလာကီနယ္မွာေရာ၊ သာသနာေတာ္မွာပါ ဆရာေကာင္းေတြ အမ်ားႀကီးရွိေနပါတယ္။
တပည့္ေကာင္းတစ္ေယာက္အျဖစ္နဲ႔ ဆရာကုိ ေက်းဇူးတု႔ံျပန္ရာမွာေတာ့ အလြန္ လြယ္ကူပါ တယ္။ က်ိဳးႏြံ ရုိေသစြာနဲ႔ ဆရာသင္ေပးသမွ် ႀကိဳးစားျပီး တုိးတက္ ေအာင္ျမင္သြားမယ္ဆုိရင္ ဆရာတုိင္းလုိလုိသာ သူတုိ႔ေထာင္ေပးတဲ့ ေလွကားနဲ႔ အထက္ကုိ ေရာက္ေရာက္သြားတဲ့ တပည့္ေတြကုိ ေလွကားကုိင္ေပး ရင္း ေမာ့ၾကည့္ျပီး ေက်နပ္ဂုဏ္ယူတတ္ၾကတာပါ။ ဒီလုိတပည့္မ်ိဳး ထြန္းေပါက္ လာရင္“တပည့္က်ိဳးေပးတယ္” လုိ႔ ခံယူတာပါပဲ။ ပညာရဲ့အက်ိဳၚကုိ လက္ေတြ႔ ခံစားေနရသူက တပည့္ေတြသာ ျဖစ္ေပမယ့္ ဒါကုိပဲ ဆရာေတြရင္ထဲမွာ“တပည့္ က်ိဳး ေပးပါသတဲ့” ေလ။ ဒဃထက္မ်ား နည္းနည္းပုိျပီး သိတတ္မယ္ဆုိရင္ ဘာ ေျပာစရာရွိေတာ့မလဲ။ ဒါေၾကာင့္ ေက်းဇူးတု႔ံျပန္ရတာဟာ လြယ္ကူပါတယ္။ ဒီလုိ မိဘ ဒီလုိ ဆရာမ်ိဳးေတြကုိ “သားသမီးေကာင္းမိဘ၊ တပည့္ေကာင္းဆရာ” လုိ႔ ေျပာ ရင္လည္း သူတုိ႔ ၀မ္းသာၾက၊ ေက်နပ္ၾကမွာပါပဲ။
ခုေျပာခဲ့တာေတြကေတာ့ ရွားပါးျပီး ခ်ိဳ့တဲ့မႈ ျဖစ္ေနရုံသာျဖစ္တဲ့ ေ၀ါဟာရ မ်ိဳးပါ။ လုံး၀မရွိတဲ့ ေ၀ါဟာရေတြေတာ့လည္း မဟုတ္ပါဘူး။ လုံး၀မရွိသေလာက္ ခ်ိဳ႔တဲ့ေနတဲ့ ေ၀ါဟာရကေတာ့ “သူေဌးမိဘ” ဆုိတဲ့ ေ၀ါဟာရပဲလုိ႔ ထင္ပါတယ္။
ေလာကထဲမွာ “သူေဌးသားသမီး”လုိ႔ အသိအမွတ္ ျပဳေျပာဆုိၾကတာဟာ မိဘျဖစ္တဲ့ သူေဌးမ်ား ပုိင္ဆုိင္တဲ့ ပစၥည္းဥစၥာေတြကုိ သားသမီးေတြက ကုိယ္ ပုိင္လုိ သေဘာထားျပီး သုံးစြဲႏုိင္၊ ခံစားႏုိင္ၾကသူေတြကုိမွ ေခၚၾကတာပါ။ မိဘမ်ား မွာ ပစၥည္းဥစၥာေတြ ရွိေနေပမယ့္ သုံးေဆာင္ ခံစားခြင့္မရတဲ့ သားသမီးမ်ားဟာ သူေဌးသား သမီးအျဖစ္ အမ်ားက အသိအမွတ္ျပဳၾကမွာ မဟုတ္သလုိ သူတုိ႔ ကုိယ္တုိင္လည္း ၀မ္းေျမာက္ဂုဏ္ယူၾကမယ္ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါက သေဘာ အျဖစ္နဲ႔သာ ေျပာတာပါ။ မိဘခ်မ္းသာလ်က္နဲ႔ သားသမီးေတြ သုံးေဆာင္ခံစား ခြင့္ မရဘူး ဆုိတာလည္း မရွိၾကပါဘူး။
ေလာကသုံးပါးနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ ေၾကာင္းက်ိဳးဆက္စပ္ေတြးေခၚၾကတဲ့ ပညာရွင္တုိ႔ရဲ့ အဘိဓမၼာမ်ားကုိ အက်ဥ္းခ်ဳပ္လုိက္ရင္ ရုပ္နာမ္ႏွစ္ခုကုိ ပဓာန အျဖစ္လက္ခံေတြးေခၚတဲ့ “ဒြိတၱအဘိဓမၼာ” နဲ႔ ရုပ္ သုိ႔မဟုတ္ နာမ္ တစ္ခုခုကုိသာ ပဓာနအျဖစ္ လက္ခံေတြးေခၚတဲ့ “အဒြိတၱအဘိဓမၼာ” ရယ္လုိ႔ ႏွစ္မ်ိဳးရွိပါတယ္။
ဒီႏွစ္မ်ိဳးထဲက “အဒိိြတၱအဘိဓမၼာ”ရယ္လုိ႔ နွစ္မ်ိဳးရွိပါတယ္။
ဒီႏွစ္မ်ိဳးထဲက “အဒြိတၱအဘိဓမၼာ”မွာလည္း ရုပ္ကုိသာ ပဓာနအျဖစ္ လက္ခံတဲ့ “ရူပဒြိတၱ” အဘိဓမၼာနဲ႔ နာမ္တစ္ခုကုိသာ ပဓနအျဖစ္ လက္ခံတဲ့ “နာမအဒြိတၱ”အဘိဓမၼာဆုိျပီး နွစ္မ်ိဳး ထပ္ကြဲပါေသးတယ္။
အဘိဓမၼာရဲ့ ရည္ညႊန္းခ်က္ဟာ သတၱေလာကႀကီး တုိးတက္ႀကီးပြားမႈကုိ ဦးတည္တာျဖစ္ပါတယ္။ သတၱေလာကဆုိတဲ့ လက္ရွိေလာႀကီးမွာ ရုပ္၊ နာမ္ ႏွစ္ခုလုံး ထင္ရွားရွိေနတာျဖစ္လုိ႔ ဒီႏွစ္ခုလုံးကုိ ပဓာနအေျခခံတဲ့ “ဒြိတၱအဘိဓမၼာ” သာလွ်င္ ေကာင္းမြန္ မွန္ကန္ျပည့္စုံတဲ့ အဘိဓမၼာလုိ႔ ဆုိႏုိင္ပါလိမ့္မယ္။ ျမတ္ဗုဒၶရဲ့ အဘိဓမၼာကုိ ေလ့လာၾကည့္မယ္ဆုိရင္ နွစ္ခုအစုံအစုံကုိ အေျခခံထားတာကုိ ေတြ႔ျမင္ႏုိင္ပါတယ္၊ ရုပ္နဲ႔နာမ္၊ ကုသုိလ္နဲ႔ အကုသုိလ္၊ ဒုကၡနဲ႔ ဒုကၡခ်ဳပ္ျငိမ္းမႈ စသည္တုိ႔ျဖစ္ပါတယ္။
အဘိဓမၼာနယ္ပယ္မွာသာ အခုလုိ အစုံအစုံ ႏွစ္ခုစီ အေျခခံမွ ျပည့္စုံ ေကာင္းမြန္တာ မဟုတ္ပါဘူး။ လူတုိ႔ ေျပာဆုိ သုံးစြဲေနၾကတဲ့ ေ၀ါဟာရပညတ္ ေတြထဲမွာလည္းစ အစုံအစုံ ရွိမွ ေကာင္းမြန္တင့္တယ္ျပည့္စုံတဲ့ ေ၀ါဟာရေတြ အမ်ားႀကီးရွိပါတယ္။ ဥပမာ ေနနဲ႔လ၊ မိဘနဲ႔သားသမီး၊ ဆရာနဲ႔တပည့္၊ ေမာင္နဲ႔ ႏွမစတဲ့ သက္၇ွိတုိ႔ကုိ ေခၚေ၀ါတဲ့ ေ၀ါဟာရေတြ၊ အသြားအျပန္၊ အတက္ အဆင္း၊ အနိမ့္အျမင့္၊ အေပးအယူစတဲ့ သက္ရွိတုိ႔ရဲ့ အျပဳအမူနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ေ၀ါဟာရေတြ မ်ားစြာရွိပါတယ္။
သက္ရွိတုိ႔ကုိ ေခၚေ၀ၚတဲ့ အစုံအစုံေ၀ါဟာရေတြဟာ တစ္ခုခုခ်ိဳ႔တဲ့ျပီး တစ္ျခမ္းပဲ့ေနမယ္ဆုိရင္ ဒီသက္ရွိေလာကနဲ႔ ဘာသာစကားဟာ အက်ည္းတန္ အရုပ္ဆုိးတဲ့ ခ်ိဳတဲ့မႈႀကီးတစ္ခု ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။
ေ၀ါဟာရ ဘာသာစကားေတြထဲမွာ မေကာင္းဖခင္သား၊ဆရာေကာင္း တပည့္၊ သူေဌးသားသမီး ဆုိတာေတြ ရွိေနျပီး၊ သားသမီးေကာင္းမိဘ၊ တပည့္ ေကာင္းဆရာ ဆုိတဲ့ ေ၀ါဟာရေတြ ရွားပါးေနတာ၊ သူေဌးမိဘ ဆုိတာ မရွိသ ေလာက္ျဖစ္ေနတာေတြဟာ အက်ည္းတန္ အရုပ္ဆုိးတဲ့ ခ်ိဳ့တဲ့မႈေတြပါပဲ။
ဟုတ္တယ္။ တခ်ိဳ႔ ေ၀ါဟာရေတြဟာ သူ့ပင္ကုိ သဘာ၀အတုိင္း ရွိေန တုန္းမွာ အစုံလုိက္အစုံလုိက္ေတြနဲ႔ အေတာ္ျပည့္စုံတင့္တယ္ပါတယ္။ မိဘ နဲ႔ သားသမီး၊ ဆရားနဲ႔တပည့္ စသျဖင့္ေပါ့။ အဲ-- ဒါေပမယ့္ အဲဒီေ၀ါဟာရေတြကုိ ပုိျပီး တင့္တယ္ေစမယ့္ “ေကာင္း”ဆုိတဲ့ နာမ၀ိေသသနမ်ိဳးနဲ႔ တြဲဖက္လုိက္တဲ့ အခါမွာေတာ့ အျပန္အလွန္ အစုံလုိက္ အစုံလုိက္ ျဖစ္မလာၾကေတာ့ဘဲ တစ္ျခမ္း ပဲ့ ကြက္လပ္ႀကီးေတြ ျဖစ္ေနျပီး အက်ည္းတန္ အရုပ္ဆုိးေနတာကုိ ေတြ႔ေနရ ပါတယ္။
လူအမ်ား ေျပာဆုိသုံးစြဲေနတဲ့ ေ၀ါဟာရေတြထဲမွာ “မိေကာင္းဖခင္သား သမီး”ဆုိတဲ့ ေ၀ါဟာရ ထင္ထင္ရွားရွား ရွိပါတယ္။ ဒီေ၀ါဟာရစကားလုံးဟာ မ်ိဳးရုိးအက်င့္စာရိတၱ စသည္ ေကာင္းမြန္တဲ့ မိဘတုိ႔ရဲ့ ဂုဏ္ ကုိ ေဖာ္ညႊန္းျပီး သားသမီးမ်ားဂုဏ္ေျမာက္ေအာင္ ေျပာဆုိၾကတဲ့ စကားပါ။ ဒါေပမယ့္ သားသမီး တုိ႔ရဲ့ ဂုဏ္ကုိ ေဖာ္ညႊန္းျပီး မိဘမ်ားဂုဏ္ေျမာက္ေစဖုိ႔အတြက္“သားသမီးေကာင္း မိဘေတြ”လုိ႔ ေျပာဆုိႏုိင္တာမ်ိဳးကေတာ့ ၾကားရခဲပါတယ္။ အလားတဲပဲ “ဆရာ ေကာင္းတပည့္”လုိ႔သာ ေျပာသံၾကားရျပီး “တပည့္ေကာင္းဆရာ”ဆုိတဲ့ ေျပာသံ ကုိလည္း တယ္ၾကားဖူးလွမယ္ မဟုတ္ပါဘူး။
ဒီလုိ တစ္ျခမ္းပဲ့ျပီး ခ်ိဳ႔တဲ့ေနတဲ့ေ၀ါဟာရေတြအစား “သားသမီးအက်ိဳးေပး တဲ့မိဘ၊ တပည့္အက်ိဳးေပးတဲ့ဆရာ” ဆုိတဲ့ ေ၀ါဟာရမ်ိဳးနဲ႔ေတာ့ အစားထုိးေပး ႏုိင္ဖုိ႔ လုိအပ္ပါလိမ့္မယ္။ မိဘတုိ႔၊ ဆရာတုိ႔ ဆုိတာ ေက်းဇူးႀကီးမားတဲ့ ေက်းဇူး ရွင္မ်ားျဖစ္ျပီး သားသမီးတုိ႔ တပည့္တုိ႔ဆုိတာက ေက်းဇူးတုံ႔ျပဳၾကရမွာ ျဖစ္ပါ တယ္။
စဥ္းစားၾကည့္ရင္ ေက်းဇူးရွင္ျဖစ္ဖုိ႔ကသာ ပင္ပန္း ခက္ခဲျပီး ေက်းဇူးတုံ႔ျပန္ ရတာက အလြန္ သက္သာ လြယ္ကူပါတယ္။ ၾကည့္ေလ မိဘေတြမွာ “မိေကာင္း ဖခင္” ဆုိတဲ့ဂုဏ္နဲ႔ ျပည့္စုံဖုိ႔အတြက္ ဘာသာတရား ကုိင္းရႈိင္းမႈ၊ ကုိယ္က်င့္ စာရိတၱ ေကာင္းမြန္မႈတုိ႔နဲ႔ ျပည့္စုံ ရုိးသားၾကရသလုိ စား၀တ္ေနမႈနဲ႔ လူမႈတာ၀န္၊ ႏုိင္ငံ့တာ၀န္ေတြကုိလည္း မလစ္ဟင္း ျပည့္စုံေအာင္ ႀကိဳးစားႏုိင္မွ ဒီဂုဏ္သိကၡာ ကုိ ရရွိႏုိင္ၾကတာပါ။ ဒီလုိႀကိဳးစားရမွာလည္း ကုိယ့္အက်ိဳး၊ကုိယ့္အေရးအတြက္ သာမကဘဲ သားသမီတုိ႔အက်ိဳး၊သားသမီးတုိ႔အေရးကုိလည္း အဓိကေတြးျပီး ႀကိဳးစားခဲ့ၾကတာပါ။
သားသမီးတုိ႔ စား၀တ္ေနေရး ျပည့္စုံေစရုံသာမက အရြယ္အေလ်ာက္ ျဖည့္ဆည္းေပးရမယ့္ ပညာေရး၊ အသက္ေမြးမႈအတတ္၊ ဘာသာတရား၊ ကုိယ္ က်င့္တရား၊ အဘက္ဘက္က ျပည့္စုံေကာင္းမြန္ေအာင္ ကုိယ္စြမ္း၊ ဉာဏ္စြမ္းရွိ သမွ် အစြမ္းကုန္ထုတ္ၾကရသလုိ အခ်ိဳ႔ဆုိရင္ ကုိယ္ေရးကုိယ္တာ စား၀တ္ေနမႈ ကုိ အခ်ိဳ႔တဲ့ခံျပီးေတာ့ကုိ ႀကိဳးစားၾကရတာျဖစ္ပါတယ္။
သားသမီးတုိ႔က မိဘအေပၚ ေက်းဇူးတုံျပဳရာမွာေတာ့ ဒီေလာက္အထိ ကုိယ္က်ိဳးစြန္႔ အနစ္နာခံစရာ မလုိၾကပါဘူး။ မိဘတုိ႔ရဲ့ ဆုံးမစကားကုိ ေလးစား လုိက္နာျပီး ကုိယ္က်ိဳးအတြက္ ပညာရွာခ်ိန္မွာရွာ၊ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္း အတြက္ စီးပြားရွာခ်ိန္မွာ စီးပြားရွာၾကျပီး အခ်ိန္တန္ အရြယ္ေရာက္ေတာ့ ကုိယ့္ အုိး ကုိယ့္အိမ္ ထူေထာင္စရာရွိတာ ထူေထာင္ခြင့္ရၾကတာပါပဲ။ ဒီလုိ ထူေထာင္
ျပီူေတာ့လည္း မိဘစိတ္ဆင္းရဲစရာျဖစ္ေအာင္ မလုပ္ၾကဘဲ ကုိယ့္ စား၀တ္ေနမႈ အတြက္ လူတန္းေစ့ေစ့ လူရာ၀င္ေအာင္ ကုိယ့္ဘ၀ကုိယ္ တည္ေထာင္ေနႏုိင္ၾက တယ္ဆုိရင္ကုိ မိဘမ်ားက ေက်နပ္ေနၾကျပီး၊ ဒီလုိသားသမီးမ်ိဳးရ်ိတယ္ဆုိရင္ပဲ “ သားသမီးအက်ိဳးေပးတယ္”လုိ႔ မိဘမ်ား ကုိယ္တုိင္ကလည္း ခံယူၾကတယ္။ ပတ္၀န္းက်င္ကလည္း ဒီလုိပဲ အသိ အမွတ္ျပဳၾကတာပါပဲ။
တကယ္ေတာ့ သားသမီးတုိ႔ရဲ့ ဒီျဖစ္စဥ္ဟာ မိဘအေပၚကုိ ဘယ္လုိအက်ိဳး မွ ျပန္ေပးႏုိင္ခဲ့ ေသးတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ကုိယ့္က်ိဳးအတြက္သာ ေကာင္းေကာင္း မြန္မြန္ လုပ္ကုိင္ႀကိဳးစားေနၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကုိပဲ မိဘေတြကေတာ့ ဒီအက်ိဳးေတြကုိ သူတုိ႔ကုိယ္တုိင္ ခံစားေနသလုိ သေဘာထားျပီး “သားသမီးက်ိဳး ေပးတယ္”လုိ႔ပဲ ခံယူ၀မ္းေျမာက္ၾကျပီး ေက်နပ္ေနၾက တယ္ဆုိေတာ့ မိဘေက်နပ္ ေအာင္ ေက်းဇူးတုံ႔ျပဳရတာ ဘယ္ေလာက္မ်ား လြယ္ကူလုိက္သလဲလုိ႔။
ဒီအထဲကမွ တစ္ခါတေလ သားသၽြးမ်ားက သိသိမွတ္မွတ္နဲ႔ စားစရာ၊ ၀တ္စရာေလး မ်ားမ်ားနဲ႔ေပးပုိ႔ျပီး ေက်းဇူးတုံျပဳလုပ္တဲ့အခါမွာေတာ့ ဘာေျပာ ေကာင္းမလဲ။ မိဘေတြခမ်ား သားသမီးက ေက်ြးေမြးလုိ႔ သူတုိ႔တစ္ေတြ အသက္ ရွင္ေနၾကတယ္လုိ႔မ်ား ထင္မွတ္ေနေရာ့ သလားေတာင္ မေျပာတတ္ဘူး ေက်နပ္ ၀မ္းေျမာက္ ဂုဏ္ယူလုိ႔ မဆုံး သားသမီးဂုဏ္ေတြ ေဖာ္လုိ႔မဆုံးေတာ့ဘူး။
မိမိေနတဲ့အရပ္က ဒကာႀကီးတစ္ေယာက္ဆုိရင္ သူတုိ႔ရဲ့ သားကေလး တစ္ေယာက္ကုိ ဘြဲ႔ရတဲ့အထိ ပညာသင္ႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားျပီး ေက်ာင္းထားေပး ရွာတယ္။ သားက အင္ဂ်င္နီယာဘြဲ႔ ရျပီးတဲ့အခါ ၾကင္ရာေရာ အလုပ္ပါ တစ္ျပိဳင္ နက္ရတာေၾကာင့္ မဂၤလာ ေဆာင္ျပီးတာနဲ႔ အလုပ္တာ၀န္က်ရာအရပ္မွာပဲ ေနေတာ့တယ္။ မိဘအိမ္ျပန္မကပ္ႏုိင္ေတာ့ဘူး။ မိဘမ်ားကုိ ပုံမွန္ ျပန္လည္ ေထာက္ပံ့ႏုိင္တယ္ရယ္လုိ႔လည္း မရွိပါဘူး။ လူႀကဳံေကာင္းမွ ေဆးဖုိး၀ါးခေလး၊ အ၀တ္အစားေလးေတြ ပုိ႔ေပးတာပဲ ရွိႏုိင္ရွာပါတယ္။
တစ္ခါက ရွမ္းျပည္နယ္ဘက္မွာ တာ၀န္ေက်ေနတဲ့ သူ႔သားက အေႏြး ထည္နဲ႔ ေခါင္းစြပ္တစ္ခု လူႀကဳံပါးလုိက္တယ္။ အဲဒီဒကာႀကီးဟာ ေဆာင္း ေႏြ မုိး မေရ်ာင္ ေက်ာင္းကန္ အလႈအတန္းသြားတုိင္း အဲဒီအကၤ်ီ နဲ႔ ေခါင္းစြပ္ကုိ အျမဲ ၀တ္ဆင္ေလ့ရွိတယ္။ သူမ်ားေတြက ေနြအခါႀကီးမွာ ဒါေတြ၀တ္ထားရမလား ဆုိျပီး ေျပာၾကတဲ့အခါ “သားက တကူးတက ပုိ႔လုက္တာေလးမုိ႔ သူကုသုိလ္ရ ေအာင္ ၀တ္ေပးရတာဗ်” လုိ႔ ေျပာေလ့ရွိပါတယ္။
အဲဒီဒကာႀကီး ေသရြာေညာင္ေစာင္း လဲေလ်ာင္းရတဲ့အခ်ိန္မွာ သူ့သားက ျပန္မလာႏုိင္ပါဘူး။ ေဆးဖုိး၀ါးခေလးေတာ့ အနည္းအပါး ပုိ႔ေပးပါတယ္။ ေသခါ နီးမွာ ဒကာႀကီးက သူေသရင္ သူ့သားေပးတဲ့ အကၤ်ီ နဲ႔ ေခါင္းစြမ္းကေလးကုိ သူနဲ႔ တစ္ပါတည္း ဆင္ျမန္းျပီး သျဂၤိဳဟ္ဖုိ႔ မွာခဲ့ရွာတယ္။ ေဘးလူေတြက ဒါေတြကုိ အစြဲ အလမ္းမထားဖုိ႔ ေျပာၾကတဲ့အခါ “ ဒီအ၀တ္အစားေတြကုိ စြဲလမ္းလုိ႔မဟုတ္ဘူး၊ ခုအခ်ိန္ သူ့သားမလာတာကုိ ေဘးလူေတြ အျပစ္ျမင္မွာစုိးလုိ႔ သူ့သားေလး မိဘ ေက်းဇူးသိတတ္တာကုိ ဒီအ၀တ္ေတြျမင္ျပီး သိၾကရေအာင္ ေက်းဇူးတုံ႔ျပဳရတာ ဘယ္ေလာက္မ်ား လြယ္ကူလုိက္ပါသလဲ။ မိဘတုိ႔ရဲ့ ျဗဟၼစုိရ္စိတ္ထား ဟာ အဲ သလုိ ႀကီးမားၾကတာ။ (ဒီေလာက္ဆုိ မိဘေက်းဇူးေက်ျပီလုိ႔ ေျပာတာ မဟုတ္ ဘူး ေနာ္။ မိဘတုိ႔ဘက္က ခံယူပုံကုိသာေျပာတာ)
ဆရာနဲ႔တပည့္ အျပန္အလွန္အစုံမွာလည္း အတူတူပါပဲ။ ဆရာေကာင္း တစ္ေယာက္ ျဖစ္ဖုိ႔ဆုိတာ ပညာ အရည္အခ်င္း၊ကုိယ္က်င့္တရား၊ ေစတနာ၊ စာနာ၊ ၀ါသနာေတြအျပင္ အနစ္နာခံမႈေပါင္းမ်ားစြာနဲ႔ တည္ေဆာက္ရတာမုိ႔ အလြန္ခံယဥ္းပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ “ဆရာေကာင္း”ဆုိတာက ခဲယဥ္းေပမယ့္ မရွားပါးလွဘူး။ ေလာကီနယ္မွာေရာ၊ သာသနာေတာ္မွာပါ ဆရာေကာင္းေတြ အမ်ားႀကီးရွိေနပါတယ္။
တပည့္ေကာင္းတစ္ေယာက္အျဖစ္နဲ႔ ဆရာကုိ ေက်းဇူးတု႔ံျပန္ရာမွာေတာ့ အလြန္ လြယ္ကူပါ တယ္။ က်ိဳးႏြံ ရုိေသစြာနဲ႔ ဆရာသင္ေပးသမွ် ႀကိဳးစားျပီး တုိးတက္ ေအာင္ျမင္သြားမယ္ဆုိရင္ ဆရာတုိင္းလုိလုိသာ သူတုိ႔ေထာင္ေပးတဲ့ ေလွကားနဲ႔ အထက္ကုိ ေရာက္ေရာက္သြားတဲ့ တပည့္ေတြကုိ ေလွကားကုိင္ေပး ရင္း ေမာ့ၾကည့္ျပီး ေက်နပ္ဂုဏ္ယူတတ္ၾကတာပါ။ ဒီလုိတပည့္မ်ိဳး ထြန္းေပါက္ လာရင္“တပည့္က်ိဳးေပးတယ္” လုိ႔ ခံယူတာပါပဲ။ ပညာရဲ့အက်ိဳၚကုိ လက္ေတြ႔ ခံစားေနရသူက တပည့္ေတြသာ ျဖစ္ေပမယ့္ ဒါကုိပဲ ဆရာေတြရင္ထဲမွာ“တပည့္ က်ိဳး ေပးပါသတဲ့” ေလ။ ဒဃထက္မ်ား နည္းနည္းပုိျပီး သိတတ္မယ္ဆုိရင္ ဘာ ေျပာစရာရွိေတာ့မလဲ။ ဒါေၾကာင့္ ေက်းဇူးတု႔ံျပန္ရတာဟာ လြယ္ကူပါတယ္။ ဒီလုိ မိဘ ဒီလုိ ဆရာမ်ိဳးေတြကုိ “သားသမီးေကာင္းမိဘ၊ တပည့္ေကာင္းဆရာ” လုိ႔ ေျပာ ရင္လည္း သူတုိ႔ ၀မ္းသာၾက၊ ေက်နပ္ၾကမွာပါပဲ။
ခုေျပာခဲ့တာေတြကေတာ့ ရွားပါးျပီး ခ်ိဳ့တဲ့မႈ ျဖစ္ေနရုံသာျဖစ္တဲ့ ေ၀ါဟာရ မ်ိဳးပါ။ လုံး၀မရွိတဲ့ ေ၀ါဟာရေတြေတာ့လည္း မဟုတ္ပါဘူး။ လုံး၀မရွိသေလာက္ ခ်ိဳ႔တဲ့ေနတဲ့ ေ၀ါဟာရကေတာ့ “သူေဌးမိဘ” ဆုိတဲ့ ေ၀ါဟာရပဲလုိ႔ ထင္ပါတယ္။
ေလာကထဲမွာ “သူေဌးသားသမီး”လုိ႔ အသိအမွတ္ ျပဳေျပာဆုိၾကတာဟာ မိဘျဖစ္တဲ့ သူေဌးမ်ား ပုိင္ဆုိင္တဲ့ ပစၥည္းဥစၥာေတြကုိ သားသမီးေတြက ကုိယ္ ပုိင္လုိ သေဘာထားျပီး သုံးစြဲႏုိင္၊ ခံစားႏုိင္ၾကသူေတြကုိမွ ေခၚၾကတာပါ။ မိဘမ်ား မွာ ပစၥည္းဥစၥာေတြ ရွိေနေပမယ့္ သုံးေဆာင္ ခံစားခြင့္မရတဲ့ သားသမီးမ်ားဟာ သူေဌးသား သမီးအျဖစ္ အမ်ားက အသိအမွတ္ျပဳၾကမွာ မဟုတ္သလုိ သူတုိ႔ ကုိယ္တုိင္လည္း ၀မ္းေျမာက္ဂုဏ္ယူၾကမယ္ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါက သေဘာ အျဖစ္နဲ႔သာ ေျပာတာပါ။ မိဘခ်မ္းသာလ်က္နဲ႔ သားသမီးေတြ သုံးေဆာင္ခံစား ခြင့္ မရဘူး ဆုိတာလည္း မရွိၾကပါဘူး။
သူေဌးသားမီးတုိင္း သူေဌးသားဆုိတဲ့
အခြင့္အေရးကုိ ရၾကတာခ်ည္းပါပဲ။ တခ်ိဳ႔ဆုိ သူေဌးသားသမီးက သူေဌးထက္ ေတာင္ ပုိျပီးသုံးစြဲခြင့္
ရၾကပါသတဲ့။ ပဲခူးျမိဳ႔က ေဆးလိပ္ခုံ သူေဌးႀကီးတစ္ ေယာက္ ေျပာတာ ၾကားဖူးတယ္။ သူတုိ႔ လုပ္ငန္းက
ဆုိက္ကားေတြအသုံးျပဳျပီး ဟုိဟုိဒီဒီ ပုိ့ခုိင္းရတာမ်ားလုိ႔ သူတုိ႔အိမ္နားမွာ ခုိင္းေနက်
ေဖာက္သည္ ဆုိက္ကား ေတြ ေလး ငါးစီးအျမဲအသင့္ရွိေနတာတဲ့။
တစ္ေန႔ေတာ့ သူေဌးႀကီးက
ဆုိက္ကား တစ္စီးေခၚျပီး ခုိင္းတဲ့အခါ ဆုိက္ကားခေပးေတာ့ ပုိတဲ့ေငြ ၂၀ ကုိ ျပန္အမ္းဖုိ႔ေျပာ
တာ ဆုိက္ကားသမားက အံ့အားသင့္သလုိ ၾကည့္ျပီး “အဘ ၊ အဘသားေတြ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ကုိ ခုိင္းတဲ့အခါ
ဒီေလာက္ေငြေလး ျပန္အအမ္းမခုိင္းဘူး၊ ဒီအတုိင္း ထားခဲ့တာပဲ။ ဘႀကီးက်ေတာ့မွ အအမ္းခုိင္းတယ္”
လုိ႔ ေျပာတာေပါ့။ ဒီေတာ့ သူေဌးႀကီးက “ေအးသူတုိ႔ကေတာ့ သူေဌးသားေတြဆုိေတာ့ သုံးႏုိင္ျဖဳန္းႏုိင္
တယ္ကြ၊ ဒီေလာက္ေငြကုိ နွေျမာရေကာင္းမွန္း ဘယ္သိမလဲ၊ ငါက သူေဌးသား မဟုတ္ဘူး၊ သူေဌးျဖစ္ေအာင္
ကုိယ္တုိင္ႀကိဳးစားေနရတာ၊ သူတုိ႔လုိ မျဖဳန္းႏုိင္ဘူး” လုိ႔ ျပန္ေျပာလုိက္ပါသတဲ့။
မိဘေတြက ခ်ိဳ့ခ်ိဳ့တဲ့တဲ့ျဖစ္ေနၾကျပီး သားသမီးေတြ သူေဌးျဖစ္ၾကတာမ်ိဳး လည္း ရွိပါတယ္။ အဲဒီလုိ အေျခအေနမ်ိဳးမွာ မိဘေတြက သူေဌးမိဘ ဆုိတဲ့ အခြင့္အေရးမ်ိဳး မရၾကတာမ်ား ရွိပါသလား။ သားသမီးတုိ႔ရဲ့ပစၥည္းကုိ မိဘေတြက ကုိယ့္ပစၥည္းလုိ သေဘာထားျပီး သုံးစြဲႏုိင္ဖုိ႔ မဆုိထားနဲ႔ စား၀တ္ေနမႈ လူတန္းေစ့ ရုံေလာက္ မွန္မွန္ေထာက္ပံေပးတယ္ ဆုိတာမ်ိဳးေတာင္ ရွိမွ ရွိပါေလစ။ အနည္း ဆုံး အိမ္ေစာင့္ေခြးေမာင္း၊ ကေလးထိန္း ဆုိသလုိ တစ္ခုခု ကူညီလုပ္ကုိင္ မေပး ႏုိင္ရင္ စား၀တ္ေနေရးေတာင္ မ်က္ႏွာငယ္ၾကရတဲ့ မိဘေတြကအေတာ္ကေလး ေတြ႔ရဖူးပါတယ္။
မိဘေတြက ခ်ိဳ့ခ်ိဳ့တဲ့တဲ့ျဖစ္ေနၾကျပီး သားသမီးေတြ သူေဌးျဖစ္ၾကတာမ်ိဳး လည္း ရွိပါတယ္။ အဲဒီလုိ အေျခအေနမ်ိဳးမွာ မိဘေတြက သူေဌးမိဘ ဆုိတဲ့ အခြင့္အေရးမ်ိဳး မရၾကတာမ်ား ရွိပါသလား။ သားသမီးတုိ႔ရဲ့ပစၥည္းကုိ မိဘေတြက ကုိယ့္ပစၥည္းလုိ သေဘာထားျပီး သုံးစြဲႏုိင္ဖုိ႔ မဆုိထားနဲ႔ စား၀တ္ေနမႈ လူတန္းေစ့ ရုံေလာက္ မွန္မွန္ေထာက္ပံေပးတယ္ ဆုိတာမ်ိဳးေတာင္ ရွိမွ ရွိပါေလစ။ အနည္း ဆုံး အိမ္ေစာင့္ေခြးေမာင္း၊ ကေလးထိန္း ဆုိသလုိ တစ္ခုခု ကူညီလုပ္ကုိင္ မေပး ႏုိင္ရင္ စား၀တ္ေနေရးေတာင္ မ်က္ႏွာငယ္ၾကရတဲ့ မိဘေတြကအေတာ္ကေလး ေတြ႔ရဖူးပါတယ္။
တခ်ိဳ႔ဆုိ သူေဌးျဖစ္ေနတဲ့
သားသမီးေတြရဲ့ ခါး၀တ္တစ္ဆင္စာဟာ မိဘေတြအတြက္ တစ္သက္တာ တင့္တင့္တယ္တယ္ ေနထုိင္စရာ
အုိးအိမ္ ေန႔စဥ္စား၀တ္ေနမႈအတြက္ လုံေလာက္တဲ့ ပမာဏ ရွိတယ္။ တခ်ိဳ့ဆုိ ဒီေလာက္ ပမာဏမ်ိဳးကုိ
တစ္ေန႔တည္း အေပါင္း အသင္းမ်ားနဲ႔ ေပ်ာ္ပါး သုံးစားပစ္ၾကတာ လည္းရွိတယ္။ ဒါေပမယ့္ မိဘေတြမွာေတာ့
အိမ္ကုပ္၊ အ၀တ္ႏြမ္း၊ အစားၾကမ္း ဘ၀က မေျပာင္းလဲဘူး။ ဒီလုိလည္းရွိၾကတယ္။ မရွိသေလာက္
ျဖစ္ေနတဲ့“သူေဌး မိဘ”ဆုိတဲ့ ေ၀ါဟာရခ်ိဳ႔တဲ့မႈႀကီးကုိ ကြယ္လပ္ ျဖည့္ေပးဖုိ႔ဆုိတာ သူတုိ႔အတြက္
တစ္ေန႔သုံး တစ္ဆင္စာေလာက္ စြန္႔လႊတ္လုိက္ရုံနဲ႔ေတာင္ လြယ္လြယ္ကေလး ျဖစ္ႏုိင္တာကငုိ
ေျပာတာပါ။
ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ အစုံအစုံလုိက္ရွိမွ တင့္တယ္လွပမယ့္ ခုလုိေ၀ါဟာရခ်ိဳ႔တဲ့မႈ ကြက္လပ္ႀကီး ေတြကုိ မျဖည့္ဆည္းေပးႏုိင္သမွ် ဘာသာစကားမွေရာ၊ ဒီဘာသာ စကားေျပာဆုိသုံးစြဲေနတဲ့ လူမ်ိဳးမွာေရာ၊ ဒီလုိလူမ်ိဳးတုိ႔ ေနထုိင္ရာ အရပ္ေဒသ ႏုိင္ငံမွာေရာ ျပည့္စုံတင့္တယ္တဲ့ က်က္သေရ မဂၤလာတစ္ခု ခ်ိဳ့တဲ့ေနတာက ကေတာ့ အမွန္ပါပဲ။
ဒါေၾကာင့္ မိမိတုိ႔ဘ၀၊ မိမိတုိ႔လူမ်ိဳး၊ မိမိတုိ႔ႏုိင္ငံနဲ႔ မိမိတုိ႔ရဲ့ ဘာသာစကား မ်ား က်က္သေရမဂၤလာအေပါင္းနဲ႔ ျပည့္စုံတင့္တယ္ေအာင္ ဒီကြက္လပ္မ်ားကုိ ျဖည့္ဆည္းေပးၾကပါစုိ႔ လုိ႔ အေဖာ္ညွိ တုိက္တြန္းလုိက္ပါတယ္။
က်က္သေရမဂၤလာအေပါင္းနဲ႔ ျပည့္စုံၾကပါေစ။
ဓမၼေဘရီအရွင္၀ီရိယ(ေတာင္စြန္း)
ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ အစုံအစုံလုိက္ရွိမွ တင့္တယ္လွပမယ့္ ခုလုိေ၀ါဟာရခ်ိဳ႔တဲ့မႈ ကြက္လပ္ႀကီး ေတြကုိ မျဖည့္ဆည္းေပးႏုိင္သမွ် ဘာသာစကားမွေရာ၊ ဒီဘာသာ စကားေျပာဆုိသုံးစြဲေနတဲ့ လူမ်ိဳးမွာေရာ၊ ဒီလုိလူမ်ိဳးတုိ႔ ေနထုိင္ရာ အရပ္ေဒသ ႏုိင္ငံမွာေရာ ျပည့္စုံတင့္တယ္တဲ့ က်က္သေရ မဂၤလာတစ္ခု ခ်ိဳ့တဲ့ေနတာက ကေတာ့ အမွန္ပါပဲ။
ဒါေၾကာင့္ မိမိတုိ႔ဘ၀၊ မိမိတုိ႔လူမ်ိဳး၊ မိမိတုိ႔ႏုိင္ငံနဲ႔ မိမိတုိ႔ရဲ့ ဘာသာစကား မ်ား က်က္သေရမဂၤလာအေပါင္းနဲ႔ ျပည့္စုံတင့္တယ္ေအာင္ ဒီကြက္လပ္မ်ားကုိ ျဖည့္ဆည္းေပးၾကပါစုိ႔ လုိ႔ အေဖာ္ညွိ တုိက္တြန္းလုိက္ပါတယ္။
က်က္သေရမဂၤလာအေပါင္းနဲ႔ ျပည့္စုံၾကပါေစ။
ဓမၼေဘရီအရွင္၀ီရိယ(ေတာင္စြန္း)