Thursday, July 4, 2013

ကန္ေတာ့ဆြမ္း


ကန္ေတာ့ဆြမ္း
‘‘ဆြမ္းေတာ္ . . . ဗ်ိဳ႕’’
‘‘ရပ္ေတာ္မူပါဦး ဘုရား’’
‘‘ဆြမ္းေတာ္ . . . ဗ်ိဳ႕’’
‘‘ကန္ေတာ့ဆြမ္းပါ ဘုရား’’

ၾကားေနက် ဒီအသံေတြဟာ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ကို သက္၀င္ၾကည္ညိဳၾကတဲ့ သူေတြအတြက္ က်က္သေရရွိတဲ့ နံနက္ခ်ိန္ခါ ေတးသံသာ တစ္မ်ိဳးပါပဲ။ မနက္မလင္းခင္ ကတည္းက ဆြမ္းေတာ္မီေအာင္ ခ်က္ရျပဳတ္ရတာဟာ ဘာသာေသြးရွိတဲ့ ဗုဒၶဘာသာေတြ အတြက္ အေရးပါတဲ့ ေန႔စဥ္လုပ္ငန္းတစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။ အာစိဏၰကံျဖစ္ေအာင္ ေန႔စဥ္ပုံမွန္ ႀကိဳးစားၿပီး ဆြမ္းေလာင္းလႉတယ္ဆိုတာ မလြယ္တဲ့ အလုပ္တစ္ခုပါ။

ေက်ာင္းသား, ကိုရင္, ဦးဇင္း, ဘုန္းႀကီးမ်ား အိမ္ေရွ႕မွာ ဆြမ္းလာရပ္တဲ့အခါ ႀကိဳတင္စီစဥ္ ဆြမ္းေတာ္ ျပင္ထားၿပီးသားဆိုရင္ အလြယ္တကူ ေလာင္းလႉလိုက္ႏို္င္လို႔ ၾကည္ႏူးရတာဟာ ႏုသစ္တဲ့ နံနက္ခင္းရဲ့ ခ်ိဳၿမိန္ပီတိ တစ္ခုပါပဲ။ ႀကိဳႀကိဳတင္တင္ ႀကိဳးစားစီစဥ္ေပမယ့္ ဆြမ္းေတာ္ မမီတာမ်ိဳးလည္း ရွိတတ္ပါတယ္။ အေၾကာင္း တစ္မ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ အစီအစဥ္ လြဲေခ်ာ္လို႔ ဆြမ္းေတာ္ မမီဘူး ဆိုရင္ေတာ့ “ကန္ေတာ့ဆြမ္း’’ပဲ ေလာင္းလိုက္ရပါေတာ့တယ္။ ဆြမ္းခံသူနဲ႔ ဆြမ္းေလာင္းသူၾကားက ‘‘ကန္ေတာ့ဆြမ္း’’ဆိုတဲ့ စကားေလး တစ္ခြန္းမွာ ေလးနက္တဲ့ အဓိပၸာယ္ေတြ ပါ၀င္ေနပါတယ္။

ဆြမ္းလာရပ္တဲ့ ကိုယ္ေတာ္ကို ဆြမ္းမေလာင္ႏိုင္တဲ့အခါ, ဆြမ္းမေလာင္းခ်င္တဲ့ အခါမ်ိဳးမွာ ‘‘အတိစၧထ ဘေႏၲ’’လို႔ ေျပာလိုက္တာကို ပါဠိစာေပမွာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ဆြမ္းခံရပ္တဲ့ ကိုယ္ေတာ္ကို ဆြမ္းမေလာင္းႏိုင္တဲ့ အေၾကာင္း ယဥ္ယဥ္ေက်းေက်း ျငင္းတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ‘‘ဒီအိမ္မွာ ဆြမ္းမရႏိုင္ပါ။ လႉစရာ မရွိပါ။ ဒီအိမ္ကို ေက်ာ္ၿပီး တစ္ျခားအိမ္မွာ ဆြမ္းသြားရပ္ေတာ္မူပါ’’လို႔ ဆိုလိုတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာ့အသုံး ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ ကိုက္ညီေအာင္ ‘‘အတိစၧထ ဘေႏၲ = ကန္ေတာ့ဆြမ္းပါ ဘုရား’’လို႔ ဘာသာျပန္ႏိုင္ပါတယ္။

‘‘ကန္ေတာ့ဆြမ္း’’ဆိုတဲ့ စကားထဲမွာ ဗုဒၶဘာသာေလာက ဆရာဒကာ ဆက္ဆံေရးမွာ တကယ္လိုအပ္တဲ့ ေႏြးေထြးမႈေတြ, ယဥ္ေက်းသိမ္ေမြ႔မႈေတြ အလုံအေလာက္ ပါ၀င္ စီးေမ်ာ ေနပါတယ္။ ဆြမ္းခံႁကြတဲ့ ရွင္ရဟန္းေတြဟာ ဆြမ္းမရရင္ေတာင္မွ တေလးတစားနဲ႔ ‘‘ကန္ေတာ့ဆြမ္းပါ ဘုရား’’လို႔ ေလွ်ာက္ထားခံလိုက္ရတယ္၊ အသိအမွတ္ျပဳ ခံလိုက္ရတယ္ ဆိုရင္ကိုပဲ ေက်နပ္ၾကည္ႏူးရပါတယ္။ ရွင္ရဟန္းမ်ားအတြက္ သာသနာေတာ္ကို ျမတ္ႏိုးတဲ့စိတ္, ဒကာဒကာမေတြ အေပၚမွာ ထားရွိတဲ့ ေမတၱာစိတ္တို႔ ရင့္သန္ခိုင္မာေအာင္ လႈံ႕ေဆာ္ေပးႏိုင္တာမို႔ ‘‘ကန္ေတာ့ဆြမ္း’’ဆိုတဲ့ ဒီစကားေလး တစ္ခြန္းဟာ ခြန္အား ၾကီးမားလွပါတယ္။

မိလိႏၵ မင္းႀကီးရဲ့ ဂႏၴ၀င္ေျမာက္ ေမးခြန္းေတြကို ေျပာင္ေျပာင္ေျမာက္ေျမာက္ ေျဖဆိုေတာ္ မူႏိုင္ခဲ့တဲ့ အရွင္နာဂေသန အေလာင္းလ်ာရဲ့ မိဘႏွစ္ပါးအိမ္မွာ ဆြမ္းခံရပ္တဲ့ ေရာဟနမေထရ္ဟာ ‘‘ကန္ေတာ့ဆြမ္း’’ဆိုတဲ့ ၀စနပဋိသႏၴာရ ေျပေျပလည္လည္ ပ်ဴပ်ဴငွါငွာ ႏႈတ္ဆက္အသိအမွတ္ျပဳတဲ့ စကားေလးကိုရဖို႔ ခုနစ္ႏွစ္နဲ႔ ဆယ္လၾကာေအာင္ ဆြမ္းရပ္ခဲ့ရပါတယ္။

ဆြမ္းဆိုတာ ရွင္ရဟန္းတို႔အတြက္ အေရးပါတဲ့ မွီရာတစ္မ်ိဳး ျဖစ္ပါတယ္။ ဆြမ္းဆိုတာ တကယ္ေတာ့ စားေသာက္ဖြယ္ရာ ႐ုပ္အာဟာရပါပဲ။ ရဟန္းသာမေဏတို႔နဲ႔ လိုက္ဖက္အပ္စပ္ေအာင္ ၀ိနည္းစကား အေနနဲ႔ စားဖြယ္ေသာက္ဖြယ္ အာဟာရေတြကို ‘‘ပိ႑ပါတ = ဆြမ္း’’လို႔ ေျပာဆို သုံးႏႈံးရပါတယ္။ ရဟန္းသာမေဏတို႔ ဘုဥ္းေပး သုံးေဆာင္ၾကတဲ့ အစာအာဟာရ မွန္သမွ်ကို ‘‘ဆြမ္း’’လို႔ ေခၚရပါတယ္။

ဆြမ္းလို႔ ေျပာလိုက္ရင္ လူေတြစားတဲ့ ထမင္းပဲလို႔ ေယဘုယ် နားလည္ၾကပါတယ္။ ၀ိနည္းကံနဲ႔ ေလ်ာ္ညီေအာင္ ‘‘ေထာပတ္ဆြမ္း’’, ‘‘မုံ႔ဆြမ္း’’, ‘‘သစ္သီဆြမ္း’’ စသည္ျဖင့္ စားစရာ မွန္သမွ်ကို ‘‘ဆြမ္း’’ဆိုတဲ့ နာမည္နဲ႔ေခၚၿပီး ရဟန္းသာမေဏေတြကို ဆက္ကပ္ လႉဒါန္းရပါတယ္။ ၀ိနည္းက ဆင္းသက္လာတဲ့ ဒီအစဥ္အလာ ယဥ္ေက်းမႈကေန ‘‘ကန္ေတာ့ဆြမ္း’’ဆိုတာ ျဖစ္လာပါတယ္။ ဆြမ္းလာရပ္တဲ့ ကိုယ္ေတာ္ကုိ စားသုံးဖြယ္ တစ္မ်ိဳးမ်ိဳး မေလာင္းလႉႏိုင္လို႔ ရွိခိုးကန္ေတာ့ျခင္းကိုပဲ ဆြမ္းအျဖစ္ ေလာင္းလႉလိုက္တဲ့ သေဘာပါ။

‘‘ကန္ေတာ့ဆြမ္း’’ဆိုတဲ့ စကားရဲ့ ေနာက္ကြယ္မွာ အာနာမႈလည္း ပါ၀င္ေနပါတယ္။ ‘‘အားနားတယ္’’ဆိုတဲ့ ျမန္မာေ၀ါဟာရနဲ႔ ထပ္တူညီတဲ့ စကားမ်ိဳး ဘယ္ဘာသာစကားမွာမွ ရွာမေတြ႕ႏိုင္ပါဘူး။ အထူးသျဖင့္ အေနာက္တိုင္းမွာ ‘‘အားနားတယ္’’ဆိုတာ မရွိပါဘူး။ ေန႔စဥ္ ပုံမွန္ ဆြမ္းေလာင္းေနတဲ့ ဗုဒၶဘာသာတစ္ေယာက္ အဆင္မေျပတဲ့တစ္ေန႔ ဆြမ္းခံကိုယ္ေတာ္ကို ‘‘ကန္ေတာ့ဆြမ္း’’ ဆိုလိုက္ရတဲ့အခါ သူ႔စိတ္ထဲမွာ အားတုံ႔အားနာ ျဖစ္ေနမွာ ေသခ်ာပါတယ္။

 သာသနာေရး, ဘာသာေရး, ကုသိုလ္ေရး မေျပာနဲ႔ ေလာက လူမႈဆက္ဆံေရးမွာေတာင္ ျမန္မာေတြ အားနာတတ္ၾကပါတယ္။ မေပးခ်င္ဘူး, မလာႏိုင္ဘူး, မယူနဲ႔, မသြားနဲ႔စတဲ့ တစ္ဘက္သားနဲ႔ တိုက္႐ိုက္ ဆန္႔က်င္တဲ့ စကားမ်ိဳးကို ေျပာလို္က္ဖို႔ ျမန္မာေတြ အာေစးေနတတ္ၾကပါတယ္။ တတ္ႏိုင္သေလာက္ တစ္ဘက္သားကို လိုက္ေလ်ာေပးတတ္ၾကပါတယ္။

‘‘ကန္ေတာ့ဆြမ္း’’ဆိုတဲ့ စကားဟာ ၀ိနည္းသေဘာ, အလကၤာသေဘာ, ဥပစာသေဘာေတြ ပါ၀င္ေနတဲ့အတြက္၊ တစ္ဘက္သားကို အားနာတတ္ျခင္း, တစ္ဘက္သားကို အေရးထား ေလးစားတတ္ျခင္း စတဲ့ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ အေငြ႔အသက္ေတြ ပါ၀င္ေနတဲ့အတြက္ အဓိပၸာယ္ ေလးနက္သိမ္ေမြ႔ေနပါတယ္။

အာဟာရတစ္မ်ိဳးမ်ိဳး မေလာင္းလႉႏိုင္ဦးေတာ့ ရဟန္သာမေဏနဲ႔ ေတြ႔ရတဲ့ အခြင့္အေရးကို ဒီအတိုင္း လက္လြတ္မခံႏိုင္ဘူး၊ အ႐ိုအေသ ေပးလိုက္မယ္ ရွိခိုးလိုက္မယ္ လက္အုပ္ခ်ီလိုက္မယ္၊ ဒါနေစတနာ မေျမာက္ေတာင္မွ ပဏာမေစတနာ ဂါရ၀ေစတနာေတာ့ ျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားလိုက္မယ္ဆိုတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ ကုသိုလ္အခြင့္ ေရးကို အရယူတဲ့ သေဘာလည္း ပါ၀င္ေနပါတယ္။ ခ်စ္စရာေကာင္းတဲ့ ျမန္မာ့ဓေလ့ တစ္ခုပါပဲ။

ပါဠိစာေပမွာေတာ့ ‘‘ကန္ေတာ့တယ္’’ဆိုတဲ့ အဓိပၸာယ္နဲ႔ ‘‘၀ေႏၵ-၀ႏၵမိ, ပူေဇမိ’’စတဲ့ စကားအသုံးေတြ ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒီ ပါဠိပုဒ္ေတြကို ပါဠိအဂၤလိပ္ အဘိဓာန္ေတြမွာေတာ့ ‘‘ရွိခိုတယ္၊ ပူေဇာ္တယ္၊ အထင္ႀကီးေလးစားတယ္၊ ခ်စ္ခင္ျမတ္ႏိုးတယ္’’ စသည္ျဖင့္ အဆင့္ဆင့္ အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုပါတယ္။ ဒီေတာာ့ ‘‘ကန္ေတာ့ဆြမ္းပါ ဘုရား . . .’’ဆိုတဲ့ စကားကို ‘‘တပည့္ေတာ္မွာ ေလာင္းလႉစရာ မရွိလို႔ ဘာမွ မေလာင္းလႉလိုက္ႏိုင္ေပမယ့္ အရွင္ဘုရားကို တပည့္ေတာ္တို႔ ေလးစားၾကည္ညိဳပါတယ္။ ခ်စ္ခင္ျမတ္ႏိုး တန္ဖိုး ထားပါတယ္ ဘုရား . . ..’’လို႔ အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုႏိုင္ပါတယ္။

‘‘ကန္ေတာ့ဆြမ္း’’ဆိုတဲ့ စကားထဲမွာ သိမ္ေမြ႔တဲ့ အလွတရားေတြ ပါ၀င္ေနသလို အ႐ုပ္ဆိုး အက်ည္းတန္ျခင္းေတြလည္း တစ္ခါတစ္ခါ ေတြ႔ရတတ္ပါတယ္။ စကားတစ္ခြန္းရဲ့ အဓိပၸာယ္ အဆိုးအေကာင္း အတိမ္အနက္ ဆိုတာကေတာ့ ေျပာဆိုသူ ၀ဒႏၲပုဂၢိဳလ္ရဲ့ အလိုဆႏၵ ရည္ရြယ္ခ်က္အတိုင္း ျဖစ္ရတာပါ။

 ရွင္ရဟန္းမ်ား ဆြမ္းလာရပ္တဲ့ အခါ တကယ္လႉစရာ မရွိလို႔ ‘‘ကန္ေတာ့ဆြမ္း’’ဆိုလိုက္ရတာ ရွိသလို လႉစရာ ရွိေပမယ့္ မလႉခ်င္လို႔ ဆြမ္းလာရပ္တာကို ၾကည့္မရလို႔ ‘‘ကန္ေတာ့ဆြမ္း’’လို႔ ေျပာခ်လိုက္တာလည္း ရွိႏိုင္တာပါပဲ။ ႏွေျမာလို႔, မလႉခ်င္လို႔ ‘‘ကန္ေတာ့ဆြမ္း’’ဆိုလိုက္တယ္ မစၧရိယျဖစ္ေရာ။ ဆြမ္းလာရပ္တာကို ၾကည့္မရလို႔ ‘‘ကန္ေတာ့ဆြမ္း’’ဆိုလိုက္တယ္ ေဒါသျဖစ္ေရာ . . .။ ဒီလို ဆိုျပန္ေတာ့လည္း ‘‘ကန္ေတာ့ဆြမ္း’’ တစ္ခုဟာ အကုသိုလ္ အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ဆက္စပ္ ေနျပန္ပါေရာလား။ ရွင္ရဟန္ေတြကေတာ့ ဘယ္လို ‘‘ကန္ေတာ့ဆြမ္း’’ပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ၾကည္ၾကည္ျဖဴျဖဴ ခံယူရပါတယ္။

ျမန္မာသာသနာ အ၀န္းအ၀ိုင္းကို ေက်းလက္နဲ႔ ၿမိဳ႕ျပလို႔ ႏွစ္ပိုင္းခြဲ ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ အ႐ုပ္ဆိုးတဲ့ ‘‘ကန္ေတာ့ဆြမ္း’’ေတြဟာ ၿမိဳ႕ျပမွာ ပိုေတြ႔ရပါတယ္။ ၿမိဳ႕ေနလူတန္းစာ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ လူေနမႈ အဆင့္မီေအာင္ အၿပိဳင္အဆိုင္ ႐ုန္းကန္ႀကိဳးစား ေနၾကရတာဆိုေတာ့ သာသနာနဲ႔ စိမ္းေနပါတယ္။ ဒီေတာ့ ကန္ေတာ့ဆြမ္း လြယ္လြယ္ဆိုျဖစ္တာေပါ့။ ရဟန္းသံဃာ အေရအတြက္ မ်ားတာလည္း ပါတာေပါ့။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ရဟန္းသာမေဏနဲ႔ နီးစပ္မႈ ရွိရင္ ဆြမ္းလာရပ္တဲ့ ကိုယ္ေတာ္ကို ‘‘ကန္ေတာ့ဆြမ္း’’ဆိုလိုက္ဖို႔ ႏႈတ္ေလးသြား ပါတယ္။

ကိုယ္ေတာ္ေတြ ဆြမ္းခံႂကြၾကတဲ့ အခါမွာ အတန္အသင့္ အရြယ္ရလာတဲ့ ကိုရင္ေတြနဲ႔ ဦးဇင္းေတြဟာ အရိပ္အကဲၾကည့္ၿပီး ဆြမ္းရပ္ၾကတာဆိုေတာ့ ‘‘ကန္ေတာ့ဆြမ္း’’နဲ႔ ႀကံဳရခဲပါတယ္။ အဆင္မသင့္လို႔ ႀကံဳရတယ္ ဆိုရင္လည္း သိပ္ အ႐ုပ္မဆိုးလွပါဘူး။ ဒီေတာ့ ၿမိဳ႕ျပက အ႐ုပ္ဆိုးဆိုး ‘‘ကန္ေတာ့ဆြမ္း’’နဲ႔ အမ်ားဆုံး ႀကံဳၾကရတာက ကိုရင္ငယ္ေလးေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔ ႀကံဳရတာလည္း ေစ်းဆိုင္ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္စတဲ့ လူေပါင္းစုံ စုေ၀းမိတဲ့ ေနရာေတြမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ထိုင္တဲ့ လူတစ္ေယာက္ဟာ ေတာ္႐ုံတန္႐ုံ သဒၶါတရားရွိတယ္၊ သာသနာေတာ္ကို အတန္အသင့္ ခ်စ္တတ္တယ္ ဆိုရင္ပဲ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္မွာ ေတြ႔ရတဲ့ ကိုရင္ငယ္ေလးေတြကို မုန္႔, ဒါမွမဟုတ္ ေငြအေႂကႊ ေပးလႉလိုက္တာပါပဲ။ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္မွာ ေတြ႔ရတဲ့ ကိုရင္ေလးေတြဟာ အေနအထိုင္ မသပ္မရပ္နဲ႔ အၾကည္ညိဳ မဲ့စရာေတြသာ မ်ားပါတယ္။ ဒီလို အလႉခံမ်ိဳးကိုေတာင္ ရက္ရက္ေရာေရာ ေပးလႉႏို္င္တဲ့ ဒကာဒကာမရဲ့ သာသနာစိတ္ဟာ ေပါ့ေသးေသး မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္မွာ ဆြမ္းရပ္တဲ့ ကိုရင္ေလးေတြဟာ ‘‘ကန္ေတာ့ဆြမ္း’’ရတာသာ မ်ားပါတယ္။

 ကိုရင္ေတြက တစ္ပါးလည္းမဟုတ္ ႏွစ္ပါးလည္းမဟုတ္ ဆိုေတာ့ လႉတဲ့သူလည္း အပါးေစ့ ဘယ္တတ္ႏိုင္ေတာ့မွာလဲ။ တစ္ခု, တစ္ခြက္, တစ္လိပ္ ေသာက္ဖို႔ မနည္းတိုင္းထြာ ေနရသူဟာ တစ္ပါးကႏွစ္ပါး, ႏွစ္ပါးကသုံးပါး ဘယ္လိုလုပ္ လႉႏိုင္ေတာ့မွာလဲ။ စိတ္ဓာတ္ သိမ္ေမြ႔တဲ့သူ, သာသနာခ်စ္စိတ္ ရွိတဲ့သူ ဆိုရင္ ‘‘ကန္ေတာ့ဆြမ္းပါ ဘုရား. . .’’လို႔ သိမ္သိမ္ေမြ႔ေမြ႔ ေလွ်ာက္ထားလိုက္႐ုံ ရွိေတာ့တာပဲ။

သာသနာနဲ႔ အလွမ္းေ၀းတဲ့သူ ဆိုရင္ေတာ့ လာရပ္တဲ့ ကိုရင္ကို မျမင္ခ်င္ဟန္ ေဆာင္ေနလိုက္မယ္၊ မ်က္ႏွာလႊဲ ေနလိုက္မယ္။ သေဘာေပါက္ရင္ ႂကႊေပေတာ့ေပါ့။ စိတ္ဓာတ္ မရင့္က်က္တဲ့သူ, ေထာင့္မက်ိဳးတဲ့သူ ဆိုရင္ေတာ့ မ်က္ေစာင္းထိုးလိုက္မယ္၊ အံက်ိတ္ျပလိုက္မယ္၊ လက္ခါထုတ္လိုက္မယ္။ အသံတိတ္ ‘‘ကန္ေတာ့ဆြမ္း’’ေတြေပါ့။ အ႐ုပ္ဆိုးလြန္းပါတယ္။ သာသနာေတာ္အတြင္း ဆရာဒကာ ဆက္ဆံေရးမွာ ဒီလို ေသြးႀကဲတဲ့ အျပဳအမူမ်ိဳးေတြ မရွိသင့္ပါဘူး။

ဒီေနရာမွာ အ႐ုပ္ဆိုတဲ့ ‘‘ကန္ေတာ့ဆြမ္း’’ေတြ မရွိသင့္ဘဲ ရွိေနတာဟာ သဒၶါမြဲတဲ့, ေစတနာမဲ့တဲ့ ဒကာဒကာမေတြေၾကာင့္ပဲလို႔ တစ္ဘက္သတ္ အျပစ္မဆိုသင့္ပါဘူး။ ေလာင္းလႉဖို႔ အသင့္ျပင္ထားတဲ့ ဆြမ္းအုပ္မရွိတဲ့ဆိုင္မွာ ဆြမ္းလာရပ္တယ္ ဆိုကတည္းက ကိုရင္ေလးေတြရဲ့ မ႐ိုးသားမႈလည္း ထင္ရွားေနပါၿပီ။ ေနရာမေရြး, ပုဂၢိဳလ္မေရြး ဆြမ္းအလႉခံတာ အျပစ္မဟုတ္ေပမယ့္ ကိုရင္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ဆိုင္ေတြမွာ ဆြမ္းရပ္ၾကတာဟာ ဆြမ္းရဖို႔ မဟုတ္ပါဘူး။ သူတို႔ ေမွ်ာ္လင့္ထားတာက ၀တၳဳေငြေၾကး ျဖစ္ပါတယ္။

ကိုရင္ေလးေတြ စာႀကိဳးစားရမယ့္ အရြယ္မွာ လာဘ္လာဘေနာက္ လိုက္ေနတာဟာ သူတို႔ေလးေတြရဲ့ မိုက္မဲမႈပဲလို႔ အျပစ္ေျပာလို႔လည္း မရေသးျပန္ပါဘူး။ တကယ္ေတာ့ သူတို႔ေလးေတြဟာ ၾကပ္ၾကပ္မတ္မတ္ ေစတနာနဲ႔ သြန္သင္ေပးမယ့္ ဆရာေကာင္း သမားေကာင္းနဲ႔ မေတြ႔ၾကရတဲ့အတြက္ သနားစရာေတာင္ ေကာင္းပါေသးတယ္။ အ႐ုပ္ဆိုးတဲ့ ‘‘ကန္ေတာ့ဆြမ္း’’ေတြ ကြယ္ေပ်ာက္သြားေအာင္ ဆိုင္စဥ္လွည့္ ဆြမ္းခံမယ့္အစား အိမ္စဥ္လွည့္ ဆြမ္းခံဖို႔ ကိုယ့္တပည့္ ကုိရင္ငယ္ကို သက္ဆိုင္ရာ ဆရာသမားေတြက သြန္သင္ေပးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ကိုရင္ေလးေတြ စာထဲ စိတ္၀င္စားေအာင္ ဆြဲေဆာင္ပုံသြင္းေပးလို႔ ရပါတယ္။ သူတို႔စ႐ိုက္ကိုလိုက္ၿပီး အလြယ္အခက္, ေအာင္ျမင္မႈ အနည္းအမ်ားေတာ့ ကြာမွာေပါ့။ ဆရာ့ေရွ႕မွာ တစ္ေန႔တာအတြက္ အလြတ္ျပန္ဆို ျပရမယ့္စာ တစ္ပိုင္းတစ္စကို စာရြက္ ေေသးေသးမွာ ေရး, စာရြက္ေလးကို သပိတ္ေပၚတင္ၿပီး ဆြမ္းခံႂကႊရင္း စာက်က္တတ္တဲ့ ကိုရင္ေလးေတြ ရွိပါတယ္။

တစ္ေန႔တစ္ခါ မွန္မွန္ စာျပန္ခိုင္းၿပီး တပည့္ကို ထိန္းကြပ္ေပးတာဟာလည္း ဆရားေကာင္း သမားေကာင္းတို႔ရဲ့ ဂုဏ္အဂၤါတစ္ရပ္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဆရာေကာင္း သမားေကာင္းရဲ့ သြန္သင္မႈေအာက္မွာ ေနခြင့္ရတဲ့, ကံေကာင္းတဲ့ ကိုရင္ေလးေတြဟာ စာေပကို စိတ္၀င္စားတတ္ၾကပါတယ္။ ဆိုင္ေတြမွာ ဆြမ္းရပ္ေလ့ မရွိပါဘူး။ သူတို႔အတြက္ အ႐ုပ္ဆိုးဆိုး ‘‘ကန္ေတာ့ဆြမ္း’’ေတြေၾကာင့္ မ်က္ႏွာငယ္ရတာမ်ိဳး မရွိပါဘူး။ ကိုရင္ေလး ေတြ မ်က္ႏွာငယ္ရတယ္ဆိုရင္ သာသနာေတာ္လည္း အသေရ ယုတ္ပါတယ္။

အမ်ိဳးဘာသာ သာသနာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ တစ္ႏွစ္, ႏွစ္ႏွစ္တင္ ၾကည့္လို႔ မရပါဘူး။ ေလးငါးေျခာက္ႏွစ္တင္လည္း ၾကည့္လို႔ မရပါဘူး။ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ မ်ိဳးဆက္ေပါင္းမ်ားစြာ ေမွ်ာ္ၾကည့္ရပါမယ္။ အနာဂတ္မ်ိဳးဆက္ ေကာင္းစားဖို႔ လူငယ္ေတြ အေရးႀကီးပါတယ္။ လူငယ္ေတြ ပညာေရးမွာ စိတ္၀င္စားဖို႔ လိုပါတယ္။ အနာဂတ္ကို ဦးေဆာင္မယ့္ လူငယ္ေတြ ပညာေရးမွာ စိတ္၀င္စား ေနရပါမယ္။ အနာဂတ္သာသနာေတာ္ တင့္တယ္ဖို႔ သာသနာ့မ်ိဳးဆက္သစ္ ကိုရင္ေလးေတြကို ဂ႐ုစိုက္ေပးၾကရပါမယ္။