Sunday, June 9, 2013

ေခတ္ဆန္မႈ ႏွင္႔ ေခတ္မီမႈ


ေခတ္ဆန္မႈ ႏွင္႔ ေခတ္မီမႈ 

ေခတ္ဆန္သည္ ေခတ္မီသည္ ဆုိေသာ စကားမ်ားကုိ သာမန္အားျဖင္႔ ေျပာဆုိေနၾက ေသာ္လည္း အနွစ္သာရ အတိမ္နက္ကုိ မကြဲမျပား ေဝဝါးေနတတ္ၾကပါသည္။
ေခတ္ဆန္သည္ ဆုိသည္မွာ ျဖစ္သင္႔ျဖစ္ထုိက္၊ ရွိသင္႔ရွိထုိက္သည္ထက္ ပုိလြန္၍ အစြန္းေရာက္၊ သရုပ္ပ်က္ေခတ္ဆန္ျခင္းကုိ ဆုိလိုသည္။ အခ်ဳိ႕ေသာ သာသနာ႔ ဝန္ထမ္း ရဟန္း သာမေဏတုိ႔သည္ ဟိရီ ၾသတၱပၸကုိမွ် မေစာင္႔စည္းပဲ လမ္းသရဲဆန္ ဆန္ ျပဳမႈေနထုိင္ၾကသည္။

ေခတ္ကာလ ေပၚလာသမွ် အတုကုိ ယူၾကသည္။ ဝိနည္း၊ စည္းကမ္း၊ သာသနာ႔စည္း ကမ္းမ်ားကုိ အေလးမထား ေဘးဖယ္ပစ္ၾကသည္။ “သီခ်င္းဆုိ၊ လက္ပတ္နာရီပတ္၊ လၻက္ရည္ဆုိင္ထုိင္၊ စတိတ္ရႈိးၾကည္႔၊ ကာရာအုိေက ဝင္ဆုိ၊ လမ္းသြားရင္း စီးကရက္ ေသာက္၊ ခ်ဲနံပါတ္ေပး၊ ခ်ဲထုိး၊ စက္ဘီးစီး၊ ကားေမာင္း၊ သာသနာနွင္႔ မေလ်ာ္ေသာ ဝတ္ဆင္ျခင္း၊ စီးနင္းျခင္း” စေသာ ရုပ္ပ်က္ဆင္းပ်က္ သရုပ္ပ်က္ အျပဳမႈမ်ားသည္ ေခတ္ဆန္ေသာ အျပဳမႈမ်ားျဖစ္သည္။

အခ်ဳိ႕မွာ ခရစ္ယာန္ေတြ႕လွ်င္ ခရစ္ယာန္ဓမၼေတးကုိပင္ လုိက္ဆုိၾကသည္။ ဤသည္ကုိ ရည္ညြန္း၍ ေရွးဆရာေတာ္ၾကီးတစ္ပါးက- ေခတ္ဆန္လွ်င္ ခရစ္ယာန္ျဖစ္ ဟုဆုိခဲ႔သည္။
ဤကဲ႔သုိ႔ သာသနာေတာ္နွင္႔ မေလွ်ာ္ေသာ အစြန္းေရာက္ ေခတ္ေပၚအျပဳမႈမွန္သမွ် လုိက္လုပ္ျခင္းမ်ားကုိ ေခတ္ဆန္သည္ ဟုဆုိလို ျခင္းျဖစ္သည္။ ဤေခတ္ဆန္ျခင္းမ်ဳိးကုိ သာသနာ႔ဝန္ထမ္း ရဟန္း သာမေဏမ်ား မလုပ္သင္႔ပါ၊ အတုမယူသင္႔ပါ၊ အတုယူ၍ လုိက္လုပ္လွ်င္ သာသနာပ်က္စီးရာ ပ်က္စီးေၾကာင္းျဖစ္နုိင္ပါသည္။

တာဝန္ရွိသူ ဆရာသမားမ်ားက အဆုိပါ ေခတ္ဆန္သည္႔ တပည္႔မ်ားကုိ ၾကပ္ၾကပ္မတ္ မတ္ ထိန္းသိမ္းေပးရမည္၊ ျပဳျပင္ေပးရမည္။ သို႔မွသာ အတတ္လည္းသင္၊ ပဲ႔ျပင္ဆုံးမ၊ သိပၸမခ်န္၊ ေဘးရန္ဆီးကာ၊ သင္႔ရာအပ္ပုိ႔၊ ဆရာတုိ႔၊ က်င္႔ဖုိ႔ ဝတ္ငါးျဖာ- ဟူေသာ ဆရာ႕ က်င္႔ဝတ္ ေက်ပြန္နုိင္ပါမည္။

တပည္႔မ်ားကလည္း ဆရာသမား၏ ေကာင္းရာေကာင္းေၾကာင္း မပ်က္စီးရာ မပ်က္စီး ေၾကာင္း တုိးတက္ရာတုိးတက္ေၾကာင္း ဆုံးမပဲ႔ျပင္မႈကုိ ေလးေလးစားစား လိုက္နာမွ သာလွ်င္ ညီညာထၾကြ ဆုံးမနာယူ- စေသာ တပည္႔က်င္႔ဝတ္ ေက်ပြန္ေသာ တပည္႔ ေကာင္းမ်ားျဖစ္နုိင္ပါမည္။
ေလာက၌ ႀကီးပြါးတုိးတက္မႈ မွန္သမွ်သည္ မ်ားေသာအားျဖင္႔ ေကာင္းရာ ေကာင္း ေၾကာင္း ညႊန္ျပဆုံးမမႈကုိ မွတ္သားနာယူ လုိက္နာျခင္းျဖင္႔သာ ၿပီးစီးရသည္။

လူငယ္တုိ႔အတြက္ကား….. ဆုံးမနာယူျခင္းျဖင္႔သာ ကိစၥၿပီးစီးရသည္။ ထုိေၾကာင္႔ ဆရာ သမားမ်ားကလည္း ေျပာဆုိဆုံးမသင္႔သည္ကုိ ေျပာဆုိဆုံးမရမည္၊ လမ္းညႊန္ေကာင္း ေပးရမည္၊ တပည္႔မ်ားကလည္း ဆရာသမားမ်ား၏ ဆုံးမပဲ႔ျပင္မႈ လမ္းညႊန္မႈတုိ႔ကုိ က်ဳိးႏြံစြာ လုိက္နာၾကရမည္။ သုိ႔မွသာ ပစၥဳပၸန္ သံသရာ နွစ္ျဖာ တုိးတက္ၾကေပမည္။

အေရာင္းအဝယ္မွားလွ်င္ တစ္ခ်က္ဒုကၡေရာက္မည္၊
လင္ယူမွားလွ်င္ တစ္သက္ ဒုကၡေရာက္မည္၊
ဆရာမွားလွ်င္ တစ္သံသရာလုံး ဒုကၡေရာက္မည္။
အဇာတသတ္သည္ ဆရာေဒဝဒတ္ေၾကာင္႔ ယေန႔တုိင္ေအာင္ ဒုကၡေရာက္ေနဆဲ ျဖစ္ သည္။ ထုိေၾကာင္႔ ဆရာသမားမ်ားကလည္း ေကာင္းရာ ေကာင္းေၾကာင္း ညႊန္ျပရမည္႔ တာဝန္ရွိသည္။ တပည္႔မ်ားကလည္း ဆရာ႔စကားကုိ ေျမဝယ္မက် လုိက္နာဖုိ႔ တာဝန္ ရွိသည္။ သုိ႔မွသာ ဆရာေကာင္း တပည္႔ပန္းေကာင္းပန္ ရမည္ ျဖစ္သည္။

ေခတ္မီမႈ
ေခတ္- ဆုိသည္မွာ မိမိပါဝင္ပတ္သတ္ေနေသာ အေျခအေနနွင္႔ အခ်ိန္အခါ ျဖစ္သည္။ မီ- ဆုိသည္မွာ ျပည္႔မီျခင္း၊ ထိေရာက္ျခင္း၊ ဝင္ဆံ႔ျခင္း အထြတ္အထိပ္ေရာက္ျခင္း ထပ္တူထပ္မွ် ျဖစ္ျခင္း ေနာက္က် မက်န္ျခင္း စသည္တုိ႔ျဖစ္သည္။
ေခတ္မီ- ဆုိသည္မွာကား ေခတ္ကာလ အေျခအေန ေဒသအေျခအေန ဟူေသာ ကာလံ၊ ေဒသံနွင္႔ လုိက္ေလ်ာညီေထြျဖစ္ေအာင္ က်င္႔သုံးတတ္မႈ၊ အံဝင္ခြင္က်ျဖစ္မႈ ေအာင္ျမင္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္နုိင္မႈ အမ်ားလက္ခံနုိင္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္နုိင္မႈ စသည္ တုိ႔ ျဖစ္သည္။

ေလာကုတၱရာ အေရးပင္ျဖစ္ေစကာမႈ ကာလံေဒသံနွင္႔ လုိက္ေလ်ာညီေထြရွိဖုိ႔ လိုအပ္ သည္။
ဥပမာ- သမာပတ္ဝင္စားရာ၌ပင္ လူ႕ျပည္၌ျဖစ္လွ်င္ ၇-ရက္ထက္ ပုိ၍မဝင္စားနုိင္၊ ျဗဟၼာ႔ျပည္၌ကား အလုိရွိသေလာက္ ဝင္စားနုိင္သည္။ အျခားေသာ ေလာကုတၱရာေရး ရာတုိ႔၌ လည္း ေဆာင္း၊ ေႏြ မုိး- ကာလ၊ နံနက္ ေန႔ ည-ကာလ၊ လူ႕ျပည္ နတ္ျပည္ စေသာ ေဒသ၊ ၿမိဳ႕ ရြာ ေတာ စေသာ ေဒသ တုိ႔အားေလ်ာ္စြာ လုိက္နာက်င္႔သုံးရသည္။

ဤသည္ကုိ သမၸဇဥ္တရား ၄ပါးဟုလည္းေကာင္း၊ ဌာနာဌာန ေကာသလႅဥာဏ္- ဟု လည္းေကာင္း က်မ္းဂန္မ်ား၌ အဆုိရွိသည္။ ေဖာ္ျပခဲ႔သည္႔အတုိင္း ေလာကုတၱရာေရး မွာပင္ အေျခအေနႏွင္႔ အခ်ိန္အခါ လုိက္ေလ်ာညီေထြရွိဖုိ႔ လုိအပ္ေသးလွ်င္ ေလာကီ ေရးရာမ်ား၌ကား အထူးေျပာစရာ မလိုေတာ႔ေပ။

သာသနာျပဳရာ၌ ေလာကသား ရဟန္း ရွင္ လူမ်ားအတြက္
ပရိယတ္ = အသိ
ပဋိပတ္ = အက်င္႔မ်ားကုိ ျဖန္႔ေဝေပးျခင္းျဖစ္၍ မ်ားေသာအားျဖင္႔ ေလာကီေရးရာမ်ား သာ ျဖစ္သည္၊ ေဝေနယ် စရုိက္နွင္႔ ေလ်ာ္ေအာင္ ေဟာရသည္၊ ေျပာရသည္၊ သိမ္းသြင္းရသည္။ ေလွနံဓားထစ္ တသတ္မတ္တည္း က်င္႔သုံး၍မရ၊ ဒူးေနရာ ဒူး၊ ေတာ္ေနရာ ေတာ္၊ က်င္႔သုံးရသည္။
တရားေဟာရာ၌လည္း မဂၤလာေဆာင္မွာ အသုဘတရား ေဟာလုိ႔မရသလို ရွင္ျပဳအလွဴ ၌လည္း ကထိန္တရားေဟာလုိ႔ မသင္႔ျမတ္လွေပ။

ဘုရားရွင္သည္ပင္ ေဝေနယ်တုိ႔၏ အဇၥ်ာသယနွင္႔ စရုိက္ကုိလိုက္၍ တရားေဟာၾကားရ ေသးသည္။
စရုိက္ကုိ မသိပဲ ေနာင္ေတာ္ျဖစ္သူ၏ အတင္းအၾကပ္ စာက်က္ခုိင္းမႈေၾကာင္႔ ရွင္စူဠပန္ သည္ တစ္ဂါထာမွ်ကုိပင္ တစ္ဝါတြင္းလုံး က်က္မရပဲ အခ်ည္းနွီး ျဖစ္ခဲ႔ရသည္။ အရွင္သာရိပုတၱရာ မေထရ္ျမတ္ႀကီးသည္ပင္ ပန္းထိမ္သည္ ျဖစ္ခဲ႔ဖူးေသာ အမ်ဳိးသား တစ္ေယာက္အား ကမၼ႒ာန္းေပး မွားခဲ႔မႈေၾကာင္႔ ထုိအမ်ဳိးသား အခ်ိန္ကုန္လူပန္း အက်ဳိး မရ ျဖစ္ခဲ႔ရဖူးသည္။

စာသင္တုိက္မ်ား စာသင္ စာခ်ရာ၌လည္း ေခတ္နွင္႔ အံဝင္ခြင္က်ျဖစ္ေအာင္ သင္ၾကား ပို႔ခ်ေပးဖုိ႔ လုိအပ္သည္။ ယေန႔စာသင္သားတုိ႔ကို ယေန႔စနစ္နွင္႔ သင္ၾကားေပးမွသာ လွ်င္ ထိေရာက္ေအာင္ျမင္နိုင္သည္။ စာသင္သားက ယေန႔စာသင္သား စနစ္က လြန္ခဲ႔ ေသာ နွစ္ေပါင္း တစ္ေထာင္ေက်ာ္က စနစ္ျဖစ္ေနလွ်င္ လူနွင္႔မူ မကုိက္ညီျခင္းေၾကာင္႔ အက်ဳိးျဖစ္ထြန္းသင္႔သေလာက္ မျဖစ္ထြန္းတတ္ေပ။

သု၊ စိ၊ ပု၊ ဘာ၊ ဝိ၊ လိ၊ သိ၊ ဓာ၊ အကၡရာစြဲသုံး၊ ဤရွစ္လုံးကုိ၊ သီကုံးပန္းသြင္၊ ေန႔တုိင္း ဆင္ေလာ႔ စေသာ မူစနစ္မ်ဳိးကား အခ်ိန္တုိင္း၌ လုိအပ္သည္။ ယေန႔တုိင္ေအာင္ ေခတ္မီေနေသးသည္။
ေပ၊ ကညစ္၊ ပုရပုိက္၊ မီးေသြးသုတ္ သစ္သားသင္ပုံး၊ ကန္႔ကူဆံစေသာ စနစ္မ်ားကုိ ယခုေခတ္လူမ်ား မသုံးေတာ႔၊ သုံးေနလွ်င္လည္း ေခတ္မမီေတာ႔ေပ။

သတိ သမာဓိ အားေကာင္းေသာ ေရွးေခတ္က နားတခုတည္းကုိ အသုံးျပဳ၍ ညဥ္႔ေမွာင္ထဲ၌ ညဝါ ပုိ႔ခ် ခဲ႔သည္။ သူ႔ေခတ္ သူ႕အေျခအေနနွင္႔ ေအာင္ျမင္ခဲ႔ပါသည္။
သတိ သမာဓိ အားနည္း လာေသာ ယေန႔ေခတ္၌ကား နားတစ္ခုတည္းကုိ အသုံးခ်ရုံနွင္႔ မလုံေလာက္ေတာ႔ေပ။

စကားလုံးတစ္ေသာင္း ပုံေကာင္းတစ္ခု
“ စကားလုံးတစ္ေသာင္း ပုံေကာင္းတစ္ခု” ဆုိသကဲ႔သုိ႔ မ်က္စိေရာ နားေရာ နွစ္ခုလုံး အသုံးခ်လ်က္ နႈတ္ကလည္းေျပာ ေဘာမ်ား ပိတ္ကားမ်ား ဇယားမ်ားျဖင္႔ ဆြဲေဆာင္ သင္ၾကားေနမႈမ်ားက ပုိမုိေအာင္ျမင္ေနသည္မွာ လက္ေတြ႕ပင္ျဖစ္သည္။

ရူပေလာေက ပန ဃာနာဒိတၱယံ နတိၳ
ဆုိသည္႔အတုိင္း ငါးျဖာအာရုံ ကာမဂုဏ္ကုိ မလိုလားေသာ ရူပျဗဟၼာမ်ားသည္ပင္ ဘုရားဖူးျခင္း တရားနာျခင္း စေသာအက်ဳိးထူးလုပ္ငန္းမ်ားအတြက္ မ်က္စိနွင္႔နား လုိအပ္ေနေသးသည္။ စာသင္ၾကားရာ တရားေဟာရာတုိ႔၌ မ်က္စိနွင္႔နား နွစ္မ်ဳိးစလုံးကုိ အသုံးခ်ဆြဲေဆာင္မွသာ ပုိ၍ ထိေရာက္ ေအာင္ျမင္နုိင္ပါသည္။

သာသနာျပဳလုပ္ငန္းလုပ္ရာ၌ ကာလံ ေဒသံနွင္႔ ကုိက္ညီေအာင္ ျပဳလုပ္မွသာ ေအာင္ ျမင္ေသာ သာသနာျပဳ လုပ္ငန္းျဖစ္နုိင္သည္။ ယေန႔ေခတ္အခါမွာ ရွိေနေသာ ပုဂၢဳိလ္မ်ား ကုိ မိမိအလိုသို႔ ပါေအာင္ သိမ္းသြင္းရာ၌ ယေန႔အေျခအေန ယေန႔အခ်ိန္အခါနွင္႔ ကုိက္ ေအာင္ သိမ္းသြင္းရမည္။ ဤသည္ကုိ ေခတ္မီသည္ ဟုဆုိသည္။ ေခတ္နွင္႔ေလ်ာ္ ေအာင္ သိမ္းသြင္းနည္းမ်ဳိးကုိ ဆုိလိုသည္။ သာသနာနွင္႔ မေလ်ာ္ေသာ ေခတ္ဆန္မႈမ်ဳိး ကုိ ဆုိလုိသည္မဟုတ္။

သာသနာသက္တမ္း သတ္မွတ္ရာ၌--- သာသနာ ၅၀၀၀ စေသာသတ္မွတ္ခ်က္သည္ အခ်ိန္တုိင္း ေနရာတုိင္း မကုိက္ညီနုိင္၊ ဤသတ္မွတ္ခ်က္မ်ဳိးသည္ ေခတ္မီေသာ သတ္ မွတ္ခ်က္မ်ဳိး မျဖစ္နုိင္ေပ။
“ ေကာင္းစြာ က်င္႔ႀကံေနသမွ် ဤေလာက၌ ရဟႏာၱ မဆိတ္သုဥ္း” ဟူေသာ ဒီဃ နိကာယ္ မဟာပရိနိဗၺာနသုတ္၌ ျမတ္စြာဘုရား မိန္႕ၾကားေတာ္မူအပ္ေသာ သတ္မွတ္ ခ်က္သည္ မည္သည္႔အေျခအေန မည္သည္႔အခ်ိန္အခါမဆုိ ကုိက္ညီေနသည္။ ေခတ္မီ ေသာ သတ္မွတ္ခ်က္ျဖစ္သည္။

စာေပသင္ၾကားျခင္း စီမံခန္႔ခြဲျခင္း ဆက္ဆံျခင္း ေဟာေျပာျခင္း ေရးသားျခင္း ထိန္းသိမ္း ျခင္း စေသာ အရာခပ္သိမ္း၌ လက္ရွိေခတ္အေျခအေနနွင္႔ မဆန္႔က်င္႔ေနသမွ် လုိက္ ေလ်ာညီေထြျဖစ္ေနသမွ် ေခတ္မီသည္ဟု ဆုိရမည္။ ေခတ္နွင္႔ ဆန္႔က်င္ေနလွ်င္ ေခတ္ နွင္႔ အံမဝင္လွ်င္ ေခတ္ေနာက္က်ေနမည္သာျဖစ္သည္။ ေခတ္မမွီပဲ ေခတ္ေနာက္က် ေနသူသည္ လက္ရွိေခတ္၌ ေအာင္ျမင္ေအာင္ သာသနာျပဳနုိင္မည္မဟုတ္။

အဂၤလိပ္ဘာသာကုိ နားလည္သူကုိ အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင္႔ သာသနာျပဳရမည္။ ဂ်ပန္ ဘာသာကုိသာ နားလည္သူကုိလည္း ဂ်ပန္ဘာသာျဖင္႔ သာသနာျပဳရမည္။ အဂၤလိပ္စာ၊ ဂ်ပန္စာ စသည္႔ နုိင္ငံျခားဘာသာရပ္မ်ား သင္ယူသူတုိင္းကုိ ေခတ္ဆန္ေသာအလုပ္ သာသနာဖ်က္ အလုပ္ ဟု မဆုိသင္႔ေပ။

အရာရာတုိင္း၌ ဝင္ဆန္႔သူ အျမင္က်ယ္သူမ်ားကုိ ေခတ္မီသူမ်ားဟု ဆုိရေပမည္။
ျမင္မွ-
ျမင္ မျမင္ကုိ
ျမင္သည္
ဟု ဆုိေသာ ဝပၸေထရဂါထာ စကားကဲ႔သုိ႔ မ်က္ေစ႔ေကာင္းသူသည္ မ်က္ေစ႔ေကာင္းသူ မေကာင္းသူ အားလုံးကုိ ျမင္နုိင္သည္။

သိမွ
သိ မသိကုိ
သိသည္
ဟူေသာ ဒီပဲရင္းဆရာေတာ္ အဆုိကဲ႔သုိ႔
အသိညဏ္ရွိသူသည္
အသိညဏ္ရွိသူ မရွိသူ
အားလုံးကုိ သိနုိင္သည္။

အျမင္က်ယ္သူသည္သာ အရာရာ၌ ဝင္ဆံ႔နုိင္သည္။ အျမင္က်ယ္သည္႔အတုိင္း အေျခအေနနွင္႔ အခ်ိန္အခါ ကုိက္ညီေအာင္ ေဆာင္ရြက္တတ္သူသည္ ေခတ္မီသူ ျဖစ္သည္။
အျမင္က်ဥ္းေျမာင္းလ်က္ ေလာကကုိ အရြဲ႕တုိက္ၿပီး အေျခအေနနွင္႔ အခ်ိန္အခါ ကုိက္ ညီေအာင္ မေဆာင္ရြက္တတ္သူသည္ကား ေခတ္မီသူမဟုတ္ ေခတ္ေနာက္က်သူ သာျဖစ္သည္။ ေလာက၌ ဝင္ဆံ႔မည္ မဟုတ္၊ ေလာကအျပင္ဘက္ ေရာက္ေနမည္သာ ျဖစ္သည္။

ထုိေၾကာင္႔
၁။ ပရိယတ္ျဖင္႔ သာသနာျပဳသည္ျဖစ္ေစ
၂။ပဋိပတ္ျဖင္႔ သာသနာျပဳသည္ ျဖစ္ေစ
အျမင္က်ယ္သူ၊ ေခတ္မီသူျဖစ္မွသာ မိမိ၏ သာသနာျပဳလုပ္ငန္း ေအာင္ျမင္မည္ျဖစ္ ေၾကာင္း တင္ျပရင္း… “ ေခတ္ဆန္မႈနွင္႔ ေခတ္မီမႈ” ေဆာင္းပါးကုိ နိဂုံးခ်ဳပ္အပ္ပါ သတည္း။

ဆရာေတာ္ ဦးတိေလာကာဘိ၀ံသ
(၂၀၀၂-ခုနွစ္၊ ေဖေဖာ္ဝါရီလထုတ္၊ ရန္ကုန္တုိင္း၊ ကြမ္းၿခံကုန္းၿမိဳ႕ မစုိးရိမ္ပရိယတၱိစာသင္တုိက္၊ ေရႊရတု ေမာ္ကြန္းစာေစာင္နွင္႔ ၂၀၀၃-ခုနွစ္ ဇန္နဝါရီလထုတ္၊ ျမတ္သတိဝါဒီ သဒၶမၼမဂၢဇင္းတုိ႔မွ)

http://www.inseinywama.info