လူႏႇင့္ လူ႔ယႏၲရား
လူ႔ဘ၀၌ မႇတ္မႇတ္ရရေပ်ာ္စရာတုိ႔ကို ျပန္ေျပာင္းေတြးၾကည့္မိလွ်င္ ကေလးဘ၀က
အေတြ႔အႀကံဳတုိ႔က ေနရာယူေနတတ္သည္။ ေပ်ာ္စရာ အေကာင္းဆုံးဘ၀က ကေလးဘ၀ဟု
ထင္ပါရဲ႕၊ ကေလးဘ၀မႇာ စိတ္ပ်က္စရာေတြပါလားဟု မသိ၊ မေတြ႔၊ မႀကံဳေသးေတာ့
စိတ္ကမပ်က္ေသး၊ လူႀကီးဘ၀မႇာ သိတတ္လာေတာ့ စိတ္ပ်က္စရာေတြ ျမင္ရ၊ ေတြ႔ရ၊
ႀကံဳရသည္ကမ်ားလာေတာ့ စိတ္ကပ်က္ရေလၿပီ။
အညာေဒသ ေတာရြာဓေလ့က ဆုန္ေညာင္ေရသြန္းပြဲဆိုလွ်င္ အၿငိမ့္ပြဲပါတတ္သည္။ ခ်မ္းသာေသာ ရြာေတြက ဇာတ္ပြဲထည့္ၾကသည္။ ဘုန္းတန္ခုိးႀကီးေသာ ဆရာေတာ္မ်ား ပ်ံေတာ္မူလွ်င္ အၿငိမ့္ပြဲ၊ ဇာတ္ပြဲ၊ ဧယင္က်ဴးပြဲေတြႏႇင့္ ၿခိမ့္ၿခိမ့္သဲ စည္ကားလႇသည္။ ကထိန္ပြဲမ်ဳိးဆိုလွ်င္ေတာ့ ၿမိဳ႕က မင္းသမီးတစ္လက္ႏႇစ္လက္ငႇားၿပီး ရြာက ကာလသားတုိ႔ႏႇင့္ အၿငိမ့္ကေလ့ရႇိၾကသည္။
အၿငိမ့္ပြဲဇာတ္ပြဲရႇိလွ်င္ ရြာဦး ရြာထိပ္က လယ္ကြင္းက်ယ္က်ယ္မႇာ အၿငိမ့္ခုံ၊ ဇာတ္ခုံေဆာက္ေလ့ရႇိၾကသည္။ အၿငိမ့္ခုံ၊ ဇာတ္ခုံပႏၷက္ခ်ပြဲကြင္းသတ္မႇတ္ၿပီဆုိလ်င္ ရြာထဲက အမ်ဳိးသမီးမ်ား၊ ကေလးမ်ား၊ ပြဲခင္းထဲမႇာ ေနရာဦးၾကသည္။ ဖ်ာ စုတ္ကေလးေတြခင္း၊ ငုတ္ျဖင့္႐ုိက္ထားၿပီး သူ႔ေနရာ ကိုယ့္ေနရာ သတ္မႇတ္ထားၾကသည္။ ေနရာဦးရင္းႏႇင့္ ေနရာလုရန္ျဖစ္ၾကသည္လည္း ရႇိသည္။
အၿငိမ့္ခုံ ဇာတ္ခုံေရႇ႕ေပ ၁၀၀၊ ၁၅၀ ပတ္လည္ခန္႔မႇာ ဖ်ာခင္း၍ ၾကည့္ၾကသည္။ ထုိေဘးပတ္လည္မႇာ တန္းလ်ားေတြခင္း၍ ၾကည့္ၾကသည္။ ထုိ႔ေနာက္မႇာ ခုတင္၊ ထုိ႔ေနာက္မႇာေတာ့ ႏြားလႇည္းေတြထုိး၍ ၾကည့္ၾကသည္။ ႏြားလႇည္းေတြ ကေတာ့ တျခားရြာေတြက လာၾကတာမ်ားသည္။ ထုိ႔အျပင္မႇာေတာ့ ပြဲေစ်းတန္းေတြရႇိသည္။ ပြဲေစ်းတန္းမႇာ ေညႇာ္နံ႔မ်ဳိးစုံတသင္းသင္းႏႇင့္ ပြဲေစ်းေလ်ာက္ရသည္က ပြဲ၏အရသာ တစ္ပါးျဖစ္သည္။
ေနရာတုိင္း ကိစၥတုိင္းမႇာ လူအတြက္ ေနရာတစ္ခုလိုအပ္လ်က္ရႇိသည္။ ေလယာဥ္၊ ကား၊ ရထား စသည္တုိ႔ႏႇင့္ ခရီးသြားရာမႇာ ခုံနံပါတ္ႏႇင့္ သတ္သတ္မႇတ္မႇတ္ေငြေၾကးေပး၍ ၀ယ္ထားရသည္။ ခုံနံပါတ္ သတ္သတ္မႇတ္မရႇိေသာ ဘတ္စ္ကားတုိ႔၊ သေဘၤာတုိ႔လို ေနရာမ်ဳိးမႇာေတာ့ ေနရာလုေလ့ရႇိၾကသည္။ လူေတြမႇာ ေနရာတစ္ခုက ကိစၥတုိင္းမႇာ လိုအပ္ေနပါသလား။
ႏြားေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္အတြက္ ႏြားေက်ာင္းဖုိ႔ လယ္ကြင္း၊ ႏြားစားက်က္ျမက္စားက်က္ လိုအပ္သည္။ ေတာင္သူလယ္သမားတုိ႔အတြက္ ထြန္ယက္စုိက္ပ်ဳိးလုပ္ကိုင္စားေသာက္ဖုိ႔ လယ္ယာေျမလိုအပ္သည္။ ဆြမ္းခံရဟန္းအဖို႔ ဆြမ္းခံရြာ ေဂါစရဂါမ္ လိုအပ္သည္။ ေခတ္ပညာတတ္ဘြဲ႔ရ တစ္ေယာက္အဖုိ႔ သူ႔ဘြဲ႔၊ သူ႔ပညာရပ္ႏႇင့္ အံ၀င္ခြင္က်ျဖစ္ေသာ အလုပ္အကိုင္ေနရာတစ္ေနရာ လိုအပ္သည္။
"ငယ္စဥ္အခါ ပညာရႇာ၊ ပညာ ေရႊအိုးလူမခိုး"ဟူေသာ ဆုိ႐ုိးအတုိင္း ပထမအရြယ္ငယ္စဥ္မႇာ ပညာရႇာၾကရ၊ ပညာသင္ၾကရသည္။ ေဆးလိုင္း၊ အင္ဂ်င္နီယာလိုင္း စသည္ျဖင့္ ရမႇတ္အလိုက္ ေက်ာင္းေတြတက္၊ စာေတြက်က္ၾကရသည္။ ယခုေခတ္မႇာ သားသမီးပညာတတ္ဖုိ႔ မိဘက ေရႊအိုးထမ္းၿပီးေနာက္က လုိက္ေနၾကရလို႔ ပညာေရႊအိုးဟူေသာ အဆုိကို တစ္မ်ဳိးတစ္ဖုံ အဓိပၸါယ္ေဖာ္လာၾကသည္။
ယခုေခတ္မႇာ ေက်ာင္းသားေလးေတြခမ်ာ ေက်ာင္းႏႇင့္က်ဴရႇင္၊ က်ဴရႇင္ႏႇင့္ေက်ာင္း လုံးလည္ခ်ာလည္လိုက္ေနတာမုိ႔ ကိုယ္ပိုင္လြတ္လပ္ခ်ိန္၊ ကစားခ်ိန္ေတာင္ သိပ္မရႇိရႇာၾကေတာ့၊ ပင္ပန္းဆင္းရဲစြာ ပညာသင္ေနၾကရ ရႇာေနၾကရသည္။ အဘယ္အတြက္ ပါနည္း။ နည္းနည္း၊ ရႇင္းရႇင္းေျပာလ်င္ အမ်ားစုမႇာ ရာထူးဌာနႏၲရဟူေသာ ေနရာေကာင္းေလးတစ္ခုရဖုိ႔ အတြက္ျဖစ္သည္။ တစ္နည္းဆုိေသာ္ ကိုယ့္ပညာႏႇင့္ အံ၀င္ခြင္က် ေနရာတစ္ခုရဖုိ႔အတြက္ ျဖစ္သည္။
ေနရာတုိင္း၌ အေရးႀကီးဆုံးက လူႏႇင့္ေနရာ အံ၀င္ခြင္က်ျဖစ္ဖုိ႔ လူမႇန္ေနရာမႇန္ျဖစ္ဖုိ႔သာ ျဖစ္သည္။
လူဦးေရက လ်င္ျမန္စြာတုိး၍လာ၊ အလုပ္အကိုင္ေနရာေတြက တုိးမလာ၊ လူႏႇင့္ေနရာ၊ လူကမ်ား၊ ေနရာကရႇား၊ လူေတြကို ေနရာမေပးႏိုင္ေတာ့၊ အလုပ္အကိုင္မေပးႏိုင္ေတာ့၊ ေငြကုန္ေၾကးက်ခံပညာေတြသင္ထား၊ ေက်ာင္းကၿပီး အလုပ္အကိုင္ကမရႇိ၊ တကယ့္ ျပႆနာႀကီးျဖစ္ေနသည္။ ေက်းလက္ေတြမႇာလည္း လူဦးေရေတြက တုိးလာ၊ ရြာကိုခ်ဲ႕၍ တိုးခ်ဲ႕ေနထိုင္လာ၊ လုပ္ကိုင္စားစရာ လယ္ယာေျမကြက္က က်ဥ္းေျမာင္းလာႏႇင့္အမ်ားစုမႇာ ေရႇးတုန္းကလို ေခ်ာင္ေခ်ာင္လည္လည္ မရႇိရႇာၾကေတာ့။
နံရံထက္က နာရီသည္ အခ်ိန္ မႇန္မႇန္သြားေနသည္။ လည္ပတ္ေနသည္။ ထုိသို႔ လည္ပတ္ႏုိင္ဖုိ႔ အတြင္းက ဘီးေလးေတြမႇာ ေခြးသြားစိတ္ေလးေတြ သူ႔ေနရာႏႇင့္သူ အံ၀င္ခြင္က်ရႇိေနဖုိ႔လိုသည္။ ေခြးသြားစိတ္ေလးေတြ အံ၀င္ခြင္က်မျဖစ္လွ်င္ ထုိ နာရီမလည္ပတ္ႏိုင္ေတာ့၊ မသြားေတာ့၊ ထုိအခါမႇာ ထိုနာရီကို ပ်က္သြားၿပီဟု သတ္မႇတ္သည္။
အလုပ္လုပ္ေနေသာ သို႔မဟုတ္ လည္ပတ္ေနေသာ စက္ပစၥည္းမႇန္သမွ် အေသးစိတ္ပစၥည္းေတြ သူ႔ေနရာႏႇင့္သူ အံ၀င္ခြင္က်ရႇိေနဖုိ႔လိုသည္။ ရႇိေနရမည္။ အံမ၀င္ခြင္မက်၊ အံေခ်ာ္ေနလ်င္ ထုိစက္အလုပ္မလုပ္ေတာ့၊ ထုိစက္ပ်က္သြားေတာ့သည္။
လူ႔ခႏၶာကိုယ္ ယႏၲရားႀကီးမႇာလည္း ေသြးေလလည္ပတ္မႈ မႇန္ကန္မႇ ထုိခႏၶာကိုယ္ႀကီး က်န္းမာသည္။ ထုိ ခႏၶာကိုယ္ႀကီးပုံမႇန္လည္ပတ္ႏိုင္သည္။ ေသြးေလလည္ပတ္မႈမႇန္ဖုိ႔ အဆုတ္၊ အသည္း၊ ႏႇလုံး၊ ေက်ာက္ကပ္၊ အစာအိမ္စသည့္ အတြင္းက လီစာေတြ သူ႔ေနရာႏႇင့္သူ အံ၀င္ခြင္က်ရႇိေနဖုိ႕လိုသည္။
ေဘာလုံးကြင္းထဲ၌ ေဘာလုံးကန္ၾကရာတြင္ ဟိုဘက္သည္ဘက္ လူ ၁၁ ေယာက္စီ ပါရႇိသည္။ ဂိုးသမား၊ ေနာက္တန္း၊ အလယ္တန္း၊ ေရႇ႕တန္းတုိ႔၌ သူ႔ေနရာႏႇင့္ သူအံ၀င္ခြင္က်ရႇိဖုိ႔လိုသည္။ ဂိုးသမားက လက္စြမ္းျပႏုိင္ရမည္။ ကြင္းထဲက တစ္ဖက္ ၁၁ ေယာက္စီကလည္း ေျခစြမ္းျပႏုိင္ရမည္။ သူ႔ေနရာႏႇင့္ သူ အံ၀င္ခြင္က်ျဖစ္သျဖင့္ တစ္သင္းလုံး ေျခစြမ္းျပႏုိင္မႇသာ ေအာင္ျမင္မႈကို ေမွ်ာ္မႇန္းႏိုင္သည္။
ယခုေခတ္ ကိုယ့္ႏိုင္ငံ၊ ကိုယ့္ရပ္ရြာတြင္ စား၀တ္ေနေရးအတြက္ ရႇာေဖြလုပ္ကိုင္ရတာ အဆင္မေျပလို႔ တျခားတစ္ႏိုင္ငံ၊ တျခားေဒသသြား၍ ရႇာေဖြလုပ္ကိုင္စားသူမ်ားကို ''ေရႊ႕ေျပာင္းလုပ္သား''ဟု ေခၚၾကသည္။ ကမၻာဦးလူသားတို႔လည္း ကမၻာဦးကာလက ေရၾကည္ရာ၊ ျမက္ႏုရာ ေရႊ႕ေျပာင္းေနထုိင္ၾကေသာ ေရႊ႕ေျပာင္းလူသားမ်ားသာ ျဖစ္ၾကသည္။ ေနာက္မႇ ရြာႏႇင့္ရပ္ႏႇင့္ ကိုယ့္ေနရာႏႇင့္ကိုယ္သတ္သတ္မႇတ္မႇတ္ ေနထုိင္လာခဲ့ၾကသည္။ ယဥ္ေက်းမႈေတြ တုိးတက္လာမႇ ကိုယ့္တုိင္း၊ ကုိယ့္ျပည္၊ ကိုယ့္ႏိုင္ငံ၊ ကိုယ့္လူမ်ဳိးဟူ၍ ခြဲျခားသတ္မႇတ္ ေနထုိင္လာခဲ့ၾကသည္။
ယဥ္ေက်းမႈေတြ တုိးတက္လာေလေလ က်စ္လ်စ္ေသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းလည္း ခုိင္မာလာေလေလ ျဖစ္သည္။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းမႇာလည္း လူအမ်ဳိးမ်ဳိးဆုိေတာ့ လူမုိက္ေတြ မႀကီးစိုးႏုိင္ဖုိ႔၊ မတရားမႈေတြနည္းပါး၍ တရားမွ်တမႈေတြ ရႇင္သန္ႀကီးထြားႏုိင္ဖုိ႔၊ မတရား အႏုိင္က်င့္မႈေတြ၊ အုပ္စုဖြဲ႔ ဗုိလ္က်ရမ္းကားမႈေတြ ကင္းရႇင္းဖို႔၊ ကိုယ့္က်ဳိးရႇာ အတၲ၀ါဒီေတြ လူတြင္က်ယ္မလုပ္ႏုိင္ဖုိ႔၊ ႏိုင္ငံသားအားလုံး အသက္အုိးအိမ္စည္းစိမ္လုံျခံဳစြာႏႇင့္ ကိုယ္ခ်မ္းသာ စိတ္ခ်မ္းသာ လြတ္ လြတ္လပ္လပ္ ရႇာေဖြလုပ္ကိုင္စားေသာက္ႏိုင္ဖုိ႔ တရားေသာဥေပေဒစိုးမိုးေရးအတြက္ ျပည္သူ၏ကုိယ္စား၊ ျပည္သူ၏ ဆႏၵႏႇင့္အညီ စီမံအုပ္ခ်ဳပ္ေသာ အာဏာပိုင္အဖြဲ႔အစည္းတစ္ရပ္ မျဖစ္မေနလိုအပ္လာရာမႇ 'အစိုးရ' ဟူေသာ အဖြဲ႔အစည္းတစ္ရပ္ ေပၚေပါက္လာခဲ့သည္။
အခ်ဳပ္အျခာအာဏာဟူေသာ ဥပေဒျပဳေရးအာဏာ၊ တရားစီရင္ေရးအာဏာ၊ အုပ္ခ်ဳပ္စီမံေရးအာဏာ ဟူေသာ အာဏာသုံးရပ္သည္ ျပည္သူအမ်ားစု အသိအမႇတ္ျပဳ၍ ျပည္သူ႔ဆႏၵႏႇင့္အညီျဖစ္ေသာ အာဏာမ်ဳိးျဖစ္ရမည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အခ်ဳပ္ အျခာအာဏာသည္ ျပည္သူ႔ဆႏၵမႇ ဆင္းသက္လာရမည္ဟု ႏုိင္ငံေရးသုခမိန္တုိ႔ သတိေပးခဲ့ၾကသည္။
စက္မႈေတာ္လႇန္ေရးေခတ္ေနာက္ပိုင္း စက္မႈပညာရပ္ေတြ တုိးတက္လာရာမႇ အစိုးရအဖြဲ႕အစည္း အသီးသီးမႇာလည္း ၀န္ႀကီးဌာနေတြ တုိးခ်ဲ႕တုိးခ်ဲ႕လာရာကေန ေနရာေတြ ဌာနေတြ မ်ားျပားလာခဲ့သည္။ ထုိအခါ လူႏႇင့္ေနရာ အံ၀င္ခြင္က်ျဖစ္ေအာင္ ေနရာခ်ထား၍ လူ႔ယႏၲရားႀကီး လည္ပတ္လာခဲ့သည္။ လူ ဟူသည္မႇာ ထုိလူယႏၲရားႀကီးထဲက ေခြးသြားစိတ္တစ္ခုပမာသာ ျဖစ္သည္။ ေတာင္သူလယ္သမား၊ ကုန္သည္ပြဲစား၊ လခစား၀န္ထမ္း၊ ဦးေဆာင္သူႏႇင့္ ေနာက္လုိက္အခ်င္း ခ်င္းခ်ိတ္ဆက္၍ လည္ပတ္ေနရသည္။ထုိသုိ႔ လည္ပတ္ရာတြင္ သူ႔ေနရာႏႇင့္သူ အံ၀င္ခြင္က်ျဖစ္ဖုိ႔လိုသည္။ လူႏႇင့္ေနရာ အံ၀င္ခြင္က်ျဖစ္ျခင္းကိုပင္ လူမႇန္ေနရာမႇန္ဟု ေခၚသည္။ ေနရာတုိင္း၌ အေရးႀကီးဆုံးကလူႏႇင့္ ေနရာအံ၀င္ခြင္က်ျဖစ္ဖုိ႔ လူမႇန္ ေနရာမႇန္ျဖစ္ဖုိ႔သာ ျဖစ္သည္။ အံ၀င္ခြင္က်မျဖစ္ အံေခ်ာ္ေနလ်င္ ေကာင္းမြန္မႇန္ကန္စြာ လည္ပတ္ႏုိင္မည္မဟုတ္၊ အံမ၀င္ခြင္မက်ပါဘဲ ဇြတ္တရြတ္ ဆက္လက္ေမာင္းႏႇင္လည္ပတ္လွ်င္လည္း ဒရြတ္တုိက္ဆြဲလည္ပတ္ေနျခင္းသာ ျဖစ္ေခ်ေတာ့မည္။
လူႏႇင့္ေနရာႏႇစ္ခုအနက္ လူက ေနရာလိုအပ္သလို ေနရာကလည္း လူကိုလိုအပ္လ်က္ရႇိသည္။ အေရးႀကီးတာက လူႏႇင့္ေနရာအံမေခ်ာ္ဖုိ႔၊ အံ၀င္ခြင္က်ျဖစ္ဖုိ႔သာ အေရးႀကီးသည္။ လူႏႇင့္ေနရာအံ၀င္ခြင္က်ျဖစ္ပါမႇ လူမႇန္ေနရာမႇန္ျဖစ္သည္။ ျမန္မာ စကား၌ 'ေတာ္ေတာ္ဂြက်တာပဲ။ ေတာ္ေတာ္ဂြက်တဲ့သူပဲ'ဟု သုံးႏႈန္းေလ့ရႇိသည္။ ဂြက်ဟူသည္မႇာ အံ၀င္ခြင္မက်ျဖစ္ျခင္း၊ အံမ၀င္ျခင္း၊ ခြင္မက်ျခင္း၊ အံေခ်ာ္ေနျခင္းျဖစ္သည္။ လူႏႇင့္ေနရာ ေနရာႏႇင့္လူ အံ၀င္ခြင္က် မျဖစ္လ်င္ ဂြက်ေတာ့သည္။ ဂြစာ ျဖစ္ေတာ့သည္။
လူေတြႏႇင့္ လည္ပတ္ေနရေသာ လူ႔ယႏၲရားႀကီး၌ လူသည္ ေခြးသြားစိတ္ပမာ တစ္ေထာင့္တစ္ေနရာမႇ ပါ၀င္ေက်းဇူးျပဳေနရသည္။ ထုိအခါ လူသည္ လူ႔ယႏၲရားႀကီး ပုံမႇန္လည္ပတ္ႏုိင္ေရးအတြက္ အသုံးတည့္ဖုိ႔၊ အသုံး၀င္ဖုိ႔ အသုံးက်ဖုိ႔လိုပါသည္။ အံ၀င္ခြင္က်ျဖစ္ဖုိ႔ လိုပါသည္။ လူ႔ယႏၲရားႀကီးအတြက္ အံ၀င္ခြင္က်ျဖစ္မႇသာ လူမႇန္ေနရာမႇန္ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။
အရႇင္သံ၀ရာလကၤာရ (ဓမၼပိယ)ဆရာေတာ္
အညာေဒသ ေတာရြာဓေလ့က ဆုန္ေညာင္ေရသြန္းပြဲဆိုလွ်င္ အၿငိမ့္ပြဲပါတတ္သည္။ ခ်မ္းသာေသာ ရြာေတြက ဇာတ္ပြဲထည့္ၾကသည္။ ဘုန္းတန္ခုိးႀကီးေသာ ဆရာေတာ္မ်ား ပ်ံေတာ္မူလွ်င္ အၿငိမ့္ပြဲ၊ ဇာတ္ပြဲ၊ ဧယင္က်ဴးပြဲေတြႏႇင့္ ၿခိမ့္ၿခိမ့္သဲ စည္ကားလႇသည္။ ကထိန္ပြဲမ်ဳိးဆိုလွ်င္ေတာ့ ၿမိဳ႕က မင္းသမီးတစ္လက္ႏႇစ္လက္ငႇားၿပီး ရြာက ကာလသားတုိ႔ႏႇင့္ အၿငိမ့္ကေလ့ရႇိၾကသည္။
အၿငိမ့္ပြဲဇာတ္ပြဲရႇိလွ်င္ ရြာဦး ရြာထိပ္က လယ္ကြင္းက်ယ္က်ယ္မႇာ အၿငိမ့္ခုံ၊ ဇာတ္ခုံေဆာက္ေလ့ရႇိၾကသည္။ အၿငိမ့္ခုံ၊ ဇာတ္ခုံပႏၷက္ခ်ပြဲကြင္းသတ္မႇတ္ၿပီဆုိလ်င္ ရြာထဲက အမ်ဳိးသမီးမ်ား၊ ကေလးမ်ား၊ ပြဲခင္းထဲမႇာ ေနရာဦးၾကသည္။ ဖ်ာ စုတ္ကေလးေတြခင္း၊ ငုတ္ျဖင့္႐ုိက္ထားၿပီး သူ႔ေနရာ ကိုယ့္ေနရာ သတ္မႇတ္ထားၾကသည္။ ေနရာဦးရင္းႏႇင့္ ေနရာလုရန္ျဖစ္ၾကသည္လည္း ရႇိသည္။
အၿငိမ့္ခုံ ဇာတ္ခုံေရႇ႕ေပ ၁၀၀၊ ၁၅၀ ပတ္လည္ခန္႔မႇာ ဖ်ာခင္း၍ ၾကည့္ၾကသည္။ ထုိေဘးပတ္လည္မႇာ တန္းလ်ားေတြခင္း၍ ၾကည့္ၾကသည္။ ထုိ႔ေနာက္မႇာ ခုတင္၊ ထုိ႔ေနာက္မႇာေတာ့ ႏြားလႇည္းေတြထုိး၍ ၾကည့္ၾကသည္။ ႏြားလႇည္းေတြ ကေတာ့ တျခားရြာေတြက လာၾကတာမ်ားသည္။ ထုိ႔အျပင္မႇာေတာ့ ပြဲေစ်းတန္းေတြရႇိသည္။ ပြဲေစ်းတန္းမႇာ ေညႇာ္နံ႔မ်ဳိးစုံတသင္းသင္းႏႇင့္ ပြဲေစ်းေလ်ာက္ရသည္က ပြဲ၏အရသာ တစ္ပါးျဖစ္သည္။
ေနရာတုိင္း ကိစၥတုိင္းမႇာ လူအတြက္ ေနရာတစ္ခုလိုအပ္လ်က္ရႇိသည္။ ေလယာဥ္၊ ကား၊ ရထား စသည္တုိ႔ႏႇင့္ ခရီးသြားရာမႇာ ခုံနံပါတ္ႏႇင့္ သတ္သတ္မႇတ္မႇတ္ေငြေၾကးေပး၍ ၀ယ္ထားရသည္။ ခုံနံပါတ္ သတ္သတ္မႇတ္မရႇိေသာ ဘတ္စ္ကားတုိ႔၊ သေဘၤာတုိ႔လို ေနရာမ်ဳိးမႇာေတာ့ ေနရာလုေလ့ရႇိၾကသည္။ လူေတြမႇာ ေနရာတစ္ခုက ကိစၥတုိင္းမႇာ လိုအပ္ေနပါသလား။
ႏြားေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္အတြက္ ႏြားေက်ာင္းဖုိ႔ လယ္ကြင္း၊ ႏြားစားက်က္ျမက္စားက်က္ လိုအပ္သည္။ ေတာင္သူလယ္သမားတုိ႔အတြက္ ထြန္ယက္စုိက္ပ်ဳိးလုပ္ကိုင္စားေသာက္ဖုိ႔ လယ္ယာေျမလိုအပ္သည္။ ဆြမ္းခံရဟန္းအဖို႔ ဆြမ္းခံရြာ ေဂါစရဂါမ္ လိုအပ္သည္။ ေခတ္ပညာတတ္ဘြဲ႔ရ တစ္ေယာက္အဖုိ႔ သူ႔ဘြဲ႔၊ သူ႔ပညာရပ္ႏႇင့္ အံ၀င္ခြင္က်ျဖစ္ေသာ အလုပ္အကိုင္ေနရာတစ္ေနရာ လိုအပ္သည္။
"ငယ္စဥ္အခါ ပညာရႇာ၊ ပညာ ေရႊအိုးလူမခိုး"ဟူေသာ ဆုိ႐ုိးအတုိင္း ပထမအရြယ္ငယ္စဥ္မႇာ ပညာရႇာၾကရ၊ ပညာသင္ၾကရသည္။ ေဆးလိုင္း၊ အင္ဂ်င္နီယာလိုင္း စသည္ျဖင့္ ရမႇတ္အလိုက္ ေက်ာင္းေတြတက္၊ စာေတြက်က္ၾကရသည္။ ယခုေခတ္မႇာ သားသမီးပညာတတ္ဖုိ႔ မိဘက ေရႊအိုးထမ္းၿပီးေနာက္က လုိက္ေနၾကရလို႔ ပညာေရႊအိုးဟူေသာ အဆုိကို တစ္မ်ဳိးတစ္ဖုံ အဓိပၸါယ္ေဖာ္လာၾကသည္။
ယခုေခတ္မႇာ ေက်ာင္းသားေလးေတြခမ်ာ ေက်ာင္းႏႇင့္က်ဴရႇင္၊ က်ဴရႇင္ႏႇင့္ေက်ာင္း လုံးလည္ခ်ာလည္လိုက္ေနတာမုိ႔ ကိုယ္ပိုင္လြတ္လပ္ခ်ိန္၊ ကစားခ်ိန္ေတာင္ သိပ္မရႇိရႇာၾကေတာ့၊ ပင္ပန္းဆင္းရဲစြာ ပညာသင္ေနၾကရ ရႇာေနၾကရသည္။ အဘယ္အတြက္ ပါနည္း။ နည္းနည္း၊ ရႇင္းရႇင္းေျပာလ်င္ အမ်ားစုမႇာ ရာထူးဌာနႏၲရဟူေသာ ေနရာေကာင္းေလးတစ္ခုရဖုိ႔ အတြက္ျဖစ္သည္။ တစ္နည္းဆုိေသာ္ ကိုယ့္ပညာႏႇင့္ အံ၀င္ခြင္က် ေနရာတစ္ခုရဖုိ႔အတြက္ ျဖစ္သည္။
ေနရာတုိင္း၌ အေရးႀကီးဆုံးက လူႏႇင့္ေနရာ အံ၀င္ခြင္က်ျဖစ္ဖုိ႔ လူမႇန္ေနရာမႇန္ျဖစ္ဖုိ႔သာ ျဖစ္သည္။
လူဦးေရက လ်င္ျမန္စြာတုိး၍လာ၊ အလုပ္အကိုင္ေနရာေတြက တုိးမလာ၊ လူႏႇင့္ေနရာ၊ လူကမ်ား၊ ေနရာကရႇား၊ လူေတြကို ေနရာမေပးႏိုင္ေတာ့၊ အလုပ္အကိုင္မေပးႏိုင္ေတာ့၊ ေငြကုန္ေၾကးက်ခံပညာေတြသင္ထား၊ ေက်ာင္းကၿပီး အလုပ္အကိုင္ကမရႇိ၊ တကယ့္ ျပႆနာႀကီးျဖစ္ေနသည္။ ေက်းလက္ေတြမႇာလည္း လူဦးေရေတြက တုိးလာ၊ ရြာကိုခ်ဲ႕၍ တိုးခ်ဲ႕ေနထိုင္လာ၊ လုပ္ကိုင္စားစရာ လယ္ယာေျမကြက္က က်ဥ္းေျမာင္းလာႏႇင့္အမ်ားစုမႇာ ေရႇးတုန္းကလို ေခ်ာင္ေခ်ာင္လည္လည္ မရႇိရႇာၾကေတာ့။
နံရံထက္က နာရီသည္ အခ်ိန္ မႇန္မႇန္သြားေနသည္။ လည္ပတ္ေနသည္။ ထုိသို႔ လည္ပတ္ႏုိင္ဖုိ႔ အတြင္းက ဘီးေလးေတြမႇာ ေခြးသြားစိတ္ေလးေတြ သူ႔ေနရာႏႇင့္သူ အံ၀င္ခြင္က်ရႇိေနဖုိ႔လိုသည္။ ေခြးသြားစိတ္ေလးေတြ အံ၀င္ခြင္က်မျဖစ္လွ်င္ ထုိ နာရီမလည္ပတ္ႏိုင္ေတာ့၊ မသြားေတာ့၊ ထုိအခါမႇာ ထိုနာရီကို ပ်က္သြားၿပီဟု သတ္မႇတ္သည္။
အလုပ္လုပ္ေနေသာ သို႔မဟုတ္ လည္ပတ္ေနေသာ စက္ပစၥည္းမႇန္သမွ် အေသးစိတ္ပစၥည္းေတြ သူ႔ေနရာႏႇင့္သူ အံ၀င္ခြင္က်ရႇိေနဖုိ႔လိုသည္။ ရႇိေနရမည္။ အံမ၀င္ခြင္မက်၊ အံေခ်ာ္ေနလ်င္ ထုိစက္အလုပ္မလုပ္ေတာ့၊ ထုိစက္ပ်က္သြားေတာ့သည္။
လူ႔ခႏၶာကိုယ္ ယႏၲရားႀကီးမႇာလည္း ေသြးေလလည္ပတ္မႈ မႇန္ကန္မႇ ထုိခႏၶာကိုယ္ႀကီး က်န္းမာသည္။ ထုိ ခႏၶာကိုယ္ႀကီးပုံမႇန္လည္ပတ္ႏိုင္သည္။ ေသြးေလလည္ပတ္မႈမႇန္ဖုိ႔ အဆုတ္၊ အသည္း၊ ႏႇလုံး၊ ေက်ာက္ကပ္၊ အစာအိမ္စသည့္ အတြင္းက လီစာေတြ သူ႔ေနရာႏႇင့္သူ အံ၀င္ခြင္က်ရႇိေနဖုိ႕လိုသည္။
ေဘာလုံးကြင္းထဲ၌ ေဘာလုံးကန္ၾကရာတြင္ ဟိုဘက္သည္ဘက္ လူ ၁၁ ေယာက္စီ ပါရႇိသည္။ ဂိုးသမား၊ ေနာက္တန္း၊ အလယ္တန္း၊ ေရႇ႕တန္းတုိ႔၌ သူ႔ေနရာႏႇင့္ သူအံ၀င္ခြင္က်ရႇိဖုိ႔လိုသည္။ ဂိုးသမားက လက္စြမ္းျပႏုိင္ရမည္။ ကြင္းထဲက တစ္ဖက္ ၁၁ ေယာက္စီကလည္း ေျခစြမ္းျပႏုိင္ရမည္။ သူ႔ေနရာႏႇင့္ သူ အံ၀င္ခြင္က်ျဖစ္သျဖင့္ တစ္သင္းလုံး ေျခစြမ္းျပႏုိင္မႇသာ ေအာင္ျမင္မႈကို ေမွ်ာ္မႇန္းႏိုင္သည္။
ယခုေခတ္ ကိုယ့္ႏိုင္ငံ၊ ကိုယ့္ရပ္ရြာတြင္ စား၀တ္ေနေရးအတြက္ ရႇာေဖြလုပ္ကိုင္ရတာ အဆင္မေျပလို႔ တျခားတစ္ႏိုင္ငံ၊ တျခားေဒသသြား၍ ရႇာေဖြလုပ္ကိုင္စားသူမ်ားကို ''ေရႊ႕ေျပာင္းလုပ္သား''ဟု ေခၚၾကသည္။ ကမၻာဦးလူသားတို႔လည္း ကမၻာဦးကာလက ေရၾကည္ရာ၊ ျမက္ႏုရာ ေရႊ႕ေျပာင္းေနထုိင္ၾကေသာ ေရႊ႕ေျပာင္းလူသားမ်ားသာ ျဖစ္ၾကသည္။ ေနာက္မႇ ရြာႏႇင့္ရပ္ႏႇင့္ ကိုယ့္ေနရာႏႇင့္ကိုယ္သတ္သတ္မႇတ္မႇတ္ ေနထုိင္လာခဲ့ၾကသည္။ ယဥ္ေက်းမႈေတြ တုိးတက္လာမႇ ကိုယ့္တုိင္း၊ ကုိယ့္ျပည္၊ ကိုယ့္ႏိုင္ငံ၊ ကိုယ့္လူမ်ဳိးဟူ၍ ခြဲျခားသတ္မႇတ္ ေနထုိင္လာခဲ့ၾကသည္။
ယဥ္ေက်းမႈေတြ တုိးတက္လာေလေလ က်စ္လ်စ္ေသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းလည္း ခုိင္မာလာေလေလ ျဖစ္သည္။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းမႇာလည္း လူအမ်ဳိးမ်ဳိးဆုိေတာ့ လူမုိက္ေတြ မႀကီးစိုးႏုိင္ဖုိ႔၊ မတရားမႈေတြနည္းပါး၍ တရားမွ်တမႈေတြ ရႇင္သန္ႀကီးထြားႏုိင္ဖုိ႔၊ မတရား အႏုိင္က်င့္မႈေတြ၊ အုပ္စုဖြဲ႔ ဗုိလ္က်ရမ္းကားမႈေတြ ကင္းရႇင္းဖို႔၊ ကိုယ့္က်ဳိးရႇာ အတၲ၀ါဒီေတြ လူတြင္က်ယ္မလုပ္ႏုိင္ဖုိ႔၊ ႏိုင္ငံသားအားလုံး အသက္အုိးအိမ္စည္းစိမ္လုံျခံဳစြာႏႇင့္ ကိုယ္ခ်မ္းသာ စိတ္ခ်မ္းသာ လြတ္ လြတ္လပ္လပ္ ရႇာေဖြလုပ္ကိုင္စားေသာက္ႏိုင္ဖုိ႔ တရားေသာဥေပေဒစိုးမိုးေရးအတြက္ ျပည္သူ၏ကုိယ္စား၊ ျပည္သူ၏ ဆႏၵႏႇင့္အညီ စီမံအုပ္ခ်ဳပ္ေသာ အာဏာပိုင္အဖြဲ႔အစည္းတစ္ရပ္ မျဖစ္မေနလိုအပ္လာရာမႇ 'အစိုးရ' ဟူေသာ အဖြဲ႔အစည္းတစ္ရပ္ ေပၚေပါက္လာခဲ့သည္။
အခ်ဳပ္အျခာအာဏာဟူေသာ ဥပေဒျပဳေရးအာဏာ၊ တရားစီရင္ေရးအာဏာ၊ အုပ္ခ်ဳပ္စီမံေရးအာဏာ ဟူေသာ အာဏာသုံးရပ္သည္ ျပည္သူအမ်ားစု အသိအမႇတ္ျပဳ၍ ျပည္သူ႔ဆႏၵႏႇင့္အညီျဖစ္ေသာ အာဏာမ်ဳိးျဖစ္ရမည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အခ်ဳပ္ အျခာအာဏာသည္ ျပည္သူ႔ဆႏၵမႇ ဆင္းသက္လာရမည္ဟု ႏုိင္ငံေရးသုခမိန္တုိ႔ သတိေပးခဲ့ၾကသည္။
စက္မႈေတာ္လႇန္ေရးေခတ္ေနာက္ပိုင္း စက္မႈပညာရပ္ေတြ တုိးတက္လာရာမႇ အစိုးရအဖြဲ႕အစည္း အသီးသီးမႇာလည္း ၀န္ႀကီးဌာနေတြ တုိးခ်ဲ႕တုိးခ်ဲ႕လာရာကေန ေနရာေတြ ဌာနေတြ မ်ားျပားလာခဲ့သည္။ ထုိအခါ လူႏႇင့္ေနရာ အံ၀င္ခြင္က်ျဖစ္ေအာင္ ေနရာခ်ထား၍ လူ႔ယႏၲရားႀကီး လည္ပတ္လာခဲ့သည္။ လူ ဟူသည္မႇာ ထုိလူယႏၲရားႀကီးထဲက ေခြးသြားစိတ္တစ္ခုပမာသာ ျဖစ္သည္။ ေတာင္သူလယ္သမား၊ ကုန္သည္ပြဲစား၊ လခစား၀န္ထမ္း၊ ဦးေဆာင္သူႏႇင့္ ေနာက္လုိက္အခ်င္း ခ်င္းခ်ိတ္ဆက္၍ လည္ပတ္ေနရသည္။ထုိသုိ႔ လည္ပတ္ရာတြင္ သူ႔ေနရာႏႇင့္သူ အံ၀င္ခြင္က်ျဖစ္ဖုိ႔လိုသည္။ လူႏႇင့္ေနရာ အံ၀င္ခြင္က်ျဖစ္ျခင္းကိုပင္ လူမႇန္ေနရာမႇန္ဟု ေခၚသည္။ ေနရာတုိင္း၌ အေရးႀကီးဆုံးကလူႏႇင့္ ေနရာအံ၀င္ခြင္က်ျဖစ္ဖုိ႔ လူမႇန္ ေနရာမႇန္ျဖစ္ဖုိ႔သာ ျဖစ္သည္။ အံ၀င္ခြင္က်မျဖစ္ အံေခ်ာ္ေနလ်င္ ေကာင္းမြန္မႇန္ကန္စြာ လည္ပတ္ႏုိင္မည္မဟုတ္၊ အံမ၀င္ခြင္မက်ပါဘဲ ဇြတ္တရြတ္ ဆက္လက္ေမာင္းႏႇင္လည္ပတ္လွ်င္လည္း ဒရြတ္တုိက္ဆြဲလည္ပတ္ေနျခင္းသာ ျဖစ္ေခ်ေတာ့မည္။
လူႏႇင့္ေနရာႏႇစ္ခုအနက္ လူက ေနရာလိုအပ္သလို ေနရာကလည္း လူကိုလိုအပ္လ်က္ရႇိသည္။ အေရးႀကီးတာက လူႏႇင့္ေနရာအံမေခ်ာ္ဖုိ႔၊ အံ၀င္ခြင္က်ျဖစ္ဖုိ႔သာ အေရးႀကီးသည္။ လူႏႇင့္ေနရာအံ၀င္ခြင္က်ျဖစ္ပါမႇ လူမႇန္ေနရာမႇန္ျဖစ္သည္။ ျမန္မာ စကား၌ 'ေတာ္ေတာ္ဂြက်တာပဲ။ ေတာ္ေတာ္ဂြက်တဲ့သူပဲ'ဟု သုံးႏႈန္းေလ့ရႇိသည္။ ဂြက်ဟူသည္မႇာ အံ၀င္ခြင္မက်ျဖစ္ျခင္း၊ အံမ၀င္ျခင္း၊ ခြင္မက်ျခင္း၊ အံေခ်ာ္ေနျခင္းျဖစ္သည္။ လူႏႇင့္ေနရာ ေနရာႏႇင့္လူ အံ၀င္ခြင္က် မျဖစ္လ်င္ ဂြက်ေတာ့သည္။ ဂြစာ ျဖစ္ေတာ့သည္။
လူေတြႏႇင့္ လည္ပတ္ေနရေသာ လူ႔ယႏၲရားႀကီး၌ လူသည္ ေခြးသြားစိတ္ပမာ တစ္ေထာင့္တစ္ေနရာမႇ ပါ၀င္ေက်းဇူးျပဳေနရသည္။ ထုိအခါ လူသည္ လူ႔ယႏၲရားႀကီး ပုံမႇန္လည္ပတ္ႏုိင္ေရးအတြက္ အသုံးတည့္ဖုိ႔၊ အသုံး၀င္ဖုိ႔ အသုံးက်ဖုိ႔လိုပါသည္။ အံ၀င္ခြင္က်ျဖစ္ဖုိ႔ လိုပါသည္။ လူ႔ယႏၲရားႀကီးအတြက္ အံ၀င္ခြင္က်ျဖစ္မႇသာ လူမႇန္ေနရာမႇန္ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။
အရႇင္သံ၀ရာလကၤာရ (ဓမၼပိယ)ဆရာေတာ္