Tuesday, June 18, 2013

ပန္းေကာင္းမွန္ ပန္တိုင္းေမႊး



IMG_0973

ပန္းေကာင္းမွန္ ပန္တိုင္းေမႊး

ဒီကေလးက မိမိရဲ႕တူနဲ႔ ခင္မင္မႈကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး ေက်ာင္းကို မၾကာမၾကာေရာက္လာေလ့ရွိတဲ့အတြက္ ေက်ာင္းရွိ ဦးဇင္း ကိုရင္အားလံုးနဲ႔လည္း ရင္းႏွီးခဲ့တာ ၾကာၾကာလွၿပီ။ ၾကာဆို နယ္မွာ ေလးတန္းေအာင္ၿပီးလို႔ ေတာင္စြန္းကို ငါးတန္းဆက္ တက္ဖို႔ ေရာက္လာကတည္းက သူတို႔ခ်င္း ခင္မင္ခဲ့တာ အခုဆို ရွစ္တန္းေတာင္ ေရာက္ၾကၿပီ။
မိမိတူကလည္း နတ္ေမာက္နယ္က ေလးတန္းေအာင္ၿပီးလို႔ ရြာမွာ ပညာဆက္လက္ သင္စရာမရွိတဲ့အတြက္ မိမိေနတဲ့ ေတာင္စြန္း ကို ေရာက္လာခဲ့တာ။ ဒီကေလးကလည္း အလားတူပဲ....

သူ႔ရြာမွာ ေလးတန္းေအာင္ၿပီးလို႔ ပညာဆက္သင္ခ်င္တာနဲ႔ ေဆြမ်ိဳးအဆက္အသြယ္ရွိရာ ေတာင္စြန္းကို ေရာက္လာခဲ့တာဆိုေတာ့ မိေဝး၊ ဖေဝး၊ ရပ္ေဝးက လာရတဲ့  ဘဝတူခ်င္း ျဖစ္လို႔လည္း ပိုၿပီး သံေယာဇဥ္ျဖစ္ၾကသလားေတာ့ မသိပါဘူး။ သူတို႔ႏွစ္ေယာက္က သူငယ္ခ်င္း ေက်ာင္းေနဘက္ဆိုတာထက္ ပိုၿပီး ရင္းႏွီးသလို ထင္ရပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ေက်ာင္းမွာ သခ်ၤာ ဝါသနာပါတာ၊ သခ်ၤာဘာသာမွာ ထူးခြ်န္ၾကတာခ်င္းလည္း တူတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။

ဒီကေလး တည္းခိုေနတဲ့ သူ႔ေဆြမ်ိဳးေတြအိမ္က ေတာင္စြန္းနဲ႔ တစ္မိုင္ခြဲေလာက္ ေဝးတယ္။ မိမိေနတဲ့ေက်ာင္းက သူတို႔ ပညာသင္တဲ့ အထကေက်ာင္းနဲ႔ အက်ဥ္းဦးစီးဌာနဝင္းတစ္ခုပဲ ျခားတာျဖစ္လို႔ ငါးမိနစ္ခရီးေလာက္ပဲ ရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ေန႔လည္ေက်ာင္းဆင္းခ်ိန္မွာ ဒီကေလးက မိမိတူနဲ႔အတူ ေက်ာင္းကို ပါလာေလ့ရွိတယ္။ အစကေတာ့ ဘာသာခ်င္းမတူလို႔ ထင္ပါရဲ႕ ႐ိႈးတိုးရွန္႔တန္႔ ရွိေသးတယ္။ ေနာက္ေတာ့ မိမိက "ကေလး မင္းဘာမွ ႐ိႈးတိုးရွန္႔တန္႔ မျဖစ္နဲ႔၊ မင္းေနတတ္သလို လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ႀကိဳက္သလိုေနပါ။ တို႔ေက်ာင္းမွာ ဘာသာေရးနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ မခန္႔ေလးစား ျပစ္မွားတာမ်ိဳး မလုပ္ဖို႔သာ လိုတယ္။ ႐ိုေသတာ ပူေဇာ္တာက ကိုယ့္သေဘာဆႏၵအတိုင္းပဲ"ဆိုမွ ဝင္ရဲ ထြက္ရဲ၊ ေနရဲ ထိုင္ရဲ ျဖစ္သြားတယ္။

မိမိက ေတာင္စြန္းမွာ ပံုမွန္မေနျဖစ္ဘဲ ရန္ကုန္မွာသာ အေနမ်ားၿပီး အေၾကာင္းႀကီးငယ္ရွိမွသာ ေတာင္စြန္းကို ေရာက္ ေလ့ရွိတာ သံုးႏွစ္ေလာက္ရွိၿပီ။ ဒီတစ္ေခါက္ခရီးႀကံဳလို႔ ေတာင္စြန္းမွာ တစ္ေန႔ဝင္ၿပီး နားတဲ့ေန႔မွာ ဒီကေလးကလည္း ေက်ာင္းကို ေရာက္လာျပန္
တယ္။ ဆြမ္းစားၿပီးလို႔ မိမိက နားေနက်ျဖစ္တဲ့ သိမ္ေက်ာင္းေဆာင္ဘက္ ကူးလာတဲ့အခ်ိန္မွာ ဒီကေလးနဲ႔ မိမိ တူတို႔လည္း ေနာက္ကေန ကပ္လိုက္လာၾကပါတယ္။

တစ္စံုတစ္ခု ေလွ်ာက္ထားစရာ အေၾကာင္းထူးရွိဟန္တူရဲ႕လို႔ အကဲခတ္မိတဲ့အတြက္ "ဘာကိစၥရွိလို႔လဲ၊ လာၾကေလ"ဆိုေတာ့ ႏွစ္ေယာက္လံုး သိမ္ထဲအထိ လိုက္လာတယ္။ ေနရာမွာ ထိုင္မိေတာ့"ကဲ .. လူႀကီးမင္းတို႔က ဘာမ်ား ျမြက္ၾကားၾကမလို႔လဲ"လို႔ မိမိက ရယ္ရယ္ေမာေမာနဲ႔ ရင္းရင္းႏွီးႏွီး ေမးလိုက္ေတာ့ ေစာေစာက အနားယူခ်ိန္မွာ အေႏွာက္ အယွက္ေပးသလို ျဖစ္ေနမလားဆိုၿပီး မဝံ့မရဲ ျဖစ္ေနပံုရတဲ့ သူတို႔ႏွစ္ေယာက္လံုး ေပ်ာ္သြားၾကပံုရပါတယ္။

မိမိတူကပဲ စၿပီး "သူက ဘုန္းဘုန္းကို နည္းနည္း ေမးစရာရွိလို႔တဲ့"ဆိုၿပီး စကားစေဖာ္ေပးလိုက္တယ္။ "ကဲ .. ဆို .. ဘာကိစၥ"လို႔ မိမိက ထပ္ဆင့္တိုက္တြန္းလိုက္ေတာ့ အဲဒီကေလးက -


"ကြ်န္ေတာ္က .. အဲ .. တပည့္ေတာ္ .."ဆိုၿပီး ထစ္ေနလို႔ "ကေလး ေျပာတတ္သလို ေျပာ၊ ဘာမွ မေၾကာက္နဲ႔"လို႔ ေထာက္ေပးလိုက္ရေသးတယ္။

"ကြ်န္ေတာ္က ဘုန္းဘုရားတူနဲ႔၊ ေနရပ္လည္း မတူဘူး၊ လူမ်ိဳးလည္း မတူဘူး၊ ဘာသာခ်င္းလည္း မတူဘူး၊ ဒါေပမဲ့ ကြ်န္ေတာ္ကေရာ သူကေရာပဲ၊ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ညီအစ္ကိုအရင္းလို သိပ္ခင္ၾကပါတယ္။ အဲဒါ ...အခု တခ်ိဳ႕ေနရာေတြမွာ လူမ်ိဳးခ်င္း၊ ဘာသာခ်င္းမတူၾကလို႔ဆိုၿပီး ဘာျဖစ္လို႔ ရန္ျဖစ္ေနၾကတာလဲ"ဆိုၿပီး စဥ္းစားသလိုလိုနဲ႔ စကားရပ္သြားျပန္တယ္။

"ဘာလဲ .. အခု သတင္းေတြထဲမွာ ျပန္႔ႏွံ႔ေနတဲ့ မိတၳီလာတို႔ ဘာတို႔မွာ ျဖစ္တဲ့ ကိစၥေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး မင္းတို႔ကိုလည္း ပတ္ဝန္းက်င္က သတင္းေတြ ၾကားေနရလို႔လား"လို႔ စကားေထာက္ေပးလိုက္ေတာ့မွ "အဲ ... အဲဒါ ဟုတ္ပါတယ္။ အဲဒါ ဘာျဖစ္တာလဲ"တဲ့။ "ဘယ္လို ဘာျဖစ္တာလဲတံုးဟ၊ ဘာေျပာခ်င္တာတံုး"ဆိုေတာ့၊ "ေအာ္ .. ကြ်န္ေတာ္တို႔ ဘာျဖစ္လို႔ အခုလိုႀကီးမွ ေတြ႕ၾကၿပီး ညီအစ္ကိုလို ခင္မင္ရတာလဲ။ ဘာျဖစ္လို႔ လူမ်ိဳးခ်င္း၊ ဘာသာခ်င္းမတူၾကတာလဲ။ ဘာသာခ်င္း လူမ်ိဳးခ်င္း မတူဘဲ ခင္မင္ရင္းႏွီးရင္ေရာ ဘာျဖစ္လဲ ...၊ ၿပီးေတာ့ ဟိုမွာ ဘာျဖစ္လို႔ ငယ္ငယ္ကတည္းက တစ္ရပ္တည္း အတူေနၾကသူေတြျဖစ္ရက္နဲ႔   အခ်င္းခ်င္း ရန္ျဖစ္ေနၾကတာလဲ။ အဲ .. ဘယ္လိုေျပာရမလဲ .. အဲ .. အဲဒါ ဘုန္းဘုရားကို ေမးခ်င္တာ"ဆိုၿပီး ေျပျပစ္တဲ့ ေဝါဟာရ ရွာမရသလို ခပ္ထစ္ထစ္နဲ႔ ေမးလာပါတယ္။

"ေအး ... မင္းေမးလိုရင္းကို ငါ သေဘာေပါက္ပါတယ္ကြ။ ဒီကိစၥေတြ ငါလည္း နည္းနည္းပါးပါး ၾကားေနတာပါပဲ"။
ပထမဆံုး မင္းတို႔ခ်င္း ႀကီးမွ ေတြ႕ၾကေပမဲ့ ငယ္ေပါင္းေရာင္းရင္းလို၊ ညီအစ္ကိုအရင္းလို သံေယာဇဥ္ ျဖစ္ၾကတယ္ ေပါ့ကြာ။ အဲဒီလို ခင္မင္ၾကတာကေတာ့ အရင့္အရင္ဘဝေတြ အမ်ားႀကီးတုန္းကတည္းက ဒီလို ခင္မင္ဆက္ဆံခဲ့တာတို႔၊ ေဆြ မ်ိဳးသားခ်င္းေတာ္စပ္ခဲ့တာတို႔စတဲ့ သံေယာဇဥ္ဓာတ္ခံ ေခၚတာေပါ့ကြာ၊ တို႔ ဗုဒၶဘာသာအလိုအရဆိုရင္ေတာ့ ေရွးေရစက္လို႔လည္း ေခၚတာေပါ့။ အဲဒါ ရွိခဲ့လို႔လို႔ပဲတဲ့ကြ။

အဲ .. "ဘာျဖစ္လို႔ လူမ်ိဳးခ်င္း၊ ဘာသာခ်င္းက်ေတာ့ မတူၾကတာလဲ"ဆိုတာကေတာ့ ေျပာရတာ နည္းနည္းခက္မယ္ကြ။
မင္းတို႔ .. ဟိုး .. ဒုတိယကမၻာစစ္တြင္းနဲ႔ စစ္ၿပီးကာလေလာက္တုန္းက အဂၤလန္က နာမည္ႀကီး ေခါင္းေဆာင္ႀကီးကြာ၊  ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္"ဆာ ဝင္စတန္ ခ်ာခ်ီ"ဆိုတာ ၾကားဖူးလား။ သူက အဂၤလန္ႏိုင္ငံရဲ႕ ေခါင္းေဆာင္ႀကီးေပါ့။ သူ စစ္ႀကီးၿပီးလို႔ အေမရိကန္ကို ေရာက္သြားတဲ့အခါ အေမရိကန္မွာ သူ႔ကို မေက်နပ္ၾကလို႔ ဆႏၵျပမယ္ဆိုတဲ့ လူေတြလည္း ရွိတယ္။

အမွန္ကေတာ့ အခု အေမရိကန္ႏိုင္ငံသားေတြဆိုတဲ့ လူေတြက မူလ အေမရိကန္လူမ်ိဳးေတြ မဟုတ္ဘူးေလ။ မူလတိုင္းရင္း သားေတြက ရက္အင္ဒီယန္ဆိုတဲ့ လူမ်ိဳးေတြပဲ။ အခု အေမရိကန္ဆိုၿပီး ခ်ယ္လွယ္ေနၾကသူေတြက အဂၤလိပ္လူမ်ိဳးေတြပဲ၊ အေမရိကန္ကို ေျပာင္းေရႊ႕ အေျခခ်လာၾကလို႔ သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ အေမရိကန္သားေတြလို႔ ေျပာေနၾကတာ။ အဲဒီ ေနာက္မွလာၿပီး "ငဦး"လို႔ အမည္ခံထားတဲ့ အေမရိကန္ေတြကပဲ သူတို႔ရဲ႕ မူရင္းဇာတိ အဂၤလန္အေပၚ မေက်နပ္ၾကလို႔ မစၥတာခ်ာခ်ီလာတုန္းမွာ ဆႏၵျပၾကဖို႔ စီစဥ္ၾကတာတဲ့။

ဒါကို အဂၤလန္ေခါင္းေဆာင္ႀကီး ခ်ာခ်ီကလည္း သိထားတာေပါ့။ ဒါနဲ႔ ပထမဆံုး သူက အေမရိကန္ျပန္ သူေတြကို ႏႈတ္ခြန္းဆက္ စကား ေျပာတဲ့ အခါမွာ "အေမရိကန္ႏိုင္ငံသူ ႏိုင္ငံသားမ်ားခင္ဗ်ား ... ခင္ဗ်ားတို႔ရဲ႕ ဘိုးဘြားမိဘေတြက အေမရိ ကန္မွာ အေျခခ်ေနထိုင္လာၾကတဲ့အတြက္ ခင္းဗ်ားတို႔ဟာ အေမရိကန္ႏိုင္ငံသားေတြ ျဖစ္ေနၾကပါတယ္။

ကြ်န္ေတာ္ရဲ႕ ဘိုးဘြား မိဘေတြကေတာ့ အဂၤလန္မွာပဲ အေျခခ်ေနထိုင္ခဲ့ၾကလို႔ ကြ်န္ေတာ္ အခု အဂၤလန္ႏိုင္ငံသား ျဖစ္ေနပါတယ္။ တကယ္လို႔သာ ကြ်န္ေတာ့္ရဲ႕ ဘိုးဘြားမိဘေတြကလည္း ခင္ဗ်ားတို႔ရဲ႕ ဘိုးဘြားမိဘမ်ားနဲ႔အတူ ဒီအေမရိကန္မွာ အေျခခ်ေန ထိုင္ခဲ့ၾကမယ္ဆိုရင္ ေတာ့ ကြ်န္ေတာ္လည္း အခုဆို အေမရိကန္ႏိုင္ငံသားျဖစ္ေနမွာပါပဲ"လို႔လည္း ေျပာလိုက္ေရာ ေစာေစာက သူ႔ကို ဆန္႔က်င့္ဆႏၵျပ မယ္ဆိုသူေတြကပါ လက္ခုပ္ေတြ တေျဖာင္းေျဖာင္း တီးၿပီး "မွန္တယ္၊ မွန္တယ္"နဲ႔ ေထာက္ခံကုန္ၾကသတဲ့ကြ။

မင္းတို႔ အခု ရွစ္တန္းအရြယ္ေတြပဲ ဘုန္းဘုန္းေျပာတာ သေဘာေပါက္တယ္မို႔လား။ ဘာျဖစ္လို႔ လူမ်ိဳးခ်င္း ဘာသာခ်င္း ကြဲၾကသလဲဆိုေတာ့ ဘိုးဘြားမိဘေတြ မတူၾကလို႔လို႔ပဲ ေျပာရမွာပဲကြ။ မင္းတို႔ ဘိုးဘြားမိဘေတြသာ ဗုဒၶဘာသာေတြဆိုရင္ မင္းလည္း ဗုဒၶဘာသာ ျဖစ္ေနမွာပဲ။ အဲ .. ငါ့တူ မင္းသူငယ္ခ်င္းေပါ့ေလ၊ ေအး .. သူ႔ဘိုးဘြား မိဘေတြက မင္းတို႔ လူမ်ိဳး မင္းတို႔ ဘာသာဝင္ျဖစ္ေန ခဲ့မယ္ဆိုရင္လည္း သူဟာ မင္းနဲ႔ဘာသာတူပဲ ျဖစ္မွာေပါ့။ ဟုတ္တယ္မို႔လား"ဆိုေတာ့ ကေလးက အေတာ္ေလး ေက်နပ္သြားသလို ၿပံဳးၿပီး ေခါင္းတ ဆတ္ဆတ္ ညိတ္ေနပါတယ္။
-------------------
ၿပီးေတာ့ "ဘာသာခ်င္း၊ လူမ်ိဳးခ်င္းမတူရင္ ဘာျဖစ္လဲ"ဆိုတဲ့ကိစၥေပါ့ေနာ္။ ဒါကလည္း သေဘာထားႀကီးတဲ့ ပုဂၢိဳလ္၊ အသိဥာဏ္အဆင့္အတန္းရွိတဲ့ ပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးေတြဆိုရင္ သေဘာေပါက္တတ္ၾကပါတယ္။


ဘုန္းဘုန္းနားမွာ အေမရိကန္က ဘာသာေရးအေတြးအေခၚပညာရွင္ ဘဂဝန္ရွရီ ရာဂ်နီး(Bhagwan Shree Rajneesh) ဆိုတဲ့ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးေရးတဲ့  THE BOOK An Introduction to the Teachings of Bhagwan Shree Rajneesh ဆိုတဲ့ စာအုပ္တစ္အုပ္ရွိတယ္။ အဲဒီ စာအုပ္မွာ ေဆြးေႏြးထားတဲ့ အခ်က္တစ္ခ်က္က သူ႔မူရင္း အဂၤလိပ္လိုလည္း မင္းဝါသနာပါရင္ ကူးခ်င္ကူးထားေလ ... ေဟာဒီမွာ -


DIVISION The divisions are not needed; that is human stupidity.
if you love the rose, good; there is no question of fighting with you.
I love the lotus and you love the rose, but we both are lovers of flowers.
That's where the meeting ground is: that we both love flowers.
You love Christ; that is one flower. I love Buddha; that is another flower.
Somebody eles loves Lao Tzu; that is another flower.
we are all friends because we love flowers, and I can appreciate your rose, you can appreciate my lotus. There is no need to create any division. (page - 377)

ျမန္မာလိုကေတာ့၊ အဲ .. ျမန္မာလိုဆိုလို႔ ဘုန္းဘုန္းက အတိအက် ဘာသာျပန္တတ္တာ မဟုတ္ပါဘူး၊ ဟိုတစ္လံုး ဒီတစ္လံုးေလာက္ ဖတ္ၾကည့္ တတ္တာပါ။ သေဘာက်သလိုလိုရွိတဲ့ အပိုဒ္က်ေတာ့ ပိုၿပီး ကြ်မ္းက်င္တဲ့လူကို အတိအက် ဘာသာ ျပန္ခိုင္းရတာေပါ့။ အခုလည္း ဂ်ပန္သံ႐ံုးမွာ လုပ္ေနတဲ့ ဘုန္းဘုန္းရဲ႕မိတ္ေဆြ ဘာသာျပန္ဆရာ ဦးခ်ိဳထြန္းက ျမန္မာျပန္ေပး ထားတာပါ။ သူ႔ဘာသာျပန္တာက -


"ခြဲျခားမႈဆိုတာ မလိုအပ္ပါ။ ဒါဟာ လူသားရဲ႕ မိုက္မဲမႈပဲ။ ခင္ဗ်ားက ႏွင္းဆီကိုခ်စ္ရင္ ေကာင္းပါတယ္။ ခင္ဗ်ားနဲ႔ ကြ်န္ေတာ္ ရန္ျဖစ္ရမယ့္ ျပႆနာမဟုတ္ပါဘူး။


ကြ်န္ေတာ္က ၾကာပန္းကို ခ်စ္တယ္။ ခင္ဗ်ားက ႏွင္းဆီကို ခ်စ္တယ္။ ဒါေပမယ့္ ကြ်န္ေတာ္ တို႔ဟာ ပန္းခ်စ္သူမ်ား ျဖစ္ၾကပါတယ္။ ဒါ ကြ်န္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ဆံုရပ္ျဖစ္ပါတယ္။ ဘာျပဳလို႔လည္းဆိုေတာ့ ကြ်န္ေတာ္ တို႔ ႏွစ္ဦးစလံုး ပန္းခ်စ္သူမ်ား ျဖစ္လို႔ပါပဲ။

ခင္ဗ်ားက ခရစ္ေတာ္ကို ခ်စ္တယ္။ ဒါက ပန္းတစ္ပြင့္။ ကြ်န္ေတာ္က ဗုဒၶကို ခ်စ္တယ္။ ဒါက အျခား ပန္းတစ္ပြင့္။ အျခားတစ္ေယာက္က ေလာက္ဇူးကို ခ်စ္တယ္။ ဒါကလည္း အျခား ပန္းတစ္ပြင့္။


ကြ်န္ေတာ္တို႔ဟာ ပန္းခ်စ္သူမ်ားျဖစ္လို႔ ကြ်န္ေတာ္တို႔အားလံုးဟာ မိတ္ေဆြမ်ား ျဖစ္ၾကပါ တယ္။ ကြ်န္ေတာ္က ခင္ဗ်ားရဲ႕ ႏွင္းဆီကို တန္ဖိုးထား ေလးစားႏိုင္ပါတယ္။ ခင္ဗ်ားလည္း ကြ်န္ေတာ္ရဲ႕ ၾကာပန္းကို တန္ဖိုးထား ေလးစားႏိုင္ပါတယ္။ ခြဲျခား ျခင္းေတြကို ဖန္တီးဖို႔ မလိုအပ္ပါဘူး"တဲ့ကြ။

သူ႔စာက ေတြးပံုေရာ၊ ေရးပံုေရာ၊ ေၾကာင္းက်ိဳးယုတၲိေပးပံုေရာ သိပ္ကို ႐ိုးရွင္းပီျပင္လြန္းတဲ့အတြက္ မင္းတို႔အရြယ္၊ မင္းတို႔အတန္း ပညာေလာက္ဆိုရင္ ခ်က္ခ်င္းကို သေဘာေပါက္ေလာက္ပါတယ္။ ဘာမွ အပိုခ်ဲ႕ၿပီး ေျပာစရာမလိုေလာက္ပါဘူး၊  ဒီမွာ အေရးႀကီးဆံုးအခ်က္က "တစ္ဦးခ်စ္တဲ့ ပန္းကို တစ္ဦးက တန္ဖိုးထား ေလးစားႏိုင္ပါတယ္"ဆိုတဲ့ အခ်က္ပဲကြ။

ဒီသေဘာထားမ်ိဳးကို လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္းႏွစ္ေထာင္ေက်ာ္ အဲ .. ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြ ကိုးကြယ္တဲ့ ေဂါတမျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္ျပဳၿပီး လို႔ ႏွစ္ေပါင္း ႏွစ္ရာေက်ာ္ေလာက္ကေပါ့ကြာ၊ မဇၩိမေဒသလို႔ ေခၚတဲ့ အခု အိႏၵိယႏိုင္ငံမွာေပါ့ကြာ။ အဲဒီေခတ္ကေတာ့ "တစ္မိုးေအာက္ တစ္မင္း"လို႔ အသိအမွတ္ျပဳျခင္းခံရတဲ့ "အေသာက မင္းတရားႀကီး"ဆိုတာ ရွိခဲ့ဖူးတယ္။


သူက ဗုဒၶဘာသာကို ကိုးကြယ္တဲ့ ဘုရင္တစ္ပါးပဲ။ ႏိုင္ငံေရး၊ လူမႈေရး၊ ဘာသာေရးတို႔နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး သူ႔ရဲ႕ သေဘာထား အျမင္ေတြ၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ေတြ၊ အမိန္႔ေတာ္ျပန္တမ္းေတြကို ေက်ာက္စာေတြနဲ႔ အခိုင္အမာေရးထိုးခဲ့တယ္။


သူေရးထိုးခဲ့တဲ့ ေက်ာက္စာအမွတ္(၇)မွာ ဘာသာေရးနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ သူ႔ရဲ႕သေဘာထားအျမင္ကို ထုတ္ျပန္ ေၾကညာရာမွာ  သူနဲ႔ အယူဝါဒခ်င္း မတူၾကသူမ်ားပင္ ျဖစ္ၾကပါေစ သူ႔ႏိုင္ငံေတာ္ဝန္းက်င္မွာ ေနထိုင္ၾကတာကို လိုလားႏွစ္သက္ပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လည္းဆိုေတာ့ အယူဝါဒ တစ္ခုခုကို ယံုၾကည္တယ္ဆိုကတည္းက မေကာင္းမႈကို မျပဳမိေအာင္ ေစာင့္စည္းျခင္း၊ ဘဝရဲ႕ စင္ၾကယ္ျမင့္ျမတ္မႈကို လိုလားျခင္းဆိုတဲ့ စည္းကမ္းလိုက္နာတတ္မႈ အေျခခံ အသိတရားရွိၾကလို႔ပါပဲဆိုတဲ့ သေဘာမ်ိဳးကို ေရးထိုး ထားတယ္။ ဘာသာတရားကို ယံုၾကည္ကိုးကြယ္ ရေကာင္းမွန္း သိတယ္ဆိုရင္ ပန္းခ်င္းမတူေပမဲ့ ပန္းခ်စ္သူတိုင္းရဲ႕ အေျခခံ စိတ္ထားျဖစ္တဲ့ "သူခ်စ္တဲ့ ပန္းကိုလည္း လွမ္းမေခြ်နဲ႔၊ ကိုယ္ခ်စ္တဲ့ ပန္းကိုလည္း မႏြမ္းေစနဲ႔"ဆိုသလို "သူ႔စည္းကိုလည္း မေႏွာက္၊ ကိုယ့္စည္းကိုလည္း မေဖာက္"တဲ့ လူသားအေျခခံစိတ္ ထားရွိၾကတဲ့အတြက္ ဘာသာတရားတစ္ခုခု ယံုၾကည္တယ္ဆိုရင္ပဲ သူ႔ ႏိုင္ငံမွာေနျခင္းကို ႏွစ္သက္လက္ခံပါတယ္လို႔ ဆိုလိုတဲ့ သေဘာပါပဲ။

ၿပီးေတာ့ ေက်ာက္စာအမွတ္ (၁၂)မွာလည္း -
ဘယ္သူမဆို မိမိယံုၾကည္တဲ့ ဘာသာဝင္တို႔ကိုသာ ခ်ီးေျမႇာက္ပူေဇာ္ၿပီး သူတစ္ပါး ဘာသာဝင္တို႔ကို ကဲ့ရဲ႕႐ႈတ္ခ်လုပ္ မယ္၊ အဲဒီလို သူတစ္ပါးကို ႏွိပ္ကြပ္ၿပီး ကိုယ့္ဘာသာတရား ေပၚလြင္မႈကို လုပ္ေဆာင္တဲ့သူဟာ ကိုယ္ယံုၾကည္ကိုးကြယ္တဲ့ အယူဝါဒကို အႀကီးအက်ယ္ ပုတ္ခတ္ဖ်က္ဆီးရာ ေရာက္တယ္။ (သူတစ္ပါးကို ရန္လိုတာဟာ ကိုယ့္အေပၚ ရန္ပိုေအာင္ ျပဳရာ က်တယ္လို႔ ဆိုလိုတာေပါ့)။


အမွန္တကယ္ လုပ္သင့္တာက၊ အယူဝါဒရွင္ အခ်င္းခ်င္း တစ္ဦးရဲ႕ဝါဒကို တစ္ဦးက နားလည္ သေဘာေပါက္ၿပီး ေလးစား ၾကဖို႔သာ ျဖစ္တယ္" တဲ့။ ေရွးလူႀကီးေတြ ေျပာေျပာေနတဲ့ "ရန္လိုရင္ ရန္ပိုမယ္၊ ရန္မလိုမွ ရန္ၿပိဳမယ္"ဆိုတာ ဒီသေဘာ မ်ိဳး ေျပာရတာေပါ့။ အဲဒါ မင္းတို႔ လူငယ္ေတြ အေလးအနက္ သေဘာေပါက္ က်င့္သံုးၾကဖို႔ သိပ္ကို အေရးႀကီးတယ္။ မွတ္ထား ေနာ္ ... ဆိုေတာ့ ကေလးက သေဘာေပါက္ လက္ခံတဲ့သေဘာနဲ႔ ေခါင္းညိတ္ၿပီး ကတိျပဳပါတယ္။

-----------------
အဲ .. ေနာက္ထပ္ မင္းသိခ်င္တာက ဘာတဲ့၊ "သာသာခ်င္း၊ လူမ်ိဳးခ်င္း မတူၾကသူေတြ ခင္မင္ရင္းႏွီးတာ ဘာျဖစ္သလဲ"တဲ့ ... ဟုတ္လား"
ဒါနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ေတာ့ "ခင္မင္ရင္းႏွီးတာ ဘာျဖစ္သလဲ"ဆိုတာထက္ "မခင္မင္ မရင္းႏွီးၾကရင္ ဘာျဖစ္မလဲ"ဆိုတာကို အရင္စဥ္းစားၾကည့္ရင္ ပိုၿပီး အျမင္ရွင္းမယ္ထင္တယ္ကြ။


မင္းအခု ကမၻာ့သတင္းေတြထဲမွာ ဟိုး .. ႏွစ္ေပါင္းရာစု ထက္ဝက္နီးပါးေလာက္ကတည္းက တက်က္က်က္ရန္ျဖစ္ေနၾက ၿပီး ႏွစ္စဥ္မျပတ္လို စစ္ပြဲေတြ ဆင္ႏႊဲေနၾကတဲ့ ပါလက္စတိုင္းတို႔၊ အစၥေရးတို႔ဆိုတာ ၾကားဖူးတယ္ေနာ္။ အေရွ႕အလယ္ပိုင္းတို႔၊ အာရပ္ကမၻာတို႔ဆိုတဲ့ အမည္ေတြနဲ႔ ထင္ရွားတဲ့ေဒသေလ။

အဲဒီေဒသ။ အထူးသျဖင့္ေတာ့ ပါလက္စတိုင္းနဲ႔ အစၥေရး ဂ်ဴးလူမ်ိဳးတို႔ရဲ႕ "ေရွးျဖစ္ေဟာင္း ေအာက္ေမ့ဖြယ္"သမိုင္း ေနာက္ခံစာအုပ္ေတြကို ဖတ္ၾကည့္တဲ့အခါ ဒီလူေတြဟာ လူမ်ိဳးခ်င္း ကိုးကြယ္တဲ့ ဘာသာခ်င္းမတူၾကေပမယ့္ သဘာဝေဘး အႏၱရာယ္ေတြ၊ အခက္ခဲေတြ မ်ားျပား ထူေျပာတဲ့ ဒီေဒသမွာ ဆိုးတူေကာင္းဖက္ လက္တြဲရင္ဆိုင္ၾကရင္း ညီေနာင္သားခ်င္းေတြ လို ေနခဲ့ၾကတာတဲ့။

အဲ .. ခရစ္ယာန္ကိုးကြယ္ၾကတဲ့ ဂ်ဴးလူမ်ိဳးေတြက "အစၥေရးႏိုင္ငံ"ဆိုတာကို တည္ေထာင္ေၾကညာလိုက္တဲ့ အခ်ိန္မွာေတာ့ မူစလင္ႏိုင္ေတြျဖစ္တဲ့ အာရပ္ကမၻာႏိုင္ငံေတြက မေက်မနပ္ျဖစ္ရာကေန ေနာက္ဆံုးေတာ့ တစ္ေျမတည္း၊ တစ္ေရတည္းလို အနီးကပ္ဆံုးေနခဲ့ၾကတဲ့ ပါလက္စတိုင္းေတြနဲ႔ ဂ်ဴး(အစၥေရး)ေတြက အနီးကပ္ရန္သူေတြ အျဖစ္နဲ႔ အၿမဲတမ္း ေခါင္းခ်င္းေတ့ဆတ္ ေနၾကရေတာ့တာ။

အရင္ကဆိုရင္ အဲဒီေဒသမွာ ပါလက္စတိုင္းမိသားစုကပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ ဂ်ဴးမိသားစုကပဲျဖစ္ျဖစ္ လူဦးေရတစ္ဦးတိုးပြားတာဟာ ဒီမ်ိဳးႏြယ္ စုႏွစ္ဦး ႏွစ္ဖက္လံုးအတြက္ ခြန္အားတစ္ခု တိုးသလိုျဖစ္ခဲ့ၾကလို႔ "အဇာတမိတၲ = မေမြးမီက မိတ္ေဆြမ်ား"ျဖစ္ခဲ့ၾက တာေပါ့။

ကဲ .. ခုေတာ့ လူမ်ိဳးမတူ၊ ဘာသာမတူၾကသူခ်င္းျဖစ္လို႔ ရန္သူလို သေဘာထား သတ္မွတ္လိုက္တဲ့အခ်ိန္ကစၿပီး ဂ်ဴး လူမ်ိဳးမွန္သမွ်ဟာလည္း အာရပ္ေတြ(အထူးသျဖင့္ ပါလက္စတိုင္းေတြေပါ့ေလ)အတြက္ "အဇာတသတၳဳ = မေမြးမီကတည္းက ရန္သူေတြ"ျဖစ္ေနၾကရသလို အာရပ္(ပါလက္စတိုင္း)ဟူသမွ်ဟာလည္း ဂ်ဴးတို႔အတြက္ "အဇာတသတၳဳ  = မေမြးမီက ရန္သူေတြ" ျဖစ္ကုန္ၾကေတာ့တာေပါ့။

အဲဒီေတာ့ ဘာျဖစ္သလဲ။ လူ႔ဘံုလူ႔ဘဝဆိုတာ ဗုဒၶဘုရားရွင္ရဲ႕ အဆံုးအမအရ ေျပာရမယ္ဆိုရင္ "သုဂတိ လူ႔ဘံုသား" ေခၚတယ္။ "သုဂတိ"ဆိုတာ ေကာင္းတဲ့ ကုသိုလ္ကံရွိသူတို႔ ျဖစ္တည္ခြင့္ရတဲ့ ဘံု"လို႔ ဆိုလိုတာေပါ့။

"ေကာင္းတဲ့ ကုသိုလ္ကံ"ဆိုတာ အျပစ္ကင္းျခင္း၊ ေကာင္းက်ိဳးခ်မ္းသာနဲ႔ ျပည့္စံုျခင္းဆိုတဲ့ အက်ိဳးထူးေတြကို ေတြ႕ႀကံဳခံ စားခြင့္ဆိုတဲ့ အခြင့္ထူးကို ေပးတတ္တဲ့ ကံေပါ့။ တိုတိုခ်ဳပ္ကေတာ့ "လူ႔ဘံုက လူသားဆိုတာ အျပစ္ကင္းကင္းနဲ႔ စိတ္ေအးခ်မ္း သာေနထိုင္ခြင့္ရတဲ့ ဘံုသားမ်ိဳးျဖစ္တယ္"လို႔ ဆိုလိုတာပါပဲ။

အဲ .. အခု အဲဒီ မေမြးမီကတည္းက အခ်င္းခ်င္းရန္သူလို သတ္မွတ္ေနထိုင္ၾကတဲ့ ေဒသက လူေတြမွာ အဲဒီလို သုဂတိ လူ႔ဘံုနဲ႔ တန္တဲ့ အခြင့္အေရးေတြ ရႏိုင္ၾကရဲ႕လား။ မင္း "ငရဲႀကီးတယ္"ဆိုတာ ၾကားဖူးလား။ "ငရဲ"ဆိုတာ ပါဠိစကားနဲ႔ဆိုရင္ "နိရယ"လို႔ ေခၚတယ္ကြ။ ျမန္မာလိုေတာ့ "ခ်မ္းသာျခင္းေတြအားလံုး ခ်ိဳ႕တဲ့ေနတဲ့ ဘဝ"လို႔ ဆိုတာေပါ့။ အဲဒီေတာ့ ပတ္ဝန္းက်င္ကို ရန္သူလို သတ္မွတ္ေနထိုင္ၾကသူေတြဆိုတာ ဘယ္လို စိတ္ထားေတြနဲ႔ ဘယ္လိုေနထိုင္ၾကမလဲ။ မင္းတို႔ စဥ္းစားၾကည့္ေလ၊ အိပ္ရာက ႏိုးၿပီဆိုကတည္းက ရန္လိုတဲ့စိတ္ေတြ ေမြး။ ႀကံဳလာရင္ ႏႈတ္ၾကမ္း၊ ကိုယ္ၾကမ္းေတြနဲ႔ ထိပါးပုတ္ခတ္ၾက၊ ညႇဥ္းဆဲ သတ္ျဖတ္ၾကဆိုတာမ်ိဳးေတြ အၿမဲလုပ္ေနၾကရၿပီဆို ကတည္းက ဒီလူေတြမွာ ခ်မ္းသာျခင္းေတြ အားလံုးခ်ိဳ႕တဲ့ မေနၾကေပဘူးလား။ "လူမ်ိဳးမတူ၊ ဘာသာမတူတာကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး မခင္မင္ မရင္းႏွီးၾကရင္ ဘာျဖစ္မလဲ"ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းအတြက္ ဒါဟာ အေျဖမွန္ပဲ။

အဲ .. "အဇာတသတၳဳ"ဆိုလို႔ မင္း "အဇာတသတ္မင္း"ဆိုတာေတာ့ ၾကားဖူးတယ္မို႔လား။ ေအး ၾကားဖူးတာလည္း ၾကားဖူးတာေပါ့ကြာ။ သူ႔ျဖစ္ရပ္မွာ အမ်ားနားမလည္မိခဲ့တဲ့ ျဖစ္ရပ္ကေလးေတြ ရွိတယ္ကြ။ အဲဒီမင္းသားက ဗိမၺိသာရမင္းႀကီး ရဲ႕ မိဖုရားေခါင္ႀကီးျဖစ္တဲ့ ေဝေဒဟီမိဖုရားႀကီး ဝမ္းမွာ ပဋိသေႏၶတည္ေနတာေပါ့။

မိဖုရားႀကီးမွာ ကိုယ္ဝန္ရွိလာတဲ့အခါ ကိုယ္ဝန္ေဆာင္မိခင္ေလာင္းေတြမွာ ျဖစ္တတ္တဲ့ ဓမၼတာလို႔ ဆိုတာပဲကြာ၊ တစ္ခုခု ကို စားခ်င္ေသာက္ခ်င္တဲ့ "ခ်င္ျခင္း"ဆိုတာ ျဖစ္ေလ့ရွိတဲ့အတိုင္း အဲဒီမိဖုရားႀကီးမွာ ကေလးရဲ႕ ဖခင္ျဖစ္တဲ့ ဗိမၺိသာရမင္းႀကီးရဲ႕ လက္႐ံုးေသြးကို ေသာက္လိုတဲ့ ခ်င္ျခင္း အျပင္းအထန္ျဖစ္တဲ့အတြက္ အိပ္မေပ်ာ္၊ စားမဝင္၊ စိတ္လည္း မရႊင္ဆိုတာလိုျဖစ္ၿပီး ႐ုပ္ရည္ေရာ မ်က္ႏွာအဆင္းပါ သိသိသာသာႀကီး ယိုယြင္းလာသတဲ့။

ဒါနဲ႔ စံုစမ္းေမးျမန္းၾကည့္လို႔ အေၾကာင္းစံုသိတဲ့အခါ မင္းတရားႀကီးက "ဒါေလးမ်ား ခဲရင္းတဲ့ ကိစၥမွတ္လို႔"ဆိုၿပီး သူ႔ရဲ႕ သမားေတာ္ႀကီးကိုေခၚ လက္႐ံုးေသြးအေဖာက္ခိုင္းၿပီး မိဖုရားႀကီးကို တိုက္လိုက္တာေပါ့။ ဒီအထိကေလးဖခင္ေရာ၊ မိခင္ေရာ ဝမ္းထဲက ကေလးေရာ အားလံုး ေက်ေက်နပ္နပ္ ေျပေျပလည္လည္ပါပဲ။

ျပႆနာက ဘယ္ကေနစလာလဲ ဆိုေတာ့ - ဒီအေၾကာင္းကို ဟူးရာပုဏၰားေတြ ၾကားသိတဲ့အခါ "ဧကႏၱ .. ဒီကေလး ေမြးဖြားလာလို႔ အရြယ္ေရာက္လာခဲ့ရင္၊ အဖကို သတ္မယ့္ ရန္သူျဖစ္လာမယ္"ဆိုၿပီး ေဟာခ်လိုက္ပါေရာ။ ဒါနဲ႔ပဲ အေမ့ဝမ္းထဲမွာ လူပံုစံေတာင္ အျပည့္အစံု ေပၚပံုမရေသးတဲ့ ကေလးငယ္ကို "အဇာတသတၳဳ  = မေမြးဖြားမီက အဖရဲ႕ ရန္သူ"ဆိုၿပီး ဝိုင္းသမုတ္ လိုက္ၾကေတာ့တာ။ အမွန္ကေတာ့ ကေလးက မေမြးမီက အဖရဲ႕ ရန္သူျဖစ္တာ မဟုတ္ဘူး။ ကေလးကို "မေမြးမီက အေဖ့ရဲ႕ ရန္သူ"(အဇာတသတၳဳ = အဇာတသတ္)ရယ္လို႔ ဝိုင္းၿပီး သတ္မွတ္လိုက္ၾကတာ။

အမည္အရသာ သတ္မွတ္တာမဟုတ္ဘူး။ စိတ္ထဲကကို စိတ္ပါလက္ပါဆိုသလို ခံယူသတ္မွတ္လိုက္ၾကတာ။ ဒါေၾကာင့္ အမိဝမ္းတည္းမွာ ကတည္းက ဒီကေလးက ေမတၲာငတ္လာခဲ့တာ။ ေဒါသနဲ႔ ဖ်က္ဆီးပစ္ဖို႔အထိ အႀကိမ္ႀကိမ္ခံခဲ့ရဖူးတယ္။ ဗိမၺိသာမင္းႀကီးက ဒီအေၾကာင္းသိေတာ့မွ အာဏာစက္နဲ႔ အျပင္းအထန္ အမိန္႔ထုတ္တားျမစ္လိုက္လို႔သာ ဒီကေလးက လူျဖစ္ခြင့္ ရလိုက္တာ။

လူရယ္လို႔ ျဖစ္လာျပန္ေတာ့လည္း အထိန္းေတာ္၊ အေခ်ာ့ေတာ္ဆိုသူေတြကအစ "သူတို႔ရဲ႕ ေက်းဇူးရွင္ မင္းတရားႀကီးကို သတ္မဲ့ကေလး"ဆိုတဲ့ ဟူးရားတေစၦႀကီးက အၿမဲတမ္းေခ်ာက္လွန္႔ေနေလေတာ့ ေမတၲာမထားႏိုင္ခဲ့ၾကဘူး။ စိုးရိမ္၊ ေၾကာက္ရြံ႕၊ ရန္လိုတဲ့မ်က္ႏွာထားေတြက မဖံုးႏိုင္၊ မကြယ္ႏိုင္ ေပၚလြင္ေနၾကေတာ့တာ။ "မိုးေခါင္ေရရွားရပ္ဝန္းမွာ ဆူးထူတဲ့အပင္မ်ားသာ ေပါက္ေလ့ရွိသလိုေပါ့ကြာ၊ ေမတၲာမိုးေခါင္ေနတဲ့ အဇာတသတ္မွာလည္း ေဒါသ ဆူးေတာင္ေတြ ေပါက္လာမွာေပါ့။ ဒါနဲ႔ပဲ ေနာက္ ဆံုးေတာ့ တကယ့္အဖသတ္ မင္းျဖစ္သြားတာ။

အဲဒီေနာက္မွာ သူ႔အမွား သူျမင္ၿပီး ျမတ္စြာဘုရားရွင္နဲ႔ သြားေတြ႕တယ္။ ျမတ္စြာဘုရားက ဆံုးမလိုက္ေတာ့ စိတ္ထား ေတြအား လံုး ေျပာင္းျပန္ဆိုသလို ေျပာင္းလဲသြားေတာ့တာ။ အဲဒါ .. ျမတ္စြာဘုရားရွင္က အဇာတသတ္မင္းရဲ႕ အခုစိတ္ထားဟာ ေျပာင္းလဲလာတဲ့ စိတ္ထားမဟုတ္ဘူး၊ ဒါကမွ ပင္ကိုယ္စိတ္ထား အစစ္တဲ့။ အဖကို သတ္ခဲ့တဲ့ စိတ္ထားကမွ မဆီမဆိုင္ပင္ကိုယ္ စိတ္ထားနဲ႔ ေျပာင္းျပန္ျဖစ္သြားတဲ့ စိတ္ထား။

ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ဒီအဇာတသတ္မင္းဟာ အဖကို သတ္တဲ့ကံႀကီးသာမထိုက္ခဲ့ရင္ အဆင့္ျမင့္လူသားတစ္ဦးလို႔ ဆိုရမယ့္ ေသာတာပန္အရိယာျဖစ္ႏိုင္တဲ့ အမ်ိဳးေကာင္းသားတစ္ဦး ျဖစ္လို႔ပဲတဲ့ဟုတ္လည္း ဟုတ္တယ္ကြ။
ျမတ္စြာဘုရားနဲ႔ ေတြ႕ၿပီးတဲ့ ေနာက္မွာ သူ႔စိတ္ထားေတြ ပံုမွန္ျဖစ္သြားသလို သူ႔ဘဝကလည္း သုဂတိလလူ႔ဘံုသားေတြထဲက ဘုန္းရွင္ကံရွင္ျ ဖစ္တဲ့ ရွင္ဘုရင္တစ္ဦးပီပီ ထီးနန္းစည္းစိမ္ကိုလည္း ခံစားႏိုင္ သြားတယ္။ အရင္ကေတာ့ သူျပစ္မွားမိတဲ့ ကံႀကီးက ဖိစီးႏွိပ္စက္ၿပီး စိတ္ေတြ ကေယာက္ကယက္နဲ႔ အိပ္ေကာင္းျခင္း မအိပ္ရ၊ စားေကာင္းျခင္း မစားရ၊ စိတ္ေအးကိုယ္ခိုင္ ေနထိုင္မရဆိုတဲ့ ဒုကၡေတြ ခံစားေနရတာေလ။

အဲဒီေနာက္ပိုင္းမွာ အဇာတသတ္မင္းႀကီးရဲ႕ ေဆာင္ရြက္ခ်က္ေတြကလည္း ေစာေစာကေျပာခဲ့တဲ့ အေသာကမင္းတရားႀကီး  ထက္ ေစာလည္းေစာသလို ေရွ႕ေျပးလမ္းညႊန္တစ္ဦးလို႔လည္း ဆိုႏိုင္ေလာက္တယ္။
ဒီေန႔ ဗုဒၶဘာသာ ဆက္လက္တည္တံ့ေရး အတြက္ အဓိကအေရးပါတဲ့ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ ေဟာထားသမွ်တရားေတာ္ေတြ ပင္ရင္းမူလမပ်က္ .. အဲ .. မင္းတို႔ ေျပာေျပာေနတဲ့ သမငါငညေူ အတိုင္းေပါ့ကြာ၊ တည္ရွိေနတယ္ဆိုတာ ဘုရားရွင္ ပရိနိဗၺာန္ျပဳၿပီး မၾကာမီအတြင္းမွာပဲ အရွင္မဟာကႆပစတဲ့  တပည့္ႀကီးေတြက စုစည္းစီစဥ္ေတာ္မူၾကၿပီး စုေပါင္းရြတ္ဆို မွတ္တမ္းတင္ခဲ့ၾကလို႔ေပါ့။ အဲဒီလို စုေပါင္းရြတ္ဆို မွတ္တမ္းတင္တာ ကို "သဂၤါယနာတင္တယ္"လို႔ ေခၚတယ္။

ဘုရားရွင္ထံမွာ မ်က္ျမင္နားၾကား နာယူမွတ္သားဖူးတဲ့ ရဟႏၱာအရွင္ျမတ္ႀကီးေတြ ငါးရာေလာက္စုေပါင္း ရြတ္ဆိုေတာ္မူၾကတာ အခ်ိန္သံုးလေလာက္ ၾကာတယ္။ အဲဒီ ပထမဆံုး သဂၤါယနာတင္ပြဲႀကီး ျဖစ္ေျမာက္ ေရးအတြက္ အစစတာဝန္ယူေဆာင္ရြက္တဲ့ သာသနာ့ဒါယကာ တာဝန္ကို  အဇာတသတ္မင္းႀကီးက ယူခဲ့တာေပါ့။ ဒါဟာ သူ႔ရဲ႕ ပင္ကိုယ္သ႐ုပ္မွန္ အရည္အခ်င္းနဲ႔ စိတ္ဓာတ္ကို ျပလိုက္တာပဲ။

အဲ .. အခု အေရွ႕အလယ္ပိုင္းဆိုတဲ့ ေဒသက အထူးသျဖင့္ ပါလက္စတိုင္းလူမ်ိဳး၊ ဂ်ဴးလူမ်ိဳးေတြထဲမွာလည္း အာခီးမီဒီးတို႔၊ အိုင္စတိုင္းတို႔လို အံ့မခန္းပညာရွင္ႀကီးေတြ ျဖစ္ၾကမည့္ အမ်ိဳးေကာင္းသားေတြ ဘယ္ေလာက္ရွိေနမယ္ဆိုတာ ဘယ္သူေျပာႏိုင္မွာလဲ။
အခုေတာ့ အဇာတသတ္ဇာတ္လမ္းက မရပ္တန္႔ႏိုင္ေသးတဲ့အတြက္ ကံၾကမၼာေတြဟာ တန္ရာနဲ႔ လြဲေနၾကရတာေပါ့။ ဒီဇာတ္လမ္းဆိုးႀကီး ရပ္တန္းက ရပ္သြားၿပီဆိုရင္ေတာ့ အဇာတသတ္မင္းႀကီးဟာ ဗုဒၶဘာသာအတြက္ အလြန္အေရးပါတဲ့ တာဝန္ႀကီးကို ထမ္းေဆာင္ျပခဲ့သလို အဲဒီေဒသသားေတြထဲကလည္း ေလာကတာဝန္ကို ထမ္းေဆာင္ၾကမယ့္ ေလာကဝန္ထမ္း ေကာင္းမ်ားစြာ ေပၚထြက္လာမွာ မလြဲပါဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ဒီလူမ်ိဳးေတြရဲ႕ မူလအမ်ိဳးအႏြယ္ေတြဆိုတာ ကမၻာ့ပညာေရး သမိုင္းမွာ ခုခ်ိန္ထိ တုဘက္ကင္း အႏိႈင္းမဲ့ေတြျဖစ္တဲ့ အာခီးမီဒီးတိ႔၊ အိုင္စတိုင္းတို႔ရဲ႕ ပင္ရင္းမူလအမ်ိဳးအႏြယ္ေတြျဖစ္လို႔ပဲေပါ့ကြာ။
------------------
အဲ .. ေနာက္ထပ္ မင္းသိခ်င္တာ တစ္ခုက ဘာလဲ၊ အဲဒီလူေတြဟာ ငယ္ငယ္ကတည္းက တစ္ရပ္တည္း ေနၾကသူေတြ ျဖစ္ၿပီး ဘာျဖစ္လို႔ အခုလို ပဋိပကၡေခၚတာေပါ့ကြာ၊ အမွန္ကေတာ့ မင္းေျပာသလို ရန္ျဖစ္ၾကတာပါပဲ။ အဲဒါ ဘာျဖစ္လို႔လဲ ဆိုေတာ့ -


အဲ .. တို႔ ျမတ္စြာဘုရားက ရဟန္းေတာ္မ်ား ေန႔စဥ္မပ်က္မကြက္ ပြားမ်ားရြတ္ဖတ္ရမယ္လို႔ ေဟာညႊန္ထားတဲ့ "ေမတၲသုတ္"ဆိုတာရွိတယ္ကြ။
ေမတၲသုတ္ဆိုတာ လူေကာင္းသူေကာင္းမွန္သမွ် အေျခခံထားရွိရမယ့္ "ျမင့္ျမတ္စိတ္ထား"ေတြကို ေဟာညႊန္ဆံုးမ ထားတဲ့ သုတ္တစ္သုတ္ပါ။ အဲဒီသုတ္မွာ ဘယ္လူမ်ိဳး၊ ဘယ္ဘာသာဝင္မဆို သုဂတိလူ႔ဘံုသားပီပီ စိတ္ေအးကိုယ္ခိုင္ ခ်မ္းခ်မ္း သာသာ ေနထိုင္ႏိုင္ဖို႔အတြက္ ထားရွိရမယ့္ စိတ္ဓာတ္ကို ညႊန္ျပထားတာရွိတယ္။

(၁) န ပေရာ ပရံ နိကုေဗၺထ = တစ္ဦးေပၚတစ္ဦး စဥ္းလဲလွည့္ပတ္ မျပဳပါေစလင့္။ (လူအခ်င္းခ်င္း၊ လွည့္ပတ္ခ်င္း၊ ကင္းရွင္းၾကပါေစ)။

(၂) နာတိ မေညထ ကတၳစိ နကိဥၥိ = ဘယ္အရပ္မွာမဆို၊ ဘယ္သူ႔အေပၚမွာမဆို၊ ေမာက္မာေထာင္လႊား၊ ရမ္းကားသမႈ၊ မထီမဲ့ျမင္ မျပဳပါေစလင့္။ ( အထင္ေသးျခင္း၊ အခ်င္းခ်င္း၊ ကင္းရွင္းၾကပါေစ)

(၃) ဗ်ာေရာသနာ ပဋိဃသည၊ နာညမညႆ ဒုကၡမေစၦယ် = ကိုယ္ႏႈတ္အားျဖင့္ ႏွိပ္စက္ေစာ္ကားျခင္း၊ အမ်က္ေရွ႕ထား၊ အခ်င္းခ်င္း ဒုကၡပြားေစျခင္းကို မလိုလားပါေစလင့္။(ဆင္းရဲလိုျခင္း၊ အခ်င္းခ်င္း၊ ကင္းရွင္းၾကပါေစ) တဲ့ ။

ဒီစိတ္ထားသံုးမ်ိဳးဟာ ေဂါတမျမတ္စြာဘုရားရွင္က ေဟာညႊန္ခဲ့တာျဖစ္ေပမယ့္ ဗုဒၶဘာသာဝင္တို႔အတြက္သာ မဟုတ္ပါဘူး။ သုဂတိလူ႔ဘံုမွာ လူျဖစ္ရခိုက္ လူ႔အခြင့္အေရးအျပည့္နဲ႔ လူျဖစ္က်ိဳးနပ္လိုသူတိုင္း ထားရွိရမည့္ အထက္တန္းစား စိတ္ဓာတ္ပါ။

ဒီလို အထက္တန္းစား စိတ္ဓာတ္မ်ိဳးရွိမွသာ ပန္းခ်စ္သူတိုင္း ပန္းရနံ႔သင္းၿပီး "ပန္းသတင္း ပန္းခ်င္းေဆာင္"ဆိုသလို အျပန္အလွန္ တန္ဖိုးထား ေလးစားၾကမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေန႔ မင္းတို႔ ၾကားသိေနရတဲ့ မိတၳီလာကစတဲ့ ကိစၥေတြဆိုတာ ဘာသာေရးအတြက္ သက္သက္ျဖစ္ၾကတဲ့ အဓိက႐ုဏ္း ေတြ မဟုတ္ၾကပါဘူး။ အခုေျပာခဲ့တဲ့ အထက္တန္းစား စိတ္ဓာတ္ေတြ ခြ်တ္ၿခံဳက်ေနၾကသူေတြက ေနရာရဖို႔အတြက္ ဖ်ာခင္းႏိုင္ဖို႔ ပြဲလန္႔ေအာင္ တမင္ဖန္တီးလံႈ႔ေဆာ္မႈေတြလည္း ပါတယ္တဲ့။

အဲဒါၿပီးေတာ့ ဆိုးဆိုးဝါးဝါးေတြအထိ ျဖစ္ေအာင္စၿပီး လုပ္ၾကတဲ့လူေတြကလည္း မင္းတို႔ထင္သလို အဲဒီေဒသသား အတူတူေနဖက္ေတြ မဟုတ္ဘူးတဲ့ကြ။ ဘယ္ကေန ဘယ္လို ေရာက္လာမွန္းမသိတဲ့ မ်က္ႏွာစိမ္းေတြက အဓိကေရွ႕ေဆာင္ လံႈ႔ေဆာ္ၿပီး လုပ္ၾကတာေတြတဲ့။ ရဟန္းရွင္လူ ေလးစားရတဲ့ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား အပါအဝင္ ဘာသာႀကီးေလးခုလံုးရဲ႕ တာဝန္ရွိသူ ေခါင္းေဆာင္ေတြအားလံုး သိၾကပါတယ္။ ဂ်ာနယ္ေတြ ထဲမွာလည္း ေဟာထား ေရးထားတာေတြ ပါေနပါၿပီ။ ဘယ္လိုပဲ ျဖစ္ျဖစ္ေပါ့ကြာ .. အဓိကကေတာ့ အခုေျပာခဲ့တဲ့ လူေကာင္း သူေကာင္းတို႔ရဲ႕ အေျခခံ ျမင့္ျမတ္ စိတ္ထားေတြ ခ်ိဳ႕တဲ့ၾကလို႔ လို႔သာ ဆိုရမွာပါပဲ။

လူတိုင္းလူျဖစ္က်ိဳးနပ္ဖို႔ .. အဲ ... ပန္းခ်စ္သူတိုင္း ပန္းနံ႔သင္းေစဖို႔ ဆိုပါေတာ့ကြာ၊ အေရးအႀကီးဆံုးျဖစ္တဲ့ အထက္ တန္းစား စိတ္ဓာတ္သံုးမ်ိဳးကိုေတာ့ ဘယ္ေတာ့မွ လက္မလႊတ္မိေစနဲ႔ေနာ္။ အထက္တန္းစိတ္ကို လက္လႊတ္လိုက္ရင္ေတာ့ ေအာက္တန္းက်သြားမယ္ ၾကားလား ... ဆိုေတာ့ ကေလးက မ်က္ရည္ဝိုင္းတဲ့အၿပံဳးေတြနဲ႔ ေခါင္းတဆတ္ဆတ္ညိတ္ျပပါတယ္။ စကားေတာ့ ေျပာထြက္ဟန္ မတူပါဘူး။

လူအခ်င္းခ်င္း၊ လွည့္ပတ္ျခင္း၊ ကင္းရွင္းၾကပါေစ ...။
အထင္ေသးျခင္း၊ အခ်င္းခ်င္း၊ ကင္းရွင္းၾကပါေစ ...။
ဆင္းရဲလိုျခင္း၊ အခ်င္းခ်င္း၊ ကင္းရွင္းၾကပါေစ ...။ 

ဓမၼေဘရီအရွင္ဝီရိယ(ေတာင္စြန္း)