Friday, June 21, 2013

ကိုယ္၊ ႏႈတ္၊ စိတ္ ညီေအာင္ ႀကိဳးစားပါ။


ကိုယ္၊ ႏႈတ္၊ စိတ္ ညီေအာင္ ႀကိဳးစားပါ။

မုသာ၀ါဒါ ေ၀ရမဏိ - မုသားေျပာျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္ပါ၏ ဟူ၍ ဆိုရာ၌ လိမ္၍ ေျပာျခင္းႏွင့္ ေျပာသည့္အတိုင္း မလုပ္ျခင္းပင္ ျဖစ္၏။ အမွန္အားျဖင့္ လိမ္၍ ေျပာျခင္းႏွင့္ ေျပာသည့္အတိုင္း မလုပ္ျခင္းသည္ သူတစ္ဖက္သားကို အထင္မွားေအာင္ လွည့္စားျခင္း ျဖစ္၏။ ထို႕ေၾကာင့္ လူတစ္ေယာက္ကို ျဖစ္ေစ၊ လူအမ်ားကို ျဖစ္ေစ အထင္ မမွားရေလေအာင္ ၾကြား၀ါျခင္း မျပဳဘဲ မွန္မွန္ကန္ကန္ ေျပာဆိုျခင္းႏွင့္ ေျပာသည့္အတိုင္း လုပ္ျခင္းသည္ မုသာ၀ါဒါ ေ၀ရမဏိအရ မုသားေျပာဆိုျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္သည္ မည္၏။

ကုသိုလ္အရာတြင္ သစၥာ၀ါစာသည္ အင္အားေကာင္း၍ အကုသိုလ္အရာတြင္ မုသာ၀ါဒသည္ အင္အား ေကာင္း၏။ ျမတ္စြာဘုရား အေလာင္းေတာ္အေနျဖင့္ ငါးပါးသီလတြင္ ပါဏာတိပါတ စေသာ သိကၡာပုဒ္မ်ားကို အေၾကာင္းအားေလ်ာ္စြာ လြန္က်ဴးႏိုင္ေသာလည္း မုသာ၀ါဒသိကၡာပုဒ္ကိုကား သူတစ္ပါး အက်ဳိးပ်က္ေလာက္ေအာင္ မည္သည့္အခါမွ် လြန္က်ဴးခဲ့ျခင္း မရိွ ဟူ၍ ဆရာေတာ္ အရွင္ဇနကာဘိ၀ံသက သူ၏ ဗုဒၶ၀င္ အေမးအေျဖ၌ ဆို၏။ ထို႕ေၾကာင့္ မုသာ၀ါဒသိကၡာပုဒ္သည္ ဘုရားကိုပင္ ျဖစ္ေစႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ကုသိုလ္အရာ၌ အေရးပါ၏။ အကုသိုလ္အရာ၌ အေရးပါေၾကာင္းကိုမူ အျပန္နည္းျဖင့္ သိႏိုင္ေလ၏။

မွန္ကန္ေသာစကား သစၥ၀ါစာသည္ မုသာ၀ါဒ၏ ဆန္႕က်င္ဘက္ ျဖစ္၏။ ထို႕ေၾကာင့္ မွန္ကန္စြာ ေျပာဆိုျခင္းကို သစၥပါရမီ အေနျဖင့္ ေဟာၾကားေတာ္မူျခင္း ျဖစ္၏။ သို႕ရာတြင္ မွန္ကန္စြာ ေျပာဆိုတိုင္းလည္း သစၥပါရမီ ျဖစ္သည္ မဟုတ္။ ပါရမီ ဟူသည္မွာ ျမင့္ျမတ္ သူတို႕၏ လုပ္ငန္း ျဖစ္၏။ ထို႕ေၾကာင့္ မွန္ကန္စြာ ေျပာဆိုရာ၌ ျမင့္ျမတ္မႈ သေဘာပါေအာင္ ေျပာဖို႕ လို၏။

သို႕မွသာ မွန္ကန္စြာ ေျပာဆိုျခင္းသည္ သစၥပါရမီေျမာက္ေသာ ေျပာဆိုျခင္း ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။ အမွန္အားျဖင့္ သူတစ္ပါးထံမွ အက်ဳိးကို မေမွ်ာ္ကိုးေသာ စိတ္ထားျဖင့္ မွန္မွန္ကန္ကန္ ေျပာဆိုျခင္းသည္သာ ျမင့္ျမတ္ေသာ သေဘာကို ေဆာင္၏။ အသိဉာဏ္ပညာႏွင့္ ယွဥ္ရာ၌လည္း ေရာက္၏။ နိဗၺာန္၏ အေထာက္အပံ့လည္း ျဖစ္၏။ ေလာက၌ မည္သည့္လုပ္ငန္းကို လုပ္သည္ ျဖစ္ေစ၊ ဉာဏ္ႏွင့္ယွဥ္ၿပီး လုပ္ပါမွ ျမင့္ျမတ္ရာ ေရာက္၏။ ျမင့္ျမတ္ရာ ေရာက္ပါမွလည္း ပါရမီ ေျမာက္၏။ ပါရမီ ေျမာက္ပါမွလည္း နိဗၺာန္ကို ေရာက္ႏိုင္၏။ သို႕မဟုတ္ပါက နိဗၺာန္ကို ေရာက္ဖို႕အေၾကာင္း မရိွပါေခ်။

ေလာကတြင္ လူဟူသည္ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး မလြဲမေသြ ဆက္ဆံရ၏။ ထိုသို႕ ဆက္ဆံရာတြင္ စကားသည္ ပဓာနက်ေသာ က႑မွ ပါ၀င္၏။ စကားကို အားကိုး၍ ယံုထိုက္ မယံုထုိက္ ဆံုးျဖတ္ကာ ဆက္ဆံရျခင္း ျဖစ္ေလရာ မမွန္ကန္ေသာ စကားကို အားကိုးၿပီး ဆက္ဆံမိပါက ေလာကသည္ ကေမာက္ကမ ျဖစ္သြားေပလိမ့္မည္။ ထို႕ေၾကာင့္ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး ဆက္ဆံရာတြင္ ေလာက၌ ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာမႈ ျဖစ္ထြန္းေရးအတြက္ မုသာ၀ါဒသိကၡာပုဒ္မွ ေရွာင္ၾကဥ္ကာ မွန္မွန္ကန္ကန္ ေျပာဆိုၿပီး ဆက္ဆံဖို႕ လို၏။

ထိုကဲ့သို႕ ေျပာဆိုၿပီး ဆက္ဆံျခင္းအားျဖင့္ ေလာက၌ ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာမႈကို ျဖစ္ထြန္းေစႏိုင္၏။ ေျပာသူအေနျဖင့္ ျမင့္ျမတ္မႈသေဘာ ပါ၀င္ပါက သစၥပါရမီကို ျဖည့္က်င့္ရာလည္း ေရာက္၏။ သစၥပါရမီသေဘာ မေရာက္သည့္တိုင္ေအာင္ မုသာ၀ါဒ သိကၡာပုဒ္ကို လိုက္နာက်င့္သံုးရာ ေရာက္သည္ကေတာ့ အမွန္ျဖစ္၏။

ႏႈတ္တစ္ရာ စာတစ္လံုး ဟူေသာ ဆိုရိုးစကား ရိွ၏။ အမွန္အားျဖင့္ စာ ဟူသည္မွာလည္း စကား၏ အုပ္စု၀င္ပင္ ျဖစ္၏။ သို႕ျဖစ္ေလရာ ၀စီကံသည္ သစၥာႏွင့္ယွဥ္ပါက ေလာကကို ေစာင့္ေရွာက္တတ္၏။ သစၥာႏွင့္ မယွဥ္ပါက ေလာကကို ဖ်က္ဆီးတတ္၏။ ထို႕ေၾကာင့္ ေလာက၏ ေကာင္းက်ဳိးဆိုးျပစ္သည္ ၀စီကံအေပၚ၌ တည္၏။ ၀စီကံ ဟူသည္ စကားပင္ ျဖစ္၏။ ဒႆနက်မ္းမ်ား၌မူ စကားသံႏွင့္ ပတ္သက္၍ အဆင့္ေလးဆင့္ ထားၾက၏။ ယင္းအဆင့္ ေလးဆင့္မွာ -

(၁) ပရာ၊ (၂) ပႆႏၱီ၊ (၃) မဇၥ်ိမာ၊ (၄) ၀ဲခါရီ တို႕ ျဖစ္ၾက၏။ ပရာအဆင့္မွာ “စကားလံုးအလ်ဥ္” အဆင့္ ျဖစ္၏။ ပႆႏၱီအဆင့္မွာ စကားလံုးအလ်ဥ္အဆင့္ထဲမွ “ပံုစံမဲ့ စကားသံ” အဆင့္ ျဖစ္၏။ မဇၥ်ီမာအဆင့္မွာ “ပံုစံရိွ စကားသံ” အဆင့္ ျဖစ္၏။ ၀ဲခါရီအဆင့္မွာ ဌာန္ ကရိုဏ္း ပယတ္သို႕ ေရာက္ေသာ အသံအဆင့္ ျဖစ္၏။ အမွန္အားျဖင့္ ပရာအဆင့္၊ ပႆႏၱီအဆင့္၊ မဇၥ်ီမာအဆင့္တို႕သည္ ဌာန္ ကရိုဏ္း ပယတ္သို႕ ေရာက္ေသာ အသံအဆင့္မ်ား မဟုတ္ၾက။

ထို႕ေၾကာင့္ ထိုအဆင့္ သံုးဆင့္တို႕သည္ ဒိဗၺေသာတ အဘိဉာဥ္မွ တစ္ပါး ပကတိနားျဖင့္ ၾကားႏိုင္ေသာ အဆင့္မ်ား မဟုတ္ၾကေခ်။ ၀ဲခါရီအဆင့္သည္သာလွ်င္ ပကတိနားျဖင့္ ၾကားႏိုင္ေသာ အသံအဆင့္ ျဖစ္၏။ ထို႕ေၾကာင့္ လူတို႕ ၾကားေနရေသာ စကားသံမ်ားသည္ ၀ဲခါရီအဆင့္ စကားသံမ်ား ျဖစ္ၾက၏။ ဤသို႕ ဒႆနပညာရွင္မ်ားက ဆိုၾက၏။
မုသာ၀ါဒါ ေ၀ရမဏိအရ မုသားကို မဆိုျခင္းသည္ ေျဖာင့္မတ္ျခင္း ျဖစ္၏။

ထိုေျဖာင့္မတ္ျခင္းသည္ ႏွစ္မ်ဳိး ရိွ၏။ သာမန္ေျဖာင့္မတ္ျခင္းႏွင့္ အလြန္ေျဖာင့္မတ္ျခင္းတို႕ ျဖစ္ၾက၏။ သာမန္ေျဖာင့္မတ္ျခင္းကို ပါဠိေ၀ါဟာရအားျဖင့္ ဥဇုဟု ေခၚ၏။ အလြန္ေျဖာင့္မတ္ျခင္းကုိ သုဟုဇုဟု ေခၚ၏။ သာမန္ေျဖာင့္မတ္ျခင္းအရ ကိုယ္ ႏွင့္ ႏႈတ္ ေရွ႕ေနာက္ ညီညြတ္ျခင္း ျဖစ္ပါက မုသာ၀ါဒါေ၀ရမဏိ သိကၡာပုဒ္ကို အသြင္သ႑ာန္အားျဖင့္ ေစာင့္ထိမ္းရာ ေရာက္၏။ အမွန္အားျဖင့္ မုသာ၀ါဒ ေ၀ရမဏိ သိကၡာပုဒ္အရ အေျပာ ႏွင့္ အလုပ္ ေရွ႕ေနာက္ ညီညြတ္လွ်င္ပင္ သိကၡာပုဒ္၏ ဆိုလိုရင္း အနက္သည္ ၿပီးျပည့္စံု၏။ သို႕ရာတြင္ အႏွစ္သာရအားျဖင့္ သိကၡာပုဒ္ကို ေစာင့္ထိန္းရာ မေရာက္ေသးေခ်။ အႏွစ္သာရအားျဖင့္ မုသာ၀ါဒါ ေ၀ရမဏိ သိကၡာပုဒ္ကို ေစာင့္ထိန္းမည္ဆိုပါလွ်င္ စိတ္၏ စြမ္းအား ပါ၀င္ဖို႕ လို၏။

အမွန္အားျဖင့္ ေလာက၏ ေကာင္းက်ဳိးဆိုးျပစ္ကို ဖန္တီးသည္မွာ စိတ္သာ ျဖစ္၏။ ထို႕ေၾကာင့္ မုသာ၀ါဒါေ၀ရမဏိ သိကၡာပုဒ္ကို တကယ္တမ္း အႏွစ္သာရအားျဖင့္ ေစာင့္ထိန္းမည္ ဆိုပါက စိတ္စြမ္းအား ပါ၀င္ဖို႕ လိုျခင္း ျဖစ္သည္ဟု ဆိုျခင္းျဖစ္၏။

ဤေလာက၌ စိတ္က တကယ္တမ္း မပါဘဲ ႏႈတ္က ေျပာၿပီး ေျပာသည့္အတိုင္း လုပ္ကိုင္ျခင္းမ်ားသည္ ရိွတတ္ပါ၏။ စိတ္ထဲကမူ ဆန္႕က်င့္ဘက္ ျဖစ္ခ်င္ ျဖစ္ေနတတ္၏။

သို႕မဟုတ္ လံုးလံုး စိတ္မပါဘဲလည္း ျဖစ္ခ်င္ ျဖစ္ေနတတ္၏။ ဤသို႕ ျဖစ္ေနပါက မုသာ၀ါဒါေ၀ရမဏိ အရ သိကၡာပုဒ္ကို လံုသည္ဆိုရံုမွ် ေစာင့္ထိန္းရာ ေရာက္၏။ ထိုသို႕ ေစာင့္ထိန္းရံုမွ်ႏွင့္ ေလာက၌ ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာမႈ ျဖစ္ထြန္းေပၚေပါက္ဖို႕ ခက္ပါ၏။

အမွန္အားျဖင့္ ေလာက၌ ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာမႈ ဟူ၍ မရိွဘဲ မိမိတို႕၏ ဘ၀လံုျခံဳမႈ ဟူသည္ တကယ္တမ္း ျဖစ္ေကာင္းေသာ အရာ မဟုတ္ေခ်။ ထို႕ေၾကာင့္ လုပ္ငန္းမ်ားကို လုပ္ရာတြင္ မည္သည့္လုပ္ငန္းကို လုပ္သည္ျဖစ္ေစ၊ ေလာက၌ ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာမႈ ျဖစ္ေရးကို ေရွးရႈၿပီး လုပ္ငန္းမ်ားကို လုပ္ဖို႕ လူတိုင္း၌ တာ၀န္ ရိွပါ၏။ ေလာက၌ ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာမႈ ျဖစ္မွ မိမိတို႕၏ ဘ၀ လံုျခံဳမႈသည္လည္း ျဖစ္ေပၚေပလိမ့္မည္။

သို႕ျဖစ္ေလရာ မုသာ၀ါဒါေ၀ရမဏိအရ သိကၡာပုဒ္ကို ေစာင့္ထိန္းရာတြင္ အသြင္သ႑ာန္အားျဖင့္ ေစာင့္ထိန္းရံုမွ်ႏွင့္ မေက်နပ္ေသးဘဲ အႏွစ္သာရအားျဖင့္ ေစာင့္ထိန္းႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးပမ္းရာ၌ ကိုယ္၊ ႏႈတ္၊ စိတ္တို႕ တစ္ေျဖာင့္တည္းက်ဖို႕ လို၏။ ကိုယ္ႏွင့္ႏႈတ္တို႕ တစ္ေျဖာင့္တည္း က်ရံုႏွင့္ မလံုေလာက္။ စိတ္ပါ တစ္ေျဖာင့္တည္း က်ဖို႕ လိုျခင္း ျဖစ္၏။ ႏႈတ္ကလည္း စိတ္ထဲက ရိွသည့္အတိုင္း ေျပာမည္။

ကိုယ္ကလည္း ေျပာသည့္အတိုင္း လုပ္မည္ဆိုပါမွ အလြန္ ေျဖာင့္မတ္ျခင္း သုဟုဇုဂုဏ္ႏွင့္ ျပည့္စံုမည္ ျဖစ္၏။ သုဟုဇုဂုဏ္ႏွင့္ ျပည့္စံုေအာင္ ၾကံစည္ျခင္း၊ ေျပာဆိုျခင္း၊ လုပ္ကိုင္ျခင္း ျဖစ္လွ်င္ မုသာ၀ါဒါ ေ၀ရမဏိအရ သိကၡာပုဒ္ကို အႏွစ္သာရအားျဖင့္ ေစာင့္ထိန္းရာ ေရာက္၏။ သိကၡာပုဒ္ကို အႏွစ္သာရအားျဖင့္ ေစာင့္ထိန္းရာ ေရာက္ပါမွလည္း ေလာက၌ ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာမႈ ျဖစ္ထြန္းျခင္းသည္ ေလာက၌ အဓမၼအေပၚ ဓမၼက ေအာင္ႏိုင္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ျခင္း မည္၏။ အမွန္အားျဖင့္ ေလာက၌ အဓမၼအေပၚ ဓမၼကေအာင္ႏိုင္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ဖို႕ရန္ လူတိုင္း၌ တာ၀န္ရိွ၏။ တာ၀န္ ရိွသည္ဟု သိရံုႏွင့္လည္း မၿပီးေသး။ တာ၀န္ကို ေက်ပြန္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ဖို႕လည္း လိုေသး၏။

တာ၀န္ကို ေက်ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ပါမွ ရေတာင့္ရခဲ ရလာေသာ လူ႕ဘ၀ကို ရက်ဳိးနပ္ေပလိမ့္မည္။
လူဟူသည္ စကားမေျပာဘဲ မေနႏိုင္ေသာသတၱ၀ါ ျဖစ္၏။ စကားေျပာေသာအခါ ကိုယ္ျဖင့္လည္း ေျပာ၏။ ကိုယ္ျဖင့္ ေျပာပါက ကာယကံဟူ၍ ဆိုရ၏။ ႏႈတ္ျဖင့္လည္း ေျပာ၏။ ႏႈတ္ျဖင့္ ေျပာပါက ၀စီကံဟူ၍ ဆိုရ၏။ စိတ္ျဖင့္လည္း ေျပာ၏။

စိတ္ျဖင့္ ေျပာပါက မေနာကံဟူ၍ ဆိုရ၏။ အမွန္အားျဖင့္ ေလာကတြင္ ႏႈတ္ျဖင့္ ေျပာသည္ကိုသာ စကားေျပာသည္ ဟူ၍ ဆိုၾက၏။ ႏႈတ္ျဖင့္ ေျပာမွသာ ၾကားရျခင္းေၾကာင္း ၾကားရသည္ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ႏႈတ္က ေျပာေသာ စကားလံုးမ်ားကိုသာ စကားဟူ၍ ဆိုျခင္း ျဖစ္၏။ သို႕ရာတြင္ ကံသံုးပါးလံုးျဖင့္ စကားေျပာသည္ကေတာ့ အမွန္။ ေျဖာင့္မွန္ျခင္းဆိုသည္မွာ ကံသံုးပါးလံုးႏွင့္ဆိုင္ေသာ ေ၀ါဟာရ ျဖစ္၏။ ထို႕ေၾကာင့္ ကံသံုးပါးတို႕ျဖင့္ စကားေျပာသည္ ဟူ၍ ဆိုရျခင္း ျဖစ္၏။

စကားေျပာရာတြင္ ၾကားရသည္၊ မၾကားရသည္မွာ ပဓာန မဟုတ္။ အမွန္အားျဖင့္လည္း ေလာကတြင္ ၾကားရေသာ စကားမ်ားထက္ မၾကားရေသာ စကားမ်ားက ပို၍ စိတ္၀င္စားဖြယ္ ေကာငး္၏။ “စားပါ” ဟူ၍ ႏႈတ္က ေျပာေသာ္လည္း ကိုယ္ကမူ မေပး။

စိတ္ကလည္း မေပးခ်င္။ ထိုအခါ ကိုယ္ျဖင့္ ေျပာေသာ စကားမ်ားႏွင့္ ႏႈတ္ျဖင့္ ေျပာေသာ စကားမ်ားကိုမူ ၾကားရ၏။ စိတ္ျဖင့္ ေျပာေသာ စကားကိုမူ မၾကားရ။ အကယ္၍သာ စိတ္ျဖင့္ ေျပာေသာ စကားကို ၾကားရပါမူ အမွန္အတိုင္း ပို၍ သိမည္ ျဖစ္၏။ ေလာကတြင္ အမွန္အတိုင္း သိဖို႕က ပို၍ အေရးႀကီး၏။ သဘာ၀ ေတာေတာင္ ေရေျမတို႕သည္ စကားေျပာၾကသည္ပင္ ျဖစ္၏။ သို႕ရာတြင္ သူတို႕ေျပာေသာ စကားမ်ားကား ပကတိ နားျဖင့္ ၾကားရေသာစကားမ်ား မဟုတ္ၾက။ ဉာဏ္နားျဖင့္ နားေထာင္တတ္သူမွ ၾကားရေသာ စကားမ်ား ျဖစ္ၾက၏။ ထို႕ေၾကာင့္ ေလာကတြင္ ပကတိနားျဖင့္ ၾကားရေသာ စကားမ်ားထက္ ပကတိနားျဖင့္ မၾကားရေသာ စကားမ်ားက ပို၍ စိတ္၀င္စားဖြယ္ ေကာင္းသည္ဟု ဆိုျခင္း ျဖစ္ပါ၏။

လူမႈဆက္ဆံေရး နယ္ပယ္၌ “မုသား မပါ လကၤာ မေခ်ာ” ဟူေသာ ဆိုရိုးစကား ရိွ၏။ ထိုစကားသည္ လူမႈဆက္ဆံေရး နယ္ပယ္၌သာ မွန္၏။ သစၥာနယ္ပယ္၌မူ မမွန္။ သစၥာနယ္ပယ္၌ မွန္ေစရန္အတြက္ ကာယကံႏွင့္ ၀စီကံလည္း ေရွ႕ေနာက္ ညီညြတ္ဖို႕ လို၏။ အထူးးအားျဖင့္ မေနာကံပါ ေရွ႕ေနာက္ ညီညြတ္ဖို႕ လို၏။ သို႕မွသာ ေျဖာင့္မတ္ျခင္း ျဖစ္မည္။

အလြန္ေျဖာင့္မတ္ျခင္း ျဖစ္မည္။ ေျဖာင့္မတ္ျခင္းႏွင့္ အလြန္ေျဖာင့္မတ္ျခင္း ျဖစ္ပါမွ သစၥာဆို၍ ရ၏။ သစၥာဆိုရျခင္းသည္ သစၥာနယ္ပယ္၌ မွန္ကန္ျခင္း ျဖစ္၏။ သစၥာနယ္ပယ္၌ မွန္ကန္ျခင္း ျဖစ္ပါမွ မုသာ၀ါဒါ ေ၀ရမဏိအရ မုသားကို အသြင္သ႑ာန္အားျဖင့္ သာမက အႏွစ္သာရအားျဖင့္ပါ ေရွာင္ၾကဥ္ရာ ေရာက္၏။ ထိုသို႕ ေရွာင္ၾကဥ္ႏိုင္မွလည္း ေလာက၌ ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာမႈကို ျဖစ္ေစႏိုင္မည္ ျဖစ္၏။ အမွန္အားျဖင့္ ခ်မ္းသာျခင္း ဟူသည္မွာ ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာမႈ အေပၚ၌ တည္၏။ ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာမႈ မရိွသမွ် ကာလပတ္လံုး မိမိတို႕၏ ဘ၀လည္း မလံုျခံဳ၊ ခ်မ္းသာျခင္းလည္း မရိွ။ ထို႕ေၾကာင့္ ေလာက၌ ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာမႈ ရိွရေလေအာင္ ေဆာင္ရြက္ဖို႕ လိုအပ္ျခင္း ျဖစ္၏။

မုသာ၀ါဒ ေ၀ရမဏိအရ ေလာက၌ ပကတိနားျဖင့္ မၾကားရေသာ စကားမ်ားထက္ ပကတိနားျဖင့္ ၾကားရေသာ စကားမ်ားက ပို၍ အေရးႀကီး၏။ ပကတိနားျဖင့္ မၾကားရေသာ စကားမ်ားကို ဉာဏ္နားျဖင့္ ၾကားႏိုင္သူတို႕ကား လူနည္းစုမ်ားသာ ျဖစ္ၾက၏။ လူမႈဆက္ဆံေရးနယ္ပယ္တြင္ လူမ်ားစုသည္ ပဓာန ျဖစ္၏။

 မုသာ၀ါဒ ေ၀ရမဏိ သိကၡာပုဒ္မွာလည္း လူတိုင္း လူတိုင္းကို ရည္ရြယ္၍ ေဟာၾကားထားေသာ သိကၡာပုဒ္ ျဖစ္၏။ ထို႕ေၾကာင့္ မုသာ၀ါဒါ ေ၀ရမဏိ သိကၡာပုဒ္ကို ေစာင့္ထိန္းရာတြင္ အသြင္သ႑ာန္အားျဖင့္ ေစာင့္ထိန္းသည့္သေဘာႏွင့္ ကာယကံႏွင့္ ၀စီကံတို႕ ေရွ႕ေနာက္ ညီညြတ္ေအာင္ ေစာင့္ထိန္းရမည္ ျဖစ္၏။
ထို႕ထက္ေက်ာ္လြန္၍ အႏွစ္သာအားျဖင့္ပါ ေစာင့္ထိန္းသည့္သေဘာႏွင့္ ကာယကံ၊ ၀စီကံ၊ မေနာကံ တည္းဟူေသာ ကံသံုးပါးတို႕ ေရွ႕ေနာက္ ညီညြတ္ေအာင္ ေစာင့္ထိန္းရာ၏။

ဦေရႊေအာင္ ၏ ဘ၀အျမင္သစ္ မွ ေကာက္ႏႈတ္ေဖာ္ျပပါသည္။

Thein Naing Ohn
 —