Wednesday, December 12, 2012

မင္းရာဇာေလွ်ာက္ထံုး

w76_23

 မင္းရာဇာေလွ်ာက္ထံုး

ေနာင္ေတာ္ဆင္ျဖဴရႇင္တရ ဖ်ားနန္းက်ေသာအခါ ပုဂံသကၠရာဇ္ ၇၆၂ ခုတြင္ မင္းေခါင္ နန္းတက္ေတာ္မူသည္။ မင္းေခါင္က စည္းတပစ္ကို ေခၚေတာ္မူ၍ ''အဘုိး . . . ကြၽႏု္ပ္အဘယ္သို႔ က်င့္ေသာ္ တိုင္းျပည္ၿငိမ္းခ်မ္း သာယာ စည္ပင္၀ေျပာပါမည္နည္း''ဟု ေမးေတာ္မူသည္။

 ထိုအခါစည္းတပစ္ကေလွ်ာက္သည္မႇာ အရႇင္မင္းႀကီးအခြန္အတုတ္စသည္တို႔၌ အဆက္ဆက္ေသာမင္းတို႔ထက္ သက္သာရာရလွ်င္တိုင္းျပည္ သာယာ စည္ပင္သည္ျဖစ္ရာ၏။ အရႇင္မင္းႀကီး ျပည္ႀကီး၏အရႇင္ျဖစ္ေသာ မင္းတို႔မည္သည္ -
 
(၁) ျပည္တံခြန္ကို မလႇဲရာ။

(၂) ျပည့္ဦးကင္းကို မႏႇိမ္ရာ။

(၃) ျပည္စြယ္ျပည္သြားကို မခ်ဳိးရာ။

(၄) ျပည့္မ်က္လံုးကို မေဖာက္ရာ။

(၅) ျပည့္မ်က္ႏႇာကို မဖ်က္ရာ။

(၆) ျပည္ေျချပည္လက္ကို မျဖတ္ရာ။

(၇) ျပည့္၀မ္းကို မေဖာက္ရာ။

(၈) ျပည့္ေက်းဇူးကို မထိမ္ရာ။

(၁) ရေသ့၊ ရဟန္း၊ ပညာရိႇ ပုဂိၢဳလ္တို႔သည္ ျပည္၏တံခြန္ႏႇင့္တူ၏။ ျပည္ႀကီးတံခြန္ျဖစ္၏။ထိုပုဂၢိဳလ္တို႔ေပၚ မ်က္ေတာ္ရိႇလွ်င္ မစံုမစမ္း မေထာက္မ႐ႈ မ်က္ေတာ္မူျခင္းသည္ ျပည္တံခြန္ကို လႇဲသည္မည္၏။ ထို႔သို႔မျပဳရာ။

(၂) အမတ္ႀကီး၊ ၀န္ႀကီးတို႔ဟူသည္ ျပည္ဦးကင္းႏႇင့္တူ၏။ ထိုပုဂၢိဳလ္တို႔ကို အမ်က္ေတာ္ရိႇလွ်င္ မေထာက္မခ်င့္၊ မဆင္မျခင္ ကြပ္ညႇပ္ျခင္းသည္ ျပည့္ဦးကင္းကို ႏႇိမ္သည္မည္၏။ ထိုသို႔မျပဳရာ။

(၃) မင္းညီမင္းသားတို႔သည္ ျပည္အစြယ္ႏႇင့္တူ၏။ ထိုသူတို႔ကို မ်က္ေတာ္ရိႇလွ်င္ ေရႇ႕ေရးကို ေထာက္ေတာ္မမူ။ မ်က္ေတာ္မူျခင္းသည္ ျပည္အစြယ္ကို ခ်ဳိးသည္မည္၏။ ထိုသို႔မျပဳရာ။

(၄) ေလာကီေလာကုတ္ ပညာတတ္၊ ပညာရႇင္ပုဂိၢဳလ္တို႔သည္ ျပည့္၏ မ်က္စိႏႇင့္တူ၏။ ထိုပုဂၢိဳလ္တို႔ကို အမ်က္ေတာ္ရိႇလွ်င္ တားဆီးပိတ္ဆို႔ ေခ်ာင္ထိုးထားျခင္းသည္ ျပည့္မ်က္စိကို ေဖာက္ထုတ္သည္မည္၏။ ထိုသို႔မျပဳရာ။

(၅) ျပည္၏ မ်က္ႏႇာႏႇင့္တူေသာ မိဘ၊ လင္သားတို႔၏ ေၾကးမံုသဖြယ္ျဖစ္ေသာ သူတို႔၏ သားသမီးဇနီးတို႔ကို အႏုိင္အထက္မူျခင္းသည္ ျပည္၏ မ်က္ႏႇာကို ဖ်က္သည္မည္၏။ ထိုသို႔မျပဳရာ။

(၆) သူရဲေကာင္းတို႔သည္ ျပည္ေျခ ျပည္လက္ျဖစ္၏။ ထုိသူတို႔ကို အမ်က္ေတာ္ရိႇလွ်င္ ပစၥဳပၸန္သံသရာ ေထာက္႐ႈေတာ္မမူ၊ ကြပ္မ်က္ျခင္း သည္ ျပည္ေျချပည္လက္ကို ျဖတ္သည္မည္၏။ ထိုသို႔မျပဳရာ။

(၇) သူေဌး၊ သူႂကြယ္တို႔သည္ ျပည္ႀကီး၀မ္းႏႇင့္ တူ၏။ ထုိသူေဌးတို႔ကို အျပစ္မရိႇအျပစ္ရႇာလွ်က္ ဥစၥာေရႊ ေငြတို႔ကို သိမ္းယူျခင္း၊ သူေဌးမ်ဳိး ကြယ္လြန္ေသာအခါ အေမြခံသား သမီးရိႇလွ်က္ အေမြခံတို႔ အားမေပးဘဲ သိမ္းယူျခင္းသည္ ျပည္ႀကီး၀မ္းကို ေဖာက္သည္မည္၏။ထိုသို႔မျပဳ ရာ။

(၈) ျပည္သူသာ အမိ၊ ျပည္သူသာ အဖျဖစ္၏။ ျပည္သူသည္ မိမိ၏ ေက်းကြၽန္မဟုတ္၊ တိုင္းျပည္သည္ မိမိ၏ ေက်းကြၽန္မဟုတ္၊ တိုင္းျပည္သည္ မိမိ၏ ေက်းဇူးရႇင္ျဖစ္၏။ေက်းဇူးရႇင္ကိုလည္း သိရ၏။ ေက်းဇူးကိုလည္း သိရ၏။ ျပည့္ေက်းဇူးကို မထိမ္ခ်န္ရာ၊ ျပည့္ေက်းဇူးကို မသိက်ဳိးခ်င္မျပဳရာ၊ မ်က္ကြယ္မျပဳ ရာ။

ခ်စ္သည္၊ မုန္းသည္ မရိႇ ထံုးစံႏႇင့္အညီ ဒဏ္ေပးျခင္း၌ ယမမင္းကဲ့သို႔ က်င့္ေတာ္မူရာသည္။ ခပ္သိမ္းေသာသတၲ၀ါတို႔အား ႏႇိမ္နင္းျခင္း၊ ခ်ီးေျမႇာက္ျခင္း၌ သိၾကားမင္းကဲ့သို႔ က်င့္ေတာ္မူရာသည္။ ျပည္ဆီရြာခြန္တို႔ကို တျဖည္းျဖည္းေဆာင္ေတာ္မူျခင္း၌ ေနမင္းကဲ့သို႔ က်င့္ေတာ္မူရာသည္။ ကိုယ့္ဘက္ကို သူတစ္ပါးတို႔ျမင္၍ ရႊင္ေစအပ္သည္၌ ပႏၷရသ လျပည့္၀န္းကဲ့သို႔ က်င့္ေတာ္မူရာသည္။ ဥစၥာ၊ ရိကၡာတို႔ကို ေတာင့္တေတာ္ မမူအပ္သည္ ၌ မဟာသမုဒၵရာကဲ့သို႔ က်င့္ေတာ္မူရာသည္။ ျပည္သူတကာတို႔ စီးပြားကို ေစာင့္ေတာ္မူရာ၌ မဟာပထ၀ီေျမႀကီးကဲ့သို႔ က်င့္ေတာ္မူရာသည္။ ျပည္ရြာ၌ျဖစ္ေသာ အမႈမ်ဳိးတို႔ကို သူလွ်ဳိထား၍ သိေအာင္ျပဳေတာ္မူရာ၌ ပဇၨဳန္နတ္ကဲ့သို႔ က်င့္ေတာ္မူရာသည္။

ထိုမႇတစ္ပါး ပညာရႇင္တို႔ႏႇင့္ မျပတ္တုိင္ပင္ေတာ္မူသည္လည္း တစ္ပါး၊ မႇဴးေတာ္မတ္ေတာ္တို႔ႏႇင့္ အမႈမ်ဳိးကိုညီညြတ္စြာျပဳသည္လည္း တစ္ပါး၊ အခြန္ခံျခင္း၊ ဒဏ္ေပးျခင္း၌ အ႐ိုးကို ထူေတာ္မူသည္လည္း တစ္ပါး၊ မတ္ႀကီး ရြယ္လြန္တို႔အား ျမတ္ႏုိးတနာျပဳေတာ္မူသည္လည္း တစ္ပါး၊ ျပည္သူ႔သား သမီးတို႔ကို ႏုိင္ထက္စိုးကဲ ယူေတာ္မမူသည္လည္း တစ္ပါး၊ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပ၌ ေစာင့္ေနကုန္ေသာ နတ္တို႔အား လာျမဲေသာ၀တ္ကို ေပးေတာ္ မူသည္လည္း တစ္ပါး၊ ရဟန္းသံဃာတို႔၌ ေကာင္းစြာ ေစာင့္ေရႇာက္ေတာ္မူသည္လည္း တစ္ပါး။

ဤသို႔ ျပည္ရြာစည္ပင္ေစအပ္ေသာ အပရိဟာနိယ တရားခုနစ္ပါးတို႔ကို ေရႊႏႇလံုးထားေတာ္မူ၍ မႇည့္မႇဆြတ္ေသာ ဥယ်ာဥ္မႇဴးတို႔ကိုလည္းေကာင္း၊ တေရြ႕ေရြ႕ပြားေစတတ္ေသာ ပိုးနက်ယ္တို႔ကိုလည္းေကာင္း ပံုပမာျပဳ၍ က်င့္ေတာ္မူရာသည္။
ဤသို႔ မင္းတို႔က်င့္ရာေသာ တရားႏႇင့္ျပည့္စံုေတာ္မူသည္ျဖစ္မႇ တိုင္းကားႏုိင္ငံေတာ္၌ရိႇကုန္ေသာ သတၲ၀ါအေပါင္းတို႔သည္ အလြန္ခ်မ္းေျမ့လႇစြာေသာ လေရာင္ရိပ္၀ယ္ ေနရသကဲ့သို႔ ျဖစ္ေလရာသည္။ ဤသို႔ ျပည္ရြာ ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာသည္ျဖစ္မႇ သာသနာေတာ္ျမတ္၏ စီးပြား၊ ကိုယ္ေတာ္ျမတ္၏ စီးပြား၊ သားေတာ္အစဥ္၊ ေျမးေတာ္အဆက္၊ ျမစ္ေတာ္အညႊန္႔တို႔၏ စီးပြားမ်ားေတာ္မူရာသည္ဟူ၍ နားေတာ္ ေလွ်ာက္၏။

ဘုရင္မင္းေခါင္လည္း စည္းတပစ္ေလွ်ာက္ေသာစကားကို ၾကားေတာ္မူရလွ်င္ အလြန္အားရသည္ျဖစ္၍ ''ရာဇာ'' ဟူေသာအမည္ႏႇင့္ ႀကီးစြာေသာ အေဆာင္အေယာင္တို႔ကို ေပးသနားေတာ္မူ၏။ ထိုအခါမႇစ၍ ''မင္းရာဇာ'' ဟူသတည္း။ မင္းရာဇာကား ဘုရင္မင္းႀကီးစြာ လက္ထက္တြင္ ''စည္းတပစ္'' ဟူေသာ အမည္ကိုခံရသည္။ သားေတာ္ဘုရင္ မင္းေခါင္လက္ထက္တြင္မႇ ''ရာဇာ'' ဟူေသာ အမည္ကို ခံရသည္။
ပုဂံသကၠရာဇ္ ၇၃၀ ခုႏႇစ္တြင္ မိတၴီလာကန္ေပါက္၍ မင္းႀကီးစြာ ကန္ကိုဆယ္ေတာ္မူ၏။

 ထိုအခါေျမတူးရာတြင္ ေရႊျဖင့္သြန္းထားေသာ ယိုးဒယားလင္းဇင္းမင္းတို႔၏သား သမီးတို႔အ႐ုပ္ကို ကမၸည္းစာရင္းႏႇင့္တကြ ေတြ႕ေလ ၏။ မင္းႀကီးစြာက ၀န္စင္း(၀န္ဇင္း)ရြာသူႀကီးကိုေခၚ၍ ေမးေတာ္မူရာ သူႀကီးလည္း ''ကြၽန္ေတာ္မ်ဳိးလည္းမသိပါ။ ၀န္ဇင္းရြာ တြင္အသည္သား(မင္းမႈထမ္းမဟုတ္သူ သာမန္အရပ္သား)တစ္ေယာက္သည္ ယာထြန္ခြၽတ္လွ်င္ ခါးတြင္ ပုရပိုက္ႏႇင့္ပညာရိႇတို႔ရိႇရာ ခ်ည္းကပ္ေသာေၾကာင့္ အၾကားအျမင္ႏႇင့္ ျပည့္စံုသည္။ ထိုသူ သိျမင္ႏုိင္ပါလိမ့္မည္'' ဟူ၍ နားေတာ္ေလွ်ာက္၏။


'အရႇင္မင္းႀကီး . . .ကြၽန္တို႔၏ တုိင္ပင္ျခင္းဟူသည္ကား . . . အရႇင္သို႔ လိုက္၍ဆိုရသည္ အမႇတ္ထား၍ တုိင္ပင္သတည္း။ မင္းတို႔၏ တုိင္ပင္ျခင္းဟူသည္ကား မင္းတို႔၏ ႏႇလံုးေတာ္ႏႇင့္အညီ ေလ်ာက္မိသည္ကား သင့္ျမတ္သည္သာျဖစ္၏။ မင္းတို႔၏ ႏႇလံုးေတာ္ႏႇင့္ ဆန္႔က်င္ေတာ္မူကား ဒဏ္ေပးသတည္း။ ပညာရိႇတို႔၏ တုိင္ပင္ျခင္းဟူသည္ကား သင့္ႏိုး၊  ေကာင္းႏုိးေသာ္ ယူေတာ္မူသည္။ မသင့္ႏိုးေသာ္ ခပ္မဆိတ္ေနေတာ္မူသည္သာျဖစ္၍ အျပစ္ မရိႇ' . . .


၀န္ဇင္းအသည္သားကိုေခၚ၍ ေမးေတာ္မူေသာ္ ''ကြၽန္ေတာ္မ်ဳိး ၾကားဖူးပါသည္။ ဘုရားေဘးေလာင္းေတာ္ အေလာင္းစည္သူမင္းႀကီး တုိင္းခြင္လႇည့္လည္ေတာ္မူေသာအခါ ထိုသို႔ေသာ မင္းတို႔ကိုသစၥာေတာ္ေပးၿပီးလွ်င္ သားသမီးတို႔ကိုယူခဲ့၍ ေျခေတာ္၀ယ္ျမဲရင္း၊ တစ္ရံေရာအခါ အေလာင္းစည္သူမင္းႀကီး မိတၴီလာကန္ကို ဆည္ခုိက္ ေနာက္ေတာ္တြင္ပါေသာ မင္းသား၊ မင္းသမီးတို႔ ကံၾကမၼာကုန္ေသာေၾကာင့္ လာလတၲံေသာမင္းတို႔ ျမင္ေတြ႕ေလေသာ္ သိေစသတည္းဟူ၍ အ႐ုပ္ကို ကမၸည္းႏႇင့္ ျမႇဳပ္ထားေတာ္မူေၾကာင္းကို'' နားေတာ္ေလွ်ာက္ထား၏။ မင္းႀကီးစြာလည္း ေက်နပ္ေတာ္မူ၍ နန္းေတာ္သို႔ ေခၚကာခ်ီးေျမႇာက္ေလ၏။

တစ္ရံေရာအခါ အတြင္းသင္းမႇဴး ငႏုသည္ လားဟူးမည္ေသာ ေတာရပ္၌ ႏုိင္ငံေတာ္ပုိင္ ေက်းစြန္ရြာနားတို႔ကို ဖ်က္ဆီးလာ၏။ မင္းႀကီးစြာသိေသာ္ ရာဇသႀကၤန္သည္ ''ညီငယ္ငႏုကို လႊတ္ရသည္ေလာ''ဟု အမ်က္ေတာ္ရိႇ၍ ႏႇမေတာ္ ေစာဥမၼာႏႇင့္ ေက်းစား၊ ေက်းလက္ကို သိမ္းေတာ္မူမည္ဟု ၀န္ဇင္း အသည္သားကို တုိင္ပင္ေတာ္မူ၏။
ထိုအခါ၀န္ဇင္းအသည္သားက ''အရႇင္မင္းႀကီး တိုင္ပင္ႀကီးသံုးပါးတြင္ ကြၽန္ကိုတိုင္ပင္ျခင္းသည္လည္း တုိင္ပင္ေတာ္မူသေလာ။ မင္း တို႔၏ တုိင္ပင္ျခင္းသည္လည္း တုိင္ပင္ေတာ္မူသေလာ။ ပညာရိႇတို႔၏ တိုင္ပင္ျခင္းသည္ လည္း တုိင္ပင္ေတာ္မူသေလာ'' ဟု နားေတာ္ေလွ်ာက္တင္၏။

မင္းႀကီးစြာက ''တုိင္ပင္ျခင္း သံုးပါးအဓိပၸါယ္ကား အသို႔နည္း'' ဟု ေမးေတာ္မူ၏။ ၀န္ဇင္းအသည္သားက ''အရႇင္မင္းႀကီး . . .  ကြၽန္တို႔ ၏တုိင္ပင္ျခင္းဟူသည္ကား . . . အရႇင္သို႔ လိုက္၍ဆိုရသည္အမႇတ္ထား၍ တုိင္ပင္ သတည္း။ မင္းတို႔၏ တုိင္ပင္ျခင္းဟူသည္ကား မင္းတို႔၏ ႏႇလံုးေတာ္ႏႇင့္အညီ ေလွ်ာက္မိသည္ကား သင့္ျမတ္သည္သာျဖစ္၏။ မင္းတို႔၏ႏႇလံုးေတာ္ႏႇင့္ ဆန္႔က်င္ေတာ္မူကား ဒဏ္ေပးသတည္း။ ပညာရိႇတို႔၏ တုိင္ပင္ျခင္း ဟူသည္ကား သင့္ႏိုး၊ ေကာင္းႏုိးေသာ္ ယူေတာ္မူသည္။ မသင့္ႏိုးေသာ္ ခပ္မဆိတ္ေနေတာ္မူသည္သာျဖစ္၍ အျပစ္မရိႇ'' ဟူ၍ နား ေတာ္ေလ်ာက္၏။ မင္းႀကီးစြာလည္း ''ပညာရိႇတို႔၏ တိုင္ပင္ျခင္းျဖင့္ တုိင္ပင္ေတာ္မူ ပါသည္''ဟု မိန္႔၏။

ထိုအခါ ၀န္ဇင္းအသည္သားက ဤသို႔ေလွ်ာက္၏။ ''အရႇင္မင္းျမတ္ .
. . မင္းတို႔မည္သည္ ဆင္စြယ္ကဲ့သို႔လည္းေကာင္း၊ အေရႇ႕ေလာကဓာတ္မႇ ထြန္းပေသာ တက္သစ္စေနမင္းကဲ့သို႔လည္းေကာင္း က်င့္ေတာ္မူရာသည္။ အၾကင္သူသည္ မေတာ္မမႇန္ အာစာရ၀ိပတိၲျဖင့္ အသက္အရာအေထာင္ေနရေသာ္ လည္း တည့္မတ္ေတာ္မႇန္ေသာ အာစာရသမၸတိၲႏႇင့္ လူတစ္ေန႔မွ်ေနရျခင္းကို မတန္ဟူ၍ ဘုရားရႇင္တရားေတာ္၌ လာရိႇသည္။

ခပ္သိမ္းေသာ သတၲ၀ါအေပါင္းတို႔၏ ကိုယ္ခႏၶာေသာ္ကား အႏႇစ္ ၁၀၀ ေန၍ ပ်က္၏။ ထိုခႏၶာကို မႇီ၍ျဖစ္ေသာ ေက်းဇူးစကားေကာင္းတို႔သည္ အဆက္ဆက္ေသာ သားေတာ္အစဥ္၊ ေျမးေတာ္အဆက္၊ ျမစ္ေတာ္အညႊန္႔ တုိင္ေအာင္ ေျပာရာျဖစ္သည္။ ကမၻာေၾကေသာ္လည္း ဥဒါန္းေမာ္ကြန္းစကားသဖြယ္ မေၾကဟူ၍ ေရႊႏႇလံုးေသာ္ကား ထားေတာ္မူသင့္သည္။ ခါးလႇစြာေသာ တမာသည္ ခ်ဳိသည္ ျဖစ္ရာ၏။ စကားေတာ္သည္ကား ခြၽတ္လြဲ သည္မျဖစ္ရာ။ အလ်င္ေတြ ေတြ စီးဆင္းလာေသာ ျမစ္ေရတို႔သည္ အညာသို႔ ဆန္သည္ျဖစ္ရာ၏။ မင္းတို႔၏ စကားသည္ကား ေဖာက္ျပန္သည္မျဖစ္ရာ''။

''အရႇင္မင္းႀကီး . . . ပံုပမာ ေဆာင္ေလွ်ာက္တင္ဦးအံ့။ ေတာင္တြင္းပြင့္လႇဦး သီဟပေတ့သည္ ေငြခ်က္တတ္ေသာကုလားအား သမီးကိုေပး၍ ေငြခ်က္အတတ္ကို သင္ယူေလ၏။ ေငြခ်က္အတတ္ကို အႂကြင္းမဲ့ တတ္ၿပီး ေသာ္ အမတ္တို႔ေလွ်ာက္တင္သည္ကား ''ေငြခ်က္အတတ္ကို ရၿပီးေသာေၾကာင့္ သမီးေတာ္ ျပန္ယူမႇသင့္မည္''ဟု ေလ်ာက္ၾက၏။
သီဟပေတ့လည္း ''အမတ္တို႔  . . . သည္စကားကိုမဆိုႏႇင့္။ မေတာ္မသင့္၊ မမႇန္ေသာအမူကိုျပဳ၍ မေရမတြက္ႏုိင္ေသာဥစၥာတို႔ကိုရပါေသာ္ လည္း တည့္မတ္ေတာ္မႇန္သျဖင့္ တစ္က်ပ္၊ ေလးရြဲမႇရႏုိင္ေသာ ဥစၥာကို မတန္၊ ယခုငါ့သမီးကိုျပန္ယူေခ်ေသာ္ အစဥ္အဆက္သည္မင္းတို႔သည္ မေတာ္၊ မမႇန္၊ မဟုတ္၊ မတရားေသာ အက်င့္ကိုသာက်င့္သည္ဟု ကမၻာတည္သေရြ႕ ခပ္သိမ္းေသာသူတို႔ဆိုစရာ  ျဖစ္မည္မခြၽတ္'' ဟု မိန္႔ေတာ္မူၿပီးမႇ ကုလားကို ႀကီးစြာေသာ အေဆာင္အေယာင္ႏႇင့္ သူေကာင္းျပဳဖူးေလ၏'' ဟု နားေတာ္ ေလွ်ာက္၏။

မင္းႀကီးစြာလည္း ''၀န္ဇင္းအသည္သား ေလွ်ာက္ေသာ စကားသည္ ငါကိုယ္ေတာ္ေရးသာမဟုတ္ သားေတာ္အစဥ္၊ ေျမးေတာ္အဆက္၊ ျမစ္ေတာ္ အညႊန္႔တုိင္ေအာင္ အက်ဳိးေတာ္မ်ားမည့္အေၾကာင္းကို ေလွ်ာက္ေပသည္'' ဟု စည္းတပစ္ႀကီးမရိႇသည္ျဖစ္၍ ''စည္းတပစ္'' အမည္ ႏႇင့္ အေဆာင္အေယာင္တို႔ကို ေပးသနားေတာ္မူ၏။ ဆင္ေပါက္တစ္စီး၊ ေရႊဖလားတစ္ဆယ္သားခုတ္၍ ေပးသည္ဟူ၏။

''ဘုိးရာဇာဟာ တကယ္ေတာ့ လယ္သမားေလးပါဗ်။ သူတကယ္ လိုက္စားခဲ့တာကေတာ့ လံု႔လနဲ႔ပညာ ကိုသာ''ဆိုသည့္အတုိင္း အမ်ားစုက   ၀န္ဇင္းဘိုးရာဇာဟု ေရးေနၾက၏။ သိေနၾက၏။ အမႇန္က သူသည္နဂိုက ''အညတရပုရိသ'' အမ်ဳိးအမည္ မထင္ရႇား၊ သာမန္အရပ္သားတစ္ေယာက္သာ ျဖစ္၏။ ေနာင္အခါသူ၏ ပညာဗဟုသုတေၾကာင့္ ထင္ေပၚလို႔ စင္ေတာ္က ေကာက္ယူခံရေသာအခါမႇ ပထမ''စည္းတပစ္'' ၊ ဒုတိယ ''ရာဇာ'' ဟူေသာ ဘဲြ႕အမည္ ထူးကို ရရိႇျခင္းျဖစ္၏။ ရာဇာဟူ သည္ နာမည္မဟုတ္၊ ဘြဲ႕ရာထူး သာျဖစ္သည္။ (တခ်ိဳ႕ေနရာေတြမႇာေတာ့ ငယ္နာမည္ေမာင္ညိဳဟုလည္း ဆိုၾကသည္)

စည္းတပစ္(စည္းတျပစ္)-စည္းတျပစ္ေခၚေ၀ၚသည္ကား . . စႏၵပေဇၨာတသဒၵါကို အစဲြျပဳ၍ ေခၚေ၀ၚေရးသားသည္။ ထိုစည္းတျပစ္ အမတ္ႀကီးမႇာလည္း အရာထမ္း ပညာရိႇမႇဴးမတ္ဘဲြ႕မည္ ယူသင့္သည္။ စႏၵ သဒၵါ-လယ ေဟာ။ ပေဇၨာတသဒၵါ- အေရာင္အလင္းကို ေဟာသည္။ လကဲ့သို႔ ထြန္းလင္း တင့္တယ္ေသာ၊ အေရာင္အဆင္း ဘုန္းက်က္သေရရိႇေသာ ပညာရိႇကို ဆိုလိုသည္။ (ေ၀ါဟာရ လီနတၳ ဒီပနီ)

က်မ္းကိုး - မႇန္နန္းရာဇ၀င္၊ မဏိရတနာပံုက်မ္း
Written by အရႇင္သံ၀ရာလကၤာရ (ဓမၼပိယဆရာေတာ္)