ဗုဒၶသာသနာသကၠရာဇ္
ျမတ္ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္စံသည့္ႏွစ္မွစ၍ သာသနာသကၠရာဇ္ ၁-အျဖစ္ စတင္ေရတြက္ခဲ့သည္မွာ အစဥ္အလာမွတ္သား
ခ်က္အရ ယေန႔ (ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၃၅၆ ခုႏွစ္) ဆိုလွ်င္ႏွစ္ေပါင္း ၂၅၄၈ ႏွစ္ေျမာက္သို႔ ေရာက္ခဲ့ၿပီ ျဖစ္သည္။
ခရစ္သကၠရာဇ္ႏွင့္ယွဥ္၍ဆိုရမူ ေရာက္ဆဲ ခရစ္ ၂ဝဝ၄ခုႏွစ္ကို သာသနာ ၂၅၄၈ မွ ႏုတ္ေသာ္ ၅၄၄-ႏွစ္ က်န္
သည္။ ယင္းသည္ ခရစ္မတိုင္မီႏွစ္ သို႔မဟုတ္ ဘီစီႏွစ္ ျဖစ္သျဖင့္ ဘီစီ ၅၄၄ သည္ ဗုဒၶျမတ္စြာ ပရိနိဗၺာန္စံေသာ
ႏွစ္ျဖစ္သည္။ ပရိနိဗၺာန္စံသည့္ႏွစ္ကိုႏုတ္၍ သက္ေတာ္ ၈ဝ-ကို ထည့္ေပါင္းေသာ္ (၅၄၃+၈ဝ=၆၂၃) ဘီစီ ၆၂၃
ျဖစ္သည္။ ယင္းခုႏွစ္ကို သီဟိုဠ္၊ ျမန္မာ၊ ယိုးဒယား၊ ကေမၻာဒီးယား၊ လာအိုစေသာ ေထရဝါဒဗုဒၶဘာသာႏိုင္ငံ
မ်ား၌ ျမတ္ဗုဒၶဖြားျမင္ေတာ္မူေသာႏွစ္အျဖစ္ အတည္ျပဳလက္ခံၾကသည္။
ဤသည္မွာ သီရိလကၤာႏိုင္ငံႏွင့္ဗုဒၶသာသနာ သမိုင္းဦးကိုေဖာ္ျပေသာ မဟာဝံသက်မ္းႏွင့္အညီျဖစ္သည္။ ယင္း က်မ္းကို သီရိလကၤာႏိုင္ငံ အႏုရာဓၿမိဳ႕ရွိ မဟာဝိဟာရ ေက်ာင္းတိုက္၌ ေရးသားခဲ့ၿပီး သီဟိုဠ္ဘာသာ မဟာဝံသမူရင္းက်မ္းမွာ အ႒ကထာက်မ္းမ်ားမတိုင္မီ အေတာ္ေရွး က်သည့္ကာလကပင္ မဟာဝံသဟူေသာအမည္ သို႔မဟုတ္ အျခား အမည္တစ္မ်ဳိးျဖင့္ တည္ရွိခဲ့သည္ဟု ဆိုသည္။ အရွင္မဟာဗုဒၶေဃာသ၏ ဝိသုဒၶိမဂၢအ႒ကထာကိုပင္
ေဝဖန္ခဲ့သည့္ သဒၶမၼပၸကာသနီအမည္ရွိ ပဋိသမၻိဒါမဂၢအ႒ ကထာက်မ္းျပဳ အရွင္မဟာနာမသည္ ပဇၨပေဒါ႐ုဝံသေခၚ ပါဠိဘာသာ မဟာဝံသ (ပထမပိုင္း)ကို ရးသားခဲ့ေၾကာင္း ပညာရွင္တို႔လက္ခံၾကသည္။ သဒၶမၼပၸကာသနီကို ပထမ ေမာဂၢလႅာနမင္း (ေအဒီ ၄၉၅-၅၁၃) ကြယ္လြန္ၿပီးေနာက္ သုံးႏွစ္အၾကာ (ေအဒီ ၅၁၆)တြင္ ေရးၿပီးသည္။ သို႔ျဖစ္၍ ပါဠိဘာသာ မဟာဝံသက်မ္းကိုလည္း သဒၶမၼပၸကာသနီႏွင့္
မေရွးမေႏွာင္းမွာပင္ ေရးသားခဲ့ဖြယ္ရွိသည္။ မဟာဝိဟာရေက်ာင္းတိုက္ကား ေထရဝါဒဗုဒၶဘာသာ
၏ဌာနခ်ဳပ္ျဖစ္သည္။ သို႔ျဖစ္၍ ေထရဝါဒႏိုင္ငံအားလုံး သည္ ေဝဖန္ျငင္းဆိုခ်က္မရွိဘဲ မဟာဝံသႏွင့္ ယင္းက်မ္း
အဆက္ စူဠဝံသ၌ေဖာ္ျပသည့္ ခုႏွစ္စဥ္အတိုင္း မွတ္ယူသုံး စြဲၾကသည္။ မဟာဝိဟာရေက်ာင္းတိုက္ မေထရ္စဥ္ဆက္
မွတ္ယူလာသည့္အတိုင္းပင္ ေထရဝါဒအ႒ကထာက်မ္းမ်ား၌လည္း မဟာဝံသအဆိုႏွင့္ တူညီၾကသည္။ သို႔ျဖစ္၍ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ျမတ္ ဘီစီ ၆၂၃ တြင္ ဖြားျမင္သည္ဟူေသာ အဆိုမွာ ေထရဝါဒက်မ္းမ်ား သို႔မဟုတ္ သီဟိုဠ္အစဥ္အလာ သို႔မဟုတ္ ေထရဝါဒအစဥ္အလာကို အေျခခံသည္။
သီဟိုိဠ္ဘုရင္ ပထမပရကၠမဗာဟုမင္းသည္ ဗုဒၶပရိ နိဗၺာန္စံၿပီးေနာက္ ၁၆၉၇-ႏွစ္ ေျမာက္တြင္ အဘိသိက္ခံ
ေၾကာင္း ¤င္းေရးထိုးေသာေက်ာက္စာ၌ ဆိုသည္။ ယင္း သည္ သီဟိုဠ္သမိုင္းအရ ေအဒီ ၁၁၅၃-ျဖစ္သည္။ ထို႔
ေၾကာင့္ ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္စံႏွစ္ကို ဘီစီ ၅၄၄-ျဖစ္ေၾကာင္း (၁၆၉၇-၁၁၅၃=၅၄၄) ဆိုလိုရာေရာက္သည္။ ပရကၠမဗာဟု
ေက်ာက္စာရက္စြဲမွာ အိႏၵိယေတာင္ပိုင္း ဗမစေုုောေ ေဒသ ႊငမကလေူင်လေမေ ဘုရားေက်ာင္း ေက်ာက္စာႏွင့္ကိုက္ညီသည္။ စူဠဝံသက်မ္း(၅၆း၁၆)၌ ပရကၠမဗာဟု နန္းစံႏွစ္ႏွင့္ ယင္းမတိုင္မီ မင္းဆက္ ၆-ဆက္ေျမာက္ ပရကၠမပ႑ဳမင္း နန္းစံႏွစ္ ႏွစ္ခု၏ အၾကားကာလကို ၁ဝ၇-ႏွစ္ဟုဆိုသည္။
ပထမပရကၠမနန္းစံႏွစ္(ဗုဒၶႏွစ္ ၁၆၉၇)မွ ေနာက္သို႔ ျပန္ေရ ေသာ္ ၁၅၉ဝ ျဖစ္သည္။ ယင္းသည္ သီဟိုဠ္သမိုင္းအရ
ေအဒီ ၁ဝ၄၆ ျဖစ္သည္။ တစ္ဖန္ အိႏၵိယေတာင္ပိုင္း ေညငာေညါေူော ေက်ာက္စာႏွင့္လည္း ထပ္တူညီသည္။
ယင္းေက်ာက္စာ၌ ေစာဠဘုရင္ ပထမရာဇာဓိရာဇသည္ သီဟိုဠ္ဘုရင္ ပရကၠမပ႑ဳကို ဗုဒၶႏွစ္ ၁၅၉ဝ (ေအဒီ
၁ဝ၄၆)တြင္ ကြပ္မ်က္ေၾကာင္း ဆိုထားသည္။
စူဠဝံသ၌ပရကၠမပ႑ဳနန္းသက္ကို ၂-ႏွစ္ ျပေသာ္လည္း ေက်ာက္စာ၌ အဘိသိက္ခံသည့္ႏွစ္ႏွင့္ ကြပ္မ်က္သည့္ႏွစ္ကို အတူတူဆိုသည္။ ဤသည္မွာ ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္စံႏွစ္ကို ဘီစီ ၅၄၄ ျဖစ္ေၾကာင္း (၁၅၉ဝ-၁ဝ၄၆=၅၄၄) ဆိုလိုရာေရာက္သည္။
အထက္ပါ ေဖာ္ျပခ်က္မ်ားအရ သာရတၴဋီကာရွင္တို႔ ေခတ္ ေအဒီ ၁၂-ရာစုႏွစ္လယ္ေလာက္ထိ သီဟိုဠ္၌ ဗုဒၶ ပရိနိဗၺာန္စံႏွစ္ကို ယေန႔ ျမန္မာအပါအဝင္ ေထရဝါဒႏိုင္ငံ တို႔၌ အသုံးျပဳေနသည့္အတိုင္း ခရစ္မေပၚမီ ၅၄၄ အျဖစ္
မကြဲမျပား အတည္ ျပဳဆဲျဖစ္ေၾကာင္း မွတ္သားရသည္။ သို႔ရာတြင္ ဘီစီ ၆၂၃ တြင္ ျမတ္ဗုဒၶဖြားျမင္သည္ဟူ
ေသာအဆိုႏွင့္ ပတ္သက္၍ ထည့္သြင္းစဥ္းစားရမည့္ အ ေထာက္အထားမ်ားကို ယခုအခါ ပညာရွင္တို႔ ေတြ႔ရွိလာ ကသည္။ မဟာဝံသႏွင့္ အ႒ကထာက်မ္းမ်ားအဆို၊ မဇၩိမ ေဒသမင္းဆက္ ကမၻာ့သမိုင္းမွတ္တမ္းမ်ား၊ သံဂါယနာ မွတ္တမ္းမ်ား၊ ဆရာစဥ္ေဖာ္ျပခ်က္၊ အေသာကေက်ာက္စာ၊ ေျမာက္ပိုင္းဗုဒၶဘာသာမွတ္တမ္းမ်ား၊ အိႏၵိယေတာင္ပိုင္းမွ ေရွးေဟာင္းေက်ာက္စာအခ်ဳိ႕တို႔ကို ၫွိႏႈိင္းတိုက္
ဆိုင္ၿပီးေနာက္ ယင္းသို႔ေတြ႔ရွိလာရျခင္းျဖစ္သည္။ ¤င္းတို႔က ဘီစီ ၅၆၃ တြင္ ျမတ္ဗုဒၶဖြားျမင္သည္ဟု
ယူဆၾကသည္။ ယင္းအယူအဆလည္း မဟာဝံသ၌ေဖာ္ျပ သည့္ အစဥ္အလာယူဆခ်က္ကိုပင္ အေျခခံျပန္သည္။
အတိအက်ဆိုေသာ္ မဟာဝံသ(၅း၂၁)၌ေဖာ္ျပသည့္ ဘုရင္ အေသာကသည္ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ျမတ္ ပရိနိဗၺာန္စံၿပီးေနာက္ ၂၁၈-ႏွစ္ အၾကာတြင္ နန္းတက္သည္ဟူေသာ အခ်က္ကို ပင္ အေျခခံျခင္း ျဖစ္သည္။
မဟာဝံသအလိုအရ အဇာတသတၱဳ (ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္မစံ မီ ၈+ စံၿပီးေနာက္) ၂၄၊ ဥဒယဘဒၵ ၁၆၊ အႏု႐ုဒၶ ႏွင့္ မု႑
၈၊ နာဂဒါသက ၂၄၊ သုသုနာဂ ၁၈၊ ကာဠာေသာက ၂၈၊ ¤င္း၏သား ဆယ္ေယာက္ ၂၂၊ နႏၵမင္းသား ကိုးေယာက္
၂၂၊ စႏၵဂုတၱ ၂၄၊ ဗိႏၵဳသာရ ၂၈၊ အေသာက အဘိသိက္ မခံမီ ၄+နန္းစံ ၁၈၊ ေပါင္း ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္စံၿပီးေနာက္ ၂၃၆-
အၾကာတြင္ အေသာက၏သားေတာ္ (ဟူယင္ဆန္မွတ္တမ္း အလို အေသာက၏ညီေတာ္) အရွင္မဟိႏၵ သီရိလကၤာသို႔
ေရာက္သည္(မဟာဝံသ၊ ၂း၃၁-၃၂၊ ၄း၁-၇၊ ၅း၁၄-၁၈)။ အရွင္မဟိႏၵ သီဟိုဠ္ေရာက္ႏွစ္ ၂၃၆ မွ အေသာက
နန္းသက္ ၁၈-ႏွစ္ကိုႏုတ္ေသာ္ အေသာကနန္းတက္ႏွစ္မွာ ၂၁၈-ျဖစ္သည္။ အေသာကသည္ ဗိႏၵဳသာရ၏သားျဖစ္ၿပီး
စႏၵဂုတၱမွာ ဗိႏၵဳသာရ၏ဘခင္ အေသာက၏ဘိုးေတာ္ ျဖစ္ သည္။ အေသာကသည္ နန္းရၿပီး ၄-ႏွစ္ၾကာမွ အဘိသိက္ ခံသည္(မဟာဝံသ၊ ၅း၁ဝဝ-၁ဝ၁။ ဝိ-႒ ၁၊ ၅၄)။ ဘိုးေတာ္ စႏၵဂုတၱေမာရိယမင္းသည္ ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္စံၿပီးေနာက္ ၁၆၂- ႏွစ္ အၾကာ (၂၁၈–၅၆) တြင္ နန္းစိုက္သည္။ ယင္းသည္ အိႏၵိယသမိုင္းအရ ဘီစီ ၃၂၁ တြင္ ျဖစ္သည္။ ယင္းအရမူ ဗုဒၶ ပရိနိဗၺာန္စံသည့္ႏွစ္မွာ (၃၂၁+၁၆၂) = ၄၈၃ ျဖစ္သည္။ သက္ေတာ္ ၈ဝ ေပါင္းမူ ျမတ္ဗုဒၶ ေမြးဖြားႏွစ္မွာ ဘီစီ ၅၆၃ ျဖစ္သည္။ ကမၻာ့သမိုင္းအရ ဂရိဘုရင္ အလက္စႏၵာသဂရိတ္ သည္ ဘီစီ ၃၂၇ တြင္ အိႏၵိယအေနာက္ေျမာက္ပိုင္းကို တိုက္ခိုက္သည္။ ဘီစီ ၃၂၅ တြင္ ပန္ဂ်ပ္ျပည္နယ္အထိ ေအာင္ႏိုင္ခဲ့သည္။ အလက္စႏၵာသဂရိတ္သည္ အိႏၵိယမွ အျပန္ ဘီစီ ၃၂၃ တြင္ လမ္းခရီး၌ ကြယ္လြန္သည္။ ယင္း ၏အဆက္အႏြယ္မ်ားကို အိႏၵိယဘုရင္ စႏၵဂုတၱေမာရိယ မင္းက ေတာ္လွန္ႏွိမ္နင္းခဲ့သည္။ စႏၵဂုတၱေမာရိယသည္ မဂဓဘုရင္ နႏၵမင္းမ်ားကို ႏွိမ္ နင္း၍ မင္းျပဳလာသူျဖစ္သည္။ ¤င္းသည္ ေနာင္အခါ ဂ်ိန္းဘုန္းႀကီး အျဖစ္ခံယူၿပီး ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အစာမစား ဘဲက်င့္ၿပီးေနာက္ ကြယ္လြန္ခဲ့ေၾကာင္းအဆုိရွိသည္။ ¤င္း၏သား ဗိႏၵဳသာရေမာရိယသည္ အိႏၵိယေတာင္ပိုင္း မိုင္ဆိုရီ (ၾပ်သမန)ေဒသအထိ အုပ္ခ်ဳပ္ႏိုင္ခဲ့သည္။ ဗိႏၵဳသာရ၏သား
အေသာကသည္ ¤င္း၏ဘခင္ကြယ္လြန္ၿပီးေနာက္ ေလးႏွစ္ အၾကာတြင္ ထီးနန္းစိုက္ၿပီး အိႏၵိယကို ၃၇-ႏွစ္ၾကာ အုပ္
ခ်ဳပ္သည္။
အေသာကသည္ အိႏၵိယေတာင္ဖ်ား ကလိဂၤ တိုင္း (ယခု ၾသရိႆ)အထိ အင္ပါရာကို တိုးခ်ဲ႕ႏိုင္ခဲ့သည္။
အေသာကကြယ္လြန္ၿပီးေနာက္ ေမာရိယအင္ပါရာ ၿပိဳကြဲ သြားသည္။ ¤င္း၏သားမ်ားက အိႏၵိယႏိုင္ငံကို ခြဲျခမ္း
အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ၾကသည္ဟု အိႏၵိယသမိုင္းတို႔ကဆိုသည္။ စႏၵဂုတၱသည္ အေသာကထက္ ၅၆-ႏွစ္ ေစာသည္။
ထိုအခ်ိန္က အေသာကမင္း မေမြးဖြားေသးဟု အိႏၵိယ သမိုင္းႏွင့္ ကမၻာ့သမိုင္းမွတ္တမ္းမ်ား၌ဆိုသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ သာသနာသကၠရာဇ္သည္ ဘီစီ ၅၄၄ တြင္ စတင္သည္ဟုယူဆလွ်င္ အေသာကႏွင့္ အလက္စႏၵာတို႔ကို
ေခတ္ၿပိဳင္ဟု ဆိုရလိမ့္မည္။ သို႔ေသာ္ စႏၵဂုတၱႏွင့္ အလက္ စႏၵာေခတ္ၿပိဳင္ဟုဆိုထားေသာ ကမၻာ့သမိုင္းအဆိုႏွင့္မူ ဆန္႔ က်င္သည္။ တစ္ခ်ိန္တည္းတြင္ သီဟိုဠ္၊ ျမန္မာ၊ ယုိးဒယား စေသာ ေထရဝါဒႏိုင္ငံတို႔၌ ဘီစီ ၅၄၄ ကို သာသနာႏွစ္ (ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္စံႏွစ္)အျဖစ္ သတ္မွတ္ျခင္း၌ စဥ္းစားဖြယ္ တစ္ရပ္ပါႏိုင္သည္ဟု သမိုင္းပညာရွင္တို႔ တြက္ဆခ်က္ကိုစဥ္းစားရမည့္ အေျခအေနျဖစ္လာသည္။
ပါေမာကၡ ဝီလ်ံဂိုင္ဂါ (ႊၽငူ့နူာ ြနငါနမ) သည္ ၁၉ဝ၇ ခုႏွစ္တြင္ မဟာဝံသပါဠိကို အဂၤလိပ္ဘာသာျပန္ၿပီး ယင္း
မဟာဝံသပါဠိသမိုင္းက်မ္း၏ အဆိုတစ္ခ်ဳိ႕ကို ေဝဖန္သုံး သပ္ခဲ့သည္။ ဂုိင္ဂါသည္ မဟာဝံသမွ တိမ္ျမဳပ္ခ်က္မ်ား၊
မွားယြင္းခ်က္မ်ားကို ေထာက္ျပခဲ့သည္။ ထို႔ျပင္ မဟာဝံသ အဆက္ စူဠဝံသက်မ္းမွ ကြဲလြဲခ်က္တစ္ခ်ဳိ႕ကိုလည္း ေဖာ္
ထုတ္ခဲ့သည္။ ဂိုင္ဂါအလိုအရ ၆၂-ႏွစ္ခန္႔ ပိုထြက္လာၿပီး ယင္းသည္ ေအဒီ ၁ဝဝဝ ခန္႔တြင္ ေစာဠတိုင္းသားတို႔ သီရိ
လကၤာကို က်ဴးေက်ာ္သည့္ အခ်ိန္တြင္ျဖစ္သည္။ စူဠဝံသ(၅၃း၄ဝ)၌ တတိယဥဒယ ဘုရင္ႏွင့္ ပရကၠမ
ပ႑ဳဘုရင္တို႔ အၾကားကာလကို ၉၃-ႏွစ္ႏွင့္ ၈-ရက္ဟု ဆိုသည္။ ပရကၠမပ႑ဳသည္ ဗုဒၶႏွစ္ ၁၅၉ဝ တြင္ နန္း
စိုက္ၿပီး တတိယဥဒယမူ ဗုဒၶႏွစ္ ၁၄၉၇ တြင္ နန္းစံသည္။ တတိယဥဒယမင္းသည္ အိႏၵိယေတာင္ပုိင္း ႊေညျသမန နယ္မွ ေစာဠဘုရင္ ရာဇိႁႏၵရာဇေစာဠေဒဝႏွင့္ ေခတ္ၿပိဳင္သည္။ ေစာဠေဒဝေရးထိုးခဲ့သည့္ ေက်ာက္စာ၌ စူဠဝံသ(ၫႊန္းၿပီး) ကဲ့သို႔ပင္ တတိယဥဒယဘုရင္ နန္းစံၿပီးစတြင္ ေစာဠတိုင္း သားတို႔ သီရိလကၤာသို႔ စစ္ခ်ီျခင္းအေၾကာင္းကိုေဖာ္ျပ သည္။ ေစာဠေဒဝ၏ နန္းတက္ႏွစ္ကို ေအဒီ ၁ဝ၁၁ ကုန္ ခါနီးႏွင့္ ၁ဝ၁၂ ႏွစ္လယ္ပိုင္းဟု အိႏၵိယသမိုင္းဆရာတို႔ဆိုသည္။ ေစာဠတို႔ သီဟိုဠ္သို႔ စစ္ခ်ီသည္မွာ ေစာဠေဒဝမင္း နန္းစံ ၄-ႏွစ္ႏွင့္ ၆-ႏွစ္ေျမာက္(ေအဒီ ၁ဝ၁၅ ႏွင့္ ၁ဝ၁၈) တြင္ျဖစ္သည္။ ယင္းသည္ စူဠဝံသက်မ္းလာ တတိယဥဒယ နန္းစံႏွစ္ ၁၄၉၇(ဗုဒၶႏွစ္)ႏွင့္ တူညီေနသည္။ ဗုဒၶႏွစ္ ၁၄၉၇ မွ ေအဒီ ၁ဝ၁၅ ကို ႏုတ္ေသာ္ ၄၈၂ က်န္သည္။ ယင္း ကိန္းသည္ ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္စံႏွစ္မွာ ဘီစီ ၄၈၃ ျဖစ္ေၾကာင္း အဓိပၸါယ္သက္ေရာက္ေစသည္။
တတိယဥဒယဘုရင္မွစ၍ ပထမပရကၠဗာဟုမင္း တိုင္ ေအာင္ အေၾကာင္းအရာမ်ားကို အေသးစိတ္ေရးသားခဲ့သူ
စူဠဝံသ က်မ္းျပဳဆရာသည္ တတိယဥဒယနန္းတက္ႏွစ္ကို ဗုဒၶႏွစ္ ၁၄၉၇ (ေအဒီ ၁ဝ၁၅)၊ ပရကၠမပ႑ဳနန္းတက္
ႏွစ္ကို ယင္း ၁၅၉ဝ (ေအဒီ ၁ဝ၄၆)၊ ပထမပရကၠမဗာဟု နန္းတက္ႏွစ္ကို ယင္း ၁၆၉၇ (ေအဒီ ၁၁၅၃) ဟုေဖာ္ျပ
ခဲ့ေသာ္လည္း တတိယဥဒယနန္းတက္ႏွစ္မွာ က်န္ဘုရင္ ႏွစ္ပါးနန္းတက္ႏွစ္ႏွင့္ မတူသည့္အေျခခံ (သမိုင္းမွတ္တမ္း မ်ား)မွ လာေၾကာင္း သတိမျပဳမိခဲ့ေခ်။ တတိယဥဒယႏွင့္ ပရကၠမဘ႑ဳအၾကား ¤င္းက ၉၃-ၾကာသည္ဆိုေသာ္လည္း အမွန္အားျဖင့္ ၃၁-ႏွစ္ (ေအဒီ ၁ဝ၁၅-၁ဝ၄၆)သာ ကြာ ေၾကာင္း ေတြ႔ရသည္။
ယင္းသို႔ ၆၂-ႏွစ္ ပိုထြက္လာျခင္းမွာ မည္သည့္မင္း ဆက္တြင္ျဖစ္သည္ဟု အတိအက်ဆိုရန္ ခဲယဥ္းေၾကာင္း
ဆိုၿပီး သံသယျဖစ္ႏိုင္ဖြယ္ရွိသည့္ ေရွးမင္းဆက္အခ်ဳိ႕ကို ဂိုင္ဂါက ေဝဖန္သုံးသပ္ခဲ့သည္။ ¤င္းအလိုအရ ဝိဇယမွ ေဒဝါနံပိယတိႆမင္း တုိင္ ေအာင္ ေရွးဦးပိုင္းသီဟိုဠ္သမိုင္း၌ မွားယြင္းမႈရွိႏိုင္သည္။ ဝိဇယဘုရင္ သီဟိုဠ္သို႔ေရာက္သည့္ႏွစ္ကို ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္စံ သည့္ႏွစ္ႏွင့္ ထပ္တူျပဳထားသည္။ ပ႑ဳကာဘယႏွင့္ မုဋ
သိဝဘုရင္မ်ား၏ နန္းသက္ေဖာ္ျပခ်က္ မွားယြင္းႏိုင္သည္။ ပ႑ဳဝါသုေဒဝမကြယ္လြန္မီ ႏွစ္အနည္းငယ္တြင္မွ ¤င္း၏
သား ပ႑ဳကာဘယေမြးဖြားသည္။ ပ႑ဳကာဘယ မင္းမျပဳ ႏိုင္မီ ဦးေလးျဖစ္သူ အဘယမင္း ၂ဝ-ႏွစ္ နန္းစံသည္။
ယင္းေနာက္ မင္းမရွိဘဲ ၁၇-ႏွစ္ ၾကာသည္။ ပ႑ဳကာဘယ မင္းျပဳေသာ အခါ အသက္ ၃၇-ႏွစ္ ရွိၿပီ။ နန္းသက္ ၇ဝ- ႏွစ္ ၾကာသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဤမင္း အသက္ ၁ဝ၇-ႏွစ္ ရွည္သည္။ ယင္းသို႔ျဖစ္ျခင္းမွာ သဘာဝမက်ေခ်။
ပ႑ဳကာဘယကို ¤င္း၏သား မုဋသိဝ ဆက္ခံသည္။ မုဋသိဝသည္ ပ႑ဳကာဘယ မင္းမျဖစ္မီ လက္ထပ္ခဲ့ေသာ
မိဖုရားသုဝဏၰဝတီမွ ဖြားျမင္သူျဖစ္သည္။ သို႔ျဖစ္၍ ¤င္း မင္းျပဳေသာအခါ အေတာ္အတန္အသက္ ႀကီးရင့္ၿပီ ဟုဆို ႏိုင္သည္။ သို႔ရာတြင္ ¤င္းသည္ နန္းစံသက္တမ္း ၆ဝ- ႏွစ္ရွိခဲ့ေၾကာင္း မဟာဝံသ၌ ဆိုသည္။
ေနာက္တစ္ခ်က္မွာ ေဒဝါနံပိယတိႆသည္ မုဋသိဝ ၏ဒုတိယသား ျဖစ္သည္။ ယင္းသည္ ထီးနန္းရေသာအခါ
အသက္အ႐ြယ္ အေတာ္အတန္ႀကီးၿပီျဖစ္သည္။ ¤င္း၏ ညီ သုံးေယာက္ ဥတၱိယ၊ မဟာသိဝႏွင့္ သူရိယတိႆတို႔က
တစ္ေယာက္ကို ၁ဝ-ႏွစ္စီ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ၾကသည္။ ထို႔ျပင္ ဒမိဠႏွစ္ေယာက္ ေသနႏွင့္ ဂုတၱိလတို႔က ၁၂-ႏွစ္ၾကာ
အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ေသးသည္။ ယင္းေနာက္ ေလးေယာက္ေျမာက္ ညီျဖစ္သူ အေသလမင္းက ၁ဝ-ႏွစ္ၾကာ အုပ္ခ်ဳပ္ျပန္သည္။
သို႔ျဖစ္၍ မုဋသိဝဘုရင္၏ သားေလးေယာက္ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ သက္တမ္းမွာ ေဒဝါနံပိယတိႆနန္းစံႏွစ္ ၆ဝ-အပါအဝင္
စုစုေပါင္း ၉၂-ႏွစ္ ၾကာသည္။ သီဟိုဠ္အစဥ္အလာသမိုင္းသည္ အခ်ဳိ႕ျဖစ္စဥ္မ်ားကို အမွန္အတိုင္း ထိန္းသိမ္းထားႏိုင္မည္ ျဖစ္ေသာ္လည္း ဘုရင္မင္းတို႔၏ နန္းစံႏွစ္မ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍မူ ဝိဇယမင္း
သီဟိုဠ္၌ နန္းစံႏွစ္ကို ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္စံႏွစ္ႏွင့္ ထပ္တူျဖစ္ ေအာင္ ဆြဲဆန္႔ထားဖြယ္ရွိသည္ဟု ဂိုင္ဂါကယူဆခဲ့သည္။
ယင္းသို႔ ယူဆသည့္အတိုင္း ဂိုင္ဂါသည္ မဟာဝံသ အဆို ဘီစီ ၅၄၄ ႏွစ္မွ (ကမၻာ့သမိုင္းႏွင့္အညီ) ၆၁-ႏွစ္ကို
ေလွ်ာ့ပစ္သျဖင့္ အေနာက္တိုင္း ပါဠိစာေပပညာရွင္တို႔ အ ၾကား၌ ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္စံသည့္ႏွစ္သည္ ဘီစီ ၄၈၃ ျဖစ္သြား
ၿပီး ဗုဒၶဖြားျမင္ႏွစ္ကို ဘီစီ ၅၆၃ ဟု ဆိုၾကျခင္းျဖစ္သည္။ မဟာဝံသအဆိုအရ ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္စံသည့္ႏွစ္တြင္ ဝိဇ
ယမင္း တမၺပဏၰိသို႔ေရာက္သည္။ သို႔ရာတြင္ ပထမဆုံး ေသာ ျဗဟၼီအကၡရာျဖင့္ ေရးထိုးထားသည့္ အႏုရာဓပုရၿမိဳ႕ ရွိ ဆိရမ္ ေဒရနိယဂါလ(ွငမေည ီနမေညငပေါေူေ) ေက်ာက္ စာအရ အဆိုပါဝိဇယမင္း သီဟိုဠ္ိသု႔ိေရာက္ခ်ိန္သည္ ဘီစီ ၄၈ဝ-ခန္႔တြင္ ျဖစ္သည္။ သို႔ျဖစ္၍ မဟာဝံသအလို ဝိဇယ ဘုရင္ သီဟိုဠ္သို႔ ေရာက္သည့္ႏွစ္ႏွင့္ ယင္းျပာကရိတ္ ျဗဟၼီေက်ာက္စာ အဆိုတို႔မွာ ကြဲလြဲလ်က္ရွိသည္။ တစ္
ဆက္တည္းတြင္ ဂိုင္ဂါ၏အယူအဆ(ဘီစီ ၅၆၃ ဗုဒၶဖြား) ကို ေထာက္ခံသကဲ့သို႔လည္း ျဖစ္ေနျပန္သည္။
သီရိလကၤာအစိုးရက အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္ ထုတ္ေဝ သည့္ ဗုဒၶဝါဒစြယ္စုံက်မ္းႏွင့္ ေဒါက္တာ ဝါလ္ပိုလာရာဟု
လာ၊ ေဒါက္တာ ဂ်ီစီ မန္ဒိစ္ကဲ့သို႔ေသာ သမိုင္းပညာရွင္ မ်ားသည္ ဘီစီ ၄၈၃ ကို ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္စံသည့္ မွန္ကန္
သည့္ ခုႏွစ္အျဖစ္ လက္ခံခဲ့ၾကသည္။ အကယ္၍ ဤအယူ အဆကို လက္ခံခဲ့လွ်င္ ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္စံသည့္ ၂၅ဝဝ-ျပည့္
(ဗုဒၶဇယႏၲိ) အခမ္းအနားကို လာမည့္ ခရစ္ႏွစ္ ၂ဝ၁၇- ခုႏွစ္တြင္ က်င္းပရလိမ့္မည္ျဖစ္သည္။ သို႔ရာတြင္ မဟာ
ဝံသအဆိုအတိုင္းပင္ သီရိလကၤာ၊ ျမန္မာႏွင့္ ယိုးဒယား ႏိုင္ငံတို႔၌ ၁၉၅၆ ခုႏွစ္တြင္ ဗုဒၶဇယႏၲိ အခမ္းအနားမ်ားကို
ခမ္းနားစြာ က်င္းပခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။
ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္စံႏွစ္ျဖင့္ သတ္မွတ္သည့္ သမိုင္းစဥ္ဝင္ ပုဂၢဳိလ္မ်ားမွာ အစဥ္အဆက္ သတ္မွတ္လာခဲ့ျခင္းျဖစ္၍
ယင္းျဖစ္ရပ္မ်ားကို ခရစ္ႏွစ္ျဖင့္ၫွိယူရန္ ခဲယဥ္းႏိုင္သည္။ ဂရိဘုရင္ အလက္စႏၵာသဂရိတ္ အိႏၵိယႏိုင္ငံကို က်ဴးေက်ာ္ သိမ္းပိုက္သည့္ျဖစ္ရပ္သည္ သာသနာသကၠရာဇ္ကို ႏွစ္မ်ဳိး ျဖစ္ေစသည္။ ဂုိင္ဂါ၏ ဘီစီ ၄၈၃ ခုႏွစ္ ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္စံ အယူအဆသည္ ေခတ္ၿပိဳင္မိတ္ေဆြမ်ား ျဖစ္ၾကသည့္ အေသာကႏွင့္ ေဒဝါနံပိယတိႆတို႔၏ ေခတ္ေနာက္ပိုင္း အတြက္ ေဆြးေႏြးရန္မလိုဟု ယူဆပါသည္။ မဟာယာနႏိုင္ငံမ်ားကမူ ဘီစီ ၅၆၃ ႏွစ္တြင္ ျမတ္ဗုဒၶ ေမြးဖြားသည္ဟူေသာ အယူအဆကို ႏွစ္သက္ၾကပုံရသည္။ ကမၻာ့သမိုင္းတြင္ ယင္းသို႔ ဗုဒၶသာသနာသကၠရာဇ္ ႏွစ္မ်ဳိး ျဖစ္ေနရျခင္းမွာ သဘာဝမက်သည့္ျပင္ ဗုဒၶဘာသာသမိုင္း ကို ေလ့လာရာ၌ ခက္ခဲေစသည္။ သို႔ရာတြင္ ပညာရွင္တို႔ ယူဆသည္ဆိုတုိင္းလည္း မွန္သည္ဟူ၍ကား မဆိုႏိုင္ေခ်။ အခ်ဳိ႕ပညာရွင္မ်ားမွာ တစ္ခုေသာ ရင္းျမစ္ကို အေျချပဳ၍ အစအဆုံး ေျပာင္းျပန္လွန္ပစ္လိုၾကသည္။
'ဗုဒၶသာသနာသကၠရာဇ္အမွန္'(ဃသမမနခအ ႀကိိ့င်အ ႏမေ) အမည္ရွိ စာအုပ္ကိုေရးသူ ဂ်ီအိတ္ခ်္ေဒဇုိင္ဆာ(ြ. ံ. ိန
ဇသပ်ေ)၏ သုေတသနျပဳခ်က္အရ ဘုရင္အေသာကသည္ ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္ျပဳၿပီးေနာက္ ႏွစ္ေပါင္း ၁၁၆-ႏွစ္အၾကာတြင္ နန္းတက္ေၾကာင္းဆိုသည္။ ¤င္းအလိုမူ မဟာဝံသအဆို မွားယြင္းၿပီး ဗုဒၶရွင္ေတာ္ျမတ္ ပရိနိဗၺာန္စံသည့္ေန႔မွာပင္ ဝိဇယဘုရင္ သီရိလကၤာႏိုင္ငံသို႔ ေရာက္သည္ဆိုေသာ မဟာဝံသေထရ္ႀကီးမ်ား၏အဆိုကို ၫွိယူန္ ႏွစ္ ၁ဝဝ-မွ်ပင္ ကြာဟသြားသည္။ ယင္းလွ်ဳိ႕ဝွက္ခ်က္ကို ျပဳျပင္ရန္ သမိုင္းကို ႏွစ္ ၁ဝဝ- မွ် ျပဳျပင္ရလိမ့္မည္ျဖစ္သည္။ သီရိလကၤာဘုရင္သုံးပါးျဖစ္ သည့္ မုဋသိဝ၊ ပ႑ဳကာဘယႏွင့္ ေဒဝါနံပိယတိႆတို႔
အသက္ ၁ဝ၇၊ ၁၂ဝ ႏွင့္ ၁၃ဝ ခန္႔ရွည္ခဲ့သည္ဟုဆိုႏိုင္ ရန္လည္း ¤င္းတို႔၏နန္းစံႏွစ္မ်ားကို တိုးရလိမ့္ဦးမည္။
မစၥတာ ဇိုင္ဆာက 'မဟာဝံသဗုဒၶႏွစ္အလိုအရ အထင္ရွား ဆုံး သမိုင္းယုတၱိမတန္မႈမွာ အေသာကဘုရင္ႏွင့္ အလက္
စႏၵာဘုရင္တို႔ ေခတ္ၿပိဳင္က်ေရာက္ၿပီး တစ္ခ်ိန္တည္းတြင္ စႏၵဂုတၱဘုရင္ေခတ္ထက္ ရာစုႏွစ္ဝက္မွ် ေစာေနသည္ကို
ေတြ႔ရျခင္းျဖစ္သည္' ဟုေဖာ္ျပခဲ့သည္။
ဇုိင္ဆာ ကိုးကားခဲ့သည့္ ေခတ္ၿပိဳင္ကို အေျချပဳေသာ ေခတ္သတ္မွတ္ခ်က္သီအိုရီႏွင့္ မ်ဳိးဆက္လူ႔သက္တမ္း သီ
အိုရီအရ ဗုဒၶသာသနာႏွစ္ အစစ္အမွန္မွာ ဘီစီ ၃၈၄- ျဖစ္သည္။ ¤င္းအလိုအရ ဗုဒၶဘာသာႏိုင္ငံတို႔ အသုံးျပဳေန
သည့္ အျခားႏွစ္ကာလသတ္မွတ္ခ်က္ ႏွစ္မ်ဳိးလည္း မမွန္ ေတာ့ေခ်။ ¤င္းက မဟာဝံသက်မ္းျပဳဆရာမ်ားသည္ ပထမ ႏွင့္ ဒုတိယသံဂါယနာအၾကား ေခတ္ကို ရာစုႏွစ္ တစ္ခု အျဖစ္ မွားယြင္းစြာ ပုံဖ်က္ထားသည္ဟု ဆိုသည္။
ဤသို႔ျဖင့္ မဟာဝံသက်မ္းျပဳပုဂၢဳိလ္မ်ားသည္ အသက္ ၁၂ဝ-ရွည္သည့္မေထရ္ အနည္းဆုံး ၈-ပါး ဒုတိယသံဂါ
ယနာသို႔တက္ေရာက္ခဲ့ေၾကာင္း ေဖာ္ျပသည္။ ယင္းမေထရ္ ၈-ပါးသည္ ဗုဒၶဘုရားရွင္ကို ကိုယ္တိုင္ဖူးေျမာ္လိုက္ရၿပီး
စိတ္ပိုင္းအရေရာ ကိုယ္ခႏၶာအရပါ က်န္းမာဆဲျဖစ္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပသည္။ မစၥတာဇိုင္ဆာအဆိုအရမူ ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္စံၿပီး ေနာက္ ႏွစ္ ၆ဝ-ခန္႔ အၾကာတြင္ ဒုတိယသံဂါယနာတင္ သည္။ ယင္းသံဂါယနာတြင္ ဗုဒၶဘုရားရွင္အား ကိုယ္တိုင္ ဖူးျမင္လိုက္ႏိုင္သည့္ မေထရ္မ်ားသည္ အနည္းဆုံး သက္ ေတာ္ ၈ဝ-ႏွင့္ ၉ဝ-ရွိသည္ဆိုလွ်င္ ျဖစ္ႏိုင္ေျခရွိသည္ဟု ¤င္းက ယူဆသည္။
ကမၻာ့အျဖစ္အပ်က္အားလုံးႏွင့္ သမိုင္းဆိုင္ရာ ရက္စြဲ မ်ားသည္ ဇိုင္ဆာဆိုသည့္အတိုင္း ျဖစ္ႏိုင္ေျခႏွင့္ တူညီျခင္း သို႔ က်ေရာက္သည္ဟုထင္ရျပန္သည္။ ဆိုလိုသည္မွာ ဗုဒၶ သကၠရာဇ္အမွန္မွာ ¤င္းဆိုတုင္း ဘီစီ ၃၈၄ ျဖစ္ႏိုင္သည္
ဟုျဖစ္သည္။ အလက္စႏၵာဘုရင္ က်ဴးေက်ာ္ဝင္ေရာက္ျခင္း ႏွင့္ အေသာက၏သံ႐ုံးတို႔ကို ဒုတိယပတိုေလမီ(ဏအသူနာပ ႈႈ)၊ အလက္စႏၵရီးယားၿမိဳ႕မွ ဖီလာေဒဖတ္စ္ (ဏ့ငူေိနူစ့က်)၊ အေသာကေက်ာက္စာရက္စြဲတို႔ႏွင့္ ၫွိ၍ ဆိုထားသည္။ ပ႑ဳကာဘယ၊ မုဋသိဝႏွင့္ ေဒဝါနံပိယတိႆတို႔၏ နန္းစံ
သက္တမ္းမ်ားကိုလည္း မဟာဝံသက်မ္းျပဳပုဂၢဳိလ္မ်ား၏ အလိုႏွင့္ ဆန္႔က်င္လ်က္ ၄၅၊ ၃၅ ႏွင့္ ၃ဝ ႏွစ္ျဖစ္ေၾကာင္း ဇိုင္ဆာ၏ က်မ္းစာ၌ေဖာ္ျပထားသည္။ ယင္းက်မ္းအဆိုကို ဗုဒၶဘာသာသမို္င္းပညာရွင္မ်ား
ႏွင့္ စာေပပညာရွင္မ်ားအေနျဖင့္ ဂ႐ုတစိုက္ေလ့လာၿပီး လက္ခံ သို႔မဟုတ္ လက္မခံႏိုင္လွ်င္ ျပန္လည္ေခ်ပသင့္
ပါသည္။ ဂိုင္ဂါအေနျဖင့္ မဟာဝံသဗုဒၶပရိနိဗၺာန္စံႏွစ္(ဘီစီ ၅၄၄)မွ ¤င္းအလို ပိုလာသည့္ ၆၁-ႏွစ္ကုိ ႏုတ္ပစ္ျခင္းမွာ လည္း အစမွအဆုံးထိ ကြဲလဲြမႈမ်ားကို ျဖစ္ေပၚေစသည္။
ယင္းပုဂၢဳိလ္တုိ႔၏ ေဝဖန္ခ်က္မ်ားသည္ အျခားေသာ ဗုဒၶဘာသာပညာရွင္မ်ားႏွင့္ သမိုင္းပညာရွင္မ်ား၏ စြမ္း
ရည္ႏွင့္ မွန္ကန္မႈကို ျပန္လည္သုံးသပ္ႏိုင္ရန္ စိန္ေခၚမႈ တစ္ရပ္ပင္ျဖစ္သည္။ သို႔ရာတြင္ ဗုဒၶဘာသာသမိုင္းဆရာ
တို႔သည္ မွန္ကန္သည့္သာသနာသကၠရာဇ္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ယေန႔တိုင္ သေဘာတူညီမႈ မရႏိုင္ေသးဘဲရွိသည္။ ယင္း
သို႔ ဗုဒၶသာသနာႏွစ္ မတိက်ျဖစ္ေနျခင္းသည္ ဗုဒၶသာသနာ သမိုင္းကိုေလ့လာရာ၌ ႐ႈပ္ေထြးေစသည္။
ေအဒီ ၁၆-ရာစု ဥေရာပအုပ္ခ်ဳပ္မႈအာဏာ ေအာက္ သို႔ မေရာက္မီအခ်ိန္အထိ သီရိလကၤာႏိုင္ငံတြင္ ဗုဒၶသာ
သနာသကၠရာဇ္ကို အသုံးျပဳခဲ့ၿပီး ယခုမူ ခရစ္ႏွစ္ကိုပင္ တြင္က်ယ္စြာ အသုံးျပဳလ်က္ရွိေၾကာင္းသိရသည္။ ယေန႔
ျမန္မာသကၠရာဇ္၏ ရင္းျမစ္လည္း အမွန္ေသာ္ သာသနာ သကၠရာဇ္ပင္ ျဖစ္သည္။ ႏွစ္ႀကိမ္ၿဖိဳသကၠရာဇ္ ႏွစ္ရပ္
ေပါင္း ဧကဧကအ႒ေဒြး(၁၁၈၂)ႏွင့္ ေရာက္ဆဲ ေကာဇာ သကၠရာဇ္ ၁၃၆၆ ကို ေပါင္းေသာ္ ေရာက္ဆဲ သာသနာႏွစ္ ၂၅၄၈ ျဖစ္ေၾကာင္းႏွင့္ မဟာဝံသအစဥ္အလာကို လက္ခံ ေၾကာင္း (၂၅၄၈-၂ဝဝ၄=၅၄၄) သိႏိုင္သည္။
ွသကမခန်ၚ
၁. ႊ့န ၾေ့ေလော်ေ ဘပ ႊၽ. ြနငါနမ
၂. ဃသမမနခအ ႀကိိ့င်အ ႏမေ ဘပ ြ. ံ. ိန ဇသပ်ေ
၃. ႊ့န ွကညိေပ ဥဘ်နမလနမယ ဗကါ ၁၈ယ ၂ဝဝ၂
--------------------------------------------
ဗ့်ငည ဳနူေ်ေ
၁၆၅၁ ႏ ၾေည့ေအအသည ီမငလန
ႊနာစနယ ဗဇ ၈၅၂၈၂ယ ႕ွဗ.
အရွင္ေကလာသ