နိကာယ္(၅)ရပ္အားစနစ္တက်ေလ့လာျခင္း
“ဗုဒၶဘာသာကို စနစ္တက် ေလ့လာခ်င္ပါတယ္။ ဘယ္လို ေလ့လာရပါမလဲ” လို႔ ႏိုင္ငံျခားသား ဗုဒၶဘာသာ၀င္တစ္ဦးက ကၽြန္ေတာ္အား ေမးဖူးသည္။ အေၾကာင္းရင္းကို ေမးၾကည့္ေတာ့၊ “ဟိုဟိုဒီဒီ စာအုပ္ေတြ ဖတ္၊ တရားေတြ နာလို႔ သိတာေတြလည္း အေတာ္မ်ားပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဟိုတစ္စ, ဒီတစ္စ ျဖစ္ေနၿပီး, ေသျခာ မသိေသးသလိုျဖစ္ေနလို႔ပါ” ဟုအေျဖေပးသည္။ ‘စနစ္က်ျခင္း’ဟူေသာ ေ၀ါဟာရ၏ အနက္ အဓိပၸါယ္ကို ျပန္၍ စဥ္းစားမိသည္။ ဤတြင္ ေလွကားထစ္တက္သကဲ့သို႔ လြယ္ရာမွ ခက္ရာသို႔ တစ္ဆင့္ၿပီး တစ္ဆင့္ (step-by-step) ေလ့လာျခင္းကို စနစ္တက် ေလ့လာျခင္း ဟုဆိုႏိုင္သည္။ တနည္းအားျဖင့္လည္း တုိင္, ထုတ္, ယက္မ, ဒိုင္း, နံရံ, အမိုးစေသာ အစိတ္အပိုင္းမ်ားကို သူ႔ေနရာႏွင့္သူ ခ်ိတ္ဆက္ေပါင္းစပ္၍ အိမ္တစ္ခုတည္ ေဆာက္သကဲ့သို႔၊ ဟိုတစ္စ, ဒီတစ္စ ျပန္႔က်ဲေနေသာ အစိတ္အပိုင္းမ်ားအား တစ္ခုႏွင့္ တစ္ခု ဆက္စပ္ေပါင္းစည္းကာ တစ္စုတစ္စည္းတည္း သိမ္းယူတည္ေဆာက္၍ part-whole အားျဖင့္ ေလ့လာျခင္းမ်ိဳးကိုလည္း ဆိုႏိုင္ပါသည္။ တစ္ဆင့္ၿပီး တစ္ဆင့္ အစဥ္အတိုင္း ေလ့လာသည္ျဖစ္ေစ, အစိတ္အပိုင္းမ်ားအား စုစည္းေပါင္းစပ္ကာ ၿပီးျပည့္စံုေသာ အျမင္တစ္ခုရရန္ ေလ့လာသည္ျဖစ္ေစ, ရည္႐ြယ္ခ်က္တစ္ခုသ႔ို ပို႔ေဆာင္ေပးႏိုင္ေစရပါမည္။
ဗုဒၶျမတ္စြာ ၄၅-ႏွစ္တာ ေဟာၾကားခဲ့ေသာတရားေတာ္မ်ား၏ အႏွစ္သာရ, ရည္႐ြယ္ခ်က္ပန္းတိုင္သည္ ‘၀ိမုတၱိရသ’ ေခၚ လြတ္ေျမာက္မႈ ခ်မ္းသာျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ပုဂၢိဳလ္တို႔၏ ဉာဏ္အတိမ္အနက္, ကိေလသာအထူအပါး, အက်င့္စ႐ိုက္, ၀ါသနာတို႔ကိုလိုက္ကာ ႐ႈေထာင့္အမ်ိဳးမ်ိဳး, နည္းပရိယာယ္အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ တရားဓမၼကို ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့သည္။ ၀ိမုတၱိရသ နိဗၺာန္ခ်မ္းသာကို လက္လွမ္း မမွီႏိုင္ေသးသူတို႔အားလည္း အပါယ္ဒုဂၢတိသို႔ မက်ေရာက္ေစရန္ တမလြန္ အက်ိဳးစီးပြား (သမၸရာယိက ဟိတသုခ) အတြက္ ေဟာၾကားသည္။ ထို႔အတူ မ်က္ေမွာက္ဘ၀ ႀကီးပြားေရး, စီးပြားေရး, လူမႈေရး, ႏိုင္ငံေရးစေသာ အက်ိဳး စီးပြားမ်ား (ဒိ႒ဓမၼ ဟိတသုခ) အတြက္လည္း ေဟာၾကားသည္။ ျမတ္စြာဘုရား ပြင့္ထြန္းလာျခင္းသည္ ေလာကသားတို႔၏ အက်ိဳးစီးပြားအတြက္ျဖစ္သည္ ဟူေသာစကားအတိုင္း နိကာယ္ ၅-ရပ္တို႔၏ ရည္႐ြယ္ခ်က္သည္ (၁) မ်က္ေမွာက္ အက်ိဳးစီးပြား (ဒိ႒ဓမၼ ဟိတသုခ)၊ (၂) တမလြန္ အက်ိဳးစီးပြား (သမၸရာယိက ဟိတသုခ) (၃) ၀ိမုတၱိသုခ ဟူေသာ အက်ိဳးသံုးပါးျဖစ္သည္။
ထိုရည္႐ြယ္ခ်က္တို႔အား ပို႔ေဆာင္ရန္ တရားေဒသနာတို႔ကို တစ္ဆင့္ၿပီး တစ္ဆင့္လြယ္ရာမွ ခက္ရာသို႔ အစဥ္အတိုင္း ေဟာၾကားထား၏။ ဤသို႔ေဟာၾကားျခင္းအား အႏုပုဗၺိကထာ (အစဥ္အတိုင္းေသာ စကား) ဟု ေခၚသည္။ ဒါန, သီလမွ အစျပဳ၍ ကာမဂုဏ္တို႔၏ အျပစ္၊ ကာမဂုဏ္တို႔မွ လြတ္ေျမာက္ျခင္းအက်ိဳးတို႔ကို ေဟာၾကားကာ ေနာက္ဆံုးတြင္ သစၥာေလးပါးတရားအား ေဟာၾကားေသာ အစီအစဥ္ ျဖစ္သည္။ ေဟာစဥ္အရ ဤသို႔ အႏုပုဗၺိကထာျဖင့္ ေဟာၾကားသကဲ့သို႔ က်င့္စဥ္အရလည္း သီလ, ဣေႁႏၵတုိ႔ကို လံုၿခံဳေအာင္ ေစာင့္ထိန္းျခင္း, ေရာင့္ရဲျခင္း, သမာဓိထူေထာင္ျခင္း စေသာ အႏုပုဗၺသိကၡာ, အႏုပုဗၺကိရိယာ, အႏုပုဗၺပဋိပဒါ ေခၚ လုပ္ငန္းစဥ္, က်င့္စဥ္မ်ားကို ေဟာၾကားထားသည္။ ထိုေဟာစဥ္မ်ားအားျဖစ္ေစ, က်င့္စဥ္မ်ားအားျဖစ္ေစ အက်ဥ္းၿခံဳးလိုက္ပါက သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာဟူေသာ သိကၡာသံုးပါး၊ အုပ္စုသံုးစုရသည္။ နိကာယ္ ၅-ရပ္တို႔၏ အႏွစ္သည္ သီလ, သမာဓိ, ပညာဟူေသာ ေဒသနာစဥ္သံုးပါး၊ က်င့္စဥ္သံုးပါးျဖစ္သည္ဟု ဆိုႏိုင္ပါသည္။ ရွင္မဟာဗုဒၶေဃာသ ျပဳစုခဲ့ေသာ ‘၀ိသုဒၶိမဂၢ’ အ႒ကထာသည္ ဤ သီလ, သမာဓိ, ပညာသံုးပါးအား အက်ယ္ျပန္လည္ဖြင့္ဆိုထားေသာ နိကာယ္ ၅-ရပ္တို႔၏ အဖြင့္က်မ္းတစ္ဆူ ျဖစ္သည္။
ျမတ္စြာဘုရားေဟာၾကားခဲ့ေသာ ေဒသနာေတာ္မ်ားသည္ သုတၱန္ အမ်ိဳးမ်ိဳး၊ အသြင္ အမ်ိဳးမ်ိဳး ကြဲျပားေနေသာ္လည္း တစ္ခုႏွင့္တစ္ခု ၀ိေရာဓိျဖစ္မေနပဲ၊ ပတ္သက္ဆက္ႏြယ္ေနသည္။ တိုင္, ထုတ္, ယက္မ, ဒိုင္းတို႔ျဖင့္ အခ်ိဳးညီညီ တည္ေဆာက္ထားေသာ အိမ္တစ္လံုးကဲ့သို႔ နိကာယ္ ၅-ရပ္၏ အစိတ္အပိုင္းမ်ားကို ေပါင္းစပ္သိမ္းယူႏိုင္သည္။ နိကာယ္ ၅-ရပ္၏ အစိတ္အပိုင္းမ်ားကို ေပါင္းစပ္၍ ၿခံဳငံုၾကည့္ပါက တရားဦး ဓမၼစၾကာေဒသနာတြင္ ေဟာၾကားခဲ့ေသာ သစၥာေလးပါးတရားကို ေတြ႔ရပါမည္။ ကုန္းသတၱ၀ါတို႔၏ ေျခရာမ်ားသည္ ဆင္ေျခရာတြင္ အက်ံဳး၀င္သကဲ့သို႔ ကုသိုလ္တရားအားလံုးတုိ႔သည္ သစၥာေလးပါးတရား၌ အက်ံဳး၀င္သည္ဟု ရွင္သာရိပုတၱမေထရ္က မဟာဟတၳိပေဒါပမသုတ္တြင္ ေဟာၾကားထားသည္။
အနီးမွၾကည့္လွ်င္ သစ္ပင္ပန္းမာလ္ အမ်ိဳးမ်ိဳးကိုေတြ႔ႏိုင္၍ အေ၀းမွလွမ္း၍ ၾကည့္လွ်င္ ဥယ်ာဥ္ ေတာအုပ္ကို ေတြ႔ရမည္။ ထို႔အတူပင္ နိကာယ္ ၅-ရပ္တြင္ ပဋိစၥသမုပါဒ္ေဒသနာ, သတိပ႒ာန္ေဒသနာ, အနတၱေဒသနာ, ေဗာဓိပကၡိယတရား, ခႏၶာ, အာယတန, ဓာတ္, ကိေလသာ, သံေယာဇဥ္, နီ၀ရဏစသျဖင့္ ႐ႈေထာင့္အမ်ိဳးမ်ိဳးမွ ေဒသနာအမ်ိဳးမ်ိဳး ေတြ႔ႏိုင္ေသာ္လည္း ထိုေဒသနာမ်ားအား ဒုကၡ, ဒုကၡျဖစ္ျခင္း (သမုဒယ), ဒုကၡခ်ဳပ္ျခင္း (နိေရာဓ), ဒုကၡခ်ဳပ္ျခင္းသို႔ေရာက္ေစႏုိင္သည့္ အက်င့္လမ္း (မဂၢ) ဟူ၍ သစၥာေလးပါးတရားတြင္ အက်ံဳး၀င္ပါသည္။ မည္သို႔ဆက္စပ္ အက်ံဳး၀င္ပံုကို ေအာက္ပါ mind-map ျဖင့္ စိတ္ကူးပံုေဖာ္ ၾကည့္ႏိုင္ပါသည္။ mind-map ဟုဆိုသည့္အတိုင္း ၿဂိဳလ္တုမွ႐ိုက္ထားေသာ အတိအက် ေျမပံုမ်ိဳးေတာ့ မဟုတ္ပါ။ ၿပီးျပည့္စံုေသာ ပံုစံတစ္ခု မဟုတ္ပါ။ သို႔ေသာ္ ဤပံုစံျဖင့္ နိကာယ္ ၅-ရပ္မွ ေဒသနာ အေတာ္မ်ားမ်ားအား အေ၀းျမင္႐ႈခင္းမွ ၾကည့္႐ႈေလ့လာႏိုင္ပါသည္။ နိကာယ္ ၅-ရပ္ဟူေသာ ေတာအုပ္တြင္းသို႔ ၀င္၍ သစ္ပင္ပန္းမာလ္တို႔အား လွည့္လည္ ႐ႈေမာသံုးသပ္ႏိုင္ပါေစ။
http://www.sonata-cantata.co.cc/2009/01/blog-post_8002.html
Thursday, January 8, 2009
နိကာယ္ ၅-ရပ္အား စနစ္တက် ေလ့လာျခင္း (၂)
နိကာယ္ ၅-ရပ္၏ ေနာက္ဆံုးပန္းတိုင္သည္ ၀ိမုတၱိရသေခၚ ဒုကၡခပ္သိမ္း ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသည့္ နိဗၺာန္ခ်မ္းသာျဖစ္သည္။ နိကာယ္ ၅-ရပ္အား အက်ဥ္းၿခံဳးလိုက္ပါက အရိယသစၥာ (ျမတ္ေသာ အမွန္တရား) ေလးပါးကို ရသည္။ အနာသိမွ ေဆးရွိသည္ဟူေသာ စကားအတိုင္း အနာေရာဂါကို ေပ်ာက္ကင္းေအာင္ ကုသေပးမည့္ သမားေတာ္သည္ အနာေရာဂါ၏ လကၡဏာကို သိသည္။ အနာေရာဂါ၏ ျဖစ္ေၾကာင္း ေရာဂါဇစ္ျမစ္ကို သိသည္။ ေပ်ာက္ကင္းေအာင္ ကုသႏိုင္သည္ကို သိသည္။ ေဆးႏွင့္ ကုထံုးကိုလည္း သိသည္။ ထို႔အတူပင္ ဒုကၡခပ္သိမ္း ခ်ဳပ္ၿငိမ္းေအာင္ ကုသမည့္ သမားေတာ္သည္လည္း ဒုကၡ, ဒုကၡျဖစ္ေပၚျခင္း (သမုဒယ), ဒုကၡခ်ဳပ္ၿငိမ္းျခင္း (နိေရာဓ), ဒုကၡခ်ဳပ္ၿငိမ္းျခင္းသို႔ ေရာက္ေစမည့္ အက်င့္လမ္း (မဂၢ) တို႔ကို သိရသည္။ ဤကား အရိယသစၥာေလးပါး ျဖစ္၏။ ေရာဂါကုသရာတြင္ ေရာဂါသည္သည္ မိမိတြင္ေရာဂါရွိေၾကာင္းသိ၍ ကုသလိုစိတ္ ရွိရန္သာလိုသည္။ ေရာဂါဇစ္ျမစ္ႏွင့္ ေဆး, ကုထံုးတို႔ကိုသိရန္မွာ သမားေတာ္၏ တာ၀န္ျဖစ္သည္။ ဒုကၡကို ကုစားမည့္သူသည္ကား သစၥာေလးပါးကို ကိုယ္တိုင္ သိရွိ၍ ကိုယ္တိုင္ ကုသရန္ လိုအပ္ေလသည္။ နိကာယ္ငါးရပ္သည္ကား ဗုဒၶၫႊန္ၾကားခဲ့ေသာ ေဆးက်မ္းႀကီး ျဖစ္၏။ နိကာယ္ငါးရပ္သည္ ေရာဂါကုထံုး ေဆးက်မ္းႀကီးသာ မဟုတ္ေသး။ ေရာဂါရွိသူတို႔အား မိမိတို႔၏ ေရာဂါကို ရိပ္စားမိေစရန္၊ ေရာဂါ၏ ဆိုးက်ိဳးအျပစ္တို႔ကို သိရွိနားလည္ေစရန္ ျပသကာ အခ်ိန္မီ ကုစားႏိုင္ၾကေစရန္ ပညာေပးေသာ က်န္းမာေရး ပညာေပးက်မ္းလည္းျဖစ္၏။
ထို႔ေၾကာင့္ပင္ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားသည္ တရားဦးဓမၼစၾကာေဒသနာတြင္ အရိယသစၥာေလးပါးအား ေဟာၾကားခဲ့သည္။
(၁) ဣဒံ ေခါ ပန, ဘိကၡေ၀, ဒုကၡံ အရိယသစၥံ – ဇာတိပိ ဒုကၡာ, ဇရာပိ ဒုကၡာ, ဗ်ာဓိပိ ဒုေကၡာ, မရဏံပိ ဒုကၡံ, အပၸိေယဟိ သမၸေယာေဂါ ဒုေကၡာ, ပိေယဟိ ၀ိပၸေယာေဂါ ဒုေကၡာ, ယံပိစၧံ န လဘတိ တံ ပိ ဒုကၡံ, သံခိေတၱန ပၪၥဳပါဒါနကၡႏၲာ ဒုကၡာ။
ေမြးဖြားျခင္း (ဇာတိ), အိုျခင္း (ဇရာ), နာျခင္း(ဗ်ာဓိ), ေသျခင္း (မရဏ), မႏွစ္သက္ေသာသူ, မႏွစ္သက္ေသာအရာတို႔ႏွင့္ ႀကံဳေတြ႔ရျခင္း (အပၸိေယဟိ သမၸေယာေဂါ), ႏွစ္သက္ေသာသူ, ႏွစ္သက္ေသာအရာတို႔ႏွင့္ ကြဲကြာရျခင္း (ပိေယဟိ ၀ိပၸေယာေဂါ), လိုခ်င္သည္တို႔ကို မရျခင္း (ဣစၧိတာလာဘ) တုိ႔သည္ ဒုကၡမ်ား ျဖစ္သည္။ စိတ္မခ်မ္းသာျခင္း, စိတ္ဆင္းရဲျခင္း, ထိတ္လန္႔ျခင္း, စိုးရိမ္ပူပန္ျခင္း, ငိုေႂကြးျခင္းတို႔ကို ‘ဒုကၡ’ ဟုေခၚသည္။ အက်ဥ္းခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆိုက ဥပါဒါနကၡႏၶာ ၅-ပါးတို႔သည္ ‘ဒုကၡ’ ျဖစ္သည္ဟု ဓမၼစၾကာေဒသနာတြင္ ေဟာၾကားထား၏။
‘ခႏၶာ’ဟူေသာ ပါဠိေ၀ါဟာရသည္ ‘အေပါင္းအစု, အစုအေ၀း’ဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။ Aggregates ဟု အဂၤလိပ္ဘာသာ ျပန္ေလ့ရွိသည္။ ျမန္မာ အသံုးအႏႈန္းတြင္ ‘ခႏၶာ’အား ‘ကိုယ္’ဟူေသာ ေ၀ါဟာရႏွင့္တြဲဖက္၍ ‘ခႏၶာကိုယ္’ဟုသံုးစြဲသည့္ ကာယ (Body) ဟူေသာ အဓိပၸါယ္မ်ိဳး မဟုတ္။ ‘ခႏၶာ’သည္ အာ႐ံုတုိ႔အား ေတြ႔ႀကံဳခံစားခိုက္တြင္ ျဖစ္ပ်က္ေနေသာ တရားမ်ားကို ဆိုလိုသည္။ ပါ၀င္ပတ္သက္ေနေသာ တရားမ်ားကို ဆိုလိုသည္။ အာ႐ံုသိမႈအေတြ႔အႀကံဳ (experience) အား ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာၾကည့္ပါက အုပ္စုငါးစု ပါ၀င္ပတ္သက္ေနသည္။ ယင္း အုပ္စု ငါးစု, အစုအေပါင္း ငါးပါးအား ခႏၶာငါးပါး (ပၪၥ + ခႏၶာ = ပၪၥကၡႏၶာ) ဟုေခၚသည္။
စံပယ္ပန္းတစ္ပြင့္အား ျမင္ေသာအခါ အဆင္းအာ႐ံုကို သိျခင္းဟူေသာ သိမႈ၀ိညာဏ္ (consciousness) ျဖစ္သည္။ စံပယ္ပန္းဟု အမွတ္ျပဳ၍ သိေသာ သညာ (perception) ျဖစ္သည္။ သာယာေသာ ခံစားမႈ ေ၀ဒနာ (feeling) ျဖစ္သည္။ ထိုအာ႐ံု, မ်က္စိအၾကည္ႏွင့္ သိစိတ္၀ိညာဏ္တို႔ ထိေတြ႔ျခင္းဟူေသာ ဖႆ (contact) ျဖစ္သည္။ အျခားအာ႐ံုမ်ားအား အာ႐ံုမျပဳပဲ စံပယ္ပန္းအား အာ႐ံုျပဳျခင္းဟူေသာ မနသိကာရ (attention) ျဖစ္သည္။ သိျခင္း, မွတ္သိျခင္း, ခံစားျခင္း, ထိေတြ႔ျခင္းစေသာတရားတို႔အား သိေစ, မွတ္သိေစ, ခံစားေစ, ထိေတြ႔ေစရန္ ေစ့ေဆာ္ေပးေသာ ေစတနာ (intention) လည္း ျဖစ္သည္။ ဤဖႆ, မနသိကာရ, ေစတနာစေသာ ျပဳျပင္စီရင္တတ္ေသာ သခၤါရတရားမ်ား (mental formations) ဟုေခၚသည္။ အဆင္းအာ႐ံုႏွင့္ မ်က္စိအၾကည္ဟူေသာ ႐ုပ္တရားမ်ားလည္း ျဖစ္သည္။ စံပယ္ပန္းတစ္ပြင့္အား ျမင္ေသာ အာ႐ံုအေတြ႔အႀကံဳတြင္ ဤနည္းအားျဖင့္ ႐ုပ္, ေ၀ဒနာ, သညာ, သခၤါရာ, ၀ိညာဏ္ဟူေသာ ခႏၶာငါးပါးျဖစ္ေပၚသည္။
“အတိတ္, အနာဂတ္, ပစၥဳပၸန္, အတြင္း, အျပင္, အၾကမ္း, အႏု, အယုတ္, အျမတ္, အေ၀း, အနီး…အလံုးစံုေသာ” အာ႐ံုအေတြ႔အႀကံဳမ်ားမွ ႐ုပ္တရားအားလံုးအား စုေပါင္း၍ ႐ုပ္အစုေ၀း (႐ူပကၡႏၶာ) ဟုေခၚသည္။ ခံစားမႈအားလံုးအား ခံစားမႈအစုအေ၀း (ေ၀ဒနာကၡႏၶာ)ဟုေခၚသည္။ မွတ္သားမႈ အားလံုးအား မွတ္သားမႈအစုအေ၀း (သညာကၡႏၶာ)၊ ျပဳျပင္စီရင္မႈ အားလံုးအား ျပဳျပင္စီရင္မႈအစုအေ၀း (သခၤါရကၡႏၶာ)၊ အာ႐ံုသိမႈ အားလံုးအား သိမႈအစုအေ၀း (၀ိညာဏကၡႏၶာ)ဟု ေခၚသည္။
ထို ခႏၶာငါးပါးမွ တစ္ပါးပါးကိုျဖစ္ေစ, အားလံုးကိုျဖစ္ေစ ပုထုဇဥ္က ‘ငါ’ဟု မွတ္ယူထားသည္။ ‘ငါ့ဟာ’ဟု မွတ္ယူထားသည္။ သာမန္မွ် မွတ္ယူျခင္းမ်ိဳးမဟုတ္။ ဖားကို ေႁမြဖမ္းသကဲ့သို႔ မလႊတ္တမ္း ဆုပ္ကိုင္ထားျခင္းမ်ိဳး ျဖစ္သည္။ ယင္းကို “စြဲလမ္းျခင္း” (ဥပါဒါန) ဟုေခၚသည္။ ဥပါဒါန္ျဖင့္ စြဲလမ္းေသာ ခႏၶာငါးပါးအား ပၪၥဳပါဒါနကၡႏၶာ (ပၪၥ + ဥပါဒါန + ခႏၶာ) ဟုေခၚသည္။ သခၤါရတရားဟူသမွ်တို႔သည္ မၿမဲ။ မိမိက “ငါ, ငါ့ဟာ”ဟု စြဲလမ္းမွတ္ယူထားေသာ အရာတို႔ မၿမဲ, ပ်က္စီး, ေဖာက္ျပန္ေသာအခါ၊ စိတ္ပ်က္ျခင္း, ထိတ္လန္႔ျခင္း, စိတ္ပူပန္ျခင္း, စိတ္ဆင္းရဲျခင္းတို႔ ျဖစ္သည္။ ဤသည္ကိုပင္ ဓမၼစၾကာေဒနာတြင္ “သံခိေတၱန ပၪၥဳပါဒါနကၡႏၶာ ဒုကၡာ- အက်ဥ္းအားျဖင့္ စြဲလမ္းရာ ခႏၶာငါးပါးသည္ ဒုကၡျဖစ္၏” ဟုေဟာၾကားထားျခင္း ျဖစ္သည္။
“ဒုကၡသည္ စြဲလမ္းရာ ခႏၶာငါးပါးျဖစ္သည္”ဟုသိျခင္းသည္ ပထမအရိယသစၥာျဖစ္ေသာ ဒုကၡသစၥာကို သိျခင္းျဖစ္၏။
*****
စာၫႊန္း
၁။ သံ-၅-၁၀၈၁-သစၥသံယုတ္-ဓမၼစကၠပ၀တၱနသုတ္
၂။ သံ-၃-၇-ခႏၶသံယုတ္-နကုလပိတု၀ဂ္-ဥပဒါနပရိတႆနာသုတ္
၃။ မ-၃-၈၆၊ေဒ၀ဒဟ၀ဂ္-မဟာပုဏၰမသုတ္
၄။ မ-၁-၃၀၆၊ ၾသပမၼ၀ဂ္-မဟာဟတၳိပေဒါပမသုတ္
နိကာယ္ ၅-ရပ္အား စနစ္တက် ေလ့လာျခင္း (၃)
စံပယ္ပန္းတစ္ပြင့္ ျမင္ျခင္းစေသာ အာ႐ံုအေတြ႔အႀကံဳ တစ္ခုျဖစ္တိုင္း ႐ုပ္, ေ၀ဒနာ, သညာ, သခၤါရ, ၀ိညာဏ္ဟူေသာ ခႏၶာငါးပါး ျဖစ္ေပၚၾကသည္။ အရိယာတို႔၏ ႐ႈေထာင့္တြင္ ခႏၶာငါးပါးသည္ ခႏၶာငါးပါး သက္သက္သာျဖစ္သည္။ ‘စံပယ္ပန္းအား ျမင္ျခင္း’သည္ ‘စံပယ္ပန္းအား ျမင္ျခင္း’သာျဖစ္သည္။ ပုထုဇဥ္က ‘စံပယ္ပန္းအား ျမင္ျခင္း’ကို ‘ငါ့စံပယ္ပန္း, ငါႏွစ္သက္ေသာ စံပယ္ပန္း, ငါျမင္ေသာ စံပယ္ပန္း’ဟု ႐ႈျမင္သည္။ ပုထုဇဥ္က ခႏၶာငါးပါးအား ‘ငါ, ငါႏွင့္ပတ္သက္ေသာအရာ, ငါ့ဟာ’ဟု ႐ႈျမင္သည္။ မွန္တြင္ၾကည့္က မိမိ၏ ပံုရိပ္ကိုျမင္သကဲ့သို႔၊ ခႏၶာငါးပါးအား ပုထုဇဥ္က ‘မိမိ, မိမိႏွင့္ပတ္သက္ေသာအရာ (အတၱ, အတၱနိယ)’ အျဖစ္ျမင္သည္။ တနည္းအားျဖင့္ ‘မိမိႏွင့္ ေလာက’ ဟုျမင္သည္။ ခႏၶာငါးပါးသည္ ခႏၶာငါးပါးသက္သက္ မဟုတ္ေတာ့။ ‘ငါ့ဟာ, ငါ’ဟု စြဲလမ္းေသာ ဥပါဒါန္ႏွင့္တြဲ၍ ျမင္သည္။ ခႏၶာငါးပါးသည္ ဥပါဒါနကၡႏၶာ ငါးပါး ျဖစ္သြားသည္။
ပုထုဇဥ္၏ အျမင္တြင္ “ငါရွိ သည္။ စံပယ္ပန္းအား ျမင္ေသာငါ ရွိသည္။ ဤစံပယ္ပန္းသည္ ႏွစ္သက္ဖြယ္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဤစံပယ္ပန္းအား ငါႏွစ္သက္သည္။” ဟုျမင္သည္။ တနည္းအားျဖင့္ ပုထုဇဥ္၏ အျမင္တြင္ “ငါရွိ၍ တပ္မက္ျခင္းျဖစ္သည္” ဟုျမင္သည္။ အရိယာတို႔ကမူ “တပ္မက္ျခင္း(တဏွာ)ျဖစ္၍ ‘ငါ’ ဟူေသာအထင္ ျဖစ္သည္” ဟု သိျမင္ၾကသည္။
တဏွာသည္ အရပ္သံုးေ၀ါဟာရအရ ‘ေရငတ္ျခင္း, မြတ္သိပ္ျခင္း’ ဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။ တဏွာသည္ သာယာမႈ, ခ်မ္းသာမႈကို မြတ္သိပ္သည္။ သာယာမႈအား တပ္မက္မြတ္သိပ္ျခင္းသည္ ေမွ်ာ္လင့္ျခင္းႏွင့္ ယွဥ္တြဲေန၏။ ထပ္မံ၍ သာယာမႈ, သာယာဖြယ္ အာ႐ံုမ်ားကို ရွာေဖြသည္။ ရရွိလာေသာ သာယာဖြယ္ အာ႐ံုမ်ားအားမွီ၍ ဆံုးျဖတ္မႈျပဳသည္။ ငါ့ဟာဟု သိမ္းပိုက္ေသာ တဏွာ၀ိနိစၧယျဖင့္ ဆံုးျဖတ္သည္။ ငါဟု သတ္မွတ္ေသာ ဒိ႒ိ၀ိနိစၧယျဖင့္ ဆံုးျဖတ္သည္။ ဤသို႔ ဆံုးျဖတ္ျခင္းသည္ သာယာမႈအား လိုလားတပ္မက္မႈ ဆႏၵရာဂကို ထပ္မံ ျဖစ္ေပၚေစျပန္၏။ ႏွစ္သက္တပ္မက္မႈ နႏၵိရာဂကို ထပ္မံ ျဖစ္ေပၚေစသည္။ ပါဠိတြင္ ျဖစ္ျခင္းကို ‘ဘ၀’ ဟုေခၚသည္။ ျဖစ္ျခင္းသည္ ေစတနာ စိတ္ေဇာဆႏၵတုိ႔ ျဖစ္ေပၚျခင္း (ကမၼဘ၀)ႏွင့္ ထိုစိတ္ေဇာဆႏၵတို႔ေၾကာင့္ ခႏၶာအသစ္, ဘ၀အသစ္ျဖစ္ျခင္း (ဥပပတၱိဘ၀)ဟူ၍ ႏွစ္မ်ိဳးရွိသည္။ ဘ၀အသစ္ျဖစ္ျခင္းသည္ ေမြးဖြားျခင္း, အိုျခင္း, ေသျခင္း, စိတ္ပ်က္ျခင္း, ထိတ္လန္႔ျခင္း, စိတ္ပူပန္ျခင္းစေသာ ဒုကၡအေပါင္း ျဖစ္ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။
(၂) ဣဒံ ေခါ ပန, ဘိကၡေ၀, ဒုကၡသမုဒယံ အရိယသစၥံ။ ယာယံ တဏွာ ေပါေနာဗၻ၀ိကာ, နႏၵိရာဂ သဟဂတာ တၾတ တၾတာဘိနႏၵိနီ။ ေသယ်ထိဒံ - ကာမတဏွာ, ဘ၀တဏွာ, ၀ိဘ၀တဏွာ။
ဘ၀သစ္ကို တစ္ဖန္ျဖစ္ေစတတ္ေသာ (ေပါေနာဗၻ၀ိကာ = ပုန- တဖန္ + ဘ၀ိက- ျဖစ္ေစတတ္ေသာ)၊ ႏွစ္သက္တပ္မက္ျခင္းႏွင့္ တကြျဖစ္ေသာ (နႏၵိရာဂ သဟဂတာ)၊ ထိုထိုအာ႐ံုတို႔အား အလြန္ႏွစ္သက္တပ္မက္ေသာ (တၾတတၾကာဘိနႏၵိနီ = တၾတတၾတ- ထုိထို + အဘိနႏၵိနီ- အလြန္ႏွစ္သက္ေသာ) တဏွာအား ဒုကၡျဖစ္ေၾကာင္း (ဒုကၡသမုဒယ)အျဖစ္ ဓမၼစၾကာေဒသနာတြင္ ေဟာၾကားထားသည္။
ကာမတဏွာ, ဘ၀တဏွာ, ၀ိဘ၀တဏွာဟု တဏွာသံုးမ်ိဳးရွိသည္။ ႏွစ္သက္ဖြယ္သာယာေသာ အဆင္း, အသံ, အနံ႔, အရသာ, အေတြ႔အထိဟူေသာ အာ႐ံုငါးပါးအား ကာမဂုဏ္ငါးပါးဟု ေခၚသည္။ ထိုကာမဂုဏ္အာ႐ံုမ်ားမွ ရေသာ သာယာမႈခ်မ္းသာကို တပ္မက္ျခင္းအား ကာမတဏွာဟုေခၚသည္။ ဘ၀အား ႏွစ္သက္တပ္မက္၍ ဘ၀ခ်ဳပ္ျခင္းအား တြန္႔ဆုတ္ေသာ အျမင္ ရွိၾကသည္။ ဤသို႔ဘ၀ကို တပ္မက္ျခင္းအား ဘ၀တဏွာဟုေခၚသည္။ အခ်ိဳ႕သူတို႔သည္ကား ဘ၀ကို ၿငီးေငြ႔စက္ဆုတ္ၾက၍ ေသလြန္ၿပီးေသာ္ ဘ၀ကင္းျပတ္ျခင္းကို ႏွစ္သက္ၾက၏။ ဤသို႔ ဘ၀မွလြန္ေျပးေသာ အျမင္ျဖင့္ ဘ၀ကင္းျပတ္ျခင္းကို တပ္မက္မႈအား ၀ိဘ၀တဏွာဟုေခၚသည္။ ‘ငါ့ဟာ, ငါ’ ဟု သိမ္းပိုက္ျခင္း, သတ္မွတ္ျခင္းရွိသူတို႔သည္ ဘ၀ကို ကပ္ၿငိေသာအားျဖင့္ ျဖစ္ေစ၊ ဘ၀ကို စက္ဆုတ္ေသာအားျဖင့္ ျဖစ္ေစ တပ္မက္မႈ တဏွာတို႔ျဖစ္ကာ ဘ၀မွ မလြတ္ေျမာက္ႏိုင္ေတာ့။ ဒုကၡမွ မလြတ္ေျမာက္ႏိုင္ေတာ့။
(၃) ဣဒံ ေခါ ပန, ဘိကၡေ၀, ဒုကၡနိေရာဓံ အရိယသစၥံ။ ေယာ တႆာေယ၀ တဏွာယ အေသသ၀ိရာဂနိေရာေဓာ စာေဂါ ပဋိနိႆေဂၢါ မုတၱိ အနာလေယာ။
ဤတဏွာသံုးမ်ိဳးလံုး အႂကြင္းမဲ့ပယ္စြန္႔၍ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းျခင္း (အေသသ၀ိရာဂနိေရာဓ), စြန္႔ျခင္း (စာဂ), ေ၀းစြာစြန္႔ျခင္း (ပဋိနိႆဂၢ), လြတ္ျခင္း (မုတၱိ), မကပ္ၿငိျခင္း (အနာလေယာ)အား ဒုကၡခ်ဳပ္ၿငိမ္းျခင္း (ဒုကၡနိေရာဓ)ဟု ဓမၼစၾကာေဒသနာတြင္ ေဟာၾကားထား၏။ “တဏွာနိေရာေဓာ နိဗၺာနံ” ဟုဆိုသည့္အတိုင္း တဏွာခ်ဳပ္ျခင္းသည္ ဒုကၡခ်ဳပ္ျခင္း နိဗၺာန္ပင္ ျဖစ္ေပသည္။
ဥပါဒါနကၡႏၶာ ငါးပါးသည္ ဆင္းရဲျခင္း ဒုကၡသစၥာျဖစ္၍ ပိုင္းျခားသိရမည့္(ပရိေညယ်) တရားျဖစ္သည္။ တဏွာသည္ ဒုကၡျဖစ္ေၾကာင္း သမုဒယသစၥာျဖစ္၍ ပယ္စြန္႔ရမည့္(ပဟာတဗၺ) တရားျဖစ္သည္။ တဏွာ အႂကြင္းမဲ့ခ်ဳပ္ၿငိမ္းျခင္းသည္ ဒုကၡခ်ဳပ္ျခင္း နိေရာဓသစၥာျဖစ္၍ မ်က္ေမွာက္ျပဳရမည့္(သစၥိကာတဗၺ) တရား ျဖစ္သည္။
စာၫႊန္း
၁။ သံ-၅-၁၀၈၁-သစၥသံယုတ္-ဓမၼစကၠပ၀တၱနသုတ္
၂။ သံ-၃-၈၃၊ ခႏၶသံယုတ္-ေထရ၀ဂ္-အာနႏၵသုတ္
၃။ ဒီ-၂-၁၁၂၊ မဟာနိဒါနသုတ္
၄။ အံ-၉-၃၄၊ မဟာ၀ဂ္-နိဗၺာနသုခသုတ္
၅။ ဥဒါန-၃၀၊ နႏၵ၀ဂ္-ေလာကသုတ္
၆။ ဣတိ၀ုတၱက-၄၉၊ ဒုကနိပါတ္-ဒုတိယ၀ဂ္-ဒိ႒ိဂတသုတ္
နိကာယ္ ၅-ရပ္အား စနစ္တက် ေလ့လာျခင္း (၄)
ေယ ဓမၼာ ေဟတုပၸဘ၀ါ, ေတသံ ေဟတုံ တထာဂေတာ အာဟ။
ေတသၪၥ ေယာ နိေရာေဓာ၊ ဧ၀ံ၀ါဒီ မဟာသမေဏာ။
အၾကင္တရားတို႔သည္ အေၾကာင္းကိုမွီ၍ ျဖစ္ကုန္၏။ ထိုအေၾကာင္းတရားတို႔ကို လည္းေကာင္း, ထိုတရားတို႔ ခ်ဳပ္ျခင္းကို လည္းေကာင္း တထာဂတသည္ ေဟာေတာ္မူ၏။ ရဟန္းျမတ္သည္ ဤသို႔အယူရွိ၏။
ဗုဒၶ၏ လက္ယာေတာ္ရံမေထရ္ ျဖစ္လာမည့္ အရွင္သာရိပုတၱရာပရိဗိုဇ္အား ပၪၥ၀ဂီငါးပါးအနက္မွ တစ္ပါးျဖစ္ေသာ အရွင္အႆဇိမေထရ္ အက်ဥ္းေဟာၾကားေသာ ဂါထာျဖစ္သည္။ အေၾကာင္းကိုမွီ၍ျဖစ္ေသာ (ေဟတုပၸဘ၀ါ) တရားမ်ားဟူသည္မွာ ခႏၶာငါးပါးကို ဆိုလိုသည္။ တစ္နည္းလည္း ဒုကၡသစၥာကိုဆိုလိုသည္။ ယင္းခႏၶာငါးပါး၏ အေၾကာင္းတရားသည္ ဒုကၡျဖစ္ေၾကာင္း သမုဒယသစၥာျဖစ္၏။ ဒုကၡ၏အေၾကာင္းႏွင့္ ဒုကၡတို႔ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းျခင္းသည္ နိေရာဓသစၥာျဖစ္သည္။ ထိုေၾကာင့္ ထိုဂါထာေလးသည္ ဒုကၡ, သမုဒယ, နိေရာဓတို႔ကို ေဟာၾကားျခင္းျဖစ္သည္။ ေနာက္ဆံုး မဂၢသစၥာအား တိုက္႐ိုက္ ေဟာမထားေသာ္လည္း၊ သစၥာေလးပါးတို႔သည္ တၿပိဳင္နက္တည္းသိေသာ (ဧကပဋိေ၀ဓ) သေဘာရွိ၍ အရိယသစၥာေလးပါးလံုးအား ေဟာၾကားေသာ ေဒသနာဟု ဆိုႏိုင္သည္။
“ေယာ, ဘိကၡေ၀, ဒုကၡံ ပႆတိ, ဒုကၡသမုဒယမၸိ ေသာ ပႆတိ, ဒုကၡနိေရာဓမၸိ ပႆတိ, ဒုကၡနိေရာဓဂါမိနႎ ပဋိပဒမၸိ ပႆတိ။ … ”
ရဟန္းတို႔ … အၾကင္သူသည္ ဒုကၡကို ျမင္၏။ ထိုသူသည္ ဒုကၡျဖစ္ျခင္းကိုလည္း ျမင္သည္။ ဒုကၡခ်ဳပ္ျခင္းကိုလည္း ျမင္သည္။ ဒုကၡခ်ဳပ္ျခင္းသို႔ ေရာက္ေသာအက်င့္ကိုလည္း ျမင္သည္။ …
ဒုကၡသစၥာျမင္သူသည္ သမုဒယ, နိေရာဓ, မဂၢသစၥာတို႔လည္း တၿပိဳင္နက္ျမင္သည္။ ထို႔အတူ သမုဒယကိုျမင္သူသည္ ဒုကၡ, နိေရာဓ, မဂၢသစၥာတို႔ကိုလည္း ျမင္သည္။ သစၥာတစ္ပါးကို ျမင္လွ်င္ က်န္သစၥာသံုးပါးအား တၿပိဳင္နက္ ျမင္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဒုကၡသစၥာဟူေသာ ဥပါဒါနကၡႏၶာငါးပါးအား ထိုးထြင္းသိျမင္ျခင္းသည္ သစၥာေလးပါးလံုးအား သိျမင္ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။
သစၥာေလးပါးအား မသိျမင္ေသာ ပုထုဇဥ္သည္ ဥပါဒါနကၡႏၶာငါးပါးအား “ငါ့ဟာ, ငါ, ငါ့အတၱ” ဟု႐ႈျမင္သည္။ တိုင္၌ခ်ည္ထားေသာ ေခြးသည္ တိုင္ကိုသာပတ္၍ ရပ္ျခင္း, ထိုင္ျခင္း, ေျပးျခင္းျပဳသကဲ့သို႔ ပုထုဇဥ္သည္ ဥပါဒါနကၡႏၶာငါးကိုသာ တဏွာ, မာန, ဒိ႒ိတို႔ျဖင့္ ရစ္ပတ္လွည့္လည္ကာ မလြန္ေျမာက္ႏိုင္ပဲ ရွိသည္။ အခ်ိဳ႕က ဘ၀ကို ကပ္ၿငိေသာအျမင္ျဖင့္ ဘ၀တြင္ ပုန္းေအာင္းၾကသည္ (ၾသလီယႏၲိ)။ အခ်ိဳ႕က ဘ၀ကိုစက္ဆုတ္ေသာ အျမင္ျဖင့္ ဘ၀ကို လြန္ေျပးၾကသည္ (အတိဓာ၀ႏၲိ)။ တိုင္မွ မလြတ္ႏိုင္ပဲ တိုင္ကိုသာ ပတ္ေျပးေနရေသာ ေခြးကဲ့သို႔ ပုထုဇဥ္သည္ ဘ၀မွ မလြတ္ႏိုင္ပဲ ဘ၀တြင္ ပုန္းေအာင္း၍ျဖစ္ေစ, ဘ၀ကို လြန္ေျပး၍ျဖစ္ေစ အစြန္းတစ္ဖက္ဖက္သို႔ ေရာက္ေနၾကသည္။ ဤသည္ကိုပင္ ဓမၼစၾကာေဒသနာတြင္ အစြန္းတရား (အႏၲာ) ႏွစ္ပါး ဟုေဟာၾကားခဲ့သည္။
ေဒြ ေမ, ဘိကၡေ၀, အႏၲာ ပဗၺဇိေတန န ေသ၀ိတဗၺာ။ ကတေမ ေဒြ?
ေယာ စာယံ ကာေမသု ကာမသုခလႅိကာႏုေယာေဂါ ဟီေနာ ဂေမၼာ ေပါထုဇၨနိေကာ အနရိေယာ အနတၱသံဟိေတာ၊
ေယာ စာယံ အတၱကိလမထာႏုေယာေဂါ ဒုေကၡာ အနရိေယာ အနတၱသံဟိေတာ။
ရဟန္းတို႔… အိမ္ယာစြန္႔ခြာ ရဟန္းျပဳလာသူတို႔ မမွီ၀ဲအပ္ေသာ အစြန္းတရား ႏွစ္ပါးရွိ၏။ အဘယ္ ႏွစ္ပါးတို႔နည္း။
(၁) ယုတ္ညံ့၍ အိမ္ယာထူေထာင္သူ လူမ်ားစုတို႔၏ အေလ့အက်င့္သာျဖစ္ေသာ, ျမတ္ေသာအက်င့္မဟုတ္ေသာ, အက်ိဳးမရွိေသာ ‘ကာမခ်မ္းသာကိုလိုက္စားျခင္း’ (ကာမသုခလႅိကာႏုေယာဂ)
(၂) ကိုယ္စိတ္ဆင္းရဲျခင္းကိုျဖစ္ေစတတ္ေသာ, ျမတ္ေသာအက်င့္မဟုတ္ေသာ, အက်ိဳးမရွိေသာ ‘မိမိကိုမိမိ ပင္ပန္းဆင္းရဲေအာင္ အားထုတ္ျခင္း’ (အတၱကိလမထာႏုေယာဂ) ႏွစ္ပါးတို႔တည္း။
ဤတြင္ လူအမ်ားစုတုိ႔သည္ ဘ၀တြင္ ပုန္းေအာင္းေနသူမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ကာမဂုဏ္ခ်မ္းသာတြင္ နစ္ေမ်ာကာ ကာမဂုဏ္အာ႐ံုမ်ားေနာက္ လိုက္စားေပ်ာ္ေမြ႔ေနၾကသည္။ ကာမသုခလႅိကာႏုေယာဂ (ကာမသုခ+ လိက - ကပ္ၿငိေသာ + အႏုေယာဂ - အားထုတ္ျခင္း) အစြန္းဟုေခၚသည္။ အခ်ိဳ႕ကား ဘ၀ကို စက္ဆုတ္, ရွက္႐ြံ႕သည္ျဖစ္၍ လြန္ေျပးသူမ်ား ျဖစ္သည္။ ထိုသူတုိ႔သည္ မိမိကိုယ္ မိမိႏွိပ္စက္ ညႇဥ္းပန္း, ပင္ပန္းဆင္းရဲေအာင္ က်င့္ႀကံ၍ ဘ၀ကင္းျပတ္မႈကို ရွာေဖြၾကသည္။ အတၱကိလမထာႏုေယာဂ (အတၱ- မိမိ + ကိလမထ - ပင္ပန္းျခင္း + အႏုေယာဂ - အားထုတ္ျခင္း) အစြန္းဟုေခၚသည္။ ထိုအစြန္းတရားႏွစ္ပါးတို႔သို႔ မကပ္ေသာ အလယ္အလတ္က်င့္စဥ္ (မဇၩိမပဋိပဒါ) သည္ အဂၤါ အစိတ္အပိုင္း ရွစ္ပါးပါ၀င္ေသာ အက်င့္လမ္း (အ႒ဂႋကမဂၢ = အ႒-ရွစ္ + အဂၤ-အစိတ္အပိုင္း + ဣက - ရွိေသာ + မဂၢ - လမ္း) ျဖစ္သည္။ ဒုကၡခ်ဳပ္ၿငိမ္းျခင္းသို႔ ေရာက္ေသာအက်င့္လမ္း (ဒုကၡနိေရာဓဂါမိနီ ပဋိပဒါ) မဂၢသစၥာပင္ ျဖစ္သည္။
(၄) ဣဒံ ေခါ ပန, ဘိကၡေ၀, ဒုကၡနိေရာဓဂါမိနီ ပဋိပဒါ အရိယသစၥံ။ အယေမ၀ အရိေယာ အ႒ဂႋေကာ မေဂၢါ။ ေသယ်ထိဒံ- သမၼာဒိ႒ိ သမၼာသကၤေပၸါ သမၼာ၀ါစာ သမၼာကမၼေႏၲာ သမၼာအာဇီေ၀ါ သမၼာ၀ါယာေမာ သမၼာသတိ သမၼာသမာဓိ။
ရဟန္းတို႔… ဤကား ဒုကၡနိေရာဓဂါမိနီ ပဋိပဒါ အရိယသစၥာ (ဆင္းရဲခ်ဳပ္ျခင္းသို႔ေရာက္ေသာ အက်င့္လမ္း ဟူသည့္ အရိယာတို႔သိအပ္ေသာ အမွန္တရား- မဂၢသစၥာ) တည္း။ ဤသည္တို႔ကား -
၁။ သမၼာဒိ႒ိ (မွန္ကန္စြာ သိျမင္ျခင္း)
၂။ သမၼာသကၤပၸ (မွန္ကန္စြာ ႀကံစည္ျခင္း)
၃။ သမၼာ၀ါစာ (မွန္ကန္စြာ ေျပာဆိုျခင္း)
၄။ သမၼာကမၼႏၲ (မွန္ကန္စြာ ျပဳမူျခင္း)
၅။ သမၼာအာဇီ၀ (မွန္ကန္စြာ အသက္ေမြျခင္း)
၆။ သမၼာ၀ါယာမ (မွန္ကန္စြာ အားထုတ္ျခင္း)
၇။ သမၼာသတိ (မွန္ကန္စြာ ေအာက္ေမ့ျခင္း)
၈။ သမၼာသမာဓိ (မွန္ကန္စြာ တည္ၾကည္ျခင္း) ဟူေသာအဂၤါရွစ္ပါးရွိေသာ အက်င့္လမ္း (အ႒ဂႋကမဂၢ) ျဖစ္သည္။
သစၥာေလးပါးအား ဉာဏ္သံုးပါး, အျပန္သံုးျပန္အားျဖင့္ (တိပရိ၀႗) သိျမင္ပံုကို ဓမၼစၾကာေဒသနာတြင္ ေဟာၾကားထားသည္။ ဥပါဒါနကၡႏၶာငါးပါးသည္ ဒုကၡသစၥာ၊ တဏွာသည္ ဒုကၡျဖစ္ျခင္း သမုဒယသစၥာ၊ တဏွာခ်ဳပ္ၿငိမ္းျခင္းသည္ ဒုကၡခ်ဳပ္ၿငိမ္းျခင္း နိေရာဓသစၥာ၊ မဂၢင္ရွစ္ပါးသည္ ဒုကၡခ်ဳပ္ျခင္းသို႔ေရာက္ေသာ အက်င့္လမ္း မဂၢသစၥာဟု သိျခင္းသည္ သစၥာသိျမင္ေသာ သစၥဉာဏ္ ျဖစ္သည္။
ဥပါဒါနကၡႏၶာငါးပါးသည္ ပိုင္းျခား၍ သိရမည့္တရား (ပရိေညယ်)၊ တဏွာ (ႏွင့္တကြေသာ ကိေလသာတို႔)သည္ ပယ္သတ္ရမည့္တရား (ပဟာတဗၺ)၊ ဒုကၡခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာ နိဗၺာန္သည္ မ်က္ေမွာက္ျပဳ ဆုိက္ေရာက္ရမည့္တရား (သစၥိကာတဗၺ)၊ မဂၢင္ရွစ္ပါးသည္ က်င့္ႀကံပြားမ်ားရမည့္တရား (ဘာေ၀တဗၺ)ဟု “သိ-ပယ္-ဆိုက္-ပြား” ကိစၥတာ၀န္ ေလးရပ္ႏွင့္ တြဲဖက္ သိျမင္ျခင္းသည္ ကိစၥဉာဏ္ျဖစ္သည္။
ပိုင္းျခားသိရမည့္ တရားတို႔အား သိၿပီးၿပီ၊ ပယ္သတ္ရမည့္ တရားမ်ားအား ပယ္သတ္ၿပီးၿပီ၊ မ်က္ေမွာက္ျပဳရမည့္ တရားမ်ားအား မ်က္ေမွာက္ျပဳၿပီးၿပီ၊ ပြားမ်ားရမည့္ တရားမ်ားအား ပြားမ်ားၿပီးဟု သိျမင္ျခင္းသည္ ကတဉာဏ္ျဖစ္သည္။ ဤသို႔ သစၥဉာဏ္, ကိစၥဉာဏ္, ကတဉာဏ္ဟူေသာအျပန္သံုးပါးျဖင့္ သစၥာေလးပါးအား အျခင္းရာ ၁၂-ပါး ( ၄ x ၃ = ၁၂ ဒြါရသကာရ) ျဖင့္ ဟုတ္တိုင္းမွန္စြာ ထိုးထြင္း၍ သိၿပီးမွသာ ဘုရားအျဖစ္ကို ၀န္ခံေၾကာင္း မိန္႔ၾကားသည္။
စာၫႊန္း
၁။ သံ-၅-၁၀၈၁-သစၥသံယုတ္-ဓမၼစကၠပ၀တၱနသုတ္
၂။ ၀ိနည္းမဟာ၀ါ-၆၀၊ သာရိပုတၱေမာဂၢလာနပဗၺဇကထာ
၃။ သံ-၅-၁၁၀၀-သစၥသံယုတ္၊ ေကာဋိဂါမ၀ဂ္၊ ဂ၀မၸတိသုတ္
၄။ သံ-၃-၉၉-ခႏၶသံယုတ္၊ ပုပၹ၀ဂ္၊ ဂဒၵဴလဗဒၶသုတ္
၅။ ဣတိ၀ုတၱက-၄၉၊ ဒုကနိပါတ္-ဒုတိယ၀ဂ္-ဒိ႒ိဂတသုတ္
Nikaya (နိကာယ္(၅)ရပ္အားစနစ္တက်ေလ့လာျခင္း ) http://www.sonata-cantata.co.cc)