ပါရာဇိကက်ေသာ ရဟန္းသည္ ရဟန္းဘ၀က လူထြက္လိုက္လွ်င္ စင္ၾကယ္သြား၍ ထုိလူ႔ဘ၀တြင္လည္းေကာင္း၊ သာမေဏဘ၀တြင္လည္းေကာင္း မဂ္ဖိုလ္ရႏိုင္သည္ဟု ဆိုပါသည္။ ထုိစကားမွန္ပါသလား၊ မည္ကဲ့သို႔ လူထြက္ရမည္၊ ရွင္သာမေဏျပဳရသည္ကို ရွင္းလင္းေျဖၾကားေပးပါရန္ ပန္ၾကား အပ္ပါသည္ဘုရား။
သာသနာသန္႔ရွင္းစင္ၾကယ္ေရး
လုပ္သားတစ္ဦး
”သာသနာေတာ္၌ သဒၶါ၍ ရဟန္းျပဳကုန္ေသာ ပုဂၢိဳလ္ျမတ္တို႔ သုတ္သင္ေစာင့္ေရွာက္အပ္ေသာ သီလသည္ ပါတိေမာကၡရသံ၀ရ သီလ၊ ဣျႏၵိယ သံ၀ရသီလ၊ အာဇီ၀ပါရိသုဒၶိသီလ၊ ပစၥယသႏၷိႆိတ သီလအားျဖင့္ ၄ပါး အျပားရွိ၏။ ထုိေလးပါးတို႔တြင္ အာပတ္ ၇ဘံုသို႔ မေရာက္ေစရေအာင္ သုတ္သင္ေစာင့္ေရွာက္ထိန္းသိမ္းေသာ ရဟန္းတို႔၏ သီလသည္ ပါတိေမာကၡသံ၀ရသီလမည္၏။ မေတာ္တဆက်ေရာက္ခဲ့လွ်င္လည္း ေဒသနာဂါမ္ အာပတ္ျဖစ္အံ့။ ေဒသနာဂါမ္ျဖင့္ ကုသျခင္း၊ ၀ုဠာနကံအာပတ္ျဖစ္အံ့ ၀ုဠာနကံျဖင့္ ကုသျခင္း၊ ပါရာဇိက အာပတ္ျဖစ္အံ့ သီတင္းသည္၏အျဖစ္၊ သာမေဏ၏အျဖစ္ကို ၀န္ခံျခင္းျပဳေသာ ပုဂၢိဳလ္၏ သီလသည္လည္း ပါတိေမာကၡ သံ၀ရသီလပင္ျဖစ္၏။( ဤ၌ မဂ္ဖိုလ္အက်ိဳးငွာ က်င့္အပ္ေသာ သီတင္းသည္၏ သီလကို ယူေစ လိုသည္။
(သီလ၀ိေသာဓနီက်မ္း)
သီလ၀ိေသာဓနီက်မ္းကား ျမန္မာႏိုင္ငံ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ စတုတၳအင္း၀ျမိဳ႕တည္ မင္းတရားၾကီး ညီေတာ္ သာယာ၀တီ မင္းလက္ထက္ ”ဘဒၵႏၱ၀ိနႏၵာသဘ” မည္ေသာ တတိယခံုေမာ္ဆရာေတာ္ျပဳစုသည့္ ၀ိနည္းက်မ္း မွ်ပင္ျဖစ္ပါ၏။ ထိုက်မ္း စာမွာ ၀ိနည္းဆိုင္ရာ၌ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ မွ်သာဆိုေသာ္လည္း ကုန္းေဘာင္ေခတ္ဦး၊ ေခတ္လယ္ ေရွ႕တန္းေရာက္ ဆရာေတာ္ ဘုရားၾကီးမ်ား၊ ၀ိနည္းေလးစားပံု၊ က်င့္ေဆာင္ပံုတို႔ကို ထုတ္ေဖာ္ေရးသားထားသျဖင့္ အားက်ဖြယ္ အတုယူဖြယ္ ေကာင္းလွ ၍ အျမဲဖတ္ရႈေလ့လာသင့္ေသာ က်မ္းျမတ္တစ္ဆူ ျဖစ္ပါေပ၏။
ထိုက်မ္းစာတြင္ စလွ်င္စျခင္း ေဖာ္ျပပါအတိုင္း သီလၾကီးေလးပါးကို မာတိကာစဥ္၍ ေရွးဦးစြာ ပါတိေမာကၡသီလကို ေဖာ္ျပ ရာ၌ ပါရာဇိက အာပတ္ျဖစ္အံ့၊ သီတင္းသည္၏အျဖစ္၊ သာမေဏ၏အျဖစ္ကို ၀န္ခံျခင္းကိုျပဳေသာပုဂၢိဳလ္၏ သီလသည္ လည္း ပါတိေမာကၡသံ၀ရပင္ျဖစ္၏ ဟု ထူးျခားေသာ အဆံုးအျဖတ္တစ္ရပ္ကို မွတ္သားဖြယ္ရာဖတ္ရႈမိပါသည္။
ဤ၌ ထူးျခားေသာဟူသည္မွာ အေတြ႕အၾကံဳရ နည္းပါးသျဖင့္ ထူးထူးျခားျခား ျဖစ္ေနရျခင္းမ်ိဳးဟုဆိုလွ်င္ မမွားႏိုင္ေခ်၊ ေဒသနာဂါမ္အာပတ္တို႔ကို ေဒသနာဂါမ္ျဖင့္ ကုသေနျခင္းကို ေတြ႔ေနက်ျဖစ္၏။ ၀ုဠာနကံအာပတ္တို႔ကို ၀ုဠာနကံျဖင့္ ကုသေနၾကျခင္းကို ရံဖန္ရံခါ ေတြ႔ၾကရ၏။ ( အခ်ိဳ႕နယ္မ်ား တြင္ ပရိ၀ါသ္မာနတ္ပြဲမ်ားကို ႏွစ္စဥ္လို ေတြ႔ေနၾကရပါသည္။) ပါရာဇိကအာပတ္ကို သီတင္းသည္အျဖစ္၊ သာမေဏအျဖစ္ ကုသျခင္းကိုကား မေတြ႔ၾကံဳရသေလာက္ ျဖစ္၏၊ အျဖစ္နည္း ေသာ အာပတ္ျဖစ္၍လည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါ၏။
သို႔ေသာ္ ဤအျဖစ္မ်ိဳးသည္ နည္းပါးလွသည္ဟုကား မဆိုႏိုင္ပါ။ ပုဂၢိဳလ္၏ စိတ္အားေလ်ာ္စြာ လွွ်ိဳ႕၀ွက္ထားမႈေၾကာင့္ အသိနည္းေနရျခင္းျဖစ္သည္ဟု ဆိုခ်င္၏။ အေၾကာင္းအားေလ်ာ္စြာ ေဖာ္ထုတ္သူေပၚေပါက္လာ၍ ထင္ရွားလာရမႈ မ်ားကို လည္း ဂိုဏ္းေပါင္းစံု ညီညြတ္ေရးအစ တစ္ခါေသာအခါက ေပၚေပါက္ထင္ရွားလာကာ ကုသသြားရျခင္းဟု သံုးရသည္မွာ သက္သက္ညွာညွာ သံုးလိုက္ျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။ မဂ္ဖိုလ္အက်ိဳးငွာက်င့္အပ္ေသာ သီတင္းသည္ဟူေသာ မွတ္ခ်က္စာ အရ ထိုပုဂၢိဳလ္တို႔ ျဖစ္ႏိုင္၊ မျဖစ္ႏိုင္ စဥ္းစားသင့္ၾကေပေသးသည္။
ထုိကိစၥႏွင့္စပ္၍ ” ပါရာဇိကက်ေသာရဟန္းသည္ အာပတ္ကို မကုစားပဲ( လူမထြက္ဘဲ၊ သာမေဏအျဖစ္ ၀န္မခံဘဲ) ငါရဟန္းဟု ၀န္ခံလွ်င္ ရဟန္း ေကာင္းတို႔ႏွင့္ ေပါင္းေဖာ္ေနလွ်င္ သရဏဂံုပ်က္၏၊ ေသသည့္ေနာက္၌ အပါယ္ေလးပါး သာလွ်င္ လားရာရွိ၏။ ၄င္းကို ေထယ်သံ၀ါသက၌ သြင္းရ၏” ဟု အခ်ိဳ႔ဆံုးျဖတ္သည္ကို ေတြ႔ရ၏။
ပါရာဇိကရဟန္း သရဏဂံုပ်က္ျခင္းႏွင့္ စပ္၍ကား ဤသို႔ ယူဆသင့္ေၾကာင္း ဆံုးျဖတ္ၾကကုန္၏။ ရဟန္းျဖစ္ေသာ သူသည္ ပါရာဇိက်ေသာ္လည္း ရဟန္းအသြင္၌တည္၍ ငါရဟန္းဟု ၀န္ခံေနေသးသမွ် ရဟန္းပင္ ျဖစ္ေန၏။ ထိုပါရာဇိကရဟန္းကို ရဟန္းမဟုတ္ဟု မဆိုႏိုင္၊ ရဟန္းေကာင္းတို႔ႏွင့္ ေပါင္းေဖာ္ေနေသာ္လည္း ေထယ်သံ၀ါသက (ေထရ္ခိုး) ဟု မဆိုရ ေၾကာင္း ၀ိနည္းဋီကာတို႔တြင္ အတိအလင္းဖြင့္ဆို၏။
သရဏဂံုတည္၊ မတည္ႏွင့္ ပက္သက္၍ကား သရဏဂံုသည္ ေလာကီေလာကုတၱရာ သရဏဂံုႏွစ္ပါးရွိရာတြင္ ေလာကုတၱရာ သရဏဂံု မဆိုလိုသည္မွာ ထင္ရွား၏။ ေလာကီသရဏဂံု ရဟန္းႏွင့္ မစပ္ဆိုင္ဟု ဆိုသင့္၏။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ သရဏဂံု ခံယူျခင္းမွာ လူပုဂၢိဳလ္တို႔အေနျဖင့္ ဘုရား တရား သံဃာ ရတနာသံုးပါးတို႔၌ ၾကည္ညိဳေလးစား အားထားယံုၾကည္စြာျဖင့္ ” ဗုဒၶံ သရဏံ ဂစၧာမိ၊ ဓမၼံ သရဏံ ဂစၧာမိ၊ သံဃံ သရဏံ ဂစၧာမိ၊” ဟူေသာ သရဏဂံုသံုးပါးကို သံုးၾကိမ္တိုင္တိုင္ ႏွဳတ္ျမြက္ခံယူ၍ သရဏဂံုတည္ေသာ လူဥပါသာအျဖစ္ ရရွိေပသည္။
တစ္ဖန္ ဥပါသကာအျဖစ္မွ သာမေဏျပဳလိုေသာအခါ ဆံရိတ္ျခင္း၊ သကၤန္း၀တ္ျခင္းတို႔ကို ျပဳ၍ သာမေဏဆိုင္ရာ သရဏ ဂံုကို ဌာန္ကရိုဏ္းပီသစြာ ရြတ္ဆိုယူ၍ သာမေဏအျဖစ္သို႔ ေရာက္ရ၏။ ထိုအခါ လူ႔အျဖစ္က သရဏဂံုသည္ မရွိေတာ့ဘဲ သာမေဏသရဏဂံုျဖင့္သာ သာမေဏဘ၀ တစ္ေလွ်ာက္လံုး တည္ရေလေတာ့သည္။ ထုိမွတက္၍ ရဟန္းဘ၀သို႔ ကူးေျပာင္းလိုေသာအခါတြင္ ဥပသမၸဥတၱိ စတုတၳကမၼ၀ါစာျဖင့္ ရဟန္းခံယူ ရေပရာ သရဏဂံုျဖင့္ ျဖစ္ရေသာ သာမေဏအျဖစ္သည္လည္း ရဟန္းဘ၀သို႔ ေရာက္သည္ႏွင့္ တစ္ျပိဳင္နက္ ကုန္ဆံုးသြားရေပေတာ့သည္။
ထိုရဟန္းသည္ ပါရာဇိကအာပတ္သို႔ ေရာက္၍ ရဟန္းစစ္ ရဟန္းမွန္ မဟုတ္ေသာအခါ ရဟန္းအသြင္မေပ်ာက္ေသး၍သာ ရဟန္းဟုဆိုေနရ ေသာ္လည္း ရဟန္းသိကၡာလည္း မရွိေတာ့ေပ၊ သာမေဏလည္းမဟုတ္၍ သာမေဏဆို္င္ရာ သရဏဂံုလည္း မတည္ေတာ့ေပ။ ( သရဏဂံု ပီပီသသ ဆို၍ ျဖစ္ေနရေသာ သာမေဏလည္း မဟုတ္သျဖင့္ သာမေဏ သရဏဂံု၏ သတၱိလည္း ယင္း၌ တည္ရွိမေနေတာ့) လူဥပါသကာ မဟုတ္၍ ဥပါသကာသရဏဂံုလည္းမရွိ၊ လူ႕ဘ၀ကရွိခဲ့ဖူးေသာ သရဏဂံုကလည္း သာမေဏဘံုသို႔ အကူးတြင္ ကြယ္ခဲ့ျပီမဟုတ္ပါေလာ။
ရဟန္းသာမေဏတို႔အဖို႔ သီလသည္သာ ပဓာနျဖစ္ရာ သီလပ်က္စီးေသာရဟန္းအား အဘယ္မွာလွ်င္ သရဏဂံုလည္း တည္ႏိုင္ပါအံ့နည္း။ သီလတည္းဟူေသာ ဦးေခါင္းျပတ္သူအား သရဏဂံုတည္းဟူေသာ အသက္သိကၡာက်န္ရွိမေန သည္မွာလည္း သဘာ၀က်ေပ၏။ အမတ္ဘ၀မွ စစ္သူၾကီး၊ စစ္သူၾကီးဘ၀မွ ဘုရင္ျဖစ္လာသူသည္ ဘုရင္ျဖစ္မွ နန္းခ်ခံလိုက္ရေသာအခါ မူလမတ္ဘ၀၌လည္း မတည္ေတာ့ဘဲ လူဆင္းရဲျဖစ္သြားရ သကဲ့သို႔ပင္တည္း။
ဤေနရာ၌ ေစာဒနာရာမွာ သရဏဂံုဟူသည္ တစ္ခါခံယူထားလွ်င္ တစ္ဘ၀လံုး မပ်က္စီးေတာ့ေပ။ ေသဆံုးကြယ္လြန္လွ်င္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဘာသာကူးေျပာင္းသြားလွ်င္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဤႏွစ္မ်ိဳးမရွိသမွ် တစ္ဘ၀လံုးတည္ေနႏိုင္သည္ဟု အဆိုရွိသည္ မဟုတ္ပါေလာ။ ပါရာဇိက ရဟန္းသည္ ေသဆံုးကြယ္လြန္သည္လည္းမဟုတ္၊ ဘာသာတစ္ပါးသို႔ ေျပာင္းသြား သည္လည္း မဟုတ္ပါက ေစာဒနာျငားအံ့၊ ေသဆံုးကြယ္လြန္မွ ဘာသာတစ္ပါးေျပာင္းသြားမွ သရဏဂံုပ်က္သည္ ဆိုသည္မွာ လူ ဥပါသကာ ဒါယကာ၊ ဒါယိကာမတို႔အတြက္ ဆိုျခင္းသာျဖစ္သည္။ ရဟန္းသာမေဏ တို႔အတြက္ ဆိုျခင္းမဟုတ္ဟု ေျဖရမည္။
လူႏွင့္ ရဟန္းသာမေဏတို႔ အေျခအေနျခင္း မတူေပ၊ လူတို႔အဖို႔ သီလပ်က္လွ်င္ သီလသာပ်က္သည္၊ သရဏဂံုပ်က္သည္။ သာမေဏဆိုလွ်င္ပင္ သီလပ်က္လွ်င္ ခံယူထားေသာ သရဏဂံုပါပ်က္၍ သရဏဂံုထပ္မံခံယူျခင္း ျပဳရသည္။ ရဟန္းမွာကား ဆိုဖြယ္မရွိေတာ့၊ ပါရာဇိကတစ္ပါးပါး သို႔ေရာက္လွ်င္ပင္ သီလေခါင္းျပတ္၍ သရဏဂံုသက္လည္း ေၾကြရေတာ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ပါရာဇိကသို႔ေရာက္ေသာ ရဟန္းအား ဤစာအစတြင ္ပါရွိေသာ သီလ၀ိေသာဓနီက်မ္းအဆို အတိုင္း ပါရာဇိကအာပတ္ျဖစ္အံ့၊ သီတင္းသည္အျဖစ္ သာမေဏ၏ အျဖစ္ကို၀န္ခံလ်က္ ပါတိေမာကၡ သံ၀ရ သီလကို ဆက္ဆံသင့္ေပသည္။ သို႔မွသာ မဂ္ဖိုလ္တရားအဆင့္အတန္းကို ေမွ်ာ္မွန္းႏိုင္ေပေတာ့မည္။
ဤသုိ႔ ဆက္ခံရာ၌ ပါရာဇိကရဟန္းသည္ သာမေဏအျဖစ္ျဖင့္ေန၍ သာသနာဤ၀င္လိုလွ်င္ ေရွးဦးစြာ အ၀တ္ျဖဴကို၀တ္၍ ဥပါသကာအျဖစ္ ၀န္ခံရဦးမည္။ ဥပါသကာသရဏဂံု ခံယူရဦးမည္။ သကၤန္းကိုမခြ်တ္ဘဲ သာမေဏမျပဳရ။ သကၤန္းကိုမခ်ြတ္လွ်င္ ပါရာဇိကရဟန္းအျဖစ္မွာပင္ တည္ေနဦးမည္သာ။ သို႔ျဖစ္၍ ဥပါသကာျဖစ္ျပီးမွ သာေဏသရဏဂံုကို ဌာန္ကရိုဏ္းပီသစြာခံယူ၍ သာမေဏ၀တ္ရမည္ဟု ဆိုပါသည္။ ဥပါသကာ သီတင္းသည္အျဖစ္ ေနလိုကလည္း သာမန္အ၀တ္ျဖဴ၀တ္ရံုျဖင့္ မျပီး၊ လူ၀တ္လဲရံုျဖင့္ မျပီး၊ မဂ္ဖိုလ္အက်ိဳးငွာက်င့္အပ္ေသာ သီတင္းသည္သီလဟု သီလ၀ိေသာဓနီ ဆိုသည္အတိုင္း သရဏဂံုခံယူရာ၌ ” အဟံ ဘေႏၲ သံသာရ၀ဋၬ ဒုကၡေတာ၊ ေမာစနတၳာယ ဗုဒၶံ သရဏံ ဂစၧာမိ၊ ဓမၼြံ သရဏံ ဂစၧာမိ၊ သံဃံ သရဏံ ဂစၧာမိ၊ ” စသည္ျဖင့္ ခံယူႏိုင္ၾကရန္ အေရးၾကီးေၾကာင္း ေျပာၾကားလိုေပသတည္း။
ရေ၀ႏြယ္(အင္းမ)
ျမတ္သတီ၀ါဒီ မဂၢဇင္း
ၾသဂုတ္လ၊ ၂၀၀၁ ခုႏွစ္။