Sunday, January 16, 2011

ဓာတုပရိနိဗၺာန္ ဝင္စံသည့္အခါ..



ဓာတုပရိနိဗၺာန္ ဝင္စံသည့္အခါ.
.


ေမး။ ။ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ ေနာက္ဆံုးကြယ္ခ်ိန္၌ ဓာတုသာသနာ ကြယ္မည္ဟု ဆိုပါသည္။ ထိုဓာတုသာသနာတြင္ ဘုရားရွင္၏ အ႐ိုးေတာ္ စြယ္ေတာ္ စသည့္ ဓါတ္ေတာ္မ်ားသည္ ေနရာအႏွံ႔အျပားမွ လာေရာက္စု႐ုံး၍ ဘုရားရွင္၏ ပကတိပံုေတာ္အတိုင္း ျဖစ္တည္ေတာ္မူ လ်က္ တရားေဟာမည္၊
ဘုရားပြင့္ေတာ္မူရာ မဇၥၽိမေဒသ ေဗာဓိပင္ရင္း၌ပင္ တရားေဟာအၿပီး သတၱ၀ါမ်ား ေနာက္ဆံုးကၽြတ္တမ္း ဝင္ၾကဦးမည္၊ ၿပီးလွ်င္ဓာတုပရိနိဗၺာန္ စံဝင္ေတာ္မူမည္ဟု မွတ္သားရပါသည္။ထိုဓာတုပရိနိဗၺာန္ မဝင္စံမီ ဓာတုနိမၼိတ႐ုပ္ပြားေတာ္ (သို႔) ဓါတ္ပံုေတာ္ ဘုရားရွင္၏အတြင္း၌ စိတ္ ေစတသိက္ စိတၱဇ ႐ုပ္မ်ား ရွိေနပါသေလာ။ ယင္းအရာမ်ားရွိက ပရိနိဗၺာန္ဝင္စံလွ်င္ ထပ္၍ ႐ုပ္ႂကြင္း(ဓာတ္ေတာ္)မ်ား က်န္လိမ့္ဦးမည္-ဟု ထင္ျမင္မိပါသည္။ (သို႔မဟုတ္) အကုန္အစင္ ကြယ္ေပ်ာက္ပါသလား။ ဘာေၾကာင့္ ထိုသုိ႔ ျဖစ္ရသနည္း၊ အဓိ႒ာန္ေတာ္မူခ်က္ေကာ ပါပါသလား။သာသနာေတာ္ ဘယ္ႏွစ္ခုႏွစ္မွ်ေလာက္မွာ ျဖစ္ႏိုင္မည္နည္း။ ပါဠိ+အ႒ကထာ+ဋီကာမ်ားက မည္သုိ႔ဆိုပါသနည္း။ ပညာရွင္မ်ား ေျဖၾကားေပးေတာ္မူၾကပါရန္။
သုတဂေဝသီတစ္ဦး (ဘားအံ)

ေျဖ။ ။ ေရွးဦးစြာ ကြယ္ျခင္းငါးမ်ိဳးကို သိအပ္၏။ အဓိဂမအႏၲရဓာန၊ ပဋိပတၱိအႏၲရဓာန၊ ပရိယတၱိအႏၲရဓာန၊ လိဂၤအႏၲရဓာန၊ ဓာတုအႏၲရဓာနဟု ကြယ္ေပ်ာက္ျခင္း ငါးမ်ိဳးရွိပါသည္။
(၁) အဓိိဂမအႏၲရဓာန = တရားထူး ကြယ္ေပ်ာက္ျခင္း
တရားထူးဟူသည္ မဂ္ေလးပါး၊ ဖုိလ္ေလးပါး၊ ပဋိသမၻိဒါေလးပါး၊ ဝိဇၨာသံုးပါး၊ အဘိညာဥ္ေျခာက္ပါးတို႔တည္း။
ထိုတရားတို႔သည္ ဆုတ္ယုတ္လတ္ေသာ္ ပဋိသမၻိဒါေလးပါးမွ စ၍ ဆုတ္ယုတ္၏။ မွန္၏။ ဘုရားရွင္တို႔၏ ပရိနိဗၺာန္ စံၿပီးရာအခါမွ အႏွစ္တစ္ေထာင္အတြင္း၌သာ ပဋိသမၻိဒါေလးပါးကို ျဖစ္ေစျခင္းငွါ စြမ္းႏိုင္၏။ ထိုမွေနာက္၌ အဘိညာဥ္ေျခာက္ပါးကိုသာ ျဖစ္ေစျခင္းငွါ စြမ္းႏိုင္၏။ ထိုမွေနာက္၌ ထိုအဘိညာဥ္ေျခာက္ပါးတုိ႔ကိုပင္ ျဖစ္ေစျခင္းငွါ မစြမ္းႏိုင္ၾကေတာ့ဘဲ ဝိဇၨာသံုးပါးတို႔ကိုသာ ျဖစ္ေစႏိုင္ၾက ေတာ့၏။ ကာလၾကာေသာအခါ သုကၡဝိပႆက ရဟႏၲာတို႔သာ ျဖစ္ၾကေတာ့၏။ ဤသို႔ေသာနည္းျဖင့္သာလွ်င္ အနာဂါမ္မ်ား၊ သကဒါဂါမ္မ်ား၊ ေသာတာပန္မ်ားသာ ျဖစ္ၾကေတာ့၏။ ထိုေသာတာပန္ မ်ား ထင္ရွားရွိကုန္စဥ္ အဓိဂမသာသနာ မကြယ္ေသး။ ေနာက္ဆံုးျဖစ္ေသာ ေသာတာပန္ ေသဆံုးသည္ရွိေသာ္ အဓိဂမသာသနာ ကြယ္ေတာ့၏။

(၂) ပဋိပတၱိအႏၲရဓာန = အက်င့္ကြယ္ေပ်ာက္ျခင္း
စ်ာန္-ဝိပႆနာ-မဂ္-ဖိုလ္တို႔ကို ျဖစ္ေစျခင္းငွါ မစြမ္းႏိုင္ၾကကုန္ သည္ရွိေသာ္ စတုပါရိသုဒၶိသီလမွ်ကို ေစာင့္ေရွာက္ၾကကုန္၏။ ကာလၾကာျမင့္လတ္ေသာ္ “သီလကို ျပည့္စံုစြာ ေစာင့္ထိန္းၾကကုန္အံ့၊ ကမၼ႒ာန္းတရားကိုလည္း အားထုတ္ၾကကုန္အံ့၊ မဂ္ကိုလည္းေကာင္း ဖိုလ္ကိုလည္းေကာင္း မ်က္ေမွာက္ျပဳျခင္းငွါကား မစြမ္းႏိုင္ၾကကုန္ၿပီ၊ ယခုအခါ အရိယာတုိ႔၏ တရားကို ထိုးထြင္းသိျမင္ျခင္း မရွိေတာ့”ဟု ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ခ်ကုန္၍ ပ်င္းရိျခင္းမ်ားကုန္လ်က္ အခ်င္းခ်င္း မေစာဒနာၾကကုန္၊

မေအာက္ေမ့ေစၾကကုန္၊ ဝိနယကုကၠဳစၥ မရွိၾကေတာ့ကုန္။ ထုိအခါမွစ၍ အေသးအမႊား သိကၡာပုဒ္တို႔ကို နင္းနယ္လြန္က်ဴးၾကကုန္၏။ ကာလၾကာျမင့္ေသာ္ ပါစိတ္အာပတ္၊ ထုလႅစဥ္းအာပတ္တို႔သို႔ သင့္ေရာက္ၾကကုန္၏။ ထို႔ေနာက္ ဂ႐ုကျဖစ္ေသာ သဃာဒိေသသ္အာပတ္သို႔ သင့္ေရာက္ၾကကုန္၏။

ပါရာဇိကအာပတ္သို႔သာ မေရာက္ဘဲ တည္ရွိ၏။ ပါရာဇိကအာပတ္ ေလးပါးတို႔ကို ေစာင့္ထိန္းကုန္ေသာ ရဟန္းတို႔ အရာအေထာင္ တည္ရွိေနေသးလွ်င္ ပဋိပတၱိကြယ္သည္ မမည္ေသး။ ပါရာဇိကမက်ေသးေသာ ေနာက္ဆံုးရဟန္း၏ သီလပ်က္လွ်င္ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ေသဆံုးလွ်င္ေသာ္လည္းေကာင္း ပဋိပတၱိကြယ္ေပ်ာက္ သည္မည္၏။

(၃) ပရိယတၱိအႏၲရဓာန = ပရိယတ္ ကြယ္ေပ်ာက္ျခင္း
အ႒ကထာႏွင့္တကြေသာ ဘုရားေဟာပါဠိေတာ္ ပိဋကတ္သံုးပံု သည္ ပရိယတၱိမည္၏။ ထိုပိဋကတ္သံုးပံု ပါဠိေတာ္ အ႒ကထာ တည္ရွိသမွ် ပရိယတ္ ျပည့္စံုသည္ မည္၏။ ကာလၾကာေသာ္ မင္းႀကီး မင္းငယ္တို႔ တရားမေစာင့္ကုန္။ ထိုပုဂၢိဳလ္မ်ား တရားမေစာင့္ေသာအခါ အမတ္စသည္တို႔ တရားမေစာင့္ကုန္။

ထို႔ေနာက္ တိုင္းသူျပည္သားတို႔ တရားမေစာင့္ကုန္။ ထိုပုဂၢိဳလ္တို႔ တရားမေစာင့္ေသာအခါ မိုးေလဝသ မေကာင္း၊ မိုးေလဝသမမွန္ေသာေၾကာင့္ ေကာက္ပဲသီးႏွံမ်ား မျပည့္စံု။ ထိုသို႔ ေကာက္ပဲသီးႏွံမ်ား မျပည့္စံုသျဖင့္ ပစၥည္းေလးပါး ရွားပါးကာ ရဟန္းေတာ္မ်ား စာေပက်မ္းဂန္ ေကာင္းစြာသင္အံေလ့က်က္မႈ မျပဳႏိုင္ၾက။ ကာလၾကာျမင့္ေသာ္ အဘိဓမၼာပိဋကတ္မွ စ၍ ပရိယတ္ ဆုတ္ယုတ္လာရာ ေနာက္ဆံုးဘုရားေဟာ ဂါထာတစ္ပုဒ္ေလာက္မွ် သိသူ မရွိၾကေတာ့လွ်င္ ပရိယတၱိကြယ္ေပ်ာက္သည္ မည္၏။ (က်ယ္လြန္းသျဖင့္ ခ်ဴံ႕လိုက္သည္။)

(၄) လိဂၤအႏၲရဓာန = အသြင္ကြယ္ေပ်ာက္ျခင္း
ကာလၾကာေသာ္ သကၤန္းကိုင္ျခင္း၊ သပိတ္ကိုင္ျခင္း၊ ေကြးျခင္း ဆန္႔ျခင္း၊ တူ႐ူၾကည့္ျခင္း၊ တေစာင္းၾကည့္ျခင္းတို႔သည္ ၾကည္ညိဳဖြယ္ မေဆာင္ကုန္။ နိဂဏၭရဟန္းတို႔သည္ ဘူးေတာင္းသပိတ္ကို လက္႐ံုးလက္ဖ်ံ၌ တင္ယူ၍ သြားလာသကဲ့သို႔ ရဟန္းတို႔သည္ လက္႐ံုး လက္ဖ်ံ၌ တင္၍ သြားလာၾကလိမ့္မည္။ ဤမွ်ေလာက္ျဖင့္လည္း လိဂၤသာသနာ မကြယ္ေပ်ာက္ေသးသည္သာ ျဖစ္၏။

ကာလၾကာေသာ္ လက္႐ံုးလက္ဖ်ံမွ ခ်၍ လက္ျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ဆိုင္းျဖင့္လည္းေကာင္း တြဲေလာင္းခ်၍ သြားလာၾကလိမ့္မည္။ သကၤန္းကိုလည္း ဆိုးရည္ျဖင့္ တင့္တယ္ျခင္း မျပဳမူ၍ သကၤန္းအေရာင္အဆင္း တင့္တယ္ေအာင္ မဆိုးမူ၍ သကၤန္းအသြင္မွ်ကို ျပဳ၍ ဝတ္႐ံုသံုးေဆာင္ၾကလိမ့္မည္။ ေနာင္အခါ သကၤန္းခ်ဳပ္ရမည့္ အဂၤါႏွင့္အညီ ခ်ဳပ္၍ သကၤန္းအသြင္ အျပင္ကိုလည္း ျပဳလုပ္ေတာ့မည္ မဟုတ္ေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ သကၤန္းကို ေကာင္းစြာ ဆိုးရည္ျဖင့္ဆိုးျခင္း၊ သကၤန္းအဂၤါႏွင့္ အညီခ်ဳပ္၍ သကၤန္း အသြင္အျပင္ကို ျပဳျခင္းကို မျပဳၾကကုန္မူ၍ ပရဗိုဇ္တို႔ကဲ့သို႔ အဝတ္ပိုင္း သကၤန္းပိုင္းကို ဝတ္႐ံု၍ သြားလာၾကလိမ့္မည္။

ကာလၾကာေသာ္ “ငါတို႔အား ဤအဝတ္ပုိင္း သကၤန္းပိုင္းျဖင့္ အဘယ္အက်ိဳးရွိအံ့နည္း” ဟု သကၤန္းပုိင္းငယ္ကေလးကို လက္၌လည္းေကာင္း၊ လည္ပင္း၌ လည္းေကာင္း ဖြဲ႔ခ်ည္ထားၾကလိမ့္မည္။ ဆံပင္တို႔၌လည္း ၿငိတြယ္ေစၾကလိမ့္မည္။ သားမယား ေမြးျမဴျခင္းကို ျပဳကုန္လ်က္ လယ္ထြန္စိုက္ပ်ိဳး၍ အသက္ေမြးကာ လွည့္လည္သြားလာၾကလိမ့္မည္။ ထိုအခါ ျမတ္ေသာအလွဴကို ေပးလွဴတတ္ေသာသူတို႔သည္ ထိုပုဂၢိဳလ္ တို႔အား ေပးလွဴၾကလိမ့္မည္။

ဤကဲ့သို႔ ေပးလွဴျခင္းကို ရည္ရြယ္၍ ျမတ္စြာဘုရားသည္--
“အာနႏၵာ၊ စင္စစ္ အနာဂတ္ကာလ၌ ရဟန္းဟူေသာ အႏြယ္မွ်ကို ေဆာင္ကုန္ေသာ သကၤန္းလည္ပင္း၌ ေရာက္ကုန္ေသာ သီလမရွိကုန္ေသာ ယုတ္မာေသာတရားရွိသူတို႔သည္ ျဖစ္ကုန္လတၱံ႔။ ထိုသီလမရွိကုန္ေသာ သူတို႔၌ သံဃာကို ရည္ညႊန္း၍ အလွဴကုိ ေပးလွဴကုန္လတၱံ႕။

အာနႏၵာ-- ထုိအခါ၌ေသာ္လည္း သံဃိကအလွဴကို မေရတြက္ႏိုင္ မႏႈိင္းယွဥ္ႏိုင္ေသာ အက်ိဳးရွိ၏-ဟု ငါေဟာ၏။ အာနႏၵာ မည္သည့္နည္းပရိယာယ္ႏွင့္မွ် သံဃိကဒါနထက္ ပုဂၢလိကဒါနကို အထူးသျဖင့္ အက်ိဳးမ်ား၏-ဟု ငါမေဟာ”။ (မ၊ ျမန္၊ ၃၊ ၂၈၆) ဟု မိန္႔ေတာ္မူ၏။

ထို႔ေနာက္ ကာလၾကာေသာ္ အထူးထူးအျပားျပားေသာ အမႈတို႔ကို ျပဳၾကကုန္လ်က္ ဤသကၤန္းစကေလးသည္ အလုပ္က်ယ္၏။ အလုပ္ပို၏။ ဤသကၤန္းစကေလးျဖင့္ ငါတို႔အား အဘယ္အက်ိဳးရွိအံ့နည္း-ဟု သကၤန္းစကေလး သကၤန္းပိုင္းကေလးကို ျဖတ္၍ ေတာ၌ ပစ္ခ်ၾကလိမ့္မည္။ ထိုအခါ လိဂၤသာသနာ ကြယ္ေပ်ာက္သည္ မည္၏။

(၅) ဓာတုအႏၲရဓာန = ဓာတ္ေတာ္ကြယ္ေပ်ာက္ျခင္း
ဓါတ္ေတာ္မ်ားကြယ္ေပ်ာက္ျခင္းကို ဤသို႔မွတ္ရမည္။ ပရိနိဗၺာန္ တို႔သည္ ကိေလသပရိနိဗၺာန္၊ ခႏၶပရိနိဗၺာန္၊ ဓာတုပရိနိဗၺာန္-ဟု သံုးမ်ိဳးရွိ၏။ ထိုသံုးမ်ိဳးတို႔တြင္ ကိေလသပရိနိဗၺာန္စံျခင္းသည္ ေဗာဓိပလႅင္၌ ျဖစ္၏။ ခႏၶပရိနိဗၺာန္ ဝင္စံျခင္းသည္ ကုသိနာ႐ံုျပည္ မလႅမင္းတို႔၏ အင္ၾကင္းဥယ်ာဥ္၌ ျဖစ္၏။ ဓာတုပရိနိဗၺာန္စံျခင္းသည္ ေနာင္အနာဂတ္ကာလ၌ ျဖစ္လတၱံ႔။

အဘယ္သို႔ ျဖစ္လတၱံ႔နည္းဟူမူကား - ျမတ္စြာဘုရား၏ ဓာတ္ေတာ္ေမြေတာ္တို႔သည္ ထိုထိုအရပ္တို႔၌ ေကာင္းစြာပူေဇာ္ ကိုးကြယ္မႈကို မရၾကေတာ့လွ်င္ ျမတ္စြာဘုရား၏ အဓိ႒ာန္ အစြမ္းအားေလ်ာ္စြာ ပူေဇာ္ကိုးကြယ္မႈ ရရာအရပ္သို႔ ႂကြသြားၾကလိမ့္မည္။

(ဓါတ္ေတာ္ပြားသည္ ဆိုျခင္းမွာ မိမိက ႐ိုေသေလးျမတ္စြာ ပူေဇာ္လွ်င္ မိမိကဲ့သို႔ ႐ို႐ိုေသေသ မပူေဇာ္ေသာ အရပ္ေဒသတို႔မွ မိမိထံသို႔ ေရာက္လာျခင္းျဖစ္၏။) ထို႔ေနာက္ သာသနာေတာ္ ကုန္ဆံုးေသာအခါ သီဟိုဠ္ကၽြန္းတြင္ ဓာတ္ေတာ္အားလံုး စုေပါင္းကာ မဟာေစတီႀကီး၌ တည္လာလိမ့္မည္။ ထို႔ေနာက္ နာဂဒီပကၽြန္းတြင္ ရာဇယတနေစတီ၌ တည္ၿပီးေနာက္ မဟာေဗာဓိမ႑ိဳင္ ပလႅင္ေတာ္သို႔ ႂကြေရာက္လာၾကကုန္လတၱံ႔။ ဓာတ္ေတာ္ေမြေတာ္အားလံုးသည္ မုန္ညင္းေစ့မွ်ေလာက္ပင္ မႂကြင္းမက်န္ဘဲ ႂကြေရာက္လာၾကကုန္လတၱံ႔။

ဓါတ္ေတာ္ေမြေတာ္ အားလံုးတို႔သည္ မဟာေဗာဓိမ႑ိဳင္ ပလႅင္ေတာ္၌ စုေဝးၾကၿပီးေနာက္ ျမတ္စြာဘုရား အသြင္ေတာ္ကို ယူ၍ ေဗာဓိမ႑ိဳင္၌ တင္ပလႅင္ေခြ ထိုင္ေတာ္မူကာ သံုးဆယ့္ႏွစ္ပါးေသာ လကၡဏာေတာ္ႀကီး၊ ရွစ္ဆယ္ေသာ လကၡဏာေတာ္ငယ္တို႔ႏွင့္ တကြ ထက္ဝန္းက်င္မွ ေရာင္ျခည္ေတာ္တို႔ႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ ဗုဒၶအသေရေတာ္ ကို ေဆာင္ေတာ္မူလ်က္ သက္ေတာ္ထင္ရွား ရွိေတာ္မူစဥ္က ယမိုက္ ျပာဋိဟာ ျပေတာ္မူသကဲ့သို႔ ေရမီးအစံုအစံုေသာ တန္ခိုးေတာ္တို႔ကို ျပေတာ္မူလတၱံ႕။

ထိုအခါ ထိုေနရာသို႔ လူသတၱဝါတို႔ မေရာက္ႏိုင္ၾကဘဲ စၾကဝဠာ တိုက္တစ္ေသာင္းမွ နတ္ျဗဟၼာအားလံုးတို႔ စုေဝးေရာက္လာၾကကုန္ လ်က္ “ယေန႔ ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္ ဝင္စံေတာ္မူၿပီ၊ ဤေန႔မွစ၍ အေမွာင္တိုက္ႀကီး ျဖစ္ကုန္ၿပီ”ဟုဆိုကာ ငိုေႂကြးၾကကုန္လတၱံ႔။ ထို႔ေနာက္ ဓာတ္ေတာ္ေမြေတာ္ ႐ုပ္ပံုေတာ္မွ မီးအလွ်ံႀကီး ျဖစ္ေပၚ၍လာကာ ဓာတ္ေတာ္ေမြေတာ္ ကိုယ္ေတာ္မႂကြင္း ေလာင္ကၽြမ္းျခင္းသို႔ေရာက္ကာ မီးအလွ်ံႀကီးသည္ ဤလူ႔ျပည္မွ ျဗဟၼာ့ ျပည္တိုင္ေအာင္ တက္ေရာက္သြားေပလတၱံ႔။ ထို႔ေနာက္ ဓာတ္ေတာ္ ေမြေတာ္ဟူ၍ မုန္ညင္းေစ့ငယ္ေလာက္မွ် မက်န္ေတာ့ဘဲ ေလာင္ကၽြမ္း၍ သြားေပလတၱံံ႔။

ထိုအခါ စည္းေဝးေရာက္လာၾကကုန္ေသာ နတ္ျဗဟၼာအားလံုးတို႔ သည္ ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္ဝင္စံေသာေန႔၌ကဲ့သို႔ နတ္ပန္းနံ႔သာ တူရိယာတို႔ျဖင့္ ပူေဇာ္ၾကကုန္လ်က္ သံုးႀကိမ္တိုင္ လက္ယာရစ္ လွည့္ပတ္၍ ပူေဇာ္ကာ “ေနာင္ပြင့္လတၱံ႔ေသာ ျမတ္စြာဘုရားရွင္အား ပူေဇာ္ခြင့္ကို ရရပါလို၏” ဟု ဆုေတာင္းႁမြက္ဆိုၾကကာ မိမိတို႔ေနရာ ထိုထိုအရပ္တို႔သို႔ ျပန္ၾကကုန္လတၱံ႔။ (အံ၊႒၊၁၊ ၇၀)

အထက္ပါ အ႒ကထာျမန္မာျပန္ကို ၾကည့္လွ်င္ ဓာတုသာသနာ ကြယ္ခ်ိန္၌ ဘုရားရွင္၏ ဓာတ္ေတာ္မ်ား မဟာေဗာဓိမ႑ိဳင္တြင္ လာေရာက္စု႐ံုး၍ ဘုရားရွင္၏ ပကတိပံုေတာ္အတိုင္း ျဖစ္တည္မည္မွာ မွန္ပါသည္။ သို႔ရာတြင္ အဓိ႒ာန္ေတာ္မူခ်က္အရ ေရမီးအစံုအစံုေသာ ယမိုက္ျပာဋိဟာ ျပသည္ဟူ၍သာ ပါသည္။ တရားေဟာမည္ ဟူ၍ မပါ။

ပရိနိဗၺာန္ဝင္စံၿပီးေသာ ဘုရားရွင္သည္ မည္သို႔ တရားေဟာႏိုင္ပါ ေတာ့အံ့နည္း။ မဟာယာနဝါဒီမ်ားလို ဘုရားရွင္သည္ နိဗၺာန္ဘံု၌ ခ်မ္းသာသုခမ်ား ခံစားေန၏-ဟု ယူဆလွ်င္ကာ ျဖစ္ႏိုင္ဖြယ္႐ွိ၏။ ဓာတ္ေတာ္ပံုေတာ္ ဘုရားရွင္အတြင္း၌ စိတ္၊ ေစတသိက္၊ စိတၱဇ႐ုပ္မ်ား က်န္ရွိေနဖို႔ကား ပို၍ မျဖစ္ႏိုင္ေသာ အရာျဖစ္၏။ အကယ္၍ စိတ္၊ေစတသိက္္၊ စိတၱဇ႐ုပ္မ်ား က်န္ရွိေနေသးလွ်င္ ဘုရားရွင္ (ခႏၶ)ပရိနိဗၺာန္ ဝင္စံၿပီးဟူ၍ပင္ မဆိုႏိုင္။ သက္ေတာ္ထင္ရွား ဘုရားရွင္-ဟူ၍သာ ဆိုရေပလိမ့္မည္။

ထိုဓာတ္ပံုေတာ္ဘုရားရွင္အတြင္း၌ စိတ္-ေစတသိက္-စိတၱဇ႐ုပ္ မ်ား ရွိေနခဲ့ေသာ္ ေမးခြန္းရွင္ယူဆသကဲ့သို႔ ဓာတုပရိနိဗၺာန္ ဝင္စံၿပီးလွ်င္ပင္ ထိုစိတ္-ေစတသိက္မ်ား မွီတည္ဖို႔ရာ ဓာတ္ေတာ္မ်ား ထပ္မံ၍ ႂကြင္းက်န္ရေပလိမ့္မည္။ ဤနည္းျဖင့္ ထိုဓာတုဘုရားရွင္က တရားေဟာလိုက္၊ ကၽြတ္တမ္းဝင္လိုက္၊ ထပ္မံ၍ ရဟန္းျပဳေပးလိုက္ ျဖင့္ ေနာက္ဘုရားပင္ ပြင့္စရာလိုေတာ့မည္ မဟုတ္ေတာ့ေပ။

ယခုကား ထိုသို႔မဟုတ္ပါ။ ထိုဓာတ္ေတာ္မ်ားအတြင္း၌ စိတ္-ေစတသိက္-စိတၱဇ႐ုပ္မ်ား မရွိေတာ့ပါ။ မလႅမင္းတို႔၏ အင္ၾကင္းဥယ်ာဥ္အတြင္းမွာ ခႏၶပရိနိဗၺာန္ ဝင္စံကတည္းက အၿပီးအပိုင္ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းၿပီးျဖစ္ပါသည္။ တရားလည္း မေဟာႏိုင္ေတာ့ပါ။ မည္သူမွ်လည္း ကၽြတ္တမ္းမဝင္ပါ။ (ေနာက္ဘုရားကို ဖူးျမင္ႏိုင္ဖို႔ရာ ဆုေတာင္းၾကသည္ကိုေထာက္) ။

ဓာတုပရိနိဗၺာန္ ဝင္စံမွန္းသိသာ႐ံု ဓမၼသံေဝဂျဖစ္ေစ႐ံုမွ် အဓိ႒ာန္ေတာ္မူကာ တန္ခိုးျပာဋိဟာ ျပေတာ္မူေစျခင္း ျဖစ္မည္ထင္ပါသည္။ ေနာက္ထပ္လည္း ဓာတ္ေတာ္မ်ား မႂကြင္းက်န္ေတာ့ပါ။ ႂကြင္းက်န္ဦးမည္ဆိုလွ်င္ ကြယ္ေပ်ာက္ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသည္ဟု မေခၚႏိုင္ေသးပါ။
သာသနာေတာ္ ဘယ္ႏွခုႏွစ္ေလာက္မွာ ျဖစ္ႏိုင္မည္နည္း- ဟူရာ၌ ခုႏွစ္အတိအက် မေတြ႔ရပါ။ “အနာဂေတ ဘဝိႆတိ”- ဆိုသည့္အတိုင္း ေနာင္အနာဂတ္ကာလ၌ ျဖစ္လိမ့္မည္ဟု ေျဖရမည္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။
စြယ္စံုေက်ာ္ထင္ အေျဖက်မ္းတြင္ကား- “ဓာတုနိဗၺာန္၊ ဧဝကန္၊ အမွန္ ဘယ္လ ရက္ေန႔နည္း” ဟူေသာ အေမးပုစၧာကို ဤသို႔ ေျဖဆိုထားသည္ကို ေတြ႔ရ၏။
“ဓာတုပရိနိဗၺာနံ နာမ အနာဂေတ သာသနႏၲရဓာေန ဘဝိႆတိ” ဟူေသာ ဗုဒၶဝင္အ႒ကထာတို႔ႏွင့္ညီစြာ ဓာတ္ေတာ္တို႔၏ အဆံုးဝင္ျခင္းသည္ ေနာင္အခါ သာသနာေတာ္ ငါးေထာင္အေစ့တြင္ ျဖစ္လတၱံ႔ဟူ၍ ဆိုသည္။ ရက္ေန႔ကို တိုက္႐ိုက္မျပေခ်။ ယင္းသို႔ မျပေခ်ေသာ္လည္း သာသနာေတာ္ ငါးေထာင္ကို လ-ျဖင့္ ေရတြက္ေသာ္ လေပါင္းေျခာက္ေသာင္း ရွိသည္။ ရက္ျဖင့္ ေရတြက္ေသာ္ တစ္သန္းရွစ္သန္းရွိသည္။ ဘုရားသခင္သည္ ၁၄၈-ခုႏွစ္၊ ကဆုန္လျပည့္ အဂၤါေန႔ ပရိနိဗၺာန္ျပဳေတာ္မူေသာေၾကာင့္ ထိုလျပည့္ေက်ာ္ တစ္ရက္မွစ၍ ေရတြက္သျဖင့္ အႏွစ္ငါးေထာင္၊ လေပါင္းေျခာက္ေသာင္း၊ ရက္ေပါင္း တစ္သန္းရွစ္သိန္းတို႔သည္ ကဆုန္လျပည့္ ေသာၾကာေန႔တြင္ ျပည့္ရာသည္။ ထိုေန႔တြင္ပင္ ဓာတုနိဗၺာန္ျဖစ္မည္ဟု သိသင့္၏။ (စာ-၃၆၉)
ဓာတုပရိနိဗၺာန္စံရာသို႔ လူမ်ားမေရာက္ႏိုင္ေၾကာင္း တိုက္႐ိုက္ဆိုထားသျဖင့္ ထိုဓာတုပရိနိဗၺာန္ စံရာအခါ၌ ကၽြတ္ခြင့္ရရန္ ေမွ်ာ္လင့္ျခင္း၊ ေနာက္ဘုရားပြင့္လာေသာအခါ ကၽြတ္ခြင့္ရရန္ ေမွ်ာ္လင့္ျခင္းတို႔ကို စြန္႔လႊတ္ၾကကုန္လ်က္ ဘုရားရွင္၏ ႐ူပကာယေတာ္ ဓမၼကာယေတာ္ဟူေသာ ကာယေတာ္ႏွစ္မ်ိဳးတြင္ ႐ူပကာယေတာ္အခ်ိဳ႕သည္ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း ၂၅၅၀-ခန္႔က ခ်ဳပ္ၿငိမ္းခဲ့ၿပီ၊ ဓာေတာ္ေမြေတာ္ဟူေသာ က်န္႐ူပကာယေတာ္ အခ်ိဳ႕လည္း ေနာက္ႏွစ္ေပါင္း ၁၄၅ဝ-ခန္႔တြင္ အၿပီးအပိုင္ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းႏိုင္သည္။ ဓမၼကၡႏၶာ ၈၄၀၀၀-ဟူေသာ ဓမၼကာယေတာ္ကိုကား လိုက္နာက်င့္ႀကံ၍ ပူေဇာ္ျခင္းဟူေသာ အျမတ္ဆံုးပူေဇာ္ျခင္းျဖင့္ ငါတို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံအေနျဖင့္ အလြယ္တကူ မွန္မွန္ကန္ကန္ ပူေဇာ္ႏိုင္ၾကေပ၏- ဟု သိရွိၾကကာ အျမတ္ဆံုးေသာ ကာယေတာ္ကို အျမတ္ဆံုးေသာ ပူေဇာ္ျခင္းျဖင့္ ပူေဇာ္ၾကကာ အျမတ္ဆံုးနိဗၺာန္ကို လြယ္ကူလွ်င္ျမန္စြာ ေရာက္ရွိႏိုင္ၾကပါေစ။ ။
အရွင္ေကာဝိဒ (ေယာ)