ေရာဂါျဖစ္ျခင္းသည္ အက်ိဳးတရားသာ ျဖစ္၏။ ေရာဂါဘာ့ေၾကာင့္ ျဖစ္ရသလဲ? ဟု အေျဖရွာရာတြင္ အေၾကာင္းတရားကို မုခ်ေတါ႔ရမည္သာ ျဖစ္ပါ၏။ ထိုေရာဂါ ျဖစ္ရသည့္ အေၾကာင္းဟူရာ၌ အနီးကပ္အေၾကာင္း (သႏၱိေက နိဒါန္း) ႏွင့္ အေျခခံအေၾကာင္း သို႔မဟုတ္ ေ၀းေသာအေၾကာင္း (ဒူေရ နိဒါန္း) ဟူ၍ရွိၾကပါသည္။ အေၾကာင္္းတစ္ခု ျဖစ္ေပၚလာေစရန္အတြက္ အေျခအေနအျဖစ္အပ်က္ သတၱိကိစၥအမ်ိဳးမ်ိဳး ပါ၀င္လွ်က္ရွိသည္။ ကိုယ္ခႏၶာ အေျခအေန၊ စိတ္အေျခအေန၊ အစားအေသာက္ အေနအထိုင္၊ ရာသီဥတု မသင့္တင့္ မမွ်တျခင္း စသည္တို႔သည္ ေရာဂါျဖစ္ျခင္းအတြက္ ရန္သူမ်ား ျဖစ္ၾကပါ၏။
သို႔ျဖစ္၍ ေရာဂါတစ္ခု ျဖစ္လာေသာအခါ ထိုေရာဂါျဖစ္ရသည့္ အေျခခံ အေၾကာင္းကိုသာ စူးစမ္း၍ ေပ်ာက္ျငိမ္းေအာင္ လုပ္ႏိုင္မွသာလွ်င္ ေရာဂြ အျမစ္ျပတ္ႏိုင္သည္။ အေၾကာင္းမျငိမ္း အျမစ္မျပတ္ႏိုင္ပါက တစ္မ်ိဳးျပီး တစ္မ်ိဳး လွသ့္ပတ္ျဖစ္ေနမည္သာ ျဖစ္ပါသည္။ က်န္းမာေရး ဗဟုသုတ၊ က်န္းမာေရး အသိဉာဏ္သည္ ေရာဂါဘယ ၾကိဳတင္ကာကြယ္ေရးအတြက္သာမက စြဲကပ္ေနေသာ ေရာဂြေ၀ဒနာမ်ား အျမစ္ျပတ္ ေပ်ာက္ကင္းေရးအတြက္ပါ အသံုးက်သျဖင့္ က်န္းမာေရးအသိဉာဏ္ ပို၍ပို၍ ရင့္သန္ေအာင္၊ က်န္းမာေရး္ ဗဟုသုတမ်ားေအာင္ ၾကိဳးစားအားထုတ္ရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ယင္းသို႔ ၾကီဳးစား အားထုတ္မႈသည္ ေရာဂါျဖစ္၍ ဒုကၡေ၀ဒနာ ခံစားရသေလာက္ ပင္ပန္းမည္ မဟုတ္ေပ။
က်န္းမာေၾကာင္း၊ ေရာဂါရေၾကာင္း (၄)ခ်က္။ ။
ကမၼံ စိတၱံ ဥတု အာဟာေရာေစတိ စတာရိ ရူပသမု႒ာနာနိနာမ။
အဘိဓမၼာက်မ္းမ်ားတြင္ ရုပ္ကိုျဖစ္ေစတတ္ေသာ အေၾကာင္းတရားကို ျပဆိုရာ၌ ကံ၊ စိတ္၊ ဥတု၊ အာဟာရ (၄)ပါးရွိေၾကာင္း ဖြင့္ဆိုထားသည္ကို ေတြ႔ရသည္။
(အဘိဓမၼတၳသဂၤဟ၊ ပါ၊ ၁၀၂)
ဆိုလိုရင္းမွာ လူတို႔၏ ခႏၶာကိုယ္မွာ က်န္းမာေစေသာ အေၾကာင္းတရား၊ ေရာဂါရေစေသာ အေၾကာင္းတရားသည္လည္း ဤ(၄)ပါးပင္ ျဖစ္ေၾကာင္း သေဘာေပါက္ နားလည္ရမည္ ျဖစ္ပါသည္။
ကံစီမံပံု။ ။
ကံစီမံရာ၌ ကံျပဳစဥ္က စိတ္ေနစိတ္ထားကို လိုက္၍ ေယာက်ားသ႑ာန္၊ မိန္းမသ႑ာန္ ျဖစ္ေအာင္လည္း စီမံ၏။ အကုသိုလ္ကံ(အျပစ္) အၾကီး အေသးအလိုက္ ငရဲသ႑ာန္၊ ျပိတၱာသ႑ာန္ ျဖစ္ေအာင္လည္း စီမံ၏။ ကုသိုလ္ကံေကာင္း၊ မေကာင္းကိုလိုက္၍ လွပေသာသ႑ာန္၊ မလွပေသာ သ႑ာန္မ်ားလည္း စီမံ၏။ သီလစင္ၾကယ္ မစင္ၾကယ္မႈ၊ ညွဥ္းဆဲမႈ သတ္ျဖတ္မႈကို အေၾကာင္းျပဳ၍ အသက္ရွည္မႈ တိုမႈ၊ ေရာဂါကင္းမႈ ေရာဂါထူေျပာမႈ ျဖစ္ေအာင္လည္း စီမံ၏။ အကုသိုလ္ကံေၾကာင့္ တိရစၦာန္ သ႑ာန္ကို ရေသာ္လည္း ေရွးကုသိုလ္ကံမ်ားက အခြင့္သာလွ်င္ တိရစၦာန္လွလွေလး ျဖစ္ေအာင္၊ ေကြ်းခ်င္ ေမြးခ်င္စရာေကာင္းေအာင္ စီမံျပန္၏။ ကုသိုလ္ကံေၾကာင့္ လူျဖစ္ျပန္ေသာ္လည္း အကုသိုလ္ကံက မလွပေအာင္၊ သူတစ္ပါးရြံမုန္းေအာင္၊ ေပးကမ္းကူညီခ်င္သူနည္းေအာင္ ဖန္တီးျပန္၏။ ဤသို႔လွ်င္ ကံတရားသည္ မိမိစြမ္းအားရွိသေလာက္ ဤခႏၶာကိုယ္ ရုပ္တရားၾကီးကို ပဋိသေႏၶတည္စ အမိ၀မ္းတြင္းမွစ၍ စီမံဖန္တီးထားေလသည္။
စိတ္ကျပဳျပင္ပံု။ ။
ကံတရားက စီမံဖန္တီးထားေသာ ထိုရုပ္ၾကီး(ခႏၶာကိုယ္ၾကီး)ကို စိတ္ကလည္း ထပ္မံ ျပဳျပင္ျပန္၏။ စိတ္၏ အလိုဆႏၵအတိုင္း ဤရုပ္ၾကီးက ထိုင္ရ၊ အိပ္ရ၊ ရပ္ရ၊ သြားရ၏။ သြားလိုေသာစိတ္ ျဖစ္လာေသာအခါ စိတၱဇရုပ္ (စိတ္ေၾကာင့္ ျဖစ္ေသာရုပ္) တို႔သည္ တစ္ကိုယ္လံုး ျပန္႔ႏွံ႔လ်က္ ျဖစ္၏။ ထို စိတၱဇရုပ္မ်ား၌ ၀ါေယာဓါတ္သည္ အခါတိုင္းထက္ သတၱိေကာင္း၏။ ထို၀ါေယာဓါတ္ အစြမ္းေၾကာင့္ တစ္ကိုယ္လံုး လႈပ္လႈပ္ရြရြ ျဖစ္လာ၏။ ၀ါေယာဓါတ္လြန္ကဲေသာ ရုပ္တို႔ မ်ားသည္ထက္မ်ားလာေသာအခါ ေရြ႕ကာ ေရြ႕ကာ သြားလာလႈပ္ရွားမႈ ျဖစ္ေပၚလာ၏။ ထို၀ါေယာဓါတ္ အစြမ္းေၾကာင့္ ေရြ႕ကာ ေရြ႕ကာ ျဖစ္ရာ၌ ေရြ႕ခ်င္တိုင္း ေရြ႕သည္မဟုတ္ဘဲ၊ စတ္အလိုက်သာ ေရြ႕ရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
ဤေနရာ၌ “ေရြ႕ကာ ေရြ႕ကာ ျဖစ္ျခင္း” ဟူေသာ စကားကို ထပ္၍ ထင္ရွားေစဦးအံ့။ ယခုကာလ ရုပ္ရွင္ ရိုက္ကူးရာ၌ လူတစ္ေယာက္ ေျခလွမ္း၍ သြားေနပံုကို ထင္ရွားေအာင္ ဖလင္အကြက္ေပါင္းမ်ားစြာ ရိုက္ကူးရ၏။ ပထမ ဖလင္အကြက္၌ ရပ္ေနပံုသာ ပါေသး၏။ ဒုတိယ တတိယအကြက္မ်ား၌လည္း ထူးျခားမႈ မရွိလွေသးေပ။ ဖလင္အကြက္ေပါင္း အေတာ္မ်ားမွ ေျခၾကြသလို ေပၚလာ၏။ ထိုေနာက္လည္း င္ ဖလင္အကြက္ေပါင္း အေတာ္မ်ားမွ ေျခေျမွာက္သလို ေပၚလာ၏။ ဤကဲ့သို႔ သြားေနပံု ေပၚလာေအာင္ ဖလင္အကြက္ေပါင္းမ်ားစြာ ဆက္ရ၊ ရိုက္ကူးရေလသည္။ ထို ဖလင္အကြက္ေပါင္းမ်ားစြာကို စက္ျဖင့္ လည္ပတ္ေစေသာအခါမွသာ ထိုဖလင္အကြက္တြင္ပါေသာ ရုပ္ပံုေလးမ်ားသည္ သက္ရွိလ႕ဲ့သို႔ ူေျခလွမ္းသြားေနပံုေပၚလာျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ထိုဖလင္အကြက္တြင္ ပါ၀င္ေသာ ရုပ္ပံုေလးမ်ားသည္ တကယ့္လူသားတစ္ဦးလို အဆင့္ဆင့္ ထင္ရွားေစေသာ ပံုကေလးမ်ားပင္တည္း။
ထို႔ေၾကာင့္ “လူသြားသည္” ဆိုရာ၌ သြားလိုေသာစိတ္ေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ စတၱဇရုပ္မ်ားတြင္ ပထမျဖစ္ေသာ ရုပ္မ်ား၌ မသြားေသး။ မတ္တပ္ရပ္လ်က္ပင္ ရွိေသး၏။ သို႔ေသာ္ ထိုပထမရုပ္ကလာပ္၌ ၀ါေယာဓါတ္၏ အစြမ္းေၾကာင့္ မျငိမ္မသက္ေသာ အမူအရာ ျဖစ္ေပၚလာ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ဒုတိယရုပ္အစုသည္ ပထမရုပ္၏ ေနရာ၌ ထပ္၍ မျဖစ္ဘဲ။ ထိုေနရာႏွင့္ ဆက္စပ္ ကပ္ေနေသာ ဒုတိယေနရာ၌ ျဖစ္၏။ ဤသို႔လွ်င္ ေနာက္ေနာက္ျဖစ္ရေသာ ရုပ္ကလာပ္စုက ေနရာေရြ႕၍ေရြ႕၍ ျဖစ္ေနရာ၀ယ္ မ်က္စိ တစ္မွိတ္ခန္႔ အခ်ိန္အတြင္းမွာပင္ သြားလာေနေသာ ပံုသ႑ာန္ ထင္ေပၚလာေလသည္။ မ်က္စိ တစ္မွိတ္ခန္႔ အတြင္း၌ ကုေဋ တစ္သိန္းမကေသာ စိတ္မ်ား ျဖစ္ေပၚေနရာ၊ စိတ္ျဖစ္လွ်င္ စိတၱဇရုပ္ကလည္း ကုေဋ တစ္သိန္းမက အထပ္ထပ္ ျဖစ္ေနေၾကာင္း သေဘာေပါက္သင့္ပါသည္။)
စိတ္ေထာင္းေတာ့ ကိုယ္ေက်၊ စိတ္ပ်ိဳေတာ့ ကိုယ္ႏု။ ။
ထို႔ျပင္ “စိတ္ပ်ိဳေတာ့ ကိုယ္ႏု”ဆိုသည့္အတိုင္း စိတ္ခ်မ္းသာေသာသူ၊ စိတ္ေအးခ်မ္း တည္ျငိမ္ေသာသူ၌ ၾကည္လင္ေသာ (စိတၱဇ)ရုပ္မ်ားျဖစ္၍ ရုပ္မ်ားသည္လည္း ၾကည္လင္ေအးခ်မ္းလာ၏။ ခ်စ္ခင္ႏွစ္လိုဖြယ္ ေျပာဆိုေသာအခါ ထိုသူ၏ရုပ္သည္လည္း ေအးခ်မ္းၾကည္လင္ပံု ေပၚလာ၏။ ထိုသို႔ ေပၚလာေသာရုပ္သ႑ာန္သည္ ေခတၱအခိုက္တန္႔( စိတ္ေအခ်မ္းၾကည္လင္ဆဲခဏ) ျဖစ္ေသာ္လည္း စိတ္ေအခ်မ္းၾကည္လင္ခ်ိန္ မ်ားလာေသာသူ၌မူ အဆိုပါ ႏူးညံ့ေသာရုပ္တို႔သည္လည္း ျဖစ္ေပၚလာခ်ိန္ မ်ားလာမည္သာတည္း။ ထို႔ေၾကာင့္ စိတ္သည္လည္း ရုပ္ကို ထိုက္တန္သမွ် က်န္းမာေအာင္၊ ေရာဂါကင္းေအာင္၊ ႏုပ်ိဳေအာင္ စြမ္းေဆာင္ႏိုင္ေၾကာင္း စိတ္ခ်စြာာ ယံုၾကည္သင့္ပါသည္။
“စိတ္ေထာင္းေတာ့ ကိုယ္ေက်” ဟုဆိုရိုးစကားရွိသည့္အတိုင္း စိတ္မခ်မ္းသာလွ်င္ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္ေသာရုပ္ (စိတၱဇ) မ်ားသည္လည္း ညိဳးႏြမ္းလာရ၏။ စကားေျပာအဆင္မေျပ၍ စိတ္မေကာင္းေသာအခါတြင္ ခ်ိဳေနေသာ မ်က္ႏွာသည္ပင္ ခ်က္ခ်င္းျပတ္ေတာ့၏။ ေဒါသထြက္ေသာအခါ ရုပ္လည္း ၾကမ္းတမ္းေသာပံုေပၚလာ၏။ ထိုသို႔ ေပၚလာေသာရုပ္သ႑ာန္သည္ ေခတၱအခိုက္တန္႔(ေဒါသထြက္ဆဲခဏ၊) ျဖစ္ေသာ္လည္း ေဒါသထြက္ခ်ိန္ မ်ားလာေသာသူ၌မူ အဆိုပါ ၾကမ္းတမ္းေသာရုပ္၊ ႏူးညံ့ေသာ ရုပ္တို႔သည္လည္း ျဖစ္ေပၚလာခ်ိန္ မ်ားလာမည္သာတည္း။ ထို႔ေၾကာင့္ စိတ္သည္လည္း ရုပ္ကို ထိုက္တန္သမွ် မက်န္းမာေအာင္၊ ေရာဂါရရွိေအာင္၊ လိုသည္ထက္ပို၍ အိုမင္းေအာင္ စြမ္းေဆာင္ႏိုင္ေၾကာင္း သံသယမရွိဘဲ ယံုၾကည္သင့္ပါသည္။ အိမ္တစ္ေဆာင္ကို မီးေလာင္လွ်င္ အိမ္အနီးအနားတြင္ရွိေသာ အရာမွန္သမွ် ေလာင္ကြ်မ္းသကဲ့သို႔ စိတၱဇရုပ္တို႔ ညိဳးႏြမ္းပူေလာင္ေနလွ်င္ ထို႔ စိတၱဇရုပႏွင့္ ဆက္စက္ေနေသာ ကမၼဇရုပ္၊ ဥတုဇရုပ္၊ အာဟာရဇရုပ္လည္း ညိဳးႏြမ္း ပူေလာင္ လာရေတာ့၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ေဒါသအထြက္မ်ားေသာသူ၊ စိတ္မခ်မ္းသာမႈမ်ားေသာသူသည္ အရြယ္ႏွင့္ မတန္ေအာင္ အိုစာ၍ ထို႔ထက္ပူပန္လာေသာအခါ အခ်ိဳ႕ဆိုလွ်င္ ႏွလံုးကြဲ၍ ေသပြဲ၀င္ၾကရ၏။ ဤသို႔လွ်င္ ခႏၶာကိုယ္ ရုပ္တရားၾကီးကို ပဋိသေႏၶကစ၍ စိတ္ကလည္း ျပဳျပင္လွ်က္ ရွိပါသည္။
ဥတုက ျပဳျပင္ပံု။ ။
ဥတုကလည္း ရုပ္ကို ျပဳျပင္ႏိုင္၏။ သာယာေသာဥတု၌ ေနထိုင္လွ်င္ ရုပ္ၾကည္လင္၏။ က်န္းမာ၏။ သန္႔ရွင္းေသာအိပ္ယာ၊ ေနရာ၊ အ၀တ္မ်ားကို သံုးေဆာင္ေလ့ရွိသူ၌ ထိုအသံုးအေဆာင္မ်ားႏွင့္ ေတြ႔ထိေသာဥတုေၾကာင့္ သန္႔ရွင္းေသာ ဥတုဇရုပ္မ်ား တိုးပြါးလာသျဖင့္ က်န္းမာရ၏။ ေရာဂါကင္း၏။ အသက္ရွည္၏။ ထို႕ေၾကာင့္ သန္႔ရွင္းေသာ အသတ္၊ အိပ္ယာ၊ ေနရာစသည္မ်ားကို အျမဲသံုးစြဲေလ့ရွိျခင္းသည္ အက္ရွည္ရာ အနာမဲ့ေၾကာင္း နည္းလမ္းေကာင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။
မသန္႔ရွင္းေသာအိပ္ယာ၊ ေနရာ၊ အ၀တ္မ်ားကို သံုးေဆာင္ေလ့ရွိသူ၌ကား ထိုအသံုးအေဆာင္မ်ားႏွင့္ ေတြ႔ထိေသာဥတုေၾကာင့္ မသန္႔ရွင္းေသာ ဥတုဇရုပ္မ်ား တိုးပြါးလာသျဖင့္ မက်န္းမမာျဖစ္ရ၏။ ေရာဂါရ၏။ အသက္တိုႏိုင္၏။
ေတာ၊ ေတာင္၊ သစ္ပင္တို႔သည္ မိုးရြာေသာအခါ ဥတုေကာင္းႏွင့္ ေတြ႔ရ၍ ၾကီးထြား သည္ပင္ ျပန္႔ပြါးရ၏။ ေႏြဥတုေရာက္ေသာအခါ မေကာင္းေသာဥတုႏွင့္ ေတြ႔ရ၍ ညိဳးႏြမ္း ေျခာက္ေသြ႔ၾကရေလသည္။ ဤသို႔လွ်င္ ဥတုသည္လည္း ခႏၶာကိုယ္ ရုပ္တရားၾကီးကို အမိ၀မ္းတြင္း ကိန္းေအာင္းေနစဥ္ကစ၍ ျပဳျပင္လွ်က္ ရွိရကား ဥတုအလိုက္ သစ္ပင္ ေတာ ေတာင္တို႔ ေျပာင္းလဲပံုကို ေတြ႔ျမင္ သိရွိ၍ မိမိကိုယ္ခႏၶာ၌လည္း ဥတုေကာင္း မေကာင္းကို လိုက္၍ ဥတုဇရုပ္မ်ား ေျပာင္းလဲ ျဖစ္ေပၚတတ္ပံုကို သတိျပဳနားလည္ရမည္ ျဖစ္ပါသည္။
အာဟာရက ျပဳျပင္ပံု။ ။
စားသမွ်အစာ၌ (ေသာက္ေရ၌ပင္) ပါရွိေသာၾသဇာဓာတ္သည္ ရုပ္ကို ျဖစ္ေစႏိုင္၊ တိုးပြါးေစႏိုင္၏။ မိမိႏွင့္ သင့္ေလ်ာ္ေသာ အစားအေသာက္ ေဆး၀ါးမ်ားကိုသာ စားေသာက္သံုးစြဲလွ်င္ ေကာင္းေသာရုပ္မ်ား တိုးပြါး၍ ၀ျဖိဳးၾကည္လင္ စည္ပင္က်န္းမာ၏။ မသင့္ေလ်ာ္ေသာ အစားအေသာက္ ေဆး၀ါးမ်ားကို သံုးစြဲစားေသာက္မိလွ်င္ မေကာင္းေသာရုပ္မ်ားတိုးပြါး၍ ညိဳးႏြမ္းေသြ႔ေျခာက္ ေရာဂါေရာက္ရသည္မွာ မ်က္ျမင္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ထို႔အတူ သင္းေတာ္ ေလ်ာက္ပတ္ေသာ အစားအေသာက္ႏွင့္ ေဆးမ်ားကို သံုးစြဲစားေသာက္ေလ့ရွိသူသည္ အသက္ရွည္ၾကာ ေရာဂါကင္းၾကသည္မွာလည္း လက္ေတြ႔ မ်က္ျမင္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။
အမိ၀မ္းတြင္း၀ယ္ သေႏၶတည္ေနစဥ္မွာလည္း ကိုယ္ခႏၶာေလး ကိုယ္ခႏၶာေလး ထင္ရွားသည္မွစ၍ မိခင္က စားသမွ်ေသာအစားအစာသည္ သေႏၶေလာင္း ကေလး၏ ကိုယ္တြင္းသို႔ စိမ့္၀င္၏။ ထိုအခါ ကေလး၏ကိုယ္၌ အာဟာရေၾကာင့္ ျဖစ္ေသာရုပ္ (အာဟာရဇရုပ္) မ်ား တိုးပြါးၾကီးထြားၾက၏။ ထို႔ေၾကာင့္ မိမိ သေႏၶေလာင္း ကေလး၏ က်န္းမာေရးကို လိုလားေသာ မိခင္တိုင္းပင္ ကိုယ္၀န္ရွိစဥ္မွစ၍ ကေလးငယ္ႏွင့္ မသင့္ေတာ္ေသာ အစားအစာမ်ားကို အထူးေရွာင္ၾကဥ္ ၾကရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ အမိက စားေသာက္သမွ်ေသာ အစာအယဟာရျဖင့္ အမိ၀မ္းတြင္း၌ တည္ေနေသာ ကေလးသူငယ္သည္ အစာအာဟာရ မွ်တရရွာ၏။ တင္းတိမ္ရရွာ၏။ မိခင္ကစားေသာ အစားအစာသည္ ခ်က္ၾကိဳးမွတဆင့္ ကေလးကိုယ္၌ စိမ့္၀င္ျပန္႔ႏွံ႔ကာ ေထာက္ပံ့ေပး ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း က်မ္းစာမ်ား၌ ဖြင့္ဆိုၾကပါသည္။
ယခုေခတ္အခါ၌ကား က်န္းမာေရးကို တတ္သိနားလည္ေသာ ဆရာတို႔၏ ညႊန္ၾကားခ်က္ျဖင့္ သေႏၶစတင္တည္သည္မွစ၍ မိခင္သည္ အားရွိေသာ အစာကို စားရ၏။ ၾကမ္းၾကမ္းတမ္းတမ္း သြားလာမႈကို သတိျပဳကာ ေရွာင္ၾကဥ္ရ၏။ မိမိကိုယ္၀န္ကို ဆိုင္ရာဆရာထံ မၾကာမၾကာျပကာ စစ္ေဆးၾကရ၏။ အအိပ္ အစား မွန္ေစရ၏။ မိမိကိုယ္တိုင္က ေရာဂါကင္း၍ ထိုကဲ့သို႔ ဂရုစိုက္ျခင္းရွိပါမူ က်န္းမာေသာ သားသမီးတို႔ ရရွိေပလိမ့္မည္။
သို႔ျဖစ္၍ အာဟာရသည္လည္း ခႏၶာကိုယ္ ရုပ္တရားၾကီးကို ပဋိသေႏၶကစ၍ စိတ္ကလည္း ျပဳျပင္လွ်က္ ရွိျပီး၊ မိမိ ခႏၶာကိုယ္ က်န္းမာေအာင္၊ ေရာဂါကင္းေအာင္၊ အသက္ရွည္ေအာင္ တစ္ေထာင့္ တစ္ေနရာမွေန၍ အက်ိဳးျပဳလွ်က္ရွိရာ ေမြးသည္မွစ၍ ေသသည့္တိုင္ေအာင္ အသက္ရွည္ၾကာ ေရာဂါကင္းလို က်န္းမာလိုသူတိုင္းသည္ အစာအာဟာရကို စီစစ္ေရြးခ်ယ္ ဆင္ျခင္္၍ စားေသာက္ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း သေဘာေပါက္ နားလည္သင့္ပါသည္။