Wednesday, January 8, 2014

ခ်စ္မိေလေသာအခါ ....


“ ခ်စ္မိေလေသာအခါ .... ”

သီဟိုဠ္ကၽြန္းမွာ “ ဒု႒ဂါမဏိမင္းႀကီး ” ရဲ႕ င႐ုတ္သီးတစ္ေတာင့္ေက်ာင္း ေရစက္ခ်ပြဲဟာ သမိုင္း တြင္ရစ္ေအာင္ စည္ကားခဲ့တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ အဲဒီင႐ုတ္သီးတစ္ေတာင့္ေက်ာင္းေရစက္ခ်ပြဲမွာ ရဟန္းေတာ္တစ္သိန္း၊ ဘိကၡဳနီမကိုးေသာင္းပင့္ျပီး လွဴဖြယ္ဝတၳဳမ်ားစြာနဲ႔ အႀကီးအက်ယ္ ေပးလွဴခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီအလွဴမွာပဲ ေရစက္ဆံုခဲ့ၾကသူႏွစ္ဦးရဲ႕ ဇာတ္လမ္းကေလးကလည္း စိတ္ဝင္စားစရာတစ္ခုအျဖစ္ ပူးတြဲ သမိုင္းတြင္က်န္ရစ္ခဲ့ပါတယ္။

ဒု႒ဂါမဏိမင္းႀကီးဟာ သိတတ္တဲ့အရြယ္ကစျပီး စားဦးကိုမလွဴဘဲ ထမင္းစားေလ့မရွိပါဘူး။ ဒီလိုနဲ႔ တစ္ေန႔ ေတာထဲမွာ စစ္တိုက္ရင္း ပြဲေတာ္တည္တဲ့အခါ စားဦးကို မလွဴရေသးဘဲ င႐ုတ္သီး တစ္ေတာင့္ကို အမွတ္တမဲ့ စားလိုက္မိပါသတဲ့။ ဒု႒ဂါမဏိမင္းႀကီးက ဒီအမွတ္တမဲ့ စားလိုက္မိ တာေလးကိုပဲ သတိတရ ရွိေနခဲ့ပါတယ္။ စစ္ႀကီးျပီးဆံုးလို႔ တိုင္းျပည္ေအးခ်မ္းတဲ့အခါ ဒဏ္ခတ္တဲ့အေနနဲ႔ ေက်ာင္းတိုက္ႀကီးတစ္တိုက္ ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းပါတယ္။ ေက်ာင္းတိုက္ အမည္ကိုလည္း “င႐ုတ္သီးတစ္ေတာင့္ေက်ာင္း”လို႔ အမည္ေပးထားပါတယ္။

အဲဒီ င႐ုတ္သီးတစ္ေတာင့္ေက်ာင္းတိုက္ ေရစက္ခ်ပြဲမွာ ခုနစ္ႏွစ္အရြယ္ ကိုရင္ေလးတစ္ပါးဟာ ယာဂုပူပူေတြကို သပိတ္နဲ႔အျပည့္ ခံယူလာပါတယ္။ ယာဂုကပူေတာ့သပိတ္ကို သကၤန္းစြန္းေလးနဲ႔ ခုကိုင္လိုက္၊ မကိုင္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ပူလာတဲ့အခါက်ေတာ့ ေျမႀကီးေပၚခ်ထားလိုက္၊ တစ္ခါ သကၤန္းစြန္းေလးနဲ႔ကိုင္ျပီး ေရွ႕ဆက္ၾကြလိုက္၊ ပူလာတဲ့အခါက်ေတာ့ ေျမႀကီးေပၚ ခဏ ခ်ထားလိုက္နဲ႔ ျဖစ္ေနပါတယ္။

ကိုရင္ေလးျဖစ္ေနပံုကို ခပ္လွမ္းလွမ္းက ကိုရင္ေလးနဲ႔ သက္တူရြယ္တူ ခုနစ္ႏွစ္အရြယ္ သာမေဏ မေလးက ျမင္သြားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကိုရင္ေလးဆီသြားျပီး…
“ကိုရင္... ပူေနရင္
တပည့္ေတာ္ရဲ႕ ဒီခံခြက္ကေလးနဲ႔ သပိတ္ေအာက္က ခံကိုင္သြားပါလားဘုရား၊ ျပီးေတာ့ ဒီခံခြက္ကေလးကို ကိုရင့္ကို အျပီးလွဴလိုက္ပါတယ္ဘုရား” လို႔ေျပာျပီး ကိုရင္ေလးရဲ႕အခက္အခဲကို ေျဖရွင္းေပးလိုက္ပါတယ္။ ကိုရင္ေလးကလည္း ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ဆိုတဲ့ အၾကည့္နဲ႔ ျပန္ၾကည့္ လိုက္ပါသတဲ့။

ဒီလိုနဲ႔ ႏွစ္ကာလေတြ ၾကာသြားေရာပဲဆိုပါေတာ့၊ အဲဒီၾကားကာလမွာ ျဗဟၼဏတိႆ သူပုန္ႀကီးက (၁၂)ႏွစ္ တိုင္တိုင္ ထအုပ္ခ်ဳပ္လိုက္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ျပည္သူေတြငတ္မြတ္ဆင္းရဲ၊  ရဟန္း သံဃာေတြလည္း အတိဒုကၡေရာက္ တခ်ဳိ႕က်ေတာ့ အိႏိၵယဘက္ ထြက္ေျပးၾကပါတယ္။  တခ်ဳိ႕ ရဟန္းေတာ္ေတြက်ေတာ့ ေတာထဲပုန္းေရွာင္ျပီး “ ပိဋကသံုးပံု ” ကို ခက္ခက္ခဲခဲ ေဆာင္ယူခဲ့ၾက ရပါတယ္။

တခ်ဳိ႕ရဟန္းေတာ္ေတြက်ေတာ့ အသတ္ခံလိုက္ၾကရတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ တစ္ခါက ယာဂုပူပူကို သပိတ္နဲ႔ ခံယူခဲ့တဲ့ ကိုရင္ေလးဟာ သက္ေတာ္(၈၀) ဝါေတာ္ (၆၀)ရ ဆရာေတာ္ႀကီး ျဖစ္ေနလို႔ ခံခြက္ကေလးလွဴခဲ့တဲ့ သာမေဏမေလးဟာလည္း  သက္ေတာ္(၈၀)ရ ဘိကၡဳနီမႀကီး ျဖစ္ေနပါျပီ။ အိႏိၵယကို အေစာဆံုး စစ္တိမ္းေရွာင္သူေတြထဲမွာ ေစာေစာက ဘိကၡဳနီမႀကီးလည္း ပါပါတယ္။ သူတို႔ဟာ အိႏိၵယေရာက္ေနေပမယ့္ သူတို႔ရဲ႕ဇာတိ သီဟိုဠ္စစ္သတင္းကို အျမဲ နားစြင့္ေနၾကပါတယ္။

ဒီလိုနဲ႔ တစ္ေန႔မွာ သီဟိုဠ္က ဆရာေတာ္ႀကီးတစ္ပါး အိႏိၵယကို စစ္တိမ္းေရွာင္လာတယ္ ဆိုတဲ့သတင္း ၾကားလိုက္ၾကပါတယ္။ ဒီေတာ့ ဆရာေတာ္ႀကီးဆီကို ဇာတိစစ္သတင္း သြားေမးၾက ပါတယ္။ သတင္းေမးတဲ့သူေတြထဲမွာ ဘိကၡဳနီမႀကီးလည္း ပါပါတယ္။

လူေတြရွင္းသြားေတာ့ ဘိကၡဳနီမႀကီးက ဆရာေတာ္ႀကီးကို ေမးခြန္းတစ္ခု ေမးပါတယ္။
“ဆရာေတာ္ဘုရား၊ င႐ုတ္သီးတစ္ေတာင့္ေက်ာင္း ေရစက္ခ်ပြဲတုန္းက ဆရာေတာ္ဘုရား သက္ေတာ္ ဘယ္ေလာက္ရွိပါျပီလဲဘုရား”
“အဲဒီတုန္းက ငါ့အသက္က ခုနစ္ႏွစ္အရြယ္ ကိုရင္ေလးေပါ့”
“အဲဒီေက်ာင္းေရစက္ခ်ပြဲတုန္းက တပည့္ေတာ္လည္း ခုနစ္ႏွစ္အရြယ္ သာမေဏမေလးပါပဲဘုရား၊
အဲဒီေက်ာင္း ေရစက္ခ်ပြဲတုန္းက တပည့္ေတာ္ ႀကံဳခဲ့တာေလးကို ဆရာေတာ့္ကို ေလွ်ာက္ျပ ရဦးမယ္ဘုရား၊ ကိုရင္ေလးတစ္ပါးေပါ့၊ ယာဂုပူပူကို အလွဴခံလာျပီး သပိတ္ကို သကၤန္းစြန္းနဲ႔ ကိုင္လိုက္၊ ေျမေပၚျပန္ခ်ထားလိုက္နဲ႔ ျဖစ္ေနပါတယ္ဘုရား။

ဒါနဲ႔ တပည့္ေတာ္လည္း သူ႔ဆီသြားျပီး တပည့္ေတာ္ရဲ႕ခံခြက္ကေလးကို သပိတ္ေအာက္က ခံဖို႔ဆိုျပီး လွဴလိုက္တယ္ဘုရား။ ဒီအေၾကာင္းအရာေလးကိုေတာ့ ဒီေန႔အထိ ေမ့လို႔ကို မရပါဘူးဘုရား”

♦ ဘိကၡဳနီမႀကီးဆီကစကား ၾကားလိုက္ရေတာ့ ... ဆရာေတာ္ႀကီးက “ေၾသာ္” ဆိုျပီး အာေမဍိတ္သံ နဲ႔ အတူ သက္ျပင္းကို မသိမသာခ်လိုက္ပါတယ္။ ျပီးေတာ့…
“အဲဒီကိုရင္ေလးဟာ တျခားသူ မဟုတ္ပါဘူး၊ ငါပါပဲ” လို႔ေျပာျပီး အႏွစ္ႏွစ္အလလက ကိုယ္နဲ႔အခြဲမခြာ အမွတ္တရအျဖစ္ သိမ္းဆည္းလာခဲ့တဲ့ ခံခြက္ကေလးကိုအိတ္ထဲက ထုတ္ျပ လုိက္ပါသတဲ့။

သက္ေတာ္(၈၀)အရြယ္ ဆရာေတာ္ႀကီးနဲ႔ ဘိကၡဳနီမႀကီးတို႔ဟာ ႏွစ္ေပါင္းခုနစ္ဆယ္ေက်ာ္ သက္တမ္းရွိေနျပီျဖစ္တဲ့ ခံခြက္ကေလးကို ႏွစ္ဦးသား မွင္တက္မိစြာ စိုက္ၾကည့္ေနၾကပါတယ္။ ျပီးေတာ့ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ဝတ္ခဲ့တဲ့အဝတ္ေတြကို တျခားအဝတ္တစ္ခုနဲ႔လဲျပီး ႏွစ္ဦးသေဘာတူ လက္ထပ္လိုက္ၾကသတဲ့။

တကယ္ေတာ့ စာေရးဆရာတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ဒီစာစုေလးကို ဒီမွာတင္ အဆံုးသတ္ လိုက္ခ်င္ပါတယ္။ အ႒ကထာမွာလည္း ဆရာေတာ္ႀကီးနဲ႔ ဘိကၡဳနီမႀကီးတို႔ ေရွ႕ဆက္ ဘာျဖစ္သြား ၾကတယ္။ လူ႔ဘဝမွာ ဘယ္လိုလုပ္ကိုင္ စားေသာက္ေနၾကတယ္ဆိုတာ ဆက္ျပမထားပါဘူး။ လူထြက္သြားၾကတယ္ဆိုတာနဲ႔ပဲ အဆံုးသတ္ထားပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ကိုယ္က ဝိပႆနာနယ္နိမိတ္အတြင္းမွာ ေရာက္ေနရတာျဖစ္ေလေတာ့ ဝိပႆနာ ႏြယ္တဲ့ အဘိဓမၼာသေဘာေလးတစ္ခုကို သံုးသပ္ျပဖို႔ တာဝန္က ရွိေနျပန္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဝိပႆနာႏြယ္တဲ့ အဘိဓမၼာသေဘာေလးတစ္ခုကို ခပ္က်ဥ္းက်ဥ္း သံုးသပ္ျပပါရေစဦး။ ပုထုဇဥ္တိုင္းမွာ ကိေလသာေတြ ရွိေနတယ္ဆိုေတာ့ အထူးေျပာစရာ မလိုပါဘူး။

ကိေလသာက သံုးပါးရွိပါတယ္။
♦ ၁။ အႏုသယ ကိေလသာ၊
♦ ၂။ ပရိယု႒ာန ကိေလသာ၊
♦ ၃။ ဝီတိကၠမ ကိေလသာ တဲ့။

♦ အႏုသယ ကိေလသာဆိုတာ- ပဋိသေႏၶတည္ကတည္းက ပါလာတဲ့ ကိေလသာပါ။ သတၱဝါေတြရဲ႕ သႏၲာန္မွာ အစဥ္သျဖင့္ ကိန္းေနတဲ့ ကိေလသာပါ။

♦ ပရိယု႒ာန ကိေလသာဆိုတာက- အာ႐ံုတစ္ခုကိုေတြ႕ျပီး ထႂကြေသာင္းက်န္းလာတဲ့ ကိေလသာပါ။

♦ ဝီတိကၠမ ကိေလသာဆိုတာကေတာ့ အာ႐ံုတစ္ခုကို ေတြ႕ျပီး ထၾကြေသာင္းက်န္း႐ံုတင္ မကေတာ့ဘဲ လြန္က်ဴးမႈအဆင့္အထိေရာက္သြားတဲ့ ကိေလသာပါ။

ဒီကိေလသာသံုးပါးရဲ႕ သ႐ုပ္ကို ေပၚလြင္သြားေအာင္ အထက္ကေရးျပခဲ့တဲ့ ဝတၳဳေလးကိုပဲ ျပန္အာ႐ံုျပဳၾကည့္လိုက္ပါ။

♠ ဆရာေတာ္ႀကီးနဲ႔ ဘိကၡဳနီမႀကီးတို႔ဟာ ပဋိသေႏၶတည္ကတည္းက အႏုသယ ကိေလသာေတြက ပါလာျပီးသားပါ၊ သူတို႔ႏွစ္ဦးရဲ႕သႏၲာန္မွာ အႏုသယ ကိေလသာေတြက အစဥ္သျဖင့္ ကိန္းေနခဲ့ပါတယ္။

♠ ဆရာေတာ္ႀကီးက ဘိကၡဳနီမႀကီးဆိုတဲ့ ဝိသဘာဂအာ႐ံုကို ေတြ႕လိုက္တဲ့အခ်ိန္၊ ဘိကၡဳနီမႀကီးက ဆရာေတာ္ႀကီးဆိုတဲ့ ဝိသဘာဂအာ႐ံုကို ေတြ႕လိုက္တဲ့အခ်ိန္၊ အဲဒီအခ်ိန္မွာ အစဥ္သျဖင့္ ကိန္းေနခဲ့တဲ့ ကိေလသာေတြက ထၾကြေသာင္းက်န္းလာပါေတာ့တယ္။  (လြန္က်ဴးမႈအဆင့္ အထိေတာ့ မေရာက္ေသးပါဘူး) အဲဒီ ထၾကြေသာင္းက်န္းလာတဲ့ ကိေလသာကို ပရိယု႒ာန ကိေလသာလို႔ ေခၚပါတယ္။

♠ ေနာက္ဆံုး ဆရာေတာ္ႀကီးနဲ႔ ဘိကၡဳနီမႀကီးတို႔ ႏွစ္ဦးသေဘာတူ လက္ထပ္လိုက္ၾကတာကေတာ့
လြန္က်ဴးျခင္းဆိုတဲ့ ဝီတိကၠမ ကိေလသာ ျဖစ္သြားေတာ့တာပါပဲ။

ဒီေတာ့ ဒီကိေလသာသံုးပါးကို ဘာနဲ႔ တားမလဲ?
(ဒီေနရာမွာ ဘာနဲ႔ပယ္မလဲလို႔ မသံုးလိုပါဘူး၊ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ဒီကိေလသာေတြကို ရဟႏၲာျဖစ္မွသာ အၾကြင္းမဲ့ ပယ္သတ္လို႔ရပါတယ္။ အခုေျပာေနတာက ပုထုဇဥ္ သက္သက္မွ် အသြင္နဲ႔ ေျပာေနတာမို႔ပါ)

♦ ♦ ♦စာဖတ္သူမ်ား သိထားျပီးသားျဖစ္တ့ဲ သိကၡာသံုးပါးနဲ႔ တားရပါတယ္။ ♦ ♦ ♦

၁။ ဝီတိကၠမ ကိေလသာကို “ သီလသိကၡာ ” နဲ႔ တားရပါတယ္။ ကိုယ္အခြင့္သင့္ရာ သီလတစ္ခုခုကို ေဆာက္တည္ထားရင္ လြန္က်ဴးစရာအာ႐ံုတစ္ခုကို ေတြ႕ေပမယ့္ သီလ ေဆာက္တည္ထား တဲ့အတြက္ မလြန္က်ဴးျဖစ္ေတာ့ပါဘူး။

၂။ ပရိယု႒ာန ကိေလသာကို “သမာဓိသိကၡာ”နဲ႔ တားရပါတယ္။ သမာဓိျဖစ္ေစတဲ့ ကမၼ႒ာန္း ေလးဆယ္ထဲက ကိုယ္ႏွစ္သက္ရာ ကမၼ႒ာန္းတစ္ခုခုနဲ႔ တားလို႔ရပါတယ္။
ဥပမာ- ဗုဒၶါႏုႆတိ ပြားမ်ားေနမယ္ဆိုရင္ စိတ္က ဘုရားဂုဏ္ေတာ္ဆီမွာပဲ ေရာက္ေနတဲ့အတြက္ ထၾကြေသာင္းက်န္းစရာအာ႐ံု မေတြ႕ရေတာ့ပါဘူး။ ဒီေတာ့ ပရိယု႒ာန ကိေလသာကို တားျပီးသား ျဖစ္ေနပါတယ္။

၃။ အႏုသယ ကိေလသာကိုေတာ့ “ ဝိပႆနာဆိုတဲ့ပညာသိကၡာ ” နဲ႔ တားရပါတယ္။  ဆိုလိုခ်က္ကေတာ့ ကိေလသာ သံုးပါးကို သိကၡာသံုးပါးနဲ႔ တားဆီးရတဲ့ သေဘာပါ။

ဒီစာစုမွာ အဓိကေျပာခ်င္တာက ဝိပႆနာသတိပ႒ာန္ပါပဲ။
ျမတ္စြာဘုရားက မဟာသတိပ႒ာနသုတ္မွာ ပါဠိေတာ္မွာ-သတၱာနံ ဝိသုဒိၶယေနာ မေဂၢါ လို႔ ေဟာခဲ့ပါတယ္။ အဓိပၸါယ္ကေတာ့ သတၱဝါေတြ ကိေလသာစင္ၾကယ္ဖို႔ ႏွစ္ေၾကာင္းမရွိတဲ့ တစ္ေၾကာင္းတည္းေသာ လမ္းစဥ္က ဝိပႆနာသတိပ႒ာန္ လမ္းစဥ္ပါပဲတဲ့။ ဒါေၾကာင့္ ကိေလသာေတြ စင္ၾကယ္ဖို႔အတြက္ ဝိပႆနာသတိပ႒ာန္ လမ္းစဥ္မွတစ္ပါး…..။

က်မ္းကိုး-
၁။ မူလပဏၰာသ အ႒ကထာ(ရထဝိနီတသုတ္၊ ႏွာ- ၅၀၊ ၅၁)
၂။ မဟာဝင္(က်ီးသဲေလးထပ္ဆရာေတာ္)
၃။ သၿဂႋလ္ဘာသာဋီကာ(အရွင္ဇနကာဘိဝံသ)
အင္တာဗ်ဴးဂ်ာနယ္ (၁၁-၁၁-၂၀၀၂)

ဆရာေတာ္ ရေဝႏြယ္(အင္းမ) ၏
“ ကုသုိလ္ျဖစ္ေအာင္ေတြးမယ္ ”စာအုပ္ စာမ်က္ႏွာ ၃၁ ~ ၄၀ မွ ကူးယူပူေဇာ္ပါသည္။