မိမိသည္ ငယ္စဥ္ကပင္ သာသနာ့ေဘာင္သို႔၀င္၍ ရွင္ရဟန္းျပဳခဲ့သည္။ ထိုစဥ္မွစ၍ မိဘမ်ားႏွင့္ခြဲကာ ေနခဲ့ရ၏။ ဆရာ့ေျခရင္းတြင္ ၀တ္ၾကီး၀တ္ငယ္ျပဳစုရင္း ဆရာ့အရိပ္၀ယ္ မွီခိုခဲ့ရ၏။ ပညာရင္ႏို႔ေသာက္စို႔ခဲ့ရ၏။ ဆရာ့ အဆံုးအမ၀ယ္ လိုက္နာခဲ့ရ၏။ ဆရာ ညႊန္ျပမႈျဖင့္ ထူးခ်ြန္သူ ျဖစ္ခဲ့ရ၏။ ဆရာ ေဖာက္ေသာလမ္းကို ေလွ်ာက္ခဲ့ရ၍ ပန္းတိုင္သို႔ မပင္မပန္း ေရာက္ခဲ့ရ၏။ မိမိဘ၀လမ္း၀ယ္ ဆရာျမွင့္၍ တင့္တယ္ထယ္၀ါခဲ့ရ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ဆရာသည္ မိမိ၏ အမိလည္း မည္၏။ အဖလည္း မည္၏။ ေရွ့ေဆာင္လမ္းျပ ေခါင္းေဆာင္ ေကာင္းလည္း မည္၏။ သင္ဆရာလည္း မည္၏။ ဆရာ့ အက်င့္အၾကံ အေနအထိုင္တို႔ကို အတုယူ လိုက္နာ ခဲ့ရ၍ ျမင္ဆရာလည္း မည္၏။
ထို႔အတူ ဆရာသည္ ေစတနာ အေကာင္းဆံုး အလွဴရွင္လည္း မည္၏။ ပညာအလွဴကို ရက္ရက္ေရာေရာ ေပးလွဴခဲ့ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါ၏။ ဆရာစားမွ် မခ်န္ခဲ့ေပ။ ပညာကို လိုလိုခ်င္ခ်င္ သင္ၾကားေသာ တပည့္မ်ားႏွင့္ ၾကံဳရလွ်င္ အားရ၀မ္းသာျဖစ္၍ ေစတနာ ေ၀ျဖာရ၏။ ပညာကို လိုလိုခ်င္ခ်င္ မၾကိဳးစားေသာ တပည့္မ်ားႏွင့္ ၾကံဳလွ်င္လည္း သူ႔ဘ၀ ေရွ့ေရးကို ေတြးတတ္ ျမင္တတ္ေအာင္ ဆံုးမသြန္သင္ျပီး ပညာေပးေလံ ရွိပါ၏။ ဤၾကားထဲတြင္ ဆရာ့ေစတနာကို နားမလည္ဘဲ ေစာ္ကားေသာ တပည့္မ်ိဳးႏွင့္ၾကံဳလွ်င္ ရင္ထုမနာ ျဖစ္ရ၏။ သို႔ေသာ္ ဆရာသည္ တပည့္မ်ားအေပၚမွာ မည္သည့္အေၾကာင္းေၾကာင့္မွ် စိတ္ေကာက္ျခင္း၊ စိတ္ကြက္ျခင္း၊ စိတ္ဆိုးျခင္း မျဖစ္ႏိုင္ရွာခဲ့ေပ။ အဆိုပါတပည့္က မွားမွန္းသိ၍ ေတာင္းပန္းလွ်င္ သနားၾကင္နာမႈပင္ ပိုလိုက္ေသး၏။ ဆရာသည္ မေတာင္းပန္ခင္ကပင္ တပည့္မ်ားကို ေက်နပ္ျပီးသား၊ ခြင့္လႊတ္ျပီးသား ျဖစ္ေန၏။ ထိုေၾကာင့္ ဆရာသည္ ကရုဏာရွင္ၾကီးလည္း မည္ပါသည္။
ဥ႒ာေပႏၱိ ပရိသံ၊
ဓမၼေတာ ေနာစ ကမၼေတာ။
ဓမၼံ ပေရသံ ေးေသႏၱိ၊
အတၳေတာ ေနာစ လာဘေတာ။
(ပါရာပရိယေတၳရဂါထာ)
ပရိသံ၊ ရဟန္းရွင္လူ တပည့္ပရိတ္သတ္ကို။ ဓမၼေတာ၊ အသိဉာဏ္တိုးပြါး ကုသိုလ္မ်ားေအာင္ တရားဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္သာလွ်င္။ ဥ႒ာေပႏၱိ၊ မိမထံပါး ခစား ဆည္းကပ္ေစကုန္၏။ ေနာစ ကမၼေတာ၊ မိမိ၏ အမႈကိစၥကို ေဆာင္ရြက္ျပဳလုပ္ေပးၾကေစရန္ မဟုတ္ကုန္။ အတၳေတာ၊ ေလာကုတၱရာ အက်ိဳးစီးပြါး တိုးပြါးေစလိုေသာေၾကာင့္သာလွ်င္။ ပေရသံ၊ သူတစ္ပါးတို႔အား။ ဓမၼံ၊ တရားကို။ ေဒေသႏၱိ၊ ပို႔ခ်သင္ၾကား ေရးသား ေဟာေျပာၾကကုန္၏။ ေနာစ လာဘေတာ၊ ေက်ာ္ေစာသကၠာရ လာဘ္လာဘရရန္ မဟုတ္ကုန္။
(ပါဠိေတာ္လာ ဂါထာကို ဗ်တိေရကတၳျပင္၍ ေျပာင္းျပန္ ယူထားပါသည္။)
မွန္ပါ၏။ ဆရာသည္ မိမိ၏ ေ၀ယ်ာ၀စၥ လုပ္ကိုင္ ေဆာင္ရြက္ေပးေစရန္အတြက္ တပည့္မ်ားကို အနီးအပါး၌ ေနေစျခင္း မဟုတ္ပါ။ အသိဉာဏ္တိုးပြါး အက်ိဳးမ်ားေစရန္ အတြက္သာ တပည့္မ်ားကို အနီးအပါး၌ ေနေစျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ မိမိအတြက္၊ ေက်ာင္းတိုက္အတြက္ ေက်ာ္ေစာျခင္း၊ လာဘ္လာဘေပါမ်ားျခင္း စေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ တပည့္မ်ားကို စာေပ သင္ၾကား၊ ပို႔ခ်၊ ေရးသား၊ ေဟာေျပာေနျခင္း မဟုတ္ပါ။ တပည့္မ်ား အသိအလိမၼာ တိုးပြါးျပီး၊ ေလာကီ ေလာကုတၱရာ ႏွစ္ျဖာေသာအက်ိဳး မ်ားေစရန္ အတြက္သာ ျဖစ္ပါသည္။
ဆရာသည္ တပည့္မ်ားအေပၚ ေမတၱာ၊ ကရုဏာ၊ မုဒိတာ၊ ဥေပကၡာ ဟူေသာ ျဗဟၼစိုရ္တရား အျမဲပြါးမ်ား ေနေသာေၾကာင့္ ျဗဟၼာလည္း မည္ပါ၏။ ဆရာသည္ တပည့္မ်ားကို မိမိထံေရာက္ရွိ ပညာသင္ခ်ိန္မွစ၍ ရင္၀ယ္သားကဲ့သို႔ အျမဲေမတၱာစိတ္ ျဖစ္၏။ တပည့္မ်ား မေတာ္တာ လုပ္မိေလမလား၊ အေပါင္းအသင္းမွားျပီး လူဆိုးလူမိုက္ ျဖစ္သြားေလမလား စသည္ျဖင့္ စိုးရိမ္ေၾကာင့္ၾကမႈ ကရုဏာစိတ္ ျဖစ္၏။ တပည္မ်ား၏ ေအာင္ျမင္မႈႏွင့္ ေကာင္းသတင္းကို ၾကားရလွ်င္ ၀မ္းေျမာက္၀မ္းသာ မုဒိတာစိတ္ ျဖစ္၏။ တပည့္မ်ား အခ်ိန္တန္ အရြယ္ေရာက္၍ ကိုယ့္အားကို ္ကိုးႏိုင္ေသာအခါ၊ ဘ၀လမ္းကို ေျဖာင့္တန္းစြာ လွမ္းႏိုင္ေသာအခါ စိတ္ခ်ရျပီ ဆိုသည့္ ဥေပကၡာစိတ္ ျဖစ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ဆရာကို ျဗဟၼာဟု ဆိုအပ္ပါသည္။
ဆရာ့ဘ၀သည္ ကူးတို႔ေလွငယ္ရွင္ ဘ၀ႏွင့္လည္း မျခားေပ။ စာသင္သားလူငယ္ ဘ၀ခရီးသည္မ်ားအား ဘ၀ျမစ္ျပင္က်ယ္ကို အလြယ္တကူ ျဖတ္ေက်ာ္၍ ရည္မွန္းခ်က္ ပန္းတိုင္တည္းဟူေသာ တစ္ဖက္ကမ္းသို႔ ေရာက္ရွိေစရန္ ပညာေလွျဖင့္ ပို႔ေဆာင္ေပးရေသာ တာ၀န္ကား ဆရာတို႔ျပဳအပ္သည့္ တာ၀န္သာျဖစ္၏။ ဆရာသည္ ဘ၀ပန္းတိုင္ တစ္ဖက္ကမ္းသို႔ ေရာက္ေလျပီးေသာ ဘ၀ခရီးသည္ တပည့္မ်ားအား ႏွစ္ေထာင္း အားရစြာ ၾကည့္ရႈျခင္းျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ဘ၀ျမစ္ျပင္က်ယ္တြင္ ကူးျဖတ္ဆဲျဖစ္ေသာ ဘ၀ခရီးသည္ တပည့္ မ်ားအား ပို႔ေဆာင္ေပးျခင္းျဖင့္လည္းေကာင္း၊ လာလတၱံ႔ေသာ ဘ၀ခရီးသည္ တပည့္မ်ားအား ေမွ်ာ္လင့္ ေစာင့္စား ျခင္းျဖင့္လည္းေကာင္း မိမ၏ကူးတို႔ ေလွငယ္ရွင္ဘ၀ကို ၾကည္ႏူးေက်နပ္ ပီတိျဖစ္လွ်က္ေနေပသည္။ ဆရာ့အေနနွင့္မူ သံသရာအက်ိဳးမ်ားေသာ္လည္း လက္ရွိ ပစၥဳပၸန္ဘ၀တြင္မူ အနည္းငယ္ မေျပာပေလာက္ေသာ အျခံအရံ အေက်ာ္အေစာျဖင့္ တင္းတိမ္ေရာင့္ရဲလွ်က္ ေနာက္းဆံုးတြင္ ဤကူးတို႔ေလွငယ္ရွင္ကဲ့သို႔ပင္ မထင္မရွားျဖင့္ ဘ၀ကို စြန္႔လႊတ္ရေပလိမ့္မည္။
သကေတၳာ နတၳိ နေတၳာ ပရႆတၳမကုဗၺေတတိ။
၀စနေတာ ပရေတၳာ၀ သပၸဳရိေသဟိ ကတၱေဗၺာ။
ပရေတၳ သမၸာဒိေတ ပန သကေတၳာ သမၸေႏၷာ၀နာမ။
(သာရတၳ၀ိလာသိနီ ပဥၥိကာ ဋီကာ)
ပရႆ၊ သူတစ္ပါး၏။ အတၳံ၊ အက်ိဳးကို။ အကုဗၺေတာ၊ မျပဳေသာသူ၏။ သကေတၳာ၊ မိမအက်ိဳးသည္။ နတၳိ၊ မရွိႏိုင္။ နေတၳာ၊ မုခ် မရွိႏိုင္သည္သာတည္း။ ကၠုတိ၊ ဤသို႔။ ၀စနေတာ၊ ပညာရွိတို႔ မိန္႔ဆိုေတာ္မူျခင္းေၾကာင့္။ သပၸဳရိေသဟိ၊ သူေတာ္ေကာင္းတို႔သည္။ ပရေတၳာ၀၊ သူတစ္ပါးအက်ိဳးကိုသာလွ်င္။ ကတၱေဗၺာ၊ အေလးအနက္ ထားကာ ျပဳထိုက္စြာ၏။ ပရေတၳ၊ သူတစ္ပါးအက်ိဳးကို။ သမၸာဒိေတပန၊ ကူညီျခင္းျဖင့္ ျပည္စံုအပ္သည္ ရွိေသာ္ကား။ သကေတၳာစ၊ မိမိအက်ိဳးသည္လည္း။ သမၸေႏၷာ၀နာမ၊ ျပီးျပည့္စံုသည္သာလွ်င္မည္၏။
အႏွစ္ခ်ဳပ္၍ဆိုရလွ်င္ သူတစ္ပါးအက်ိဳးကို ျပဳလုပ္ေဆာင္ရြက္ေသာသူမွာ မိမိအက်ိဳးဆိုသည္ မရွိႏိုင္ေပ။ မိမိအက်ိဳးကို ငဲ့ကြက္ရိုး ထံုးစံ မရွိေပ။ ဤသို႔ ပညာရွိတို႔ မိန္႔ဆိုေတာ္မူေသာေၾကာင့္ သူေတာ္ေကာင္းတို႔သည္ သူတစ္ပါးအက်ိဳးကိုသာ အျမဲမျပတ္ ေဆာင္ရြက္ၾကကုန္၏။ သူတစ္ပါးအက်ိဳး ျပည့္စံုလွ်င္ မိမိအက်ိဳးလည္း ျပည့္စံုသည္မည္၏။ ဆိုလိုသည္မွာ ကိုယ္က်ိဳးမဖက္ အမ်ားအက်ိဳးေဆာင္ရြက္ေနသူသည္ အမ်ားအက်ိဳး ျပီးျပည့္စံုလွ်င္ မိမိအက်ိဳးျပည့္စံုသလို ၀မ္းေျမာက္ၾကည္ႏူးရသည္သာ။
သာသနာ့၀န္ ထမ္းၾကရေသာ အာဇာနည္ ပုဂၢိဳလ္ ဆရာတို႔ အဖို႔လည္း ေမတၱာ၀န္ထမ္းမ်ား ျဖစ္ၾက၏။ ထို၀န္ကို ထမ္းရ၍ ေမာပန္းျခင္း မရွိ။ ေမာပန္းရမွန္းလည္း မသိေပ။ ေမတၱာ၀န္ ထမ္းရသည္ပင္ ဆုၾကီးဆုျမတ္ ျဖစ္ေနသည္။
ဆရာ၏ ဂုဏ္ေက်းဇူးတို႔ကို ေဖာ္ထုတ္တင္ျပရလွ်င္ ကုန္ႏိုင္ဖြယ္ မျမင္။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ “အာစရိယ ဂုေဏာ အနေႏၱာ” ဟု အနႏၱဂိုဏ္း၀င္ ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာ၊ မိဘတို႔ႏွင့္ တစ္တန္းစားတည္းထားကာ ဗုဒၶဘုရားရွင္က မိန္႔ေတာ္မူခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
သရီရႆ ဂုဏာနဥၥ၊ ဒူရမစၥ ႏၱ မႏၱရံ။
သရီရံ ခဏ၀ိဒဒၶံသီ၊ ကပၸ ႏၱ႒ာယီေနာ ဂုဏာ။
(ဟိေတာပေဒသ၊ မိတၱလာဘ၊ ဂါထာ ၄၉)
သရီရႆစ၊ ခႏၶာကိုယ္၏လည္းေကာင္း။ ဂုဏာနဥၥ၊ ခႏၶာကိုယ္၌ တည္ရွိေသာ ဂုဏ္ေတာ္တို႔၏ လည္းေကာင္း။ အႏၱရံ၊ တစ္ခုႏွင့္ တစ္ခု ျခားနားျခင္းသည္။ အစၥ ႏၱံ စင္စစ္။ ဒူရံ၊ ေ၀းကြာလွ၏။ သရီရံ၊ ခႏၶာကိုယ္သည္။ ခဏ၀ိဒဒၶံသီ၊ ႏွစ္တစ္ရာအတြင္း တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္၌ ပ်က္စီးျခင္းသေဘာ ရွိ၏။ ဂုဏာ၊ သမၸတၱိအဖံုဖံု ဂုဏ္ေတာ္အစံုတို႔သည္ကား။
“အရွည္မၾကာ၊ ကိုယ္ခႏၶာကား၊ တစ္ရာအႏွစ္၊ ကိုယ္၌ျဖစ္သား၊ ျပန္စစ္ႏွိဳင္းေလ်ာ္၊ ေက်းဇူးေသာ္မွ၊ က်ဴးေက်ာ္ကုန္ခမ္း၊ ကမၻာကၽြမ္းလည္း၊ ဥဒါန္းမေက်၊ လူ႔ျပည္နတ္ရပ္၊ ပဲ့တင္ထပ္လိမ့္။”
(၀ိဓူရပ်ိဳ႕)
ဆရာတို႔၏ ကိုယ္ခႏၶာကား အႏွစ္တစ္ရာအတြင္း တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္၌ ပ်က္စီး ခ်ဳပ္ျငိမ္းသြားႏိုင္၏။ သို႔ေသာ္ ဆရာတို႔၏ အနႏၱ ဂုဏ္ေက်းဇူးေတာ္တို႔ကား ကမၻာ ပ်က္သည့္တိုင္ေအာင္ ေပ်ာက္ကြယ္သြားမည္ မဟုတ္ေပ။
မိမိသည္ ဆရာ့ထံတြင္ အထူးထူးေသာ စာေပက်မ္းဂန္တို႔ကို ေလ့လာဆည္းပူး သင္ယူခဲ့သည္မွာ အၾကာၾကီး ၾကာခဲ့ေပျပီ။ ဆရာ့ေျခရင္းတြင္ ေနထိုင္ကာ ၾကားနာ မွတ္သားခဲ့ရေသာ အဆံုးအမမ်ားသည္လည္း မိမိ ႏွလံုးသားတြင္ ထာ၀စဥ္ စြဲထင္လ်က္ ရွိေပျပီ။ သို႔ေသာ္ ဆရာ့ေက်းဇူးကို သိကားသိ၏။ ထုတ္ေဖာ္ ေျပာဆိုျခင္း၊ တုန္႔ျပန္ ေက်းဇူဆပ္ျခင္း မျပဳႏိုင္ခဲ့ေပ။ မိမိသည္ ဤေဆာင္းပါးျဖင့္ ဆရာ့ဂုဏ္ေက်းဇူးေတာ္တို႔ကို တစ္စိတ္ တစ္ေဒသ ထုတ္ေဖာ္တင္ျပ၍ ဆရာ့ဂုဏ္ကို အာရံုျပဳျပီး၊ ဦးႏွိမ္မာန္ေလွ်ာ့ကာ ကန္ေတာ့လိုက္ပါ၏။ ဆရာ့ေက်းဖူးကို တုန္႔ျပန္ မဆပ္ႏိုင္ေသာ္္ျငားလည္း ဤသို႔ ဆရာ့ဂုဏ္ေက်းဇူးေတာ္တို႔ကို ထုတ္ေဖာ္ ေရးသားျပျခင္းေၾကာင့္ ဆရာ၏ ၾကီးမားလွေသာ အနႏၱေက်းဇူးေတာ္တို႔မွ ျမဴတစ္မႈန္စာမွ် ေက်သည္ဆိုလွ်င္ပင္ မိမိဘ၀ တစ္သက္တာတြင္ ၾကည္ႏူးေက်နပ္စြာျဖင့္ ထာ၀ရ ၀မ္းေျမာက္ေနမည္သာ ျဖစ္ပါသတည္း။
(သင္ဆရာ ျမင္ဆရာအားလံုးကို ဤေဆာင္းပါးျဖင့္ ကန္ေတာ့လိုက္ပါသည္။)
ဦးဥကၠံသ သာသနတကၠသီလ မဟာဓမၼာစရိယ M.A.(Buddhism)