Tuesday, March 2, 2010

အမ်ိဳးဘာသာ သာသနာ (၁)


အမ်ိဳးဘာသာ သာသနာ (၁)
အမ်ိဳး ဘာသာ သာသနာအမ်ိဳး ဘာသာ သာသနာ ဟူ၍ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ေၾကြးေၾကာ္ခဲ့သည္မွာ ၾကာျမင့္ခဲ့ေခ်ျပီ။ ေၾကြးေၾကာ္ခဲ့သည့္ အတိုင္းလည္း က်ြန္ေတာ္တို႔သည္ မိမိတို႔၏ အမ်ိဳး၊ မိမိတို႔၏ ဘာသာ စာေပႏွင့္ မိမိတို႔၏ သာသနာေတာ္ကို ဤကမၻာ ေျမျပင္၌ အဓြန္႔ရွည္ၾကာ တည္တံ့ေစျခင္းငွါ ဆႏၵရွိၾကပါ၏။ ဆႏၵ ရွိသည့္ အေလွ်ာက္လည္း ၾကိဳးပမ္းၾကပါ၏။ ၾကိဳးပမ္းသည့္ အေလွ်ာက္လည္း ကြ်န္ေတာ္တို႔၏ ျမန္မာလူမ်ိဳး သည္လည္းေကာင္း၊ ျမန္မာ ဘာသာ သည္လည္းေကာင္း၊ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ကိုးကြယ္ရာ ဗုဒၶဘာသာ သာသနာေတာ္ သည္လည္းေကာင္း ဤကမၻာ ေျမျပင္၌ လြတ္လပ္စြာ တည္တ့့ံလွ်က္ ရွိပါ၏။
ထိုသို႔ ရွိပါေသာ္လည္း ကြ်န္ေတာ္တို႔သည္ မိမိတို႔၏ အမ်ိဳး၊ မိမိတို႔၏ ဘာသာ၊ မိမိတို႔၏ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ကို ဤကမၻာ ေျမျပင္၌ အဓြန္႔ရွည္စြာ တည္ရွိေစရန္ အားထုတ္ရာ၌ ျမတ္စြာဘုရား၏ အဆံုးအမေတာ္ အတိုင္းသာ တည္ရွိေစရန္ အားးထုတ္ျခင္း ျဖစ္ပါ၏။ အျခားေသာနည္း၊ မမွန္ကန္ေသာ နည္းျဖင့္ တည္ရွိေစရန္ အားထုတ္ျခင္း မဟုတ္။ အျခားေသာနည္း၊ မမွန္ကန္ေသာ နည္းျဖင့္ တည္ရွိေစရန္ အားထုတ္ျခင္းေၾကာင့္ တည္ရွိလာပါကလည္း ထိုကဲ့သို႔ တည္ရွိျခင္းမ်ိဳးကို ကြ်န္ေတာ္တို႔သည္ မျမတ္ႏိုး။ မျမတ္ႏိုးသည့္ အေလွ်ာက္လည္း ကြ်န္ေတာ္တို႔သည္ အေလးအျမတ္ မျပဳၾက။ ဤသည္မွာ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ၏ သြန္သင္ခ်က္အရ ကြ်န္ေတာ္တို႔၏ ကိုယ္ပိုင္ ခံယူခ်က္ ျဖစ္ပါ၏။

ျမတ္စြာဘုရား၏ အဆံုးအမေတာ္ကို “ဓမၼ၀ိနယ” ဟုေခၚ၏။ ယင္း၏ ျမန္မာျပန္ အနက္မွာ “တရားသျဖင့္ ဆံုးမျခင္း” ဟူ၍ ျဖစ္၏။ ကြ်န္ေတာ္တို႔သည္ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား ျဖစ္သည့္အားေလွ်ာ္္စြာ ဓမၼ၀ိနယ ကို သီးထိပ္ထက္ ပန္ဆင္လွ်က္၊ ျမန္မာလူမ်ိဳးကို ဤကမၻာေျမျပင္၌ အဓြန္႔ရွည္စြာ တည္ေစျခင္းငွါ တရားသျဖင့္သာ အားထုတ္လိုသူမ်ား ျဖစ္ၾက၏။ ထိုနည္းတူပင္ မိမိတို႔၏ ဘာသာ စာေပကိုလည္းေကာင္း၊ မိမိတို႔၏ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ ကိုလည္းေကာင္း ဤကမၻာေျမျပင္၌ အဓြန္႔ရွည္စြာ တည္ေစျခင္းငွါ ၾကိဳးပမ္းရာ၌ တရားသျဖင့္ ျဖစ္ေရးကိုသာ လိုလားၾကပါ၏။အမွန္အားျဖင့္လည္း ကြ်န္ေတာ္တို႔သည္ တရားသျဖင့္ ဆံုးမရာ နယ္ေျမ “ဓမၼ၀ိနယ” ၌ ၾကီးျပင္းလာသူမ်ား ျဖစ္ၾက၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ကြ်န္ေတာ္တို႔သည္ မတရားသျဖင့္ အႏိုင္က်င့္၍ မိမိ အမ်ိဳးသားမ်ား ၾကီးပြါးလာလွ်င္လည္း ထိုသို႔ ၾကီးပြါးျခင္းကို မႏွစ္ျခိဳက္။ မိမိတို႔၏ စာေပမ်ား တိုးတက္လာလွ်င္လည္း ထိုသို႔ တိုးတက္ျခင္းကို မျမတ္ႏိုး။ မိမိတို႔၏ ဗုဒၶဘာသာ ျပန္႔ပြါးလာလွ်င္လည္း ထိုသို႔ ျပန္႔ပါြးျခင္းကို အေလးအျမတ္မျပဳ။ ဤသို႔ ခံယူၾကျခင္းမွာ တရားသျဖင့္ ဆံုးမရာ “ဓမၼ၀ိနယ” နယ္ေျမ ၌ ၾကီးျပင္းလာရျခင္း၏ အက်ိဳး သက္ေရာက္မႈ ေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္ပါ၏။ျမတ္စြာ ဘုရား၏ ေဒသနာေတာ္အရ မတရားျခင္းကို အဓမၼ ဟုဆို၏။ အႏိုင္က်င့္ျခင္းကို အ၀ိနယ ဟုဆို၏။
ထို႔ေၾကာင့္ မတရားသျဖင့္ အႏိုင္က်င့္ျခင္းကို အဓမၼအ၀ိနယ ဟုဆို၏။ ကမၻာ့ သမိုင္း၌ အဓမၼအ၀ိနယ နည္းျဖင့္ ဆိုင္ရာဆိုင္ရာ လူမ်ိဳးမ်ား ထူေထာင္ခဲ့သည္ကိုလည္း ေတြ႔ရ၏။ ဆိုင္ရာဆိုင္ရာ ဘာသာ စာေပမ်ား ထူေထာင္ခဲ့သည္ကိုလည္း ေတြ႔ရ၏။ ဆိုင္ရာဆိုင္ရာ သာသနာေတာ္မ်ား ထူေထာင္ခဲ့သည္ကိုလည္း ေတြ႔ရ၏။ အဓမၼ အ၀ိနယ နည္းျဖင့္ ထူေထာင္ျခင္း ဆိုသည္မွာ စစ္ေအး အသြင္ျဖင့္ ျဖစ္ေစ၊ စစ္ပူ အသြင္ျဖင့္ ျဖစ္ေစ မတရားသျဖင့္ အႏိုင္က်င့္၍ ထူေထာင္ျခင္းပင္ ျဖစ္၏။

ဤသို႔ ထူေထာင္ျခင္းကို ေလာက အျမင္အရ ဆိုလွ်င္ အဓမၼ ဆိုေသာ္လည္း အဓမၼ ဟု အထင္ေသး၍ မရ။ အ၀ိနယ ဆိုေသာ္လည္း အ၀ိနယ ဟု အထင္ေသး၍ မရ။ အဘယ္ေၾကာင့္တိုေသာ္ ေလာကသည္ပင္ အ၀ိဇၨာ ျခံရံ၍ တဏွာ အရင္းခံေသာ မတရားမႈ အဓမၼ ႏွင့္ အႏိုင္က်င့္မႈ အ၀ိနယ တို႔ ၾကီးစိုးရာ ဘူမိနတ္သန္ ေနရာမွန္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္တည္း။ ထို႔ေၾကာင့္ မတရားမႈ ႏွင့္ အႏိုင္က်င့္မႈ တို႔သည္ မိမိတို႔ စိုးစံရာေလာက၌ အာဏာ လႊမ္းမိုးႏိုင္ၾကျခင္း ျဖစ္၏။ အရွိန္အ၀ါ ျပႏိုင္ၾကျခင္း ျဖစ္၏။ ဤသို႔ ျဖစ္၍သာ ဤကမၻာ ေျမျပင္၌ လူမ်ိဳးေရး ျဖစ္ေစ၊ ဘာသာေရး ျဖစ္ေစ၊ ကိုးကြယ္ရာ သာသနာေရး ျဖစ္ေစ၊ ထိုထိုေရးရာတို႔သည္ မတရားမႈ ႏွင့္ အႏိုင္က်င့္မႈ တို႔၏ အကူုအညီျဖင့္ ထြန္းထြန္းေျပာင္ေျပာင္ ထူေထာင္ႏိုင္ၾကျခင္း ျဖစ္ပါ၏။
သို႔ရာတြင္ ကြ်န္ေတာ္တို႔သည္ ေလာကကို စုန္သူမ်ား မဟုတ္၊ ေလာကို ဆန္တတ္သူမ်ားသာ ျဖစ္ၾကပါ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ေလာကကိုလည္းေကာင္း၊ ေလာက၏ စြမ္းပကား ျဖစ္ေသာ မတရားမႈ ႏွင့္ အႏိုင္က်င့္မႈကို ေသာ္လည္းေကာင္း ျမတ္ႏိုးေနပါက၊ အေလးအျမတ္ ျပဳေနပါက ေလာကမွ မလြတ္ေျမာက္ႏိုင္ဘဲ ရွိေနေပလိမ့္မည္။

အမွန္အားျဖင့္ ကြ်န္ေတာ္တို႔သည္ ေလာကမွ ထြက္ေျမာက္လိုသူမ်ား ျဖစ္ၾက၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ကြ်န္ေတာ္တို႔သည္ ေလာကကို ဆန္ေသာအားျဖင့္ မတရားမႈမွန္လွ်င္ မည္သည ့္ပံုစံမ်ိဳးျဖင့္ ျဖစ္ေစ၊ အႏိုင္က်င့္မႈမွန္လွ်င္ မည္သည့္ ပံုစံမ်ိဳးျဖင့္ ျဖစ္ေစ မျမတ္ႏိုးႏိုင္ၾကဘဲ၊ အေလးအျမတ္ မျပဳႏိုင္ၾကဘဲ၊ တရားသျဖင့္ ဆံုးမမႈကိုသာလွ်င္ ျမတ္ႏိုးတတ္ၾက၏။ အေလးအျမတ္ ျပဳတတ္ၾက၏။တရားသျဖင့္ ဆံုးမမႈကို ျမတ္ႏိုးၾကသည္ မွန္ေသာ္လည္း ကြ်န္ေတာ္တို႔သည္ ဤေလာက၌ ေနၾကသူမ်ား ျဖစ္ၾကရာ ေလာကကိုလည္းေကာင္း၊ ေလာက၏ စြမ္းပကား ျဖစ္ေသာ မတရားမႈ ႏွင့္ အႏိုင္က်င့္မႈကို ေသာ္လည္းေကာင္း၊ တစ္စံုတစ္ခုေသာ အတိုင္းအတာအထိ ခြင့္ျပဳေနရေသာ အေျခအေနမ်ိဳး ရွိေကာင္းရွိႏိုင္ပါ၏။
ထိုသို႔ရွိခဲ့ေသာ္ ဘုရားေစတီကို ထီးတင္ရာ၌ ျငမ္းမဆင္ဘဲ မျဖစ္ႏိုင္၍ ျငမ္းဆင္ရသကဲ့သို႔ ထို႔အတူ မတရားမႈ ႏွင့္ အႏိုင္က်င့္မႈကို ခြင့္မျပဳဘဲ မျဖစ္ႏိုင္ေသာ အေျခအေနေၾကာင့္ ခြင့္ျပဳရျခင္းပင္ ျဖစ္သည္ဟု ခိုင္မာစြာ ခံယူထားအပ္ပါ၏။ထိုသို႔ခံယူထားပါက ထီးေတာ္ကို တင္ျပီးေသာအခါ ျငမ္းကို ဖ်က္သကဲ့သို႔ မိမိတို႔၏ တရားျဖင့္ ဆံုးမမႈအတြက္ ေဆာင္ရြက္ျပီးေသာအခါ မတရားမႈ ႏွင့္ အႏိုင္က်င့္မႈကို ဖ်က္အပ္၏။ ဤအျမင္မ်ိဳးျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းမ်ိဳးကို ေရွးေခတ္ ဗုဒၶဘာသာ ႏိုင္ငံ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား၌ ေတြ႔ႏိုင္ပါ၏။ ဗုဒၶ ေဒသနာေတာ္၌ အကုသိုလ္ပင္ ျဖစ္ေစ၊ အကုသိုလ္မွန္းသိျပီး၊ သခၤါရ တရားအေနျဖင့္ ျဖစ္ပ်က္ရႈ၍ ပယ္ေဖ်ာက္ႏိုင္ေၾကင္း စိတၱာႏုပႆနာ ရႈပြါးနည္း၌ ေတြ႔ျမင္ႏိုင္ပါ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ကြ်န္ေတာ္တို႔သည္ ပုထုဇဥ္မ်ား ျဖစ္သည္အားေလွ်ာ္္စြာ ဘုရားထီးတင္ရန္ ျငမ္းဆင္ရသလို ဓမၼ၀ိနယ အတြက္ တစ္ခါတစ္ရံ အဓမၼအ၀ိနယ ကို ျငမ္းအျဖစ္ အသံုးျပဳျပီး၊ ထို အဓမၼအ၀ိနယ ျငမ္းကို ပယ္ဖ်က္ႏိုင္ေအာင္ ၾကိဳးစားအပ္ပါ၏။
အမ်ိဳးဘာသာ သာသနာ အတြက္ ေဆာင္ရြက္ရာ၌ ကြ်န္ေတာ္တို႔သည္ “ငါ့အမ်ိဳးမွ ငါ့အမ်ိဳး”၊ “ငါ့ဘာသာမွ ငါ့ဘာသာ”၊ “ငါ့သာသနာမွ ငါ့သာသနာ” ဟူေသာ အစြဲအလန္းမ်ိဳး မျပင္းထန္။ အကယ္၍ ျပင္းထန္လွ်င္လည္း “ဓမၼ၀ိနယ” ႏွင့္ ညီမည္မဟုတ္ေပ။ေဗာဓိပကၡိယ က်င့္စဥ္အရဆိုလွ်င္ အရာ၀တၳဳတိုင္းတြင္ လကၡဏာသည္ သံုးဆင့္ရွိ၏။ ပထမ “တူေသာ လကၡဏာ” ၊ ဒုတိယ “မတူေသာ လကၡဏာ” ၊ တတိယ “တူ မတူ ႏွစ္ပါးစံုမွ လြတ္ေသာ လကၡဏာ” ဟူ၍ သံုးဆင့္ျဖစ္၏။
ဥပမာ အားျဖင့္ ဆိုရလွ်င္ သရက္ပင္သည္ သရက္ပင္သာ ျဖစ္၏။ မရမ္းပင္ မဟုတ္။ ထို႔ေၾကာင့္ သရက္ပင္၌ မရမ္းပင္ႏွင့္ မတူေသာ လကၡဏာ ရွိ၏။ သို႔ရာတြင္ သရက္ပင္သည္ အျခားသစ္ပင္မ်ားႏွင့္ သစ္ပင္ သာမညအားျဖင့္ တူေသာ လကၡဏာ ရွိျပန္၏။ထို႔ေနာက္ သက္မဲ့ ရုပ္ေလာက တစ္ခုလံုးသည္ အ႒ကလာပ္ ရုပ္အေနျဖင့္ တူ မတူ လကၡဏာ ႏွစ္မ်ိဳးလံုးကို လြန္ျပန္၏။ တူ မတူ လကၡဏာ ႏွစ္မ်ိဳးလံုးကို လြန္ျပီး၊ တူ မတူ လကၡဏာ ႏွစ္မ်ိဳးလံုးကို လြတ္ေျမာက္ျခင္းေၾကာင့္ အ႒ကလာပ္ရုပ္ကို သစ္ပင္ လကၡဏာ ရွိသည္ဟုလည္း ဆိုႏိုင္၏။ သစ္ပင္ လကၡဏာ မရွိဟုလည္း ဆိုႏိုင္၏။ ထို႔နည္းတူ္ သရက္ပင္ လကၡဏာ ရွိသည္ဟုလည္း ဆိုႏိုင္၏။ သရက္ပင္ လကၡဏာ မရွိဟုလည္း ဆိုႏိုင္၏။အမွန္အားျဖင့္ သစ္ပင္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ အ႒ကလာပ္ရုပ္ကို ဆိုခ်င္သလို ဆိုႏိုင္၏။ ဤသည္မွာ အ႒ကလာပ္ရုပ္သည္ သစ္ပင္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ တူ မတူ ႏွစ္မ်ိဳးစံုမွ လြတ္ေသာ လကၡဏာ ရွိေသာေၾကာင့္ ျဖစ္၏။ ထိုသေဘာကို ရွင္းေအာင္ ျပဆိုရလွ်င္ ကမၻာတည္စ၌ ေရွးဦး ပထမ အ႒ကလာပ္ ရုပ္သာ ရွိ၏။ ထို႔ေနာက္ သစ္ပင္မ်ိဳးစု ျဖစ္လာ၏။ ထိုသစ္ပင္မ်ိဳးစုထဲမွ သရက္ပင္၊ မရမ္းပင္ စသည္ျဖင့္ တစ္မ်ိုဳးႏွင့္ တစ္မ်ိဳး မတူေသာ သစ္ပင္တို႔ ျဖစ္လာ၏။ဤ၌ ဆိုလိုရင္းမွာ အရာ၀တၳဳတိုင္းတြင္ “မတူ လကၡဏာ” ၊ “တူ လကၡဏာ” ၊ “တူ မတူ မွလြတ္ေသာ လကၡဏာ” ဟူ၍ လကၡဏာ (၃)မ်ိဳးရွိေၾကာင္း တင္ျပလိုရင္း ျဖစ္၏။
ဤဓမၼတာ အရ ၀ိပႆနာ နယ္ေျမတါင္လည္း ပရမတၳ တရားမ်ားတြင္ သဘာ၀ လကၡဏာ၊ သာမည လကၡဏာ ႏွင့္ သႏၱိ လကၡဏာ ဟူ၍ လကၡဏာ (၃)မ်ိဳးပင္ ရွိ၏။ အမ်ိဳး ဘာသာ သာသနာ ႏွင့္ ပတ္သက္ရာ၌လည္း “မတူ လကၡဏာ” ၊ “တူ လကၡဏာ” ၊ “တူ မတူ မွလြတ္ေသာ လကၡဏာ” ဟူ၍ လကၡဏာ (၃)မ်ိဳးရွိ၏။ ဤသို႔ ရွိလာျခင္းမွာ ဓမၼတာအရ ေရွာင္လႊဲ၍ မရျခင္းေၾကာင့္ ရွိလာျခင္း ျဖစ္၏။ဓမၼတာအရ ေရွာင္လႊဲ၍ မရသျဖင့္ မိမိတို႔၏ အမ်ိဳး ဘာသာႏွင့္ ပတ္သက္၍ ထူေထာင္ရာ၌ ဤလကၡဏာ ရွင္းရွင္း လင္းလင္း နားလည္ရမည္ ျဖစ္၏။ ဤသို႔ ျဖစ္ပါမွ ဓမၼ၀ိနယ ႏွင့္ အညီ ေဆာင္ရြက္ရာ ေရာက္၏။
ထိုသို႔ ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ ပထမ မိသားစု အက်ိဳးစီးပါြးကို ေဆာင္ရြက္ရ၏။ ထို႔ေနာက္ အမ်ိဳးသား အက်ိဳးစီးပါြးကို ေဆာင္ရြက္ရ၏။ ထို႔ေနာက္ လူသားမ်ား (သို႔မဟုတ္) ကမၻာ့ အက်ိဳးစီးပါြးကို ေဆာင္ရြက္ရ၏။ အက်ိဳးစီးပါြး (၃)မ်ိဳးလံုးသည္ အခ်င္းခ်င္း မွီလွ်က္ ရွိၾက၏။ ထို႔ေၾကာင့္္ အက်ိဳးစီးပါြး (၃)မ်ိဳးလံုးကို သူ႔အတိုင္းအတာႏွင့္သူ အေလးအျမတ ္ျပဳအပ္၏။ မိသားစု အက်ိဳးစီးပါြး သက္သက္ကိုသာ ကြက္၍ ေဆာင္ရြက္ရန္ မျဖစ္ႏိုင္။
အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ မိသားစု စီးပြါးေရး ေနာက္ကြယ္၌ အမ်ိဳးသား စီးပြါးေရးသည္ ရွိျပန္၏။ ယင္း၏ေနာက္ကြယ္၌ လူသားမ်ား (သို႔မဟုတ္) ကမၻာ့ အက်ိဳးစီးပါြးသည္ ရွိျပန္၏။ ဤသို႔လွ်င္ (၁) မိမိ၊ (၂) မိမိ အမ်ိဳးသား၊ (၃) လူသားမ်ား (သို႔မဟုတ္) ကမၻာ့ ဟူ၍ ျဖစ္စဥ္မ်ားသည္ ဓမၼတာ အားျဖင့္ (၃)မ်ိဳး ရွိၾက၏။ သို႔ျဖစ္ရာ အမ်ိဳး ဘာသာ သာသနာ အတြက္ ေဆာင္ရြက္ရာ၌ ဓမၼတာကို ေက်ာ္လြန္ျပီး ေဆာင္ရြက္၍ မရေပ။ထို႔ေၾကာင့္ မိမိအတြက္ ကြက္ကြက္ေလးကိုသာ ၾကည့္ျပီး ေဆာင္ရြက္လွ်င္ ဓမၼတာကို ေက်ာ္လြန္၍ ေဆာင္ရြက္ရာ ေရာက္ေသာေၾကာင့္ ေအာင္ျမင္ရန္ ခဲယဥ္း၏။ အကယ္၍ ေအာင္ျမင္ပါကလည္း ပူပူေလာင္ေလာင္ ေအာင္ျမင္ျခင္းမ်ိဳး ျဖစ္၍ ေရရွည္ တည္တံ့ရန္ ခဲယဥ္းျပန္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ မိမိ၏ အက်ိဳးစီးပြါးအတြက္ ေဆာင္ရြက္ေတာ့မည္ဆိုလွ်င္ အမ်ိဳးသား အက်ိဳးစီးပါြးႏွင့္ ထိပ္တိုက္ ရင္မဆိုင္ရေလေအာင္ ဆင္ျခင္ရ၏။ တဖန္ အမ်ိဳးသား အက်ိဳးစီးပြါးအတြက္ ေဆာင္ရြက္ေတာ့မည္ဆိုလွ်င္လည္း ကမၻာ့ အက်ိဳးစီးပါြးႏွင့္ ထိပ္တိုက္ ရင္မဆိုင္ရေလေအာင္ အျမဲတမ္း ဆင္ျခင္အပ္၏။ ဘာသာအတြက္ ေဆာင္ရက္ရာ၌ ျဖစ္ေစ၊ သာသနာေတာ္ အတြက္ ေဆာင္ရြက္ရာ၌ ျဖစ္ေစ ထိုနည္းတူ ဓမၼတာကို မေက်ာ္လြန္ဘဲ ေဆာင္ရြက္ရ၏။
ဤသို႔ ေဆာင္ရြက္မ်သာလွ်င္ ဓမၼ၀ိနယ ႏွင့္အညီ ေဆာင္ရြက္ရာ ေရာက္၏။ “ငါ့မိသားစု ကိစၥ၊ ငါ ေကာင္းသည္ ထင္သလို လုပ္မည္” ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊ “ငါ့အမ်ိဳးသား ကိစၥ၊ ငါ ေကာင္းသည္ ထင္သလို လုပ္မည္” ဟူ၍ လည္းေကာင္း ခံယူခ်က္မ်ိဳး မရွိေကာင္းေပ။
အကယ္၍ ထိုခံယူခ်က္မ်ိဳး ရွိလွ်င္လည္း ဗုဒၶဘာသာ ခံယူခ်က္ မဟုတ္ေပ။ မတရားသျဖင့္ အႏိုင္က်င့္၍း အဓမၼအ၀ိနယ နည္းျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းမ်ိဳးသာ ျဖစ္၏။ဗုဒၶဘာသာ အျမင္အရဆိုေသာ္ “မိမိအဆင့္္”၏ နယ္နိမိတ္ အလြန္၌ “အမ်ိဳးသားေရးအဆင့္”သည္ ရွိ၏။ “အမ်ိဳးသားေရး အဆင့္” ၏ နယ္နိမိတ္ အလြန္၌ “ကမၻာ့ အဆင့္” သည္ ရွိ၏။ လကၡဏာဟာရ ေနတၱိ နည္းအရ ဆိုလွ်င္ “မိမိ”ိ အဆင့္ သည္ မတူေသာ လကၡဏာကို ေဆာင္၏။ “အမ်ိဳးသားေရး” အဆင့္သည္ တူေသာ လကၡဏာကို ေဆာင္၏။ “ကမၻာ့” အဆင့္သည္ တူ မတူ ႏွစ္မ်ိဳးလံုးမွလြတ္ေသာ လကၡဏာကို ေဆာင္၏။ ဤသေဘာ အရ တူေသာ လကၡဏာသည္ မတူေသာ လကၡဏာထက္ အားေကာင္းသျဖင့္ မတူေသာ လကၡဏာကို ေခ်ဖ်က္ႏိုင္၏။၀ါဒ အျမင္ျဖင့္ ေျပာရလွ်င္ “အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒ” သည္ “မိသားစု၀ါဒ” ထက္ အားေကာင္းသျဖင့္ အခ်င္းခ်င္း ဆန္႔က်င္လာလွ်င္ “အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒ” က “မိသားစု၀ါဒ” ကို ေခ်ဖ်က္ႏိုင္၏။ “ကမၻာ့၀ါဒ” သည္ “အမ်ိဳးသားေရးု၀ါဒ” ထက္ အားေကာင္းသျဖင့္ အခ်င္းခ်င္း ဆန္႔က်င္လာလွ်င္ “ကမၻာ့၀ါဒ” က “အမ်ိဳးသားေရးု၀ါဒ” ကို ေခ်ဖ်က္ႏိုင္၏။ဤသေဘာတရားကို ၀ိပႆနာ နယ္ပယ္္၌လည္း တိုက္ရိုက္ ေတြ႔ႏိုင္ပါ၏။ ၀ိပႆနာ နယ္ပယ္တြင္ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱ ဟူေသာ “သာမည လကၡဏာ” သည္ ရုပ္ နာမ္ ႏွင့္ အေၾကာင္း အက်ိဳး တို႔၏ “သဘာ၀ လကၡဏာ” ထက္ အားေကာင္းသျဖင့္ “သာမည လကၡဏာ” က “သဘာ၀ လကၡဏာ” ကို ေခ်ဖ်က္ႏိုင္၏။ တဖန္ နိဗၺာန္၏ “သႏၱိ လကၡဏာ” က “သာမည လကၡဏာ” ထက္ အားေကာင္းသျဖင့္ နိဗၺာန္၏ “သႏၱိ လကၡဏာ” က ရုပ္ နာမ္တို႔၏ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱ ဟူေသာ “သာမည လကၡဏာ” ကို ေခ်ဖ်က္ႏိုင္၏။ ဤျဖစ္စဥ္မွာ အရိယာ နယ္ပယ္ “ပရမတၳ သစၥာ” တိုင္ေအာင္ မွန္ကန္ေသာ ျဖစ္စဥ္ ျဖစ္သျဖင့္ ေလာကေရးရာ “သမုတိ သစၥာ” နယ္ပယ္၌လည္း မွန္ကန္သည္ပင္ ျဖစ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ အရိယာ နယ္ပယ္၌ “ပရမတၳ သစၥာ” တိုင္ေအာင္ မွန္ကန္ေသာ ျဖစ္စဥ္ (၃) မ်ိဳးကို ေလာကေရးရာ၌လည္း “သမုတိ သစၥာ” အရ မွန္ကန္ေအာင္ အသံုးျပဳႏိုင္ပါသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ကြ်န္ေတာ္တို႔သည္ အမ်ိဳးဘာသာ သာသနာကို ဤကမၻာ ေျမျပင္၌ အဓြန္႔ရွည္ၾကာ တည္ေစျခင္းငွါ ေဆာင္ရြက္ရာ၌ လူသား တစ္ေယာက္၏ ပုဂၢလိက တာ၀န္အေနျဖင့္လည္း ၾကည့္ရ၏။ အမ်ိဳးသားေရး တာ၀န္အေနျဖင့္လည္း ၾကည့္ရ၏။ ကမၻာ့ လူသားမ်ား၏ တာ၀န္ အေနျဖင့္လည္း ၾကည့္ရ၏။ ဤသို႔ ၾကည့္ျပီးမွသာ ကြ်န္ေတာ္တို႔သည္ အမ်ိဳးဘာသာ သာသနာေတာ္ အတြက္ ေဆာင္ရြက္ဖြယ္ ကိစၥ မွန္သမွ်ကို ေဆာင္ရြက္ရေပလိမ့္မည္။ထိုသို႔ ေဆာင္ရြက္ရာ၌ ဆရာ ႏွင့္ ဒကာ တို႔သည္ အခ်င္းခ်င္း အမွီသဟဲျပဳ၍ ေဆာင္ရြက္ရမည္ ျဖစ္၏။ ဆရာ၏ တာ၀န္ကား ဓမၼာႏုဂၢဟ တာ၀န္ ျဖစ္၏။ ဒကာ၏ တာ၀န္ကား ပစၥယာႏုဂၢဟ တာ၀န္ ျဖစ္၏။ ဓမၼာႏုဂၢဟ ဟူသည္မွာ ဓမၼ (တရား) ျဖင့္ ခ်ီးေျမွာက္ျခင္းပင္ ျဖစ္၏။ ပစၥယာႏုဂၢဟ ဟူသည္မွာ ပစၥည္း ေလးပါးတို႔ျဖင့္ ခ်ီးေျမွာက္ျခင္းပင္ ျဖစ္၏။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ အမ်ိဳးဘာသာ သာသနာ အတြက္ ေဆာင္ရြက္ေသာအခါ ဒကာမ်ားသည္ တကယ္တမ္း တိုက္ရိုက္ တာ၀န္ယူ၍ ေဆာင္ရါက္ၾကသူမ်ား ျဖစ္ၾကပါ၏။ သို႔ရာတြင္ ထိုသို႔ ေဆာင္ရြက္ေသာအခါ သူတို႔၏ သႏၱာန္၌ ခိုင္မာေသာ ဓမၼ၀ိနယ ရွိေရးသည္ ပဓါနျဖစ္၏။ ဓမၼ၀ိနယ အုတ္ျမစ္ေပၚ၌ အမ်ိဳးဘာသာ သာသနာ ကို တည္ေဆာက္ႏိုင္မွသာ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ ႏွင့္ ညီညြတ္ေသာ တည္ေဆာက္မႈ ျဖစ္၏။

ထိုကဲ့သို႔ တည္ေဆာက္မႈမ်ိဳးကိုသာ ျမတ္ႏိုးအပ္၏။ အေလးအျမတ္ ျပဳအပ္၏။ ထိုကဲ့သို႔ တည္ေဆာက္ႏိုင္ေရးအတြက္ ဒကာတို႔ သႏၱာန္၌ ဓမၼ၀ိနယ အုတ္ျမစ္ ခိုင္မာေစရန္ ဆရာမ်ား ဘက္မွ ျပဳစု ပ်ိဳးေထာင္ေပးဖို႔ လို၏။ ထိုသို႔ ျပဳစု ပ်ိဳးေထာင္ ေပးမွသာလွ်င္ ဓမၼာႏုဂၢဟ ျဖင့္ ခ်ီးေျမွာက္ရာ ေရာက္ပါသည္။
ဒကာမ်ား ဘက္ကလည္း အမ်ိဳးဘာသာ သာသနာကို ခ်ီးေျမွာက္ ေထက္ပံ့ရာ တည္ေဆာက္ရာ၌ မိမိတို႔၏ သႏၱာန္၌ ဓမၼ၀ိနယကို အေျခခံ အုတ္ျမစ္ အျဖစ္ ခံယူထားဖို႔ လို၏။ အကယ္၍ ဓမၼ၀ိနယကို အေျခခံ အုတ္ျမစ္ အျဖစ္ ခံယူမထားဘဲ ကြန္ျမဴနစ္၀ါဒ၊ ဆိုရွယ္လစ္၀ါဒ၊ အရင္းရွင္၀ါဒ စသည့္၀ါဒမ်ားကိုသာ အေျခခံ အုတ္ျမစ္ အျဖစ္ ခံယူျပီး၊ အမ်ိဳးဘာသာ သာသနာကို တည္ေဆာက္ပါက စစ္မွန္ေသာ ျငမ္းခ်မ္းမႈႏွင့္ စစ္မွန္ေသာ ခ်မ္းေျမ႕မႈကို ရရွိရန္ ခက္ခဲပါ၏။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ကြန္ျမဴနစ္၀ါဒ၊ ဆိုရွယ္လစ္၀ါဒ၊ အရင္းရွင္၀ါဒ စသည့္၀ါဒမ်ားသည္ ကိုယ္က်င့္ သိကၡာ ျမင့္မားမႈ အေပၚ၌ အေျခမခံဘဲ၊ စိတ္ဓာတ္ခိုင္မာမႈႏွင့္ အသိပညာ ၾကြယ္၀မႈ အေပၚ၌သာ အေျခခံေသာေၾကာင့္ ျဖစ္၏။

အမွန္အားျဖင့္ ကိုယ္က်င့္ သိကၡာ ျမင့္မားမႈ အေပၚ၌ အေျခမခံဘဲ၊ ရရွိလာေသာ စိတ္ဓာတ္ခိုင္မာမႈႏွင့္ အသိပညာ ၾကြယ္၀မႈသည္ အတၱကို ၾကီးသည္ထက္ၾကီးေေအာင္၊ ခိုင္မာသည္ထက္ ခိုင္မာေအာင္ တည္ေဆာက္ ေပးႏိုင္ပါ၏။ အတၱၾကီးလာသည္ႏွင့္ အမွ်၊ အတၱ ခိုင္မာ လာသည္ႏွင့္အမွ် “ငါ့မိသားစု ေကာင္းစားေရးသာ ပဓါန” ဟူေသာ ခံယူခ်က္သည္ ခိုင္မာလာ၏။ ထို႔ထက္ရင့္လွ်င္ “ငါ့လူမ်ိဳး ေကာင္းစားေရးသာ ပဓါန” ဟူေသာ အျမင္သည္ ခိုင္မာလာ၏။ကမၻာ့ သမိုင္းကို ျပန္ၾကည့္လွ်င္ “ငါ့မိသားစု ေကာင္းစားေရးသာ ပဓါန” ဟူေသာ “သက္ဦးဆံပိုင္ စနစ္”္ သည္လည္း ဓမၼတာႏွင့္ ဆန္႔က်င္ေသာေၾကာင့္ က်ဆံုးခဲ့ရေၾကာင္း ေတြ႔ျမင္ရမည္ ျဖစ္ပါ၏။ “ငါ့လူမ်ိဳး ေကာင္းစားေရးသာ ပဓါန” ဟူေသာ “ဖက္ဆစ္၀ါဒ”၊ “နာဇီ၀ါဒ” မ်ားသည္လည္း ဓမၼတာႏွင့္ ဆန္႔က်င္ေသာေၾကာင့္ က်ဆံုးခဲ့ရေၾကာင္း ေတြ႔ျမင္ႏိုင္ပါသည္။
သို႔ျဖစ္ေလရာ အတၱအေပၚ အေျခခံေသာ ၀ါဒမွန္သမွ်သည္ ဓမၼတာႏွင့္ ဆန္႔က်င္ ေသာေၾကာင့္္ စစ္မွန္ေသာ ျငမ္းခ်မ္းမႈႏွင့္ စစ္မွန္ေသာ ခ်မ္းေျမ႕မႈကို ရရွိရန္ မျဖစ္ႏိုင္သျဖင့္ တစ္ခုေသာေန႔၊ တစ္ခုေသာ အခ်ိန္တြင္ မလြဲမေသြ က်ဆံုးရမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း ယံုမွား သံသယ မရွိအပ္ပါေခ်။ အနတၱ အေပၚ အေျခခံေသာ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ သည္သာလွ်င္ ဓမၼတာႏွင့္ မဆန္႔က်င္ေသာေၾကာင့္္ စစ္မွန္ေသာ ျငိမ္းခ်မ္းမႈႏွင့္ စစ္မွန္ေသာ ခ်မ္းေျမ႕မႈကို ျဖစ္ေစႏိုင္သျဖင့္ ကမၻာ တည္သေရြ႕တည္ရွိေနမည္သာ ျဖစ္ပါ၏။
ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ သည္ စိတ္ဓာတ္ ခိုင္မာမႈ အသိ ဉာဏ္ ျမင့္မားမႈကို ကိုယ္က်င့္ သိကၡာ ျမင့္မားမႈ အေပၚ၌ တည္ေဆာက ္ထားေသာေၾကာင့္ အျခားေသာ ၀ါဒမ်ားက တည္ေဆာက္ေပးထားေသာ စိတ္ဓာတ္ ခိုင္မာမႈ အသိဉာဏ္ ျမင့္မားမႈတို႔ႏွင့္ မတူဘဲ၊ ဓမၼတာအရ မိမိမိသားစုကိုလည္း ေကာင္းစားေစ၏။ မိမိ လူမ်ိဳးကိုလည္း ေကာင္းစားေစ၏။

ကမၻာ ေလာက အတြင္းရွိ လူသား အားလံုးကိုလည္း ေကာင္းစားေစပါသည္။ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ ႏွင့္ အျခားေသာ ၀ါဒမ်ား၏ အဓိက ျခားနားခ်က္မွာ ဤသို႔ ျဖစ္ပါ၏။ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာသည္ ဉာဏ္စြမ္း ရွိသေလာက္၊ ၀ီရိယစြမ္း ရွိသေလာက္ ၾကိဳးစား၍ ရလာေသာ အက်ိဳးအျမတ္ ဟူသမွ်ကို ေလာက အတြက္ စြန္႔လြတ္ျခင္း “အေလာဘ” ၌ ရသကို ရွာ၏။ အျခား၀ါဒမ်ားကား ဉာဏ္စြမ္း ရွိသေလာက္၊ ၀ီရိယစြမ္း ရွိသေလာက္ ၾကိဳးစား၍ ရလာေသာ အက်ိဳးအျမတ္ ဟူသမွ်ကို မိမိ အတြက္ သိမ္းပိုက္္ျခင္း “ေလာဘ” ၌ ရသကို ရွာ၏။ ဤသို႔လွ်င္ ၀ါဒ ႏွစ္မ်ိဳးသည္ ဦးတည္ခ်က္ ပန္းတိုင္ခ်င္း ျခားနား၏။

ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ ျဖစ္ၾကေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံသားတုိ႔သည္ “ပစၥယာ ႏုဂၢဟ” ျဖင့္ အမ်ိဳးအတြက္လည္း ၾကိဳးစားၾက၏။ ဘာသာ အတြက္လည္း ၾကိဳးစားၾက၏။ သာသနာ အတြက္လည္း ၾကိဳးစားၾက၏။ ထိုသို႔ ၾကိဳးစားၾကရာတြင္ သူတို႔၏ သႏၱာန္၌ “ဓမၼ၀ိနယ” ကို အေျခခံသူမ်ားလည္း ရွိႏိုင္၏။ အျခား ၀ါဒမ်ားကို အေျခခံသူမ်ားလည္း ရွိႏိုင္၏။ “ဓမၼ၀ိနယ” ကို အေျခခံသည္ ဆိုေေစဦး၊ တရားတကယ္သိ “ဓမၼ၀ိနယ” ဟုတ္ခ်င္မွ ဟုတ္မည္။ စာေပသိ “ဓမၼ၀ိနယ” မ်ိဳး ျဖစ္ခ်င္လည္း ျဖစ္ႏိုင္၏။ အမွန္အားျဖင့္ “ဓမၼ၀ိနယ” ဟူေသည အမည္သည္ စာေပသိ၌လည္း ပါႏိုင္၏။ တရားသိ၌လည္း ပါႏိုင္၏။ စာေပသိ ဟူသည္ စာအုပ္စာေပ စသည္တို႔ကို ေလ့လာ၍ သိေသာ “ဗဟုသုတ အသိ” ပင္ျဖစ္၏။ တရားသိ ဟူသည္ ကိယ္က်င့္ သိကၡာကို ေျပာင္းလဲ သြားေစႏိုင္ေသာ “ဉာဏ္ပညာ အသိ” ပင္ ျဖစ္ပါ၏။အေမရိကန္၌ ဗုဒၶဘာသာ ဘုန္းေတာ္ၾကီးမ်ား သာသနာျပဳမႈႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ဆရာေတာ္ တစ္ပါးက ဤသို႔ အမိန္႔ရွိဘူး၏။ “သူတစ္ပါးႏိုင္ငံ၌ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ား သင္ၾကားေပးျခင္း၊ တရား ေဒသနာမ်ား ေဟာေျပာ ျပသျခင္းအာျဖင့္ စာေပသိ အဆင့္ေတာ့ ျဖစ္ႏိုင္တယ္လို႔ ယံုၾကည္ပါတယ္။ တရားသိ အဆင့္ေတာ့ ျဖစ္မွျဖစ္ႏိုင္ပါ့မလားလို႔ သံသယရွိမိပါတယ္” ဟူ၍ ျဖစ္ပါ၏။

ျမန္မာႏိုင္ငံ၌လည္း မိမိတို႔ သႏၱာန္တြင္ ဓမၼ၀ိနယကို အေျခခံ၍ အမ်ိဳး ဘာသာ သာသနာ အတြက္ ေဆာင္ရြက္ျခင္း ျဖစ္ပါေၾကာင္း ခုႏွစ္သံခ်ီ၍ ေျပာေနသူမ်ား ရွိပါ၏။ ထိုသူတို႔သည္ အတၱ၊ မာန၊ ဒိ႒ိ စေသာပါဠိေ၀ါဟာရ မ်ားကို က်ြမ္ကြ်မ္းက်င္က်င္ ဖြင့္ဆိုႏိုင္သူမ်ားလည္း ျဖစ္ၾကပါ၏။ သို႔ရာတြင္ သူတို႔၏ လက္ေတြ႔ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားကို ၾကည့္ေသာအခါ “မိသားစု ေကာင္းစားေရး” နယ္နိမိတ္ကို မေက်ာ္လြန္ ႏိုင္ေသးသူမ်ား ျဖစ္ေၾကာင္း ေတြ႔ရပါ၏။ အမ်ိဳးသား ေကာင္းစားေရး နယ္နိမိတ္ႏွင့္ ေလာက ေကာင္းစားေရး နယ္နိမိတ္မ်ားကို သူတို႔သည္ စိတ္ကူးယဥ္ ကမၻာ၌သာ ထားရွိေနဆဲ ျဖစ္ၾက၏။
လက္ေတြ႔ ကမၻာ၌မူ မထားရွိၾကေခ်။ထိုသို႔ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ အမ်ိဳးဘာသာ သာသနာေတာ္၏ ခိုင္မာမႈသည္ ပုဂံေခတ္မွစ၍ ေရတြက္လွ်င္္ ႏွစ္ေပါင္း (၁၀၀၀) ခန္႔ ၾကာရွိခဲ့ျပီ ျဖစ္ေသာ္လည္း ခိုင္မာသင့္သေလာက္ ခိုင္မာေသာ အဆင့္သို႔ မေရာက္ေသးေၾကာင္း ေတြ႔ရမည္ ျဖစ္ပါ၏။ တကယ္တမ္းသာ ခိုင္မာရိုးမွန္လွ်င္ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ကိုယ္က်င့္ သိကၡာကို အေလးအျမတ္ျပဳေသာ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာကို သက္၀င္ယံုၾကည္ေသာ ႏိုင္ငံ ျဖစ္သည့္အားေလွ်ာ္စြာ ဤကမၻာ ေျမျပင္တြင္ အကုသိုလ္ ဒုစရိုက္ အကင္းဆံုးႏိုင္ငံ ျဖစ္ေနေပလိမ့္မည္။ျမန္မာႏိုင္ငံကို ကမၻာ့ ႏိုင္ငံၾကီးမ်ားႏွင့္ ႏိွဳင္းယွဥ္လွ်င္ ရုပ္ပိုင္း ဆိုင္ရာ ဖြံ႔ျဖိဳးမႈ၌ ေနာက္က်ခ်င္ က်မည္။ အတတ္ ပညာ ဆိုင္ရာ ဖြံ႔ျဖိဳးမႈ၌လည္း ေနာက္က်ခ်င္ က်မည္။ ေနာက္က်ပါေစ ကိစၥမရွိ။ သို႔ရာတြင္ ကိုယ္က်င့္ သိကၡာ ျမင့္မားမႈ နယ္ပယ္၌မူ ထိပ္တန္း အက်ဆံုးနိုင္ငံ ျဖစ္ေစခ်င္ပါ၏။ လမ္းညႊန္ သာသနာ အျဖစ္ ေထ၇၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ လည္း ရွိျပီး ျဖစ္ပါ၏။

ထို႔ေၾကာင့္ ထိုအဆင့္သို႔ ေရာက္ရွိႏိုင္ေရး အတြက္ ဆရာ ႏွင့္ ဒကာတို႔သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ ဓမၼ၀ိနယကို အေျခခံ အုတ္ျမစ္ အျဖစ္ ထားျပီး၊ အမ်ိုဳးဘာသာ သာသနာကို ဤကမၻာ ေျမျပင္၌ အဓြန္႔ရွည္စြာ တည္ပါေစျခင္း အက်ိဳးငွါ လူတိုင္း ကိုယ္စီ အဓိပတိတပ္ျပီး အားထုပ္အပ္ပါ၏။ ထိုသို႔ အားထုပ္ပါက လက္သမား၏ ပဲခြပ္ရိုး၌ လက္သမား၏လက္ရာသည္ အစ ပထမ၌ ဘာမွ် မထင္ဟု ထင္ရေသာ္လည္း၊ ဓမၼတာ သေဘာ အားျဖင့္မူ တစ္ေန႔ထက္ တစ္ေန႔ ပို၍ပို၍ ထင္လာရသကဲ့သို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္လည္း တစ္ေန႔ထက္ တစ္ေန႔ အကုသိုလ္ ဒုစရိုက္ အကင္းဆံုး၊ အျငိမ္းခ်မ္းဆံုး ႏိုင္ငံ အျဖစ္သို႔ ေရာက္လာရမည္မွာ ေသခ်ာေၾကာင္း ယံုၾကည္အပ္ပါ၏။

ဦးေရႊေအာင္
[ဗ်ာဒိပ္ပန္း မဂၢဇင္း၊ ဇန္န၀ါရီလ ၁၉၉၂]