ပရဟိတအစ ျမတ္ဗုဒၶက
” မိမိႏွင့္မိမိ မိသားစုအတြက္ ေလာဘလက္ျဖင့္
ရယူထားသမွ်ေတြဟာ ေနာက္ဆုံး မိမိ၏ အႏၲိမခရီးမွာ အားလုံးထားခဲ့ရမွာျဖစ္သည္။ ေလာကအက်ဳိး
ပရအက်ဳိးအတြက္ ေပးလွဴထား သမွ်ေသာ ဒါနေကာင္းမႈသည္သာ မိမိႏွင့္အတူ တမလြန္ဘဝအထိ ေဆာင္ယူသြားႏိုင္ေသာေရႊ
ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေပးဖို႔လာသူလား၊ ယူဖို႔လာသူလား မိမိကိုယ္ မိမိ ေဝဖန္ပိုင္းျခား
တတ္ဖို႔လိုသည္။ (ဓမၼပီယဆရာေတာ္)
လူဆိုသည္မွာ တစ္ဦးတစ္ေယာက္တည္းေနလုိ႔ရေသာ
သတၱဝါမဟုတ္ေပ။ မိဘရွိသည္၊ ညီအစ္ကိုေမာင္ႏွမရွိသည္။ ေဆြမ်ဳိး၊မိတ္ေဆြ၊ သူငယ္ခ်င္း မ်ားရွိသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ အား လုံးႏွင့္ ဆက္စပ္ရသလို ဝန္း က်င္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းႏွင့္ ပတ္ သက္ရသည္။
ထိုအခါ ျပည့္စုံ ျခင္းမ်ားႏွင့္ ရင္ဆိုင္ရသလို၊ အဆင္မေျပျခင္းမ်ားႏွင့္လည္း ႀကဳံေတြ႕ရသည္။
ထိုအေျခအေန မ်ားအေပၚ ဥေပကၡာျပဳႏိုင္သူ သည္ အတၱႀကီးသူသာျဖစ္ၿပီး အဆင္ မေျပသူမ်ားအတြက္
စာနာနားလည္ အကူအညီေပး ျခင္းသည္ “ပရဟိတ စိတ္ဓာတ္” ပင္ျဖစ္သည္။
“ပရ”ဆိုသည္မွာ “သူတစ္ပါး” ျဖစ္ၿပီး
“ဟိတ” ဆိုသည္မွာ “အက်ဳိးစီးပြား” ျဖစ္၍ ထုိ႔ ေၾကာင့္ ပရဟိတစိတ္ဓာတ္ ဆိုသည္မွာ
“သူတစ္ပါးအက်ဳိး စီးပြား ကို ေဆာင္ ရြက္လို သည့္ စိတ္ဓာတ္” ျဖစ္သည္။ တစ္ဆက္တည္းမွာပင္
ပရဟိတအလုပ္ လုပ္ခ်င္သည္မွာ သဒၶါတရား” ျဖစ္ၿပီး ပရဟိတ အလုပ္လုပ္ေန ျခင္းသည္ “ဝီရိယတရား”
ျဖစ္သည္။ ထုိ႔အတူ ပရဟိတစိတ္ ရင္ထဲမွာ ျဖစ္ေနျခင္းသည္ “သတိတရား” ျဖစ္သလို ပရဟိတအလုပ္လုပ္ႏိုင္ျခင္းသည္
“သမာဓိတရား” ျဖစ္သည္။ ထို႔ျပင္ ပရဟိတအလုပ္ လုပ္ တတ္ခင္းသည္လည္း “ပညာတရား” ပင္ ျဖစ္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ သူေတာ္ ေကာင္းတရား “၅” ပါးဟုလည္း ေခၚသည္။
တစ္နည္းအားျဖင့္ဆိုရ ေသာ္ ပရဟိတစိတ္ဓာတ္ကို
ေကာင္းျမတ္သည့္ စိတ္ဓာတ္ဟု လည္း ေခၚသည္။ ပရဟိတ၏ အေျခခံအက်ဆုံး စိတ္ဓာတ္မွာ မိမိအိမ္တြင္
မိမိႏွင့္ အ တူေန သည့္ တျခားလူမ်ား စိတ္ခ်မ္း သာေအာင္ ဝန္ေဆာင္မႈေပး ျခင္းသည္ ပရဟိတအလုပ္ျဖစ္သည္ဟု
“ဆရာေတာ္အရွင္ဆႏၵာဓိက” က မိန္႔ဆိုခဲ့ျခင္းျဖစ္ သည္။
” ပရ ဟိတ” ဆိုသည့္ စကားလုံး ေလးလုံးကို
ၾကားလိုက္သည္ႏွင့္ မည္သူမဆို သူတစ္ပါး အက်ဳိးအတြက္ လုပ္ေဆာင္ေပးသည့္ အလုပ္ဟု နားလည္ၿပီးသားျဖစ္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ပရဟိတ စိတ္ရွိသည့္လူတိုင္းက သူတစ္ပါးအက်ဳိး ကိစၥမ်ားကို ကိုယ္တိုင္ဝင္ေရာက္လုပ္ကိုင္သလို၊
တခ်ဳိ႕က မိမိတတ္ႏိုင္သည့္ ေငြေၾကး၊ အသုံး အေဆာင္၊ အရာဝတၴဳမ်ားေပး အပ္ လွဴဒါန္းျခင္းျဖင့္
ကူညီၾက သည္။ ယခင္က ပရဟိတအလုပ္ကို လူရြယ္ႏွင့္ လူႀကီးမ်ားကသာ လုပ္ေဆာင္ၾကေသာ္လည္း “ဒီမိုကေရစီ”
ဟု ယူဆရေသာ ရာစုသစ္၏ အမိုးအကာ ေအာက္တြင္ လူငယ္ေလးမ်ားကပါ အမ်ဳိးဘာသာ သာသနာ စကားအဆုံးအမတို႔ျဖင့္
ဝင္ေရာက္လုပ္ကိုင္လာၾကသည္မွာ ႏိုင္ငံႏွင့္ လူမ်ဳိးအတြက္ အားတက္ စရာပင္ျဖစ္သည္။
ကြၽန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံတြင္ တျဖည္းျဖည္းႏွင့္
ပရဟိတအဖြဲ႕ေလးမ်ား တိုးတက္မ်ားျပားလာျခင္းသည္ မဂၤလာပင္ျဖစ္သည္။ တစ္ႏိုင္ငံလုံး အတိုင္းအတာအရ၊
အထူး ထင္ ရွားေ သာ ပရဟိတလုပ္ငန္းမွာ ဆရာဦးသုခတည္ေထာင္ၿပီး ဦးေက်ာ္သူ၊ ဆရာမသန္းျမင့္ေအာင္ႏွင့္
ဆရာမ ေရႊဇီးကြက္တို႔ ဦးေဆာင္ေသာ “နာေရးကူညီမႈ အသင္း (ရန္ကုန္)” ပင္ျဖစ္သည္။
ပညာေရးႏွင့္ပတ္သက္ေသာ၊ က်န္းမာေရးႏွင့္
ပတ္သက္ေသာ၊ သက္ႀကီးရြယ္အိုမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ၊ ေသြး ႏွင့္ ပတ္သက္ ေသာ၊ ေအာက္ ဆီဂ်င္ႏွင့္
ပတ္ သက္ေသာ၊ ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသားမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ၊ သဘာဝ အႏၲရာယ္ ႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ၊
စစ္ေဘးစစ္ဒဏ္ႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ၊ လူ႔ အခြင့္အေရးႏွင့္ ပတ္ သက္ေ သာ၊ ေအအိုင္ဒီအက္စ္ ေဝဒနာရွင္မ်ားႏွင့္
ပတ္သက္ေသာစသည့္ လူမႈေရးႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ ကိစၥဆိုသမွ်ကို ဝန္ေဆာင္မႈ ေပးသည့္အဖြဲ႕မ်ား
ေပၚေပါက္ လာျခင္းသည္ “ပရဟိတစိတ္ဓာတ္” ေၾကာင့္ ပင္ျဖစ္သည္။
” ေလာကႀကီးကို သင္အေပးႏိုင္ဆုံး အေကာင္းဆုံးေတြ
ေပးလိုက္ပါ။ ဘယ္ေတာ့မွ လုံေလာက္မွာမဟုတ္ပါဘူး။ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ေစ ေလာကႀကီးကို အေကာင္းဆုံးေပး
ဆပ္ၿမဲေပးဆပ္ပါ”
(မာသာထရီဇာ)
ပရဟိတဆိုသည့္ စကားသံကို ၾကားလိုက္သည္ႏွင့္
ကြၽန္ေတာ္၏ မွတ္ဥာဏ္ထဲသို႔ ေရာက္လာသည့္ ပရဟိတမိခင္ႀကီးႏွစ္ဦးျဖစ္သည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံသူ
“ေဒၚဦးဇြန္း” ႏွင့္ ယူဂို ဆလားဗီးယားႏိုင္ငံသူ “မာသာထရီဇာ” တို႔ျဖစ္သည္။ ပရဟိတႏွင့္
ထို ႏွစ္ေယာက္ခြဲျခားလို႔မရသလို၊ ပရဟိတဆိုသည္ႏွင့္ ထိုေမတၱာရွင္ အေမအို ႏွစ္ေယာက္ကို
မ်က္ စိထဲျမင္လိုက္မိပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ကြၽန္ေတာ့္ မွတ္ဥာဏ္တြင္ရွိေနေသာ ထိုႏွစ္ေယာက္၏
အေၾကာင္းကို ျပန္ေတြးၾကည့္မိသည္။
“ေဒၚဦးဇြန္း” ကို မင္းတုန္းမင္းတရားႀကီးလက္ထက္
မႏၲေလးၿမိဳ႕တြင္ ” ၁၂၃ဝ ျပည့္ႏွစ္ “ဝါေခါင္ လဆန္း ၅” ရက္တြင္ ပိုးကုန္သည္ ဦးအိႏွင့္ေဒၚမွ်င္
တို႔မွ ဖြားျမင္ခဲ့သည္။ စိတ္ထားႏူးညံ႔ၿပီး ကုသိုလ္ေကာင္းမႈ ျပဳရန္လိုလားသူျဖစ္၏။ သူ႔အသက္
၄ဝတြင္ သိမ္ျဖဴလမ္းရွိ လူအို႐ုံသို႔ သြားေရာက္လည္ပတ္ရာမွ ထိုလုပ္ငန္းကို သေဘာက်ၿပီး
၁၂၇၈ ခုႏွစ္တြင္ မင္းကြန္းရြာရွိ အသက္ ၉ဝ အဘိုး အဘြား၊ သုံးဦးကို ျပဳစုေစာင့္ ေရွာက္ျခင္းျဖင့္
လူအို႐ုံကို စတင္တည္ေထာင္ခဲ့သည္။ ၁၂၈ဝ တြင္ အဘိုး၊ အဘြား၂ဝ ဦးအထိ တိုးခ်ဲ႕ကာ မိမိတစ္ဦးတည္း၏
စရိတ္ျဖင့္ ကူညီႏိုင္ခဲ့ေလသည္။
ထို႔ေနာက္ ဆက္လက္၍ သထုံျမသပိတ္ေတာင္ေျခ၊
ေပါင္းတည္၊ ရန္ကုန္ (ႏွင္းဆီ ကုန္း)၊ ပခုကၠဴစသည့္ ၿမိဳ႕မ်ားတြင္ လူအို႐ုံမ်ားတည္ေဆာက္
ထူေထာင္ခဲ့ၿပီး ကိုယ္တုိင္ လည္း ေပါင္းတည္ၿမဳ႕ိလူအို႐ုံတြင္ သီလရွင္ဘဝသို႔ ကူးေျပာင္းခဲ့
သည္။ ခရစ္ သကၠရာဇ္ ၁၉၄၄ ေမလ၊ ၁ဝရက္ေန႔ အသက္ ၇၆ ႏွစ္အရြယ္တြင္ ကြယ္လြန္ သြားခဲ့ သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ပထမဆုံး ေမတၱာရွင္ဟုလည္း ေျပာလို႔ရသည္။
ေနာက္ေမတၱာရွင္တစ္ဦးက ကြၽန္ေတာ္တို႔
သိထားေသာ မာသာထရီဇာ ပင္ျဖစ္သည္။ သူမကို ၁၉၁ဝ ၾသဂုတ္လတြင္ ယူဂိုဆလားဗီးယား ႏိုင္ငံရွိ
စကိုပီေယ၊ ၿမိဳ႕ေလးတြင္ လူကုံထံမိဘႏွစ္ပါးမွ ေမြးဖြားေပးခဲ့၏။ ငယ္စဥ္ကတည္းက ဘာသာေရးကိုင္း႐ႈိင္းၿပီး
ဆင္းရဲသားမ်ား အေပၚ သနားၾကင္နာစိတ္ႀကီးမားခဲ့၏။ အသက္ ၁၈ ႏွစ္အရြယ္တြင္ သီလရွင္ ျဖစ္လာခဲ့ၿပီး
ဆင္းရဲသားမ်ား၊ ဒုကၡသည္မ်ားႏွင့္ နာမက်န္းသူမ်ားကို မိမိတတ္ႏိုင္သမွ် သြားေ ရာက္ကူညီခဲ့ေလသည္။
ႏြမ္းပါးေသာ ကေလးငယ္မ်ားကို ပညာသင္ေပးသည္။
ခ်ဳပ္၍ဆိုရေသာ္ မာသာထရီဇာသည္ အသက္
၈ဝ အရြယ္ သူမကြယ္လြန္မီအခ်ိန္အထိ ကုသိုလ္ျဖစ္ ေဂဟာေပါင္း ၃၅ဝတည္ ေထာင္ေပးခဲ့သလို
ေသအံ့ဆဲဆဲဒုကၡသည္ေပါင္း ၂၂ဝဝဝ မွ်ကို အေသေျဖာင့္ေအာင္ ေစာင့္ေရွာက္ေပးမည့္ ေဂဟာေပါင္း
၁၄၅ ခု ဖြင့္လွစ္ေပးခဲ့၏။ ထို႔အတူ နယ္လွည့္ ေဆးခန္းေပါင္း ၇၄၅ ခုတည္ေထာင္ ေပးခဲ့ေလသည္။
ယခုေနာက္ပိုင္းတြင္ ကမၻာ႕ ႏိုင္ငံအသီးသီးတြင္
ပရဟိတအဖဲြ႕အစည္းမ်ား အမ်ားအျပား ေပၚေပါက္ လာသလုိ၊ ကြၽန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံတြင္လည္း ပရဟိတ
အသင္း အဖြဲ႕ မ်ား ေပၚေပါက္လာခဲ့သည္မွာ ၾကည္ႏူးစရာ၊ အားရစရာပင္ျဖစ္သည္။ မိမိ ႏိုင္သည့္ဘက္မွ
မိမိတတ္ႏိုင္သည့္ အလုပ္ကို လုပ္ျခင္းသည္ ပရဟိတစိတ္ရွိသူတိုင္း အျပဳ အမူျဖစ္ သည္။ အထူးသျဖင့္
အထင္အရွားဥပမာ ေပးရမည္ဆိုလွ်င္ နာေရးကူညီမႈ အသင္း (ရန္ကုန္)၏ ခံယူထားေသာ ေဆာင္ပုဒ္ပင္ျဖစ္သည္။
” အနိမ့္က်ဆုံးေသာ ကုသိုလ္အလုပ္မ်ဳိးကို
ျမင့္ျမတ္ေသာ စိတ္ထားရွိသူတို႔သာလွ်င္ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ၾကသည္”
ပရဟိတအစ ျမတ္ဗုဒၶက..ဟု အဆိုရွိသည္။
ထို႔ ေၾကာင့္ ပရဟိတစိတ္ျဖင့္ သူတစ္ပါးတို႔၏ အက်ဳိးစီးပြားကို ဝန္ေဆာင္မႈေပးျခင္းသည္
ဗုဒၶစကားကို လိုက္နာျခင္းႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာဝင္ အစစ္ျဖစ္ေၾကာင္း သက္ေသျပလိုက္ျခင္းျဖစ္ေလသည္။
ေမာင္မိုးဦး