Friday, March 16, 2012

၀ိပႆနာ ႏွင့္ ဒါန

၀ိပႆနာ ႏွင့္ ဒါန

ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား ဒါနျပဳၾကရာတြင္ အက်ိဳးႀကီးမားေသာ ဒါနျဖစ္ေစရန္ ျပည့္စံုရမည့္ အခ်က္မ်ားကို က်မ္းဂန္မ်ားတြင္ ဖတ္ရႈရသလို သံဃာေတာ္မ်ားေဟာသည့္ တရားမ်ားတြင္လည္း နာၾကားမွတ္သားရပါသည္။

ထိုတြင္ လွဴသူႏွင့္ အလွဴခံသူတို႔ သီလျပည့္စံုမႈ၊ အလွဴပစၥည္း၏ စင္ၾကယ္မႈ၊ လွဴသူမွာ ေစတနာ၊ သဒၶါႏွင့္ ျပည့္စံုထက္သန္မႈ လိုအပ္သည္မ်ားကို နားလည္၍ ႀကိဳးစားျဖည့္ဆည္းႏိုင္ပါသည္။
သို႔ရာတြင္ လွဴသူ၊ အလွဴခံသူႏွင့္ အလွဴပစၥည္းတို႔၏ မၿမဲျခင္းသေဘာကိုပါ ၀ိပႆနာရႈ၍ လွဴဒါန္းရမည္ ဆိုရာတြင္ အလွဴအေပၚ ေစတနာသံုးတန္ ျပ႒ာန္းရင္း ၀ိပႆနာျဖစ္ေအာင္ တပါတည္းရႈရမည့္ ကိစၥကို မကၽြမ္းက်င္ႏိုင္ပါ၍ နည္းလမ္းညႊန္ျပၾကပါရန္ ေတာင္းဆိုလိုက္ရပါသည္။
ဦးေဌး (ေတာင္ဥကၠလာပ)

“အလွဴအေပၚ ေစတနာသံုးတန္ ျပ႒ာန္းရင္း ၀ိပႆနာျဖစ္ေအာင္ တပါတည္းရႈရမည့္ ကိစၥကို မကၽြမ္းက်င္ႏိုင္ပါ၍ နည္းလမ္းညႊန္ျပၾကပါရန္” ဟူရာ၌ ၀ိပႆနာ႐ႈနည္းသည္ အထူးနည္း သီးသန္႔နည္း မရွိပါ။ ရိပ္သာမ်ားတြင္ ညႊန္ျပသည့္နည္းအတိုင္း ေရရွည္အားထုတ္ထားဖို႔ လိုပါသည္။ အေလ့အက်င့္မ်ားမွ ကၽြမ္းက်င္ႏိုင္ပါမည္။ ကၽြမ္းက်င္လာလွ်င္ အခ်ိန္မေရြး ေနရာမေရြး ႐ႈမွတ္ႏိုင္လာပါလိမ့္မည္။

ဒါနမႈတစ္ခုကို ျပဳရာတြင္ -ဤအလွဴ၀တ္သည္ ငါတို႔၏ မ်ိဳးရိုးစဥ္ဆက္ ျပဳက်င့္လာခဲ့ေသာ အလွဴ၀တ္ျဖစ္ ၏ ဟု ႏွလံုးသြင္း လွဴဒါန္းလွ်င္ သီလကုသိုလ္ျဖစ္၏။ ဤလွဴဖြယ္ ၀တၳဳသည္ ကုန္ျခင္း ပ်က္ျခင္းသို႔ ေရာက္လတံ့ဟု ကုန္ျခင္းပ်က္ျခင္း(ခယ၀ယ) သေဘာကို ဆင္ျခင္၍ လွဴဒါန္းလွ်င္ ဘာ၀နာကုသိုလ္ျဖစ္ေၾကာင္း က်မ္းဂန္မ်ားတြင္ လာရွိပါ၏။ (အဘိ၊႒၊၁၊ ၁၁၉)

သို႔ရာတြင္ ထိုသို႔ရႈခိုက္တြင္ ၀ိပႆနာဉာဏ္အစစ္ျဖစ္ဖို႔ကား အထက္၌ဆိုခဲ့သည့္အတိုင္း ျဖတ္လမ္းနည္း မရွိပါ။ အေလ့အက်င့္မ်ားၿပီး ပါရမီပါမွ ျဖစ္ႏိုင္ပါလိမ့္မည္။

“အနိစၥာဒိ၀ေသန ၀ိ၀ိေဓန အာကာေရန ပႆတီတိ ၀ိပႆနာ၊ (အဘိ၊႒၊၁၊ ၉၅) အနိစၥာဒိ၀ေသန၊ အနိစၥ-အစ႐ွိသည္တို႔၏ အစြမ္းအားျဖင့္။ ၀ိ၀ိေဓန အာကာေရန၊ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ အျခင္းအရာအားျဖင့္။ ပႆတိ၊ ႐ႈျမင္တတ္၏။ ဣတိတသၼာ၊ ထို႔ေၾကာင့္။ ၀ိပႆနာ၊ ၀ိပႆနာမည္၏။

ဤအ႒ကထာလာ၀ိၿဂိဳဟ္၏ အရအားျဖင့္ အနိစၥ အစ႐ွိေသာ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ အျခင္းအရာအားျဖင့္ ႐ႈျမင္ေသာ သမၼသနအစ အႏုေလာမ အဆံုး႐ွိေသာ ဉာဏ္ (၁၀) ပါးသည္သာလွ်င္ ၀ိပႆနာ အစစ္မည္၏၊ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ထိုသမၼသနအစ အႏုေလာမအဆံုး႐ွိေသာ ဉာဏ္ (၁၀) ပါးသည္သာလွ်င္ အနိစၥအစ႐ွိေသာ အျခင္းအရာအားျဖင့္ ႐ႈျမင္ႏိုင္ေသာေၾကာင့္ေပတည္း။” (၀ိပႆနာလမ္းညႊန္က်မ္း၊ မဟာစည္ဆရာေတာ္)

အထက္ပါဖြင့္ဆိုခ်က္အရ သမၼသနစေသာ ဉာဏ္စဥ္မ်ား ရရွိထားသူမွသာ ဒါနမႈကို ျပဳရင္း ၀ိပႆနာဉာဏ္အစစ္ျဖစ္ေအာင္ တပါတည္း ပြားမ်ားႏိုင္ပါလိမ့္မည္။ အေလ့အက်င့္မရွိ၍ ၀ိပႆနာဉာဏ္အစစ္ မျဖစ္သည့္တိုင္ လွဴဒါန္းသည့္အခိုက္ အလွဴ၀တၳဳစသည္တို႔၏ ကုန္ျခင္းပ်က္ျခင္းသေဘာ မၿမဲျခင္းသေဘာတို႔ကို ရႈမွတ္ဆင္ျခင္၍ လွဴဒါန္းႏိုင္ပါသည္။ လွဴဒါန္းသင့္ပါသည္။ ယခုေလာေလာဆယ္တြင္ ၀ိပႆနာဉာဏ္အစစ္ မျဖစ္သည့္တိုင္ ေနာက္ျဖစ္ဖို႔ရာ အေထာက္အပံ့ျဖစ္ပါသည္။

ေမးခြန္းႏွင့္ဆက္စပ္မႈရွိေသာ ဖားေအာက္ဆရာေတာ္ႀကီး၏ လမ္းညႊန္ခ်က္ကို ေဖာ္ျပခ်င္ပါသည္။
“အကယ္၍ ၀ိပႆနာသမၼာဒိ႒ိဉာဏ္မ်ား ျခံရံ၍ ကံတစ္ခုကို ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္ႏိုင္လွ်င္ကား လူတြင္ လူျမတ္ နတ္ထက္နတ္ ျဖစ္ႏိုင္၏။ သို႔ေသာ္ ႐ုပ္နာမ္ကို --- ဤက်မ္း ႐ုပ္ကမၼ႒ာန္းပိုင္း, နာမ္ကမၼ႒ာန္းပိုင္းတို႔၌ တင္ျပေရးသားထားသည့္အတိုင္း ပရမတ္သို႔တိုင္ေအာင္ ဉာဏ္အျမင္ဆိုက္ဖို႔ကား လိုအပ္ပါသည္။ ထိုသို႔ ပရမတ္သို႔တိုင္ေအာင္ ဉာဏ္အျမင္ဆိုက္ေနေသာ သူေတာ္ေကာင္းတစ္ဦးက --- ဆြမ္းဒါန ေကာင္းမႈကုသိုလ္ တစ္ခုကို ျပဳေသာ အခါ၀ယ္ ---

၁။ အလွဴေပးေနေသာ မိမိ၏သႏၲာန္၌ တည္ရွိေသာ ႐ုပ္-နာမ္-ပရမတ္တရားတို႔ကို သိမ္းဆည္းလ်က္ ဉာဏ္ျဖင့္
ပိုင္းျခားယူလ်က္ ယင္း ႐ုပ္-နာမ္တို႔ကို အနိစၥ-ဒုကၡ-အနတၱ လကၡဏာေရးသုံးတန္တင္ကာ ၀ိပႆနာဘာ၀နာ ကမၼ႒ာန္းကို စီးျဖန္းလ်က္လည္းေကာင္း ---

၂။ အလွဴခံပုဂၢိဳလ္ မ်ားထိုထို၏ သႏၲာန္၌ တည္ရွိေသာ ႐ုပ္-နာမ္-ပရမတ္တရားတို႔ကိုလည္း ဗဟိဒၶခ်င္း တူညီ၍ သာမန္ ေပါင္းစုျခံဳငုံလ်က္ သိမ္းဆည္းၿပီးလွ်င္ ယင္း ႐ုပ္-နာမ္တို႔ကို လကၡဏာေရးသုံးတန္တင္ကာ ၀ိပႆနာဘာ၀နာ ကမၼ႒ာန္းကို စီးျဖန္းလ်က္လည္းေကာင္း ---

၃။ လွဴဖြယ္၀တၳဳ အစုစုကို ဓာတ္ (၄)ပါး စိုက္႐ႈလိုက္ပါက ႐ုပ္ကလာပ္အမႈန္မ်ားကိုသာ ေတြ႕ရွိမည္ ျဖစ္၏။
ယင္း႐ုပ္ကလာပ္တို႔ကား ႐ုပ္ကလာပ္တစ္ခု၏ အတြင္း၌ တည္ရွိေသာ ေတေဇာဓာတ္ = ဥတုေၾကာင့္ ဆင့္ကဲဆင့္ကဲ ျဖစ္ပြားေနၾကေသာ ၾသဇာလွ်င္ (၈)ခုေျမာက္ရွိေသာ ၾသဇ႒မက႐ုပ္တို႔သာတည္း။ ယင္းၾသဇ႒မက႐ုပ္တို႔ကို ဉာဏ္ျဖင့္ ပိုင္းျခားယူၿပီး သိမ္းဆည္းၿပီးလွ်င္ ယင္း႐ုပ္တရားတို႔ကို လကၡဏာေရး သုံးတန္တင္ကာ ၀ိပႆနာဘာ၀နာကမၼ႒ာန္း စီးျဖန္းလ်က္လည္းေကာင္း ---

၄။ ေပးလွဴေၾကာင္း ကုသိုလ္ေစတနာဦးေဆာင္သည့္ မဟာကုသိုလ္ မေနာဒြါရိကေဇာ၀ီထိစိတ္အစဥ္ နာမ္တရားစုတို႔ကိုလည္း သိမ္းဆည္း၍ ယင္းကုသိုလ္တရားတို႔ကို လကၡဏာေရးသုံးတန္တင္ကာ ၀ိပႆနာ ဘာ၀နာ ကမၼ႒ာန္း စီးျဖန္းလ်က္လည္းေကာင္း ---

ဤသို႔ေသာ ၀ိပႆနာဉာဏ္မ်ား ျခံရံလ်က္ ဒါနေကာင္းမႈ ကုသိုလ္တစ္ခုကို ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္ပါက ထိုဒါနကံမွာ အဆင့္အတန္း အျမင့္မားဆုံးေသာ ၀ိပႆနာဉာဏ္မ်ား ျခံရံထားသျဖင့္ ထိုဒါနကံမွာ အက်ဳိးေပးဖို႔ရန္ အခါအခြင့္ သင့္၍ ပဋိသေႏၶ၏ အစြမ္းျဖင့္ ဘ၀တစ္ခုကို ျဖစ္ေစရာ၀ယ္ ၀ရဇိန္လက္နက္ မိုးႀကိဳးစက္ပမာ အလြန္ထက္ျမက္ စူးရွေသာ ဉာဏ္ပညာႏွင့္ ျပည့္စုံရသူ ျဖစ္ရေပ၏။ (နိဗၺာနဂါမိနီပဋိပဒါက်မ္း)

“ရဟန္းတို႔ သတၱ၀ါတို႔သည္ လွဴဒါန္းေ၀ဖန္ျခင္း၏ အက်ဳိးကို ငါဘုရား သိသကဲ့သို႔ သိၾကကုန္မူ မေပးလွဴဘဲ မစားကုန္ရာ၊ ၀န္တုိမႈႏွင့္ ျငဴစူမႈစေသာ အကုသုိလ္အညစ္အေၾကးသည္ ထုိသူ၏ စိတ္ကို သိမ္းက်ဳံးလႊမ္းမိုး၍ မတည္ႏိုင္ရာ၊ အလွဴခံ ပုဂၢိဳလ္ရွိကုန္မူ ထုိသူတို႔သည္ ေနာက္ဆံုးျဖစ္ေသာ ထမင္းလုတ္ ထမင္းဆုပ္မွေသာ္လည္း မခြဲျခမ္း မေ၀ဖန္မူ၍ မစားကုန္ ရာ။

 ရဟန္းတို႔ သတၱ၀ါတို႔သည္ လွဴဒါန္း ေ၀ဖန္ျခင္း၏ အက်ဳိးကို ငါဘုရား သိသကဲ့သို႔ မသိကုန္ေသာေၾကာင့္ သာ မေပးလွဴဘဲ စားၾကကုန္၏။ ၀န္တုိမႈႏွင့္ ျငဴစူမႈစေသာ အကုသုိလ္အညစ္အေၾကးသည္ ထုိသူ၏ စိတ္ကို သိမ္းက်ဳံးလႊမ္းမိုး၍ တည္ေလ၏” (ဣတိ၀ုတ္၊ ဒါနသုတ္) ဟု ဘုရားရွင္ေဟာေတာ္မူသည့္အတိုင္း ၀န္တိုမႈႏွင့္ ျငဴစူမႈဟူေသာ အကုသိုလ္အညစ္အေၾကးမ်ား ကို အႏိုင္ယူႏိုင္ေသာ ေပးကမ္းျခင္း၌ ရဲရင့္သူမ်ား ျဖစ္ႏိုင္ၾကပါေစ။

အရွင္ေကာ၀ိဒ (ေယာ)