Sunday, October 20, 2013

ေက်းဇူးဆပ္ၾက သီတင္းကၽြတ္လ

ေက်းဇူးဆပ္ၾက သီတင္းကၽြတ္လ




"သီတင္းကၽြတ္လ မီးထြန္းပြဲ"

 ျမန္မာျပည္တြင္ ဆဲ့ႏွစ္လ ရာသီအေၾကာင္း ကေလးတုိင္း ႏႈတ္ဖ်ားေပၚမွာ ေရပန္းစားသျဖင့္ မေမ့ႏုိင္စရာ ကဗ်ာေလး တစ္ေၾကာင္းပင္ ျဖစ္ပါတယ္။ ထုိ႔အျပင္ သီတင္းကၽြတ္ ပြဲေတာ္တြင္ ဆီမီးမ်ား၊ မီးရႈး မီးပန္းမ်ား၊ မီးအမ်ဳိးမ်ဳိး ထူးထူး ျခားျခား လွလွပပ မြမ္းမံ ျပင္ဆင္ၿပီး လျပည့္ေန႔ အၾကိဳည၊ လျပည့္ညႏွင့္ လျပည့္ေက်ာ္ တစ္ရက္အထိ သုံးရက္ၾကာ ပူေဇာ္ၾကပါတယ္။

ဘာေၾကာင့္ သီတင္းကၽြတ္ မီးထြန္းၾကတာလဲ

အမွန္တကယ္ေတာ့ သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေန႔မွာ ဆီမီးထြန္းျခင္းဟာ အလွအပအတြက္ တန္ဆာဆင္ၿပီး သက္သက္ ထြန္းၾကျခင္း မဟုတ္ပါ။ ဆီမီးထြန္းျခင္း၏ အဓိပၸာယ္ နက္နက္ရႈိင္းရႈိင္း ပါဝင္ပါသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္လည္းဆုိတာ ေမးခြန္းျဖစ္လာပါတယ္။

မွန္ပါတယ္။ ျမတ္ဗုဒၶ ဘုရားရွင္သည္ ေျခာက္ဝါအလြန္ ခုႏွစ္ဝါေျမာက္တြင္ တာဝတႎသာ နတ္ျပည္မွာ ဝါတြင္း သုံးလတုိ႔ ကာလပတ္လုံး အလြန္ မြန္ျမတ္ေသာ အဘိဓမၼာ တရားေတာ္တုိ႔ကုိ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ၿပီး ျမတ္ဗုဒၶ ဘုရားရွင္သည္ နိမၼိတ ရုပ္ပြားေတာ္ကုိ ထားေတာ္မူ၍ လူျပည္သုိ႔ ၾကြေရာက္ေတာ္မူေသာအခါ ပညာအရာ ဧတဒဂ္ ရရွိေတာ္မူေသာ အရွင္သာရိပုတၱရာအား အက်ဥ္း အဘိဓမၼာ တရားေတာ္ကုိ ေဟာေဖာ္ျပသေတာ္မူၿပီး သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေန႔မွာ လူျပည္သုိ႔ ျပန္လည္ ၾကြေတာ္မူေသာ အထိမ္းအမွတ္ အေနျဖင့္ အဘိဓမၼာအခါေတာ္ေန႔ ျဖစ္သလုိ ဆီမီး ပူေဇာ္ၾကသျဖင့္ သီတင္းကၽြတ္လ မီးထြန္းပြဲလုိ႔ ေခၚဆုိၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

ဤမွ်သာ မကေသးပါ။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ မယ္ေတာ္ျဖစ္ခဲ့ဖူးေသာ သႏၱဳႆိတ နတ္သားကုိ ေက်းဇူးဆပ္ေသာအားျဖင့္ အလြန္ ထူးျမတ္ ေကာင္းမြန္ေသာ အဘိဓမၼာတရားေတာ္မ်ားကုိ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ မိခင္ တေယာက္ရဲ႕ ဘဝထဲကုိ ပဋိသေႏၶ ရရွိလာသည့္အခ်ိန္ကစၿပီး လူျဖစ္လာတဲ့အထိ လူတေယာက္ သူတေယာက္ျဖစ္ေအာင္ ေကၽြးေမြးျပဳစုေတြဟာ တုႏႈိင္းမမီေသာ ေမတၱာေတြျဖင့္ သားသၼီးေတြအေပၚ ထားခဲ့ၾကတာျဖစ္ပါတယ္။ထုိ ေမတၱာမ်ဳိးဟာလည္း အပရိမာဏ ေမတၱာ ေခၚဆုိႏုိင္သလုိ အနႏၱေက်းဇူးမ်ားေသာ ေမတၱာေတြသာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဤကဲ့သုိ႔ေသာ ေက်းဇူးေတြကုိ သားသၼီးေတြ အေနျဖင့္ မိဘေတြ လုိအပ္လာတဲ့အခါတုိင္း ေက်းဇူး သိျမင္ၿပီး ေက်းဇူးဆပ္ဖုိ႔ လုိအပ္ပါတယ္။ ေနာက္ဆုံး မဆပ္ႏုိင္ေသးသည့္တုိင္ေအာင္ မိဘေတြ၏ ေက်းဇူးကုိ သိနားလည္ဖုိ႔ အမွန္တကယ္ လုိအပ္တယ္ မဟုတ္ပါလား။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သီတင္းကၽြတ္ ဆီမီးထြန္းျခင္းသည္ မိဘႏွစ္ပါးကုိ ေက်းဇူးဆပ္ေသာ တနည္းအားျဖင့္ ေက်းဇူးဆပ္ပြဲလုိ႔ ေျပာဆုိရမည္မွာ အမွန္ပင္ ျဖစ္ပါတယ္။

အစဥ္အလာ ေကာင္းမြန္ေသာ သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေန႔မွာပင္ သက္ႀကီး ရြယ္အုိမ်ားကုိ ကန္႔ေတာ့ၾကသည့္အျပင္ မိဘမ်ား၊ အသက္ႀကီးေသာ ဦးႀကီး၊ အေဒၚမ်ားႏွင့္ အစ္ကုိ၊ အစ္မမ်ားကုိလည္း အျပစ္မ်ားရွိလွ်င္ သား သၼီး ေျမး ျမစ္ ညီငယ္ ညီမငယ္တုိ႔ကုိ ကန္႔ေတာ့ၾကသည္မွာ ျမန္မာတုိ႔၏ ခ်စ္စရာေကာင္းေသာ ရုိးရာဓေလ့ေကာင္းကုိလည္း ေတြ႔ျမင္ရသျဖင့္ ၾကည္ႏူးဖြယ္ေကာင္း လွပါတယ္။

ထုိ႔အျပင္ တခ်ဳိ႕က ဘုရား ေက်ာင္း ကန္ သြားၾကသလုိ ညေနပုိင္း ဆည္းဆာအခ်ိန္တြင္ အနီးရွိ တန္ခုိး ေစတီ ပုထုိးမ်ား၊ ျမတ္စြာ ဘုရားရွင္၏ ရုပ္ပြားေတာ္ကုိ ရုိခုိး ပူေဇာ္ၾကတာလည္း ေတြ႔ျမင္ၾကရသလုိ ညပုိင္းေရာက္ျပန္ေတာ့လည္း မိမိတုိ႔ ေနထုိင္ရာ အိမ္ ဘုရားစင္မွာ ဆီမီး တန္ဆာမ်ားျဖင့္ ပူေဇာ္ျခင္း၊ အိမ္၏ ပတ္ဝန္းက်င္မွာ အလွမီးပုံမ်ား တန္ဆာဆင္လ်က္ ဆီမီး ပူေဇာ္ျခင္း၊ ရြာဦးေက်ာင္းႏွင့္ ေစတီေတာ္မ်ားတြင္ ဆီမီး တန္ဆာမ်ား ပူေဇာ္ျခင္းႏွင့္ ဝတ္ရြတ္ျခင္း စသည္တုိ႔ကုိ ျပဳလုပ္ၾကတာ အလြန္အမင္ ၾကည္ႏူးစရာေကာင္းလွပါတယ္။

ေၾသာ္ ဝါေတာ္ကၽြတ္လာျပန္ၿပီ။ ဝါေတာ္ကၽြတ္ၿပီဆုိေတာ့ ျမန္မာဆုိရုိးေလး တခုကုိ သတိရမိျပန္တယ္။ အဲဒါေလးက ဝါလ ကင္းလြတ္ သီတင္းကၽြတ္ လုိ႔ ေရွးျမန္မာ လူႀကီးသူမေတြ ေျပာဆုိခဲ့ၾကတာပါ။ မွတ္သားစရာေကာင္းေသာ ဆုိရုိးစကားေလး ျဖစ္ပါတယ္။ အခ်ဳိ႕က အမွတ္တမဲ့ ဆုိရုိးစကားေလးေတြကုိ ေမ့သြားတတ္ပါတယ္။

"ဝါလကင္းလြတ္ သီတင္းကၽြတ္"

မွန္ပါတယ္။ "ဝါလကင္းလြတ္ သီတင္းကၽြတ္" အခ်ိန္အခါ သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေန႔တြင္ သံဃာေတာ္မ်ား ပဝါရဏာ ျပဳလုပ္ရမည့္ ေန႔လည္းျဖစ္ပါတယ္။ ပဝါရဏာဆုိသည္မွာ ရဟန္းအခ်င္းခ်င္း မိမိတုိ႔ အထင္အရွားရွိေသာ အျပစ္မ်ား တစုံတရာ ရွိပါက ေျပာၾကားၾကဖုိ႔ ဖိတ္မန္ၾကသည့္ သေဘာတရားကုိ ပဝါရဏာ လုိ႔ ေခၚပါတယ္။

အဲဒီလုိ ဖိတ္မန္လုိက္သည့္အခါ အခ်ဳိ႕ သင့္ေရာက္သည့္ အျပစ္မ်ားကုိ အထင္အရွား ေျပာျပသူကလည္း ေမတၱာကရုဏျဖင့္ ေျပာျပၾကသလုိ အထင္အရွား အျပစ္ရွိသူကလည္း မိမိတုိ႔ အျပစ္ကုိ သိရွိၿပီး အမွန္ျမင္ၿပီး ျပဳျပင္ ကုစားဖုိ႔ရန္ ေကာင္းမြန္ေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္ ေကာင္းတခုကုိ ဗုဒၶဘုရားရွင္ ကုိယ္ေတာ္ျမတ္သည္ တပည့္သား သံဃာတုိ႔ကုိ လမ္းညြန္းျပသ ပညတ္ေတာ္မူခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။



ေနာက္ထပ္ ေျပာရမည္ဆုိလ်င္ ပဝါရဏာဆုိတာ မိမိ၏ ခၽြတ္ယြင္းခ်က္အျပစ္ကို ျမင္လွ်င္ျဖစ္ေစ၊ ၾကားလွ်င္ျဖစ္ေစ၊ ယုံမွား သံသယ ရွိလွ်င္ျဖစ္ေစ ေျပာဆိုဖုိ႔ရန္ ဖိတ္မန္ပန္ၾကားတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ထုိ႔အျပင္ ေခတ္ေတြ အဆက္ဆက္ ေျပာင္းလြဲလာခဲ့သျဖင့္ ေျပာင္းလြဲလာသည့္ ေခတ္အေနအထားအရ ေလ့လာမႈ အားေကာင္းလာေသာ လူပညာရွိေတြ အေနျဖင့္ အခ်ဳိ႕က သိခ်င္လုိ႔ေသာ္လည္းေကာင္း ေလ့လာခ်င္လုိ႔ေသာ္ လည္းေကာင္း ေမးလာၾကတာလည္း ရွိၾကပါလိမ့္မည္။ အဲဒါေၾကာင့္လည္း ပဝါရဏျပဳလုပ္ျခင္း၏ အခ်က္အလက္ကုိ ေျဖရွင္းဖုိ႔ လုိအပ္လာပါလိမ့္မည္မွာ အမွန္ပင္ ျဖစ္ပါတယ္။

အဘယ္ေၾကာင့္ (ပဝါရဏာ) ဖိတ္မန္ပန္ၾကားရသလဲ

တခါတရံ ကိုယ့္အျပစ္ကို သူတစ္ပါးက သိျပီး၊ မိမိ ကုိယ္တုိင္ေတာ့ မသိတာလဲ ရွိေနတတ္ပါတယ္။ အဲဒီလို အျပစ္မ်ား ရွိေနပါက အျခားရဟန္းမ်ားက ေျပာျပဖုိ႔ရန္ႏွင့္၊ မိမိ၏ အျပစ္ကို ေျပာျပဖုိ႔ သိရရင္ အျပစ္ကင္းေအာင္ ေဒသနာေျပာၾကားျခင္းတုိ႔ျဖင့္ ကုစားဖုိ႔ရန္ ျဖစ္ပါတယ္။

ၿပီးေတာ့ မိမိသည္လည္း စင္ၾကယ္ေသာ သီလ၀ိသုဒၶိ ၊ စိတၱ၀ိသုဒၶိႏွင့္ ဒိ႒ိ၀ိသုဒၶိ စသည္တုိ႔ ျပည့္စံုသြားဖုိ႔ရန္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေတြဟာ ျမတ္စြာဘုရား သာသနာေတာ္မွာ သန္႔ရွင္းစင္ၾကယ္၍ သူေတာ္ေကာင္း တရား က်င့္ႀကံအားထုတ္ႏုိင္ရန္တုိ႔ကုိ ညြန္းဆုိထားသျဖင့္ အလြန္ေကာင္းမြန္ေသာ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ တခုပင္ ျဖစ္ပါတယ္။

ဤကဲ့သုိ႔ ေကာင္းမြန္သည့္ အလုပ္ကုိ လုပ္ေဆာင္ရာတြင္ သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ ပဝါရဏာေန႔၌ ေက်ာင္းတုိင္ထဲမွာ သံဃာ ငါးပါးရွိလွ်င္ ထုိသံဃာ ငါးပါးလုံးကုိ ဖိတ္မန္ဖုိ႔ရန္၊ သံဃာ ငါးပါး မရွိလွ်င္ အခ်င္းခ်င္း ဖိတ္မန္ဖုိ႔ရန္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္က ဝိနည္း ပိဋကတ္ေတာ္မွာ သိကၡာပုဒ္အေနျဖင့္ ပညတ္ေတာ္မူခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

ပ၀ါရဏာ ျပဳလုပ္ရာတြင္ ရြတ္ဆုိရန္

သံဃံ ဘေႏၲ ပ၀ါေရမိ ဒိေ႒န ၀ါ, သုေတန ၀ါ, ပရိသကၤာယ ၀ါ,
၀ဒႏၲဳ မံ အာယသၼေႏၲာ အႏုကမၸံ ဥပါဒါယ၊ ပႆေႏၲာ ပဋိကရိႆာမိ ။

ဒုတိယမၸိ ဘေႏၲ သံဃံ ပ၀ါေရမိ ဒိေ႒န ၀ါ, သုေတန ၀ါ, ပရိသကၤာယ ၀ါ,
၀ဒႏၲဳ မံ အာယသၼေႏၲာ အႏုကမၸံ ဥပါဒါယ၊ ပႆေႏၲာ ပဋိကရိႆာမိ ။

တတိယမၸိ ဘေႏၲ သံဃံ ပ၀ါေရမိ ဒိေ႒န ၀ါ, သုေတန ၀ါ, ပရိသကၤာယ ၀ါ,
၀ဒႏၲဳ မံ အာယသၼေႏၲာ အႏုကမၸံ ဥပါဒါယ၊ ပႆေႏၲာ ပဋိကရိႆာမိ ။ ( ၀ိ-၃-၂၂၃ )

''အသွ်င္ဘုရားတို႔ အကြၽႏု္ပ္သည္ အသွ်င္တို႔ကို ဖိတ္ၾကား ပါ၏၊ ျမင္သျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ၾကားသျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ယံုမွားသျဖင့္လည္းေကာင္း အသွ်င္တို႔သည္ အကြၽႏု္ပ္ကို အစဥ္သနားျခင္းကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ေျပာဆိုကုန္ေလာ့၊ (အျပစ္ကို) ျမင္သည္ရွိေသာ္ ကုစား ပါအံ့။ (ဒု-တ)

ပဝါရဏာ ခြင့္ျပဳေတာ္မူရျခင္း

ျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ သာဝတၳိျပည္ ေဇတဝန္ေက်ာင္းတုိက္၌ သီတင္းသုံးေတာ္မူစဥ္ ေကာသလတုိင္းထဲမွ ဇနပုဒ္တြင္ ေနထုိင္ သီတင္းသုံးေတာ္မူေသာ ရဟန္းတုိ႔သည္ အခ်င္းခ်င္း ျငင္းခုံျခင္း မျပဳပါပဲ ညီညီညြတ္ညြတ္ျဖင့္ ခ်မ္းသာစြာ ေနထုိင္ သီတင္းသုံးေအာင္ စကားမေျပာပဲ ကတိကဝတ္ ျပဳ၍ ဝါတြင္း သုံးလ ကာလပတ္လုံး စကားမေျပာ မဆုိပဲ သီတင္းသုံး ေနထုိင္ခဲ့ၾကပါတယ္။

ထုိရဟန္းေတာ္တုိ႔သည္ သီတင္း၀ါလ ကြ်တ္ေသာအခါ ဗုဒၶျမတ္စြာထံသြားေရာက္ ဖူးေျမွာ္ကန္ေတာ့ၾကပါတယ္။ ဗုဒၶျမတ္စြာသည္ အေဝးမွ ၾကြေရာက္လာေသာ တပည့္ ရဟန္းေတာ္မ်ားႏွင့္ ၀မ္းပန္းတသာ ေမးျမန္းေျပာဆုိေလ႔ရွိသည့္အတုိင္း

˝ခ်စ္သားတုိ႔ ခ်မ္းခ်မ္းသာသာ ေနထုိင္ခဲ႔ၾကရပါရဲ႕လား၊ တဦးႏွင့္ တဦး ခုိက္ရန္ျငင္းခုန္မွဳ ျပဳျခင္း မရွိ ညီညြတ္စြာ ေနထုိင္နိဳင္ၾကပါရဲ႕လား˝ ဟုေမးျမန္းေတာ္မူပါတယ္။ ထုိအခါ ရဟန္းေတာ္မ်ားက တ၀ါတြင္းလုံး သူတို႔ ေနထုိင္ခဲ့ၾကပုံေတြကုိ ေလွ်ာက္ထား၍ ˝ခ်မ္းသာစြာ ေနခဲ႔ရပါေၾကာင္း˝ ျပန္လည္ ေလွ်ာက္တင္ၾကပါတယ္။

ဤသုိ႔ ၾကားေတာ္မူေသာအခါ ဗုဒၶျမတ္စြာသည္ ရဟန္းေတာ္တုိ႔ကုိ ကဲ့ရဲ႕ရႈတ္ခ်ေတာ္မူသလုိ အျပစ္တင္ေတာ္မူပါတယ္။ ˝သင္တုိ႔သည္ ခ်မ္းခ်မ္းသာသာ မေနခဲ့ၾကရပါပဲ ခ်မ္းသာစြာ ေနခဲ့ၾကရပါသည္˝ ဟု ၀န္ခံၾကပါတယ္။ သင္တုိ႔၏ ၀စီပိတ္အက်င့္သည္ ေတာတြင္း တိရစၦာန္တုိ႔၏ ေနထုိင္နည္းသာ ျဖစ္တယ္။ သုိးေတြရဲ႕ ေနနည္း ထုိင္နည္းသာ ျဖစ္တယ္။ ရန္သူအခ်င္းခ်င္းတုိ႔၏ အမူအက်င့္နည္းေတြသာ ျဖစ္တယ္။ သင္တုိ႔သည္ သာသနာေတာ္ကုိ မၾကည္ညိဳေသးသည့္ သူတုိ႔အတြက္ ၾကည္ညိဳလာရန္လည္းေကာင္း၊ ၾကည္ညိဳၿပီးသည့္ သူတုိ႔အတြက္ ပုိမုိ၍ ၾကည္ညိဳသဒၶါတက္ေစရန္လည္းေကာင္း မျဖစ္နိဳင္ေပ˝ဟု ကဲ႔ရဲ႕ ရႈတ္ခ်ေတာ္မူလ်က္ ˝သာသနာပ တိတၳိေတြ က်င့္စဥ္ျဖစ္သည့္ ဤ လူအ အက်င့္၊ ၀စီပိတ္ အက်င့္ကုိ က်င့္သုံးက ဒုကၠဋ္အာပတ္သင့္ေစ˝ ဟုသိကၡာပုဒ္ ပညတ္ပိတ္ပင္ေတာ္မူခဲ႔တာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဗုဒၶျမတ္စြာရွင္သည္ ဤသိကၡာပုဒ္ ပညတ္ေတာ္မူၿပီးေနာက္တြင္ ၀ါကြ်တ္ၿပီးေသာ ရဟန္းေတာ္တုိ႔အား အျပစ္ျမင္ပါက၊ ၾကားပါက၊ ယုံမွားသံသယျဖစ္ပါက ေရငုံႏွဳတ္ပိတ္ (၀စီပိတ္) မေနဘဲ အခ်င္းခ်င္း ေျပာဆုိ ဆုံးမဖုိ႔ ဖိတ္ၾကားထားရန္ ဆက္လက္မိန္႔ၾကားေတာ္မူခဲ့သျဖင့္ ဤအခ်ိန္အခါမွ စ၍ သီတင္းကြ်တ္လျပည့္ေန႔ ေရာက္တုိင္း သံဃာေတာ္တုိ႔၏ ˝ပ၀ါရဏာပြဲ˝ မ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့တာ ယၡဳထိတုိင္ေအာင္ ပင္ျဖစ္ပါတယ္။

အားလုံးေသာ စာေပခ်စ္ခင္ ျမတ္ႏုိးၾကေသာ သူေတာ္စဥ္ သူေတာ္ေကာင္းတုိ႔သည္လည္း သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေန႔ အေၾကာင္းကုိ ဝမ္းေျမွာက္ ဝမ္းသာစြာ ဖတ္ရႈရသျဖင့္ ကုိယ္စိတ္ ႏွစ္ျဖာ က်န္းမာ ခ်မ္းသာစြာျဖင့္ မိမိတုိ႔ ရည္မွန္း ရည္စူးေသာ ဘ၀ပန္းတုိင္ အသီးသီးသုိ႔ လြယ္ကူေသာ အသိဥာဏ္ႏွင့္ အက်င့္ျမတ္ သီလတုိ႔ျဖင့္ ေရာက္ႏုိင္ၾကပါေစလုိ႔ ဆုေတာင္းပတၱနာ ျပဳလုိက္ပါတယ္။



တကၠသုိလ္ျမတ္မင္း