Thursday, June 20, 2013

႐ိုေသ ေလးစားမႈျဖင့္သာ



6.14.14

   ႐ိုေသ ေလးစားမႈျဖင့္သာ

အမက(၁၇)ဗဟန္း ေက်ာင္းမႇ ရႇင္သာမေဏေလးမ်ား ဆရာေတာ္အား ကန္ေတာ့ေနသည္ကုိ မတ္လဆန္းက ေတြ႕ရစဥ္။
မိသားစု ထမင္း၀ိုင္း ျဖစ္ပါသည္။ သားက ဟင္းခြက္မႇ ဟင္းကိုခပ္ရန္ ဟန္ျပင္ရင္း ေဖေဖ့ကို ဟင္းဦးခ်ရမလား။ ေဖေဖက ဦးခ်တာ ႀကိဳက္သလား ေမးခြန္းေမးသည္။ ယခင္ကလည္း ဦးခ်ေနက်မို႔ ဘာလို႔ပါလိမ့္ စဥ္းစားေနစဥ္ သားကဆက္ေျပာသည္။ တခ်ိဳ႕က လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ကုိယ့္ဟာကိုယ္ ထည့္စားေပါ့ ဦးခ်ဖို႔ မလိုပါဘူးလို႔ ေျပာတယ္။ သားလဲ အဲဒါေကာင္းတယ္လို႔ ထင္လို႔ပါ ေျပာပါသည္။

လုပ္သင့္ မလုပ္သင့္
သားေရ ေဖေဖက ႀကိဳက္တာ မႀကိဳက္တာထက္ လုပ္သင့္ မလုပ္သင့္တာေတြကို အေျချပဳတဲ့ ဒႆနိကေဗဒ ပညာရပ္ ေလ့လာပို႔ခ် ေပးေနရတဲ့သူမို ့ ဦးခ်သင့္ မသင့္ကိုဘဲ စဥ္းစားဆင္ျခင္ ေျပာမယ္ေလ။ ဦးခ်တယ္ ဆုိတာ ဘာလဲ။ အ႐ိုအေသေပးတဲ ့အျပဳအမူ တစ္ခုပါ။

မႇန္ကန္တဲ့ အ႐ုိအေသေပးတဲ့ အျပဳအမူဆုိတာ ေကာင္းတဲ့ အျပဳအမူပါ။ သားက အေဖကို အ႐ုိအေသေပးတဲ့ အေနနဲ႔ ေဖေဖ့ကို ဟင္းထည့္လိုက္ရမလား ေဖေဖလို ့ ေျပာၿပီးထည့္ေပးလိုက္တာက မႇန္ကန္ ေကာင္းမြန္တဲ့ အျပဳအမူပါ။ ေကာင္းမႈကုသိုလ္ ျပဳလိုက္တာပါပဲ။ ေကာင္းမႈဆိုေတာ့ လုပ္သင့္တဲ့ အလုပ္ေပါ့။ ေကာင္းမႈဆိုတာ ဒီလို အေသးအဖြဲေလးပဲ ဆိုၿပီး မထီမဲ့ျမင္ မျပဳအပ္ဘူး ။

 ေရတစ္စက္ တစ္စက္က ေရတစ္အိုး ျပည့္သလိုပဲတဲ့။ ေကာင္းမႈဆိုတာလဲ နည္းနည္းနဲ႔ ျပည့္လာတာတဲ့။ မေကာင္းမႈဆိုတာလဲ အေသးအဖြဲပဲဆိုၿပီး မထီမဲ့ျမင္ မျပဳအပ္ဘူး။ ေရတစ္စက္ တစ္စက္က ေရတစ္အိုး ျပည့္သလိုပဲ မေကာင္းမႈဆိုတာလဲ နည္းနည္းနဲ႔ ျပည့္လာတာတ့ဲ။ ဗုဒၶစာေပ တစ္ခုျဖစ္တဲ့ ဓမၼပဒမႇာ ေတြ႕ရတယ္။

ေကာင္းမႈကို ျဖစ္ေစ
ေဖေဖတို႔ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈက ဗုဒၶစာေပကို ျမစ္ဖ်ားခံ စီးဆင္းေနတာပါ။ ဗုဒၶစာေပမႇာ ေကာင္းမႈကိုျဖစ္ေစတဲ့ ပုညႀကိယ ဆယ္ပါးရႇိတယ္။ သားေရ စာေရးကိရိယာ ဆိုတာ စာရြက္တို႔၊ ခဲတံတို႔၊ မင္တံတို႔ လိုသလိုပဲ ပုညဆိုတဲ့ ပါဠိစကားက ေကာင္းမႈလို႔ အဓိပၸာယ္ရတယ္။ ပုညႀကိယဆိုတာ ေကာင္းမႈျဖစ္ဖို႔ ျပဳလုပ္ရတဲ့ အျပဳအမူေတြေပါ့။

ပရဟိတ
ေဖေဖတို႔ အမ်ားနားရည္၀ေနတဲ့ အျပဳအမူျဖစ္တဲ့့ (ဒါန၊ သီလ၊ ဘာ၀နာ) ေတြလုပ္ရင္ ေကာင္းတဲ့အျပဳအမူ ျဖစ္တယ္ဆိုတာ အဲဒီ ဆယ္ပါးထဲမႇာပါတဲ့ သုံးပါးေပါ့။ အဲဒီ သုံးခုအျပင္ ေစာေစာကေျပာတဲ့ ႐ုိေသေလးစားမႈ (အပစာယန) ကုသိုလ္ေကာင္းမႈလဲ အဲဒီ ဆယ္ပါးထဲမႇာ ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ သူတစ္ပါး အက်ိဳးကို ေဆာင္ရြက္ေနတဲ့ (ေ၀ယ်ာ၀စၥ) ေကာင္းမႈဆိုတာလဲ ပါတယ္။ သူတစ္ပါးေကာင္းမႈ လုပ္ေနတာကို ၀ိုင္း၀န္းကူညီ ေပးတာေတြ။ ႏုိင္ငံတကာက လူမႈေရးလုပ္ငန္းေတြ၊ ပရဟိတ လုပ္ငန္းေတြ၊ ဦးေက်ာ္သူတို႔ရဲ႕ နာေရးကူညီမႈ လုပ္ငန္းေတြဟာ သူတစ္ပါး အက်ိဳးေဆာင္ေနတဲ့ ေကာင္းမႈေတြပဲေပါ့။

ေျဖာင့္မတ္မႇန္ကန္တဲ့ အသိၪာဏ္ အျမင္
ကိုယ္ျပဳတဲ့ ေကာင္းမႈကို ခြဲေ၀အမွ်ေ၀တဲ့ အျပဳအမူ၊(ပတၲိဒါန)နဲ႔ သူတစ္ပါးက ေကာင္းမႈမွ်ေ၀ရင္လည္း ၀မ္းေျမာက္၀မ္းသာႏႇင့္ ခ်ီးမြမ္းဂုဏ္ျပဳ သာဓုေခၚတဲ့ အျပဳအမူ၊ (ပတၲာ ႏုေမာဒန) ဆိုတာလဲပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ အခ်ိန္အခါ အားေလ်ာ္စြာ တရားနာတဲ့ ေကာင္းမႈ (ဓမၼႆ၀န)နဲ႔ အခ်ိန္အခါ အားေလ်ာ္စြာ တရားေဟာတဲ့ ေကာင္းမႈ (ဓမၼေဒသနာ) ဆိုတာလဲ ပါတယ္။ ေနာက္ဆုံး တစ္ဆယ္ကေတာ့ ေျဖာင့္မတ္မႇန္ကန္တဲ့ အသိဥာဏ္အျမင္နဲ႔ ေဆာင္ရြက္တဲ့(ဒိ႒ိဇုကမၼ) ဆုိတာေတြဟာ ေကာင္းမႈေတြ ျဖစ္ေစပါတယ္။ ဒီဆယ္ခုကို တစ္ခုျခင္း စဥ္းစားၾကည့္ရင္လည္း စိတ္၀င္စားစရာပါပဲဟု သားကို ေျပာျပမိပါသည္။

ယဥ္ေက်းမူတစ္ခုသာမက
သားဦးခ်ေပးေသာ ထမင္းဟင္းမ်ားကို စားရင္း မိသားစု စကား၀ိုင္းေလးသည္ ၾကည္ႏူးစရာ ျဖစ္ပါသည္။ သားက ဂ်ပန္ႏုိင္ငံ ဟီတာခ်ီကုမၸဏီမႇာ ကြန္ပ်ဴတာပ႐ုိဂရမ္ အင္ဂ်င္နီယာ အလုပ္လုပ္ေနသူ ျဖစ္သည္။ ေႏြဦးေပါက္ ႐ုံးပိတ္ရက္ အားလပ္ရက္ရ၍ ျမန္မာျပည္ ခဏျပန္လာခိုက္ ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ျဖစ္၍ ဂ်ပန္လူမ်ိဳးေတြ အခ်င္းခ်င္း အ႐ုိအေသေပး ခါးညြတ္ျခင္းသည္လည္း ယဥ္ေက်းမူ တစ္ခုသာမက ေကာင္းမႈကုသိုလ္လည္း ျဖစ္ႏုိင္ေၾကာင္း သားကို ေျပာျပပါသည္။


ဗုဒၶစာေပတြင္ ဂါရ၀ျပဳျခင္းသည္ မဂၤလာဟု ဆုိပါသည္။ ဂါရ၀သည္ ႐ုိေသေလးစားျခင္း ျဖစ္သည္။ မဂၤလာဟူသည္ မေကာင္းမႈကို ဖ်က္ဆီးျခင္း၊ ေကာင္းက်ိဳးျပည့္စုံျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ႐ုိေသေလးစားျခင္းတြင္ အတၲဂါရ၀ မိမိကိုယ္ကို ေလးစားျခင္းႏႇင့္ ပရဂါရ၀ တစ္ပါးသူအား ေလးစားျခင္း ရႇိအပ္ပါသည္။ သို႔ျဖစ္၍ တစ္ဦးကိုတစ္ဦး အျပန္အလႇန္ ႐ုိေသေလးစားမႈျဖင့္သာ မေကာင္းမႈကို ေရႇာင္ႏိုင္မည္...


ပုဂၢိဳလ္ မခြဲျခားဘဲ
ေကာင္းမႈကို မည္သည့္လူမ်ိဳး မည္သည့္ဘာသာ၀င္က ျပဳသည္ျဖစ္ေစ ေကာင္းမႈသာ ျဖစ္ပါသည္။ ထို႔အတူ မေကာင္းမႈကိုလည္း မည္သည့္လူမ်ိဳး မည္သည့္ဘာသာ၀င္က ျပဳသည္ျဖစ္ေစ မေကာင္းမႈသာ ျဖစ္ပါသည္။ ေကာင္းမႈ မေကာင္းမႈကို ျဖစ္ေစေသာ စိတ္မ်ားအေၾကာင္း ေလ့လာႏုိင္သည့္ ဗုဒၶစာေပ အဘိဓမၼာ တရားသည္ ပုဂၢိဳလ္မခြဲျခားဘဲ ေဟာၾကားထားေသာ တရားျဖစ္ေၾကာင္း သားကို ေျပာျပပါသည္။ သားက ေဖေဖ အဲဒါေတြကို ေဆာင္းပါးေရးသင့္တယ္။ သားတို႔လူငယ္ေတြ သိရတာေပါ့ဟု ေျပာပါသည္။ အမိ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အတိတ္အေမြအႏႇစ္ တစ္ခုျဖစ္ေသာ ဗုဒၶစာေပမႇ အနာဂတ္ရႇိေသာ လူငယ္မ်ား စဥ္းစားဆင္ျခင္ႏုိင္ေစဖို႔ ရည္ရြယ္ေရးသားရန္ ၾကံဆအားထုတ္ သင့္သည္ဟု စဥ္းစားမိပါသည္။

ျပဳတတ္သူ အတြက္
ေကာင္းမႈဟူသည္ ျပဳတတ္သူအတြက္ သာမန္ကိစၥေလးမ်ားကပင္ ေကာင္းမႈျဖစ္ေစသည္။ ထို႔အတူ မျပဳတတ္သူအတြက္ သာမန္ကိစၥေလးမ်ားကလည္း မေကာင္းမႈ ျဖစ္ေစပါသည္။ သားက ေဆာင္းပါးေရးဖို႔ ေျပာ၍ စာေရးရန္ စဥ္းစားမိပါသည္။ သားအလုပ္ လုပ္ေနေသာ ဂ်ပန္ႏိုုင္ငံ အေၾကာင္းကိုလည္း စဥ္းစားမိပါသည္။ ဂ်ပန္တို႔သည္ ယာဥ္စည္းကမ္း လမ္းစည္းကမ္းကို ႐ုိေသေလးစားတတ္သူမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ တာ၀န္ရႇိသူတို႔ကလည္း အမ်ားျပည္သူမ်ားအား ေလးစားလ်က္ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး ျပည္သူ႔၀န္ေဆာင္မႈမ်ားကို အဆင္ေျပ ေကာင္းမြန္စြာ ေဆာင္ရြက္ေပးတတ္ ၾကပါသည္။

႐ုိေသ ေလးစားမႈသည္
႐ုိေသေလးစားမႈသည္ ေကာင္းေသာ အျပဳအမူ ေကာင္းမႈျဖစ္သည္ဟု ယူဆပါက ဂ်ပန္တို႔သည္ ေန႔စဥ္ေကာင္းမႈမ်ားစြာ ျပဳေလ့ရႇိေသာ အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခု ျဖစ္သည္ဟု ဆိုႏိုုင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။
၂၀၀၂-၂၀၀၃ ဂ်ပန္ေဖာင္ေဒးရႇင္း သုေတသီအျဖစ္ ဂ်ပန္ႏိုုင္ငံ က်ိဳတိုတကၠသိုလ္တြင္ ေဆာင္ရြက္စဥ္က ေတြ႕ၾကံဳခဲ့ရပုံမ်ားကို သတိရမိပါသည္။ တစ္ခ်ိန္တစ္ခါက ဖက္ဆစ္ဂ်ပန္အျဖစ္ နာမည္ဆိုးခဲ့ေသာ ႏုိင္ငံတစ္ႏုိင္ငံ ေျပာင္းလဲသြားသည့္ ေကာင္းမြန္ေသာ အျပဳအမူမ်ားကို ေတြ႕ျမင္ခဲ့ရပါသည္။ ဘတ္စ္ကား မႇတ္တုိင္တြင္ ေရးထားေသာ အခ်ိန္အတိုင္း အတိအက် ေရာက္လာေသာ ဘတ္စ္ကားမ်ားကို ေတြ႕ခဲ့ရပါသည္။

ဘတ္စ္ကားမႇတ္တိုင္တြင္ တစ္စီးထြက္မႇ ေနာက္တစ္စီး ၀င္ပုံမ်ားကို ေတြ႕ခဲ့ရပါသည္။ ဘတ္စ္ကားေပၚသို႔ တန္းစီတက္ေနသူမ်ားကိုလည္း ေတြ႕ခဲ့ရပါသည္။ စပယ္ယာမပါဘဲ ယာဥ္စီးခမ်ားကို ယာဥ္ေမာင္းသူေဘးရႇိ စက္ထဲသို႔ ထည့္ၿပီးမႇ ကားေပၚက ဆင္းၾကပါသည္။ ယင္းစက္သည္ အေႂကြလဲ၍လည္း ရပါသည္။ ယာဥ္ေမာင္းသူက ခရီးသည္မ်ား ဆင္းတိုင္း ေက်းဇူးတင္စကား ေျပာသံမ်ား ၾကားခဲ့ရပါသည္။ ထို႔ျပင္ လူကူးမ်ဥ္းက်ား မ်ားတြင္လည္း ဣေျႏၵရရ ကူးျဖတ္ေနသူမ်ားကို ေတြ႕ခဲ့ရပါသည္။

အ႐ုိအေသေပးၿပီးမႇ
ဂ်ပန္ႏုိင္ငံတြင္ အျမန္ယာဥ္ က်ည္ဆန္ မီးရထား စီးေသာအခါျဖစ္ေစ ႐ုိး႐ုိးရထား ျဖစ္ေစ လမ္းတြင္ လက္မႇတ္စစ္ တက္လာေသာအခါ ေရႇးဦးစြာ ခရီးသည္မ်ားကို ဦးညႊတ္ အ႐ုိအေသ ေပးပါသည္။ လက္မႇတ္စစ္ ပါမည္ဟု ခြင့္ေတာင္းခံပါသည္။ လက္မႇတ္ စစ္ၿပီး၍ ေနာက္တစ္တြဲကူးခါနီး ခရီးသည္မ်ားအား တစ္ဖန္ဦးညႊတ္ အ႐ုိအေသေပး၍ ေက်းဇူးတင္စကား ေျပာၿပီးမႇ ထြက္ခြာသြားပါသည္။ အျမန္ယာဥ္ က်ည္ဆန္မီးရထားေပၚမႇာ တြန္းလႇည္းကေလးနဲ ့ အစားအေသာက္ လိုက္ေရာင္းေသာ ရထား၀န္ထမ္း ဂ်ပန္မေလးမ်ားလည္း ထုိ႔အတူ ခရီးသည္မ်ားကို အ႐ုိအေသေပးၿပီးမႇ ေရာင္းသည္။ ခရီးသည္မ်ားကို အ႐ုိအေသေပးၿပီးမႇ ျပန္ထြက္သြားပါသည္။

ေစတနာပါမႈ
ယခုအခါ ျမန္မာပုဂၢလိက ဘဏ္မ်ားတြင္ ၀န္ထမ္းမ်ား၏ အ႐ုိအေသျပဳမႈ အေလ့အက်င့္ကို ျမင္ေတြ႕ရသျဖင့္ ၾကည္ႏူးစရာ ျဖစ္ပါသည္။ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ ေရေသာက္ျမစ္ တစ္ခုျဖစ္ေသာ ဗုဒၶစာေပတြင္ ေကာင္းမႈ မေကာင္းမႈကို ျဖစ္ေစေသာ စိတ္ထားမႇာ ေစတနာပါမႈ မပါမႈႏႇင့္လည္း သက္ဆိုင္သည္ဟု ေတြ႕ရႇိရပါသည္။ ေစတနာမပါဘဲ အေလ့အက်င့္အရ အ႐ုိအေသ ေပးျခင္းသည္ ေကာင္းမႈဟု မဆိုႏိုင္ေၾကာင္း ယူဆၾကပါသည္။

 ထုိ႔အတူ ေစတနာမပါဘဲ အေလ့အက်င့္အရ အ႐ုိအေသ မေပးျခင္းသည္လည္း မေကာင္းမႈဟု မဆိုႏုိင္ေၾကာင္း ယူဆၾကပါသည္။ သို႔ေသာ္ အ႐ုိအေသ ျပဳျခင္းသည္ ေကာင္းမႈ ျဖစ္သည္ဟု ႀကိဳတင္ခံယူခ်က္ျဖင့္ အေလ့အက်င့္ ေကာင္းသူတို႔၏ အေလ့အက်င့္အရ အ႐ုိအေသ ျပဳျခင္းမႇာမူ ေကာင္းမႈျဖစ္သည္ဟု ဆိုႏုိင္ေပမည္။


တစ္ဖန္ ဗုဒၶစာေပတြင္ ဂါရ၀ျပဳျခင္းသည္ မဂၤလာဟု ဆုိပါသည္။ ဂါရ၀သည္ ႐ုိေသေလးစားျခင္း ျဖစ္သည္။ မဂၤလာဟူသည္ မေကာင္းမႈကို ဖ်က္ဆီးျခင္း၊ ေကာင္းက်ိဳးျပည့္စုံျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ႐ုိေသေလးစားျခင္းတြင္ အတၲဂါရ၀ မိမိကိုယ္ကို ေလးစားျခင္းႏႇင့္ ပရဂါရ၀ တစ္ပါးသူအား ေလးစားျခင္း ရႇိအပ္ပါသည္။ သို႔ျဖစ္၍ တစ္ဦးကိုတစ္ဦး အျပန္အလႇန္ ႐ုိေသေလးစားမႈျဖင့္သာ မေကာင္းမႈကို ေရႇာင္ႏိုင္မည္။ ေကာင္းမႈကို ျဖစ္ေစႏုိင္မည္ဟု ဆင္ျခင္ယူဆမိပါသည္။

Written by ဆန္းထြန္းေသာင္
http://www.first-11.com/