Sunday, August 7, 2011

အမုန္းႀကီးေတာ့ အရႈံးႀကီး



“အစားနဲ႔တရား” အပုိင္း(၂) အမုန္းႀကီးေတာ့ အရႈံးႀကီး

အစြဲနာၿပီးအခြာခက္ၾကလို႔ ခံရခက္တဲ့ဒုကၡေတြကို မသက္မသာခံစားၾကရတဲ့ ဒီပုထုဇဥ္အမ်ားစုႀကီးကိုေတြ႔ျမင္ၿပီ သံေဝဂရသြားၾကတဲ့ ပုထုဇဥ္ အနည္းစု မ်ားလဲေပၚထြက္လာပါတယ္၊ သူတို႔ရဲ႕စဥ္းစားေတြးျမင္ပံုကေတာ့ အလြန္ကိုအေပၚယံ ဆန္လြန္းၿပီးအလြန္လဲေပါ့တန္လြန္းတယ္လို႔ ဆိုရမယ္ထင္ပါတယ္။

သူတို႔စဥ္းစားပံုကေတာ့ “အခုလိုခြဲခြာခ်ိန္မွာ နာက်င္ခံခက္ျဖစ္ရတာဟာ ပိုင္ဆိုင္စရာအာ႐ံုငါးပါးတို႔ကို ရွာေဖြသိမ္းပိုက္ ပိုင္ဆိုင္ထားၾက လို႔ျဖစ္တယ္၊ အာ႐ံုငါးပါးတို႔ကို ရွာေဖြသိမ္းပိုက္ပိုင္ဆိုင္ထားတဲ့ အာ႐ံုေတြ မရွိခဲ့ရင္ ဒီလိုဒုကၡမ်ိဳးလဲ ၿငိမ္းမယ္”ဆိုတဲ့ အေတြးအျမင္ပါ။ ဒါေၾကာင့္လဲ ဒီပုထုဇဥ္လူ နည္းစုတို႔ဟာ အာ႐ံုေတြကို ရွာေဖြသိမ္းပိုက္ခံစားေနတဲ့ အိမ္ရာတည္ေထာင္ လူတို႔ေဘာင္ကိုစြန္႔ခြာၿပီး အိမ္ရာ တည္ေထာင္မႈေတြ နဲ႔ကင္းေဝး ရာ ေတာထဲကို သီးျခားထြက္ၾကပါတယ္၊ အိမ္ရာတည္ေထာင္တဲ့ “သာဂါရိက” ပုထုဇဥ္မ်ားနဲ႔ တစ္မ်ိဳးတစ္ဘာသာ ျခားနားတဲ့ ဒီပုဂၢိဳလ္ မ်ားကိုေတာ့ “အနာဂါရိက - အိမ္ရာတည္ေထာင္မႈ ကင္းၾကသူမ်ား”လို႔ သတ္မွတ္ပါတယ္။

ဒီပုဂၢိဳလ္မ်ားဟာ ေတြးေခၚ႐ႈျမင္ပံု ေပါ့တန္သေလာက္ လိုက္နာက်င့္ႀကံမႈကေတာ့ အလြန္ကိုျပင္းထန္ၾကပါတယ္။ သူတို႔ရဲ႕ အဓိကက်င့္စဥ္ကေတာ့ အာ႐ံုငါးပါးတို႔ကို ရွာေဖြခံစားလိုစိတ္မျဖစ္ေအာင္ ခႏၶာကိုယ္ကိုနည္းမ်ိဳးစံုနဲ႔ ညႇင္းပန္းႏွိပ္စက္ ၾကတာပါပဲ၊ “ခ်မ္းလွ်င္ေရခ်ိဳး၊ ပူလွ်င္မီးလံႈ၊ အားလွ်င္ တံုးခံု၊ ေမာလွ်င္ဇယ္ခတ္”ဆိုတဲ့ အက်င့္မ်ိဳးေတြလဲပါတယ္၊ အဓိကရည္ရြယ္ ခ်က္ကေတာ့ အာ႐ံုငါးပါးဆီ စိတ္မသြားႏိုင္ေအာင္ မနားတမ္းညႇင္း ပန္းၾကတာပါပဲ၊ မ်က္ေစ့စတဲ့ ကမၼဇ႐ုပ္မ်ားနဲ႔ အဆင္းစတဲ့ အာ႐ံုေတြ ေတြ႔ႀကံဳခြင့္မရေအာင္လဲ ပိတ္ပင္ၾကပါတယ္။ လူသိမ်ားၿပီး လူေလးစားျခင္း အခံရဆံုးကေတာ့ ဘယ္ေလာက္ေအးတဲ့ ရာသီမွာမဆို ဘယ္လိုအဝတ္အ႐ံုမွမပါဘဲ ကိုယ္လံုးတီး ေနထိုင္ၾကျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ျမတ္ဗုဒၶေခတ္မတိုင္မီကစၿပီး ခုခ်ိန္အထိမဇၩိမေဒသေခၚ အိႏၵိယနဲ႔ နီေပါႏိုင္ငံတစ္ဝန္းမွာေတာ့ အဝတ္မဝတ္ျခင္းဟာ အရညဝါသီ ေတာေန ပုဂၢိဳလ္ေတြ ထဲမွာ ဂုဏ္သိကၡာအႀကီးမားဆံုး (လူခပမာဏိက)ျဖစ္တာမို႔ ဒီလိုပုဂၢိဳလ္မ်ားဟာ ရွာမွရွားတဲ့ ဧရာမသူေတာ္စင္ႀကီးမ်ားအျဖစ္နဲ႔ အထင္ႀကီးေလးစားျခင္းခံရတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြပါပဲ။

သူတို႔ရဲ႕အဓိကခြ်တ္ယြင္းခ်က္ကေတာ့ ဒုကၡရဲ႕တကယ့္လက္သည္မွန္ကို သိျမင္ႏိုင္စြမ္းမရွိၾကဘဲ၊ အျပင္မွာျမင္ရ၊ ၾကားရ၊ ေတြ႔သိရတဲ့ အာ႐ံုေတြကိုသာ အဓိကပစ္မွတ္အျဖစ္ထင္ျမင္သိမွတ္ၿပီး တိုက္ခိုက္ေနၾကျခင္းပဲျဖစ္ပါတယ္။ မရပ္မနား တရစပ္တိုက္ခိုက္ေနၾကေပမယ့္ ပစ္မွတ္ကိုေၾကာေပးၿပီး ပစ္ခတ္ေနၾကတဲ့ အတြက္ျမားကုန္ၿပီးလူပန္းတာသာ အဖတ္တင္ တယ္၊ ဒုကၡကေတာ့ မပါးတဲ့အျပင္ အငတ္ေဘးဆိုက္တဲ့ ဒုကၡသစ္ႀကီးက ထပ္ၿပီးေတာ့ေတာင္တိုးပြားဖိစီးျခင္းခံ ၾကရပါတယ္။

အျပင္အာ႐ံုေတြကို ဘယ္လိုပဲျငင္းဆန္ပယ္ရွားေနေန၊ အတြင္းမွာရွိေနတဲ့ တပ္မက္စြဲလမ္းမႈတို႔ကို အျမစ္မျဖတ္ႏိုင္ၾကတဲ့ အတြက္ အာ႐ံုငါးပါးကို တပ္မက္တဲ့ ကာမတဏွာက ပါးသေယာင္ေယာင္ထင္ရသေလာက္ ဘဝကိုခင္မင္တြယ္တာတဲ့ ဘဝ တဏွာက ပြားသည္ထက္ပြားၿပီး ေနာက္ဆံုးမွာ ဆင္းရဲႀကီးစြာနဲ႔ ဘဝကိုနိဂံုးခ်ဳပ္ၾကရပါတယ္။ ဒီပုဂၢိဳလ္မ်ားကို ဓမၼစၾကာ တရားမွာေတာ့ “အတၲကိလမထာႏုေယာဂ - ခႏၶာကိုယ္ကို ပင္ပန္းေအာင္ အားထုတ္မႈ အစြန္းေရာက္သူမ်ား” လို႔သတ္မွတ္ပါ တယ္။

ကာမသုခလႅိကာႏုေယာဂ ပုထုဇဥ္မ်ားနဲ႔ အတၲကိလမထာႏုေယာဂပုထုဇဥ္တို႔ဟာ လုပ္ေဆာင္ခ်က္အရၾကည့္မယ္ ဆိုရင္ေတာ့ အာ႐ံုငါးပါးတို႔ကို အငမ္းမရရွာေဖြသိမ္းပိုက္သူမ်ားနဲ႔ အာ႐ံုငါးပါးတို႔ကို အမုန္းႀကီးစြာ ျငင္းပယ္ စြန္႔လႊတ္သူမ်ားအျဖစ္ ေျဖာင့္ေျဖာင့္ဆန္႔က်င္ၾကၿပီး “အက်ပ္ေဘးဆိုက္ၿပီး ဒုကၡေရာက္သူ” နဲ႔ “အငတ္ေဘးဆိုက္ၿပီး ဒုကၡ ေရာက္သူ” ရယ္လို႔ ကြဲျပား ၾကေပမယ့္ ဒုကၡနဲ႔ဇာတ္သိမ္းရတာခ်င္းကေတာ့အတူတူပါပဲ။

ျမတ္စြာဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္တိုင္လဲ အေလာင္းေတာ္သိဒၶတၳမင္းသားအျဖစ္နဲ႔တုန္းက ဒီအစြန္းေရာက္က်င့္စဥ္ႀကီး ႏွစ္မ်ိဳးလံုးကို အစြန္းရဲ႕ဟိုဘက္ အဖ်ားေရာက္ေအာင္ ေျခာက္ကမ္းပါးက်ခါနီး ဆဲဆဲတဲတဲကေလးလို႔ေတာ့တဲ့အထိ ေလွ်ာက္ လွမ္း က်င့္သံုးခဲ့ဖူးပါတယ္။

အသက္ဆယ့္ေျခာက္ႏွစ္အရြယ္ကစၿပီး ႏွစ္ဆယ့္ကိုးႏွစ္အရြယ္အထိ ကပိလဝတၳဳနန္းတြင္းမွာ ဆယ့္သံုးႏွစ္တိုင္တိုင္ “ကာမသုခလႅိကာႏုေယာဂ” အစြန္းကို ေလွ်ာက္ခဲ့ဖူးသလို အသက္ႏွစ္ဆယ့္ကိုးႏွစ္ကသံုးဆယ့္ငါးႏွစ္အထိ ေျခာက္ႏွစ္ တိုင္တိုင္ ဥ႐ုေဝလေတာမွာ “အတၲကိလမထာႏုေယာဂ” အစြန္းကို ေလွ်ာက္ခဲ့ဖူးပါတယ္။ ေနာက္ထပ္တစ္ရက္ေလာက္သာ ဒီအတိုင္း ဆက္သြားခဲ့ရင္ အသက္ေပ်ာက္ဖို႔ပဲရွိေတာ့တယ္ဆိုတဲ့ အေျခ အေနေရာက္ေတာ့မွသာ “လမ္းမွားသိလွ်က္၊ သြားမပ်က္၊ သင့္ထက္မိုက္သူ ရွိခ်ိမ့္ေလာ” ဆိုတဲ့ သတိသမၸဇဥ္ျဖစ္ေပၚလာလို႔ ဥ႐ုေဝလေတာ ကေန ေဗာဓိပင္ ေျခကိုေရႊ႕ ေျပာင္းၿပီး မဇၩိမ ပဋိပဒါ လမ္းေၾကာင္းမွန္ေပၚ ေျပာင္းတက္ခဲ့လို႔ သဗၺညဳဘုရားရွင္အျဖစ္ေရာက္ရွိခဲ့တာပါ။

ဗုဒၶဘာသာဝင္သူေတာ္စင္မ်ားအေနနဲ႔ေတာ့ အတိတ္ကံေဟာင္းနဲ႔ ပါရမီဓာတ္ခံေကာင္းတို႔ရဲ႕ အေထာက္အပံ့ေၾကာင့္ ဘုရားရွင္ရဲ႕သာသနာေတာ္ျမတ္ ႀကီးကို ႀကံဳလဲႀကံဳ ႀကိဳက္လဲႀကိဳက္ၾကတဲ့ “ႀကံဳႀကိဳက္သူမ်ား”ျဖစ္ၾကလို႔ အစြန္းေရာက္တဲ့ လမ္းမွားႀကီး ႏွစ္ခုကိုလဲ ႀကိဳတင္သိျမင္ခြင့္ရၾကသလို မဇၩိမပဋိပဒါဆိုတဲ့ လမ္းမွန္ႀကီးကိုလဲသိခြင့္ရၾကတာပါ၊ “ဘုရားရွင္ေတာ္၊ ပြင့္ထြန္းေပၚ၍၊ ေဟာေဖၚညႊန္ၾကား၊ ျမတ္တရားေၾကာင့္၊ ဤကားကုသိုလ္၊ အကုသိုလ္ႏွင့္၊ ထိုထိုဘံုဘဝ၊ သိၾကရ၊ မ်ားလွ ေက်းဇူးေတြ”ဆိုတဲ့ လကၤာအတိုင္းေပါ့၊ ဒါနဲ႔ေတာင္ လမ္းမွန္ကိုၿမဲၿမဲခိုင္ခိုင္မေလွ်ာက္လွမ္းလိုၾကဘဲ ယိမ္းယိုင္ေတြေဝၿပီ ေပေတ ေတ လုပ္ေနၾကဦး မယ္ဆိုရင္ေတာ့ “လမ္းမွန္သိလွ်က္၊ ေျပာင္းမတက္၊ သင့္ထက္မိုက္သူရွိခ်ိမ့္ေလာ့”ဆိုတဲ့ “ကဝိ ဗႏၶကထာ”က်မ္းလာ စကားအတိုင္းသာဆိုရပါလိမ့္မယ္။

ျမတ္ဗုဒၶေတြ႔ရွိေဖာ္ထုတ္ခဲ့တဲ့ မဇၩိမပဋိပဒါလမ္းစဥ္ဆိုတာ အစားေၾကာင့္လဲမက်ပ္၊ တရားေၾကာင့္လဲမငတ္၊ အမွားေၾကာင့္လဲ မပတ္ရေအာင္၊ အစားနဲ႔တရားတို႔ အခ်င္းခ်င္း အျပန္လွန္ေက်းဇူးျပဳၿပီး ဆင္းရဲၿငိမ္းရာ နိဗၺာန္ကို ဦးတည္တဲ့ လမ္းစဥ္ျဖစ္ပါတယ္၊ ဒီလမ္းစဥ္ကညႊန္ျပတဲ့ က်င့္စဥ္မ်ား ကို ေက်ေက်ညက္ညက္ ေလ့လာၾကည့္ရင္ အစားနဲ႔ တရားကို မွ်မွ်တတ ေပါင္းစပ္ထားတာကို ေတြ႔ျမင္ၾကရပါလိမ့္မယ္။

မဇၩိမပဋိပဒါလမ္းစဥ္မွာ က်င့္စဥ္အဂၤါရပ္အေနနဲ႔ ရွစ္ခုပါရွိပါတယ္၊ မဂ္Óဏ္ကိုရရွိေၾကာင္း အဂၤါရပ္မ်ားျဖစ္လို႔ “မဂၢင္ရွစ္ပါး”လို႔ေခၚပါတယ္၊ ဒီလမ္းစဥ္ကိုဦးေဆာင္တဲ့တရားက “သမၼဒိ႒ိ = မွန္ကန္တဲ့ အသိအျမင္အယူအဆ”နဲ႔ “သမၼာသကၤပၸ-မွန္ကန္တဲ့ေတြးေတာႀကံစည္စဥ္းစားမႈ”ဆိုတဲ့ မဂၢင္ႏွစ္ပါးျဖစ္ပါတယ္၊ ဒီမဂၢင္ႏွစ္ပါးက အသိပညာဆိုင္ရာ မဂၢင္မ်ားျဖစ္လို႔ “ပညာမဂၢင္ႏွစ္ပါး”လို႔ေခၚပါတယ္။

မဇၩိမပဋိပဒါလမ္းစဥ္အရမွန္ကန္တဲ့အသိ (သမၼာဒိ႒ိ)သံုးဆင့္ရွိပါတယ္။

၁။ ကံနဲ႔ကံရဲ႕အက်ိဳးကို မယိမ္းမယိုင္ခိုင္ခိုင္မာမာသိတဲ့ ကမၼႆကတ သမၼာဒိ႒ိ၊

၂။ ႐ုပ္နာမ္ဓမၼသခၤါရတရားတို႔ရဲ႕ ျဖစ္ၿပီးပ်က္တတ္တဲ့ အတြက္မခိုင္ၿမဲတဲ့အနိစၥသေဘာ။ ျဖစ္ျခင္းပ်က္ျခင္းတို႔ရဲ႕ ႏွိပ္စက္မႈေၾကာင့္ပင္ စိတ္ေအးကိုယ္ခိုင္ ေက်နပ္သည္းခံႏိုင္စရာမရွိဘဲ ဆင္းရဲျခင္းသာ အသားတင္ထင္ရွားတဲ့ ဒုကၡသေဘာ၊ ဆုေတာင္းလို႔လဲမရ၊ ေအာက္က်ိဳ႕ခံေတာင္းပန္လို႔လဲမရ၊ အမိန္႔ေပးလို႔လဲမရ၊ ဘယ္လိုနည္းနဲ႔မွ အစိုးလဲမရ အလိုက်လဲ မျဖစ္တဲ့ အနတၲသေဘာတို႔ကိုအမွန္အတိုင္းသိျမင္တဲ့ ဝိပႆနာသမၼာဒိ႒ိ။

၃။ ျဖစ္တတ္ပ်က္တတ္တဲ့ သခၤါရတရားတို႔ကို လြန္ေျမာက္ၿပီး ျဖစ္မႈပ်က္မႈေဘးကကင္းေဝးလြတ္ေျမာက္ရာ နိဗၺာန္ကို ထိုးထြင္းသိျမင္မ်က္ေမွာက္ျပဳရတဲ့ မဂၢဖလသမၼာဒိ႒ိတို႔ျဖစ္တယ္။

ဒီသမၼာဒိ႒ိသံုးမ်ိဳးသံုးဆင့္မွာ ေနာက္ဆံုးျဖစ္တဲ့ မဂၢဖလသမၼာဒိ႒ိအဆင့္ဆိုတာ ပုဂၢိဳလ္ကေၾကာင့္ၾက စိုက္အားထုတ္ စရာမလိုဘဲ ဓမၼသတၲိ ဓမၼဗ်ာပါရ အေနနဲ႔ ရေရာက္သိရွိလာမည့္အဆင့္ျဖစ္ပါတယ္။ ဟုတ္ပါတယ္၊ ေရွ႕အဆင့္ ႏွစ္ဆင့္က ပုဂၢိဳလ္အေနနဲ႔ေၾကာင့္ၾကႀကိဳးကုတ္အားထုတ္ရတဲ့ ပုဂၢလဗ်ာပါရ အဆင့္မ်ား ျဖစ္ပါတယ္၊ ေနာက္ဆံုး အဆင့္ကေတာ့ ဒုတိယ ဆင့္ျဖစ္တဲ့ ဝိပႆနာသမၼာဒိ႒ိၿပီးျပည့္စံုတဲ့အခါမွာ ဝိပႆနာဓမၼရဲ႕ အစြမ္းသတၲိဗ်ာပါ ရေၾကာင့္ရေရာက္ သိရွိလာတဲ့ အဆင့္ပါ။တစ္နည္းေျပာမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ေရွ႕သမၼာဒိ႒ိႏွစ္ဆင့္က အေၾကာင္းသမၼာဒိ႒ိ၊ ေနာက္ဆံုးအဆင့္က အက်ိဳး သမၼာဒိ႒ိ လို႔လဲ ေျပာ ႏိုင္ပါတယ္။

ပုဂၢလဗ်ာပါရအေနနဲ႔ သာဝကတို႔အားထုတ္ႀကိဳးကုတ္ရမည့္ သမၼာဒိ႒ိအဆင့္ႏွစ္ဆင့္မွာ ပထမဆံုး အားထုတ္ႀကိဳး ကုတ္ရမွာက ကမၼႆကတသမၼာ ဒိ႒ိ ျဖစ္ပါတယ္၊ ကံနဲ႔ကံရဲ႕အက်ိဳးတို႔ကို (၁)နာယူသိအဆင့္ကေန (၂)လက္ေတြ႔က်င့္ သံုးသိအေနနဲ႔ ႀကိဳးကုတ္အားထုတ္ၿပီး (၃)ကိုယ္ပိုင္ဉာဏ္နဲ႔ ဆံုးဆံုးျဖတ္ျဖတ္၊ ခိုင္ခိုင္မာမာ သိတဲ့အဆင့္ေရာက္ ေအာင္ပြားမ်ား ၾက ရမွာျဖစ္ပါတယ္။

ကံနဲ႔ကံရဲ႕အက်ိဳးတို႔ကိုသိျမင္မႈ ခိုင္မာတယ္ မခိုင္မာဘူးဆိုတာကိုယ့္ဟာကိုယ္စစ္ေဆးၾကည့္ႏိုင္ဖို႔အတြက္ စကားတြဲ ႏွစ္စံု ေလာက္ေျပာၾကည့္ခ်င္ပါတယ္။

(၁) မေကာင္းတဲ့အကုသိုလ္ကံမ်ားက မေကာင္းက်ိဳးကိုေပးတတ္တယ္၊

(၂) အဆိပ္ေသာက္ရင္လဲ ေသတတ္တယ္၊

ဒီစကားအစံုလံုးဟာ ဆိုးပါတယ္၊ အဆိပ္ေသာက္တာကလဲ အသက္ေသေစတတ္တဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ဆိုးပါတယ္၊ မေကာင္းမႈအကုသိုလ္ဆိုတာလဲ အပါယ္ဒုဂၢတိနဲ႔ဆိုးက်ိဳး ဒုကၡေတြကိုေပးတတ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ဆိုးပါတယ္။ ဒီႏွစ္မ်ိဳးမွာ ဘယ္ဟာက ပိုၿပီးဆိုးသလဲဆိုရင္ေတာ့ ျမတ္စြာဘုရား က“အဆိပ္ဆိုတာဟာ ေလာေလာလတ္လတ္ေသေစႏိုင္တဲ့ အဆိပ္ပင္ျဖစ္ ေစဦးေတာ့ ဒီအဆိပ္ကိုေသာက္သူဟာ ဒီတစ္ဘဝကိုသာ ေသေစ တတ္တယ္၊ ဒီဘဝေသာက္တဲ့အဆိပ္ေၾကာင့္ ေနာက္ဘဝေတြမွာ ဆက္ၿပီးမေသေစႏိုင္ပါဘူး။ မေကာင္းမႈအကုသိုလ္ကံမ်ားကေတာ့ အျပစ္ႀကီးရင္ႀကီး သေလာက္ ဘဝေပါင္းမ်ားစြာအထိ ဆင္းရဲ အတိျဖစ္ေစသလို ဘဝအထပ္ထပ္အႀကိမ္ေပါင္းရာေထာင္မက ေသေစတတ္တယ္” လို႔ဆိုပါတယ္။

ျမတ္စြာဘုရားရွင္ရဲ႕ ဒီအဆိုအမိန္႔ဟာ ေလာသကတိႆရဟန္းႀကီးရဲ႕ျဖစ္ရပ္ကိုၾကည့္ရင္ အလြန္ထင္ရွားပါတယ္။ ကႆပ ဘုရားရွင္လက္ထက္မွာ ရဟႏၱာမေထရ္ျမတ္ႀကီးအေပၚ ဣႆာမေစၦရပြားၿပီး မေထရ္ျမတ္ႀကီးအတြက္လွဴလိုက္တဲ့ အစားအစာ ေတြကို မီးပံုထဲေလာင္းသြန္ဖ်က္ဆီးခဲ့ တဲ့အတြက္ ဒုတိယဘဝမွာ အပါယ္ငရဲက်ေရာက္ခဲ့ရတဲ့အျပင္ ၿပိတၲာဘဝ၊ တိရစၦာန္ဘဝ ေတြမွာလဲ အႀကိမ္မ်ားစြာျဖစ္ခဲ့ရပါတယ္၊ ျဖစ္ေလရာ ရာဘဝေပါင္း ငါးရာေက်ာ္ေလာက္မွာလဲ အစာေရစာရယ္လို႔ ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္ဝ၀လင္မစားခဲ့ရပါဘူး။

ဘဝေပါင္းငါးရာေက်ာ္ထဲမွာ ဘီလူးျဖစ္ရတဲ့ ဘဝတစ္ခုတုန္းက မီးေနသည္ တစ္ဦးရဲ႕ေဘး ထြက္ေသြးပုပ္ေတြကို တစ္ႀကိမ္၊ ေခြးျဖစ္ရတဲ့ဘဝတစ္ခုမွာ အစာမေက်တဲ့ ခရီးသည္တစ္ဦးရဲ႕ အံဖတ္ကို တစ္ႀကိမ္၊ ေနာက္ဆံုး ေဂါတမဘုရားရွင္လက္ထက္မွာ ရဟႏၱာအျဖစ္နဲ႔ ပရိနိဗၺာန္စံဝင္ရမည့္ေန႔မွာ အရွင္သာရိပုတၲရာ မေထရ္ျမတ္ ႀကီးကိုယ္တိုင္ အလွဴခံၿပီးကိုယ္ထိလက္ေရာက္တိုက္ေကြ်းတဲ့ စတုမဓုကိုတစ္ႀကိမ္ အားလံုးေပါင္းသံုးႀကိမ္ သံုးနပ္သာ ဝ၀လင္လင္ စား ခဲ့ရတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။

ဒီျဖစ္ရပ္ကိုၾကည့္လိုက္ရင္ မေကာင္းမႈအကုသိုလ္ကံေတြဟာ အျပင္းအထန္ဆံုး အဆိပ္ထက္အဆေပါင္း မ်ားစြာျပင္းထန္ တယ္ဆိုတာ ထင္ရွားပါတယ္၊ ဒါေပမယ့္ လူအမ်ားကိုေမးၾကည့္တဲ့အခါ အဆိပ္ကိုေတာ့ တစ္ခါတစ္ေလ အေတြ႔အႀကံဳ ကေလးရ႐ံု ျမည္းစမ္းၾကည့္ဖူးတယ္ဆိုတဲ့လူ မရွိသေလာက္ပါပဲ ။ အကုသိုလ္ကံ က်ေတာ့ သုရာေမရိယဆိုရင္ပဲ အကုသိုလ္ျဖစ္တယ္လို႔ လူတိုင္းသိၾကေပမယ့္ တခ်ိဳ႕က တစ္ခါတေလ ေတြ႔ဖူးႀကံဳဖူးေအာင္ ဆိုၿပီး ျမည္းစမ္းၾကည့္သူလဲ မရွားပါဘူး။

ပါဏာတိပါတဆိုရင္လဲ မွတ္,ျခင္,ပုရြက္ဆိပ္ကစၿပီး ပိုးဟတ္,လိပ္ျပာတို႔အထိ အပ်င္းေျပလို လက္ေဆာ့ တတ္ၾကသူေတြလဲ မနည္းၾကပါဘူး။ ငွက္,ၾကက္ တိရစၦာန္တို႔အေပၚမွာလဲ ဟင္းရြက္ကဇြန္းရြက္ေလာက္သာ သေဘာထားၿပီး လက္ရဲဇက္ရဲ သတ္ျဖတ္ဖို႔ဝန္မေလးၾကသူေတြ ဒုနဲ႔ေဒးပါပဲ။ အကုသိုလ္က အဆိပ္ထက္ပိုၿပီး ေၾကာက္စရာေကာင္းတယ္လို႔ ႏႈတ္ေျပာ အရသိေနၾကေပမယ့္ တကယ့္လက္ေတြ႔မွာေတာ့ အဆိပ္ကိုသာေၾကာက္ တတ္ၾကပါတယ္။ အနည္းဆံုး အကုသိုလ္ကံကို အဆိပ္ေလာက္ေၾကာက္စရာေကာင္းမွန္း သိတတ္ရင္ကိုပဲ မေကာင္းမႈအကုသိုလ္ျပဳလုပ္သူဟာ တစ္ရာ တစ္ေယာက္မရွိေလာက္ပါဘူး။ အကုသိုလ္ကံရဲ႕အက်ိဳးကို အဲဒီေလာက္အထိသိထားမွ ခံယူခ်က္အျပည့္နဲ႔ခိုင္မာတဲ့ အသိအဆင့္ေရာက္မွာပါ။

(၁) ေကာင္းတဲ့ကုသိုလ္ကံမ်ားက ေကာင္းက်ိဳးကိုေပးတတ္တယ္၊

(၂) အစားအစာကိုစားရင္ အသက္ရွည္တယ္၊

ဒီစကားအစံုကိုလဲစဥ္းစားၾကည့္ပါ၊ ႏွစ္မ်ိဳးလံုးဟာ ေကာင္းက်ိဳးကိုျဖစ္ေစတတ္တာခ်ည္းျဖစ္လို႔ ေကာင္းတာခ်ည္း ပါပဲ။ဘယ္ဟာကပိုေကာင္း သလဲလို႔ ႏိႈင္းယွဥ္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ “အစားအစာ”ဆိုတာ ဘယ္ေလာက္ေကာင္းမြန္ၿပီး အာဟာရဓာတ္ျပည့္ဝတဲ့အစားအစာပဲျဖစ္ေစ၊ စားသံုးသူအတြက္အလြန္ဆံုးတစ္ဘဝ သက္တမ္းျပည့္ေနရ႐ံုထက္မပိုပါဘူး၊ တစ္ဘဝသက္တမ္းကုန္ဆံုးၿပီဆိုရင္ေတာ့ သူ႔အစြမ္းသတၲိလဲနိဂံုးခ်ဳပ္ေတာ့ တာပါပဲ။ ကုသိုလ္တရားကေတာ့ ဗုဒၶဘာသာဝင္ တို႔သိထားၾကၿပီးတဲ့အတိုင္းပဲ “နိဗၺာနႆ ပစၥေယာ ေဟာတု - နိဗၺာန္ရဲ႕အေထာက္အကူျဖစ္ေစရမယ္” ဆိုတဲ့အတိုင္း သံသရာ ခရီးအဆံုးျဖစ္တဲ့ အရဟတၲဖိုလ္ေပါက္ အႏုပါဒိေသသ(ခႏၶာနာမ္႐ုပ္အျြကင္းမဲ့ခ်ဳပ္ၿငိမ္းတဲ့) နိဗၺာန္အထိ သံသရာ ခရီး တစ္ေလွ်ာက္လံုးေကာင္းက်ိဳးေပးတဲ့ တရားျဖစ္လို႔ မႏိႈင္းယွဥ္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ေကာင္းမြန္တဲ့တရားပါ၊ ဘုရားအစရွိတဲ့ အရိယာေလာင္းလွ်ာတို႔ ပါရမီေတြျဖည့္က်င့္ခဲ့တာဟာ အစားနဲ႔မဟုတ္ပါဘူး၊ တရားနဲ႔ျဖည့္က်င့္ရတာပါ။

ဒီေနရာမွာလဲ ဗုဒၶဘာသာဝင္တိုင္း ကိုယ့္ကိုကိုယ္ျပန္ၿပီးသံုးသပ္ၾကည့္ၾကပါ၊ တစ္ေန႔တစ္ေန႔မွာ အစားကိုအနဲ ဆံုးသံုးထပ္ေလာက္မစားဘဲ ေနသူဆိုတာ မရွိသေလာက္ရွားပါတယ္၊ တစ္ေန႔လံုးဘာမွ်မစားရရင္ေတာ့ အိပ္လို႔ကိုမေပ်ာ္ဘူး ဆိုတာလဲ လူတိုင္းအသိပါပဲ။ အဲ-ကုသိုလ္ကိုက်ေတာ့ တစ္ေန႔လံုးေန လို႔ ဘာကုသိုလ္တစ္ခုမွမရေသးဘူးဆိုရင္ အိပ္လို႔ကိုမေပ်ာ္ဘူး ဆိုတဲ့လူက ရွာမွရွားပဲမဟုတ္လား။ တကယ္လို႔မိမိကိုုယ္တိုင္ကေတာ့ အဲဒီ “ရွာမွရွား”ထဲ မွာ တစ္ဦး အပါအဝင္ျဖစ္ၿပီဆိုရင္ေတာ့ ဘာမွေတြးေတာ ပူပန္မေနေတာ့နဲ႔ “ငါဟာ အပါယ္ဒုဂၢတိနဲ႔ လံုးဝမတန္သူ၊ နိဗၺာန္နဲ႔သာ တန္သူျဖစ္ၿပီ” လို႔ စိတ္ေအးကိုယ္ခိုင္ ပိုင္ပိုင္ ႀကီးဆံုးျဖတ္ပါေတာ့။ သာသနာတြင္းကာလႀကီးမွာ ကုသိုလ္ခိုင္သူတိုင္း နိဗၺာန္ကို ေရာက္ဖို႔လဲ ခိုင္ၿပီဆိုတာေသခ်ာပါတယ္။

ျမတ္စြာဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္တိုင္က ဓမၼပဒပါဠိေတာ္ အပၸမာဒဝဂ္မွာ“အပၸမာေဒါ အမတံ ပဒံ-ကုသိုလ္ကိုျပဳ၊ ေကာင္းမႈ နဲ႔ေမြ႔၊ သတိမေမ့ျခင္းဟာ မေသရာနိဗၺာန္ကိုေရာက္ဖို႔အေၾကာင္း အေထာက္အပံ့ေကာင္းျဖစ္တယ္”လို႔ ေဟာေတာ္မူခဲ့တယ္ မဟုတ္လား။

ခုေျပာခဲ့တာေတြကို အကုန္လံုးၿခံဳငံုသံုးသပ္ၾကည့္လိုက္တဲ့အခါ ကမၼႆကတ သမၼာဒိ႒ိကို အခိုင္အမာျဖစ္ေအာင္ႀကိဳး စားပြားမ်ားေရးဟာ နိဗၺာန္ကိုရည္ မွန္းသူတိုင္းအဦးဆံုး လိုက္နာက်င့္သံုးရမည့္တာဝန္ႀကီးျဖစ္တယ္ဆိုတာကို သေဘာ ေပါက္ၾက မွာပါ။

ဟုတ္ပါတယ္၊ ဒါေၾကာင့္လဲ ျမတ္ဗုဒၶရဲ႕ မဇၩိမပဋိပဒါလမ္းစဥ္မွာ ပညာမဂၢင္ႏွစ္ပါးရဲ႕အျခားမဲ့မွာ ကမၼႆ ကတသမၼာဒိ႒ိကို အေကာင္အထည္ေဖၚၿပီး လက္ေတြ႔သ႐ုပ္ေဆာင္ၾကရမည့္ သီလမဂၢင္သံုးပါးကို ေဟာၾကားေတာ္မူထား တာပါ၊ သီလမဂၢင္ သံုးပါးဆိုတာ -
၁။ ေကာင္းမြန္မွန္ကန္တဲ့ ေျပာဆိုမႈ(သမၼာဝါစာ)

၂။ ေကာင္းမြန္မွန္ကန္တဲ့ ျပဳလုပ္မႈ(သမၼာကမၼႏၱ)

၃။ ေကာင္းမြန္မွန္ကန္တဲ့ စီးပြားရွာမႈ(သမၼာအာဇီဝ)တို႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။

ဒီသီလမဂၢင္သံုးပါးကို ေသေသခ်ာခ်ာၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ပံုမွန္လူမႈဆက္ဆံေရးနယ္ပယ္နဲ႔ စီးပြားဥစၥာ ရွာေဖြလႈပ္ရွားမႈတို႔မွာ လိုက္နာရမည့္ လမ္းညႊန္မႈ မ်ား ျဖစ္ေနတာကိုသေဘာေပါက္ၾကပါလိမ့္မယ္၊ “ေျပာတန္တာေျပာ၊ လုပ္တန္တာလုပ္၊ သက္ရွင္ ရပ္တည္ႏိုင္ေရးအတြက္ စီးပြားဥစၥာရွာေဖြတန္တာ ရွာေဖြ”ဆိုတဲ့ကိစၥေတြ ဟာ ဘုရားေရွ႕မွာတို႔၊ ဓမၼာ႐ံုရိပ္သာထဲမွာတို႔၊ သစ္တစ္ပင္ရင္း ဝါးတစ္ပင္ရင္း၊ ဂူ၊ ခ်ာင္၊ လိႈင္ေခါင္းတို႔လိုေနရာ မ်ိဳးမွာ လုပ္ေဆာင္ၾကရတာ မဟုတ္ပါဘူး၊ လူ႔ရပ္လူ႔နယ္မွာ လူမူေရးကိစၥ၊ စားဝတ္ေနေရးကိစၥေတြကိုေဆာင္ရြက္ၾကရတဲ့ လုပ္ငန္းခြင္နယ္ပယ္အသီးသီးမွာ လုပ္ေဆာင္ၾကရတဲ့ ကိစၥေတြ ျဖစ္တယ္ဆိုတာကို အထူးအေလးထား သတိျပဳၾကေစလိုပါတယ္။

သူလိုကိုယ္လို စိုက္ပ်ိဳးçကူးသန္းçေရာင္းဝယ္ေဖါက္ကားဆိုတဲ့ လူမႈနယ္ပယ္မွာလိုက္နာက်င့္သံုးရမည့္ တရား ေတြျဖစ္ေပမယ့္၊ ဒီတရားေတြ ဟာ ေပါ့ေသးေသးေလးေတြမဟုတ္ပါဘူး၊ နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္း မဂၢင္တရားေတြထဲမွာ အေျခခံက်က်ပါဝင္ေနတဲ့ တရားေတြျဖစ္တယ္ဆိုတာကိုလဲ သတိျပဳမိၾကဖို႔အလြန္ ကိုအေရးႀကီးပါတယ္။


ေမတၱာမ်ားျဖင့္

ဓမၼေဘရီအရွင္ဝီရိယ(ေတာင္စြန္း)