စိတ္ခ်မ္းသာေအာင္ ဘယ္လိုေနမလဲ(၂)
ဒီေတာ့ စိတ္ခ်မ္းသာေအာင္ဘယ္လိုေနမလဲ..? ။
စိတ္ဆင္းရဲတယ္၊ စိတ္ဆင္းရဲတယ္ဆိုတာ ရင္ထဲကို ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ဣႆာမစၦယ၊
ရာဂ၊ တဏွာ စတဲ့အကုသိုလ္တရားေတြ ၀င္လာလို့ပါ။ ဒီသေဘာကို ကိုယ္တိုင္က အရင္သေဘာေပါက္ထား
လို္က္ပါ ။ ဒီေတာ့ မနက္အိပ္ရာက ႏိုးတာနဲ႔ “ငါ ဒီေန႔ သတိပ႒ာန္ရယ္၊ နေမာတႆရယ္နဲ႕ ငါ့စိတ္ကေလးကို
ျငိမ္းေအးေအာင္ေနမယ္” လို႔ သံုးခါေလာက္စိတ္ထဲကေန အဓိ႒ာန္လိုက္ပါ။
အိပ္ရာထကတည္းက သတိပ႒ာန္ေလးနဲ႔ထလိုက္ပါ။ ေရခ်ိဳးခန္း၀င္တာ၊ မ်က္ႏွာသစ္တာ၊
သြားတိုက္တာ၊ မ်က္ႏွာသုတ္တာ၊ ေျခလွမ္းလွမ္းတာ၊ ျခင္ေထာင္သိမ္းတာ၊ ေစာင္ေခါက္တာ၊ မီးဖိုေခ်ာင္၀င္တာ
စသည္ေတြကို သိသိေနလိုက္ပါ။ တကယ္လို႔ မွတ္ရတာ ၾကာလာလို႔ နည္းနည္းျငီးေငြ႕လာရင္ နေမာတႆကို
လွည့္ပြားေနလိုက္ပါ။ နေမာတႆပြားလို႔ အားရတဲ့ အခါ သတိပ႒ာန္ေလးနဲ႔ေနလိုက္၊ နေမာတႆ ေလးနဲ႔ေနလိုက္နဲ႔
ေသခ်ာသတိကပ္ျပီး ေနေနလိုက္ပါ။
သတိပ႒ာန္ေလးနဲ႔ ေနေနတဲ့အခ်ိန္၊ နေမာတႆပြားေနတဲ့အခ်ိန္ ေလးမွာ
ေလာဘ၊ ေဒါသစတဲ့ အကုသိုလ္တရားေတြ မ၀င္ပါဘူး။ အဲဒီ အကုသိုလ္တရားေတြမ၀င္ရင္ စိတ္ကေလးက
ျငိမ္းေအးေနေတာ့တာ ပါ ။ တေန႔လံုးမက်င့္ႏုိင္ရင္ေတာင္ မနက္ပိုင္းေလးမွာေတာ့ အခ်ိန္ ေလးသတ္မွတ္ျပီး
က်င့္ၾကည့္ေစခ်င္ပါတယ္။ က်င့္စမွာ နည္းနည္း ခက္ခ်င္ခက္မယ္။ က်င့္ပါမ်ားလာရင္ေတာ့မွတ္ရ
ပြားရတာ လြယ္သြား ပါလိမ့္မယ္။
၀ိပႆနာဆိုတာအနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱလကၡဏာ ေတြျမင္ပါမွ ၀ိပႆနာစစ္စစ္ျဖစ္တာပါ။
ဒါေပမယ့္ သြားရင္ သြားတယ္ လို႔သိေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ ေသာက္ရင္ ေသာက္တယ္လို့ သိေနတဲ့အခ်ိန္မွာ
သတိျဖစ္ ေနတဲ့အတြက္အကုသိုလ္စိတ္ကေလးေတြက မ၀င္ပါဘူး။ မ၀င္တဲ့ အတြက္ စိတ္ကေလးက ျငိမ္းေအးေနေတာ့တာပါ။
ဒီေလာက္ဆိုရင္ပဲ ကိုယ့္အတြက္ ေတာ္ေတာ္ေလးဟုတ္ေနပါျပီ။
ဒါေလးကိုေတာ့ စမ္းျပီးက်င့္ၾကည့္ေစခ်င္ပါတယ္။ စိတ္ကေလး ျငိမ္းေအးေနေစခ်င္လို႔ပါ။
သိပ္ျပီးခက္လွတဲ့ က်င့္စဥ္လည္း မဟုတ္ ပါဘူး။ တခ်ိဳ႕စိတ္ဆင္းရဲမႈေတြဟာ ေတြးလို႔ျဖစ္ရတာပါ။
ေတြးတာက ၾကာလာရင္ အက်င့္ပါ သြားတတ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ စိတ္ဆင္းရဲစရာ တစ္ခု ေတြးမိလိုက္တာနဲ႔
“ေတြးတယ္၊ ေတြးတယ္”လို႔ မွတ္ခ်လိုက္ပါ။ “ေတြးတယ္၊ ေတြးတယ္”လို႔သိခ်လိုက္ပါ။ မွတ္ရတာ
ကိုယ့္အတြက္ သိပ္ခက္ေနရင္လည္း နေမာတႆကို အားရသေလာက္ ပြားခ်ပစ္ လိုက္ပါ။ မေတြးမိေအာင္လည္း
အက်င့္လုပ္ထားလိုက္ပါ ။
ေသရင္ေတာင္ အားလံုးကိုထားခဲ့ရဦးမွာဆိုေတာ့ ေသျခင့္တရား နဲ႔
ယွဥ္လိုက္ရင္ က်န္တဲ့စိတ္ညစ္ စရာ ဆိုတာေတြက ဘာမွမဟုတ္ ေတာ့ပါဘူး။ လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ
ပူေလာင္ေနၾကတာ မ်ားပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ ပစၥည္းဥစၥာေတြ သိပ္ခ်မ္းသာၾကတာပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔
လည္း ပူေလာင္ေနၾကတာပါပဲ။ စိတ္ပူေလာင္လာရင္ သက္သာလို သက္သာျငားထင္မိထင္ရာ အကုသိုလ္ေတြကို
လုပ္ခ်လိုက္ၾကပါတယ္။ ဒါဆိုရင္ သံသရာအတြက္ပါ ေၾကာက္စရာ ေကာင္းသြားရပါတယ္။
လူႏွစ္မ်ိဳးရွိပါတယ္။ စိတ္ပူေလာင္ေနလို႔ သတိပ႒ာန္အားထုတ္တဲ့သူရယ္။
ပင္ကိုယ္အားျဖင့္ စိတ္ကေအးေနေပမယ့္ အျမဲစိတ္ကေလးေအး ေနဖို႔ သတိပ႒ာန္တရား အားထုတ္တဲ့သူရယ္။
ဒီေတာ့စိတ္ညစ္ရင္လည္း သတိပ႒ာန္တရားအားထုတ္ ရမွာပါ။ စိတ္ခ်မ္းသာရင္လည္း ဆက္ျပီးစိတ္ခ်မ္းသာဖို့
သတိပ႒ာန္တရားပဲ အားထုတ္ရမွာပါပဲ။
တစ္ခါတုန္းက ပေစၥကဗုဒၶါေလာင္းတစ္ပါးဟာ ကႆပဘုရားရွင္ ရဲ့ သာသနာမွာ
အႏွစ္ ႏွစ္ေသာင္းရဟန္းတရားကို အားထုတ္ျပီး ကြယ္လြန္တဲ့အခါ ျဗဟၼာ့ျပည္မွာ ျဖစ္ရပါတယ္။
ျဗဟၼာ့ျပည္ကေန စုေတတဲ့အခါက်ေတာ့ ဗာရာဏသီျပည္ မိဖုရားၾကီးရဲ့၀မ္းမွာ ၀င္စားပါ တယ္။
ျဗဟၼာ့ျပည္က လာတာဆိုေတာ့ မင္းသားငယ္က မိန္းမေတြကိုင္ တာကို မၾကိဳက္ပါဘူး။
ေရခ်ိဳးတာျပဳတာကိုလည္း ေယာက်္ားေတြကပဲ ျပဳေပးရပါတယ္။ ႏို႔တိုက္တာေတာင္ မိန္းမေတြက ေယာက္်ားအသြင္
၀တ္ျပီး တိုက္ရပါတယ္။ မိန္းမေတြရဲ့ အနံ႔အသက္ကိုေတာင္ အလိုမရွိ တဲ့ အတြက္ အိနတၳိဂႏၶလို႔
အမည္ေပးထားၾကပါတယ္။
အရြယ္ေရာက္လာတဲ့အခါ နန္းတြင္းကေခ်သည္ေတြနဲ႔ ေခ်ာ့ျမဴျဖားေယင္းေပမယ့္
မရပါဘုး။ သင့္ေတာ္တဲ့မင္းသမီး တစ္ပါးပါး နဲ႔ လက္ထပ္ဖို႔ တိုက္တြန္းတာကိုလည္း လက္မခံပါဘူး။
တိုက္တြန္းပါမ်ားလာေတာ့ မင္းသားငယ္က အလြန္လွတဲ့မင္းမ ေရႊရုပ္တစ္ခုကို ထုေစျပီး “ ဒီေလာက္လွတဲ့
မိန္းမကိုရရင္ ယူမယ္“ လို႔ ေျပာလိုက္ပါတယ္။
အမွန္ေတာ့မရႏိုင္ေလာက္ဘူးထင္ျပီး မိန္းမမယူခ်င္လို႔ေျပာလိုက္တာပါ။
အမတ္ေတြ ေရႊရုပ္ကိုင္ျပီး ရွာၾကေတာ့ မဒၵရာဇ္တိုင္း၊ သာဂရျမိဳ႕ က ဘုရင့္ရဲ႕သမီးေတာ္ကို
ရခဲ့ပါတယ္။ ရလွ်င္ရျခင္းပဲ အမတ္ေတြက မင္းသားငယ္ဆီကို ေရႊရုပ္နဲ႔တူတဲ့ မင္းသမီးရျပီလို႔
သတင္းပို႔လိုက္ပါတယ္။ ဒီသတင္းၾကားလိုက္ရံုနဲ႔တင္ မျမင္ရေသးဘဲ မင္းသမီးအေပၚ ခ်စ္ခင္မႈရာဂေတြ
ျဖစ္လာပါသတဲ့။ အဲဒီရာဂႏွိပ္စက္မႈေၾကာင့္ပဲရထားတဲ့ ပထမစ်ာန္လည္း ေလွ်ာက်သြား ပါတဲ့။
မင္းသားငယ္ဟာ ေနမထိ ထိုင္မသာနဲ႕ တမန္ေစလႊတ္ျပီး ျမန္ ျမန္ေခၚခဲ့ဖို႔
မွာပါသတဲ့။ ေခၚလာရင္းျမိဳ႕အျပင္ နန္းေတာ္နားေရာက္ခါနီး မွာပဲ မင္းသမီးေလးက ကြယ္လြန္သြားပါသတဲ့။
ဒီသတင္းလည္းၾကားေရာ မင္းသားငယ္မွာ မဟာေသာကျဖစ္ရပါ ေတာ့တယ္။ ဒါေပမယ့္ မင္းသားငယ္က ပါရမီပါခဲ့သူဆိုေတာ့ျဖစ္ေနတဲ့
ေသာကရဲ့ အျပစ္ကို တူးျဖိဳဖို႔ အားထုတ္ ပါေတာ့တယ္။
ဒီေတာ့ မင္းသားငယ္က ဆင္ျခင္ပါတယ္။ “ ဒီေသာကဟာ ပဋိ သေႏၶမေနတဲ့သူမွာ
မျဖစ္ဘူး၊ ပဋိ သေႏၶေနတဲ့သူမွာသာ ျဖစ္ရတာ၊ ဇာ တိတရားဟာ ဘ၀ကိုစြဲျဖစ္တာပဲ” လို႔ ေရွးက
အားထုတ္ခဲ့ဖူးတဲ့ ဘာ၀ နာရဲ့ အစြမ္းနဲ႔ဆင္ျခင္ပါတယ္။ ဆင္ျခင္တဲ့အခါ အျပန္အလွန္ ပဋိစၥသ
မုပၸါဒ္ကို ျမင္ျပီး ၀ိပႆနာတရား ဆက္ရႈမွတ္လိုက္တာ ပေစၥကဗုဒၶါ အရွင္ျမတ္ ျဖစ္သြားပါေတာ့တယ္။
(သုတၱနိပါတ္အ႒ကထာ၊ ပထမတြဲ၊ ႏွာ ၆၀၊ ၆၁၊ ၆၂)
မင္းသားငယ္ဟာ ေသာကေတာ့ ျဖစ္လိုက္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ျဖစ္ေနတဲ့ေသာကကို
ျပန္သိလိုက္ပါတယ္။ သိတဲ့အခါ တရားသေဘာ နဲ႔ ျပန္ဆင္ျခင္ပါတယ္။ ဆင္ျခင္လိုက္တဲ့အခါ ျဖစ္ေနတဲ့ေသာက
က ေပ်ာက္သြားပါတယ္။ ဆင္ျခင္လို႔ရရွိတဲ့ တရားသံေ၀ဂအသိကိုပဲ အေျခ ခံျပီး ၀ိပႆနာဆက္ပြားပါတယ္။
ေနာက္ပေစၥကဗုဒၶါ အရွင္ျမတ္ျဖစ္ သြြားပါတယ္။
တဆင့္ခ်င္း တစ္ဆင့္ခ်င္း တစ္ကြက္ခ်င္း တစ္ကြက္ခ်င္း ျဖစ္ျဖစ္
သြားပံုေလးက သက္ရွိတကယ့္တီဗီြဇာတ္လမ္းေလး တစ္ခုလိုပါပဲ။ သိပ္အားက်ဖို႔လည္းေကာင္းတာပါ။
ေသာကေတာ့ ျဖစ္လိုက္ပါတယ္။ ျဖစ္လာတဲ့ေသာကကိုပဲ အေျခခံျပီး အျမတ္ဆံုးပန္းတိုင္တစ္ခုကို
ေရာက္ေအာင္ လွမ္းတက္လိုက္တာပါ။
ဒီေတာ့ ကိုယ္ေသာကျဖစ္လာတဲ့အခါ ပါရမီမျပည့္ေသးလို့ တရားထူးမရေသးဦးေတာ့
ျဖစ္ေနတဲ့ေသာကကို ပထမသိလိုက္ရပါ မယ္။ သိတာနဲ႔ေသာကျဖစ္ေၾကာမရွည္ေအာင္ တစ္နည္းနည္းနဲ႕
ျဖတ္ခ်လိုက္ႏိုင္ရပါမယ္။
ဘယ္သူပဲျဖစ္ျဖစ္ စိတ္ခ်မ္းသာခ်င္တဲ့သူခ်ည္းပါပဲ။ စိတ္မခ်မ္း
သာခ်င္တဲ့သူ ဘယ္သူမွ မရွိပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ တခ်ိဳ႕က်ေတာ့ မိသားစု ကာမဂုဏ္အာရံုထက္ေက်ာ္လြန္ျပီး
ပညာရွိေတြကဲ့ရဲ့တဲ့ ေလာကျပစ္ ဓမၼျပစ္သင့္ေစတဲ့ တဏွာနဲ့ပဲ စိတ္ခ်မ္းသာမႈကို ရွာၾကတာပါ။
တခ်ိဳ႕က်ေတာ့ တရားနဲ႔ပဲရွာၾကတာပါ။
တဏွာနဲ႔ ရွာတဲ့အခါ အခိုက္အတန္႕ေတာ့ စိတ္ခ်မ္းသာသလို ထင္ရေပမယ့္
ေနာက္ေတာ့လည္း စိတ္ဆင္းရဲရတာပါပဲ။ ကာမဂုဏ္ အာရံုေတြေနာက္ကို လိုက္ေနတဲ့သူဟာ ဘယ္ေတာ့မွ
စိတ္မခ်မ္းသာ ႏိုင္ပါဘူး။ ေနာက္ဆံုး စိတ္ဓာတ္ေတြက်ျပီး လုပ္မိလုပ္ရာေတြလုပ္ရင္း ပ်က္စီးသြားရေတာ့တာပါ။
ကာမဂုဏ္ေနာက္ကို လိုက္ေနတဲ့သူဟာ “တရားသံ” ၾကားရင္ သိပ္နားခါးတာပါ။ ဒါကတရားရဲ့ အရသာကို
မသိ ေသးလို့ပါ။ ေနာက္ဆံုးစမ္းၾကည့္တဲ့အေနနဲ႔ ရိပ္သာတစ္ခုခုမွာ ေပေတ ျပီး ဆယ္ရက္ေလာက္၀င္ပစ္လိုက္စမ္းပါ။
ကိုယ့္မွာ တရားပါရမီပါမလာ ဘူးလို့ ဘယ္သူေျပာႏိုင္မွာလဲ။ တကယ္တရားအရသာကို သိသြားတဲ့
အခါ ကိုယ္တစ္ခ်ိန္က အေပ်ာ္လိုက္ခဲ့တာေတြကိုေတာင္ ရွက္ျပီးရင္း ရွက္ေနေတာ့မွာပါ။
တကယ္ေတာ့ “ဘ၀ကို ဘယ္လိုေနမလဲ” ဆိုတဲ့ေမးခြန္းကို မၾကာခဏ စဥ္းစားရမွာပါ။
စဥ္းစားတဲ့အခါ တရားနဲ႔ မနီးစပ္တဲ့သူက် ေတာ့ တရားကိုဖယ္ျပီး စဥ္းစားလိုက္တာပါ။ ဒီေတာ့
အဓိကမက်တာေတြဘဲ အာရံုညြတ္ခ်လိုက္ေတာ့တာပါ။ စဥ္းစားတဲ့အခါ တရားနဲ႕ယွဥ္ ျပီး စဥ္းစားႏိုင္ရပါမယ္။
ဒါမွ အမွန္ဆီကို ပို႔ေပးႏိုင္တာပါ။
ကိုယ့္အတြက္ အားကိုးရာ ျမတ္စြာဘုရားေဟာၾကားထားတဲ့ တရားေတာ္ေတြရွိတယ္ဆိုတာ
သိထားေပးလိုက္စမ္းပါ။ တရားေတာ္ ေတြထဲမွာ ေလာကီၾကီးပြားေရးေတြေကာ၊ ေလာကုတၱရာၾကီးပြားေရး
ေတြေကာ အျပည့္အစံုေဟာထားတာပါ။
ဒီစကားေတြေျပာေတာ့ အဲဒီစာေရးေနတဲ့သူကေကာ တရားေတြ ဘယ္ေလာက္ရွိေနလို့လဲလို့
ေမးခ်င္ေမးစရာပါ။ ဘယ္ေလာက္မွမရွိပါ ဘူး။ အပူတခိ်ဳ႕နဲ႔ တစ္ခါတေလ ၾကံဳရတတ္လို႔ ကိုယ္ခ်င္းစာစိတ္နဲ႔
တရားနည္းမွ်ေ၀တာပါ။ စိတ္ညစ္တဲ့အခါ တရားနဲ႔ ထြက္ေပါက္ရွာႏိုင္ ေအာင္လို႔ပါ။ ေလာကရဲ့
မျမဲတဲ့ သေဘာေတြကို ဉာဥ္ျဖစ္ျပီး မသိဦး ေတာ့၊ ဆင္ျခင္သိနဲ႔ သိလိုက္ႏိုင္တယ္ဆိုရင္ပဲ
ေတာ္ေတာ္ေလးဟုတ္ သြားပါျပီ။
ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ စိတ္မညစ္ပါနဲ႔။ သတိပ႒ာန္ ရွိပါတယ္။
ေတာသား
ရေ၀ႏြယ္ – အင္းမ ( ျဖစ္ျပီးတဲ႕အကုသိုလ္ ဘယ္လိုပယ္မလဲ )